Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nordvestbanen (Generelt)

af Frank Poulsen, 1/6 2016, 17:16 (2885 dage siden)

En venstrepolitiker er nu ude med forslag til Nordvestbanen, at lokaltog skal tage helt over... Ak ja, det er jo delvis positivt i forhold til direkte tog, men han er vidst ikke klar over hastighedsforskellen, og ulempen er at han vil fjerne elektrificeringen til fordel for ny motorvej helt til Kalundborg...

Sørgeligt at det ikke er både og...

Positivt for Kalundborg at Novo planlægger endnu mere udvidelse deroppe med op mod 700 nye arbejdspladser i 2022... Og med nyt trinbræt netop omkring Novo er det jo fint... Men der skal sa... da ikke droppes el!!!!

Her 2 links

http://sn.dk/Kalundborg/V-politiker-Byg-motorvej-foer-elektrisk-Nordvestbane/artikel/57...

http://sn.dk/Kalundborg/--Lokaltog-boer-over-tage-Nordvestbanen/artikel/578262

I øvrigt mener jeg stadig at man bør genindføre toget på strækningen Høng - Kalundborg også (med forbindelse fra Slagelse selvfølgelig)... Den strækning burde ikke koste mere end Billand banen, måske endda mindre! Og ville for alvor gøre det muligt at rejse alle retninger diagonalt på Sjælland! Og så også have et regionaltogsløb Nykøbing F. - Kalundborg, med en hurtig vending i Ringsted! (alternativt så jeg jo gerne en sløjfe vest om Ringsted, men den kunne evt. spares i første omgang). Så ville man kunne komme ligeså hurtigt fra Næstved Ringsted til Kalundborg og Novo, som til København! Og endda med trinbræt lige ved arbejdspladsen!

Nordvestbanen

af Gæst, 1/6 2016, 17:37 (2885 dage siden) @ Frank Poulsen

Med elektrificering og 160 km/t kan man med el lokomotiv og 6 dobbeltdækkervogne komme fra Kalundborg til København på en time med stop ved de større stationer. I modsat retning kan tog fra København nå Novos trinbræt på 58 min ligeledes med stop i de større byer. I myldretiden kan du dårligt nok komme fra Roskilde til København på en time ad motorvejen.

Tror slet ikke de lokale politikere i Kalundborg er klar over, hvor godt det kan blive med elektrificering. Børnefamilier fra København vil måske ligefrem vælge at flytte dertil...

Nordvestbanen

af andersj, Aalborg, 1/6 2016, 19:09 (2885 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvorfor blander en finansordfører sig i infrastruktur? Hvis han havde deltaget i de samme møder med bla. DSB sammen med transportordførerne så ville han også vide at dette forslag er dybt useriøst og urealistisk. For det første har man investeret mange millioner i materiel til Nordvestbanen (dobbeltdækkere) der gerne skulle køre en 20-25 år endnu og man er ved at indkøbe el-lokomotiver til at afløse MEerne.

For det andet så er nye Lint togsæt ikke gratis så når først han får købt en ordentlig røvfuld af dem (den nye model fungere iøvrigt ikke sammen med de gamle) så er der ikke mange af de 1,2 mia. kr. tilbage.

--
Mvh Anders

Nordvestbanens fremtid

af DTog, 15/1 2022, 22:03 (831 dage siden) @ Frank Poulsen

Hej allesammen, jeg har altså fundet den her gamle tråd om nordvestbanen og har altså nogle spørgsmål angående nordvestbanens fremtid og der er mange herinde der ved meget mere end jeg kan finde ud af med research

- hvorfor der kun er timedrift mellem København - Holbæk med stoptoget i weekenderne?
- om det tog der lige nu kører
Helsingør - København - Roskilde, som skal fortsætte til Holbæk i 2024 med EB skal standse på alle Stationer, som den gør nu?
- om det det muligt at lokaltog kører hele vejen fra Slagelse til Nykøbing Sjælland via Holbæk?

Nordvestbanens fremtid

af larsht, 15/1 2022, 22:16 (831 dage siden) @ DTog

Hej allesammen, jeg har altså fundet den her gamle tråd om nordvestbanen og har altså nogle spørgsmål angående nordvestbanens fremtid og der er mange herinde der ved meget mere end jeg kan finde ud af med research

- hvorfor der kun er timedrift mellem København - Holbæk med stoptoget i weekenderne?

Passagertal?

- om det tog der lige nu kører
Helsingør - København - Roskilde, som skal fortsætte til Holbæk i 2024 med EB skal standse på alle Stationer, som den gør nu?

Ja, det er togene med endestation i Holbæk der tænkes videreført

- om det det muligt at lokaltog kører hele vejen fra Slagelse til Nykøbing Sjælland via Holbæk?

Fysisk, ja.

Nordvestbanens fremtid

af DTog, 15/1 2022, 22:44 (831 dage siden) @ larsht

Hej allesammen, jeg har altså fundet den her gamle tråd om nordvestbanen og har altså nogle spørgsmål angående nordvestbanens fremtid og der er mange herinde der ved meget mere end jeg kan finde ud af med research

- hvorfor der kun er timedrift mellem København - Holbæk med stoptoget i weekenderne?


Passagertal?

Ja, passagertallene på nogle af nordvestbanens Stationer er de samme som nogle S- togs Stationer der har bedre betjening.

- om det tog der lige nu kører
Helsingør - København - Roskilde, som skal fortsætte til Holbæk i 2024 med EB skal standse på alle Stationer, som den gør nu?


Ja, det er togene med endestation i Holbæk der tænkes videreført

Jeg formoder at du mener dem med endestation i Roskilde og tænker mere på betjeningen af Hedehusene som så bliver betjent af Holbæk togene?

- om det det muligt at lokaltog kører hele vejen fra Slagelse til Nykøbing Sjælland via Holbæk?


Fysisk, ja.

Det ville blive godt hvis det blev realitet da det ville skabe en hurtigere og direkte forbindelse mellem Slagelse og Holbæk.
Tak for svarene :-)

Nordvestbanens fremtid

af larsht, 15/1 2022, 22:47 (831 dage siden) @ DTog

Hej allesammen, jeg har altså fundet den her gamle tråd om nordvestbanen og har altså nogle spørgsmål angående nordvestbanens fremtid og der er mange herinde der ved meget mere end jeg kan finde ud af med research

- hvorfor der kun er timedrift mellem København - Holbæk med stoptoget i weekenderne?


Passagertal?

Ja, passagertallene på nogle af nordvestbanens Stationer er de samme som nogle S- togs Stationer der har bedre betjening.

Er det så de af Nordvestbanens stationer som har 2 tog i timen? ;)

- om det tog der lige nu kører
Helsingør - København - Roskilde, som skal fortsætte til Holbæk i 2024 med EB skal standse på alle Stationer, som den gør nu?


Ja, det er togene med endestation i Holbæk der tænkes videreført

Jeg formoder at du mener dem med endestation i Roskilde og tænker mere på betjeningen af Hedehusene som så bliver betjent af Holbæk togene?

Videreført mod Helsingør..... ;-)

- om det det muligt at lokaltog kører hele vejen fra Slagelse til Nykøbing Sjælland via Holbæk?


Fysisk, ja.


Det ville blive godt hvis det blev realitet da det ville skabe en hurtigere og direkte forbindelse mellem Slagelse og Holbæk.
Tak for svarene :-)

Nordvestbanens fremtid

af DTog, 15/1 2022, 22:52 (831 dage siden) @ larsht

Hej allesammen, jeg har altså fundet den her gamle tråd om nordvestbanen og har altså nogle spørgsmål angående nordvestbanens fremtid og der er mange herinde der ved meget mere end jeg kan finde ud af med research

- hvorfor der kun er timedrift mellem København - Holbæk med stoptoget i weekenderne?


Passagertal?

Ja, passagertallene på nogle af nordvestbanens Stationer er de samme som nogle S- togs Stationer der har bedre betjening.


Er det så de af Nordvestbanens stationer som har 2 tog i timen? ;)

Tænkte også på Tølløse, :-D og tænker nok tallet måske også ville være lidt højere hvis der nu kom halvtimes drift i weekenden også. :))

Nordvestbanens fremtid

af larsht, 15/1 2022, 23:09 (831 dage siden) @ DTog

Hej allesammen, jeg har altså fundet den her gamle tråd om nordvestbanen og har altså nogle spørgsmål angående nordvestbanens fremtid og der er mange herinde der ved meget mere end jeg kan finde ud af med research

- hvorfor der kun er timedrift mellem København - Holbæk med stoptoget i weekenderne?


Passagertal?

Ja, passagertallene på nogle af nordvestbanens Stationer er de samme som nogle S- togs Stationer der har bedre betjening.


Er det så de af Nordvestbanens stationer som har 2 tog i timen? ;)

Tænkte også på Tølløse, :-D og tænker nok tallet måske også ville være lidt højere hvis der nu kom halvtimes drift i weekenden også. :))

Tølløse har 2 tog i timen i weekenden

Nordvestbanens fremtid

af ChrBrun, Helsingør, 16/1 2022, 13:19 (830 dage siden) @ larsht

Tølløse har 2 tog i timen i weekenden

Hvor har du det fra? Jeg kan kun se ét tog i timen fra Tølløse. Det er Hvalsø, der har to tog i timen, idet Kalundborgtogene også stopper dér.

--
Christian Brun

Nordvestbanens fremtid

af larsht, 16/1 2022, 20:20 (830 dage siden) @ ChrBrun

Tølløse har 2 tog i timen i weekenden


Hvor har du det fra? Jeg kan kun se ét tog i timen fra Tølløse. Det er Hvalsø, der har to tog i timen, idet Kalundborgtogene også stopper dér.

Du har helt ret - jeg så ganske enkelt skævt i køreplanen :)

Nordvestbanens fremtid

af Rail, 16/1 2022, 15:33 (830 dage siden) @ larsht

Helsingør - København - Roskilde, som skal fortsætte til Holbæk i 2024 med EB skal standse på alle Stationer, som den gør nu?


Ja, det er togene med endestation i Holbæk der tænkes videreført

Jeg formoder at du mener dem med endestation i Roskilde og tænker mere på betjeningen af Hedehusene som så bliver betjent af Holbæk togene?


Videreført mod Helsingør..... ;-)

Sådan som det ligger nu er det nu nok mere den anden vej rundt at 23/43 videreføres mod Holbæk

Nordvestbanens fremtid

af steenth, 16/1 2022, 00:09 (831 dage siden) @ DTog

- hvorfor der kun er timedrift mellem København - Holbæk med stoptoget i weekenderne?


Passagertal?

Ja, passagertallene på nogle af nordvestbanens Stationer er de samme som nogle S- togs Stationer der har bedre betjening.

Det er svært ved at sammenligne passagertal. De fleste S-togsstationer har højere passagertal end Tølløse og Hvalsø og der er også flere af stationer på S-tog, som skaffer nok passager til de mange tog. Holbæk passagertal er på linje med en af de mindre stationer på Høje Taastrup-linjen.

Direkte tog Slagelse - Nykøbing Sj

af Rørvig Station, 15/1 2022, 23:56 (831 dage siden) @ DTog

- om det det muligt at lokaltog kører hele vejen fra Slagelse til Nykøbing Sjælland via Holbæk?

Der har kørt direkte tog tidligere. Jeg husker ikke hvornår de holdt op.

Om det vil være muligt i fremtiden ved jeg ikke (jeg tænker på ERTMS).

Direkte tog Slagelse - Nykøbing Sj

af larsht, 16/1 2022, 00:02 (831 dage siden) @ Rørvig Station

- om det det muligt at lokaltog kører hele vejen fra Slagelse til Nykøbing Sjælland via Holbæk?

Der har kørt direkte tog tidligere. Jeg husker ikke hvornår de holdt op.

Om det vil være muligt i fremtiden ved jeg ikke (jeg tænker på ERTMS).

Det vil det - der vil i forvejen kræves ERTMS for at køre på Holbæk station

Direkte tog Slagelse - Nykøbing Sj

af Rørvig Station, 16/1 2022, 16:31 (830 dage siden) @ larsht

- om det det muligt at lokaltog kører hele vejen fra Slagelse til Nykøbing Sjælland via Holbæk?

Der har kørt direkte tog tidligere. Jeg husker ikke hvornår de holdt op.

Om det vil være muligt i fremtiden ved jeg ikke (jeg tænker på ERTMS).


Det vil det - der vil i forvejen kræves ERTMS for at køre på Holbæk station

Har Høng-Tølløse-banen ikke værksted i Holbæk?

Direkte tog Slagelse - Nykøbing Sj

af andersj, Aalborg, 16/1 2022, 16:37 (830 dage siden) @ Rørvig Station

- om det det muligt at lokaltog kører hele vejen fra Slagelse til Nykøbing Sjælland via Holbæk?

Der har kørt direkte tog tidligere. Jeg husker ikke hvornår de holdt op.

Om det vil være muligt i fremtiden ved jeg ikke (jeg tænker på ERTMS).


Det vil det - der vil i forvejen kræves ERTMS for at køre på Holbæk station


Har Høng-Tølløse-banen ikke værksted i Holbæk?

Jo

--
Mvh Anders

Direkte tog Slagelse - Nykøbing Sj

af steenth, 16/1 2022, 00:13 (831 dage siden) @ Rørvig Station

- om det det muligt at lokaltog kører hele vejen fra Slagelse til Nykøbing Sjælland via Holbæk?

Der har kørt direkte tog tidligere. Jeg husker ikke hvornår de holdt op.

Om det vil være muligt i fremtiden ved jeg ikke (jeg tænker på ERTMS).

Der er bedre muligheder i fremtiden, da Lokaltog's tog skal have ETCS, mens de i dag mangler ATC, som gør de ikke kører med passager imellem Tølløse og Holbæk.

Direkte tog Slagelse - Nykøbing Sj

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 16/1 2022, 10:36 (830 dage siden) @ steenth

.

Der er bedre muligheder i fremtiden, da Lokaltog's tog skal have ETCS, mens de i dag mangler ATC, som gør de ikke kører med passager imellem Tølløse og Holbæk.

Det er rigtigt, at fremover SKAL togene have ETCS for at kunne køre mellem Holbæk og Tølløse (og ind i Slagelse), men det er ikke et krav, at togene skal have ATC for at køre med passagerer i dag.

Med tanke på de tidligere udmeldinger om Lokaltogs materielsituation, er det formentlig de mere "simple" hensyn til økonomi og togmaterielforbrug, der gør, at man ikke kører igennem.

Derudover har DSB også øget frekvensen, og med dobbeltsporet tilpasset køreplanen, så ventetiden i Tølløse ikke er et stort problem. Tidligere var HTJ togene i Tølløse tilpasset DSBs afgange til hhv. fra København, og dermed var overgangstiden for tog i den modsatte retning ret stor, så der var et reelt behov, for at køre togene igennem til Holbæk (og så også Nykøbing S)

/Lasse

Direkte tog Slagelse - Nykøbing Sj

af steenth, 16/1 2022, 21:59 (830 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

.

Der er bedre muligheder i fremtiden, da Lokaltog's tog skal have ETCS, mens de i dag mangler ATC, som gør de ikke kører med passager imellem Tølløse og Holbæk.


Det er rigtigt, at fremover SKAL togene have ETCS for at kunne køre mellem Holbæk og Tølløse (og ind i Slagelse), men det er ikke et krav, at togene skal have ATC for at køre med passagerer i dag.

Jeg har tjekket TC 38-2021, hvor det er angivet, at det generelt ikke er tilladt at planlægge kørsel uden togkontrolanlæg i plantog med undtagelse Holbæk-Tølløse, Gadstrup-Roskilde samt Nykøbing Falster-Nykøbing Falster Vest. (den sidste strækninger kommer nok væk i en opdatering). Og SIN-G instruks 13 angiver at hastigheden højst må være 70 km/t plus tiltag som ikke fremmer den slags kørsel..

Med tanke på de tidligere udmeldinger om Lokaltogs materielsituation, er det formentlig de mere "simple" hensyn til økonomi og togmaterielforbrug, der gør, at man ikke kører igennem.

Derudover har DSB også øget frekvensen, og med dobbeltsporet tilpasset køreplanen, så ventetiden i Tølløse ikke er et stort problem. Tidligere var HTJ togene i Tølløse tilpasset DSBs afgange til hhv. fra København, og dermed var overgangstiden for tog i den modsatte retning ret stor, så der var et reelt behov, for at køre togene igennem til Holbæk (og så også Nykøbing S)

Jeg var mest interesseret i reglerne i denne debat. Jeg er lidt langt væk fra hvad der sker det område...

Mvh
Steen

Direkte tog Slagelse - Nykøbing Sj

af Svend, 16/1 2022, 14:30 (830 dage siden) @ Rørvig Station

- om det det muligt at lokaltog kører hele vejen fra Slagelse til Nykøbing Sjælland via Holbæk?

Der har kørt direkte tog tidligere. Jeg husker ikke hvornår de holdt op.

Om det vil være muligt i fremtiden ved jeg ikke (jeg tænker på ERTMS).

Det drejer sig også om, hvem der skal betale for kørsel Holbæk-Tølløse (hvilken kontrakt). Sidst da det blev kørt, mente OHJ/HTJ at det var rimeligt at DSB betalte dem kilometerpenge...det mente DSB ikke.

--
Svend

Billige jernbane T-shirts

DSB ME1514

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak