Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forslag til S-tog på fjernbanen? (Generelt)

af Niels Buch, 2/2 2017, 11:21 (2634 dage siden) @ Andrew_J

Hej

Først syntes jeg at Andrew skal roses for overhovedet at komme med forslag til hvordan S-banen kan forbedres.

Når jeg alligevel skriver et indlæg, er det fordi jeg ikke kan forstå hvorfor S-tog absolut skal køre på S-banen (jeg ved godt det lyder fjollet, men forstå mig ret), hvorfor kan S-tog ikke køre på fjernbanen? Det er klart at de S-tog vi kender i København ikke kan køre på fjernbanen, men derfor kunne man vel godt købe nogle tog, som vi så kalder S-tog og som er bygget til at køre på fjernbanen (og kun der). Jeg tænker f.eks. på den tyske klasse 423, der er leveret i over 450 eksemplarer og endda har en lille 1. klasses afdeling. Selvfølgelig skal togene bygges til at kunne køre på 25 kV 50 Hz kørestrøm og have ETCS og dansk STM.

Netop i Tyskland er der mange steder hvor S-tog kører på fjerntogsspor, og i Hamburg har man senest udvidet deres net ved at S-togene kører ud på fjerntogsspor. Derfor kan de tog også tappe strøm fra både en 3. skinne og køreledning. Så hvorfor skulle vi ikke også kunne det i Danmark.

Vi har i hovedstadsområdet baner med S-togs lignende trafik, nemlig Kystbanen og Øresundsbanen, så hvorfor ikke kalde en spade for en spade og få nogle tog der er egnede til den form for trafik. Godt nok er Øresundstogene komfortable, men de er i mine øjne uegnede til den trafik de bruges til i Danmark (i modsætning til Sverige, hvor de er fine til den fjerntrafik de er indsat i). Der er f.eks. for få døre i togene, så passagerudvekslingen i Københavns Lufthavn tager for lang tid.

Jeg vil vove pelsen og komme med et forslag til S-tog-linjer på fjernbanen ved København. Forslaget inkluderer også svensk infrastruktur, så derfor skal kommende S-tog til fjernbanen være udrustet til at kunne køre under 25 kV 50 Hz og 15 kV 16 2/3 Hz køreledninger og være udstyret med ETCS og en dansk og svensk STM.

Systemet består af 2 linjer (valg af bogstaverne er mest for sjov):

Linje Ø: Nivå – København H – Københavns Lufthavn – Malmö – Lund

I dagtimerne køres hvert 10. minut mellem Nivå og Københavns Lufthavn og hvert 20. minut fortsættes til Malmö og Lund. I myldretiderne køres hvert 10. minut på hele strækningen. I øvrig tid køres hvert 20. minut.

Linjen stopper på alle stationer som Øresundstogene i dag betjener, men standser yderligere ved alle Pågatågs-stationer mellem Malmö og Lund.

Linje R: Helsingør – København H – Ny Ellebjerg – Høje Taastrup – Roskilde – Ringsted

Linjen kører hvert 20. minut i hele driftsperioden.

Linjen standser ikke mellem Kokkedal og Hellerup og vil være den linje der betjener Hedehusene, Trekroner, Viby Sj. og Borup. I og med at flere fjerntog og godstog flyttes til den nye bane mellem København og Ringsted vil linjen formentlig også kunne betjene Glostrup, men det vil kræve en kraftig opgradering af perronen i Glostrup (den skal gøres bredere og højere).

Øresundstogene skal herefter ende og udgå fra enten Østerport eller København H og skal ikke betjene Ørestad og Tårnby, og skal i øvrigt så bruges til det de er gode til, nemlig fjerntog.

Så er ideen serveret, velbekomme.

Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak