Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Uruguay - Progreso (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 30/4 2015, 17:42 (3278 dage siden) @ Hans T. Møller

Beklager den redaktionelle fejl i første afsnit. I stedet for: ”De spiser man ligeså meget oksekød,” skulle der have stået: ”De spiser ligeså meget oksekød, ”

Og ifølge nogle kilder havde normalsporsnettet en udstrækning på 2950 km - ikke 2835.

Den fine gamle hovedbanegård fra 1897 lukkede i 2003, og 500 m ude ad strækningen ligger så den nye ”Terminal de pasajeros”, en moderne, uinspireret, klaustrofobisk station med kun tre spor. Da jeg besøgte stedet, kørte her kun persontog til Progreso 26 km nord for centrum ad den gamle centralbane til Rivera og videre til Brasilien. I dag fortsætter visse persontog videre til stationen ”25 de Agosto” i km 63,6 - i hvert fald ifølge AFEs on-line køreplan.

AFE står for ”Administración de Ferrocarriles del Estado” - i Uruguay har man stadig statsbaner.

Jeg var et smut i Progreso den 16. maj 2013.

[image]

Den nye endestation er klemt inde mellem høje bygninger og en stærkt traffikeret sekssporet udfaldsvej

[image]

Progreso er et stille og roligt sted, vores tog er lige ankommet

[image]

Lokomotivføreren klatrer ombord. Som det ses, findes der også graffitti-malere i Uruguay

[image]

En interessant detaille er, at togene er vakkumbremsede. Men enten fungerede bremsen ikke i min vogn - eller også var det vakuummetret, som ikke fungerede


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak