Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

GDS Nr. 11

af Morten Beck, Græsted, 23/8 2010, 12:55 (4966 dage siden)

Hej. Jeg vil lige høre om der er nogle på dette forum som skulle ligge inde med nogle billeder af GDS 11.

Jeg er en af de personer i Nordsjællands Jernbaneklub, der er i gang med at restaurere maskinen. Jeg savner nogle gode billeder af dette 2C0T lokomotiv, som der kun har været et af i DK. Jeg kunne godt tænke mig at se nogle flere billeder, end de få kendte der er på Google og Bing.

Jeg håber der er nogle entusiaster som kan hjælpe mig med dette.

Venlig Hilsen
Morten

Avatar

GDS Nr. 11

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/8 2010, 13:55 (4966 dage siden) @ Morten Beck

Værsgo´ :-)

[image]

--
[image]

GDS Nr. 11

af Morten Beck Jensen @, 23/8 2010, 14:40 (4966 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy.
Tak skal du have, det er rart at se nogle andre billeder af maskinen. Det er samtidig dobbelt konfekt, da S 740 står ved siden af. ;-)

hilsen Morten

GDS Nr. 11

af Steff, 23/8 2010, 15:27 (4966 dage siden) @ Morten Beck

Hermed et billede af GDS 11 fra Lokomotivets arkiv. Håber det kan bruges.

Mvh Steff[image]

Avatar

GDS Nr. 11

af Morten Beck, Græsted, 23/8 2010, 19:00 (4966 dage siden) @ Steff

Hej Steff.

Jeg takker for billedet, jeg vil benytte lejligheden til at spørge om jeg må bruge det
på NSJK´s hjemmeside.

Jeg er ved at opdatere vores projektside om GDS 11, og det er grunden til min eftersøgning af billeder.

mvh Morten

GDS Nr. 11

af Steff1, 23/8 2010, 19:44 (4966 dage siden) @ Morten Beck

Selvfølgelig må du bruge billedet på jeres hjemmeside med den anmærkning som du selv skrev.

Steff

Avatar

GDS Nr. 11

af Morten Beck, Græsted, 24/8 2010, 09:30 (4966 dage siden) @ Steff1

Hej Steff.

Jeg takker mange gange, og skal nok sørge for at det er de rigtige personer der bliver nævnt vedr, billedmateriale.

mvh Morten

GDS Nr. 11

af Peter Roland Hansen, 9/5 2011, 17:27 (4707 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Du ved ikke tilfældigvis hvornår dette billede er taget. det er sjældent man ser lokomotivet med Wacuum og skorstensbånd.
Er der flere hvor de kommer fra.

Farver og andet. Uanset om man kan lide det eller ej - så har vi fundet spor af rød maling på hjulene (ikke mønje ) og det har også været muligt at genfinde stafferingerne , og dem har der været mange af.

GDS Nr. 11

af UTJ, 9/5 2011, 17:31 (4707 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej Steff

Du ved ikke tilfældigvis hvornår dette billede er taget. det er sjældent man ser lokomotivet med Wacuum og skorstensbånd.
Er der flere hvor de kommer fra.

Farver og andet. Uanset om man kan lide det eller ej - så har vi fundet spor af rød maling på hjulene (ikke mønje ) og det har også været muligt at genfinde stafferingerne , og dem har der været mange af.

Harby ca 1944

Rød Märklin-maling på hjulene er kun noget der hører Hornbækbanetiden til - andet vil være fup.

GDS Nr. 11

af Peter Roland Hansen, 9/5 2011, 17:44 (4707 dage siden) @ UTJ

Farven er mørkere end Märklin

GDS Nr. 11

af Steff, 9/5 2011, 17:56 (4707 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Godaften!

Det er en helt korrekt antagelse UTJ er kommet med, og jeg kan ikke komme det nærmere selv. Billedet er i en "bunke" P. E. Harby billeder, der alle er optaget under den anden verdenskrig. Nogle af de andre billeder lader sig tidsbestemme, hvorfor 1944 passer helt OK.

--
Steffen Dresler

GDS Nr. 11

af Niels Munch, 23/8 2010, 16:57 (4966 dage siden) @ Morten Beck
redigeret af Niels Munch, 23/8 2010, 17:33

Hej Morten

Den 25. marts 1962 arrangerede DJK et særtog Hillerød-Gilleleje-Helsingør med GDS 11 foran og GDS L 2 bagpå som skyder:

[image]
GDS 11 i Hillerød 25.03.1962 (nm).

[image]
GDS 11 i Hillerød 25.03.1962 (nm). Herren t.v. er Peer Thomassen.

[image]
GDS 11 i Kagerup 25.03.1962 (nm).

[image]
GDS 11 afsporet på forbindelsessporet mellem GDS og HHGB, Gilleleje 25.03.1962 (nm).

Som det fremgår, var det ikke alene gråvejr; men afsporingen gjorde, at det var mørkt, da vi nåede til Helsingør (og billederne af HHGB M 1 og M 2 blev ikke til noget).

[image]
GDS 11, Gedser Remise, 22.07.1981 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Avatar

GDS Nr. 11

af Morten Beck, Græsted, 23/8 2010, 19:06 (4966 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Jeg takker mange gange for billederne.

Jeg vil lige benytte lejligheden til at høre dig om det er okay, at jeg bruger dem på NSJK´s hjemmeside.

Jeg er ved at opdatere projektsiden om GDS 11, men vil ikke bruge billederne, hvis det ikke er okay med dig. Jeg vil selvfølgelig sørge for at billedernes retmæssige ejer bliver nævnt.

mvh Morten

GDS Nr. 11

af Niels Munch, 24/8 2010, 04:31 (4966 dage siden) @ Morten Beck

Hej Morten,

Du er velkommen til at anvende billederne på de betingelser, du selv nævner. Og her er endnu et "at vælge imellem":

[image]
GDS 11, Hillerød den 25. marts 1962 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Avatar

GDS Nr. 11

af Morten Beck, Græsted, 24/8 2010, 09:15 (4966 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Jeg takker mange gange for de nye billeder af den gamle dame, det er skønt at se nogle nye billeder af lokomotivet.

mvh Morten

GDS Nr. 11

af UTJ, 24/8 2010, 07:16 (4966 dage siden) @ Morten Beck

Hej Niels.

Jeg takker mange gange for billederne.

Jeg vil lige benytte lejligheden til at høre dig om det er okay, at jeg bruger dem på NSJK´s hjemmeside.

Jeg er ved at opdatere projektsiden om GDS 11, men vil ikke bruge billederne, hvis det ikke er okay med dig. Jeg vil selvfølgelig sørge for at billedernes retmæssige ejer bliver nævnt.

mvh Morten

Så må I også gerne på jeres side nævne hvor meget "tivoliisering" der bliver dennegang: gem af trykluft, røde hjul osv.......

Avatar

GDS Nr. 11

af Morten Beck, Græsted, 24/8 2010, 09:27 (4966 dage siden) @ UTJ

Hej

Det er blevet besluttet at holde maskinen i dens GDS tid, der bliver ikke noget med at gemme trykluftpumpen væk. Det kan ikke lade sig gøre uden at det går ud over vandbeholdningen, det var tænkt at pumpen skulle ind i venstre vandkasse, men det ville koste ca. 300-350 l vand. Samt at det ville være uhyre besværligt at servicere den.

Pumpen kommer til at stå hvor GDS placerede den i 1940, så er der ikke nogle problemer. Om maskinen så er køn at kigge på, det er en anden sag.

Hjulene bliver røde, så vidt jeg ved, har den aldrig haft andet, så det vil vi ikke ændre på.

Kulkassen er blevet gjort større, men det kan ikke ses ude fra. Det er det indvendige som er blevet bedre udnyttet da vi var nød til at lave en hel ny.

Jeg har fået oplyst at maskinen bruger ca. 11-13 kg kul pr. tog km. Det er vel at mærke med de specifikationer som Hornbæk banen fik den bygget med. Altså med 180 Tons på krogen, så meget vil den aldrig komme til at trække hos os.

mvh Morten

GDS Nr. 11

af UTJ, 24/8 2010, 16:37 (4965 dage siden) @ Morten Beck

Hej

Det er blevet besluttet at holde maskinen i dens GDS tid, der bliver ikke noget med at gemme trykluftpumpen væk. Det kan ikke lade sig gøre uden at det går ud over vandbeholdningen, det var tænkt at pumpen skulle ind i venstre vandkasse, men det ville koste ca. 300-350 l vand. Samt at det ville være uhyre besværligt at servicere den.

Pumpen kommer til at stå hvor GDS placerede den i 1940, så er der ikke nogle problemer. Om maskinen så er køn at kigge på, det er en anden sag.

Hjulene bliver røde, så vidt jeg ved, har den aldrig haft andet, så det vil vi ikke ændre på.

Kulkassen er blevet gjort større, men det kan ikke ses ude fra. Det er det indvendige som er blevet bedre udnyttet da vi var nød til at lave en hel ny.

Jeg har fået oplyst at maskinen bruger ca. 11-13 kg kul pr. tog km. Det er vel at mærke med de specifikationer som Hornbæk banen fik den bygget med. Altså med 180 Tons på krogen, så meget vil den aldrig komme til at trække hos os.

mvh Morten

Nr 11 har aldrig haft røde hjul på GDS, for der var de sorte - det var Frederiksværkbanen der havde smækre brunrøde hjul til det sidste. Med røde hjul kommer det til at ligne endnu et Märklin-lokomotiv, a la HV 3 eller ØSJS 7 som heller ikke havde røde hjul på ØSJS (suk!)

Avatar

GDS Nr. 11

af Morten Beck, Græsted, 25/8 2010, 08:04 (4965 dage siden) @ UTJ

Hej.

Det er godt nok nyt for mig, at nr. 11 ikke har haft røde hjul på GDS. Men jeg er meget glad for at du gør mig opmærksom på det, så kan vi stadig nå at rette det.

Personligt tror jeg også maskinen vil se bedre ud med sorte hjul. Men det gør så at jeg er nød til at høre om den havde rød puffer planke, eller om det er noget den har fået med tiden. Jeg kan samtidig nævne at maskinens oprindelige banerømmer stadig er i spil, den har godt nok aldrig været på maskinen, men vi tror på at den vil se godt ud med den på.

mvh Morten

GDS Nr. 11

af UTJ, 25/8 2010, 15:46 (4964 dage siden) @ Morten Beck

Hej.

Det er godt nok nyt for mig, at nr. 11 ikke har haft røde hjul på GDS. Men jeg er meget glad for at du gør mig opmærksom på det, så kan vi stadig nå at rette det.

Personligt tror jeg også maskinen vil se bedre ud med sorte hjul. Men det gør så at jeg er nød til at høre om den havde rød puffer planke, eller om det er noget den har fået med tiden. Jeg kan samtidig nævne at maskinens oprindelige banerømmer stadig er i spil, den har godt nok aldrig været på maskinen, men vi tror på at den vil se godt ud med den på.

mvh Morten

Der er vist ingen tvivl om at den altid har haft røde puffeplanker. det var noget mange uindhegnede privatbaner brugte. Herunder GDS. Også i 1940. Den ville dog se fin ud med de rødmalede svenske sneplove, den fik i 1950'erne, men det er ikke et must.

GDS Nr. 11

af Morten Beck Jensen @, 25/8 2010, 18:45 (4964 dage siden) @ UTJ

Hej.

Jeg kan se det ikke var en dårlig beslutning jeg tog med at træde ind i dette forum, jeg har fået nogle ting at arbejde med i den fortsatte proces med renoveringen af nr. 11.

Det er dejligt der er nogle der vil dele disse oplysninger med mig og mit team, det er jeg rigtig glad for.

Jeg skal gøre hvad jeg kan for at vi ender med det "rigtige" resultat..

mvh Morten

Avatar

GDS Nr. 11

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 25/8 2010, 04:22 (4965 dage siden) @ Morten Beck

Hejsa

Fandt lige et par gamle dias af GDS 11, taget engang først i 80erne i Gedser.

mvh.

Michael

[image]
[image]

Avatar

GDS Nr. 11

af Morten Beck, Græsted, 25/8 2010, 08:07 (4965 dage siden) @ Michael Julsrud

Hej Michael.

Jeg takker mange gange, jeg vil meget gerne bruge billederne på klubbens hjemmeside, og det vil blive med dit navn under. Ligesom med de andre billeder jeg har modtaget her på forummet.

Håber det er okay:-)

mvh Morten

Avatar

GDS Nr. 11

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 25/8 2010, 10:55 (4965 dage siden) @ Morten Beck

Det er bare ok Morten.

Mvh.

Michael

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak