Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Lienz i Østrig (Generelt)

af Gert, Aalborg, 24/7 2016, 22:23 (2804 dage siden)

Vi er et par togglade drenge, der skal på ferie i nærheden af Lienz i Østrig.
Der er et mindre jernbanemuseum i byen - det agter vi selvfølgelig at skulle se.

Er der andre her, der kan anbefale jernbanerelaterede oplevelser inder for rimelige afstande fra vores feriebolig?

Gert

Lienz i Østrig

af Niels Munch, 25/7 2016, 11:52 (2803 dage siden) @ Gert

Hej Gert,

Lienz er station på Drautalbahn: https://de.wikipedia.org/wiki/Drautalbahn - og betjenes bl.a. af ÖBB Talent og gennemgående 2-systems FLIRT fra Pustertalbahn: https://de.wikipedia.org/wiki/Pustertalbahn .

Desværre lukkede den spektakulære Reißeck-Höhenbahn i 2014 og genåbnes ikke. Den 3-delte kabelbane derop, Reißeck-Standseilbahn, er desværre lukket i 2016 p.g.a. ombygning i hele kraftværkområdet.

I bil er Zell am Ziller inden for rækkevidde, hvor især den smalsporede Pinzgauer Lokalbahn er et besøg værd.

Den smalsporede Murtalbahn burde også være inden for rækkevidde. Strækningen Unzmarkt - Murau - Tamsweg drives af Steiermärkische Landesbahnen, og strækningen St. Andrä - Mauterndorf (Taurachbahn), der er tættest på Lienz, er veteranbane for Club 760.

Vi ser gerne billeder fra jeres ferie!


Bedste hilsener og go' rejse
Niels

Avatar

Lienz i Østrig

af Gert, Aalborg, 25/7 2016, 12:41 (2803 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

tak for dit svar.
En del af det du nævner, kender jeg fra tidligere, men der er da muligheder.
Vi får se hvad tid og vejr bringer.

Gert

Lienz i Østrig

af SindingJ, 25/7 2016, 19:08 (2803 dage siden) @ Niels Munch

Zell am Ziller er en station på Zillertalbanen. Pinzgauerbanen starter i Zell am See

Lienz i Østrig

af Niels Munch, 25/7 2016, 19:25 (2803 dage siden) @ SindingJ

Zell am Ziller er en station på Zillertalbanen. Pinzgauerbanen starter i Zell am See


Naturligvis, min tanketorsk. Tak for korrektionen.

M.v.h.
Niels

Lienz i Østrig - og omegn (3 fotos)

af Niels Munch, 26/7 2016, 16:50 (2802 dage siden) @ Gert
redigeret af Niels Munch, 26/7 2016, 17:12

Ang. smalspor i Østrig (I love it!) så er der en samlet indgangsvinkel her:
http://schmalspur.bahnen.at/


Hej Gert,

Sjovt nok har kortet i dit link ikke Reisseck-Höhenbahn med, måske fordi den var med 600 mm sporvidde. Når jeg nævner den, er det fordi, I ikke skal tage forgæves derud, som jeg gjorde i 1977.

På en sommerferie i Zell am See i juni 1977 tog vi en tur i lejet VW Polo via Grossglockner Hochalpenstrasse, hvor der var tid til at besøge Pasterze-gletcheren, der nås via denne standseilbahn:

[image]Grossglockner Gletcherbahn, togkrydsning, 21.06.1977 (nm).

Bilturen fortsatte videre til Kolbnitz i Mölltal, hvor vi netop ville besøge Reisseck-Höhenbahn:

[image]Reisseck Standseilbahn, Talstation i Kolbnitz, 21.06.1977 (nm).

Desværre var Reisseck-banerne lukket for publikum på dette tidspunkt p.g.a. materialetransporter.

Det samme gjaldt i øvrigt også den standseilbahn, der ligger på sydsiden af Mölltal:

[image]Kreuzeckbahn, Talstation i Kolbnitz, 21.07.1977 (nm).

Jf. de informationer, jeg har kunnet google mig til, skulle Kreuzeckbahn være i drift i sommer.

Alle 3 nævnte kabelbaner har sporvidden 1000 mm.

Hjemturen til Zell am See foregik i øvrigt via Felbertauerntunnel og Mittersill (station på Pinzgauer Lokalbahn), og hele køreturen androg 284 km.


M.v.h.
Niels

Avatar

Lienz i Østrig - og omegn (3 fotos)

af Gert, Aalborg, 26/7 2016, 18:06 (2802 dage siden) @ Niels Munch

Tak for info Niels

Vi har været med toget fra Kaprun til Spittal med autozug. Pinzgauer lokal Bahn har jeg kørt med flere gang. Standseilbanen i Kaprun har jeg været med - det var før den frygtelige ulykke for en del år siden.. Østrig er vores hyppigste feriemål gennem mange år.
I år er det første gang at vi rigtig er i det sydlige af Østrig.

Gert

Lienz i Østrig - og - helt OT en kabelbane i Chile (2 fotos)

af Hans T. Møller, Risskov, 26/7 2016, 20:29 (2802 dage siden) @ Niels Munch

God aften i forum

Niels' billeder af kabelbaner i Østrig gav mig lyst til at vise to fotos af funicularen i Santiago de Chile. Den fører op til toppen af det lille bjerg Cerro San Cristobal, hvor der står en statue af Jomfru Marias ubesmittede undfangelse.

Bedste hilsner

[image]

[image]

Lienz i Østrig

af Georg Schmidt, 26/7 2016, 22:07 (2802 dage siden) @ Niels Munch

I forbindelse med Niels' tanketorsk kom der lige nogle minder fra en tur til kendte steder i juni 1972.

[image]
Achenseebahn.
[image]
Bemærk Nr 3 ikke navngivet på daværende tidspunkt. (:-D )

[image]
På vej med ZB mellem Jenbach og Mayrhofen.

[image]
"Sporvogne" i Mayrhofen.

[image]
ZB diesel (O&K) i Mayrhofen juni 1972.

Fotos: Georg Schmidt

Mvh
Georg

Avatar

Lienz i Østrig

af Gert, Aalborg, 26/7 2016, 23:58 (2802 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Herlige billeder der giver minder fra tidligere besøg. Der er SÅ flot ved Achensee. Sporvognene på ZB har jeg dog aldrig set, men banen er absolut et (eller flere) besøg værd.
Der er mange fine steder at besøge - og smalspor er bare SÅ nuttet.

Gert

Lienz i Østrig - og Zillertalbahn

af Niels Munch, 29/7 2016, 20:06 (2799 dage siden) @ Georg Schmidt

Herlige billeder, Georg!

De ansporede mig til at finde billeder fra Zillertalbahn, august 1968, og uploade dem i Jernbanehistorisk Forum:

[image]ZB lok 2 ZILLERTAL (Krauss-Linz 4506/1900) med "traditionstog" i Zell am Ziller mod Jenbach, august 1968 (oc/nm).

..... se videre her: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=30991 .


Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak