Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Peter Christensen, 13/3 2018, 11:56 (2229 dage siden) @ andersj

Ganske som forventet når Bombardier ikke bød.
Hvad Skoda gjorde ved jeg ikke.
Hvis Skoda har budt (og med en forventet lavere pris end Siemens), så tror jeg på at vurderingsmodellen er "twistet" lidt til Siemens fordel....

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Jens Hansen, 13/3 2018, 11:59 (2229 dage siden) @ Peter Christensen

Var det kun Siemens som bød?

Var udbuddet ikke solgt, som at det skulle være en "hyldevare", underforstået at flere/mange kunne levere - må sige at det kunne være interessant at se udbudsmaterialet (hvis DSB har fiflet med kravene)!

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Gæst1, 13/3 2018, 12:05 (2229 dage siden) @ Jens Hansen

Det var kun Siemens der afgav tilbud

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Jens Hansen, 13/3 2018, 12:40 (2229 dage siden) @ Gæst1

Jeg undrer mig over følgende i DSBs pressemeddelelse;

"De nye el-lokomotiver skal primært køre i den sjællandske regionaltrafik som trækkraft for DSB’s 113 dobbeltdækkervogne".

Mit kendskab til de sjællandske dobbeltdækkervogne, er at de "kun" kan køre 160 km/t.

Hvorfor så købe et lokomotiv, som kan køre 200 km/t?
Og hvorfor købe et lokomotiv, som kan køre i Tyskland og Sverige?

Har DSB lige "puttet lidt ekstra i posen" - og hvad koster dette ekstra?

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Scharfenberg, 13/3 2018, 12:55 (2229 dage siden) @ Jens Hansen

Mit kendskab til de sjællandske dobbeltdækkervogne, er at de "kun" kan køre 160 km/t.

Hvorfor så købe et lokomotiv, som kan køre 200 km/t?
Og hvorfor købe et lokomotiv, som kan køre i Tyskland og Sverige?

Har DSB lige "puttet lidt ekstra i posen" - og hvad koster dette ekstra?

Merprisen mellem 160 km/t og 200 km/t er relativt beskeden. Desuden giver det DSB gode kort på hånden, når de en dag skal sælge deres Vectron, fordi der er flere købere til 200 km/t end til 160 km/t. Fx kører det svenske Snälltåget i Sverige lokomotivtrukne vogne med 200 km/t. Flerstrømslokomotiver må også antages at være i højere kurs på brugtmarkedet end etstrømslokomotiver. Desuden giver det DSB mulighed for at bruge togene fx til Tyskland, hvis det skulle vise sig formålstjenligt.

Skulle det vise sig muligt at udskifte de nuværende dobbeltdækkere til Sydbanen til 200 km/t, når Sydbanen er opgraderet til 200 km/t i ca. 2024, så skal man ikke ud og have nye lokomotiver igen, da Vectron så at sige er fremtidssikret.

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Peter Christensen, 13/3 2018, 15:22 (2229 dage siden) @ Scharfenberg

En statminister sagde "Man har et stadpunkt til man tager et nyt".
Dette syntes i den grad også at fremgå af skriverierne fra DSB.

I juni 2017 udkom DSB med 139 sider om "Fremtidens tog".
Det vil hurtigt fremgå af rapporten at DSB var/er meget glad for togsæt og at det var fremtiden.
I samme rapport fremgår det på side 38 "I forhold til flåden til Tyskland er inkluderet en option på ellokomotiver i DSBs forestående lokomotivanskaffelse til den sjællandske regionaltrafik, hvilket muliggør betjeningen til Hamborg, også når Feman-forbindelsen står klar"
I pressemeddelelsen står der at "Det skal kunne køre 200 km/t.", hvilket jeg tolker som et krav.
Ergo, et sted mellem juni 2017 og februar 2018 (hvor de endelige bud skulle afleveres) er de 200 km/t altså gået fra "option" til "krav".
Hvorfor og hvornår?
DSB (og Siemens) har hele tiden vidst at Bombardier ikke havde et el-loko godkendt til 200 km/t.

På side 38 i rapporten om fremtidens tog står også "I Transport-, Bygnings-, og Boligministeriets Trafikvision er international trafik til Tyskland i 2030 ikke længere en del af DSBs trafik".
Hvorfor så købe lokomotiver til en trafik, som muligvis ikke bliver DSBs?

Endvidere er der jo EUs 4.jernbanepakke, som forudsætter al købt trafik sendt i udbud senest 2029.
Det er ikke - som en del i DSB tror - nok at kører subsidiefrit.
Grænseoverskridende trafik forudsætter EU IKKE støttet fra statslig side.
Ergo, ministeriet kan have luret den del - det er vel derfor det ikke er en del af Trafikvisionen?.
Med erfaringerne fra DSBFirst i minde, så forekommer enhver snak om "vandtætte skotter" som højest tvivlsom.

Så vidt jeg er bekendt med TSI-normer, så er de nuværende DD-vogne af en sådan generation at opgradering til 200 km/t vel er mulig, men kun hvis du vil betale mere end hvad nye vogne koster...
DD-vogne til 200 km/t findes ikke ret mange steder, men stik mig en liste over dem som er i produktion; jeg er skideligeglad med 10 år gamle ting, da de ikke nødvendigvis svarer nuværende og kommende TSI-regler.

Grundet DSBs glæde ved togsæt, så forekommer et udsag som

Skulle det vise sig muligt at udskifte de nuværende dobbeltdækkere til Sydbanen til 200 km/t, når Sydbanen er opgraderet til 200 km/t i ca. 2024, så skal man ikke ud og have nye lokomotiver igen, da Vectron så at sige er fremtidssikret.

ikke at give meget mening; det er jo TOGSÆT DSB vil købe og så var der lige dér med EU og en jernbanepakke.
Alternativt, så kunne kravet i spec. være 160 km/t og optionerne på 200 km/t. Skulle behovet opstå, så skulle kontrakten være lavet som en rammeaftale, hvorfra lok til 200 km/t kunne trækkes senere når der var et reelt behov.

Skulle det endelig komme til 200 km/t vogne, har DSB gang i et udbud heraf?
Ikke mig bekendt....så det har nok lange udsigter.
Jeg har set at visse har våde drømme om Railjets i DK. Husk blot at de er bygget i rustfri stål (= meget tunge) og det kræver energi at få dem op i fart. Den regning skal betales på en eller anden led (skatteyder eller passagerer).
Umiddelbart ser det ud til at nye 200 km/t vogne ender med enkeltdækkere (en art opgraderet B- eller Bn-vogn). Det giver ikke mange pladser pr toglængde, men grundet DSBs faldende passagerantal så kan der nok spindes en ende over "vi tilpasser kapaciteten til de faktisk forhold".

Jeg kan ikke se kravet om de 200 km/t som andet end et belejligt påskud til at stritte Bombardier ud - fordi DSB af uransaglige grunde VILLE have Siemens.
Herefter er det blot at konstruere argumenterne.
Det er så ikke gået specielt godt - det er simpelthen for inkonsist og usammenhængede - hvorfor jeg ender med en sølvpapirhat på.
Omvendt, metoden var den samme med IC4 i mange år og jeg ser en del af argumentationen for 200 km/t som en forsættelse af "konstruer et argument til lejligheden"-metoden.
Jeg kan dog se en fordel ved 200 km/t; det er for langsomt til time-modellen, som DSB (heller) ikke bryder sig om.

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af andersj, Aalborg, 13/3 2018, 18:01 (2229 dage siden) @ Peter Christensen

200 km/t har mig bekendt været et krav lige siden starten. Det er for at gøre det lettere at sælge eller omdisponere lokomotiverne til andre opgaver i fremtiden. Den første levering af dobbeltdækkervogne holder til ca. 2032, anden levering til ca. 2039 og de nye lokomotiver til ca. 2051 hvis man følger regelen om 30 års levetid for jernbanemateriel. Det vil også spare reservelokomotiver når man har en homogen flåde til både regional- og evt. fjerntog.

Skoda er iøvrigt ved at levere dobbeltdækkervogne til DB Regio Bayern der bliver godkendt til 189 km/t og skal bruges på strækningen München-Ingolstadt-Nürnberg i München-Nürnberg Express regionaltoget. Toget kører i dag med BR 101 og omlakerede IC vogne.

Deutsche Bahn er også igang med udbud af nye lokomotiver og IC/EC vogne i en etage.

--
Mvh Anders

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af QN903Qnr0779, 13/3 2018, 18:04 (2229 dage siden) @ andersj

200 km/t har mig bekendt været et krav lige siden starten.

Det er lige præcis korrekt.

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Peter Christensen, 13/3 2018, 18:20 (2229 dage siden) @ QN903Qnr0779

200 km/t har mig bekendt været et krav lige siden starten.

Det er lige præcis korrekt.

Desværre - ingen af jer har ret....200 km/t blev et krav.
I forhandlingerne med leverandørerne var det oprindeligt at 160 km/t var kravet og 200 km/t optionen.
Det blev så ændret - ret så sent i processen faktisk.
Og ja, jeg er lidt ond, for jeg ved faktisk i hvilken måned skiftet skete.
Det var bare lidt sjovere at bruge DSBs egne - usammenhængende - skriverier til at sætte fingeren på et ømt punkt.

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 13/3 2018, 20:00 (2229 dage siden) @ Peter Christensen

Korrekt. Udbuddet var lavet med meget få ufravigelige krav indtil meget sent i processen, og der var en meget god og sober dialog om alle ændrignsforslagene. Det var faktisk meget gode møder og en rigtig fin proces indtil det virkelig galdt.

Prisen for 200 km/t istedet for 160 km/t er teknisk set ubetydelig, hvorimod godkendelsen heraf er meget dyr og tidskrævende. Blandt andet derfor gik vi i efteråret igang med at tage dele hjem til at bygge tre demo-lokomotiver allerede nu. Disse tre loks omdannes så nu til almindelige TRAXX MS3 og AC3 lokomotiver, mens de nye bremseskiver til 200(250) km/t returneres til Knorr.

De tre reelle årsager til vores manglende bud (hvoraf jeg genkender mindst to af årsagerne hos Skoda også) er naturligvis meddelt DSB inden ansøgningsfristens udløb, i håb om at DSB ville være interesserede i at modtage flere tilbud, end blot storfavoritten fra Ballerups tilbud. Det valgte DSB så ikke at reagere på - de har givetvis haft deres grunde, og så får de nogle fine Vectron lokomotiver istedet, og det skal såmænd nok blive godt.

Nu venter vi blot på at høre flere detaljer om Siemens tilbud, så vi kan se, om vores tilbud ville have givet DSB besparelser på 2,3,4 eller 5 mia kr over lokomotivernes levetid (det var nu ikke en del af evalueringen, men jeg ville fandme gerne smække et seriøst godt tilbud på bordet, så "Jernbanen" kan blive billigere og mere attraktiv)

/Lasse

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Scharfenberg, 13/3 2018, 20:06 (2229 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Korrekt. Udbuddet var lavet med meget få ufravigelige krav indtil meget sent i processen, og der var en meget god og sober dialog om alle ændrignsforslagene. Det var faktisk meget gode møder og en rigtig fin proces indtil det virkelig galdt.

Prisen for 200 km/t istedet for 160 km/t er teknisk set ubetydelig, hvorimod godkendelsen heraf er meget dyr og tidskrævende. Blandt andet derfor gik vi i efteråret igang med at tage dele hjem til at bygge tre demo-lokomotiver allerede nu. Disse tre loks omdannes så nu til almindelige TRAXX MS3 og AC3 lokomotiver, mens de nye bremseskiver til 200(250) km/t returneres til Knorr.

De tre reelle årsager til vores manglende bud (hvoraf jeg genkender mindst to af årsagerne hos Skoda også) er naturligvis meddelt DSB inden ansøgningsfristens udløb, i håb om at DSB ville være interesserede i at modtage flere tilbud, end blot storfavoritten fra Ballerups tilbud. Det valgte DSB så ikke at reagere på - de har givetvis haft deres grunde, og så får de nogle fine Vectron lokomotiver istedet, og det skal såmænd nok blive godt.

Nu venter vi blot på at høre flere detaljer om Siemens tilbud, så vi kan se, om vores tilbud ville have givet DSB besparelser på 2,3,4 eller 5 mia kr over lokomotivernes levetid (det var nu ikke en del af evalueringen, men jeg ville fandme gerne smække et seriøst godt tilbud på bordet, så "Jernbanen" kan blive billigere og mere attraktiv)

/Lasse

You win some, you lose some. Hvis Bombardier vinder den endnu mere lukrative ordre på op til 200 togsæt til DSB, kan man sikkert godt leve med ikke at komme i betragtning til de 26-44 lokomotiver ;-)

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 13/3 2018, 20:39 (2229 dage siden) @ Scharfenberg


You win some, you lose some. Hvis Bombardier vinder den endnu mere lukrative ordre på op til 200 togsæt til DSB, kan man sikkert godt leve med ikke at komme i betragtning til de 26-44 lokomotiver ;-)

Nja, vi har jo ikke tabt, når vi ikke har budt... og i denne sammenhæng handler det ikke om, at det er blevet Siemens lokomotiver eller andet (jeg ved godt jeg lyder "dårlig taber"-agtig, og mine søskende vil helt klart kunne skrive under på dén beskrivelse :-) Men det handler om, at jeg kunne identificere en besparelse for 100-150 mio kr om året, der slet ikke indgik i evalueringsmodellen. Dét gør mig urolig ift udbuddet på togsættene og Jernbanens (og måske endda DSBs) fremtid herhjemme. Lad os håbe, at det er ubegrundet.

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Jens Hansen, 14/3 2018, 08:30 (2228 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


kunne identificere en besparelse for 100-150 mio kr om året, der slet ikke indgik i evalueringsmodellen.

Det må da være lidt problematisk, hvis DSB på denne måde negligerer et beløb af denne størrelse. Set over lokomotivernes levetid, 30 år, ja så bliver det dog en sjat penge.

Men "Lasse er ikke sur, bare skuffet"

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 14/3 2018, 09:02 (2228 dage siden) @ Jens Hansen

Men "Lasse er ikke sur, bare skuffet"

Lige præcis - og det går jo nok over på et tidspunkt. Det plejer det at gøre :-)

/Lasse

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af andersj, Aalborg, 14/3 2018, 09:03 (2228 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Er det så den tidsmæssige årsag (at typen ikke kunne nå at blive godkendt til 200 km/t inden tilbudsfristen) eller den økonomiske årsag der er skyld i at i ikke afgav tilbud? For hvis sidstnævnte var årsag kunne man jo have set det som en investering i fremtiden, for der er jo åbenbart en rimelig efterspørgsel efter 200 km/t lokomotiver og Deutsche Bahns "IC Neu" udbud kræver vel også 200 km/t lokomotiver?

--
Mvh Anders

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Gæst1, 13/3 2018, 12:58 (2229 dage siden) @ Jens Hansen

Hvorfor så købe et lokomotiv, som kan køre 200 km/t?
Og hvorfor købe et lokomotiv, som kan køre i Tyskland og Sverige?

Nu er det "kun" Tyskland og Danmark lokomotiverne skal køre i - og på et tidspunkt vil DSB nok også købe nogle Railjet-vogne til dem.

Har DSB lige "puttet lidt ekstra i posen" - og hvad koster dette ekstra?

Det koster formentlig ikke det samme for alle leverandører - men formentlig så meget, at to ud af de tre ikke kunne konkurrere med Siemens, og gav op på forhånd

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Morten Flindt Larsen, 13/3 2018, 13:05 (2229 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg undrer mig over følgende i DSBs pressemeddelelse;

"De nye el-lokomotiver skal primært køre i den sjællandske regionaltrafik som trækkraft for DSB’s 113 dobbeltdækkervogne".

Mit kendskab til de sjællandske dobbeltdækkervogne, er at de "kun" kan køre 160 km/t.

1. Mit kendskab til de ældre sjællandske dobbeltdækkervogne er, at de næppe holder lige så længe som helt nye lokomotiver, så de snildt kan blive erstattet af vogne beregnet på højere hastigheder, og mit kendskab til den nye København - Køge - Ringsted bane er, at den skal kunne befares af tog med op til 250 km/t. DSB er ikke så store idioter, at de afskærer sig selv fremtidig brug af nyindkøbte lokomotiver også til andre tog en de sjællandske regionaltog og også på de strækninger, som i fremtiden vil være elektrificerede. Det er det, der falder ind under begrebet "opgradering af jernbanen".

Hvorfor så købe et lokomotiv, som kan køre 200 km/t?

2. En gang til for Prins Knud: DSB køber en hyldevare, som givetvis er konstrueret til 200 km/t. Vil du til at lave om på det ved at gøre hyldevaren langsommere, er det meget muligt, at det vil fordyre produktet. I øvrigt henvises til pkt. 1.

Og hvorfor købe et lokomotiv, som kan køre i Tyskland og Sverige?

DSB's tog herunder el-tog kører allerede i dag i Tyskland og Sverige, så det virker umiddelbart ret begavet at købe nye loko, der også kan køre i Tyskland og Sverige, om ikke andet så for at øge deres eventuelle fremtidige salgsværdi.

Har DSB lige "puttet lidt ekstra i posen" - og hvad koster dette ekstra?

Næppe mere end du selv "putter ekstra i posen". Som ordsproget siger: "It takes one to know one".

Med venlig hilsen
M:-Drten

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af William Skov ⌂, 13/3 2018, 16:29 (2229 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg undrer mig over følgende i DSBs pressemeddelelse;

"De nye el-lokomotiver skal primært køre i den sjællandske regionaltrafik som trækkraft for DSB’s 113 dobbeltdækkervogne".

Mit kendskab til de sjællandske dobbeltdækkervogne, er at de "kun" kan køre 160 km/t.

Hvorfor så købe et lokomotiv, som kan køre 200 km/t?
Og hvorfor købe et lokomotiv, som kan køre i Tyskland og Sverige?

Har DSB lige "puttet lidt ekstra i posen" - og hvad koster dette ekstra?

Dronningen har vel fedtet lidt for DSB, da de to vogne til rådighed for kongehuset er bygget til 200 km/t og så kan de også komme til udlandet uden skift af lokomotiv.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Avatar

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af mss ⌂, 14/3 2018, 15:21 (2228 dage siden) @ William Skov

Jeg undrer mig over følgende i DSBs pressemeddelelse;

"De nye el-lokomotiver skal primært køre i den sjællandske regionaltrafik som trækkraft for DSB’s 113 dobbeltdækkervogne".

Mit kendskab til de sjællandske dobbeltdækkervogne, er at de "kun" kan køre 160 km/t.

Hvorfor så købe et lokomotiv, som kan køre 200 km/t?
Og hvorfor købe et lokomotiv, som kan køre i Tyskland og Sverige?

Har DSB lige "puttet lidt ekstra i posen" - og hvad koster dette ekstra?


Dronningen har vel fedtet lidt for DSB, da de to vogne til rådighed for kongehuset er bygget til 200 km/t og så kan de også komme til udlandet uden skift af lokomotiv.

Selvfølgelig -hovedet på sømmet! :-D
Ellers ser jeg ikke meget andet end eventuelle ÖBB nattog, og eventuelle nye DBAG vogne til fjerntrafikken de vil kunne bruge dette "ekstraudstyr" til.
Det mere økonomiske havde været en ensystem-Vectron med Vmax 160 km/t. Og ja, det er også "hyldevare".

Nå, men under alle omstændigheder skal de nye maskiner nok blive en succes -og en tiltrængt afløser for ME'erne :-)

P.S. Hvad mon de får af litra. EB?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af QN903Qnr0779, 13/3 2018, 18:02 (2229 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg undrer mig over følgende i DSBs pressemeddelelse;

"De nye el-lokomotiver skal primært køre i den sjællandske regionaltrafik som trækkraft for DSB’s 113 dobbeltdækkervogne".

Mit kendskab til de sjællandske dobbeltdækkervogne, er at de "kun" kan køre 160 km/t.

Hvorfor så købe et lokomotiv, som kan køre 200 km/t?
Og hvorfor købe et lokomotiv, som kan køre i Tyskland og Sverige?

Har DSB lige "puttet lidt ekstra i posen" - og hvad koster dette ekstra?

Det koster ikke ekstra, tværtimod. DSB har meget fornuftigt købt en standard Vectron, og ikke designet et lokomotiv selv. Det ville derimod koste at begynde at fjerne/udelade dele eller på anden måde nedgradere hyldevaren, både i forhold til at administrere flere varianter, og i forhold til en fornyet myndighedsgodkendelse såfremt forandringen vurderes at være signifikant. Hvad tror du ikke det ville koste at købe 26 Passat'er med en anden motor end den VW tilbyder som standard?

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 14/3 2018, 11:36 (2228 dage siden) @ QN903Qnr0779

Hvad tror du ikke det ville koste at købe 26 Passat'er med en anden motor end den VW tilbyder som standard?

Formentlig det samme som når man køber et Siemens lokomotiv til at virke med Bombardiers dobbeltdækkervogne :-) Her bliver DSB også "First Mover" (CFL, DB Regio, DB Fernverkehr, KM i Polen, CD, ISR, ZSSK, ÖBB, SBB og FS har alle købt lokomotiver og vogne af samme leverandør), men vi skal nu nok hjælpe, når det ikke virker. Siemens er jo en af vores store samarbejdspartnere i andre projekter. Det helt store cirkus bliver, hvis Skoda eksempelvis vinder udbuddet på de nye vogne....

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Jens Hansen, 14/3 2018, 11:43 (2228 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

hvis Skoda eksempelvis vinder udbuddet på de nye vogne....

Hvilke nye vogne?

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af andersj, Aalborg, 14/3 2018, 15:23 (2228 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hvad tror du ikke det ville koste at købe 26 Passat'er med en anden motor end den VW tilbyder som standard?


Formentlig det samme som når man køber et Siemens lokomotiv til at virke med Bombardiers dobbeltdækkervogne :-) Her bliver DSB også "First Mover" (CFL, DB Regio, DB Fernverkehr, KM i Polen, CD, ISR, ZSSK, ÖBB, SBB og FS har alle købt lokomotiver og vogne af samme leverandør), men vi skal nu nok hjælpe, når det ikke virker. Siemens er jo en af vores store samarbejdspartnere i andre projekter. Det helt store cirkus bliver, hvis Skoda eksempelvis vinder udbuddet på de nye vogne....

BR 182 (Taurus) kører/har kørt med Twindexx vogne og DB Regio har pt. indlejet nogle Vectron fra Railpool til at køre med Twindexx vogne mellem Nürnberg og Sonneberg da DB Regio åbenbart ikke selv har lokomotiver klar med ETCS. Der køres dog i sandwich uden styrevogn, vist både fordi der er mangel på styrevogne pga. den forsinkede levering af BR 445 togsæt (Twindexx Vario) og fordi styrevognene heller ikke har ETCS endnu.

Video med Vectron + Twindexx kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=LnlL9cTkF_w

--
Mvh Anders

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Scharfenberg, 13/3 2018, 12:51 (2229 dage siden) @ Gæst1

Det var kun Siemens der afgav tilbud

Og man kan ikke tvinge de andre til at afgive tilbud, hvis de ikke ønsker, eller ikke selv mener, at de lever op til kriterierne.

Vectron virker som et rigtig godt valg.

Ordrebogen er tyk som Karnovs Lovsamling :-D

https://en.wikipedia.org/wiki/Vectron_(locomotive)

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Gæst1, 13/3 2018, 12:59 (2229 dage siden) @ Scharfenberg

Og man kan ikke tvinge de andre til at afgive tilbud, hvis de ikke ønsker, eller ikke selv mener, at de lever op til kriterierne.

Men processen undervejs, har vel afsløret for DSB, hvad der skulle til for at få andre tilbud end Siemens, hvis DSB ønskede dette?

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Scharfenberg, 13/3 2018, 13:01 (2229 dage siden) @ Gæst1

Og man kan ikke tvinge de andre til at afgive tilbud, hvis de ikke ønsker, eller ikke selv mener, at de lever op til kriterierne.

Men processen undervejs, har vel afsløret for DSB, hvad der skulle til for at få andre tilbud end Siemens, hvis DSB ønskede dette?

Formentlig. Og Vectron har nok bare fremstået som det objektivt bedste lokomotiv ud fra en lang række kriterier.

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af andersj, Aalborg, 13/3 2018, 13:25 (2229 dage siden) @ Gæst1

Og man kan ikke tvinge de andre til at afgive tilbud, hvis de ikke ønsker, eller ikke selv mener, at de lever op til kriterierne.

Men processen undervejs, har vel afsløret for DSB, hvad der skulle til for at få andre tilbud end Siemens, hvis DSB ønskede dette?

Ifølge denne artikel deltog Bombardier ikke fordi Traxx endnu ikke er godkendt i en 200 km/t version. Godkendelsen kunne ikke betale sig i forhold til den forholdsvis lille ordre DSB afgiver.

--
Mvh Anders

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af HLA7, 13/3 2018, 12:43 (2229 dage siden) @ andersj

Det var dog en dejelig besked, Vectron, super kendt og gennemprøvet.
Så må elektriciferingen at NV- og Syd banen se at komme igang

Avatar

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 13/3 2018, 12:53 (2229 dage siden) @ HLA7

Det var dog en dejelig besked, Vectron, super kendt og gennemprøvet.
Så må elektriciferingen at NV- og Syd banen se at komme igang

Ja for pokker. Se at få et par prøve eksemplarer til DK, og sæt dem ind hvor der i forvejen er el.
Så de kan testes.
Alle Ringsted/Slagelse løbene kan jo bruges med disse loko.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af lkf, 13/3 2018, 17:37 (2229 dage siden) @ metrohenrik

Ja for pokker. Se at få et par prøve eksemplarer til DK, og sæt dem ind hvor der i forvejen er el.
Så de kan testes.

Så her?
[image]193 252 i Tinglev den 12.09.2016

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af bastholm, 13/3 2018, 21:44 (2229 dage siden) @ andersj

ETCS, gad vide om de vil levere Siemens eget system, eller om de vil levere med Alstoms system?

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/3 2018, 22:38 (2229 dage siden) @ andersj

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/siemens-skal-levere-nye-el-lokomotiv...

Synd at Bombardier trak sig fra udbuddet, deres Traxx serie er designmæssigt meget pænere end Siemens Vectron.

Siemens Vectron ser på en eller anden måde forkert ud, nok fordi det mangler et sidevindue ved lokomotivføreren, er der noget der kender årsagen til det ?

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af ivar, 14/3 2018, 00:03 (2228 dage siden) @ Henrik Hansen

Det må være ganske enkelt - hen skal holde øje med sporene og signalerne ;-)

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Bent Larsen, Kalundborg, 14/3 2018, 08:21 (2228 dage siden) @ AndreasM

Hej
Ja, det er lidt den omvendte verden i forhold til MZ der havde vinduer hele vejen rundt.
Vh
Bent Larsen

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af AndreasM, 14/3 2018, 11:02 (2228 dage siden) @ Poul Andersen

Det ligner et sidespejl der kan klappes ud.

Ja, og hvordan kigger man så i sidespejlet? (Hint, der er et vindue bag sidespejlet.)

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af OLL, Ballerup, 14/3 2018, 16:22 (2228 dage siden) @ AndreasM

Siemens Vectron ser på en eller anden måde forkert ud, nok fordi det mangler et sidevindue ved lokomotivføreren, er der noget der kender årsagen til det ?


Den fås dog også med sidevindue, se f.eks. https://www.google.dk/search?tbm=isch&sa=1&q=vectron+belgium&oq=vectron+bel...

Det er ikke en Vectron, men EuroSprinter.

Citat Wikipedia:
The SNCB/NMBS HLE 18 (Siemens class ES60U3) are a series of four axle Bo'Bo' multivoltage electric Siemens EuroSprinter locomotives ordered in two batches of sixty in 2006 and 2008.

The locomotives were supplied for use by SNCB/NMBS (Belgian national railways) on passenger services.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 15/3 2018, 20:17 (2227 dage siden) @ OLL

Siemens Vectron ser på en eller anden måde forkert ud, nok fordi det mangler et sidevindue ved lokomotivføreren, er der noget der kender årsagen til det ?


Den fås dog også med sidevindue, se f.eks. https://www.google.dk/search?tbm=isch&sa=1&q=vectron+belgium&oq=vectron+bel...


Det er ikke en Vectron, men EuroSprinter.

Citat Wikipedia:
The SNCB/NMBS HLE 18 (Siemens class ES60U3) are a series of four axle Bo'Bo' multivoltage electric Siemens EuroSprinter locomotives ordered in two batches of sixty in 2006 and 2008.

The locomotives were supplied for use by SNCB/NMBS (Belgian national railways) on passenger services.

De finske Vectron har sidevindue.

Mvh Jørgen

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af QN903Qnr0779, 15/3 2018, 21:30 (2227 dage siden) @ Jørgen Schwartz

De finske Vectron har sidevindue.

Nja, de har spejle som klapper ud i det forreste førerrum i kørselsretningen når toget ruller ind mod perron, og som klapper ind igen når toget afgår. Men rigtigt, når spejlet er klappet ud, kan man se ud gennem sidevinduet - også forbi (bagved) spejlet. Under øvrig kørsel kan man ikke se ud af sidevinduet.

Flotte Vectron til SBB

af tjesp02, 14/3 2018, 21:41 (2228 dage siden) @ Nordexpress

Den kølergrill på fronten giver mig altså nogle forkerte associationer. Jeg syntes ikke det ligner et lokomotiv. Det ligner mere en lastvogn.

Der var engang noget der hed industrielt design. Er det et fag der er gået helt i glemmebogen?

Thomas

Flotte Vectron til SBB

af Nordexpress, 14/3 2018, 21:52 (2228 dage siden) @ tjesp02

Jo, dine associationer er vel gode nok!

Mercedes Actros frit valg

Jeg tror nu alligevel ikke, at det er yngste gearkasselærling, der har tegnet hverken lokomotiver eller truck!

Flotte Vectron til SBB

af Jens Hansen, 15/3 2018, 06:51 (2227 dage siden) @ Nordexpress

Nogen vil givet kunne mene at et lokomotiv alene er en primitiv lastbil.

Og måske- den førerløse lastbil triller jo allerede.

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Niels Munch, 15/3 2018, 10:40 (2227 dage siden) @ Andersen

Hvad kommer de mon til at hedde?
EB 3201- osv.?


De får de alenlange NVR-numre, som selv forhærdede nummernørder har svært ved at huske.

[image]

Avatar

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af mss ⌂, 15/3 2018, 17:24 (2227 dage siden) @ Niels Munch

Hvad kommer de mon til at hedde?
EB 3201- osv.?

De får de alenlange NVR-numre, som selv forhærdede nummernørder har svært ved at huske.

[image]

Ja også det. Det hører sig jo til "nu om dage".
Men derudover må de også forventes at få et almindeligt litra + Nr.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Langelandsbanen, 15/3 2018, 18:00 (2227 dage siden) @ mss

Ellers så må vi have gang i lidt "lobbyarbejde" :-)

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af Jens Hansen, 15/3 2018, 13:00 (2227 dage siden) @ Andersen

"Jürgen Müller", "Flemming Jensen".........

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB

af William Skov ⌂, 21/3 2018, 09:53 (2221 dage siden) @ Andersen

Hvad kommer de mon til at hedde?
EB 3201- osv.?

Da jeg har spurgt DSB om det har de bekræftet at de vil hedde EB.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak