Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Vognkasser i Nordjylland

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 3/3 2011, 18:26 (4774 dage siden)

Jeg har gennem tiden taget billeder af de "mavelandede" vognkasser, som jeg er stødt på under min færden her på min hjemegn (Vendsyssel/Nordjylland).
Efterhånden som jeg får billederne gravet frem fra gemmerne vil jeg vise dem i denne tråd.

Første eksempel i rækken er denne (sandsynligvis) tidligere HP-vognkasse, som stod ved spejderhytten "Gittehus" udenfor Hirtshals den 14. maj 2006 - og som muligvis står der endnu (?).

Det kunne ligne en vognkasse fra en af de tidligere Juelsminde Fisk vogne, som HP købte af Horsensbanerne - men hvilken ?.
Påskrifterne var så afskallede, at jeg ikke kunne tyde dem, heller ikke på tæt hold.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Vognkasser i Nordjylland

af UTJ, 4/3 2011, 01:44 (4773 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg har gennem tiden taget billeder af de "mavelandede" vognkasser, som jeg er stødt på under min færden her på min hjemegn (Vendsyssel/Nordjylland).
Efterhånden som jeg får billederne gravet frem fra gemmerne vil jeg vise dem i denne tråd.

Første eksempel i rækken er denne (sandsynligvis) tidligere HP-vognkasse, som stod ved spejderhytten "Gittehus" udenfor Hirtshals den 14. maj 2006 - og som muligvis står der endnu (?).

Det kunne ligne en vognkasse fra en af de tidligere Juelsminde Fisk vogne, som HP købte af Horsensbanerne - men hvilken ?.
Påskrifterne var så afskallede, at jeg ikke kunne tyde dem, heller ikke på tæt hold.

[image]

Det kan ikke være nogen anden: HP If 194, alias HJJ Isf 348 "Juelsminde Fisk" - man fristes til at tage denne og sprøjtevognen og genopbygge hele molevitten til fiskevognen :-P

Vognkasser i Nordjylland

af L.H. Jensen, 4/3 2011, 10:01 (4773 dage siden) @ UTJ

Det kan ikke være nogen anden: HP If 194, alias HJJ Isf 348 "Juelsminde Fisk" - man fristes til at tage denne og sprøjtevognen og genopbygge hele molevitten til fiskevognen :-P

Omkring 1980 stod vognkassen bag remisen på Hjørring Vestbanegård.
Mon den eksisterer endnu ...?
Mvh
LHJ

Vognkasser i Nordjylland - HP If 194 (+ 1 foto)

af Niels Munch, 4/3 2011, 11:37 (4773 dage siden) @ UTJ

Hermed følger et billede af kareten på hjul:

[image]
HP If 194 i Hjørring, 19.07.1963 (nm).

Den har næsten flere vinkler "på ærmerne" end en gammel seniorsergent; bemærk også skinnebuskoblinger, rullelejer og ét sæt egerhjul (!).

M.v.h.
Niels

Avatar

Vognkasser i Nordjylland - HP If 194 (+ 1 foto)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/4 2011, 08:10 (4739 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for billedet af vognen fra dengang den var "i live".

Spejderhytten "Gittehus", ved hvilken vognkassen står nu (eller rettere, hvor den i hvert fald stod i 2006), er også et stykke jernbanehistorie, idet den består af to af Sylvius Knutzens nydelige pakhuse fra Hjørringbanerne, som er sammenbygget med en nyere fløj, som er holdt i samme stil. Og begge pakhuse er ligesom den øvrige del af spejderhytten i meget fin stand.

Avatar

Vognkasser i Nordjylland - HP If 194 (+ 1 foto)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 18/6 2013, 19:09 (3936 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 18/6 2013, 19:29

Hej Niels

Tak for billedet af vognen fra dengang den var "i live".

Spejderhytten "Gittehus", ved hvilken vognkassen står nu (eller rettere, hvor den i hvert fald stod i 2006), er også et stykke jernbanehistorie, idet den består af to af Sylvius Knutzens nydelige pakhuse fra Hjørringbanerne, som er sammenbygget med en nyere fløj, som er holdt i samme stil. Og begge pakhuse er ligesom den øvrige del af spejderhytten i meget fin stand.

Ja, det eneste der ikke bliver bedre med alderen er hukommelsen.
I anledning af denne tråd i "Herreværelset" må jeg hellere lige korrigere oplysningerne om placeringen af vognkassen.
Vognkassen står retteligt ved "Pakhuset" ved Skallerup Strand, og jeg har efterfølgende været forbi igen, hvor jeg tog et par billeder mere.

[image]

Vognkassen lignede mere eller mindre sig selv, sammenlignet med billederne fra 2006.


[image]

Der var i mellemtiden kommet elhegn omkring jordloddet, som vognkassen står på, så folk (spejdere) og fæ (heste) bedre kan holdes adskilt.


[image]

"Håndværkertilbud"


[image]

Jeg vovede mig ind på den "forkerte" side af hegnet, for at gøre endnu et forsøg på at tyde de (temmelig) afskallede påskrifter.


[image]

Selve "Pakhuset" fremstår meget velholdt, og der var rent og pænt overalt.


[image]

Skiltet efterlader ingen tvivl om anvendelsen, men mit ærinde på matriklen både i 2006 og i 2011 var imidlertid konfirmationsfestivitas (konfirmanderne var nemlig i begge tilfælde spejdere), og denne festivitas har muligvis påvirket hukommelsen lidt... ;-)


[image]

Imidlertid huskede jeg anden gang (i 2011) at tage et billede af den meget informative planche, der hænger i spisesalen - her fortælles den interessante historie bag de bygninger, som "Pakhuset" består af.
Som det fremgår, så udmærker "Pakhuset" sig således ved at være arkitekttegnet - og det består af mere end blot to pakhuse (som anført af undertegnede ovenfor - altså, den hukommelse!!!).

Stedet hvor "Pakhuset" står er i sig selv ren idyl - i baggrunden kan man høre Vesterhavets brusen, og som det fremgår af billederne, så er der som bekendt altid bedre vejr her i Vendsyssel... ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Vognkasse i Midtjylland

af UTJ, 27/3 2011, 15:28 (4750 dage siden) @ TeamBaumann

1/2 - 1/3 ECO-vogn

Avatar

Vognkasse Horsens Havnebane

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/3 2011, 15:33 (4749 dage siden) @ TeamBaumann

Jeg "kom forbi" 12. oktober 2006.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]

Ukendt vognkasse, Horsens Havnebane 12.10.2006. (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)

Vognkasse Horsens Havnebane

af TeamBaumann, Hjordkær, 28/6 2017, 21:35 (2465 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Status per 28 juni 2017 - Denne vogn er desværre væk nu ... jeg var der i dag :-(

Avatar

Vognkasser i Nordjylland

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/4 2011, 08:15 (4739 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Nå, tilbage på sporet af nordjyske vognkasser.

Denne gang i form af en lille quiz.
Vognkassen på dette lidt utydelige billede er let nok at gætte - men hvor står den ?
Eneste hint er, at den - som overskriften i denne tråd antyder - står et sted i Nordjylland.

[image]

Avatar

Vognkasser i Nordjylland

af Morten Larsen, Nørresundby, 11/4 2012, 13:49 (4369 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Nå, tilbage på sporet af nordjyske vognkasser.

Denne gang i form af en lille quiz.
Vognkassen på dette lidt utydelige billede er let nok at gætte - men hvor står den ?
Eneste hint er, at den - som overskriften i denne tråd antyder - står et sted i Nordjylland.

[image]

Der kom vist aldrig nogle bud eller svar, på denne fine vogn?? :-)

--
Mvh Morten L.

Lokomotivfabrikker


DSB D825

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak