Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.)

af Bongo-Anders, 5/4 2018, 00:15 (2206 dage siden) @ mss

Den ser da ikke helt tosset ud.

ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.)

af Niels, Aarhus, 5/4 2018, 00:29 (2206 dage siden) @ Bongo-Anders

Den ser da ikke helt tosset ud.

Skinnet bedrager:-D

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.)

af Peter Christensen, 5/4 2018, 07:06 (2206 dage siden) @ mss

Hvor mange sæt er i daglig drift?
Hvor langt kører hvert sæt på månedsbasis?

Enhver idiot kan smøre en gang farve ud over en vognkasse.
At sætte lighedstegn mellem en gang maling og bedre teknisk performance er forkert.

ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.)

af UTJ, 5/4 2018, 07:43 (2206 dage siden) @ Peter Christensen

Enhver idiot kan smøre en gang farve ud over en vognkasse.
At sætte lighedstegn mellem en gang maling og bedre teknisk performance er forkert.

.
Dine spm er absolut relevante. Men med Rumænien som køber, kan det godt tænkes at de kommer til at gennemgå en nødvendig ombygning, for landet har kapaciteten til at gennemføre denne. Hvor meget der så er tilbage er så en helt anden sag, altså lige bortset fra karossen og andre store synlige dele.

Mit bud er at togene i drift bliver stort set usammenlignelige med DSB's performance. DSB var bundet af en kunstigt høj bogført værdi og bundet af egne krav om funktionalitet som togene aldrig ville kunne opfylde.

Nu er de videresolgt til en formentlig lav pris som betyder at et land med lave lønomkostninger kan bygge drastisk om og alligevel få tog der er billigere end tilsvarende.

Det kan også tænkes at de er mere innovative og "ud af boksen tænkende" end man er i Danmark, hvor meget er fastlåst i betonstøbte tankebaner.

ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.)

af Peter Christensen, 5/4 2018, 09:16 (2206 dage siden) @ UTJ

Det kan også tænkes at de er mere innovative og "ud af boksen tænkende" end man er i Danmark, hvor meget er fastlåst i betonstøbte tankebaner.

Nja, hvis funktionalitetskrav sænkes samtidig med at diverse godkendelsesprocedure er noget nemmere og praktisk, så er det muligt at sagerne kommer i drift.
Men du skal med al sandsynlighed rive det nuværende styresystem og tilhørende kabler ud for at ersatte det med "noget andet".

Dog har jeg en sær fornemmelse af, at de tog indgår i en art svindelnummer på EU-niveau.
Jo længere tid der går, inden der dukker billeder op af de tog i drift, jo mere vil jeg hælde til den teori.

ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.)

af UTJ, 5/4 2018, 10:21 (2206 dage siden) @ Peter Christensen

Nu er jeg ikke tilhænger af konspirationer, men det er klart at billigt indkøbte tog, kan, såfremt der er EU-tilskud indblandet, blive brugt til at malke en offentlig fælleskasse i den europæiske integrations navn.

ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.)

af Scharfenberg, 5/4 2018, 12:20 (2206 dage siden) @ UTJ

Nu er jeg ikke tilhænger af konspirationer, men det er klart at billigt indkøbte tog, kan, såfremt der er EU-tilskud indblandet, blive brugt til at malke en offentlig fælleskasse i den europæiske integrations navn.

Men hvad skulle det være for tilskud? Og hvordan skulle det være ulovligt?

Det er vist et lille privat firma, der gerne vil køre lidt fjerntrafik i fri trafik mellem et par af de større byer i Rumænien. Og så har de vel bare grebet chancen og købt sig nogle meget billige togsæt - med moderne sæder og god benplads, flexrum og mulighed for forholdsvis høj hastighed - som dog skal vedligeholdes lige lovlig ofte. Men mon ikke de har tænkt, at sidstnævnte rigeligt opvejes af den lave indkøbspris.

Da der jo er tale om et togsæt med blot ca. 100 siddepladser, har de også gode muligheder for hurtigt at få fyldt togene op og køre med høj belægning.

Bliver interessant at følge denne business case.

ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.)

af Gæst1, 5/4 2018, 14:30 (2205 dage siden) @ Scharfenberg

Det er vist et lille privat firma

Astra er ikke et helt lille selskab. Moderselskabet har en vis størrelse - og kapacitet indenfor togvedligehold og produktion, omend de i mange år kun har bygget personvogne, og forsøgt sig med en meget begrænset sporvognsproduktion. Renoveringer af dieseltogsæt, har de vist ikke prøvet før.

Og så har de vel bare grebet chancen

Altså, vi snakker om en investering på en del mio kr. Sådanne investeringer tages normalt ikke som "chance".

ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.)

af re20000, 5/4 2018, 21:25 (2205 dage siden) @ mss

Iflg bladet Bahn-Manager skulle togsættene blandt andet „von Anfang an viele Großrisiken im Fahrgastbetrieb: Brandgefahr, Achsbruchgefahr, Entgleisungsgefahr“.
Holder det? jeg troede "kun" at de havde problemer med computerstyringen.

Nold

ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.)

af andersj, Aalborg, 5/4 2018, 22:17 (2205 dage siden) @ re20000

Iflg bladet Bahn-Manager skulle togsættene blandt andet „von Anfang an viele Großrisiken im Fahrgastbetrieb: Brandgefahr, Achsbruchgefahr, Entgleisungsgefahr“.
Holder det? jeg troede "kun" at de havde problemer med computerstyringen.

Nold

Jeg tror det er overdrivelse fra tidligere hændelser med IC4 med røgudvikling og revner i aksellejekasser. Der vil vel altid være en risiko for brand/røgudvikling i et dieseltog. Jeg ved dog ikke hvor "risiko for afsporing" kommer fra.

--
Mvh Anders

ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.)

af re20000, 7/4 2018, 00:42 (2204 dage siden) @ andersj

Iflg bladet Bahn-Manager skulle togsættene blandt andet „von Anfang an viele Großrisiken im Fahrgastbetrieb: Brandgefahr, Achsbruchgefahr, Entgleisungsgefahr“.
Holder det? jeg troede "kun" at de havde problemer med computerstyringen.

Nold


Jeg tror det er overdrivelse fra tidligere hændelser med IC4 med røgudvikling og revner i aksellejekasser. Der vil vel altid være en risiko for brand/røgudvikling i et dieseltog. Jeg ved dog ikke hvor "risiko for afsporing" kommer fra.

Så altså bare den sædvanlige sensations-journalistik...

Nold

ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.)

af mihai, 14/4 2018, 14:39 (2196 dage siden) @ mss

Hi all.

I was reading your considerations about the possible future of IC2 in Romania and I wanted to clarify few issues.

Astra Transcarpatic did not use any EU funds to buy the IC2 train sets from DSB. So there's no EU funds fraud there.

However the company made the move with IC2 in an attempt to cheat its way out of the near bankruptcy it's facing. The turnover of the parent company Astra Passenger Coaches dropped from ~70 mil. EUR in 2014 to ~10 mil. EUR in 2017. The train operator Transcarpatica was started a littler over a year ago only because 8 coaches manufactured by the parent company were no longer acquired by the customer.

However Astra Transcarpatic performs under the expectations, even though the long distance trains are marketed as "luxury trains", which they are not. So getting the IC2 almost for free and then cashing in the 75% subsidy for the train services from the Romanian Government seemed like an easy way out.

But Astra Passenger Coaches has no technical ability to solve the complex problems of IC2. As the company name says it, they're specialised in manufacturing passenger coaches. The closest they came to Diesel train sets was in 2002, when they've assembled the Siemens Desiro kits for CFR (the Romanian National Railway Company). Previously from '76 till '92 they've manufactured the train sets for the Bucharest Metro. But that was long time ago and those were anyway electric, not Diesel.

So they have neither the technical skills when it comes to sorting bad manufactured Diesel engines, nor the financial resources to do it, especially on the down slope on which they are now. And it's worth to be mentioned that although indeed, the labour costs are cheaper in Romania compared to Italy and Denmark, still they are not that much cheaper to allow Romanians to do the impossible.

There's no comparison between a 1.3 billion manufacturer like Ansaldo Breda and a 10 million one like Astra. Ansaldo Breda had huge resources compared to Astra and yet they failed to make their own product usable. PROSE labeled IC2/IC4 as "incomplete engineering" and the meaning of that is clear and the same in the engineering of all the countries in EU, Romania included.

In technical terms, one of the major issues of IC2 is the undersized cooling, which allowed only less than half of the minimum air flow required for the electric power units. DSB managed to bring it up to 75% of the minimum, at that only at top speed. As the IC2 will operate at lower speeds and at higher average temperatures of the environment in Romania, the cooling will perform worse, not better than in Denmark. Therefore the risk of failures and fire in service will be a lot higher.

Same goes for the Diesel engines themselves, which will operate in much harder conditions compared to Denmark, with worse tracks, thus more vibrations. Therefore the risk of broken fuel lines or of cracks in the exhaust pipes would be higher in Romania.

Overall, we're strongly against Romanian authorities allowing IC2 to operate in Romania and will do all that we can legally to make sure that they will not get in service on our railways. Although, we fear that might still happen.

For now Astra Transcarpatica has postponed the launch of the services which were supposed to use IC2 starting this month. Their website states: "The services 15543/15542 between Timisoara Nord - Arad - Oradea - Baia Mare and return will start at a date which will be announced in the future"

ex. DSB IC2 i Rumænien (m.l.)

af kme, 14/4 2018, 14:59 (2196 dage siden) @ mihai

Thanks for the heads up on this sad story. Interesting to hear a local perspective on the status of the project.

DSB MY1131Indsend billeder

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak