Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SNNB M4 i randers

af knud, 14/10 2010, 11:53 (4942 dage siden)

er der virklig ingen der ligger inde med billeder af SNNB M4 i randers

SNNB M4 i randers

af Filip, 14/10 2010, 12:02 (4942 dage siden) @ knud

Hej Knud
Jeg tror der er en rigtig god grund: den står klemt inde i den nye vognhal, og det er derfor ikke muligt at fotografere den på en måde, så man vil offentligøre resultatet. Såfremt du måtte have specifikke ønsker om at få opklaret tilstand el. lign. kan jeg måske hjælpe. Jeg kan klappe den for dig i morgen? :-)

Venlig hilsen

Filip

SNNB M4 i randers

af knud, 15/10 2010, 09:30 (4941 dage siden) @ Filip

tak men kan du skaffe billeder af den

SNNB M4 i randers

af Filip, 15/10 2010, 10:03 (4941 dage siden) @ knud

Jeg kan tage et i dag, men den holder som sagt noget klemt inde, så det bliver på ingen måder et verdensklasse-billede. Måske endda ikke engang et billede af hele motorvognen... :-/ Jeg oploader sent i aften, eller i morgen.

- Filip

SNNB M4 i randers

af knud, 15/10 2010, 12:54 (4941 dage siden) @ Filip

ok tak

SNNB M4 i randers

af Filip, 15/10 2010, 18:48 (4941 dage siden) @ knud

Så er billederne taget, og nej, jeg kunne ikke få det hele med grundet pladsforholdene. Desværre har jeg glemt kablet til at uploade billederne, så det må vente til på tirsdag.
- Filip

SNNB M4 i randers

af knud, 16/10 2010, 08:25 (4941 dage siden) @ Filip

ok tak

SNNB M4 i randers

af UTJ, 16/10 2010, 08:56 (4940 dage siden) @ knud

ok tak

Mans du venter kan jeg vise et meget dårligt billede af motorvognens position:
[image]
Det er SNNB M 4 ude til højre foran Y-toget. Som sagt står den trygt og godt i de nye jyske omgivelser.

SNNB M4 i randers

af Jimmy, 16/10 2010, 17:36 (4940 dage siden) @ UTJ

Ja, gid alle andre jernbane klubber havde råd til sådan nogle forhold som de har fået i Randers. Men de har det selføgelig også nemmere når de får støtte fra både DSB og Banedanmark bl.a.

SNNB M4 i randers

af Filip, 17/10 2010, 19:29 (4939 dage siden) @ Jimmy

Det findes der jo flere løsninger på, KLK har valgt en af dem... :-)

SNNB M4 i randers

af Jimmy, 18/10 2010, 01:49 (4939 dage siden) @ Filip

Det findes der jo flere løsninger på, KLK har valgt en af dem... :-)

Hej Filip.

Hvad mener du?

Eller mener du angående det med at de er gået sammen med DSB museumstog...

Hvilket jeg personligt ikke helt forstår, når man nu tænker på nogle af de personer der står bag museumstog, uden at nævne navne. Men det er jo deres valg.

SNNB M4 i randers

af Filip, 18/10 2010, 06:39 (4939 dage siden) @ Jimmy

Lige præcis: KLK ville jo også have en del af de midler som museumstog får og så var en fusion jo nærliggende.

Jeg kan ikke helt se hvad du mener, til gengæld. Det har jo stort set ikke ændret noget for KLK, andet end at de nu får udbygget værkstedet (opvarmning mm.), tilgang til en langt større pulje af materiel, adgang til ATC-maskiner osv., osv. Jeg mener det er er et meget fornuftigt skridt de har taget, og jeg håber da det er en model der kan bruges af andre trængte.

Mht. til jer i Struer, så er jeg da ked af at høre at den opblødning der er sket landet over både mellem jernbaneklubberne og mellem museumstog og klubberne, ikke er nået til Struer, på trods af at i er de yngste i branchen. Man må da håbe at i også ser lyset, og indser at branchen er for lille til at modarbejde hinanden, når vi nu alle sammen vil det samme: se noget gammelt skrammel, rasler ud af sporet.

SNNB M4 i randers

af Jimmy, 18/10 2010, 16:30 (4938 dage siden) @ Filip

Lige præcis: KLK ville jo også have en del af de midler som museumstog får og så var en fusion jo nærliggende.

Jeg kan ikke helt se hvad du mener, til gengæld. Det har jo stort set ikke ændret noget for KLK, andet end at de nu får udbygget værkstedet (opvarmning mm.), tilgang til en langt større pulje af materiel, adgang til ATC-maskiner osv., osv. Jeg mener det er er et meget fornuftigt skridt de har taget, og jeg håber da det er en model der kan bruges af andre trængte.

Mht. til jer i Struer, så er jeg da ked af at høre at den opblødning der er sket landet over både mellem jernbaneklubberne og mellem museumstog og klubberne, ikke er nået til Struer, på trods af at i er de yngste i branchen. Man må da håbe at i også ser lyset, og indser at branchen er for lille til at modarbejde hinanden, når vi nu alle sammen vil det samme: se noget gammelt skrammel, rasler ud af sporet.

Hej Filip.

Lang hen af vejen er jeg enig med dig. Og vi er ikke ude på at modarbejde nogen somhelst her i Struer, snarre tværtimod.

Men alle de gange jeg har oplevet museumstogs besøg i Struer, er det ikke ligefrem fordi folk kan finde ud af og hilse. Og slet ikke Hr. Armstrong, jeg føler det som om at museumstog ser ned på de mindre klubber. Måske fordi vi ikke kan fremvise lige så flotte vogne som man har ved museumstog. Men deres vogne er næsten også for meget igen, for så blanke og skinnende var lokomotiver og vogne sjældent ret lang tid af gangen. Men lad nu det ligge.

Jeg har været til møde i Odense med Armstrong og Thestrup, i forbindelse med Frich-træffet for nogle år siden. Og magen til storsnuede personer skal man længe lede efter.

SNNB M4 i randers

af Filip, 18/10 2010, 20:02 (4938 dage siden) @ Jimmy

Hej Jimmy

Jeg har selv været med flere forskellige steder i landet, og der var en ting alle stederne havde til fælles: Man vrængede lidt på næsen (nogen steder mere end andre) af "de andre". Dette kan der kun gøres op med på en måde og det er ved dialog og samarbejde, og det starter ved en selv.

Mht. til om museumstog ser ned på de mindre klubber vil jeg sige "nej". I Randers har vi da ved flere lejligheder samarbejdet med MHVJ, ligesom en del af vores dampfolk ligeledes slår deres folder ved VBV.

Mht. til jer i Struer, så skal jeg da gerne indrømme at jeg heller ikke mener det er "veterantog" at køre rundt med et par personvogne bag en rangermaskine (snarere "udflugtstog"), men derfor tager jeg stadig hatten af for at i kæmper kampen. Jeg mener det ikke som "snobberi" men jeg går op i at der skal sammenhæng i oprangeringer, dvs. autentiske.

Hvor vidt Thestrup og Armstrong er storsnuede vil jeg ikke debattere her, men under alle omstændigheder kan jeg ikke se hvorfor hele museumstog automatisk skal sættes i det lys, fordi to (bevares, ledende) personer har fremstået ubehagelige. Vi er da en del der enten har eller har haft "et ben i begge lejre" (hhv. museumstog og klubberne).

Du er selv inde på at i ikke kan fremvise lige så flotte vogne som museumstog, men der er jo et stykke hen af vejen samme slutning som fik KLK ind under museumstog, så tanken er måske ikke så uvirkelig.

Venlig hilsen
Filip

SNNB M4 i randers

af Niels Munch, 19/10 2010, 04:09 (4938 dage siden) @ Jimmy

Kære Jimmy,

Tillad, at jeg tager del i din diskussion med Filip; men en sag ligger mig på sinde:

Stor var min glæde, da Tommy åbnede dette forum. Jeg har i godt et par år frekventeret det tyske forum ”Drehscheibe-Online”, hvor folk som os debatterer deres elskede hobby positivt, engageret og passende seriøst, og mange gode informationer m.v. derigennem kommer for en dag. Faktisk har jeg savnet et tilsvarende dansk forum!

Det har vi heldigvis fået nu; men skal det bestå, er det nødvendigt, at alle til stadighed bidrager til en god tone og omgangsform igennem de indlæg vi hver især poster. Vores webmaster skriver da også i sin introduktion bl.a.: ”Jeg forventer en høflig tone i forummet og forbeholder mig ret til at slette såvel indlæg som brugere uden varsel.”

Det er også det, der i web-slang hedder ”netikette”.

Jeg finder imidlertid ikke, at negative ytringer om navngivne enkeltpersoner kan henregnes til god ”netikette”, og derfor heller ikke, at sådanne ytringer hører hjemme i et forum som vores, såfremt vi ønsker, det skal bestå.

Jeg håber derfor inderligt, at man billiger dette synspunkt. Jeg tror ikke, jeg har fantasi til at forestille mig, at jeg selv ønsker at færdes i et forum, hvis ”netikette” synes at udvikle sig i den gale retning.

Med venlig hilsen
Niels Munch

SNNB M4 i randers + debat

af Filip, 19/10 2010, 18:08 (4937 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels (samt Jimmy og alle jer andre)

Selvom dit indlæg ikke var henvendt til mig, ønsker jeg stadig at kommentere det. For det første er jeg helt enig med dig. Jeg håber ligeledes på at det høje niveau herinde kan holdes og jeg opfatter ikke på nogen måder dit indlæg som censur, men en opfordring til hvad man også kan kalde almen dannelse.

Når det er sagt, vil jeg også gøre opmærksom på at dette emne er ENORMT følsomt og når bølgerne går højt, kan det gå lidt stærkt, hvilket jeg håber der også er plads til, når der er tale om enkelte tilfælde (og selvfølgelig karakteren af "forbrydelsen"). Dette emne, museumstog/museet vs. klubberne, er dog et af de mest destruktive punkter i vores hobby, og som ung (jeg er 26) håber jeg at min generation kan komme over denne debat, og indse at vi jo alle vil det samme.

Kigger man ud i samfundet, så var tiderne op til 80'erne præget af små-firmaer, men hvor man ude i den store verden så værdien i at samle kræfterne ved både intensivt samarbejde og disideret fusioner, så fastholdt veterantogs-verdenen de små enheder.

Jeg var forbi både Bramming og Lunderskov (håber ikke eksemplet bliver for personligt, der er IKKE for at hænge nogen ud) og jeg må indrømme at jeg bliver lidt irriteret over at man kæmper en noget nær håbløs kamp begge steder, så tæt på hinanden, i stedet for at slå kræfterne sammen. Bevares, KLK har ikke stålvogne, men mon ikke der kunne findes en løsning, der kunne tilfredsstille alle? Om ikke andet ville de fælles kræfter give muligheder for LANGT bedre værkstedsfaciliteter, således at mere kunne komme ud at køre, og flere folk i værkstedet smitter som regel... Og der er mange af disse eksempler landet over.

Det jeg prøver at sige er, at man jo godt kan dyrke sin hobby, selvom man ikke KUN laver det man synes er aller sjovest. Uden at forherlige mig selv (eller dem jeg arbejder nærmest sammen med) så bruger vi en del tid i Randers på at lave R 946. Vi er to der tager fra København (!) for at arbejde under de forhold der tilbydes der og 946 er det vi vil. Alligevel kunne vi godt finde entusiasme til at give K 563 kedel en ordentlig tur, der endte med at tage 2 år (de 3 støttebolte og 5 nagler, der blev til ca 300 støttebolte og ca 200 nagler), fordi det var det der krævedes, før vi igen kunne lave dét, vi virkelig vil.

Jeg håber at nogen tør og vil indgå i debatten, selvom vi er langt nede i trådene efterhånden, og vi i øvrigt er på vej noget væk fra emnet.

Venlig hilsen
Filip Gram (nu også "Gram" efter jeg så et indlæg om anonymitet herinde :-) )

SNNB M4 i randers og hvad det afstedkom af bemærkninger

af Steff, 19/10 2010, 21:47 (4937 dage siden) @ Filip

SNNB 4 og hvad det afstedkom af bemærkninger m.v.

Kære alle!

Jeg ønsker med dette indlæg ikke at indgå i en fortsat diskussionen om SNNB M4 nuværende placering og hvorfor tingene nu er som de er, eller kommentere diverse indlæg herom på forum. Men jeg føler som privatperson, at noget skal sættes på plads, da diskussionen på visse punkter ikke har drejet sig om SNNB M4, men mere om holdninger til DJM, klubber og personer, hvilket jeg ikke finder acceptabelt i dette forum.
Hr. Frank Hermind erhvervede i sin tid en stor del materiel, der hidhørte fra SNNB, SVJ; OKMJ og OBMJ og dette var primært udlånt til Skælskørbanen. I 1995 ønskede ejeren at afhænde sin samling og specielt Skælskør, havde (naturligt) ikke de fornødne store økonomiske midler til at købe deres udlånte materiel hér og nu som ejeren ønskede, selvom det primært var ejerens ønske, at samlingen blev solgt som en helhed. Da der nu reelt var en mulighed for at samlingen kunne blive købt af udlandet og ingen dansk klub ytrede ønske om at købe hér og nu og at ejeren derved ikke kunne få det ønskede beløb, kontaktede ejeren DJM. Men museet var kun interesseret i Triangelmotorvognene DSB ME 35, nu litreret som SNNB M4 og SVJ M1 med bivogn B1. Da ejeren kun ville sælge samlet til DJM, blev købet gennemført, bl.a. også for at sikre, at samlingen forblev nationalt ejet og materiellet bevaret. Men da DJM og sælger samtidig ikke ønskede at stoppe Skælskørs aktiviteter, blev der indgået en aftale mellem Skælskør og DJM om, hvornår SNNB M4 (DSB ME 35) kunne afhændes, uden at det betød driftsmæssige forstyrrelser. De resterende materielgenstande kunne Skælskør vederlagsfrit anvende frem til 1. januar 2000 (blev senere forlænget). Det var dog en betingelse, at materiellet blev vedligeholdt, samt at det opbevaredes som klubbens eget materiel, helst under tag. Dette sidste havde klubben ikke de fornødne midler til (både struktur, mandskabsmæssigt som økonomisk), hvorfor man ikke kunne opfylde en senere ønsket og naturlig vedligeholdelsesplan for det udlånte materiel. I forbindelse med en omlægning af Skælskørs aktiviteter, opsagde klubben derfor kontrakten med DJM med udgangen af 2009 og det resterende materiel blev overført til DJM. Yderligere var Skælskør også begyndt at blive ramt af Regionens ønske, om at nedlægge banestykket de anvendte, hvilket nu desværre er sket.
Der er ikke tvivl om, at der har været mange og store følelser i.f.m. det indledningsvise salg, afhændelse af noget kært lånt materiel, samt de senere strukturmæssige ændringer klubben har haft, hvorfor følelser og udtalelser fra udenforstående (ser sikkert Skælskør som ”the underdog” i.f.t. DJM), måske ikke altid har været ”med rettidig omhu”. Men Skælskør har kæmpet bravt med de midler de havde tilrådighed og gjort et stort stykke arbejde for jernbanehistorien. Men som alle ved, er det forbundet med meget store omkostninger at bevare den danske jernbanehistorie.
Sluttelig skal bemærkes, at jeg som bestyrelsesmedlem for det daværende ”Jernbanemuseets venner” var med til at stille en garantisum for købet, hvorfor jeg er informeret om alle aspekter, tanker og handlinger mellem ejeren, Skælskør og DJM før, under og efter købet.

S. G. Dresler

--
Steffen Dresler

SNNB M4 i randers og hvad det afstedkom af bemærkninger

af Filip, 20/10 2010, 07:41 (4937 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

Mange tak for dit svar. Jeg nyder endelig et høre JBM's side af sagen (omend du selvfølgelig ikke giver udtryk for museets officielle holdning). Mange tak for det!

- Filip Gram

SNNB M4 i randers og hvad det afstedkom af bemærkninger

af Jesper Reinfeldt @, 2/11 2010, 12:05 (4923 dage siden) @ Steff

Til Hr. Dresler.
I dit indlæg er der lige nogle ting, du bør tage op til revision:
Hermind´s materiel var udlånt til 2 klubber, nemlig KLK og Skælskør.
Ingen klubber blev spurgt om de ville købe materiellet, heller ikke KLK
og Skælskør.
Skælskør blev indkaldt til møde hos Hermind og der præsenteret for en underskrevet salgskontrakt med DJM. KLK var informeret samme dag pr. brev. Så jeg gentager:
Skælskør blev IKKE spurgt om køb af materiellet før salg til DJM.
Så Steffen: Du er ikke informeret om alt i den sag.

Jesper Reinfeldt

SNNB M4 i randers og hvad det afstedkom af bemærkninger

af Steff, 25/11 2010, 09:06 (4900 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Hej Jesper!

Ville ellers ikke kommentere, men så det var fra dig og synes det er hyggeligt at møde dig her.
Ja, det er jo rart at høre "modpartens" oplevelse af begivenhederne og ingen af os kan gøre noget ved det nu.
Men som jeg skrev, min opfattelse som jeg fik det forelagt, da der i sin tid skulle træffes en beslutning og den skal jeg selvfølgelig stå ved og gør det!:-)


Steff

NB: Det blev en rigtig flot sporvogn (den to-etagers) i fik ud at køre på Skjoldnæsholm, tillykke med resultatet:-D .

--
Steffen Dresler

SNNB M4 i randers og hvad det afstedkom af bemærkninger

af Svend, 25/11 2010, 05:10 (4901 dage siden) @ Steff

Blot for at få det hele på plads:

SNNB M4 er anskaffet af SNNB og er fortsat litreret SNNB M4
SNNB M5 er den tidligere ME-motorvogn som nu er tilbageført til DSB-udgaven.

SNNB M1 og M3 blev overtaget af DJK i 1966. Den ene blev ophugget i Maribo og den anden gik op i flammer sammen med andet museumsmateriel ved en påsat brand i Bloustrød.

Alle motorvogne havde benzinmotor, da de kørte ved SNNB.

Avatar

SNNB M4 i randers

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/10 2010, 06:09 (4938 dage siden) @ Jimmy

Jimmy - du bedes venligst undlade at hænge navngivne personer ud i forummet.

--
[image]

SNNB M4 i randers

af knud, 17/10 2010, 08:35 (4939 dage siden) @ UTJ

tak de kunne ligeså godt have laddet den stå i Skælskør

SNNB M4 i randers

af Filip, 17/10 2010, 19:26 (4939 dage siden) @ knud

Hvorfor? Nu står den tørt og sikkert.

SNNB M4 i randers

af knud, 18/10 2010, 03:18 (4939 dage siden) @ Filip

det gjorde den også i skælskør og der brugte man den.
den har også fåert ny motor

SNNB M4 i randers

af Filip, 18/10 2010, 06:44 (4939 dage siden) @ knud

det gjorde den også i skælskør og der brugte man den.
den har også fåert ny motor

Men Skælskør er så godt som lukket, og der er endnu ingen hal i Gørlev eller Høng... Og hvem siger der ikke er planer med den??
I øvrigt må det da til hver en tid være ejerens beslutning hvor den skal placeres...?

SNNB M4 i randers

af Niels Munch, 18/10 2010, 07:21 (4939 dage siden) @ Filip

I øvrigt må det da til hver en tid være ejerens beslutning hvor den skal placeres...?

Det er netop sagen, for FDSB har aldrig ejet SNNB M 4, hvilket også fremgår af Tommy's database, men kun haft den til låns på grundlag af aftaler med først den private ejer, siden Jbm.

Og det ved Ole-Jørn sikkert mere om end jeg?

M.v.h.
Niels

SNNB M4 i randers

af OJK37, 18/10 2010, 08:27 (4939 dage siden) @ Niels Munch

JA - og historien om M 4 og Skælskørbanen iøvrigt har – både hvad materiellet og banen angår - så mange aspekter og "skurke", at jeg ikke vil rode i den offentligt - den ikke alene lugter - den stinker!!
Sorry Niels!:-(
Ole-Jørn

SNNB M4 i Tølløse (1 foto)

af Niels Munch, 18/10 2010, 09:42 (4938 dage siden) @ OJK37
redigeret af Niels Munch, 18/10 2010, 09:57

Sorry Niels!:-(

Don't be, Ole-Jørn. Mon ikke nok vore gode medskribenter forstår, hvorfor motorvognen ikke mere kan være i Skælskør?

Kunne tænke mig at runde denne del af diskussionen af med dette dia:

[image]
SNNB M 4 - M 5 - G 69 i Tølløse 1970 (nm).

Bedste hilsener
Niels

SNNB M4 i randers

af peu76, 18/10 2010, 07:09 (4939 dage siden) @ knud

det gjorde den også i skælskør og der brugte man den.
den har også fåert ny motor

Skælskørbanen, fra Dalmose til Skælskør er pillet op her i efter sommeren til fordel for en natursti, som sikkert nok bliver en større turistattraktion end den som veteranbanen leverede.

Der er derfor ikke så mange spor at køre på dernede længere.

SNNB M4 i randers

af SFJ, 18/10 2010, 07:43 (4939 dage siden) @ peu76

Har de tænkt sig fortsat at køre på en del af banen?

SNNB M4 i randers

af peu76, 18/10 2010, 07:57 (4939 dage siden) @ SFJ

Har de tænkt sig fortsat at køre på en del af banen?

Hele Skælskørbanen er pillet op, der er ikke mere tilbage at køre på.

SNNB M4 i randers

af SFJ, 18/10 2010, 10:24 (4938 dage siden) @ peu76

Surt!:-(

SNNB M4 i randers

af UTJ, 18/10 2010, 08:54 (4938 dage siden) @ knud

Er den nye motor en benzin eller diesel, for der er et helt forskelligt lyd og lugtindtryk...... Med dieselmotor lyder den jo blot som enhver anden Movia-bus!

SNNB M4 i randers

af Filip, 18/10 2010, 20:08 (4938 dage siden) @ UTJ

Det er desværre en diesel: en scania vabis... Havde det så bare været en leyland magen til dem de fleste triangler fik, så var det en ting, meeen.... :-/

SNNB M4 i randers

af knud, 19/10 2010, 06:31 (4938 dage siden) @ Filip

den viker fint med dielsel.
SNNB M5 har også en scania vabis som kom fra Skælskør

SNNB M4 i randers

af Filip, 19/10 2010, 17:36 (4937 dage siden) @ knud

Det er jo heller ikke virkningen vi (jeg tillader at tage dig med her, Ulrik) anfægter, det er det historiske der går tabt i at udskifte en gammel benzinmotor, med en forholdvis moderne dieselmotor.

Men her er dine billeder endelig:
[image]
[image]

Beklager kvaliteten (kvantiteten) men pladsforholdene, lyset og det manglende stativ gav ovenstående resultat.
Håber det dur!
- Filip

SNNB M4 i randers

af knud, 20/10 2010, 13:37 (4936 dage siden) @ Filip

tak grunden til diesel motoren er at benzinen ikke virker

SNNB M4 i randers

af Filip Gram, 20/10 2010, 17:55 (4936 dage siden) @ knud

Den kunne vel laves, ellers kunne en tilsvarende erstatning nok skaffes.

SNNB M4 i randers

af martin, 24/11 2010, 20:16 (4901 dage siden) @ Filip Gram

Ja alt kan laves det er bare pussigt man ikke ønskede at få en benzin motor med nogle af vognene så meget for orginalitet !!!!!!
Mht til ham der udtaler sig om stien i stedet for veteranbanen kommer der aldrig til at gå flere på den sti end veteranbanen kørte med.
Vi har i forvejen 2 stier i skælskør der går gennem langt kønnere landskab den ene på 7 km og den anden på ca 2 km begge dårligt vedligeholdt og nogle steder næsten ufremkommenlig men ender samme sted som de starter.
Så jeg har svært ved at se hvorfor det så lige pludselig skulle blive bedre med en på 11 km der ender 11 km væk ??????????
Mvh Martin

SNNB M4 i randers

af Filip Gram, 25/11 2010, 09:01 (4900 dage siden) @ martin

Min personlige holdning til det er at det ikke er så skidt endda. Selve stien er jeg ligeglad med, men det at de 2 klubber nu har samlet kræfterne kan kun betyde at mere materiel kommer ud at køre, hvis man forstår at lave en gnidningsfri sammenlægning. Det er selvfølgelig ærgeligt at flere klubber ikke gik sammen om slagelse-næstved (og dalmose-skælskør) men da tiden endnu ikke er løbet fra at køre på de store skinner, kan jeg sagtens forstå valget. Jeg håber da på at den udvikling som nu er sket med de 2 fusioner (KLK + DSBM og SsB + VSVT) vil bane vej for flere, således at man vil stå stærkere mod fremtidens prøvelser.

/filip

SNNB M4 i randers

af martin, 26/11 2010, 12:53 (4899 dage siden) @ Filip Gram

Så har jeg nok misforstået dit indlæg lidt, det må du undskylde.
Det er rigtig ved at slå sig sammen bliver man stærk og de ulykkelige omstændigheder taget i betragtning kommer vi stærke ud af det her.
Det som skælskør folkene er specielt glade for, er muligheden for at komme ud på lange skinner igen noget vi har måtte undvære i snart mange år, ikke fordi vi kun har kørt til tjæreby, det var et valg vi selv gorde for vi har faktisk måtte køre til Dalmose længe men der var ikke økonimi i at køre så langt med en Benzin motorvogn, af samme årsag valgte vi da M4 ( i den anledning meget belejligt) kørte i stykker at ligge en Diesel i.
Det var fordi det var helt umuligt at få lov til at befare Sg-Næ og projektet med at få banen til fælles veteranbane tror jeg, fra højere sted aldrig har været menningen skulle blive til noget.
Var det blevet til noget havde det også kostet skælskørbanen livet da vi så slet ikke havde haft passagere grundlag nok hvis der var andre der kørte på Sg-Næ.
Årsagen til der kom en Scania i M4 var 2 ting !
Vi havde rigtig gode erfaringer med det M5 (Me 35) har kørt lige siden og vi havde jo prøvet det før med den.
Scania motoren var lager varer og vi skulle træffe en her og nu beslutning hvis vi skulle fortsætte men at køre.
Vsvt. kommer også styrket ud af det, med et rigtigt godt supplement til deres K maskine med vogn stamme, for den store forkrommede tanke bag det er at K-mask skal køre stenlille- slagelse og Triangel eller skinnebus skal køre tilbringer tog fra Gørlev.
Fuldstændig lige som dengang hvor vi selv kørte mellem Sg og Næ med tilbringer tog Sk-Da.
Skælskørbanens mål med at fremvise privatbane materiel fra det tidlige 1900 tal til sidst i 60erne bliver også ved sammenlægningen godt opfyldt.
Vsvt får også en mere komplet OHJ-HTJ samling selvom det som sådan ikke er et mål i sig selv.

SNNB M4 hos "Museumstog" i Randers

af Svend, 25/11 2010, 04:44 (4901 dage siden) @ UTJ

Problemet er at nogle blot ønsker at få motorvognen til at køre, men ser bort fra, at det også skal være autentisk (det er vel museumsvirksomhed vi taler om?).

Det næste bliver vel at man ombygger et af damplokomotiverne til oliefyring, for det vil være en mere interessant løsning - rent teknisk set.

SNNB M4 hos "Museumstog" i Randers

af Christian Ahm, 25/11 2010, 07:54 (4900 dage siden) @ Svend

Det næste bliver vel at man ombygger et af damplokomotiverne til oliefyring, for det vil være en mere interessant løsning - rent teknisk set.

Ja da, det er faktisk ikke helt utænkeligt. Der er nogle foredele ved ombygning til oliefyring, ikke mindst økonomisk og mht miljø, så du skal ikke blive ekstremt overrasket hvis du en dag ser et oliefyret dansk damplokomotiv.

Bla. D 826 kunne være en sjov maskine at ombygge, da DSB jo selv brugte den til en prøve ombygning.

Med venlig hilsen

Christian

SNNB M4 hos "Museumstog" i Randers

af Svend, 25/11 2010, 12:36 (4900 dage siden) @ Christian Ahm

Jeg er rystet ...... :-|

--
Svend

SNNB M4 hos "Museumstog" i Randers

af Christian Ahm, 25/11 2010, 18:09 (4900 dage siden) @ Svend

Jeg er rystet ...... :-|


Ja det kan godt være, men det kan blive den eneste løsning, hvis vi se damplokomotiver for engen damp. Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at det vil blive i morgen, men man skal ikke blive alt for overrasket den dag det kommer. Personligt glæder jeg mig heller ikke selv til den dag det kommer, da jeg selv syntes det er sjovt at skovle kul, og det er da også meget af det liv som kun et opfyret damplokomotiv kan have. Men der er mange faktorer som vi ikke selv er herre over, men som ligger hos myndighederne, og de er ikke altid lige enige med os tosser :-D

Med venlig hilsen

Christian

SNNB M4 hos "Museumstog" i Randers

af Svend, 25/11 2010, 18:19 (4900 dage siden) @ Christian Ahm

Jeg håber ikke at det er den almindelige holdning hos de, der i den sidste ende bestemmer hos jernbaneklubberne, DSB Museumstog og Jernbanemuseet ........

Selvfølgelig er det målet og hensigten at have noget materiel, som også kan køre - men da ikke for enhver pris. Husk at det er museumsgenstande vi taler om, og at de skal behandles med en vis respekt og pietetsfølelse.

--
Svend

SNNB M4 hos "Museumstog" i Randers

af lkfsteen, 26/11 2010, 05:09 (4900 dage siden) @ Svend

Rigtig med respekt ! Men på et eller andet tidspunkt er der jo nok en eller anden der får sat en stopper for brugen af kul, og så er det da bedre at fyre med lidt olie end slut med damplokomotiver !

Som det ser ud for mig lige nu, er det vel ikke så meget spørgsmålet om olie eller kul, men snare hvorlænge man kan blive ved med, at hekse på de gamle kedler !?

Er vi ikke snart nået dertil, at det er på tide, at få fremstillet nye svejste kedler med tanke på utætte bunrammer osv ?

Mvh Steen

SNNB M4 hos "Museumstog" i Randers

af Filip Gram, 26/11 2010, 05:51 (4900 dage siden) @ lkfsteen

Er vi ikke snart nået dertil, at det er på tide, at få fremstillet nye svejste kedler med tanke på utætte bunrammer osv ?

??? hvad skulle ideen være med at få svejst dem op på utætte bundrammer?
Men derudover mener jeg at nye kedler bør fremstilles som de gamle. De laver dem stadig på denne måde i england, der er bare ingen der har gjort lobbyarbejdet for at få denne metode godkendt (igen) i Danmark. Det er jo så meget nemmere med en fuldsvejst... :-(

SNNB M4 hos "Museumstog" i Randers

af togfyr, 22/1 2011, 02:54 (4843 dage siden) @ Svend

den kan køre, den er lavet på sammme måde som SNNB M5 (DSB Me 35), så den skulle være perfeckt

SNNB M4 hos "Museumstog" i Randers

af Svend, 22/1 2011, 03:41 (4843 dage siden) @ togfyr
redigeret af Svend, 22/1 2011, 04:01

den kan køre, den er lavet på sammme måde som SNNB M5 (DSB Me 35), så den skulle være perfeckt

Hvorfor tager du dette emne op igen?
Der er ingen tvivl om at den kan køre, men den har mistet en del af sin historiske autenticitet, ved at man har skiftet den oprindelige benzinmotor ud med en dieselmotor. Havde den så bare fået anden benzinmotor ......:-|

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak