Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 29/11 2017, 10:07 (2339 dage siden)

Trafikstyrelsen har offentliggjort en høringsudgave af "Trafikplan for den statslige
jernbane 2017-2032" der kan læses her: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/06%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikale...

Aktuelle emner i forummet som Øresundstrafikken og Aalborg Nærbane behandles. Dog er der ikke taget højde for den seneste forsinkelse af Signalprogrammet i trafikplanen.

--
Mvh Anders

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Jens Hansen, 30/11 2017, 07:32 (2338 dage siden) @ andersj

- "ikke taget højde for signalprogrammet" - hvad betyder det egentligt?

Har det nogen betydning for den ønskede statslige trafik, om der er rigtige signaler eller "in the air"? Der kan være noget med takten, at det måske tager lidt længere tid at realisere.

Mere relevant er måske at se på elektrificering, er der tog som kører København - Frederikshavn, så skal der traditionelt jo være ledninger hele vejen. I andre lande kan man dog godt abstrahere fra dette og "futte videre" med en dieselmotor eller batterier.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af andersj, Aalborg, 30/11 2017, 12:01 (2337 dage siden) @ Jens Hansen

- "ikke taget højde for signalprogrammet" - hvad betyder det egentligt?

Har det nogen betydning for den ønskede statslige trafik, om der er rigtige signaler eller "in the air"? Der kan være noget med takten, at det måske tager lidt længere tid at realisere.

Mere relevant er måske at se på elektrificering, er der tog som kører København - Frederikshavn, så skal der traditionelt jo være ledninger hele vejen. I andre lande kan man dog godt abstrahere fra dette og "futte videre" med en dieselmotor eller batterier.

Der er ikke taget højde for den seneste forsinkelse af Signalprogrammet da rapporten nok var mere eller mindre færdig da det blev annonceret. Det vil altså sige at den er udarbejdet på baggrund af den nu gamle tidsplan for Signalprogrammet.

--
Mvh Anders

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Jens Hansen, 30/11 2017, 12:07 (2337 dage siden) @ andersj

Forstået!

men spørgsmålet er, hvilken betydning har det!

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af andersj, Aalborg, 30/11 2017, 12:28 (2337 dage siden) @ Jens Hansen

Forstået!

men spørgsmålet er, hvilken betydning har det!

Det har en tidsmæssig betydning, da nogle ting ikke kan lade sig gøre før Signalprogrammet er indført som eksempelvis hastighedsopgraderinger og tættere togdrift.

--
Mvh Anders

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Jens Hansen, 30/11 2017, 12:43 (2337 dage siden) @ andersj

Fint nok, til at forstå.

Men det afføder jo naturligt det spørgsmål om der nogen steder i planen f.eks. fordres mere kapacitet end der er i dag eller hvor der kræves elektrificering, hvor det ikke er i dag? Og samtidig, hvor der ikke foreligger en beslutning om, at gøre noget.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Frank Poulsen, 30/11 2017, 08:47 (2338 dage siden) @ andersj

Det vil tage rigtig lang tid at gennemlæse dette store dokument, men jeg har lige skimmet det igennem. Og jeg tolker det mest som en opsummering af allerede omtalte beslutninger og overvejelser osv.

Der er dog en ting jeg personligt aldrig har brudt mig om ved sådanne store rapporter og fremtidsudsigter. Det er gæt på passagertal... Passer de nogensinde? Hvordan så lignende gætterier ud for 15 år siden om passagertallene i år 2015... Er de overhovedet i nærheden af at være rigtige? Er det ikke spild af energi og ressourcer... Eller er jeg bare en gammel sur mand? :)

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Frank Poulsen, 30/11 2017, 09:19 (2338 dage siden) @ Frank Poulsen

Fandt en tilsvarende 5 år gammel trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027... https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Kollektiv-Trafik/2012/10/~/media/D...

Ser man på passagertal på stationerne er de jo ikke enige om udviklingen, bare på de 5 år, så hvad kan vi bruge gæt til 2027 til? Ikke en rygende dyt... Alt for mange penge bruges på beregninger og gætværk. Sæt i værk med der virker fornuftigt grundlæggende. Så går det nok alt sammen, og vi sparer en masse konsulenter og djøffer... ;)

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af steenth, 30/11 2017, 09:33 (2338 dage siden) @ Frank Poulsen

Ser man på passagertal på stationerne er de jo ikke enige om udviklingen, bare på de 5 år, så hvad kan vi bruge gæt til 2027 til? Ikke en rygende dyt... Alt for mange penge bruges på beregninger og gætværk. Sæt i værk med der virker fornuftigt grundlæggende. Så går det nok alt sammen, og vi sparer en masse konsulenter og djøffer... ;)

Man har hos DTU lavet et landstrafikmodel som udregner den slags. Når har en masse gode projekter, så skal man ide om, hvad har størst effekt, så man kun bruger de sparsomme midler på det, som giver mest værdi.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Frank Poulsen, 30/11 2017, 09:50 (2338 dage siden) @ steenth

Ser man på passagertal på stationerne er de jo ikke enige om udviklingen, bare på de 5 år, så hvad kan vi bruge gæt til 2027 til? Ikke en rygende dyt... Alt for mange penge bruges på beregninger og gætværk. Sæt i værk med der virker fornuftigt grundlæggende. Så går det nok alt sammen, og vi sparer en masse konsulenter og djøffer... ;)


Man har hos DTU lavet et landstrafikmodel som udregner den slags. Når har en masse gode projekter, så skal man ide om, hvad har størst effekt, så man kun bruger de sparsomme midler på det, som giver mest værdi.

Og det er jo netop den model jeg anfægter. At man bruger en masse ressourcer på at lave de udregningsmodeller osv osv. Og så er der sparsomme midler til at udføre selve arbejdet :) Men det er bare mig der ser det sådan og nok ikke flertallet, det er jeg med på.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Scharfenberg, 30/11 2017, 10:02 (2338 dage siden) @ Frank Poulsen

Man har hos DTU lavet et landstrafikmodel som udregner den slags. Når har en masse gode projekter, så skal man ide om, hvad har størst effekt, så man kun bruger de sparsomme midler på det, som giver mest værdi.


Og det er jo netop den model jeg anfægter. At man bruger en masse ressourcer på at lave de udregningsmodeller osv osv. Og så er der sparsomme midler til at udføre selve arbejdet :) Men det er bare mig der ser det sådan og nok ikke flertallet, det er jeg med på.

Jeg tror heller ikke, at hverken DTU, Trafikstyrelsen eller andre siger, at landstrafikmodellen er eksakt videnskab. Men den er et vigtigt bud (kvalificeret skøn) på, hvor de sparsomme midler giver størst effekt. Det synes jeg er bedre end at man spilder penge på tvivlsomme projekter - alene fordi man ikke havde nogen anelse om de direkte og afledte effekter. Selv om man ikke er kæmpe fan af Djøf'ere og andre med lang uddannelse, kan man godt være tilhænger af fakta og sund fornuft ;-)

Landstrafikmodellen

af Gæst1, 30/11 2017, 11:28 (2337 dage siden) @ Scharfenberg

Man har hos DTU lavet et landstrafikmodel som udregner den slags. Når har en masse gode projekter, så skal man ide om, hvad har størst effekt, så man kun bruger de sparsomme midler på det, som giver mest værdi.


Som jeg forstår det kan Landstrafikmodellen give forslag til antal passagerer pr time pr station. indgår Landstrafikmodellen (og planen for den statslige jernbane) egentlig i DSBs arbejde med "Fremtidens Tog" - synes ikke helt, at jeg har kunnet se en direkte kobling i DSBs skriverier?

Avatar

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/12 2017, 12:20 (2336 dage siden) @ Scharfenberg

Man har hos DTU lavet et landstrafikmodel som udregner den slags. Når har en masse gode projekter, så skal man ide om, hvad har størst effekt, så man kun bruger de sparsomme midler på det, som giver mest værdi.


Og det er jo netop den model jeg anfægter. At man bruger en masse ressourcer på at lave de udregningsmodeller osv osv. Og så er der sparsomme midler til at udføre selve arbejdet :) Men det er bare mig der ser det sådan og nok ikke flertallet, det er jeg med på.


Jeg tror heller ikke, at hverken DTU, Trafikstyrelsen eller andre siger, at landstrafikmodellen er eksakt videnskab. Men den er et vigtigt bud (kvalificeret skøn) på, hvor de sparsomme midler giver størst effekt. Det synes jeg er bedre end at man spilder penge på tvivlsomme projekter - alene fordi man ikke havde nogen anelse om de direkte og afledte effekter. Selv om man ikke er kæmpe fan af Djøf'ere og andre med lang uddannelse, kan man godt være tilhænger af fakta og sund fornuft ;-)

.
På det nationaløkonomiske område har man jo i mange år arbejdet med ADAM (hedder den stadig det?). Den er tydeligvis blevet raffineret over årene så man idag kan lave ret præcise forudsigelser af økonomiske indgreb.

Nu ønsker man at kunne det samme indenfor trafik.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af steenth, 30/11 2017, 10:59 (2337 dage siden) @ Frank Poulsen

Man har hos DTU lavet et landstrafikmodel som udregner den slags. Når har en masse gode projekter, så skal man ide om, hvad har størst effekt, så man kun bruger de sparsomme midler på det, som giver mest værdi.


Og det er jo netop den model jeg anfægter. At man bruger en masse ressourcer på at lave de udregningsmodeller osv osv. Og så er der sparsomme midler til at udføre selve arbejdet :) Men det er bare mig der ser det sådan og nok ikke flertallet, det er jeg med på.

Udgifterne til udvikling har været på niveau med en mindre trafikprojekt. Hvis man undgå et dårlig projekt bliver i sat igang, så har den tjen sig ind. Og del af projektet med modellen er at skaffe reelle tal.... så en beregning bygger på noget hvordan verden ser ud...

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Niels Bak, 2/12 2017, 14:54 (2335 dage siden) @ Frank Poulsen

Fandt en tilsvarende 5 år gammel trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027... https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Kollektiv-Trafik/2012/10/~/media/D...

Ser man på passagertal på stationerne er de jo ikke enige om udviklingen, bare på de 5 år, så hvad kan vi bruge gæt til 2027 til? Ikke en rygende dyt... Alt for mange penge bruges på beregninger og gætværk. Sæt i værk med der virker fornuftigt grundlæggende. Så går det nok alt sammen, og vi sparer en masse konsulenter og djøffer... ;)

Forskellen er jo netop at man i mellemtiden har fået Landstrafikmodellen, som skulle give bedre forudsigelser, og dermed også andre tal. Og at der er et eller andet at tage beslutninger ud fra er ret fornuftigt. Det er store investeringer der er tale om.

Så principielt er det en god ide - men jeg må indrømme at forudsigelserne i Trafikplanen ikke ligefrem indgyder tillid. Flere af stationsberegningerne klarer ikke bullshit-testen (altså at alle og enhver med sund fornuft kan se at det er ude i hampen)

Flere mindre stationer viser således veritable kollaps i passagermængeden - eks Ulfborg, der forudsiges at gå fra 300 passagerer pr hverdag i 2015 til 20 i 2027 og 10 i 2032! Vel at mærke med samme betjeningsfrekvens som i dag og i forudsigelserne for strækningen kun med mindre nedgange. Men lige netop Ulfborg kan åbenhart imødese total affolkning. Til gengæld spås Gørding en mere end seksdobling, igen uden nogen forandringer end sit ene regionaltog i timen. Hvordan kan nogen helt alvorligt printe sådan nogle tal.

Andre er plausible nok - nedgang på Nørreport som følge af cityringen, større fremgang for stationerne på Sydbanen. Men hvorfor fremgang på 50% i Næstved men kun 20% i Haslev, som får måske det største løft overhovedet i forhold til dagens trafik med helt nye hurtige forbindelser til København?

Selv dem der virker sandsynlige er altså svære at bruge til noget, når det virker som om man lige så godt kunne være kommet frem til dem med et raflebæger.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Frank Poulsen, 2/12 2017, 17:44 (2335 dage siden) @ Niels Bak

Fandt en tilsvarende 5 år gammel trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027... https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Kollektiv-Trafik/2012/10/~/media/D...

Ser man på passagertal på stationerne er de jo ikke enige om udviklingen, bare på de 5 år, så hvad kan vi bruge gæt til 2027 til? Ikke en rygende dyt... Alt for mange penge bruges på beregninger og gætværk. Sæt i værk med der virker fornuftigt grundlæggende. Så går det nok alt sammen, og vi sparer en masse konsulenter og djøffer... ;)


Forskellen er jo netop at man i mellemtiden har fået Landstrafikmodellen, som skulle give bedre forudsigelser, og dermed også andre tal. Og at der er et eller andet at tage beslutninger ud fra er ret fornuftigt. Det er store investeringer der er tale om.

Så principielt er det en god ide - men jeg må indrømme at forudsigelserne i Trafikplanen ikke ligefrem indgyder tillid. Flere af stationsberegningerne klarer ikke bullshit-testen (altså at alle og enhver med sund fornuft kan se at det er ude i hampen)

Flere mindre stationer viser således veritable kollaps i passagermængeden - eks Ulfborg, der forudsiges at gå fra 300 passagerer pr hverdag i 2015 til 20 i 2027 og 10 i 2032! Vel at mærke med samme betjeningsfrekvens som i dag og i forudsigelserne for strækningen kun med mindre nedgange. Men lige netop Ulfborg kan åbenhart imødese total affolkning. Til gengæld spås Gørding en mere end seksdobling, igen uden nogen forandringer end sit ene regionaltog i timen. Hvordan kan nogen helt alvorligt printe sådan nogle tal.

Andre er plausible nok - nedgang på Nørreport som følge af cityringen, større fremgang for stationerne på Sydbanen. Men hvorfor fremgang på 50% i Næstved men kun 20% i Haslev, som får måske det største løft overhovedet i forhold til dagens trafik med helt nye hurtige forbindelser til København?

Selv dem der virker sandsynlige er altså svære at bruge til noget, når det virker som om man lige så godt kunne være kommet frem til dem med et raflebæger.

Og det er jo lige netop derfor jeg mener det er spild af tid. Føler lidt at nogle af de konklusioner sådanne store rapporter i samfundet kommer frem til, det kan nogle dødelige på gulvet have sagt sig selv... Ligesom jeg mener der bør være kvartersdrift Køge - Roskilde, og så man ofre det som det koster... Jeg synes det er SPILD af tid at begynde at komme med gætværk på hvor mange flere passagerer det vil generere... Prøv det dog af i nogle år! Og ja det koster noget infrastruktur, men hvad koster sådan en rapport ikke... Nå, fornemmer ikke jeg bliver enige med alle ;) God lørdag aften :)

Avatar

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/11 2017, 09:04 (2338 dage siden) @ andersj

Det er altid sjovt at læse den slags planer. Nogle gange er forfatterne - rent politisk - totalt tonedøve. Tag nu f. eks. bemærkningerne om, hvorledes man forventer Aalborg Lufthavn skal betjenes i 2027:

[image]

Nu har Region Nordjylland og Nordjyske Jernbaner i årevis kæmpet for - og nu også fået lov til - at køre direkte tog Skørping-Hirtshals hver time og direkte tog Skørping-Skagen hver time. Så skal sådan en flok embedsmænd ikke komme og foreslå, at man skal køre til lufthavnen i stedet.

Der skal nok blive ballade!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Jens Hansen, 30/11 2017, 12:49 (2337 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Thomas, din bemærkning gjorde mig nysgerrig. Tænk sig en statslig enhed, som "tromler" det lokale. Men "desværre" har de statslige personaler garderet sig, idet der står; "Realisering kræver dog, at regionen, som forventet trafikkøber er indforstået".

men det er tankevækkende at forslaget til kørsel tilsyneladende giver;

Bedre lokal betjening
Højere frekvens
Bedre punktlighed
Billigere kollektiv trafik
Hurtigere tog til Aalborg

Avatar

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/11 2017, 13:28 (2337 dage siden) @ Jens Hansen

Thomas, din bemærkning gjorde mig nysgerrig. Tænk sig en statslig enhed, som "tromler" det lokale. Men "desværre" har de statslige personaler garderet sig, idet der står; "Realisering kræver dog, at regionen, som forventet trafikkøber er indforstået".

men det er tankevækkende at forslaget til kørsel tilsyneladende giver;

Bedre lokal betjening
Højere frekvens
Bedre punktlighed
Billigere kollektiv trafik
Hurtigere tog til Aalborg


Kære Jens

Ja, der er skam også mange fordele. En af ulemperne er imidlertid, at Vendsyssel mister ALLE sine direkte forbindelser til/fra stationer syd for Aalborg ("alle skifter i Aalborg" - også de, der skal fra Frederikshavn til København, fra Hjørring til Odense, fra Brønderslev til Aarhus osv., osv.)

Men det kan jo være, at vendelboerne skal til at vænne sig til samme elendige betjening som store byer som Ringkøbing, Skjern, Varde, Tønder, Ribe, Svendborg, Aabenraa, Haderslev osv. osv. Hvis der ikke elektrificeres nord for Aalborg, er det svært at argumentere for direkte tog til/fra Vendsyssel.

OT: Personligt er jeg ligeglad. Når jeg bliver pensionist og skal på bevidstløse charterferier fra Aalborg Lufthavn til Mallorca, er jeg ligeglad med, om lufthavnstoget kører Københavns Lufthavn-Aalborg-Aalborg Lufthavn, Aarhus-Aalborg-Aalborg Lufthavn, Hobro-Aalborg-Aalborg Lufthavn eller Skørping-Aalborg-Aalborg Lufthavn.

Øl-ekspressen Aalborg-Skagen-Skagen Bryghus-Skagen-Aalborg røres der heller ikke ved. Den kommer blot til at udgå fra Aalborg i stedet for fra Skørping, og når man kommer hjem fra Skagen i opløftet stemning, risikerer man heller ikke at køre for langt:-D.

Bedste hilsner

Thomas

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af andersj, Aalborg, 30/11 2017, 15:04 (2337 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Thomas, din bemærkning gjorde mig nysgerrig. Tænk sig en statslig enhed, som "tromler" det lokale. Men "desværre" har de statslige personaler garderet sig, idet der står; "Realisering kræver dog, at regionen, som forventet trafikkøber er indforstået".

men det er tankevækkende at forslaget til kørsel tilsyneladende giver;

Bedre lokal betjening
Højere frekvens
Bedre punktlighed
Billigere kollektiv trafik
Hurtigere tog til Aalborg

Kære Jens

Ja, der er skam også mange fordele. En af ulemperne er imidlertid, at Vendsyssel mister ALLE sine direkte forbindelser til/fra stationer syd for Aalborg ("alle skifter i Aalborg" - også de, der skal fra Frederikshavn til København, fra Hjørring til Odense, fra Brønderslev til Aarhus osv., osv.)

Men det kan jo være, at vendelboerne skal til at vænne sig til samme elendige betjening som store byer som Ringkøbing, Skjern, Varde, Tønder, Ribe, Svendborg, Aabenraa, Haderslev osv. osv. Hvis der ikke elektrificeres nord for Aalborg, er det svært at argumentere for direkte tog til/fra Vendsyssel.

Nu bliver det lidt OT, men alligevel ikke:

Overdragelsen af trafikkøberansvaret til Region Nordjylland bliver en større og større farse hvor passagerene er de store tabere. DSB ville allerede i 2014 gerne køre Skørping-Frederikshavn hver halve time (sandsynligvis IC + Aalborg Nærbane forlængelse) med IC4 og IC3, men de begik den store fejl at spørge Region Nordjylland om det havde interesse. Region Nordjylland så det som en kæmpe trussel mod deres eget projekt om at overtage trafikken, fordi DSB nu tilbød stort set det samme med bedre materiel end det Region Nordjylland var i stand til at tilbyde. "Tilbuddet" fra DSB blev derfor afvist med den begrundelse at man ikke kunne ændre køreplanerne på Hirtshals- og Skagensbanen så de passede med DSB nye koncept, og det derfor ville give for lang skiftetid.
DSB besluttede at når nu nordjyderne ikke ville have flere tog, jamen så skulle de da heller ikke have det - det er vel også meget logisk.

Tilbuddet
Afvsningen

Her i 2017 har man så fået et par ekstra tog hist og her mellem Frederikshavn og Aalborg og nærbanen er blevet kortet af fra Lindholm til Aalborg. Materiellet er blevet udskiftet og især Lint togene har rigtig hårde sæder. Anskaffelsen af Lint togene er også et stærkt argument for ikke at elektrificere til Frederikshavn.

December 2018 - de direkte tog forsvinder mellem Aalborg-Frederikshavn, og det bliver muligt at køre direkte Hirtshals-Aalborg.

Ca. 2024/2025 bliver det (måske) muligt at køre direkte Hirtshals/Skagen-Skørping med fast halvtimedrift Hjørring-Skørping. Sidstnævnte noget DSB tilbød at sætte i værk 10 år før.

Der er mange der har kaldt letbanerne i Aarhus og Aalborg for prestigeprojekter, selvom de forbedre den kollektive trafik drastisk, men der er ingen der har kaldt dette projekt for et prestigeprojekt. Det må være god PR arbejde fra Region Nordjyllands side.

Jeg har ikke engang nævnt at man troede man kunne "få" DSB's Desiro togsæt og at man ikke vil lave et samarbejde med DSB om billige Orange billetter.


OT: Personligt er jeg ligeglad. Når jeg bliver pensionist og skal på bevidstløse charterferier fra Aalborg Lufthavn til Mallorca, er jeg ligeglad med, om lufthavnstoget kører Københavns Lufthavn-Aalborg-Aalborg Lufthavn, Aarhus-Aalborg-Aalborg Lufthavn, Hobro-Aalborg-Aalborg Lufthavn eller Skørping-Aalborg-Aalborg Lufthavn.

Hvis du kører i bil er du ligeglad, men hvis du vil tage toget så skal du nok planlægge at tage med en time før hvis der er tale om et fjerntog fra København der kan risikere at være forsinket og/eller blive delaflyst Aalborg-Aalborg Lufthavn.

--
Mvh Anders

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Jens Hansen, 1/12 2017, 08:49 (2337 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Forstår din entusiasme for trafikken i Nordjylland, specielt den med "ølturen", den tror jeg, at jeg vil prøve.

Jeg skal ikke forklare eller forsvare trafikændringerne nord for Aalborg, men kan vel nøgternt konstatere, at hvis der i fremtiden skal køre fjerntog nord for Aalborg, så slipper vi ikke for omkostninger til elektrificering og flere nye eltog (når man ikke vil købe hybrid). Dvs. en fastholdelse af fjerntogene nord for Aalborg måske kan løbe op i en investering på 2 mia. kr.

Og når jeg så læste, i svar fra DSB, til Folketinget, at der er under 30 daglige rejsende København - Frederikshavn, ja så kan jeg godt forstå at embedsværket kigger efter løsninger, hvor der fås mere for pengene. Så må politikerne jo prioritere.

DSBs svar kan ses her;

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/739/svar/1430624/1797102.pdf

hilsen og hav en fornøjelig weekend, måske på Skagen Bryghus.

Jens

Avatar

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/12 2017, 09:09 (2337 dage siden) @ Jens Hansen

Kære Jens

Jeg er ikke så bange for, om der bliver elektrificeret Lindholm-Hirtshals/Frederikshavn, for det er besluttet. Dels har et flertal i Folketinget (partierne bag Togfonden DK) besluttet, at der skal elektrificeres helt til Frederikshavn, dels har Danmark via EU-samarbejdet i TEN-T forpligtet sig til at elektrificere til henholdsvis Hirtshals og Frederikshavn senest i (vistnok) 2030 eller 2035. Viljen og beslutningskraften er således til stede - det er nok mere et spørgsmål om, hvornår man finder pengene.

Bedste hilsner

Thomas

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af andersj, Aalborg, 1/12 2017, 10:49 (2336 dage siden) @ Jens Hansen

Kære Thomas

Forstår din entusiasme for trafikken i Nordjylland, specielt den med "ølturen", den tror jeg, at jeg vil prøve.

Jeg skal ikke forklare eller forsvare trafikændringerne nord for Aalborg, men kan vel nøgternt konstatere, at hvis der i fremtiden skal køre fjerntog nord for Aalborg, så slipper vi ikke for omkostninger til elektrificering og flere nye eltog (når man ikke vil købe hybrid). Dvs. en fastholdelse af fjerntogene nord for Aalborg måske kan løbe op i en investering på 2 mia. kr.

Og når jeg så læste, i svar fra DSB, til Folketinget, at der er under 30 daglige rejsende København - Frederikshavn, ja så kan jeg godt forstå at embedsværket kigger efter løsninger, hvor der fås mere for pengene. Så må politikerne jo prioritere.

DSBs svar kan ses her;

http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/739/svar/1430624/1797102.pdf

hilsen og hav en fornøjelig weekend, måske på Skagen Bryghus.

Jens

Men hvad kan man bruge det svar til? Der er jo også nogle der rejser fra Hjørring til København, fra Frederikshavn til Randers, fra Sindal til Odense, fra Brønderslev til Aarhus osv. Svaret tager kun højde for dem der stiger ind i toget i Frederikshavn og stiger ud igen på København H.

--
Mvh Anders

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Jens Hansen, 1/12 2017, 12:39 (2336 dage siden) @ andersj

Ganske enig og så det kun som en måske forklaring på, hvorfor der var tænkt som der var. Problemet er selvfølgelig, hvor få eller mange, skal der være, før der skal køre eller ikke køre, direkte tog!

Avatar

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/12 2017, 12:48 (2336 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, der er skam også mange fordele. En af ulemperne er imidlertid, at Vendsyssel mister ALLE sine direkte forbindelser til/fra stationer syd for Aalborg ("alle skifter i Aalborg" - også de, der skal fra Frederikshavn til København, fra Hjørring til Odense, fra Brønderslev til Aarhus osv., osv.)

Jyder er bare for komfortable og dovne! Det må konklusonen være!
Hvis jeg skal fra Nordsjælland til Kastrup lufthavn skal jeg først med en bus til Helsinge. Der skifter jeg til Lokalbanen til Hillerød. Der skifter jeg til S-tog til Nørreport hvor jeg skifter til Metroen.
Movia har maget det således, at bussen er en R-bus der lander i Helsinge få minutter før toget ankommer. Lokaltoget lander i Hillerød få minutter før S-toget kører og Metroen kører hele tiden.
Jeg er hverken blevet invalideret, psykisk syg og har måske endda fået en smule gratis motion ved disse ekffektive skift.
Men nu tror jeg jeg vil starte en gruppe på Facebook med "Lokaltog til lufthavnen"! Med ½-times drift.
(Duk og væk!)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Georg Schmidt, 11/12 2017, 10:33 (2326 dage siden) @ Michael Deichmann

Ups- jeg troede ellers Deichmann var mere til den 6 cyl. til lufthavnen.

[image]
Duk:-D

Avatar

Anstændig transport til Kastrup lufthavn

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/12 2017, 22:08 (2326 dage siden) @ Georg Schmidt

Ups- jeg troede ellers Deichmann var mere til den 6 cyl. til lufthavnen.

[image]
Duk:-D

Nydelig vogn, Georg - men jeg har kun 4 cylindrede og dagligvognen er en 3 cylindret VW Lupo 1,2 TDi 3L.
Jeg må sige at med den service der er med Metro næsten til check-in skrankerne i Terminal 3 i forhold til en parkering til en masse penge langt væk fra terminalen, vinder S-tog og Metro. Det er faktisk ligegyldigt at jeg skal skifte og at det tager længere tid - det er forudsigeligt (de gange jeg har haft brug for det) og det kan man planlægge efter. Det kan du faktisk ikke altid med egne hjul.
PS: Skal jeg have noget med mere end 4 cyl. bliver det en 8-er med passende V konfiguration af cylindrene:
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/11 2017, 09:42 (2338 dage siden) @ andersj

Nu har jeg skimmet planen og nærlæst udvalgte afsnit. Det er en rigtig embedsmandsplan: Man har ophæng i en styrelse, et departement og en minister og en regering. Sidstnævnte hader Togfonden DK og Venstre har i løbet af få år skiftet holdning fra selv at foreslå og elske Timemodellen til nu at hade den.

Omvendt ved embedsmændene godt, at der er et politisk flertal i Folketinget, som vil noget helt andet og som ikke er bange for at bruge dette flertal, når det er nødvendigt. Og ingen ved, om flertallet skifter ved næste Folketingsvalg og ministeren lige pludselig er "rød".

Og i dette oprørte farvand har embedsmændene skullet skrive en plan, der tækkes samtlige politiske holdninger. Det er de faktisk sluppet forbavsende godt fra.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Jens Hansen, 19/2 2018, 07:43 (2257 dage siden) @ andersj

I det Nordjyske er man ikke begejstret for høringsmaterialet.

https://www.tv2nord.dk/artikel/ny-trafikplan-moeder-kritik-det-skriger-til-himlen

Men hvis der ikke var noget at være utilfreds med, var der jo ingen grund til at sende det i høring.

Det virker som om at dette notat, giver en meget reel fremstilling af for og imod?

https://www.tv2nord.dk/files/media/2018/07/notat-trafikplan_0.pdf

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af andersj, Aalborg, 19/2 2018, 10:17 (2257 dage siden) @ Jens Hansen

I det Nordjyske er man ikke begejstret for høringsmaterialet.

https://www.tv2nord.dk/artikel/ny-trafikplan-moeder-kritik-det-skriger-til-himlen

Men hvis der ikke var noget at være utilfreds med, var der jo ingen grund til at sende det i høring.

Det virker som om at dette notat, giver en meget reel fremstilling af for og imod?

https://www.tv2nord.dk/files/media/2018/07/notat-trafikplan_0.pdf

Artiklen er ikke helt korrekt, idet den angiver at ingen fjerntog vil køre til Aalborg i fremtiden. Det er dog kun IC toget der forsvinder.

Jeg kan dog ikke forstå hvorfor et regionaltog (mellem Aalborg og Aarhus) skulle være billigere at drive hvis det alligevel er de samme tog som skal bruges i både fjern- og regionaltogene. Hvis det handler om at køre enmandsbetjent og uden 1. klasse service så kan man jo bare ændre tognummer fra IC til RV i Aarhus.

--
Mvh Anders

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Jens Hansen, 19/2 2018, 10:27 (2256 dage siden) @ andersj

Ja, det lyder lidt kringlet, at det skulle være billigere.

Med mindre at tanken er, at der ikke skal køres med "Fremtidens Tog", som jo er DSBs "tog til det hele". Men hvad kan der være sparet, ved at købe en elektrisk Lint isf. "Fremtidens Tog"?

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af steenth, 15/4 2019, 10:03 (1837 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af steenth, 15/4 2019, 10:16

Så var planen der, men der er angiveligt ikke rettet noget;

https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/06%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikal...

Der er også et hørringsnotat og de har fået mange input, som skal bruges til den næste trafikplan. Så det er kun småting som er blevet rettet denne gang.

Jeg synes der mange gode forslag i hørringsnotatet, som kan være en debat vær:
https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/06%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikal...

Alle dokumenterne kan findes her:
https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Trafikale-analyser/Trafikplan-for-de...

Mvh
Steen

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af mikedk2100, 15/4 2019, 11:59 (1836 dage siden) @ steenth

Så var planen der, men der er angiveligt ikke rettet noget;

https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/06%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikal...


Der er også et hørringsnotat og de har fået mange input, som skal bruges til den næste trafikplan. Så det er kun småting som er blevet rettet denne gang.

Jeg synes der mange gode forslag i hørringsnotatet, som kan være en debat vær:
https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/06%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikal...

Alle dokumenterne kan findes her:
https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Trafikale-analyser/Trafikplan-for-de...

Mvh
Steen

Det er interessant at se, hvor mange af kommunerne, regionen, Movia etc, der i høringssvarene pointerer, at der er behov for dobbeltspor mellem Køge og Køge Nord. Det er i selve trafikplanen blevet til en ganske kort sætning om, at der kan være kapacitetsmæssige problemer mellem Køge og Køge Nord. Men eksperterne har jo også besluttet sig for, at det er det bedste.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Jens Hansen, 15/4 2019, 14:26 (1836 dage siden) @ mikedk2100

Ja, bemærkelsesværdigt så mange der er enige om at Køge - Køge Nord er en flaskehals, allerede inden der begynder at køre tog.

Man får en ubehagelig tanke, at enten er Trafikstyrelsens "eksperter" knap så meget eksperter. Eller også er der ting de simpelthen ikke må skrive?

JH

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af ThomasLarsen, 15/4 2019, 16:10 (1836 dage siden) @ Jens Hansen

Kort sagt går det ud på at østbanen gerne vil beholde deres 15 min drift fra hårlev til køge. Og de ser også gerne at det skal forlænges helt til Roskilde.

Hvis de som minimum skal beholde 15 min drift mellem Køge og hårlev, skal der bygges om på Køge station. (måske en ny østlig perron)

Ellers skal der bygges de Ca 2.3 km nye spor mellem Køge station og til der hvor man fletter mod Køge Nord.

Betjeningen af Ølby station er også til debat pga den begrænsede kapacitet.

DSB ser helts at den nye regionlinje, springer Ølby over for at undgå forsinkelser.

Men det er regionen og flere kommuner ikke tilfreds med, pga betjeningen af det nye supersygehus.

Men der er jo trods alt 10 min drift, på busserne, fra Køge N og Køge St.
Så det ser jeg ikke som det store problem.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Rail, 15/4 2019, 17:30 (1836 dage siden) @ ThomasLarsen

DSB ser helts at den nye regionlinje, springer Ølby over for at undgå forsinkelser.

Det har jeg ikke set at DSB har udtalt, ministeren har, men har DSB også?

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af ThomasLarsen, 16/4 2019, 03:07 (1836 dage siden) @ Rail

Det kan godt havde været ministeriet som er kommet med den udtagelse.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af mikedk2100, 15/4 2019, 19:21 (1836 dage siden) @ ThomasLarsen

Men der er jo trods alt 10 min drift, på busserne, fra Køge N og Køge St.
Så det ser jeg ikke som det store problem.

Jo kortere tid man skal være i en bus, jo bedre. Man kan jo endda gå fra Ølby til Sygehuset, hvis det er det, der er formålet med rejsen.

Dem der ikke kan, de tager i forvejen bilen. Så jeg kan godt se problemet.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af ThomasLarsen, 16/4 2019, 03:19 (1836 dage siden) @ mikedk2100

Gåtid fra regionaltogs perronen til sygehuset 11 min. (ifølge Google maps)
Køretid i bus fra Køge station 8 min.

Jeg kan nu ikke se ulempen ved bussen.
Men derfor syntes jeg stadigvæk at regionaltoget skal standse ved ølby.

Nok mest fordi at jeg bor 800 meter der fra. :-)

Min pointe var bare at jeg syntes at 15 min drift på østbanen var mere vigtigt, end om toget standser i ølby.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Frank Poulsen, 16/4 2019, 08:10 (1836 dage siden) @ ThomasLarsen

Hmm ja der bliver jeg selvfølgelig i tvivl når du stiller op om man vil have kvartersdrift på Østbanen eller alle standser på Ølby... Men jeg tror bare ikke på der er plads til kvartersdrift videre til Roskilde samtidig med halvtimesdrift til Næstved selvom man undlader standsning i Ølby med DSB togene. Men er der nogen der ved det?

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Frank Poulsen, 16/4 2019, 09:05 (1836 dage siden) @ Frank Poulsen

Derudover har der jo også været snak om et stop i det sydlige Køge omkring Hastrup. (Ved faktisk ikke hvor langt det projekt er). Det giver jo nok et stop. Men selvfølgelig ikke på delstrækningen mellem Køge og Køge Nord som er udfordringen.

Hvorfor i øvrigt ikke (Måske kun i myldretiderne) kører 2 systemer Næstved - Køge. Så de også fik kvartersdrift på de store stationer. Med andre ord halvtimesdrift med stop alle steder Næstved - Køge, med vending i det blinde spor 5 i Køge. Og togene igennem til København standser så kun i Haslev og Herfølge måske. Men det ved jeg slet ikke om kunne lade sig gøre med krydsninger fornuftigt osv. Men det ændrer jo ikke på det manglende dobbeltspor nord for Køge.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af mikedk2100, 16/4 2019, 08:51 (1836 dage siden) @ ThomasLarsen

Gåtid fra regionaltogs perronen til sygehuset 11 min. (ifølge Google maps)
Køretid i bus fra Køge station 8 min.

Jeg kan nu ikke se ulempen ved bussen.
Men derfor syntes jeg stadigvæk at regionaltoget skal standse ved ølby.

Nok mest fordi at jeg bor 800 meter der fra. :-)

Min pointe var bare at jeg syntes at 15 min drift på østbanen var mere vigtigt, end om toget standser i ølby.

Personligt synes jeg jo heller ikke en bus er særlig attraktiv, og jeg gør alt for at undgå det selvom jeg bor midt i København.

Men blev der lavet dobbeltspor fra en start, så var der plads til både 15 min drift på Østbanen med stop ved Ølby og de direkte tog Næstved-Køge-Køge Nord-København. Udover den ekstra plads der er til eventuelle udvidelser af driften - og det endda uden, at der om nogle år skal være driftsstop på alle tog (også S-tog) ved Ølby, når der skal laves det ekstra spor ;) Rettidig omhu, som man så ikke formåede ved Ringsted.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Frank Poulsen, 15/4 2019, 19:35 (1836 dage siden) @ ThomasLarsen

Det er fuldstændig idiotisk at undlade stop på Ølby station! Der går bus fra Køge og Køge Nord... Jamen det er jo tåbeligt at skifte. Jeg vil gætte på det er hurtigere at stå af på Ølby og gå til Sygehuset end at tage en bus fra Køge Station, hvis man nu kommer fra Næstved. Når man nu har valgt at ligge regionens supersygehus så tosset i forhold til en af de største byer i regionen Næstved. Så skal man dælme også kunne komme nemt dertil med toget fra Næstved!

Alle tog bør standse på Ølby station! Og ja det er dybt godnat man ikke har lavet dobbeltspor Køge - Køge Nord mens man var i gang. Og der udtales skeptisk før man overhovedet kører der... Dybt dybt godnat... Men spare spare spare…

Og selve Køge Nord er i øvrigt også tåbeligt anlagt med sporskifter! Simpelthen ufatteligt man vil spare så meget på sporskifter. Det er ikke busser man kører med, det er tog, de har brug for sporskifter!

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Togbus, Foldingbro, 16/4 2019, 00:57 (1836 dage siden) @ Frank Poulsen

Og selve Køge Nord er i øvrigt også tåbeligt anlagt med sporskifter! Simpelthen ufatteligt man vil spare så meget på sporskifter. Det er ikke busser man kører med, det er tog, de har brug for sporskifter!

Det kunne være at man skulle anlægge en god togbusterminal til alle de gode og effektive busser som langt billigere kunne klare opgaven i området omkring Køge. Måske dobbelt busbane til Køge fra Køge N. Tilmed kan der så være permanent sporarbejde på jernbanen uden at bustrafikken bliver generet og udsat for erstatningsforanstaltninger ;-)

--
- busser når det er billigst

Avatar

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/4 2019, 10:51 (1836 dage siden) @ mikedk2100

Det er interessant at se, hvor mange af kommunerne, regionen, Movia etc, der i høringssvarene pointerer, at der er behov for dobbeltspor mellem Køge og Køge Nord. Det er i selve trafikplanen blevet til en ganske kort sætning om, at der kan være kapacitetsmæssige problemer mellem Køge og Køge Nord.

Jeg sad lige og kiggede på Google Maps for at vurdere omfanget af anlægsarbejde hvis der skulle være dobbeltspor. Der er bestemt noget dæmning der skal laves brede sine steder og nogle haver der bliver mindre og måske en ejendom eller to der skal eksproprieres.
Der er temmelig mange broer og underføringer på strækningen. Umiddelbart ser det ud til at de alle er forberedt for dobbeltspor, selv de gamle lidt nede af strækningen mod Køge. Er det korrekt?

Og mens hylekoret måske klinger ud - hvad var oplægget i sin tid da anlægget blev projekteret? Jeg undrede mig ikke over at der blev lavet en forbindelse imellem det gamle spor til Roskilde da det bl.a. her i byggeperioden har bestydet at man har kunnet køre ballasttog ind på den nye strækning uden at den var forbundet i enderne. Men jeg blev overrasket over at der nu blev planlagt løb, der gik via Køge og til Næstved. Det giver rigtig god mening, men hvis DSB ikke i forarbejdet op til projekteringen har anført at de ville påtænke nye løb den vej ned over, ja, så kan man vel ikke fortænke hverken embedsmænd, projekteringsvirksomhed eller lovgivere at der indledningsvist blot blev lavet et tilslutningsanlæg.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Frank Poulsen, 16/4 2019, 11:13 (1836 dage siden) @ Michael Deichmann

Det har hele tiden været planen at det skulle gå den vej. Og ja DSB har selvfølgelig været med på at der skulle køres den vej. Intet nyt i det. Også lige siden projektets start. Og der var i projektets start også et beløb for dobbeltspor Køge Nord til Køge. Men det blev sparet væk (Jeg husker ikke beløbet).

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Svend, 16/4 2019, 11:25 (1835 dage siden) @ Frank Poulsen

. Og der var i projektets start også et beløb for dobbeltspor Køge Nord til Køge. Men det blev sparet væk (Jeg husker ikke beløbet).

.
Er du nu helt sikker på det?! Det må i givet fald have stået et eller andet sted.... og endda have været udarbejdet et projekt (eller i hvert fald foretaget nogle grundige undersøgelser) for at kende prisen. Men måske forveksler du det med, at man ville forlænge et af sporene på Køge station, så man fik en slags dobbeltspor ud af stationen (på samme måde som udkørslen i Odense mod Svendborg).

--
Svend

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Frank Poulsen, 17/4 2019, 10:15 (1835 dage siden) @ Svend

Det synes jeg bare at have læst men har googlet forgæves efter dokumenter omkring det. Så jeg er ikke helt sikker nej, det må jeg jo desværre sige jeg ikke er.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af ThomasLarsen, 16/4 2019, 11:29 (1835 dage siden) @ Michael Deichmann

Diverse broer/underføringer er desværre ikke forberedt til dobbeltspor.
Der er dog lavet dobbeltspor de første Ca 1200 meter nord for Køge station.

Men Niels Rolskov fra enhedslisten i Køge, og formand for klima og plan udvalget har udtalt sig om Sagen.
Han mener hvertfald at det kan gøres for Ca 100 mil kroner.

Og hvis det ikke koster mere. Så syntes jeg bare at der er at komme igang.

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af krabsen, 16/4 2019, 11:46 (1835 dage siden) @ ThomasLarsen

Diverse broer/underføringer er desværre ikke forberedt til dobbeltspor.
Der er dog lavet dobbeltspor de første Ca 1200 meter nord for Køge station.

Men Niels Rolskov fra Enhedslisten i Køge, og formand for klima og plan udvalget har udtalt sig om sagen.
Han mener ihvertfald at det kan gøres for Ca 100 mil kroner.

Han kan jo starte med at indgive et bindende tilbud på opgaven?

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Niels Munch, 16/4 2019, 12:53 (1835 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael,

Da man førte S-toget til Køge og etablerede broerne over Lyngvej og Stensbjergvej samt Ølby Centret, levnede man akkurat lige den "nødvendige og tilstrækkelige" tracé til Lille Syds nordlige gren.

Da Østbanens formand, salig Køge-borgmester Jørgen Jørgensen (S) og jeg var inviteret med til indvielsen af trinbrættet "Næstved Nord" i 1990, benyttede J.J. hele togturen til at imprægnere DSB dignitarerne med sit krav om en regionaltogsperron på Ølby station - ikke mindst a.h.t. det nye amtssygehus RASK.

Han blev gang på gang afvist med, at højbaneanlægget over Ølby Center var for smalt til en regionaltogsperron. Men J.J. blev ved, og DSB byggede 1992 en smal perron med - lidt udfordrende - adgang via både trappe og rampe. Perronen opfylder ingen nutidige TSI-normer.

Allerede i "1. udgave af København-Ringsted projektet" (1999), som blev skrinlagt under Sonja Mikkelsen, opererede man - som nu - med regionaltog Næ-Kj-Kh. Også den løsning ville indebære ca. en halvering af rejsetiden for vore pendlere Kj-Kh (ligesom det allerede da lå i luften, at Østbanen skulle "overtage" Kj-Ro). Med en Østbane, hvis opland nu ville "komme 20 min. nærmere" til Kh, fostredes i øvrigt idéen om 100 km/t på Østbanens strækninger.

Men - jf. min erindring - var der ej heller dengang påregnet dobbeltspor gennem Ølby.

Det var så "den anekdoteprægede, historiske dimension".


M.v.h.
Niels

Avatar

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Ove Nygaard, 16/4 2019, 13:02 (1835 dage siden) @ Niels Munch

Det var så "den anekdoteprægede, historiske dimension".


M.v.h.
Niels

Kære Niels,
og jeg kan tilføje, at din forklaring er "ganske vist"!;-)

Bedste hilsener
Ove af Erritsø:-D

Avatar

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/4 2019, 13:04 (1835 dage siden) @ Niels Munch

Det var så "den anekdoteprægede, historiske dimension".

Jo jo, men fra en der var der! :-)

Tak! :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak