Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

hvem har lavet de danske signaler??? (Generelt)

af oliver lund Christiansen, saltum nordjylland, 9/9 2017, 13:40 (2419 dage siden)

hvem har lavet de danske signaler??? hvem har bygget dem???


vh oliver

--
med venlig hilsen

Oliver Lund Christiansen

hvem har lavet de danske signaler???

af Niels Munch, 9/9 2017, 13:57 (2419 dage siden) @ oliver lund Christiansen

hvem har lavet de danske signaler??? hvem har bygget dem???


Et privatbaneeksempel:

Da Østbanen i første halvdel af 1990'erne installerede E80-sikringsanlæg på Hårlev og stationerne syd herfor, blev samtlige nye signalmaster, komplette med baggrundsplader etc., fremstillet på banens eget smedeværksted efter tegninger, der deltes med OHJ/HTJ. Lanternehuse, komplette med linser etc., købtes ved EB Signal.


M.v.h.
Niels

hvem har lavet de danske signaler???

af Niels Buch, 10/9 2017, 18:57 (2418 dage siden) @ Jens V
redigeret af Niels Buch, 10/9 2017, 19:15

Hej alle

Det er faktisk lidt melankolsk at følge denne tråd. DSI var min første arbejdsplads, først som elev i forbindelse med værkstedskursus og siden mit første job efter færdiggjort ingeniøruddannelse fra Sønderborg Teknikum. Jeg blev ansat til at lave (sammen med mange andre) Ebilock 850 anlægget i Hobro. Jeg husker tydeligt den kamp der var om at blive leverandør til anlæggene på Storebæltsforbindelsen. Kampen stod mellem DSI og GEC fra UK. Britterne havde fået kontrakten på Ringsted station og DSI Randers-Hobro. Så den der klarede sig bedst ville nok få Storebælt. De fleste vil vide at DSI faktisk løb med kontrakten og GEC-anlægget i Ringsted blev pakket ned og sendt tilbage til UK.

Siden er det også blevet til Ebilock anlæg på Øresund og i Aarhus. I dag er anlægget i Hobro det eneste 850-anlæg, da de andre er ombygget til 950-anlæg.

Specielt signalblokken mellem Randers og Fårup og mellem Fårup og Hobro er jeg særligt stolt af, da jeg designede blokken, kodede blokken og efterfølgende fik den godkendt til brug. Signalblokken står til at blive erstattet af en anden intern linjeblok når Hobro anlægget også skal dække Randers og samtidigt bliver til et 950-anlæg.

Billedet her viser til højre betjeningspulten til linjeblokken i kommandoposten på Randers station.

[image]

Det var en god tid jeg havde hos DSI, og flere af kollegerne er jeg stadig i kontakt med via mit nuværende arbejde. Og nå ja, hos DSI mødte jeg også min kone, som jeg nu snart har været gift med i 25 år (men det er jo en helt anden historie).

Hilsen
Niels

hvem har lavet de danske signaler???

af Jens V, 10/9 2017, 19:22 (2418 dage siden) @ Niels Buch

Billedet her viser til højre betjeningspulten til linjeblokken i kommandoposten på Randers station.

[image]


Ikke for at underkende dit eget billede af dit eget værk, men her står detaljerne måske lidt tydeligere: ;-)

[image]

hvem har lavet de danske signaler???

af Jens V, 10/9 2017, 19:35 (2418 dage siden) @ Jens V


[image]




Å hvoff' har nogen så tegnet sorte streget på den fine trækasse?

Det er såmænd for at sikre, at vi alle forstår, hvor sporene fortsætter på nabo-sportavlen... ;-)

[image]

I øvrigt, hvis nogle skulle undre sig...:

Randers betjenes fortsat (lidt endnu) på et "12/46"-anlæg, og ovenstående sportavler er beregnet til dels betjening af de tilstødende linjeblokke, dels til indikering af sporisolationer.

Selve centralapparatet har vi her:

[image]

hvem har lavet de danske signaler???

af Niels Buch, 10/9 2017, 19:47 (2418 dage siden) @ Jens V

Hej Jens

Det er helt OK med bedre og skarpere billeder.

Jeg kan ikke lade være med at fortælle denne historie fra arbejderne med at få tilsluttet den fuldelektroniske signalblok til 12/46-anlægget i Randers:

Jeg havde store problemer med at få tilslutningen til at virke og jeg sad i rummet under rummet hvor Jens's billeder er taget. Jeg sad med kilometervis af udskrifter af koder og kunne ikke få det til at virke. På samme tid havde 12/46-anlægget en fejl. Nå man tilkaldte en person der havde nogle store filer som han brugte på linialerne i 12/46-anlægget og så kom anlægget til virke igen, mens jeg stadig sad med mine udskrifter og ikke kunne få det til at virke i den nye teknologi. Tja nymodens teknologi kræver bare noget andet, og selvfølgelig kom blokken til at virke, men jeg har nu aldrig glemt den begivenhed.

Hilsen
Niels

hvem har lavet de danske signaler???

af cslundsten, 11/9 2017, 01:10 (2418 dage siden) @ Niels Buch

Siden er det også blevet til Ebilock anlæg på Øresund og i Aarhus. I dag er anlægget i Hobro det eneste 850-anlæg, da de andre er ombygget til 950-anlæg.

Øresund er nu også stadig 850, men den "Storebæltskompatible" version, hvorimod Hobro - lidt endnu - er den oprindelige.

Mvh
Carsten Lundsten
- Apropos de gamle kolleger ;-)

hvem har lavet de danske signaler???

af ASOSG, Slagelse, 12/9 2017, 13:55 (2416 dage siden) @ Niels Buch

Om nogen må du vide det, nu du har arbejdet med det - hvilket programmeringssprog er disse anlæg kodet i ?

Mvh Allan

hvem har lavet de danske signaler???

af Niels Buch, 12/9 2017, 19:36 (2416 dage siden) @ ASOSG

Om nogen må du vide det, nu du har arbejdet med det - hvilket programmeringssprog er disse anlæg kodet i ?

Mvh Allan

Hej Allan

Jeg kan faktisk ikke helt huske hvad det hed (måske mine tidligere kolleger kan hjælpe), men det var en assembler-kode som mindede om assembler-kode til en 8088 processor. JA det er faktisk den kode jeg blev lært op i på Sønderborg Teknikum mellem 1985 og 88. Selve den kode som beskrev sikkerhedsreglerne (også kaldet ækvationer), blev skrevet i et lidt mere tilgængeligt program og siden så omsat til assembler kode i en kompiler (der naturligvis var særligt godkendt til formålet). Kompileren omsatte koden fra ækvationsprogrammet til både en A- og en B-assembler kode. I Ebilock anlæggene er der nemlig 2 sæt software hvor resultaterne hele tiden bliver sammenlignet og kun hvis der er et match bliver f.eks. en togvej indstillet i anlægget.

Det var da lidt om koden.....

Hilsen
Niels

hvem har lavet de danske signaler???

af jaer, 12/9 2017, 22:21 (2416 dage siden) @ Niels Buch

Om nogen må du vide det, nu du har arbejdet med det - hvilket programmeringssprog er disse anlæg kodet i ?

Mvh Allan


Hej Allan

Jeg kan faktisk ikke helt huske hvad det hed (måske mine tidligere kolleger kan hjælpe), men det var en assembler-kode som mindede om assembler-kode til en 8088 processor. JA det er faktisk den kode jeg blev lært op i på Sønderborg Teknikum mellem 1985 og 88. Selve den kode som beskrev sikkerhedsreglerne (også kaldet ækvationer), blev skrevet i et lidt mere tilgængeligt program og siden så omsat til assembler kode i en kompiler (der naturligvis var særligt godkendt til formålet). Kompileren omsatte koden fra ækvationsprogrammet til både en A- og en B-assembler kode. I Ebilock anlæggene er der nemlig 2 sæt software hvor resultaterne hele tiden bliver sammenlignet og kun hvis der er et match bliver f.eks. en togvej indstillet i anlægget.

Det var da lidt om koden.....

Hilsen
Niels

Vil det sige, at der kun var en kodning af sikkerhedsreglerne hosen i ækvationsprogrammet) Hvor er så sikkerheden for korrektheden?

Den med 2-af-2 (2 programmer der skal give samme resultat) havde jeg fået opfattelsen af var 2 uafhængige programmer udarbejdet af forskellige personer, hvor resultatet (output) så skal være det samme. Men et ækvationsprogrammet, der kompileres til 2, giver da ikke megen sikkerhed.

/Jan

hvem har lavet de danske signaler???

af cslundsten, 12/9 2017, 22:26 (2416 dage siden) @ jaer

Vil det sige, at der kun var en kodning af sikkerhedsreglerne hosen i ækvationsprogrammet) Hvor er så sikkerheden for korrektheden?

Den med 2-af-2 (2 programmer der skal give samme resultat) havde jeg fået opfattelsen af var 2 uafhængige programmer udarbejdet af forskellige personer, hvor resultatet (output) så skal være det samme. Men et ækvationsprogrammet, der kompileres til 2, giver da ikke megen sikkerhed.

Det gør næppe nogen større forskel. Et eller andet sted i specifikationsprocessen går man jo nødvendigvis over til et enkeltstrenget system. Ellers ender man med 2 helt forskellige programmer. Og i praksis skal man faktisk meget langt ned i detaljerne for at få 2 programmer der kan "enes".

Programmeringsniveauet i Ebilock-anlæggene svarer til niveauet for relædiagrammer. Dog ofte en del mere speget, men til gengæld er det et standardprogram der ikke ændres fra anlæg til anlæg (ligesom relægrupperne heller ikke gerne modificeres).

Mvh
Carsten Lundsten

hvem har lavet de danske signaler???

af cslundsten, 12/9 2017, 22:22 (2416 dage siden) @ Niels Buch

Jeg kan faktisk ikke helt huske hvad det hed (måske mine tidligere kolleger kan hjælpe)

Jowda :-)

, men det var en assembler-kode som mindede om assembler-kode til en 8088 processor. JA det er faktisk den kode jeg blev lært op i på Sønderborg Teknikum mellem 1985 og 88. Selve den kode som beskrev sikkerhedsreglerne (også kaldet ækvationer), blev skrevet i et lidt mere tilgængeligt program og siden så omsat til assembler kode i en kompiler (der naturligvis var særligt godkendt til formålet). Kompileren omsatte koden fra ækvationsprogrammet til både en A- og en B-assembler kode. I Ebilock anlæggene er der nemlig 2 sæt software hvor resultaterne hele tiden bliver sammenlignet og kun hvis der er et match bliver f.eks. en togvej indstillet i anlægget.

Sikringslogikken blev skrevet i et sprog ved navn "Sternol". Et sprog beregnet til at skrive logiske udtryk. I praksis blev/bliver programmerne lavet i en grafisk editor så man tegner logiske diagrammer på en måde der minder om relædiagrammer. Svarende til hvordan man kan gøre til industrielle PLC'er. Programmerne er i øvrigt organiseret i moduler der groft sagt svarer til relægrupper, dvs. at anlægget er "geografisk".

Dengang gik sikringslogikken under navnet "ækvationer", direkte overtaget fra svenskernes betegnelse for de logiske ligninger/udtryk.

Sikringsdatamaterne i Ebilock 850-anlæggene er Ericsson APN 586 som er en 16-bit bitslicemaskine beregnet til telefoncentraler. Som fylder 2 store reoler med kredskort... Første anlæg var Hobro, som blev tillyst i 1993 (eller 1994?). Sikringslogikken i Hobro-anlægget var fordansket ud fra svensk sikringslogik og ikke fornødent fremtidssikret (svensk sikringsfunktionalitet er noget forskellig fra dansk). Der blev derfor udviklet en ny sikringslogik specifikt til Danmark, første gang anvendt på Storebælt. Hobro er stadig den oprindelige programpakke, men det ændres når anlægget opgraderes i den kommende tid.

Som Niels nævnte er de fleste anlæg i dag Ebilock 950 R4. Forskellen er bl.a. en anden platform for sikringsdatamaten. Hvor 850 havde kapacitetsbegrænsninger der nødvendiggjorde at større anlæg skulle deles mellem flere sikringsdatamater så kan 950 R4 håndtere meget større anlæg. Sikringslogikken i 950 R4 er den samme som i 850, dog er der nogle grænsefladedele der er anderledes.

Første 950 R4 anlæg var Maribo. Derefter er både Århus H og Storebælt blevet opgraderet. Apropos Storebælt så kører de 3 stationer i dag i én 950 hvor de tidligere havde hver sin 850. Århus H var også af kapacitetsmæssige årsager delt på 2 sikringsdatamater (grænsen lå mellem SI- og SU-signalerne) men er nu kun én 950 R4 sikringsdatamat.

Mvh
Carsten Lundsten

hvem har lavet de danske signaler???

af ASOSG, Slagelse, 13/9 2017, 09:27 (2415 dage siden) @ cslundsten

Det med opgradering fra flere "systemer" til et, minder mig en del om måden telefoncentralerne af typen AXE fra L.M. Ericsson ved bl.a. TDC er foretaget på. Her havde man også i starten flere systemer (hovedprocessorer), men de er i dag opgraderet til hurtigere CPU'er og man har derfor samlet flere undercentraler til styring fra en central CPU, hvorfor opdaterings processer kræver langt færre mandetimer, når det er nødvendigt at udføre sådanne opdateringer.

Mvh. Allan

hvem har lavet de danske signaler???

af Jens H. Bondesen, 14/9 2017, 00:14 (2415 dage siden) @ cslundsten

Jeg kan faktisk ikke helt huske hvad det hed (måske mine tidligere kolleger kan hjælpe)


Jowda :-)

, men det var en assembler-kode som mindede om assembler-kode til en 8088 processor. JA det er faktisk den kode jeg blev lært op i på Sønderborg Teknikum mellem 1985 og 88. Selve den kode som beskrev sikkerhedsreglerne (også kaldet ækvationer), blev skrevet i et lidt mere tilgængeligt program og siden så omsat til assembler kode i en kompiler (der naturligvis var særligt godkendt til formålet). Kompileren omsatte koden fra ækvationsprogrammet til både en A- og en B-assembler kode. I Ebilock anlæggene er der nemlig 2 sæt software hvor resultaterne hele tiden bliver sammenlignet og kun hvis der er et match bliver f.eks. en togvej indstillet i anlægget.


Sikringslogikken blev skrevet i et sprog ved navn "Sternol".

Opkaldt efter svenskeren Bengt Sterner.

Et sprog beregnet til at skrive logiske udtryk. I praksis blev/bliver programmerne lavet i en grafisk editor så man tegner logiske diagrammer på en måde der minder om relædiagrammer. Svarende til hvordan man kan gøre til industrielle PLC'er. Programmerne er i øvrigt organiseret i moduler der groft sagt svarer til relægrupper, dvs. at anlægget er "geografisk".

Dengang gik sikringslogikken under navnet "ækvationer", direkte overtaget fra svenskernes betegnelse for de logiske ligninger/udtryk.

Sikringsdatamaterne i Ebilock 850-anlæggene er Ericsson APN 586 som er en 16-bit bitslicemaskine beregnet til telefoncentraler. Som fylder 2 store reoler med kredskort... Første anlæg var Hobro, som blev tillyst i 1993 (eller 1994?).

Søndag den 13/3 1994 om morgenen. Jeg stod selv for den sidste funktionsprøve.
Første tog var nattoget fra København. Det måtte sendes ad 1.hovedspor Randers-Fårup, gennem begge transversalen i Fårup og videre ad 1.hovedspor Fårup-Hobro. Årsag: Der skulle køres rust i transversalerne, der havde været aflåst indtil da.

Sikringslogikken i Hobro-anlægget var fordansket ud fra svensk sikringslogik og ikke fornødent fremtidssikret (svensk sikringsfunktionalitet er noget forskellig fra dansk). Der blev derfor udviklet en ny sikringslogik specifikt til Danmark, første gang anvendt på Storebælt. Hobro er stadig den oprindelige programpakke, men det ændres når anlægget opgraderes i den kommende tid.

Som Niels nævnte er de fleste anlæg i dag Ebilock 950 R4. Forskellen er bl.a. en anden platform for sikringsdatamaten. Hvor 850 havde kapacitetsbegrænsninger der nødvendiggjorde at større anlæg skulle deles mellem flere sikringsdatamater så kan 950 R4 håndtere meget større anlæg. Sikringslogikken i 950 R4 er den samme som i 850, dog er der nogle grænsefladedele der er anderledes.

Første 950 R4 anlæg var Maribo. Derefter er både Århus H og Storebælt blevet opgraderet. Apropos Storebælt så kører de 3 stationer i dag i én 950 hvor de tidligere havde hver sin 850. Århus H var også af kapacitetsmæssige årsager delt på 2 sikringsdatamater (grænsen lå mellem SI- og SU-signalerne) men er nu kun én 950 R4 sikringsdatamat.

Mvh
Carsten Lundsten

--
Venlig hilsen
Jens H B

hvem har lavet de danske signaler???

af ASOSG, Slagelse, 13/9 2017, 09:18 (2415 dage siden) @ Niels Buch

Meget interessant. Tak for info.

Mvh Allan

Hvem har lavet de danske signaler?

af Rask Ingemann Lambertsen, 9/9 2017, 16:30 (2419 dage siden) @ oliver lund Christiansen

hvem har lavet de danske signaler??? hvem har bygget dem???

Der har været mindst to forskellige producenter. Nedenstående billede er optaget i den østlige ende af Vigerslev station torsdag d. 06-03-2014 og viser tre af de fire U-signaler. U-signalet til venstre er for 2. hovedspor mod Kalvebod og hverken bagplade, lanternehuse eller blænder er magen til dem, der er de dominerende på Banedanmarks strækninger. Afstanden mellem lanternerne er også større som en følge af, at der er benyttet en anden bagplade end sædvanligt. De to U-signaler med tre lanterner er for de to spor mod København G.
[image]

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Hvem har lavet de danske signaler?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 9/9 2017, 17:11 (2419 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

hvem har lavet de danske signaler??? hvem har bygget dem???


Der har været mindst to forskellige producenter. Nedenstående billede er optaget i den østlige ende af Vigerslev station torsdag d. 06-03-2014 og viser tre af de fire U-signaler. U-signalet til venstre er for 2. hovedspor mod Kalvebod og hverken bagplade, lanternehuse eller blænder er magen til dem, der er de dominerende på Banedanmarks strækninger. Afstanden mellem lanternerne er også større som en følge af, at der er benyttet en anden bagplade end sædvanligt. De to U-signaler med tre lanterner er for de to spor mod København G.

De 2 signaler til højre er ganske rigtigt bestykket med lanterne fra Bombardier, som langt de fleste signaler på Banedanmarks strækninger.

Signalet til højre er af svensk oprindelse. Øresundsbanen fra Københavns Hovedbanegård til Peberholm er bygget af svenskere, som ud over at bygge banen, også leverede signaler og signalmaster til banen, derfor findes der andre typer på denne bane.

Hvem har lavet de danske signaler?

af Jens H. Bondesen, 14/9 2017, 00:31 (2415 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

hvem har lavet de danske signaler??? hvem har bygget dem???


Der har været mindst to forskellige producenter. Nedenstående billede er optaget i den østlige ende af Vigerslev station torsdag d. 06-03-2014 og viser tre af de fire U-signaler. U-signalet til venstre er for 2. hovedspor mod Kalvebod og hverken bagplade, lanternehuse eller blænder er magen til dem, der er de dominerende på Banedanmarks strækninger. Afstanden mellem lanternerne er også større som en følge af, at der er benyttet en anden bagplade end sædvanligt. De to U-signaler med tre lanterner er for de to spor mod København G.
[image]


Begge signaltyper kommer nu fra den samme producent, nemlig Bombardier / ADTranz / ABB Signal.
AM-signalerne mellem Korsør og Sprogø er også af den "svenske" type (ligesom 2-lanterne signalet til venstre på billedet). De har dog af pladsmæssige årsager ingen bagplader og består af 4 lanternehuse; oppefra: Grøn, tomt (for at give afstand), rød og grøn.

--
Venlig hilsen
Jens H B

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak