Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidespor på Vestbanen

af jesper @, 21/3 2011, 18:22 (4784 dage siden)

Hej Alle! Håber nogen lyst til at bidrage til at bringe lys over hvad der ligner et tidligere sidespor.
Lige efter krydsningen af vestmotorvejen mellem kværkeby og borup når man kører mod øst går der en skovvej fra, der har en mistænkelig "baneligendene" forløb. På luftkort ser det ud til at det kan have ført til et stort grusgravsområde.

Har det eventuelt noget med smalsporsbanen til kværkeby bjerg at gøre? Og hvor ligger kværkeby bjerg egentlig?

Håber nogen ligger inde med information og evt billeder![image]

Sidespor på Vestbanen

af Poul Andersen @, 21/3 2011, 18:33 (4784 dage siden) @ jesper

Det skulle være et tidligere sidespor til en grusgrav ved Dyndet.
der her har været tilsluttet Sjællandske Vestbane - Vestbanen ligger i Jylland mellem Varde og Nr. Nebel.

Sidespor på Vestbanen

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 21/3 2011, 19:41 (4784 dage siden) @ jesper
redigeret af K.B.Andreasen, 21/3 2011, 19:51

Det er helt korrekt at kalde det for Vestbanen da vi her snakker om Statsbanen Vestbanen og ikke privatbanen Varde Nørre Nebel Jernbane, i daglig tale Vestbanen. (Ja bevares ved godt at det er ordkløveri ;-) )

Men du har helt ret. Det er det gamle sidespor Dyndet Grusgrav (Dy), det blev som navnet antyder brugt til grustransporter fra Dyndet Ås, som i øvrigt er en udløber af den meget grusholdige Køge Ås. Begge disse er i dag stort set gravet væk, bortset fra enkle steder. For Dyndets vedkommende skete dette allerede midt i 1920´erne, hvorefter rollen overgik til Mogenstrup Grusgrav. Sporet blev taget op i slutningen af 1920´erne.
Smalsporsbanen forbandt Kværkeby med Bjerget som også er en Ås nord for Kværkeby, hvorfra man prøvede at få startet grusleverance til København op, dette blev dog aldrig rigtig til noget. Hvornår og hvor længe denne smalsporsbane var anlagt ved jeg dog ikke lige på stående fod.
Har kigget på nogle gamle Luftwaffe fotos fra 1944, her er det tydeligt afmærket Bjaergel, men smalsporet kan jeg ikke umiddelbart se, så gætter på at det må være taget op på dette tidspunkt.

--
[image][image][image]

Sidespor på Vestbanen

af jesper @, 21/3 2011, 20:17 (4784 dage siden) @ K.B.Andreasen

Tak for de fine svar. Vestbanen ligger selfølgelig i jylland. Men i daglig tale ligger den også på sjælland. Jeg undlod at skrive sjællandske da jeg gik ud fra der ikke kunne være tvivl om hvilken bane der var tale om.

Spændende at berøre grusgravningen før mogenstrup, når der netop har været en tråd om tågehornet.

Sidespor på Vestbanen

af Svend, 21/3 2011, 20:58 (4784 dage siden) @ jesper

Nordbanen, Sydbanen, Vestbanen, Nordvestbanen .... det er så vidt jeg husker de officielle benævnelser for de pågældendende statsbanestrækninger - og i hvert fald anvendt i daglig tale.

At nogle opfindsomme privatbanedirektører så har valgt at omdøbe deres baner til Østbanen og Vestbanen, er jo helt for deres egen regning :-)

--
Svend

Sidespor på Vestbanen

af Poul Andersen @, 22/3 2011, 03:44 (4783 dage siden) @ Svend

Du har ret i at det er den daglige tale, men ikke de rigtige benævnelser, det er også derfor det var muligt for Varde - Nr.Nebel Jernbane at blive ændret til Vestbanen A/S. Jeg kan såmænd også berette om at Tønder -Esbjerg - Struer på disse kanter bliver kaldt Vestbanen.
Kært barn har mange navne !.

Sidespor på Vestbanen + kært barn mange navne!

af Steff, 22/3 2011, 06:19 (4783 dage siden) @ Poul Andersen

Go´formiddag!

Vestbanen? Der er jo nok ikke nogen der har en ”hævdvunden ret” for brugen af navnet Vestbanen og dog. Begrebet og navnet VESTBANEN er nu om dage helt sikkert et beskyttet navn for den private/regionale jernbane mellem VARDE og Nr. NEBEL, tidligere VNJ. På samme måde som den tidligere ØSTBANEN, tidligere ØSJS. Når det så er skrevet, er udtrykket Vestbanen oprindelig banestrækningen mellem København og Korsør og faktisk den officielle betegnelse anvendt af SSB, senere DSB samt også politisk, hvilket jo nok gør navnet mere eller mindre officielt. Altså et entydigt navn på dette banestykke. Det samme gør sig gældende for Nordbanen til Hillerød, Kystbanen til Helsingør, Nordvestbanen til Kalundborg og Sydbanen over Køge til Næstved og Vordingborg. Sidstnævnte blev dog efter åbningen af strækningen Ringsted - Næstved ændret til Lille syd og Ringsted – Vordingborg fik navnet Sydbanen. Ligeledes fik banestykket mellem Hillerød og Snekkersten navnet ”Lille nord”. Yderligere navnet Frederikssundsbanen samt Slangerup/Farum/Hareskovbanen.
På Fyn blev DSB strækningen Nyborg over Odense og til Strib benævnt ”den fynske hovedbane”. I Jylland anvendtes navnet ”den østjyske længdebane” om strækningen fra grænsen (Vamdrup, senere Padborg) over Fredericia til Aarhus og videre over Randers til Aalborg. Strækningen fra Esbjerg over Varde – Skjern og til Struer benævntes som ”den vestjyske længdebane”. Strækningen Skive og til Thisted blev benævnt Thy-banen og strækningen Bramminge (Bramming) over Grindsted og til Silkeborg hed uofficielt ”Den skæve bane”.
Mindre banestrækninger har også haft en ”navn” som f.eks. Haderslevbanen (til Vojens), mens begrebet Tønderbanen nok er lidt mere defust, da det har dækket over Padborg – Tønder og Esbjerg – Tønder. Der har også været anvendt udtrykket ”Himmerlandsbanerne” om strækningerne nord for Viborg/Skive mod Aalestrup mv.
Men alle disse mere eller mindre officielle navne har jo ikke hindret lokalbefolkningen i at navngive deres lokale strækninger og jeg har da set – også i ældre officielle skrivelser udtrykket Vestbanen om strækningen Lunderskov – Esbjerg samt strækningen Esbjerg og nord over Varde (den vestjyske længdebane).
Personligt synes jeg at man skal holde sig til de ”officielle” navne, og angive, hvis man anvender et udtryk der ikke er det ”officielle”. Altså er Vestbanen for mig banestykket mellem København og Korsør og strækningen mellem Varde og Nr. Nebel er enten VNJ eller VESTBANEN. Men smag og behag:-)!

--
Steffen Dresler

Sidespor på Vestbanen + kært barn mange navne!

af Poul Erik Bjerre, 22/3 2011, 06:31 (4783 dage siden) @ Steff

Hej.

Nu når vi er ude i detaljerne omkring navngivningen, så vil jeg komme med nogle korrektioner til dine navne, Steff:

1) Thybanen plejer at betegne Struer-Thisted og ikke Skive-Thisted
2) Den skæve plejer at betegne Bramming-Laurbjerg og ikke kun Bramming-Silkeborg
3) Tønderbanen plejer at betegne Tønder-Tinglev og ikke Tønder-Padborg (er dog ikke helt sikker på dette?)

Nogen invendinger mod ovenstående?

Sidespor på Vestbanen + kært barn mange navne!

af Steff, 22/3 2011, 06:53 (4783 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Hej Poul Erik!

Det lyder da fornuftigt nok:-)
Sidder uden kort og skal huske det hele i hovedet og de jyske strækninger er jeg IKKE helt familiære med, så det er da godt vi får sat det på plads.
Og så omtaltes VNJ, da jeg havde "fornøjelsen" ufrivilligt at bo i Oksbøl ALT for lang tid, altid af de lokale som "Æ Newel gris", men den er jo ganske lokal;-)

Har strækningerne Vejle - Herning, Langaa - Struer og endelig Herning - Viborg haft navne. Jeg kan ikke lige umiddelbart komme på nogen!

--
Steffen Dresler

Avatar

Kært barn mange navne!

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/3 2011, 07:01 (4783 dage siden) @ Steff

Har strækningerne Vejle - Herning, Langaa - Struer og endelig Herning - Viborg haft navne. Jeg kan ikke lige umiddelbart komme på nogen!

I togtjenesten (togførere og togbetjente) var det i starten af 1980'erne helt almindeligt at kalde strækningen (Fredericia)-Vejle-Herning-Struer for "Den Skæve" - uagtet at "Den Skæve" også - som nævnt tidligere i denne tråd - var et af "kælenavnene" for strækningen Laurbjerg-Bramming.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Banestrækningernes benævnelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/3 2011, 12:33 (4783 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Banestrækningernes benævnelse fremgår af "Ordresamlingen - Serie A".

I 1922 så oversigten således ud:

[image]

Ordresamlingen - Serie A, Ordre A3, side 38-39. 1922. Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen

Pr. 01.06.1969 så oversigten således ud:

[image]
[image]

Ordresamlingen - Serie A, rettelsesblad 1408, side 11-X og 12a-X, gyldig fra 01.06.1969. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen

Billeder i højere opløsning kan ses her:

https://picasaweb.google.com/thomas.boberg.nielsen/OrdreA?feat=directlink

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Banestrækningernes benævnelse

af steenth, 22/3 2011, 13:35 (4783 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Banestrækningernes benævnelse fremgår af "Ordresamlingen - Serie A".

Tak for oplysninger. Det er sjovt hvordan det har udviklet sig. Fx er (Langå)-Lerbjerg-Silkeborg-Funder-Bramming blevet opdelt på 3 forskellige måder over tid.

Mvh
Steen

Avatar

Noget om den historiske benævnelse "Vestbanen" - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/12 2015, 22:36 (3056 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 13/12 2015, 23:23

Banestrækningernes benævnelse fremgår af "Ordresamlingen - Serie A".

I 1922 så oversigten således ud:

[image]

Ordresamlingen - Serie A, Ordre A3, side 38-39. 1922. Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen

Pr. 01.06.1969 så oversigten således ud:

[image]
[image]

Ordresamlingen - Serie A, rettelsesblad 1408, side 11-X og 12a-X, gyldig fra 01.06.1969. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen

Billeder i højere opløsning kan ses her:

https://picasaweb.google.com/thomas.boberg.nielsen/OrdreA?feat=directlink


Vi har flere gange diskuteret, hvilke jernbanestrækninger der gennem årene har heddet - eller er blevet kaldt - Vestbanen.

For fuldstændighedens skyld, og for at bringe diskussionen/forvirringen op på et højere niveau:

Edit: Jeg sidder og læser i Jernbaneraadets protokol for 1887-1888. Her benævner henholdsvis generaldirektør Holst og afdelingschef Haarløv såvel strækningen Holstebro-Esbjerg som København-Korsør Vestbanen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Kystbanen og Nordbanens endepunkter 1922

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 19/8 2016, 23:11 (2806 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Banestrækningernes benævnelse fremgår af "Ordresamlingen - Serie A".

I 1922 så oversigten således ud:

[image]

Interessant, bemærk venligst at Kystbanen går til Helsingør og Nordbanen til Snekkersten

Med venlig hilsen og tak
Lars Møller Jensen

Sidespor på Vestbanen + kært barn mange navne!

af Poul Erik Bjerre, 22/3 2011, 07:02 (4783 dage siden) @ Steff

Hej.

Jeg mente at kunne huske, at Vejle-Holstebro blev kaldt "den skrå" - bekræftet af Wikipedia:

"Vejle-Holstebro-banen er en statsbanestrækning i Jylland fra Vejle via Brande og Herning til Holstebro. Banen kaldes også den skrå bane[1] og er ligesom Langå-Bramming-banen blevet kaldt Diagonalbanen og den skæve bane. "

Ja, og når vi nu er ved detaljerne, kan jeg se, at Wikipedia mener, at "Den skæve" går fra Bramming og helt til Langå - og ikke bare til Laurbjerg. Det er dog en ganske lille forskel på nogle få kilometer.

Jeg kan ikke mindes, jeg nogensinde har hørt om specielle navne til Langå-Struer, selvom jeg har kørt strækning Langå-Skive utallige gange.

M.v.h. Poul Erik.

Sidespor på Vestbanen + kært barn mange navne!

af Poul Erik Bjerre, 22/3 2011, 07:19 (4783 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Hej.

Lidt mere fra Wikipedia ang. specielle navne:

Herning-Viborg banen, (også kaldet Alhedebanen eller Konebanen) var en statsbanestrækning der gik fra Herning til Viborg. Den blev indviet 25. juni 1906 af statsminister J.C. Christensen. Den sidste del af banen blev nedlagt 22. maj 1977.

Den sjællandske midtbane, også kaldet Midtbanen eller Den midtsjællandske jernbane, er en nu delvist nedlagt jernbanestrækning fra Næstved via Ringsted og Hvalsø til Frederikssund (Hillerød).

Tønder-Tinglev er en jernbanestrækning i den danske del af Sønderjylland. Sammen med strækningen Tinglev-Sønderborg udgør Tønder-Tinglev den sønderjyske tværbane.

M.v.h. Poul Erik.

Avatar

Sidespor på Vestbanen + kært barn mange navne!

af Ove Nygaard, 22/3 2011, 09:44 (4783 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Ja, og når vi nu er ved detaljerne, kan jeg se, at Wikipedia mener, at "Den skæve" går fra Bramming og helt til Langå - og ikke bare til Laurbjerg. Det er dog en ganske lille forskel på nogle få kilometer.

Hej Poul Erik.

Det er korrekt, at "Den skæve" er betegnelsen for banen fra Bramming til Langå, men reelt gik banens spor kun til Laurbjerg, hvorfra togene videreførtes til/fra Langå (og Randers) på den dobbeltsporede strækning Århus - Langå - Randers - Aalborg. Laurbjerg var således ikke formelt endestation for togene, men blot "overgangsstation" til den dobbeltsporede hovedstrækning.

Håber denne lille uddybning forvirrer begreberne lidt - ikke mindst øst for Storebælt.:-D

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Sidespor på Vestbanen + kært barn mange navne!

af steenth, 22/3 2011, 09:51 (4783 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Hej.

Jeg mente at kunne huske, at Vejle-Holstebro blev kaldt "den skrå" - bekræftet af Wikipedia:

"Vejle-Holstebro-banen er en statsbanestrækning i Jylland fra Vejle via Brande og Herning til Holstebro. Banen kaldes også den skrå bane[1] og er ligesom Langå-Bramming-banen blevet kaldt Diagonalbanen og den skæve bane. "

Ja, og når vi nu er ved detaljerne, kan jeg se, at Wikipedia mener, at "Den skæve" går fra Bramming og helt til Langå - og ikke bare til Laurbjerg. Det er dog en ganske lille forskel på nogle få kilometer.

Årsag til navnet på den bane i Wikipedia er at det var det navn DSB' brugte iflg Ordresamlingen fra 1932, som jeg har fundet en afskrift af. Hvis nogen kan finde eller har den originalle, så vil jeg gerne have en kopi. Og hvis der er nyere officielle fortegnelser over DSB's strækninger... som kan bruges....

Jeg kan ikke mindes, jeg nogensinde har hørt om specielle navne til Langå-Struer, selvom jeg har kørt strækning Langå-Skive utallige gange.

Jeg har fundet ''Jydske Nordvestbane'' som betegnelse for den strækning... men giver ikke særlig mange hits på Google.

Mvh
Steen

Lille Syd

af steenth, 22/3 2011, 10:49 (4783 dage siden) @ Steff

Go´formiddag!
Det samme gør sig gældende for Nordbanen til Hillerød, Kystbanen til Helsingør, Nordvestbanen til Kalundborg og Sydbanen over Køge til Næstved og Vordingborg. Sidstnævnte blev dog efter åbningen af strækningen Ringsted - Næstved ændret til Lille syd og Ringsted – Vordingborg fik navnet Sydbanen.

Jeg har ikke kunne finde kilder til, hvornår man startede med at kalde Roskilde-Køge-Næstved for lille Syd. Jeg har et gæt om det er efter at Lille Nord blev brugt om betegnelse - navnet her blev jo maleret på toget.

Mvh
Steen

Sidespor på Nordvestbanen

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 27/3 2011, 19:40 (4778 dage siden) @ jesper

En del af de gamle sten/grusgrave har faktisk en ganske spændende fortid, tag bare Avnsøgård (Au).
Til Hovedgården Aunsøgård hører en meget betydelig grusindustri, en af Vestsjællands ældste..
Godset oprettede allerede i 1884 den første “stenplads”, der fra 1889 havde et sidespor til Nordvestbanen.
Dette sidespor blev finansieret af Krigsbestyrelsen (Krigsministeriet), da Københavns befæstning på dette tidspunkt var under opførelse, og både Vestenceinten (Vestvolden) såvel som forterne nord for det daværende København, krævede store mængder sten og andre byggematerialer.
Ved opførelsen af Lyngbyfortet valgte man, pga. stort slid på vejene, at opføre et midlertidig spor fra Lyngby Station, dette blev så forlænget i forbindelse med anlæggelsen af Gladsaxe- og Bagsværdfortet.
Et kort, samt en kort artikel om banen og en emsig betjent kan læses her. :-)
Til slut kan det fortælles at som følge af de store mængde gods fra Avnsøgård, blev Vipperød (Pe) i 1889 anlagt som krydsningsspor, ligeledes finansieret af Krigsbestyrelsen. I 1906 åbnedes Vipperød stationen så for publikum.

--
[image][image][image]

Sidespor på Nordvestbanen & Nordbanen/ Lyngby Fort

af Svend, 28/3 2011, 08:46 (4777 dage siden) @ K.B.Andreasen
redigeret af Svend, 28/3 2011, 09:07

Det omtalte kort fra Lyngby-Buddinge-Bagsværd findes også i en højere opløsning:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Matrikelkort-med-banefoering.jpg

Hvis man fortsætter linjeføringen mod Lyngby station - altså øverst på kortet - passer det fint med, at banen fra Lyngby station er udgået på samme sted, hvor Dansk Stål Industri senere fik sidespor. Det kan faktisk tænkes, at dette sidespor var en del af den militære bane.

For de mere lokalt kendte: Den øverste vej (stiplet) må være Nybrovej som fortsætter nedad (mod syd) i nuværende Buddingevej. Gammelmosevej er den vej som banen forløber parallelt med og derefter krydser. Forløbet længere sydpå må være nogenlunde der hvor motorring 3 forløber i dag.

--
Svend

Sidespor på Nordvestbanen

af gamle ole, 27/7 2011, 15:22 (4656 dage siden) @ K.B.Andreasen

Ja det er jo helt rigtigt. Temaet har været oppe i tidligere tråde om militære spor, Nordbanen og det nævnte Vestbanen. Tak.:-)

Hilsen Ole

Sidespor på Vestbanen (Nu med fotodokumentation :o)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 8/6 2011, 23:11 (4705 dage siden) @ jesper

Ja så tænkte jeg at det var på tide at vove sig lidt på opdagelse i skoven igen, og hvorfor så ikke lige bruge lidt af aftenen på at prøve at finde det gamle Dyndet (Dy)sidespor på Vestbanen. Det var faktisk ikke så svært, man skal dog helst have et par lange bukser samt en god myggespray med ;-)

Jeg har så vidt muligt prøvet at tage billederne, så man kan se fra det ene sted til det næste sted, hvorfra de er blevet taget. Desuden har jeg markeret stederne på luftfotoet, så den nærværende iagttager kan følge så godt med som muligt. ;-)
[image]
1. Er taget retning Kværkeby, og man kan se at sidesporet i sin tid har startet stort set præcist i km 54.4. Man kan stadig se grøften til venstre der drejer af og følger det tidligere sidespor.
[image]
2. Er taget i retning væk fra selve banenlinien. Noget af venstre side af den gamle trace er på et tidspunkt gravet op og lagt ovenpå traceén, her har nogle træer nu fået fæste.
[image]
3. Der er groet godt til, men man fornemmer tydeligt hvor traceén er. Længere fremme bliver den også nemmere at følge, da der er (næsten selvfølgelig) er et hjulspor ovenpå den.
[image]
4. Traceén er tidligere blevet krydset af en vej her, og man kan stadig fornemme lysningen på begge sider, hvor den har været.
[image]
4-5. Her kan man tydeligt se traceén der ligger ca 1-1.5 m over resten af skovbunden samt en gammel grøft.
[image]
[image]
6-7. Her er det efter mange års kørsel med skovningsmaskiner lykkedes at blødgøre traceén og lave hjulspor, så der kan være lidt svupset og små pytter.
[image]
[image]
8-9. Her har traceén været i niveau med resten af overfladen, og samtidig været brugt som tømmerplads for skovarbejderne, så her kan det være svært at se nogle direkte spor. Det har dog lykkedes et enkelt større træ at skyde op midt i det hele. Træet findes på koordinat: N.6150238 E.685424.
[image]
[image]
10-11. På stort set resten af traceén, ligger der nu en hyppigt brugt skovvej. Men den opmærksomme "togtosse" vil straks igen bemærke at den ligger et stk. over resten af skovbunden.
[image]
[image]
12. Her svinger vejen væk fra traceén, der følger med de første grader, men fortsætter så lige ud igen, hvor der igen har fået lov at vokse nogle mindre træer op.
[image]
13. "End of the line" Man fornemmer stadig lidt af traceén, hvor Lotte 1 og 2 går, men den er ved at være godt slidt efter mange års græsning. Det er muligt at den har fortsat endnu nogle meter ind mellem træerne, det kunne se sådan ud, men det ender brat i en skrænt ned. Men der er jo nok også blevet en del efter at sporet er ophørt.
[image]
14. Sidste billede er taget stående halvt oveni lotternes efterladenskaber, retning mod banelinien.
[image]
Bonus billede. Der lå nogle gamle sveller på stedet. Tror dog ikke at de er helt fra banens tid, selvom de til dels var ved at falde fra hinanden. Men det er der helt sikkert andre der er mere sagkyndige til at fastslå.
[image]

Tak for turen alle sammen. Håber at I har nydt den. Skulle I selv have lyst til at opleve den live, kan det varmt anbefales.
Sidesporet ligger ved Dyndet der er et yndet udflugtsmål for Borup og omegn, da der både er gode fiske og bade muligheder. Desuden ligger den gamle købmandshandel Thehuset der, samt traktørstedet Mallerklemmen der er kendt for sine æbleskiver.
Er man mc´ist så er der uformelt træf her, hver den første søndag i måneden :-)

--
[image][image][image]

Svenska-lok

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak