Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB sætter nu mere fart på enkelte myldretidstog (Jernbanen i dag)

af Rask Ingemann Lambertsen, 1/4 2015, 07:10 (3312 dage siden)

I går eftermiddags var der premiere på projektet "Kalundborg-Østerport Fart På", der er DSB's seneste forsøg på at imødekomme ønsket om bedre kollektiv trafik.
De senere års vækst i passagertallene har betydet, at nogle lokomotivtrukne tog i myldretiden kører med helt op til 6 dobbeltdækkervogne. I forhold til DSB's tidligere Bn-vogne, der blandt nogle passagerer blev kaldt kreaturvogne, har dobbeltdækkervognene både flere siddepladser og moderne udrustning som f.eks. klimaanlæg. Men ikke alene er dobbeltdækkervognene tungere end Bn-vognene, de bruger på grund af bl.a. klimaanlæggene også mere strøm, og da den samme dieselmotor både skal trække vognene og trække generatoren til at levere strøm til vognene, tager det længere tid at få toget op i fart og køretiden bliver derfor længere.
På de hårdest ramte afgange skal noget af den tabte acceleration nu genvindes ved, at der tilkobles et lille, supplerende lokomootiv. Den ekstra maskinkraft giver, ifølge projektetleder Ib Christensen, 4 minutters forbedring af køretiden på en pendlerstrækning som København-Kalundborg.
[image]
Ved første afgang kl. 16:56 til Kalundborg, var det dog ikke alle ventende passagerer, der udtrykte begejstring over dette tiltag.
I stedet ønskede f.eks. pendlertalsmand Morten Rasmussen, der skal følge projektet i april, snart at se nogle flere siddepladser i mylretiden.
"Det her giver jeg ikke fem flade øre for", sluttede han af med.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak