Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

lokofører , krav mm (Generelt)

af gamle ole2, 8/12 2016, 13:01 (2695 dage siden)

Som dreng i 50erne ville jeg selvfølgelig (også) være lokofører, meb fik så læsebriller som 8-årig. Nærsynet.
Jeg mener at man måtte ikke have nedsat syn for at blive lokofører dengang, og hvad værre var skulle man vist også være smed eller lignende, og så var det tog kørt når man ikke kan holde på et værktøj.
Mener at man i vore dage ser lokoførere med briller-i hvertfald på S-tog.
Så fandt jeg iøvrigt ud af at der var noget der hed trafikelev. Her skulle man have en realeksamen som jeg så fik, hvoefter DSB samme år nedlagde uddannelsen!
Er det korrekt med lokoførerkravene?
(Og når de ydre forsvinder kan man vel ligefrem være farveblind og lokofører:-P )

Ole

lokofører , krav mm

af fætter.guf, 8/12 2016, 16:30 (2695 dage siden) @ gamle ole2

Hej Ole

Du kunne prøve at gå ind på Trafik og byggestyrelsens hjemmeside under jernbane
Under uddannelse af lokomotivfører dukker et link til bekendtgørelse 1378 frem

Her står i TØRT tekst hvilke krav der stiles til nutidens lokomotivfører
Bekendtgørelsen træder i øvrigt i kraft fra 1. Januar 2017

Det er absolut ikke blevet nemmere at være lokomotivfører :-|

Hilsen
Lars

lokofører , krav mm

af S. Andersen, 8/12 2016, 21:45 (2694 dage siden) @ gamle ole2

J.f. loven skal man kun have hvad der svarer til 9. klasses eksamen for at komme komme ind på lokomotivføreruddannelsen, men DSB kræver yderligere at man har enten et svendebrev indenfor jern/metal/el, en HTX, eller en matematisk studentereksamen.
Jeg mener, at Arriva og Lokaltog kræver det samme.

Mht. syn, så kan man godt blive helbredsgodkendt selvom man bruger briller eller kontaktlinser, men der er en grænse for hvor stor en korrektion man må have (kan ikke huske hvor grænsen går), og har man en bygningsfejl må man forvente at blive afvist. (Man kan vist nok forsøge at blive godkendt med en bygningsfejl, ved selv at betale for en hundedyr øjenundersøgelse på flyvermedicinsk. Men det ville være et stort sats).
Farveblindhed er no-go.

Avatar

lokofører , krav mm

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 9/12 2016, 00:02 (2694 dage siden) @ S. Andersen

og har man en bygningsfejl må man forvente at blive afvist. (Man kan vist nok forsøge at blive godkendt med en bygningsfejl, ved selv at betale for en hundedyr øjenundersøgelse på flyvermedicinsk. Men det ville være et stort sats).

Lidt spøjst du skriver det. jeg har bygningsfejl på begge øjne og det var ikke noget problem at få en helbredsgodkendelse.

lokofører , krav mm

af S. Andersen, 10/12 2016, 20:22 (2692 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Lidt spøjst du skriver det. jeg har bygningsfejl på begge øjne og det var ikke noget problem at få en helbredsgodkendelse.

Ok, så må der være nogle typer fejl som de godkender.

lokofører , krav mm

af Johnni Christensen, 9/12 2016, 06:39 (2694 dage siden) @ S. Andersen

Ifølge linket må man have +5/-8 og kan ansøge om tilladelse hvis man har mere end det.

Johnni

lokofører , krav mm

af Jens Hansen, 9/12 2016, 12:05 (2694 dage siden) @ S. Andersen

Dvs. at de skærpede krav er overenskomstmæssige!

Set fra fagforeningens side, er det klart at jo højere krav, desto stærkere står de i en situation, hvor man kan presse virksomhederne, kræve bedre løn etc. Modsat må operatørerne, her primært DSB og Arriva, have en interesse i at slække kravene. Vi må vel konstatere at fagforeningerne pt. har vundet! Måske har operatørerne faktisk ikke turdet udfordre emnet? Tankevækkende al den stund at togene jo kan køre selv!

Kender nogen her til forholdene i vore nabolande, Sverige og Tyskland?

lokofører , krav mm

af Scharfenberg, 9/12 2016, 22:34 (2693 dage siden) @ Jens Hansen

Dvs. at de skærpede krav er overenskomstmæssige!

Set fra fagforeningens side, er det klart at jo højere krav, desto stærkere står de i en situation, hvor man kan presse virksomhederne, kræve bedre løn etc. Modsat må operatørerne, her primært DSB og Arriva, have en interesse i at slække kravene. Vi må vel konstatere at fagforeningerne pt. har vundet! Måske har operatørerne faktisk ikke turdet udfordre emnet? Tankevækkende al den stund at togene jo kan køre selv!

Kender nogen her til forholdene i vore nabolande, Sverige og Tyskland?

Ja, man kan sige, at Dansk Jernbaneforbund er på vej til at sejre sig ihjel. Ca. 60 % af alle rejser hos DSB foregår med S-tog. Hvis rundt regnet halvdelen af Danmarks i alt ca. 2500 lokomotivførere kører S-tog, kan der spares rigtig mange penge ved at gøre næste generation af S-tog fra ca. 2030 førerløse. Det nye signalsystem muliggør førerløs kørsel. Samtidig kan der i højere grad køres metrolignende drift med automatiseret kørsel, kortere mellem afgangene, og risikoen for signalforbikørsler og andre sikkerhedshændelser bliver lig nul.

Mht. lokomotivførerne i nabolandene Tyskland og Sverige har jeg hørt, at de til gengæld for en væsentlig lavere løn er en del mere produktive. Så dem ønsker DJ ikke her i Danmark.

lokofører , krav mm

af tjesp02, 9/12 2016, 23:55 (2693 dage siden) @ Scharfenberg

For mig at se er DJ slet ikke et seriøst foretagende.
De havde et fint oplæg til fremtidens jernbane.
http://www.djf.dk/nyhed/s%C3%A5dan-finansieres-togfonden-kongres-i-dansk-jernbaneforbund

Sammenlæg BaneDanmark, DSB og trafikstyrelsen. Hvilket vil spare 500 mio, læg dertil mindre brug af tilkøbte konsulentydelser ligeledes 500 mio kr. Ialt 1 mia kr, der kan spares.
Alt er fuldstændig udokumenteret. 500 mio kr. er en hel del mandetimer, som åbenbart kan spares.
Trafikstyrelsen har 330 ansatte og en omsætning på 400 mio kr. Vel at mærke HELE trafikstyrelsen og ikke bare jernbaneområdet.
Banedanmark har ialt 250 medarbejdere der er beskæftiget med administration. Det hænger slet ikke sammen at det kan spare 500 mio kr.

En sammenlægning af de tre instanser vil betyde det ikke vil være muligt for andre operatører at byde på jernbanedriften i DK og dermed ingen konkurrence.

En virksomhed der iøvrigt skal kontrollere sig selv sikkerhedsmæssigt.

Såfremt der kommer mere konkurrence vil der komme et større pres på lønningerne til personalet og mindre sikkerhed i ansættelsen.

Her er en sammenligning af lokomotivføreruddannelsen i Europa.
https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/03%20Jernbanesikkerhed/09%20Rapporter...

Danmark er et af de lande i Europa hvor det er sværest at blive lokomotivfører. Det gælder især kravet til teknisk indsigt, der er stort set fraværende andre steder i Europa. I mine ører lyder det som en måde at fastholde lønniveauet.

lokofører , krav mm

af S. Andersen, 10/12 2016, 20:57 (2692 dage siden) @ tjesp02

Her er en sammenligning af lokomotivføreruddannelsen i Europa.
https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/03%20Jernbanesikkerhed/09%20Rapporter...

Danmark er et af de lande i Europa hvor det er sværest at blive lokomotivfører. Det gælder især kravet til teknisk indsigt, der er stort set fraværende andre steder i Europa. I mine ører lyder det som en måde at fastholde lønniveauet.

Ja, bortset fra, at der som sådan ikke er noget krav til teknisk indsigt, for at komme ind på uddannelsen. Du kan komme ind på uddannelsen med ENTEN et svendebrev i metal/el eller en matematisk studentereksamen eller en HTX - dvs. du kan have været alt lige fra karrosserismed til folkeskolelærer, og man kan jo ikke just tale om, de to har en sammenlignelig teknisk indsigt.

lokofører , krav mm

af tjesp02, 12/12 2016, 19:56 (2690 dage siden) @ S. Andersen

Du kan ikke bruge en moderne studentereksamen da det kun var en matematisk der gav adgang. Det blev lavet om ved reformen i 2004. En nuværende eksamen er derfor ikke gyldig.

Men hovedpunkterne i den nævnte undersøgelse viser at i forhold til Norge, Sverige, Tyskland, Hlland og Storbritannien:

Danske adgangskrav er mindre fleksible.

De fleste andre lande har ikke krav til teknisk indsigt.

Mere vægt på service i andre lande.

Mange andre lande anser ikke gymnasieniveau for nødvendigt.

Ingen dispensationsmuligheder i Danmark

Kun i Danmark er der et ufravigeligt krav om engelskfærdigheder

Danmark har længere praktik end andre lande.

Adgangskrav er de snævreste af de undersøgte lande, kun overgået af Norge.

Pudsigt nok er undersøgelsen forsvundet fra Trafikstyrelsens hjemmeside, men de har selv lavet en anden undersøgelse af fremtidens lokomotivfører, der er ganske interessant læsning og den tyder på færre krav fremover..

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Databases/~/media/Files/Databaser/Publikationer/Rekru...

lokofører , krav mm

af re20000, 12/12 2016, 20:07 (2690 dage siden) @ tjesp02


Pudsigt nok er undersøgelsen forsvundet fra Trafikstyrelsens hjemmeside,

Faktisk ret "pudsigt", den var der i går og nu er den væk.

Nold

lokofører , krav mm

af re20000, 9/12 2016, 23:15 (2693 dage siden) @ Jens Hansen

Dvs. at de skærpede krav er overenskomstmæssige!

Set fra fagforeningens side, er det klart at jo højere krav, desto stærkere står de i en situation, hvor man kan presse virksomhederne, kræve bedre løn etc. Modsat må operatørerne, her primært DSB og Arriva, have en interesse i at slække kravene. Vi må vel konstatere at fagforeningerne pt. har vundet! Måske har operatørerne faktisk ikke turdet udfordre emnet? Tankevækkende al den stund at togene jo kan køre selv!

Er det derfor der mangler lokoførere i øjeblikket? der er simpelthen ikke nogen der vil have jobbet, da de er bange for at få en rygskade af alle de penge, de skal slæbe med hjem hver lønningsdag?

Nold

lokofører , krav mm

af Søren Jessen, Kolding, 9/12 2016, 23:16 (2693 dage siden) @ Jens Hansen

Dvs. at de skærpede krav er overenskomstmæssige!

Hvor ved du det fra?

Med venlig hilsen SørenJessen

--
SJ

lokofører , krav mm

af Jens Hansen, 10/12 2016, 00:13 (2693 dage siden) @ Søren Jessen

Såre simpelt,

Det fremgår ikke af lovgivning, kravene

DSB og Arriva har næppe interesse i at stille strengere krav end lovgivningen

Erggo må drt være krav som fastsættes via overenskomsten (som ja, begge virksomheder har accepteret).

lokofører , krav mm

af S. Andersen, 10/12 2016, 21:19 (2692 dage siden) @ Jens Hansen

Såre simpelt,

Det fremgår ikke af lovgivning, kravene

DSB og Arriva har næppe interesse i at stille strengere krav end lovgivningen

Erggo må drt være krav som fastsættes via overenskomsten (som ja, begge virksomheder har accepteret).

Ja, det er noget værre noget med de store, stygge fagforeninger og deres overenskomster...

Men operatørerne kan såmænd også have en vis interesse i det.
For det er dyrt, at uddanne en lokomotivfører, og derfor er operatørerne interesserede i, at så mange som muligt gennemfører grunduddannelsen og de efterfølgende litrauddannelser m.v. og ikke dropper ud midt i det hele, fordi de mangler viljen og/eller evnerne til at gennemføre.
Og udover det økonomiske tab, vil operatøren også komme til at mangle en lokomotivfører, de ellers havde regnet med.

Men ved at kræve, at ansøgerne kommer med svendebrev/studentereksamen/HTX sikrer man sig, at de før har været i stand til at gennemføre en uddannelse, samt at de rimeligvis kommer med en vis faglig "bund" - ikke nødvendigvis konkrete kvalifikationer eller konkret viden, men i hvert fald den nødvendige evne til at lære og tilegne sig ny viden.

lokomotivfører , krav mm

af L. Krüger, 11/12 2016, 01:44 (2692 dage siden) @ S. Andersen

Lige en praktisk oplysning......
Det hedder altså lokomotivfører og ikke lokofører!
Ganske som det hedder politimand og ikke politand. :-D

--
Åbner ikke for gæster!

lokofører , krav mm

af hec, 18/12 2016, 12:49 (2685 dage siden) @ S. Andersen

RENT og skær lokomotivføreforbundsbavl for at presse lønnen

lokofører , krav mm

af Bumle, 18/12 2016, 13:42 (2685 dage siden) @ hec

Hvad er der galt med at man som lokomotivfører tjener en god løn????

Der er måske lidt misundelse at spore hos nogen???

Og nej jeg er ikke selv lokomotivfører.

Avatar

lokofører , krav mm

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/12 2016, 14:47 (2685 dage siden) @ Bumle

Hvad er der galt med at man som lokomotivfører tjener en god løn????

Der er måske lidt misundelse at spore hos nogen???

Og nej jeg er ikke selv lokomotivfører.


Men du gemmer dig bag en dsb.dk mailadresse.......

--
[image]

lokofører , krav mm

af tjesp02, 18/12 2016, 16:22 (2685 dage siden) @ Bumle

Problemet er at det ødelægger konkurrenceevnen for en virksomhed. Det bliver dyrere for kunder at bruge jernbanen, som derfor fravælges. I sidste ende skader det derfor branchen selv.

lokofører , krav mm

af Jens Hansen, 18/12 2016, 15:14 (2685 dage siden) @ S. Andersen

Nu er lokom0tivføreruddannelse jo i dag en offentlig uddannelse, så ja den koster måske en del, men vel ikke mere end det koster at uddanne andre faggrupper? Hvad koster de 8 mdr. uddannelse, er der nogen her som har konkret viden?

Men I øvrigt, hvis kravet om svendebrev skulle være de, for at sikre at man kan gennemføre en uddannelse, ja så er alle uddannelser vel kompetencegivende.

Og i øvrigt, hvis den siddende regering kommer frem til at man ikke fremover kan tage (få tilskud til) 2 uddannelser, ja så er det vel slut med at rekruttere "svende".

lokofører , krav mm

af tjesp02, 18/12 2016, 16:10 (2685 dage siden) @ Jens Hansen

Iøvrigt er det de fleste jobs der kræver en form for indøvelse/oplæring inden de bidrager positivt til regnskabet. Jeg tog en merkonom i ledelse og samarbejde for 15 år siden, der lærte vi at ofte var en ny mand ikke overskudsgivende før et år efter ansættelse. Det er selvfølgelig afhængigt af jobtype og branche.

lokofører , krav mm

af andersj, Aalborg, 18/12 2016, 23:59 (2684 dage siden) @ Jens Hansen

Nu er lokom0tivføreruddannelse jo i dag en offentlig uddannelse, så ja den koster måske en del, men vel ikke mere end det koster at uddanne andre faggrupper? Hvad koster de 8 mdr. uddannelse, er der nogen her som har konkret viden?

Men I øvrigt, hvis kravet om svendebrev skulle være de, for at sikre at man kan gennemføre en uddannelse, ja så er alle uddannelser vel kompetencegivende.

Og i øvrigt, hvis den siddende regering kommer frem til at man ikke fremover kan tage (få tilskud til) 2 uddannelser, ja så er det vel slut med at rekruttere "svende".

www.ug.dk skriver at den tager 10 måneder.
Så koster den i hvert fald 300.000 kr. bare i elevløn (30.000 kr. pr. måned hos Nordjyske Jernbaner) Lønnen er ofte lidt højere hos DSB end privatbanerne. Uden at vide det så vil jeg formode at den koster over 1 mio. kr. inkl. løn, feriepenge, uddannelse på skole, løn til kørelærer osv.

Uddannelsen er ikke en offentlig uddannelse men foregår på to private uddannelsesinstitutioner i hhv. Tønder og København. Da uddannelsen betales af den enkelte operatør og ikke (direkte) af staten så er der og bliver der ingen begrænsning med optag på den måde.

--
Mvh Anders

lokofører , krav mm

af Timolsen93, 18/12 2016, 16:25 (2685 dage siden) @ Jens Hansen

Der kan læses mere om uddannelseskravene i BEK nr 1378 af 22/11/2016.
Der er, som skrevet i bekendtgørelsen, få krav i lovgivningen.

Avatar

lokofører , krav mm

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 2/8 2017, 12:11 (2458 dage siden) @ gamle ole2

Som dreng i 50erne ville jeg selvfølgelig (også) være lokofører, meb fik så læsebriller som 8-årig. Nærsynet.
Jeg mener at man måtte ikke have nedsat syn for at blive lokofører dengang, og hvad værre var skulle man vist også være smed eller lignende, og så var det tog kørt når man ikke kan holde på et værktøj.
Mener at man i vore dage ser lokoførere med briller-i hvertfald på S-tog.
Så fandt jeg iøvrigt ud af at der var noget der hed trafikelev. Her skulle man have en realeksamen som jeg så fik, hvoefter DSB samme år nedlagde uddannelsen!
Er det korrekt med lokoførerkravene?
(Og når de ydre forsvinder kan man vel ligefrem være farveblind og lokofører:-P )

Ole


DSB søger Lokomotivførere til S-tog:
https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx/?cid=14&departmentId=20030&am...

--
[image]

Avatar

lokofører , krav mm

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 4/8 2018, 04:45 (2091 dage siden) @ gamle ole2

Gennem de seneste 4 år er kravene langsomt blevet slækket når det handler om lokomotivførere til uddannelse hos DSB. Om det handler om at man vil have nogle mindre rigide krav fordi det bliver sværere og sværere at finde egnede kandidater eller om man har ville gøre op med nogle nogle krav der ikke helt var tilpasset moderne togdrift skal jeg så ikke kunne udtale mig om.

Dog ser jeg at man til S-tog lige nu søger lokomotivførere til uddannelse og kravene er markant anderledes end tidligere:


"Krav og forventninger
Det er et krav for at søge stillingen, at du
- er fyldt 20 år
- har et godt helbred og normal hørelse
- har et godt syn og normal farvesans
- kan forstå, tale og skrive dansk

Derudover har du mindst en af følgende uddannelser

- har bestået matematik eller fysik på minimum niveau b
- er faglært inden for en teknisk erhvervsuddannelse
- har en videregående uddannelse inden for det tekniske område
- efter endt uddannelse har arbejdet mindst 18 måneder som letbanefører
- har arbejdet mindst 18 måneder som rangist, køremand eller anden stilling, der kræver A certifikat jf. bekendtgørelse nr. 985 af 11. oktober 2011 om certificering af lokomotivførere
- har arbejdet mindst 24 måneder inden for et fagligt område, der kunne dækkes af en overenskomst indgået i mellem Dansk Industri og Dansk Jernbaneforbund
- er uddannet pilot eller har anden relevant erfaring eller uddannelse efter Dansk Industri og Dansk Jernbaneforbunds bedømmelse"



Der er dermed blevet rystet voldsomt i posen og der er åbnet gevaldigt op til et langt større udbrud af kandidater til jobbet. Det virker lidt som DSB's indmeldelse i Dansk Industri måske har været medvirkende årsdag til at Dansk Jernbaneforbund har løsnet lidt på grebet om kravene. Det bliver i hvert fald spændende om det bliver muligt at fylde holdet helt op denne gang.

Krav til forudgående lokomotivføreruddannelse

af Ib Jensen, 4/8 2018, 09:06 (2091 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Derudover har du mindst en af følgende uddannelser

- har bestået matematik eller fysik på minimum niveau b
- er faglært inden for en teknisk erhvervsuddannelse
- har en videregående uddannelse inden for det tekniske område
- efter endt uddannelse har arbejdet mindst 18 måneder som letbanefører
- har arbejdet mindst 18 måneder som rangist, køremand eller anden stilling, der kræver A certifikat jf. bekendtgørelse nr. 985 af 11. oktober 2011 om certificering af lokomotivførere
- har arbejdet mindst 24 måneder inden for et fagligt område, der kunne dækkes af en overenskomst indgået i mellem Dansk Industri og Dansk Jernbaneforbund
- er uddannet pilot eller har anden relevant erfaring eller uddannelse efter Dansk Industri og Dansk Jernbaneforbunds bedømmelse


Jeg kan til nød forstå, at der i gamle dage var krav om, at man skulle have en form for faglig uddannelse for at blive lokomotivfører på et damplokomotiv eller et MY-lokomotiv eller lignende.

Hvis jeg var lokomotivfører ville jeg naturligvis også sætte en ære i at tale min stilling op og gøre den så betydningsfuld som overhovedet muligt.

Men ovenstående krav tangerer det latterlige, og her er det endda "kun" S-tog, vi taler om. Dansk Jernbaneforbund graver lokomotivførernes egen grav, og det er synd, at den enkelte lokomotivfører ikke kan se, at hans egen fagforening gør ham en bjørnetjeneste. Det hele minder i den grad om typografernes dødskamp og det er forståeligt, at et folketingsflertal har besluttet at gøre S-togene førerløse.

Krav til forudgående lokomotivføreruddannelse

af Jens Hansen, 4/8 2018, 12:47 (2091 dage siden) @ Ib Jensen

Dybest set kan vel bruges samme krav som at være buschauffør.

JH

lokofører , krav mm

af Svend, 4/8 2018, 13:16 (2091 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Tidligere omskolede man også togbetjente.... og det gik da vist egentlig meget godt......

--
Svend

Avatar

lokofører , krav mm

af Futfar, Kajerød, 8/8 2018, 17:39 (2087 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

- er uddannet pilot eller har anden relevant erfaring eller uddannelse efter Dansk Industri og Dansk Jernbaneforbunds bedømmelse"[/i]

Hrmm, uddannet pilot... Har man erhvervet et A-certifikat i flyvning, er man pilot på det/de fly man nu er omskolet til, og indenfor samme certifikat gruppe, hvor der findes en lang række yderligere beføjelser som feks. instrumentflyvning, og meget mere. Normalt er et A-certifikat kun gyldigt til enmotoret fly. Men vil det så sige, at en person med A-certifikat, uden studentereksamen, svendebrev eller andre af de oplistede krav, umiddelbart, jævnfør. DI og DJ's bedømmelse, opfylder adgangskravene?
Så er der i hvert fald noget jeg ikke helt forstår ;-).

--
Med venlig hilsen Futfar.

lokofører , krav mm

af re20000, 8/8 2018, 23:31 (2086 dage siden) @ Futfar

- er uddannet pilot eller har anden relevant erfaring eller uddannelse efter Dansk Industri og Dansk Jernbaneforbunds bedømmelse"[/i]


Hrmm, uddannet pilot... Har man erhvervet et A-certifikat i flyvning, er man pilot på det/de fly man nu er omskolet til, og indenfor samme certifikat gruppe, hvor der findes en lang række yderligere beføjelser som feks. instrumentflyvning, og meget mere. Normalt er et A-certifikat kun gyldigt til enmotoret fly. Men vil det så sige, at en person med A-certifikat, uden studentereksamen, svendebrev eller andre af de oplistede krav, umiddelbart, jævnfør. DI og DJ's bedømmelse, opfylder adgangskravene?
Så er der i hvert fald noget jeg ikke helt forstår ;-).

Det handler nok om at man kan sætte sig ind i og forstå teknisk stof af en vis sværhedsgrad og kan forstå og respektere en instruks. En smed er tit på herrens mark overfor noget elektrisk og omvendt men derfor kan begge jo være udmærkede lkf.

Nold

Avatar

lokofører , krav mm

af Futfar, Kajerød, 12/8 2018, 17:35 (2083 dage siden) @ re20000

Hrmm, uddannet pilot... Har man erhvervet et A-certifikat i flyvning, er man pilot på det/de fly man nu er omskolet til, og indenfor samme certifikat gruppe, hvor der findes en lang række yderligere beføjelser som feks. instrumentflyvning, og meget mere. Normalt er et A-certifikat kun gyldigt til enmotoret fly. Men vil det så sige, at en person med A-certifikat, uden studentereksamen, svendebrev eller andre af de oplistede krav, umiddelbart, jævnfør. DI og DJ's bedømmelse, opfylder adgangskravene?
Så er der i hvert fald noget jeg ikke helt forstår ;-).


Det handler nok om at man kan sætte sig ind i og forstå teknisk stof af en vis sværhedsgrad og kan forstå og respektere en instruks. En smed er tit på herrens mark overfor noget elektrisk og omvendt men derfor kan begge jo være udmærkede lkf.

Nold

Javel så, men nu kan jeg så nævne adskillige andre personel grupper der kan tilegne sig den viden, de færdigheder og de holdninger, som du beskriver man skal være i besiddelse af for at blive lokomotivfører: Officer i Forsvaret, bare som hovedgruppe?
Og hvad med personel med teknisk specialuddannelse i Forsvaret, som har fået hele deres uddannelse der, uden at have studendereksamen, eller et "metalsvendebrev", men som feks. har uddannelse i andre tekniske specialer i Forsvaret? Her kan jeg da nævne radar uddannet personel, flyvelederpersonel, våbenteknisk personel, samt meget mere. Tror du ikke at de kan køre tog, helt uden at have taget studendereksamen?

For en del år siden var jeg tjenestegørende ved det der dengang hed FCL, Forsvarets Center for Lederskab. Ved et tilfælde, blev jeg på et tidspunkt bedt om at holde et kort indlæg for nyudklækkede studenter på et gymnasium. Ikke ordret lød mit budskab: "Kære studenter. Stort tillykke med huen, men der er noget I skal vide. I aner ikke en skid om noget som helst, selvom I tror at I næsten kan gå på vandet! Næhh, I har bevist overfor samfundet, at I kan tilegne Jer en vis teoretisk viden på et relativ snævert plan, og det har så givet Jer ret til at gå ud i samfundet, og virkelig lære noget. Husk det!".

Det gav anledning til en del røre i forsamlingen, men da jeg optrådte uniformeret, og tilhørerne vidste hvor jeg kom fra, og hvad jeg repræsenterede, var der ro og orden, og jeg besvarede så spørgsmål fra forum.
Rektor på gymnasiet, som jeg kendte, og som kendte mig og mine holdninger, var årsagen til at jeg optrådte i den rolle, og efterfølgende fik jeg, af tilhørerne stor ros for udvist mod!

Jeg skal tilføje, at jeg fik en ganske lang karriere i Forsvaret, med en Realeksamen fra 1965 :-D.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak