Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel (Generelt)

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 3/12 2017, 18:25 (2308 dage siden)

Kære jernbanentusiaster.
Vi har netop offentliggjort den samlede liste over rullende materiel, som er bevaret på museet eller er udskilt siden 2013.

Læs hele listen her:
Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

Vi er klar over, at dette vækker store følelser hos mange, og at ikke alle beslutninger er lige populære. Engang imellem må man desværre bare tage nogle upopulære beslutninger for ikke at blive kørt over ende af en samling, der kræver uanede mængder af plads og midler for at kunne holdes i museal stand.

Museet har gennemgået og vurderet samlingen og har hørt eksperter indenfor lokomotiver og vogne i forhold til vores vurderinger. Den endelige beslutning om bevaring eller udskillelse har været museets.

Vurderingen af materiellet er foretaget på baggrund af overordnede museale, historiske og bevaringsmæssige hensyn. Der er tale om en faglig vurdering og ikke en vurdering af, hvorvidt der er lagt mange frivilligtimer i at restaurere en enhed. Museer er drevet for offentlige midler, og der skal således tages generelle hensyn.

Museets mål har været at sikre så mange enheder som muligt et liv efter museet, og der er derfor stillet krav til aftagere om realistiske projekter med hensyn til økonomi og tidsplaner.

Danmarks Jernbanemuseum udskiller ikke som udgangspunkt til skrot, men da det kræver store ressourcer at restaurere og vedligeholde, vil det være urealistisk, at alle enheder får et efterliv, og enkelte enheder vil ende som skrot.

Vi kan naturligvis ikke kommentere på listen her, men beder om, at alle henvendelser rettes til info@jernbanemuseet.dk

Med venlig hilsen

Steen Ousager
Museumsdirektør
Danmarks Jernbanemuseum

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af OnkelJørn, 3/12 2017, 18:52 (2308 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Steen Ousager.
Jeg bliver lidt ( meget ) harm over at læse :
"Der er tale om en faglig vurdering og ikke en vurdering af, hvorvidt der er lagt mange frivilligtimer i at restaurere en enhed."
Det er dog en forfærdelig hån mod de frivillige der har brugt tid og kræfter på af få materiel gjort i stand.
Det må være svært at få frivillige til at hjælpe i fremtiden den ligegyldighed og mangel på respekt der udvises.
Min lyst til at blive medlem er væk men min kærlighed til gamle tog lever videre.

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af AndreasM, 3/12 2017, 21:05 (2308 dage siden) @ OnkelJørn

Steen Ousager.
Jeg bliver lidt ( meget ) harm over at læse :
"Der er tale om en faglig vurdering og ikke en vurdering af, hvorvidt der er lagt mange frivilligtimer i at restaurere en enhed."
Det er dog en forfærdelig hån mod de frivillige der har brugt tid og kræfter på af få materiel gjort i stand.

Nej, hånen ville være at fortsætte et projekt, de ikke ser en fremtid i at færdiggøre. Andre har fået chancen for at overtage, ingen tog den.

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af tjesp02, 3/12 2017, 22:15 (2308 dage siden) @ AndreasM

I så fald skulle projektet aldrig være igangsat.

Thomas

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af AndreasM, 3/12 2017, 22:30 (2308 dage siden) @ tjesp02

I så fald skulle projektet aldrig være igangsat.

Bagklogskab er den nemmeste form for klogskab.

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af tjesp02, 3/12 2017, 18:57 (2308 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Umiddelbart syntes jeg det er forholdsvis positiv læsning.

Selvfølgelig bortset fra især R 946 og F 500, mig bekendt var det ellers vedtaget for længe siden ved jernbanemuseet at ingen danske damplokomotiver skulle skæres op.

BN 884 ved der er lagt mange timer i blandt andet en helt ny undervogn og mig bekendt er det sidste chance hvis der skal bevares en boggiekupevogn.

Trist med hensyn til H 783 og J1, men de bliver da ikke hugget op, men ryger videre.

Godt at se F 428 skal til Lunderskov.

Skulle MY1159 ikke udskilles?

Thomas

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Jens N, Fredericia, 3/12 2017, 22:49 (2308 dage siden) @ Tommy Nilsson

Indslag på TV2 Fyn:
https://www.tv2fyn.dk/nyheder/02-12-2017/1930/jernbanemuseet-rydder-op-det-er-aergerligt


Den interviewede person fra Faaborg omtaler forum og facebook, men ikke så meget om at smøge ærmerne op eller fremskaffelse af midler til et projekt. Det virker lidt letkøbt.

De to lokomotiver der omtales som 'reddet', skyldes klubber.

Mvh. Jens

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Langelandsbanen, 3/12 2017, 22:50 (2308 dage siden) @ Jens N

Samt økonomisk støtte fra begge forummer, samt flere der har meldt sig frivilligt til at deltage i arbejdet.....

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Jens N, Fredericia, 3/12 2017, 22:55 (2308 dage siden) @ Langelandsbanen

Samt økonomisk støtte fra begge forummer, samt flere der har meldt sig frivilligt til at deltage i arbejdet.....


Det bliver spændende hvor mange af de frivilligt meldte der rent faktisk dukker op.

Jeg beklager min skepsis, men som mangeårig frivillig i klub, har jeg oplevet rigtigt mange der har udtrykt vilje til at dukke op og arbejde med, men kun en mindre del af dem kom blivende da det gjaldt.

Mvh. Jens

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Langelandsbanen, 3/12 2017, 22:59 (2308 dage siden) @ Jens N

Jo, folk snakker... Men det er lidt tidligt at male fanden på væggen ;)

Du skriver også at de maskiner der er reddet skyldes klubber.
For H maskinens vedkommende, så startede alt dette jo netop ved at tidligere frivillige ved Jernbanemuseet, ønskede at fortsætte arbejdet og gik i dialog med DJK, Jernbanemuseet m.v.

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Peter Christensen, 4/12 2017, 05:49 (2307 dage siden) @ Langelandsbanen

Jo, folk snakker... Men det er lidt tidligt at male fanden på væggen ;)

Det operationelle udtryk er "erfaringsbelastet"......
Den første tid er jo sjov, men når hverdagen banker på med pengemangel, surt slid og dokumentationskrav fra Trafikstyrelsen, så kan vi jo se om folket er så seriøse, som de påstår.....
Får du ikke den rette dokumentation løbende i processen, så kan det blive svært at få dette eller hint ud at køre senere.
Dette er blot en tør konstatering af hvordan tingene foregår; ikke om jeg er enig, men det er langt over både dit mit niveau at lave den del om.

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Peer R. Jakobsen, 5/12 2017, 00:17 (2307 dage siden) @ Jens N

Nu er det som regel ikke alt der kommer med i et så kort indslag! Nu blev 783 redet ved et privat initiativ hvilke jeg også selv har bidraget til. Din bemærkning om let købet er jeg før stødt på og skal dertil sige det er med største respekt til de der har tiden og ikke mindst hænder og viden til at bidrage til sådanne projekter. Nu skal man så bare ikke glemme, der også står mange bidragere der når materiellet ruller el på anden måde putter i spænderkassen.
De bedste hilsner
Den interviewede fra Faaborg

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Svend, 3/12 2017, 22:59 (2308 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Jernbanemuseet kunne lære noget af Dansk Jernbane Klub, Sporvejshistorisk Selskab m.fl., nemlig at opbevare "overflødige" enheder i depot. Når private foreninger magter en sådan opgave, burde det også være muligt for et egentligt museum. Men måske mangler viljen (og endnu værre viden)?

--
Svend

Avatar

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/12 2017, 02:49 (2307 dage siden) @ Svend

Jernbanemuseet kunne lære noget af Dansk Jernbane Klub, Sporvejshistorisk Selskab m.fl., nemlig at opbevare "overflødige" enheder i depot. Når private foreninger magter en sådan opgave, burde det også være muligt for et egentligt museum. Men måske mangler viljen (og endnu værre viden)?

Eller penge?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Svend, 4/12 2017, 06:22 (2307 dage siden) @ Michael Deichmann

Jernbanemuseet kunne lære noget af Dansk Jernbane Klub, Sporvejshistorisk Selskab m.fl., nemlig at opbevare "overflødige" enheder i depot. Når private foreninger magter en sådan opgave, burde det også være muligt for et egentligt museum. Men måske mangler viljen (og endnu værre viden)?


Eller penge?

.
.... eller viljen eller evnen til at skaffe penge.
Igen: Se på SHS og DJK m.fl.

--
Svend

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af AndreasM, 4/12 2017, 07:02 (2307 dage siden) @ Svend

Jernbanemuseet kunne lære noget af Dansk Jernbane Klub, Sporvejshistorisk Selskab m.fl., nemlig at opbevare "overflødige" enheder i depot. Når private foreninger magter en sådan opgave, burde det også være muligt for et egentligt museum. Men måske mangler viljen (og endnu værre viden)?

Har du set f.eks. kirkegården i Marslev? DJM er bestemt ikke de eneste i “branchen” der har gabt over for meget, men de hører til de få der har taget konsekvensen og rydder ud, så det man beholder kan få bedre forhold.

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Søren Jakobsen, Randers, 4/12 2017, 07:14 (2307 dage siden) @ AndreasM

Har du set f.eks. kirkegården i Marslev? DJM er bestemt ikke de eneste i “branchen” der har gabt over for meget, men de hører til de få der har taget konsekvensen og rydder ud, så det man beholder kan få bedre forhold.

Netop, næsten al det materiel der står og i DJKs rædselskabinet i Marslev kommer jo alligevel aldrig ud at køre.

Derudover bruger man penge på at opbevare et S-tog og en hjemmebygget Bns, nu snart på 11. år. Der mangler realisme!

DJMs beslutning er modig og fornuftig.

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Langelandsbanen, 4/12 2017, 12:02 (2307 dage siden) @ Søren Jakobsen

Som alligevel aldrig kommer ud at køre?
Aldrig, er det 1 år? 10 år? 50 år?

Uden at opbevare materiel på denne måde, var Jernbanemuseet heller aldrig nogensinde blevet til noget.
Vi er enige om at OHJ Bns ikke er ret repræsentativ som styrvogn, men nu handler dette også om materiellet i Marslev.

Det handler ikke om materiellet SKAL ud og køre hurtigst muligt, men derimod at det er sikret for eftertiden. For når først at det har set gasøksen, så er der ingen vej tilbage. Ligesom vi idag er ærgerlig over alle de lokomotivtyper som vi gerne ville have haft bevaret idag, men som fik øksen, fordi man i fortiden gjorde sig til herre over hvilken historie der var god at fortælle i fremtiden.

Jeg tror ikke folk sidder og græder snot over at der ryger en masse Gs vogne og alle de andre ting, som der findes masser af.

Det er når det er det unikke, sjældne og uerstattelige der er truet.

Og så er det jo altså ikke ALT der står i Marslev som ser lige håbløst ud...

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Svend, 4/12 2017, 13:50 (2307 dage siden) @ Søren Jakobsen

.


Netop, næsten al det materiel der står og i DJKs rædselskabinet i Marslev kommer jo alligevel aldrig ud at køre.

.
Hvem siger også at det skal køre? Vi taler om museumsvirksomhed, ikke veterantog.

--
Svend

Avatar

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af mss ⌂, 6/12 2017, 22:54 (2305 dage siden) @ Svend
redigeret af mss, 6/12 2017, 23:10

.


Netop, næsten al det materiel der står og i DJKs rædselskabinet i Marslev kommer jo alligevel aldrig ud at køre.

.
Hvem siger også at det skal køre? Vi taler om museumsvirksomhed, ikke veterantog.

Præcis!

Det er netop den "nu eller aldrig" mentalitet der i disse år koster en masse vigtigt materiel livet.

Og sagde man også det om de mange trævogne og damplokomotiver der stod og rådnede i mange årtier var stort set intet bevaret fra de første 50-100 år af jernbanens historie.

Argumentet med at togene skal kunne køre brugte museet da man skrottede samtlige MC-FC. En enkelt FC kunne jo ikke køre, så død over dem.
Nu har man så siden valgt kun at bevare en MM (2.G. ) og en MRD.
Er "vendekåber" ikke det passende ord her?

Hvad med en MZ IV -var det ikke en idé at få fat i sådan en -i stedet for at have fire MY..?

Og hvorfor prioriterer man overhovedet ikke nærtrafikken i Danmarks største by og dens opland? Et par S-togvogne og en Bn-vogn?

Derudover formår man heller ikke at bevare et helt MR-MRD sæt? Jylland/Fyns regionaltog nr. 1 i 30 år.

Faglige vurderinger synes at være et andet udtryk for beslutninger der blive truffet sådan henad vejen...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Dampfmeisteren ⌂, 5/12 2017, 08:03 (2306 dage siden) @ AndreasM

Har du set f.eks. kirkegården i Marslev? DJM er bestemt ikke de eneste i “branchen” der har gabt over for meget, men de hører til de få der har taget konsekvensen og rydder ud, så det man beholder kan få bedre forhold.

Nu kan man jo meget, hvis viljen og pengene er til det.
Her er en række billeder af GWR 6023 King Edward II:
Bemærk at bagerste hjulsæt var gennemskåret og krævede nyfremstilling!

Udrangeret på Barry Scrapyard:
[image]

[image]

I drift 2011:

[image]

Wiki
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_6000_Class_6023_King_Edward_II

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Togturisten, 4/12 2017, 12:44 (2307 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Hvor er UTJ i al det her?
Jeg synes han har givet udtryk for stor indsigt i dette emne. Og tør markere sit standpunkt!

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af UTJ, 5/12 2017, 02:12 (2306 dage siden) @ Togturisten
redigeret af UTJ, 5/12 2017, 02:55

Jeg har sagt min mening. Alle "eksperter" er bakket ud, muligvis undtagen én. Bakket ud på grund af arrogance og oplevelse af at visse personer på museet har stærkt personligt motiverede dagsordner som ikke er forenelige med faglige vurderinger. Det står tilbage at museet tager os til indtægt for grundlaget, hvilket ikke på nogen måde har været aftalt.

Man påstår desuden at der ikke er taget økonomiske hensyn i forhold til den tiloversblevne samling, men blot argumentet om at det koster at beholde viser jo at man har økonomi som ledestjerne. Kassation at et langt fremskredent mio.-projekt svarer med museets totaløkonomi til "store DSB's" IC4 cirkus, men det kan ikke undre når de førnnævnte personlige dagsordener skygger.

Det var ordene, iøvrigt fremsagt af en DJØF'er. Jeg har andre ting at tage mig til end at beskæftige mig med dansk jernbanes nedsmeltning.

[image]Et billede helt uden relation til ovenstående..........R 944 i Fredericia 1959 (foto: Hans True/arkiv UTJ)

祝你们路途愉快

--
ئۇلغىك

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af TeamBaumann, Hjordkær, 4/12 2017, 14:40 (2307 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Vedr E 978
kunne den ikke bruges som "Monument" ved en eller anden banegårds plads, måske tilbage til Fredericia igen?
Den vil da egne som "Denkmal-lok"

F 500, hvad mener man at "skære igennem" under bemærkning?

IC2 sæt 01, ikke museums genstand - nogen der uddybe det bedre?

Gennemgang af Jernbanemuseets samling af rullende materiel

af Henrik Prange, 5/12 2017, 09:55 (2306 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

"Vurderingen af materiellet er foretaget på baggrund af overordnede museale, historiske og bevaringsmæssige hensyn. Der er tale om en faglig vurdering"

Hvis det var faglige hensyn der var gældende, skulle man måske fokusere lidt mere på at bevare uerstattelig kulturarv, istedet for at bygge legepladser på museet?

Museet skulle måske også sætte lidt mere pris på de tusindvis af timer som frivillige beriget museet og museumstog med igennem årene! Det er i høj grad resultatet af deres, arbejde publikum kommer for at nyde og ikke mindst køre med.

Museumsledelsen burde måske også være sig bevist, at en god del af den faglighed man taler om, netop ligger hos de frivillige og hos få (i nogen tilfælde tidligere) medarbejdere hos museumstog, så man har været meget hurtige til at afskrive.

Gennemgang af Jernbanemuseet... Måske Aktindsigt

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 12/12 2017, 08:10 (2299 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Jeg er slet ikke nok inde i sagen til at kunne kommenterer hverken for eller imod, så mine synspunkter holder jeg for mig selv.

MEN hvis man har den opfattelse at der har foregået urent trav, så har man jo den mulighed som borger at kunne søge aktindsigt. Det vil være en oplagt mulighed, for enten at få be- eller afkræftet de mange rygter, insinuationer m.v. som har fulgt med den følelsesmæssige storm der har hersket et stykke tid.

Har man ikke selv tiden eller overskudet til dette, findes der en udemærket potentiel "sparringspartner" i journalista.dk.
De er rigtig gode (læs tålmodige) til at indhente aktindsigter i næsten alt, og bagefter fremlægge det på en sober måde, så folk selv kan drage deres konklusioner.

Med ønske om en stadig fredelig jul ;-)
Klaus

--
[image][image][image]

Gennemgang af Jernbanemuseet... Måske Aktindsigt

af Alca, 12/12 2017, 12:44 (2299 dage siden) @ K.B.Andreasen


MEN hvis man har den opfattelse at der har foregået urent trav, så har man jo den mulighed som borger at kunne søge aktindsigt. Det vil være en oplagt mulighed, for enten at få be- eller afkræftet de mange rygter, insinuationer m.v. som har fulgt med den følelsesmæssige storm der har hersket et stykke tid.

Nu kan man ikke søge aktindsigt alle steder og mener da ikke fonde er underlagt aktindsigt.. Men kan da tage fejl...

vh
Allan

Aktindsigt

af UTJ, 12/12 2017, 13:51 (2299 dage siden) @ Alca

Der er to veje ind: dels offentlig støtte, herunder støtte fra en statslig styrelse (Bdk), dels at man påberåber sig akademisk peer-reviewed metode, udarbejdet af faghistorikere. Så arbejdet bør i forskernes, dvs faghistorikernes, egen interesse kunne efterprøves og stå mål for granskning. Særlgt grundlaget for dette er interessant: "Vurderingen af materiellet er foretaget på baggrund af overordnede museale, historiske og bevaringsmæssige hensyn. Der er tale om en faglig vurdering (....)"

Aktindsigt

af Alca, 12/12 2017, 14:48 (2299 dage siden) @ UTJ

Der er to veje ind: dels offentlig støtte, herunder støtte fra en statslig styrelse (Bdk), dels at man påberåber sig akademisk peer-reviewed metode, udarbejdet af faghistorikere. Så arbejdet bør i forskernes, dvs faghistorikernes, egen interesse kunne efterprøves og stå mål for granskning. Særlgt grundlaget for dette er interessant: "Vurderingen af materiellet er foretaget på baggrund af overordnede museale, historiske og bevaringsmæssige hensyn. Der er tale om en faglig vurdering (....)"

Det er korrekt at man kan søge aktindsigt i Banedanmark, i forhold til en myndigheds registering oh håndtering af dig. Det er efter "Lov om offentlighed i forvaltningen:

Hovedreglen om retten til aktindsigt

§ 7. Enhver kan forlange at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en myndighed m.v. som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed.
Stk. 2. Retten til aktindsigt omfatter med de i §§ 19-35 nævnte undtagelser
1) alle dokumenter, der vedrører den pågældende sag, og
2) indførelser i journaler, registre og andre fortegnelser vedrørende den pågældende sags dokumenter.
Stk. 3. Retten til aktindsigt efter stk. 2, nr. 1, i et dokument, der er afsendt af myndigheden m.v., gælder først fra dagen efter afsendelsen af dokumentet.

Dermed vil du nok kunne få aktinsigt i evt. tilskud fra Banedanmark, men derfra til at sige at de opgaver og beslutninger der tages på Jernbanemuseet er den af sagsbehandling i Banedanmark og dermed under aktindsigt vil jeg nok kalde tvivlsomt.

Iforhold til det akademiske ved jeg ikke hvilken lov der gælder der men der er ikke offentlighed i forvaltning :-)

Aktindsigt

af Niels Bak, 12/12 2017, 17:14 (2299 dage siden) @ Alca

Selvejende institutioner m.v. er omfattet af aktindsigt på linje med offentlige myndigheder, hvis de hovedsaglig er statsfinansierede (jeg arbejder selv i en af slagsen). Med hovedsaglig menes normalt over 50 procent af budgettet, mener jeg. Og dermed vil jeg tro at Jernbanemuseet falder ind under reglerne om aktindsigt.

Til gengæld er det ikke alle dokumenter som er omfattet af aktindsigt, og det gælder i ret stort omfang interne arbejdspapirer - så hvad der ligger på skrift af eventuelle faglige vurderinger er muligvis undtaget, hvis de er lavet internt. Men hvis der har været eksterne konsulenter på, så er de formentlig omfattet, da al kommunikation ud af huset er underlagt aktindsigt, og det er også regnskabsoplysninger (fx hvad der er brugt på delvis istandsættelse af de forskellige enheder).

Håber det kan være til hjælp.

Aktindsigt

af LokSmed, 21/9 2018, 21:03 (2016 dage siden) @ Niels Bak

Hvis nu nogen en dag ville forfølge dette spor(!), kunne du lokkes til at hjælpe med at søge aktindsigt i en konkret sag?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak