Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny bog om daværende DSB Generaldirektør Peter Knutzen

af Steff, 23/3 2011, 05:59 (4755 dage siden)

Må det mig være tilladt på denne side at gøre de ærede læsere og bidragsydere opmærksom på en ny bogudgivelse, der er absolut relevant, hvis man interessere sig for dansk jernbane-, trafik- og samfundshistorie og politik. Det drejer sig om bogen ”Peter Knutzen, Jeg frygter ikke historien dom”.
Som ældre læsere og yngre historiskinteresserede ved, så var Peter Knutzen Generaldirektør for DSB fra 1931 og til 1945 og blev efter krigen dømt ved en tjenestemandsdomstol for ”National uværdig Optræden”. Allerede under retssagen samt efter domsafsigelsen, mente de fleste med bare nogen forstand på jura samt almen retfærdighedssands og politisk indsigt, at Peter Knutzen var blevet offer for det, man vel i dag kunne kalde for ”Skjold-Hansen effekten” frit efter TV serien Matador. Med andre ord, de i egen opfattelse forsmåedes retfærdige dom/hævn. Her specielt i befrielsesregeringen med den kommunistiske trafikminister Alfred Jensen i spidsen samt næsten hele den daværende etablerede venstrefløj. Manipulation af værste skuffe viser det sig!
Men bogen er også beviset på, at uden Peter Knutzen, var DSB ikke kommet igennem krisen i slutningen af 1920´erne og begyndelsen af 1930´erne og havde fået vendt etaten fra en gammel statsinstitution til en moderne statslig serviceorganisation. Ligeledes underbygges Peter Knutzens medvirken med al tydelighed af det ”ny moderne DSB” med motortogene, lyntogene, S-togene, nyt og moderne vognmateriel mv. Slet ikke at forglemme hans medvirken til gennemførelsen af de største trafikale omvæltninger landet nogensinde havde set med brobyggerierne, Lillebæltsbroen, Storstrømsbroen og Oddesundbroen m. fl.
Hvis ikke denne bog er medvirkende til et ændret og positivt nyt syn på Peter Knutzen, specielt for de ”frelste” samt de såkaldte historikere, der i egen navlebeskuenhed kun er i stand til at se Peter Knutzen som en embedsmand og en ”grumme medløber”, ja, så bliver ”BOGEN” om Peter Knutzen vel aldrig skrevet!
Da jeg først fik fat i bogen i går og kun har læst hovedkapitlerne igennem i løbet af natten, glæder jeg mig til at gå i detaljen. Bogen kan varmt anbefales.
[image]
”Peter Knutzen, Jeg frygter ikke historien dom” skrevet af Lars Bjarke Christensen, Syddansk Universitet, 518 sider, illustreret, ISBN 978-87-7674-491-5, 348,- kr.

NB: Nej, jeg har ikke anden interesse i bogen!!

--
Steffen Dresler

Ny bog om daværende DSB Generaldirektør Peter Knutzen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 23/3 2011, 14:05 (4755 dage siden) @ Steff

Tak for henvisningen, den bog vil jeg anskaffe. Den kunne jo passende følge op på
"40 år i statens tjeneste", som en del herinde nok kender eller har. Det er altid godt at få den nyeste forskning med.

Mvh
Claus

Ny bog om daværende DSB Generaldirektør Peter Knutzen

af UTJ, 23/3 2011, 16:17 (4755 dage siden) @ Steff

Jeg må sige at jeg glæder mig til at læse Lars' nye bog.

Ny bog om daværende DSB Generaldirektør Peter Knutzen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 23/3 2011, 16:31 (4755 dage siden) @ Steff

Mht. retsopgøret efter besættelsen, så foregik der mange ting, som hele det politiske spekter var indblandet i.

Man kan forresten få bogen til 327,40 kr incl. porto, ved at bestille direkte hos Syddansk Universitets Forlag.

Mvh
Claus

Avatar

Ny bog om daværende DSB Generaldirektør Peter Knutzen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 24/3 2011, 06:48 (4754 dage siden) @ Steff

Nu findes Peter Knutzen: Jeg frygter ikke Historiens Dom også i Jernbanen.dk´s bogbutik.
Forfatteren er iøvrigt Lars Christensen, der i snart 10 år har leveret en mængde artikler til Jernbanen.dk bl.a. Knutzens personvogne, Kongerejsen 1908, Sabotage mod Maskindepot Gb og Vigerslevulykken. Dette er, så vidt vides, Lars´ første bog så der skal lyde et stort tillykke herfra. :-)

--
[image]

Avatar

Ny bog om daværende DSB Generaldirektør Peter Knutzen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/3 2011, 16:59 (4752 dage siden) @ Steff

Jeg glæder mig til at læse bogen, som jeg bestilte samme dag som Steffs indlæg. Jeg uploader nedenstående "primærkilde", som jeg i anden anledning stødte på i går. Jeg kender ikke baggrunden. Måske var han "kun" konstitueret? Og hvad blev han efterfølgende? Åremålsansættelser eller kontraktsansættelser var vel ikke dagligdags forseelser i "top-tjenestemandsstillinger" dengang? Jeg har læst den "oprindelige" Peter Knutzen bog, men kan ikke huske de ansættelsesretlige detaljer - hvis de overhovedet er nævnt.

Nå, nu må vi se. Måske fremgår af "den nye bog".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Meddelelser fra Generaldirektoratet, 1943, M200, 31.05.1943. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen

Ny bog om daværende DSB Generaldirektør Peter Knutzen

af Lars B. Christensen ⌂, 3/4 2011, 11:18 (4744 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg glæder mig til at læse bogen, som jeg bestilte samme dag som Steffs indlæg. Jeg uploader nedenstående "primærkilde", som jeg i anden anledning stødte på i går. Jeg kender ikke baggrunden. Måske var han "kun" konstitueret? Og hvad blev han efterfølgende? Åremålsansættelser eller kontraktsansættelser var vel ikke dagligdags forseelser i "top-tjenestemandsstillinger" dengang? Jeg har læst den "oprindelige" Peter Knutzen bog, men kan ikke huske de ansættelsesretlige detaljer - hvis de overhovedet er nævnt.

Nå, nu må vi se. Måske fremgår af "den nye bog".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Meddelelser fra Generaldirektoratet, 1943, M200, 31.05.1943. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

De ansættelsesretlige forhold er ikke beskrevet særligt indgående i bogen, så her følger lidt supplerende info!

Peter Knutzen var åremålsansat, og ansættelseskontrakten blev (så vidt jeg husker) forlænget et par gange. Muligvis en gang i slutningen af 1930erne, men i alt fald i 1943.

Også Knutzens forgænger, Theodor Andersen-Alstrup, var åremålsansat, og skulle oprindeligt have siddet et par år længere end det blev tilfældet. Som bekendt smed trafikministeren Andersen-Alstrup på porten i 1931 (officielt pga. dårligt helbred). Åremålsansættelsen betød imidlertid at Andersen-Alstrup boede i tjenesteboligen i generaldirektoratet indtil 1933 - altså et par år efter at han var fratrådt. Peter Knutzen prøvede at få en lignende ordning om tjenesteboligen efter at han var blevet afskediget i 1948, da åremålskontrakten som bekendt løb til 1949. Men det var trafikministeren ikke indstillet på, og den nye generaldirektør Emil Terkelsen flyttede ind i stedet.

Mange hilsner
Lars

Avatar

Ny bog om daværende DSB Generaldirektør Peter Knutzen

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 2/5 2012, 00:14 (4349 dage siden) @ Steff

Jeg har netop afsluttet en længere "Peter Knutzen periode", og det var Lars Bjarke Christensens bog, som vakte min interesse for emnet. Det blev til en lang række af bøger om denne spændende mand.
Jeg har samlet lidt fra "perioden" og om den seneste bog her: "Generaldirektør Peter Knutzen"
"Peter Knutzen, Jeg frygter ikke historien dom" er en rigtig god bog, som jeg meget kan anbefale.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak