Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Aalborg Østhavn - dagens omløb og rangering - 19. juni 2015 (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/6 2015, 19:35 (3232 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi starter med en oversigt over gerningsstedet:

[image]
Skematisk sporplan over del af Aalborg-Aalborg Øst pr. 27. juli 1998. Kilde: www.banevagt.dk. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen. Aflæsning sker fra sporet placeret bag sporskifte 116 - venstre gren. Sporet er ikke langt nok til at rumme hele rangertrækket, hvorfor en del af vognene på vej mod Aalborg Øst efterlades mellem sporskifte 105 og 106. Når første del af rangertrækket er tømt, køres de tomme vogne tilbage til det andet spor mellem sporskifte 105 og 106 og den anden del af rangertrækket køres herefter til tømning. Jeg har ikke personligt overværet denne del af rangeringen, men har fået fortalt, at det er således, det foregår. Afstanden mellem sporskifte 115 og 106 er ca. 1,9 kilometer, så det er noget af en tur, rangertrækket skal ud på for at få byttet vognene rundt.

Da jeg stod op i morges, var jeg ikke vidende om, at der skulle udveksles gods i Aalborg Øst i dag. Det opdagede jeg først op ad formiddagen, da det første billede fra Aalborg Øst dukkede op på Facebook.

Det er tredje gang, der køres gods til Aalborg Øst i denne omgang. Flere forskellige fotografer har fotograferet rangertrækkene og har meget venligt givet mig lov til at vise deres billeder på min hjemmeside. Billederne vil blive uploadet, så snart jeg får tid. Disse billeder suppleret med mine egne tidligere billeder, giver en fin dækning af rangerarbejdet i Aalborg Øst. Omløbet mellem sporskifte 105 og 106 fandtes der dog ingen af.

Jeg besluttede mig derfor for i eftermiddags at slå et smut forbi de ensomme godsvogne, der måtte står mellem sporskifte 105 og 106 og tage et billede af dem. Stedet er ret utilgængeligt, idet det ligger ude på Lars T........s marker. Der findes en vejadgang til området, men den ser ud til at gå gennem et møllevingefabriksområde, så jeg valgte i stedet at parkere ved overkørslen nord for sporskifte 108 og spadsere langs jernbanen hen til omløbssporet ved sporskifte 106.

Da jeg var næsten henne ved sporskifte 106 kom rangertrækket fra havnen med 16 vogne og med maskinerne i modsatte ende af kørselsretningen. I det vestlige af de to spor mellem sporskifte 105 og 106 stod 9 vogne. Rangertrækket placerede nu yderligere 6 vogne sammen med disse i den ende af vogngruppen, der vendte mod havnen. Denne øvelse tyder på, at det ikke er helt underordnet, hvorledes vognene er indrangeret i forhold til hinanden.

Herefter fortsatte rangertrækket med de resterende 10 vogne hen til omløbet ved sporskifte 102 og 104. Her blev der løbet om, således af maskinerne kom til at være forrest i køreretningen Aalborg Øst-Aalborg. Om der blev ændret i de 10 vognes indbyrdes placering kunne jeg ikke se, derfra hvor jeg stod. Nedenstående oprangeringsplan er udarbejdet under forudsætning af, at de 10 vogne ikke ændrede indbyrdes placering.

Næste bevægelse var, at de to maskiner med de 10 vogne trykkede tilbage til de 15 vogne og kobledes med disse, hvorefter rangertrækket afgik mod Aalborg.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Rangertrækket med 16 vogne kommer fra havnen. Sporskifte 106 er umiddelbart bag fotografen.

[image]
Rangerlederen er hoppet af rangertrækket og er nu i løb på vej mod sporskifte 106. Osten var på fotografens side af sporet og det skal for god ordens skyld nævnes, at rangerlederes ikke krydsede sporet, før end rangertrækket holdt helt stille.

[image]

[image]
Rangertrækket er kørt ind på sporet med de 9 vogne med henblik på at afkoble 6 vogne og koble dem sammen med de 9 vogne.

[image]
Rangertrækket med de resterende 10 vogne kørte frem, sporskifte 106 blev omstillet og maskinerne trykker nu mod Aalborg hen over sporskifte 106. Bag rangertrækket står den anden vogngruppe med 15 vogne. Umiddelbart efter billedet er taget, rakte lokomotivføreren hånden ud og hilste på fotografen.

[image]

[image]

[image]

[image]
Nu med hare i sporet.

[image]
Omløbssporet set fra syd mod nord.

[image]
Næsten samme sted som ovenstående, men fotografen har drejet sig 180 grader. Jeg tror, jeg fik en lidelsesfælle med på billedet. Han havde åbenbart en mere terrængående bil end jeg og valgte at tage chancen med at køre til gerningsstedet.

[image]
Omløbssporet set fra syd mod nord.

[image]
Så er maskinerne med de 10 vogne trykket tilbage og er blevet sammenkoblet med de 15 vogne. Rangerlederen ses ved rangertrækkets bagende. Yderst til venstre i billedet ses de to maskiner. Kort tid herefter afgik rangertrækket mod Aalborg. Billedet er taget klokken 15.31.

[image]
Udsnit af ovenstående - klik også på dette billede for højere opløsning.

[image]
Oprangering ved rangertrækkets afgang fra Aalborg Øst mod Aalborg klokken ca. 15.31. Bemærk, at der i dag var 25 vogne. Mine kilder har oplyst mig om, at når toget består af 22 vogne, kører det til/fra Tjekkiet og når det består af 24 vogne kører det til/fra Polen. Så hvor de 25 vogne kører hen, må I selv gætte jer til - jeg ved det ikke.

Alle fotos: Klik på billederne for højere opløsning. Aalborg Øst fredag 19. juni 2015. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DSB MT157

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak