Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Thorbjørn, 4/5 2018, 11:20 (2155 dage siden) @ Olfert

https://politiken.dk/indland/kobenhavn/art6488572/Om-lidt-skal-du-betale-et-»kvalitetst...

Det her skal nok give ballade:
Prisstigningerne indebærer ifølge indstillingen, at brugen af den kollektive trafik i hovedstaden kompliceres: Kunderne skal for fremtiden benytte særlige check in-standere på metrostationerne, og der indføres det, der diplomatisk betegnes som »sanktionsbestemmelser for manglende skifte-check in«

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Jens Hansen, 4/5 2018, 12:03 (2155 dage siden) @ Thorbjørn

Hvorfor gøre det enkelt, f.eks. at lægge 5 øre på alle rejser i zonerne, når sagsbehandlerne kan botanisere i ligebehandling og korrekthed. Vi må håbe, at der er politikerer der griber ind.

Jens

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Mads, 4/5 2018, 13:09 (2155 dage siden) @ Jens Hansen

Reglerne er lavet af nogle der aldrig kommer til at bruge metroen.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af nielsm, 4/5 2018, 18:29 (2155 dage siden) @ Thorbjørn

"Bruge særlige check-ind standere", jamen hvor mange stiger på metroen og checker ind på andet end den stander der nu står på (vejen til) perronen for metrotoget? Når jeg skifter fra S-tog til metro på Nørreport så bruger jeg da check-ind standerne i tunnelen mellem S-togsperronen og metro-perronen, frem for at mase mig hen til en check-ind stander på S-togsperronen, som alligevel vil være en omvej.

Jeg nægter at tro der er nogen der behøver ændre vaner for at rejse lovligt efter de her regler. At det så lige netop er metroen der skal have "kvalitetstillæg" er en anden snak. Af alle transportformerne i det indre København er metroen nok noget af det mindst komfortable, så længe man fraregner overfyldte busser med varmen skruet op til 11.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Morten Flindt Larsen, 4/5 2018, 13:39 (2155 dage siden) @ Olfert
redigeret af Morten Flindt Larsen, 4/5 2018, 14:07

https://politiken.dk/indland/kobenhavn/art6488572/Om-lidt-skal-du-betale-et-»kvalitetst...

Gad vide hvordan man vil forklare, at tillægget ikke opkræves på de almindelige zonebilletter, Øresundsbilletter og DSB-billetter til og fra regionen, og at Rejsekortets brugere dermed de facto kommer til at betale for de andre passagerers komfort.

Ydermere er Rejsekortet et rabatprodukt, hvor prisen beregnes ud fra fuld billetpris. Der er dermed ikke tale om et "tillæg" for den ekstra komfort, men om at der ydes mindre i rabat og at brugerne af Rejsekortet selv aktivt skal checke ind for at opnå den mindre rabat. Det forekommer mig at være en direkte ulovlig fremgangsmåde og vildledende markedsføring.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af JesperF, 4/5 2018, 14:59 (2155 dage siden) @ Olfert

...Men at dømme efter indstillingen til bestyrelsen kan prisstigningerne få »en marginal negativ effekt på passagertallet i den samlede kollektive trafik«.
Movia vil ikke udelukke, at den vil føre til »en vis overflytning fra metro til busser/tog«.

Mon ikke snarere at der sker en vis overflytning til biler?

Nu skal københavnerne (måske)betale ekstra for at tage metro

af Morten Flindt Larsen, 12/6 2018, 13:12 (2116 dage siden) @ Olfert

Politikerne har allerede fået kolde fødder. Forslaget fik også (velfortjent) hårde ord med på vejen på Facebook.
https://politiken.dk/indland/kobenhavn/art6491713/Politikere-er-klar-til-at-genoverveje...

Nej, det har politikerne IKKE. Ifølge DOT arbejdes der i skrivende stund fortsat på at indføre et tillæg på 1,60 kr. (1,28 kr. uden for myldretiden), som skal betales af alle. Der er jo tale om et politisk forlig, som trafikselskaberne ikke kan negligere. Dette vil indebære, at dagligt tusinder af mennesker herunder turister af det danske Folketing vil blive ulejliget med i en billetautomat at skulle købe en tillægsbillet til sølle 1,60 kr. (1,28 kr.)(!), for at de kan have gyldig rejsehjemmel, og hvis de ikke gør dette, vil der ved billetkontrol blive udstedt en drakonisk kontrolafgift. Både dette forhold og den omstændighed, at der sidder ansatte på de berørte offentlige kontorer og seriøst arbejder på den nye ordnings implementering, er dybt beskæmmende. Folketinget og det offentlige er ikke længere til for borgerne, men borgerne er til for det offentlige og Folketinget. Dette vidner utallige lignende absurditeter i "systemet" også om.

Avatar

Nu skal københavnerne (måske)betale ekstra for at tage metro

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/6 2018, 17:30 (2116 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

"Kvalitetstillæg" i Metroen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/8 2019, 16:36 (1688 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Politikerne har allerede fået kolde fødder. Forslaget fik også (velfortjent) hårde ord med på vejen på Facebook.
https://politiken.dk/indland/kobenhavn/art6491713/Politikere-er-klar-til-at-genoverveje...


Nej, det har politikerne IKKE. Ifølge DOT arbejdes der i skrivende stund fortsat på at indføre et tillæg på 1,60 kr. (1,28 kr. uden for myldretiden), som skal betales af alle. Der er jo tale om et politisk forlig, som trafikselskaberne ikke kan negligere. Dette vil indebære, at dagligt tusinder af mennesker herunder turister af det danske Folketing vil blive ulejliget med i en billetautomat at skulle købe en tillægsbillet til sølle 1,60 kr. (1,28 kr.)(!), for at de kan have gyldig rejsehjemmel, og hvis de ikke gør dette, vil der ved billetkontrol blive udstedt en drakonisk kontrolafgift. Både dette forhold og den omstændighed, at der sidder ansatte på de berørte offentlige kontorer og seriøst arbejder på den nye ordnings implementering, er dybt beskæmmende. Folketinget og det offentlige er ikke længere til for borgerne, men borgerne er til for det offentlige og Folketinget. Dette vidner utallige lignende absurditeter i "systemet" også om.


Jeg er glad for, at det ikke er mig, der skal forsøge at markedsføre det "kvalitetstillæg". Ministeren har i dag givet Trafikudvalget en (fornyet) information:

https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/tru/bilag/38/index.htm

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

"Kvalitetstillæg" i Metroen

af Togbus, Foldingbro, 14/8 2019, 16:57 (1688 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er glad for, at det ikke er mig, der skal forsøge at markedsføre det "kvalitetstillæg".

Mon ikke man kan søge råd på Danmarks Jernbanemuseum i Odense. De lever tilsyneladende også i et parallelunivers, udskilt fra det øvrige jernbanenet og med mere kvalitet end nogensinde ifølge seneste bulletiner.

Man må vel forestille sig et ekstra-kvalitetstillæg på den kommende ring-3-letbane, da man må formode at man får flot landskab at kigge på under køreturen, da den vel er overjordisk. Eller er kvalitetstillægget til fordi det er en særlig attraktion at blive befordret gennem den københavnske underverden?

--
- busser når det er billigst

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Olfert, 14/8 2019, 23:01 (1688 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tjae. Det er op ad bakke. Tillægget har allerede fået øgenavnet misundelsesskat.

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Togbus, Foldingbro, 14/8 2019, 23:13 (1688 dage siden) @ Olfert

Det vil intet betyde for antallet af passagerer i metroen i og med rejsekortets uigennemsigtighed, men brugerne vil opleve at deres konto bliver tømt hurtigere og det vil forstærke den samlede kollektive trafiks negative spiral.

--
- busser når det er billigst

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af andersj, Aalborg, 14/8 2019, 23:25 (1688 dage siden) @ Togbus

Det vil intet betyde for antallet af passagerer i metroen i og med rejsekortets uigennemsigtighed, men brugerne vil opleve at deres konto bliver tømt hurtigere og det vil forstærke den samlede kollektive trafiks negative spiral.

Det farlige er tillægget på pendlerkort, hvor man skal slippe 80 kr. mere for at få lov til at stå op i Metroen.

Men du har nok ret i at enkeltrejserne på Rejsekort ikke opdager det, fordi prisen alligevel springer frem og tilbage med diverse rabatter og tillæg alt efter hvor i landet man rejser.

--
Mvh Anders

Avatar

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Schienenwolf, Læsø, 15/8 2019, 01:02 (1688 dage siden) @ andersj

Det vil intet betyde for antallet af passagerer i metroen i og med rejsekortets uigennemsigtighed, men brugerne vil opleve at deres konto bliver tømt hurtigere og det vil forstærke den samlede kollektive trafiks negative spiral.


Det farlige er tillægget på pendlerkort, hvor man skal slippe 80 kr. mere for at få lov til at stå op i Metroen.

Men du har nok ret i at enkeltrejserne på Rejsekort ikke opdager det, fordi prisen alligevel springer frem og tilbage med diverse rabatter og tillæg alt efter hvor i landet man rejser.

En kontrolafgift på 750 kr, hvis man "underfrankerer" sin i forvejen betalte rejse med 1,60 kr for lidt i tillæg, skal nok vække opsigt hos forbrugerombudsmanden, og hvis ikke, så er da da en vej for PostNord at gå, for at få dækket lidt af sit underskud. Det viser helt klart, hvor grådig og svinsk Metroselskabets ledelse er over for de borgere, som de er sat i verden for at betjene. Desværre har de jo en flok nyttige idioter til at arbejde for sig, men dem kan man jo så håbe, at publikums vrede og utilfredshed går ud over. Så må de bære den videre til deres ledelse.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Avatar

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/8 2019, 07:51 (1687 dage siden) @ Schienenwolf

Det viser helt klart, hvor grådig og svinsk Metroselskabets ledelse er over for de borgere, som de er sat i verden for at betjene. Desværre har de jo en flok nyttige idioter til at arbejde for sig, men dem kan man jo så håbe, at publikums vrede og utilfredshed går ud over. Så må de bære den videre til deres ledelse.

Du retter bager for smed - det er et ret bredt flertal i Folketinget som i lov om bygning af Cityring har pålagt Metroselskabet at opkræve denne ekstratakst til financiering af denne.
Jeg tror faktisk ikke Metroselskabet gør det med sin gode vilje.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Schienenwolf, Læsø, 15/8 2019, 13:00 (1687 dage siden) @ Jens Hansen

netop - de skyldige er politikerne;

https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/TRU/bilag/38/2066256.pdf

JH


Så må Metroen gå videre til politikerne. Bager for smed eller ej; jeg ser hellere at Metroen og dens personalet bliver "jaget vildt" for 1-1,60 kr, end at brugerne skal være det. Den såkaldte "politiske forbruger" er ikke død og hvis udbyderne af en vare - i dette tilfælde endda for mange kunder en tvangsvare - laver noget lort, så skal de have det at vide. Det skal være udbydernes og ikke kundernes problem.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/8 2019, 13:04 (1687 dage siden) @ Schienenwolf

netop - de skyldige er politikerne;

https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/TRU/bilag/38/2066256.pdf

JH

Så må Metroen gå videre til politikerne. Bager for smed eller ej; jeg ser hellere at Metroen og dens personalet bliver "jaget vildt" for 1-1,60 kr, end at brugerne skal være det. Den såkaldte "politiske forbruger" er ikke død og hvis udbyderne af en vare - i dette tilfælde endda for mange kunder en tvangsvare - laver noget lort, så skal de have det at vide. Det skal være udbydernes og ikke kundernes problem.


Jeg betaler med glæde 1,6 kr ekstra hver gang for at komme 10-15 minutter hurtigere frem. :-)

Poul

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Niels Munch, 15/8 2019, 13:36 (1687 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg betaler med glæde 1,6 kr ekstra hver gang for at komme 10-15 minutter hurtigere frem. :-)


Det kan heller ikke bringe mig i affekt, for husk: "Enhver ophidselse, der ikke er erotisk betinget, er spild af energi".

M.v.h.
Niels

Avatar

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Schienenwolf, Læsø, 15/8 2019, 14:31 (1687 dage siden) @ Poul Brandt

netop - de skyldige er politikerne;

https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/TRU/bilag/38/2066256.pdf

JH

Så må Metroen gå videre til politikerne. Bager for smed eller ej; jeg ser hellere at Metroen og dens personalet bliver "jaget vildt" for 1-1,60 kr, end at brugerne skal være det. Den såkaldte "politiske forbruger" er ikke død og hvis udbyderne af en vare - i dette tilfælde endda for mange kunder en tvangsvare - laver noget lort, så skal de have det at vide. Det skal være udbydernes og ikke kundernes problem.

Jeg betaler med glæde 1,6 kr ekstra hver gang for at komme 10-15 minutter hurtigere frem. :-)

Poul

At du synes, at folk, der af den ene eller anden grund ikke får betalt et tillæg på sølle 1-1,60 kr., skal straffes med en kontrolafgift på 750 kr., som for mange mennesker betyder en del (fx et par sko), for at du kan skilte med, hvad du gladeligt betaler, siger alt om, hvor usympatisk og råddent du tænker.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/8 2019, 15:53 (1687 dage siden) @ Schienenwolf

Jeg betaler med glæde 1,6 kr ekstra hver gang for at komme 10-15 minutter hurtigere frem. :-)

Poul


At du synes, at folk, der af den ene eller anden grund ikke får betalt et tillæg på sølle 1-1,60 kr., skal straffes med en kontrolafgift på 750 kr., som for mange mennesker betyder en del (fx et par sko), for at du kan skilte med, hvad du gladeligt betaler, siger alt om, hvor usympatisk og råddent du tænker.

Schienenwolf

Jeg synes du i aften i fred og ro skal læse din egen kommentar ovenfor en gang til.

Sov godt

Poul

PS. Jeg skal fremover gøre mit bedste for aldrig igen at svare på et af dine indlæg.

Et ønske om et bedre forum og en bedre verden ...

af LHJ, 15/8 2019, 16:42 (1687 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg betaler med glæde 1,6 kr ekstra hver gang for at komme 10-15 minutter hurtigere frem. :-)

Poul


At du synes, at folk, der af den ene eller anden grund ikke får betalt et tillæg på sølle 1-1,60 kr., skal straffes med en kontrolafgift på 750 kr., som for mange mennesker betyder en del (fx et par sko), for at du kan skilte med, hvad du gladeligt betaler, siger alt om, hvor usympatisk og råddent du tænker.


Schienenwolf

Jeg synes du i aften i fred og ro skal læse din egen kommentar ovenfor en gang til.

Sov godt

Poul

PS. Jeg skal fremover gøre mit bedste for aldrig igen at svare på et af dine indlæg.


Jeg tror, at dette forum - og verden i det hele taget - ville blive et langt bedre og sundere sted, hvis alle valgte at ignorere og isolere personer med denne attitude og andre tilsvarende og aldrig svare på deres indlæg og udgydelser. Faktisk har jeg længe undret mig over, at dette aggressive subjekt (som kun viser sig under pseudonym) her gang på gang får medløb i form af svar og kommentarer på hhv. til diverse rabiate udgydelser. Den slags lever af opmærksomhed - god som dårlig, det er i bedste fald underordnet - men de sygner hen ved at blive ignoreret. Lad dette ske ...
Mvh
LH

Et ønske om et bedre forum og en bedre verden ...

af Niels Munch, 15/8 2019, 17:08 (1687 dage siden) @ LHJ

Nemlig:

[image]

M.v.h.
Niels

Avatar

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 15/8 2019, 13:09 (1687 dage siden) @ Schienenwolf

jeg ser hellere at Metroen og dens personalet bliver "jaget vildt" for 1-1,60 kr, end at brugerne skal være det.

Jeg ser helst ikke noget personale bliver jaget, på nogen måde, heller ikke i offentlig transport.
Tro mig de bliver udsat for mere end godt er i forvejen.

Stil di sigtekornet ind på de ansvarlige, i stedet for budbringerne.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Togbus, Foldingbro, 15/8 2019, 13:39 (1687 dage siden) @ metrohenrik

Ja, den sædvanlige undskyldning fra ansatte: “jeg adlød bare ordrer”. Det er hørt før, når de forgriber sig på en mindreårig og udskriver en “bøde” for en forseelse på under to kr.

--
- busser når det er billigst

Avatar

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 15/8 2019, 13:45 (1687 dage siden) @ Togbus

Ja, den sædvanlige undskyldning fra ansatte: “jeg adlød bare ordrer”. Det er hørt før, når de forgriber sig på en mindreårig og udskriver en “bøde” for en forseelse på under to kr.

Så du mener at personalet i togene ikke skal udføre deres arbejde?

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af pjl, 15/8 2019, 19:46 (1687 dage siden) @ metrohenrik

Så du mener at personalet i togene ikke skal udføre deres arbejde?

Selvfølgelig skal personalet udføre deres arbejde.

Men sig mig: synes du at det er rimeligt at en forseelse til 1,5 pålægges en afgift på 750,-?

50.000%

Det får SMS lån til at blegne.

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af mpp, 15/8 2019, 20:37 (1687 dage siden) @ pjl

Har der ikke netop været snak om at man ikke får en bøde på 750 kr? På samme måde som at man får en mindre kontrolafgift hvis man har glemt sit periodekort eller ikke har billet til sin cykel. Jeg er – næsten – helt sikker på at folk godt vil kunne finde ud af det når det kommer til stykket.

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af andersj, Aalborg, 15/8 2019, 21:00 (1687 dage siden) @ mpp

Har der ikke netop været snak om at man ikke får en bøde på 750 kr? På samme måde som at man får en mindre kontrolafgift hvis man har glemt sit periodekort eller ikke har billet til sin cykel. Jeg er – næsten – helt sikker på at folk godt vil kunne finde ud af det når det kommer til stykket.

Reglerne er pt. som følgende:
Hvis ikke der er checket-ind ved rejsens start eller ved skift rejser man uden gyldig rejsehjemmel.

For metroen har man siden 1. juni skulle checke ind på metroens egne standere. Der er dog dispensation fra dette frem til 2 måneder efter Cityringens åbning.

Siden Takst Vest trådte i kræft skal man foretage check ind på DSB's standere ved togrejser vest for Storebælt undtagen i Region Nordjylland hvor der ikke er differentierede takster på tog og busrejser.

Når man checker ind på en stander tilhørende metroen bliver kvalitetstillægget automatisk beregnet. Glemmer man at checke ind ved skift rejser man uden gyldig billet uanset transportform. Dvs. man kan i dag få en kontrolafgift på 750 kr. for at snyde for 0 kr. ved at glemme check-ind ved skifte mellem to busser.
Foretager man check-ind på en DSB-stander på eksempelvis Nørreport når man skifter fra S-tog til metroen rejser man uden gyldig billet med metroen.

Simpel løsning: Store klistermærker på standerne "Check-ind S-tog" og "Check-ind Metro".

Bedste løsning på at opkræve kvalitetstillæg: Lad alle billetter i hovedstadsområdet eller de berørte zoner hvor metroen kører stige i pris. Samlet vil det være langt under 1 kr. pr. rejse, og man ville kunne sprede det til alle billettyper, og ikke kun dem der bruger Rejsekort og periodekort der kommer til at betale et uforholdsmæssigt højt tillæg hvor man andre kunder ikke kommer til at betale tillæg.
Det er også i forvejen dyrere at drive S-tog og havnebusser end almindelige busser, men der er jo ingen differentierede billetpriser.

--
Mvh Anders

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 15/8 2019, 21:55 (1687 dage siden) @ andersj

Siden Takst Vest trådte i kræft skal man foretage check ind på DSB's standere ved togrejser vest for Storebælt undtagen i Region Nordjylland hvor der ikke er differentierede takster på tog og busrejser.

Takst Vest var jo netop befordret for at skabe større gennemsigtighed mellem Rejsekortet og de alm. billetter. At man så med Takst Vest begår den genistreg, at man begynder at differentieret mellem de forskellige rejsekortstandere, er et skridt i den modsatte retning - men meget godt i tråd med hvad nok kan forvente sig at trafikselskaber og rejsekort-selskabet i fremtiden. Hvis det lykkedes at indfører 'mikrotaksering' i Metroen, så kan man nok som passager forvente mere af det samme.

Her er et par muligheder, som de entreprenante trafikselskaber nok snart begynder at kigge på:

  • A-busserne i København bør koste mere end de alm. busser - er er 'kvaliteten' jo at A-busserne kører oftere, så ventetiden er kortere end ved alternativet.
  • DSB kan indfører en ekstra betaling hvis toget er rettidigt - det er jo netop 'høj kvalitet', at man kommer frem til tiden...
  • Samtidig kan man også kigge på en ekstra betaling hvis toget er forsinket - da man som passager jo har 'slidt' mere på produktet, og det er ikke kunne benyttes til at generer indtægt i det tidsrum.

Mulighederne er mangfoldige og iflg. direktøren for rejsekortet, har systemet netop gennemgået en større ændring netop for at kunne håndterer kvalitetstillægget i metroen...

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Svend, 15/8 2019, 22:12 (1687 dage siden) @ Henrik Hansen

En par ideer mere:

Tillæg for kørsel med nattog/natbusser kl 01-05
Tillæg for kørsel med hurtige/gennemkørende tog (dobbelt tillæg for benyttelse af IC-tog)
Tillæg for at få ret til en siddeplads (1,5 gange tillæg for benyttelse af stillekupe i kombination med en siddeplads)
Billetter til cykler
Billetter til barnevogne

Tilbage til det mere alvorlige:
Kunder med rejsekort er nok mere eller mindre ligeglade, men man skal passe på ikke at gøre det for besværligt (både inden billetkøbet, hvor man skal sætte sig ind i bestemmelser og ved selve billetkøbet) for passagerer med almindelige billetter - og månedskort med for den sags skyld.

--
Svend

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af mikedk2100, 15/8 2019, 22:32 (1687 dage siden) @ Svend

Tilbage til det mere alvorlige:
Kunder med rejsekort er nok mere eller mindre ligeglade, men man skal passe på ikke at gøre det for besværligt (både inden billetkøbet, hvor man skal sætte sig ind i bestemmelser og ved selve billetkøbet) for passagerer med almindelige billetter - og månedskort med for den sags skyld.

Bestemt ikke. Rejsekortet blev i sin tid markedsført som et kort, der skulle gøre det nemmere at rejse og som altid fandt den billigste billet.

Det blev hverken nemt at rejse, fordi man skal tjekke ind og ud ved hvert skift, så man skal sætte ekstra tid af for at kunne skifte. Nu skal man så også gøre det på en bestemt automat, og dem på Nørreport var ikke markeret som det ene eller andet i tirsdags. I hvert fald ikke tydeligt, hvis de var.

Og det med den billigste pris var også en fis i en hornlygte, for der kan sagtens være lavere priser end det Rejsekortet kan tilbyde.

At det så samtidig er noget nær umuligt for passagererne at tjekke den egentlige pris, fordi systemet er så afsindigt kompliceret, gør det bare endnu værre.

Men man var jo så snu at fjerne alternativerne, så man kunne tvinge folk over på Rejsekort. Jeg har aldrig oplevet et dårligere produkt og er bestemt ikke ligeglad med hverken pris eller funktionalitet.

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Niels Munch, 15/8 2019, 22:47 (1687 dage siden) @ mikedk2100

Endnu én, der har en mening om rejsekortet uden selv at være bruger .....

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af mikedk2100, 15/8 2019, 23:07 (1687 dage siden) @ Niels Munch

Endnu én, der har en mening om rejsekortet uden selv at være bruger .....

Og hvad baserer du det på? Jeg rejste jo på det så sent som i tirsdags...

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Niels Munch, 15/8 2019, 23:10 (1687 dage siden) @ mikedk2100

Endnu én, der har en mening om rejsekortet uden selv at være bruger .....


Og hvad baserer du det på? Jeg rejste jo på det så sent som i tirsdags...


Du røbede dig ved at skrive: "..... fordi man skal tjekke ind og ud ved hvert skift".

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af mikedk2100, 15/8 2019, 23:18 (1687 dage siden) @ Niels Munch

Endnu én, der har en mening om rejsekortet uden selv at være bruger .....


Og hvad baserer du det på? Jeg rejste jo på det så sent som i tirsdags...

Du røbede dig ved at skrive: "..... fordi man skal tjekke ind og ud ved hvert skift".

Gudfrimigvel! Skal man ikke netop tjekke ind ved hvert skift?

Nej lad vær at svare. Jeg er jo ikke bruger i dine øjne.

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Niels Munch, 15/8 2019, 23:22 (1687 dage siden) @ mikedk2100

Du røbede dig ved at skrive: "..... fordi man skal tjekke ind og ud ved hvert skift".


Gudfrimigvel! Skal man ikke netop tjekke ind ved hvert skift?


Jo, men ikke ud før rejsen er slut. Og skal religionen nu indblandes i debatten?

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af mikedk2100, 15/8 2019, 23:34 (1687 dage siden) @ Niels Munch

Du røbede dig ved at skrive: "..... fordi man skal tjekke ind og ud ved hvert skift".


Gudfrimigvel! Skal man ikke netop tjekke ind ved hvert skift?

Jo, men ikke ud før rejsen er slut. Og skal religionen nu indblandes i debatten?

Der er vist ikke meget debat, blot en afvisning af min kritik, fordi man i dine øjne åbenbart ikke kan være bruger af Rejsekort medmindre man skriver fejlfrit eller har forstået reglerne for Rejsekort til bunds.

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Niels Munch, 15/8 2019, 23:35 (1687 dage siden) @ mikedk2100

Vrøvl.

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Niels Munch, 16/8 2019, 00:34 (1687 dage siden) @ mikedk2100

Om forladelse for min barske kommentar; men du må vænne dig til

- at det, du skriver, bliver læst og ikke det, du tænker,

- at debatten ikke nødvendigvis er slut, fordi du ikke har fået ret.

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af mikedk2100, 16/8 2019, 14:09 (1686 dage siden) @ Niels Munch

Om forladelse for min barske kommentar; men du må vænne dig til

- at det, du skriver, bliver læst og ikke det, du tænker,

- at debatten ikke nødvendigvis er slut, fordi du ikke har fået ret.

Det er ok, og jeg beklager min sjuskefejl i kampens hede. Der er ikke noget med "at få ret", da jeg mener vi alle sammen "har ret", når det gælder debat om funktionalitet, komfort, pris, service etc. Ting der er forskellig mening om fra person til person, og derfor ingen faktuelle svar. Jeg opponerede over, at du uden videre anså mig for aldrig at benytte Rejsekortet.

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af andersj, Aalborg, 15/8 2019, 22:52 (1687 dage siden) @ mikedk2100

Tilbage til det mere alvorlige:
Kunder med rejsekort er nok mere eller mindre ligeglade, men man skal passe på ikke at gøre det for besværligt (både inden billetkøbet, hvor man skal sætte sig ind i bestemmelser og ved selve billetkøbet) for passagerer med almindelige billetter - og månedskort med for den sags skyld.


Bestemt ikke. Rejsekortet blev i sin tid markedsført som et kort, der skulle gøre det nemmere at rejse og som altid fandt den billigste billet.

Det blev hverken nemt at rejse, fordi man skal tjekke ind og ud ved hvert skift, så man skal sætte ekstra tid af for at kunne skifte. Nu skal man så også gøre det på en bestemt automat, og dem på Nørreport var ikke markeret som det ene eller andet i tirsdags. I hvert fald ikke tydeligt, hvis de var.

Og det med den billigste pris var også en fis i en hornlygte, for der kan sagtens være lavere priser end det Rejsekortet kan tilbyde.

At det så samtidig er noget nær umuligt for passagererne at tjekke den egentlige pris, fordi systemet er så afsindigt kompliceret, gør det bare endnu værre.

Men man var jo så snu at fjerne alternativerne, så man kunne tvinge folk over på Rejsekort. Jeg har aldrig oplevet et dårligere produkt og er bestemt ikke ligeglad med hverken pris eller funktionalitet.

Rejsekortet er smart til korte rejser, hvor der er hyppige afgange og hvor det kun i mindre grad er nødvendigt at påvirke folks rejsevaner (off-peak). Til længere afstande vil man gerne styre passagerflowet bedre og helt ned til den enkelte afgang, fordi der typisk er færre afgange og folk er mere fleksible jo længere rejsen er. Derfor virker traditionelle billetter med variable priser bedre her, men Rejsekortet er stadig fint til normalprisbilletter.
Det ses da også typisk i Europa at chipkort primært bruges i storbyerne. I Holland har de også landsdækkende rejsekort, hvor man kan købe sig til ekstra rabatter i en måned enten off-peak eller i hele driftsdøgnet. Off-peak rabatten herhjemme er i høj grad penge ud af vinduet, fordi de fleste ikke aner at det er billigere at checke ind klokken 11:01 fremfor 10:59.

--
Mvh Anders

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af andersj, Aalborg, 15/8 2019, 22:44 (1687 dage siden) @ Henrik Hansen

Siden Takst Vest trådte i kræft skal man foretage check ind på DSB's standere ved togrejser vest for Storebælt undtagen i Region Nordjylland hvor der ikke er differentierede takster på tog og busrejser.


Takst Vest var jo netop befordret for at skabe større gennemsigtighed mellem Rejsekortet og de alm. billetter. At man så med Takst Vest begår den genistreg, at man begynder at differentieret mellem de forskellige rejsekortstandere, er et skridt i den modsatte retning - men meget godt i tråd med hvad nok kan forvente sig at trafikselskaber og rejsekort-selskabet i fremtiden. Hvis det lykkedes at indfører 'mikrotaksering' i Metroen, så kan man nok som passager forvente mere af det samme.

Ja, det er uheldigt. Jeg er dog glad for at der her i Nordjylland stadig er fælles takster for både bus og tog. NT's holdning er at der ikke skal være forskel på om man tager en bus eller et tog.


Her er et par muligheder, som de entreprenante trafikselskaber nok snart begynder at kigge på:

  • A-busserne i København bør koste mere end de alm. busser - er er 'kvaliteten' jo at A-busserne kører oftere, så ventetiden er kortere end ved alternativet.
  • DSB kan indfører en ekstra betaling hvis toget er rettidigt - det er jo netop 'høj kvalitet', at man kommer frem til tiden...
  • Samtidig kan man også kigge på en ekstra betaling hvis toget er forsinket - da man som passager jo har 'slidt' mere på produktet, og det er ikke kunne benyttes til at generer indtægt i det tidsrum.

Mulighederne er mangfoldige og iflg. direktøren for rejsekortet, har systemet netop gennemgået en større ændring netop for at kunne håndterer kvalitetstillægget i metroen...

At der skal betales "kvalitetstillæg" er jo som sådan ikke nyt, da det jo både betales når man passere Sund & Belt forbindelserne - dog indirekte, da det er trafikselskabernes opgave at fastsætte prisen ud fra infrastrukturafgifterne på de to forbindelser. Men det kan man ikke bare overføre til sammenhængende transportsystem i en by.
Holdningen bag har jo nok været at kun dem der bruger metroen skal være med til at finansiere den, men den holdning falder jo hurtigt til jorden når et kvalitetstillæg ikke indgik i finansieringen af de to første metrolinjer, men nu alligevel skal betales. Jamen, hvorfor så ikke bare dele tillægget ud på alle billetter i de zoner? Mange flere vil have forståelse for en lille prisstigning på 20-30 øre på samtlige billetter, fordi man nu har en ny metro. Så kan det godt være at det ikke er "fair" for dem der ikke bruger metroen, men der er også mange der ikke bruger havnebusserne eller der er nogle der kun bruger S-tog.

Bus & Tog samarbejdet var og er revolutionerende, og er stadig kun delvist eller slet ikke indført i mange europæiske lande. En billet til bus og tog. Men samarbejdet smuldre til fordel for særinteresser og takstreformer der kun skal optimere egne forretningsgange, men gør det mere besværligt at være kunde.

Bus & Tog samarbejdet misson og vision, der bør være grundlaget hver gang der pilles ved taksterne:
"Bus & Tog samarbejdets mission er, at det skal være nemt at være kunde i den kollektive trafik.

Vores vision er at være et effektivt samarbejdsforum for trafikvirksomhederne og et ubestridt videncenter og videnspartner i udviklingen af kollektiv trafik i Danmark. Vi vil være det ”kit”, som sikrer, at trafikvirksomhederne kan præstere sammenhængende kundeoplevelser."

http://www.busogtog.dk/

--
Mvh Anders

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af pjl, 15/8 2019, 23:14 (1687 dage siden) @ Henrik Hansen

Her er et par muligheder, som de entreprenante trafikselskaber nok snart begynder at kigge på:

Movia er godt i gang. Nyt Bynet suspenderer næsten alle brugbare A og S busser i København, istedet læsser de passagererne af ved knudepunkter for Metro'en, så man kan få betalt for noget kvalitet. Insisterer man på at ville blive i en bus koster det 2-3 skift og +20 minutter længere rejsetid.

...så jeg leasede en bil.

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Niels Munch, 15/8 2019, 23:19 (1687 dage siden) @ pjl

...så jeg leasede en bil.


Vil du ikke godt vende tilbage med dine erfaringer om udgift til leasingydelse, brændstof og parkeringsafgifter m.v., så vi kan være med til at vurdere, om dine dispositioner er gode?

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af pjl, 15/8 2019, 23:32 (1687 dage siden) @ Niels Munch

Vil du ikke godt vende tilbage med dine erfaringer om udgift til leasingydelse, brændstof og parkeringsafgifter m.v., så vi kan være med til at vurdere, om dine dispositioner er gode?

Klart. Går ud fra at den business case skal indeholde en værdisætning på at jeg oftere kommer på arbejde til tiden og ikke skal spilde yderligere 2,5 timer i busser som følge af nyt bynet.

Pris er det man betaler, værdi er det man får.

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Niels Munch, 15/8 2019, 23:35 (1687 dage siden) @ pjl

Vil du ikke godt vende tilbage med dine erfaringer om udgift til leasingydelse, brændstof og parkeringsafgifter m.v., så vi kan være med til at vurdere, om dine dispositioner er gode?


Klart. Går ud fra at den business case skal indeholde en værdisætning på at jeg oftere kommer på arbejde til tiden og ikke skal spilde yderligere 2,5 timer i busser som følge af nyt bynet.

Pris er det man betaler, værdi er det man får.


Tak for tilsagnet, men en vis objektivitet imødeses .....

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af OnkelJørn, 15/8 2019, 23:35 (1687 dage siden) @ pjl

Vil du ikke godt vende tilbage med dine erfaringer om udgift til leasingydelse, brændstof og parkeringsafgifter m.v., så vi kan være med til at vurdere, om dine dispositioner er gode?


Klart. Går ud fra at den business case skal indeholde en værdisætning på at jeg oftere kommer på arbejde til tiden og ikke skal spilde yderligere 2,5 timer i busser som følge af nyt bynet.

Pris er det man betaler, værdi er det man får.

Nok heller ikke kvalitetstillæg ............

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af pjl, 15/8 2019, 22:59 (1687 dage siden) @ mpp

Har der ikke netop været snak om at man ikke får en bøde på 750 kr? På samme måde som at man får en mindre kontrolafgift hvis man har glemt sit periodekort eller ikke har billet til sin cykel. Jeg er – næsten – helt sikker på at folk godt vil kunne finde ud af det når det kommer til stykket.

1. Det står ingen steder, men Metroselskabet har præciseret at: "Når Cityringen åbner, vil der blive opkrævet et kvalitetstillæg for metroens kunder i førstye omgang på rejsekort og på pendlerkort. Så jeg vil antage at dette bare bliver endnu en dans, som brugerne af rejsekortet skal udføre. Men ellers er deres tolkning ret ligefrem - gyldig billet = betalt kvalitetstillæg.

2. Mit spørgsmål var ikke om folk kan finde ud af det eller ej, men om Henrik synes det var rimeligt.

Avatar

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 16/8 2019, 07:09 (1686 dage siden) @ pjl

Har der ikke netop været snak om at man ikke får en bøde på 750 kr? På samme måde som at man får en mindre kontrolafgift hvis man har glemt sit periodekort eller ikke har billet til sin cykel. Jeg er – næsten – helt sikker på at folk godt vil kunne finde ud af det når det kommer til stykket.


1. Det står ingen steder, men Metroselskabet har præciseret at: "Når Cityringen åbner, vil der blive opkrævet et kvalitetstillæg for metroens kunder i førstye omgang på rejsekort og på pendlerkort. Så jeg vil antage at dette bare bliver endnu en dans, som brugerne af rejsekortet skal udføre. Men ellers er deres tolkning ret ligefrem - gyldig billet = betalt kvalitetstillæg.

2. Mit spørgsmål var ikke om folk kan finde ud af det eller ej, men om Henrik synes det var rimeligt.

Jeg ved ikke hvorfor minmening er så vigtig.
Generelt set synes jeg det er rimeligt at man betaler den pris for en vare, som sælgeren forlanger.
Når jeg skal i biografen, forhandler jeg heller ikke prisen, ej heller i Rema, eller når jeg køber mit periodekort.

Politikerne har bestemt at vi i danmark har et åbent system, hvor kunden har ansvaret for at købe den rigtige billet. Samtidig har de besluttet at der skal være personale i togene, som bl.a skal kontrollere at kunderne har korrekt billet. Har de ikke det har de også sat prisen for det.

Men som skrevet, hvorfor er min mening vigtig?

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af pjl, 16/8 2019, 10:33 (1686 dage siden) @ metrohenrik

Jeg ved ikke hvorfor minmening er så vigtig.

Det er et personligt forum og selskaber mener som sådan ikke meget og i denne sag agerer de implicerede selskaber jo dejlig medgørligt.

Generelt set synes jeg det er rimeligt at man betaler den pris for en vare, som sælgeren forlanger.
Når jeg skal i biografen, forhandler jeg heller ikke prisen, ej heller i Rema, eller når jeg køber mit periodekort.

Politikerne har bestemt at vi i danmark har et åbent system, hvor kunden har ansvaret for at købe den rigtige billet. Samtidig har de besluttet at der skal være personale i togene, som bl.a skal kontrollere at kunderne har korrekt billet. Har de ikke det har de også sat prisen for det.

Mit spørgsmål går ikke på dem, der udfører arbejdet - de laver (sjældent) reglerne og jeg har tidligere skrevet at eventuelle fustrationer over gebyr ikke skal gå ud over sagesløse medarbejdere.

Men som skrevet, hvorfor er min mening vigtig?

Jeg spørger dig - synes du en afgift på 50.000% er rimelig?

Det står dig frit for at lade være med at svare.

Avatar

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 16/8 2019, 10:50 (1686 dage siden) @ pjl

Jeg ved ikke hvorfor minmening er så vigtig.


Det er et personligt forum og selskaber mener som sådan ikke meget og i denne sag agerer de implicerede selskaber jo dejlig medgørligt.

Generelt set synes jeg det er rimeligt at man betaler den pris for en vare, som sælgeren forlanger.
Når jeg skal i biografen, forhandler jeg heller ikke prisen, ej heller i Rema, eller når jeg køber mit periodekort.

Politikerne har bestemt at vi i danmark har et åbent system, hvor kunden har ansvaret for at købe den rigtige billet. Samtidig har de besluttet at der skal være personale i togene, som bl.a skal kontrollere at kunderne har korrekt billet. Har de ikke det har de også sat prisen for det.


Mit spørgsmål går ikke på dem, der udfører arbejdet - de laver (sjældent) reglerne og jeg har tidligere skrevet at eventuelle fustrationer over gebyr ikke skal gå ud over sagesløse medarbejdere.

Men som skrevet, hvorfor er min mening vigtig?


Jeg spørger dig - synes du en afgift på 50.000% er rimelig?

Det står dig frit for at lade være med at svare.

Jeg synes det er helt ok at man skal betale en afgift for ikke at have gyldig rejsehjemmel.
Og så tror jeg ikke den ko kan malkes mere.. :-)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Avatar

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Schienenwolf, Læsø, 15/8 2019, 14:45 (1687 dage siden) @ metrohenrik

jeg ser hellere at Metroen og dens personalet bliver "jaget vildt" for 1-1,60 kr, end at brugerne skal være det.


Jeg ser helst ikke noget personale bliver jaget, på nogen måde, heller ikke i offentlig transport.
Tro mig de bliver udsat for mere end godt er i forvejen.

Stil di sigtekornet ind på de ansvarlige, i stedet for budbringerne.

Nej, men du ser gerne, at du og dine lakajvenner kan jagte passagerer med 750 kroners kontrolafgifter for sølle 1-1,60 kroners skyld under dække, at I bare "passer jeres arbejde". Du glemmer helt, at I er en del af virksomheden og dermed frontlinjerepræsentanter for selvsamme. Hvis du er utilfreds med det, så stil sigtekornet ind på de ansvarlige i stedet for at vaske hænder, eller find dig et andet job.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Avatar

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 15/8 2019, 15:15 (1687 dage siden) @ Schienenwolf

jeg ser hellere at Metroen og dens personalet bliver "jaget vildt" for 1-1,60 kr, end at brugerne skal være det.


Jeg ser helst ikke noget personale bliver jaget, på nogen måde, heller ikke i offentlig transport.
Tro mig de bliver udsat for mere end godt er i forvejen.

Stil di sigtekornet ind på de ansvarlige, i stedet for budbringerne.


Nej, men du ser gerne, at du og dine lakajvenner kan jagte passagerer med 750 kroners kontrolafgifter for sølle 1-1,60 kroners skyld under dække, at I bare "passer jeres arbejde". Du glemmer helt, at I er en del af virksomheden og dermed frontlinjerepræsentanter for selvsamme. Hvis du er utilfreds med det, så stil sigtekornet ind på de ansvarlige i stedet for at vaske hænder, eller find dig et andet job.

Lakaj er jeg nu ikke.
Personalet er ansat til at kontrollere at passagererne har gyldig rejsehjemmel, og hvis de ikke har, at udstede en afgift. Det er kort sagt det som Metroselskabet betaler Metro Service for at gøre, så hvorfor skulle vi så ikke gøre det..
Ingen i Metro Service har været med til at vedtage et tillæg for at være passager i metroen, så skulle jeg sigte på nogen, ja så har du ret, så vil det blive på de ansvarlige.
Uden at bliver for personlig, så kan jeg fortælle dig at jeg vasker hænder op til flere gange om dagen.

Jeg har det fint med mit job, ellers havde jeg fundet et andet. Men uanset hvilket job jeg måtte have, så er min holdning den samme. Man skal ikke jage nogen, for at gøre deres arbejde.

Jeg tror jeg har gjort min holdning klar.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af OnkelJørn, 15/8 2019, 16:22 (1687 dage siden) @ Schienenwolf

jeg ser hellere at Metroen og dens personalet bliver "jaget vildt" for 1-1,60 kr, end at brugerne skal være det.


Jeg ser helst ikke noget personale bliver jaget, på nogen måde, heller ikke i offentlig transport.
Tro mig de bliver udsat for mere end godt er i forvejen.

Stil di sigtekornet ind på de ansvarlige, i stedet for budbringerne.


Nej, men du ser gerne, at du og dine lakajvenner kan jagte passagerer med 750 kroners kontrolafgifter for sølle 1-1,60 kroners skyld under dække, at I bare "passer jeres arbejde". Du glemmer helt, at I er en del af virksomheden og dermed frontlinjerepræsentanter for selvsamme. Hvis du er utilfreds med det, så stil sigtekornet ind på de ansvarlige i stedet for at vaske hænder, eller find dig et andet job.

Mon ikke du skal vaske noget andet med det sprog.....

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Jørgen Pagh Jensen, 15/8 2019, 21:26 (1687 dage siden) @ OnkelJørn

Der er jo allerede politikere, som er ved at få kolde fødder. Det minder mig om den gang, det blev besluttet, at alle Dankort-betalinger skulle pålægges et gebyr på 50 øre. Selvom beløbet var minimalt, så var det politisk en dødsejler - og mon ikke kvalitetstillægget afgår en stille død, før de første bøder bliver udskrevet? Hvis nogen virkelig får en bøde for at have betalt 1,60 kr. for lidt for deres rejse, så kommer der jo et ramaskrig, og politikerne vil stå i kø for at beklage den beslutning, de selv (eller andre) tog for >10 år siden.
Så vil kvalitetstillægget blive afskaffet, og næste generelle prisstigning bliver en lille smule større. (Og så brokker vi os over det...)

Og så skal vi i øvrigt huske at tale ordentligt til hinanden på dette forum. Vi er måske uenige, men ikke fjender.

Avatar

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/8 2019, 23:02 (1687 dage siden) @ Niels Munch

Apropos tilbageblik og evt. præcedens: Københavns Sporvejes "busfemøre", som metrotillægget leder tanken tilbage på, levede 1926-1954 (!!), se https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=47893 .

Der var jo også 2 takster afhængigt af om man blev på linien (en "Ligeud") eller skulle med flere linier (en "Omstigning").

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Peter, 4/5 2018, 17:05 (2155 dage siden) @ Olfert

Det må være en forsinket aprilsnar.

--
[image]

80 kr ekstra for månedskort til metroen

af PD Hansen, 5/5 2018, 01:28 (2155 dage siden) @ Olfert

Fra det oprindelige link først i tråden:

"Et to-zones pendlerkort, der i dag koster 395 kroner, får efter åbningen et prisskilt på 475 kroner, hvis brugeren vil have lov at tage metroen. Det svarer til en prisstigning på 20 procent"

Pendlerkort fås i flere former, bl.a på plastic (med/uden kombi med Rejsekort), men også i app og på SMS (Erhvervskort).

Det er virkelig "kvalitet" at stå op i et tæt pakket metrotog.

Næste trin må være særskilte priser på busser? Måske endda gradueret: S-bus dyrest, A-bus lidt mindre, og resten helt i bund?

S-tog lidt mere - eller hvad med specielle billetter til S-ringbanen? Bare fordi...

Dyrere og mere kompliceret. Virkelig god måde at få folk til at undlade at bruge bil :-(

Ja, dem som har besluttet det her, kører nok ikke med metro/tog, og hvis de gør, betaler de ikke selv for det.

80 kr ekstra for månedskort til metroen

af andersj, Aalborg, 5/5 2018, 10:50 (2154 dage siden) @ PD Hansen


Næste trin må være særskilte priser på busser? Måske endda gradueret: S-bus dyrest, A-bus lidt mindre, og resten helt i bund?

I Takst Vest er der forskel på prisen for busrejser og togrejser undtagen i Nordjylland hvor alle rejser foregår til buspris. Hvis der både indgår bus og tog beregnes hele rejsen til togpris.

Eksempelvis koster det 77 kr. med toget fra Randers til Aarhus, mens det koster 59 kr. med bussen med Rejsekort før rabat.

Mellem Viby Jylland og Aarhus H koster det 17 kr. med letbane (når den åbner) eller bus mens det koster 22 kr. med Arriva eller DSB med Rejsekort før rabat.

Det betyder så også at hvis man køber en DSB kontantbillet fra Viby J til Aarhus H til 24 kr. så har man en dagsbillet til zone 1 og 3 i Aarhus pga. omstigningsområderne. Det samme kan gøres i Odense ved at købe en kontantbillet fra Odense Sygehus til Odense station.

--
Mvh Anders

Avatar

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mss ⌂, 7/5 2018, 17:57 (2152 dage siden) @ Olfert

Det er selvfølgelig også en måde at fikse trængselsproblemet på.
Hvis man ved det er lidt dyrere end de andre transportmidler fravælger mange nok metroen hvis der er et ok alternativ.
Derfor tror jeg ikke at metroselskabet får højere indtægter på denne måde. Nærmere tværtimod.
Til gengæld kan de måske stadig nå at afbestille de ekstra togsæt til M1/M2.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Peter Sloots, 15/8 2019, 16:16 (1687 dage siden) @ Olfert

'Kvalitetstillæg' - ha:
[image]
PS

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Togbus, Foldingbro, 19/8 2019, 08:57 (1683 dage siden) @ Pyloriis

Liger før man begræder at partiet blev halveret ved sidste valg.

Det er netop fordi partiet blev halveret ved sidste valg at der nu kommer den slags udspil. Man skal opfinde noget nyt og så kommer dette blandt mere.......

--
- busser når det er billigst

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Jens Hansen, 19/8 2019, 09:19 (1683 dage siden) @ Togbus

Ren populisme!

Hvordan håndterer vi f.eks. en stigning i antal passagerer på S-togene i København på 100 %?

JH

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Pyloriis, 19/8 2019, 10:01 (1683 dage siden) @ Jens Hansen

Ren populisme!

Hvordan håndterer vi f.eks. en stigning i antal passagerer på S-togene i København på 100 %?

JH

Ville det ikke være lykken at få flere med toger, herunder S-toget?
Men så skulle de (passagerne) jo hurtigere stige ind og ud, der skulle flere vogne på de enkelte togstammer og hyppigere afgange.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Simon1906, Hedehusene, 19/8 2019, 10:08 (1683 dage siden) @ Jens Hansen

Uden at blande mig i de enkelte indlæg så er det overskriften københavnerne der er s.. Andre end københavnere der bruger metroen vi er mange udenbys der med ærinde i københavnstrup fra tid til anden har brug formetroen. Det må være en ommer hvis man vil fremme kollektiv transport.
Mvh. Simon
Hedehusene

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Togbus, Foldingbro, 19/8 2019, 10:19 (1683 dage siden) @ Jens Hansen

Ren populisme!

Hvordan håndterer vi f.eks. en stigning i antal passagerer på S-togene i København på 100 %?

Ja, det er det.
Men hvis vi lige tager den med trafikspriget kan meget lade sig gøre hvis der var anskaffet S-tog til udnyttelse af kapacitetsgrænsen i spidsbelastningsperioderne, herunder udnyttelse af fuld perronlængde i alle tog.

Gratis kollektiv trafik vil dog også invitere til at benytte tog og busser som varmestuer og det kan få mange gratister (altså reelle rejsende) til at stå af toget igen. Så en eller anden adgangsbegrænsning er nødvendig, hvis man vil have et velfungerende kollektivt transportsytem.

--
- busser når det er billigst

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Frank Poulsen, 19/8 2019, 11:24 (1683 dage siden) @ Togbus

Er det et problem i andre lande hvor de har det? Var det ikke hele Luxemburg der blev gratis her for et lille år siden? Er de fyldt op af hjemløse der?

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Niels Buch, 19/8 2019, 12:42 (1683 dage siden) @ Frank Poulsen

Er det et problem i andre lande hvor de har det? Var det ikke hele Luxemburg der blev gratis her for et lille år siden? Er de fyldt op af hjemløse der?

Det er først fra marts 2020 at al offentlig transport i Luxemburg bliver gratis, så vi må vente med erfaringerne.

Niels

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af OnkelJørn, 19/8 2019, 16:08 (1683 dage siden) @ Niels Buch

I Ikast - Brande kommune er det gratis at køre med busserne. Og har været i flere år.
Administrationen spiste overskuddet.

Avatar

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/8 2019, 16:19 (1683 dage siden) @ OnkelJørn

I Ikast - Brande kommune er det gratis at køre med busserne. Og har været i flere år.
Administrationen spiste overskuddet.

Den samfundsmæssige gevinst ved at have den offentlige trafik vil givetsvis også være størst ved gratis brug. Præcis ligesom det er tilfældet med Storebælt og Øresund.
Brugerbetaling er alene adfærdsregulerende.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mpp, 19/8 2019, 16:37 (1683 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvis man bruger flere penge på at yde en service end den service er værd er det et samfundsøkonomisk tab. Ellers ville det jo være mere samfundsøkonomisk optimalt med gratis taxaer end gratis busser og det kan de fleste nok godt se er noget sludder.

Derudover er der kæmpe forskel på store byer og diverse landkommuner. Selvom der er takstfællesskab er det jo ikke sådan at brugerne af den offentlige transport er lige gode til at betale for den. Det er primært i de store byer at brugerne kan betale for den offentlige transport. Betaler brugerne kun for en lille del af omkostningerne ved offentlig transport er det forholdsvist billigere at sætte en billetpris til 0. I Ikast-Brande var der så også den ting, at de fleste der kørte med bussen alligevel var skolebørn, der i forvejen kørte gratis, og det blev derfor endnu billigere. Mener man at offentlig transport primært er til for at børn kan komme rundt giver det god mening – så kan bussen køre en omvej og folk kan købe knallert eller bil så snart de er gamle nok.

Ønsker man på den anden side en offentlig transport for flere end dem, der ikke kan køre bil, er det på den anden side rigtigt dumt ikke at opkræve brugerne et gebyr. Det er ikke ligefrem et tegn på et mega successfuldt busnet hvis man ikke engang kan afkræve brugerne en 5'er eller 10'er for at bruge det.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Pyloriis, 19/8 2019, 16:51 (1683 dage siden) @ mpp

Hvis man bruger flere penge på at yde en service end den service er værd er det et samfundsøkonomisk tab. Ellers ville det jo være mere samfundsøkonomisk optimalt med gratis taxaer end gratis busser og det kan de fleste nok godt se er noget sludder.

Der tager du fejl. I mange kommuner er der en ordning hvor man kan tilkalde en lille bus / personbil og blive kørt indtil stoppested ved bygrænsen.


Derudover er der kæmpe forskel på store byer og diverse landkommuner. Selvom der er takstfællesskab er det jo ikke sådan at brugerne af den offentlige transport er lige gode til at betale for den. Det er primært i de store byer at brugerne kan betale for den offentlige transport.

Tror det varer mange år før metroen er betalt!

Betaler brugerne kun for en lille del af omkostningerne ved offentlig transport er det forholdsvist billigere at sætte en billetpris til 0. I Ikast-Brande var der så også den ting, at de fleste der kørte med bussen alligevel var skolebørn, der i forvejen kørte gratis, og det blev derfor endnu billigere. Mener man at offentlig transport primært er til for at børn kan komme rundt giver det god mening – så kan bussen køre en omvej og folk kan købe knallert eller bil så snart de er gamle nok.

Ønsker man på den anden side en offentlig transport for flere end dem, der ikke kan køre bil, er det på den anden side rigtigt dumt ikke at opkræve brugerne et gebyr. Det er ikke ligefrem et tegn på et mega successfuldt busnet hvis man ikke engang kan afkræve brugerne en 5'er eller 10'er for at bruge det.

Det koster lige så meget at opkræve 5 kr som 100 kr.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mpp, 19/8 2019, 18:31 (1683 dage siden) @ Pyloriis

Der tager du fejl. I mange kommuner er der en ordning hvor man kan tilkalde en lille bus / personbil og blive kørt indtil stoppested ved bygrænsen.

Jeg er bekendt med ordningen. At den eksisterer gør den ikke til en god samfundsøkonomisk forretning. Der er så andre politiske grunde til at det måske alligevel er en god ordning.

Tror det varer mange år før metroen er betalt!

Ja. 40-50 år ifølge den forretningsplan der er lavet og som inkluderer kvalitetstillægget.

Det koster lige så meget at opkræve 5 kr som 100 kr.

Nej, og det kommer også helt an på hvordan opkrævningen bliver lavet. Rejsekortet er f.x. netop et betalingsmiddel, der er lagt an på mange små transaktioner. Skulle man betale med dankort hver gang ville det blive dyrere. Betaler folk med kontanter gør det en forskel om det er mønter eller sedler.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Pyloriis, 19/8 2019, 11:53 (1683 dage siden) @ Togbus

Gratis kollektiv trafik vil dog også invitere til at benytte tog og busser som varmestuer og det kan få mange gratister (altså reelle rejsende) til at stå af toget igen. Så en eller anden adgangsbegrænsning er nødvendig, hvis man vil have et velfungerende kollektivt transportsytem.

Nok de færreste som gider kører rundt med tog og bus især i myldrertiden.
Da KS havde mimrekort var der en begrænsning i myldrertiden, men det var alligevel beskedent med ældre der tog sporvognen eller bussen.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mpp, 19/8 2019, 12:17 (1683 dage siden) @ Pyloriis

Der er en række problemer med at gøre den offentlige transport gratis. Det primære problem er selvfølgeligt at man går glip af en masse indtægter. Det er et større problem i de store byer end andre steder fordi den offentlige transport der i højere grad kan betales af brugerne. Det er klart at en rutebil med 10 passagerer der kører en halv time har en anden økonomi end en bybus med 50 passagerer, der bliver skiftet 3 gange i timen.

Når man så har slået hul i økonomien i systemet står man med det næste problem: at man ikke har ændret kvaliteten af produktet. Der er ikke kommet flere sæder eller afgange og det er heller ikke blevet hurtigere. Til gengæld kommer der en masse nye passagerer, heriblandt passagerer der ellers ville have gået eller cyklet. Det er i forvejen langt billigere at have et månedskort til 2-3 zoner end bil, så når folk kører bil i byen er det ikke pga prisen på kollektiv transport.

Derudover mister man et redskab til at fordele passagerene. Uanset om man snakker strøm, tog, biler, supermarkeder eller noget andet er det altid langt billigere at sprede spidstimens belastning over flere timer end at udvide kapaciteten. Er kollektiv transport gratis mister man et vigtigt redskab til at sprede passagerene ud på flere timer.

Endeligt og mest alvorligt forholder det sig ikke til det centrale ift at udvikle den kollektive transport, nemlig hvad det er man vil med det. Man risikerer at investeringer går i stå da brugerne "ikke betaler". Man risikerer at man ikke får udviklet systemet på lang sigt (fx med mere metro), men i stedet kun kan blive enige om at finansiere mere buskørsel. Man får ikke lavet den omlægning af transporten der giver bedre fremkommelighed for bus og det er også muligt at man acceptere at flere må stå op (givet at mange af de nye brugere skifter gåture til korte kollektive ture). Derudover er det også smartere at målrette rabatter på den kollektive transport mod grupper med særlige behov (studerende, unge, gamle, etc) end mod alle.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af andersj, Aalborg, 19/8 2019, 12:31 (1683 dage siden) @ mpp

Der er en række problemer med at gøre den offentlige transport gratis. Det primære problem er selvfølgeligt at man går glip af en masse indtægter. Det er et større problem i de store byer end andre steder fordi den offentlige transport der i højere grad kan betales af brugerne. Det er klart at en rutebil med 10 passagerer der kører en halv time har en anden økonomi end en bybus med 50 passagerer, der bliver skiftet 3 gange i timen.

Når man så har slået hul i økonomien i systemet står man med det næste problem: at man ikke har ændret kvaliteten af produktet. Der er ikke kommet flere sæder eller afgange og det er heller ikke blevet hurtigere. Til gengæld kommer der en masse nye passagerer, heriblandt passagerer der ellers ville have gået eller cyklet. Det er i forvejen langt billigere at have et månedskort til 2-3 zoner end bil, så når folk kører bil i byen er det ikke pga prisen på kollektiv transport.

Derudover mister man et redskab til at fordele passagerene. Uanset om man snakker strøm, tog, biler, supermarkeder eller noget andet er det altid langt billigere at sprede spidstimens belastning over flere timer end at udvide kapaciteten. Er kollektiv transport gratis mister man et vigtigt redskab til at sprede passagerene ud på flere timer.

Endeligt og mest alvorligt forholder det sig ikke til det centrale ift at udvikle den kollektive transport, nemlig hvad det er man vil med det. Man risikerer at investeringer går i stå da brugerne "ikke betaler". Man risikerer at man ikke får udviklet systemet på lang sigt (fx med mere metro), men i stedet kun kan blive enige om at finansiere mere buskørsel. Man får ikke lavet den omlægning af transporten der giver bedre fremkommelighed for bus og det er også muligt at man acceptere at flere må stå op (givet at mange af de nye brugere skifter gåture til korte kollektive ture). Derudover er det også smartere at målrette rabatter på den kollektive transport mod grupper med særlige behov (studerende, unge, gamle, etc) end mod alle.

Jeg er helt enig. Desuden viser studier også at udbuddet af offentlig transport (ruter, frekvens og rejsetid) har meget større indflydelse på passagertallet end lavere billetpriser. I Wien satte man årskortet ned til 365€ i 2012, men et studie foretaget i år har vist at det ikke har haft nogen mærkbar effekt på passagertallet. Det der i Wien har haft effekt er det enorme netværk af S-Bahn, U-Bahn, sporvogne og moderne busser med klimaanlæg der kører meget hyppigt.

Selvfølgelig må prisen heller ikke være for høj.

--
Mvh Anders

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Pyloriis, 19/8 2019, 13:15 (1683 dage siden) @ mpp

Der er en række problemer med at gøre den offentlige transport gratis. Det primære problem er selvfølgeligt at man går glip af en masse indtægter. Det er et større problem i de store byer end andre steder fordi den offentlige transport der i højere grad kan betales af brugerne.

Allerede tilbage i 80'erne viste en opgørelse hos HT at for hver krone man fik ind i billetafgift, blev der brugt min. 50 øre på opkrævning og kontrol.

Det er klart at en rutebil med 10 passagerer der kører en halv time har en anden økonomi end en bybus med 50 passagerer, der bliver skiftet 3 gange i timen.

Når man så har slået hul i økonomien i systemet står man med det næste problem: at man ikke har ændret kvaliteten af produktet. Der er ikke kommet flere sæder eller afgange og det er heller ikke blevet hurtigere. Til gengæld kommer der en masse nye passagerer, heriblandt passagerer der ellers ville have gået eller cyklet. Det er i forvejen langt billigere at have et månedskort til 2-3 zoner end bil, så når folk kører bil i byen er det ikke pga prisen på kollektiv transport.

At der kommer flere passagerer er vel også formålet med hele øvelsen. Det skulle gerne betyde at der bliver bedre plads på vejene og man så sparer udgift til vejudvidelser.


Derudover mister man et redskab til at fordele passagerene. Uanset om man snakker strøm, tog, biler, supermarkeder eller noget andet er det altid langt billigere at sprede spidstimens belastning over flere timer end at udvide kapaciteten. Er kollektiv transport gratis mister man et vigtigt redskab til at sprede passagerene ud på flere timer.

Forhåbentlig tager folk bil / bus / tog når det passer i forhold til mødetid. Så hvis du vil ændre på disse forhold skal der nok andre ting i spil.
Forhåbentlig opgør man antal passagerer udfra den hvor mange der reelt er med bussen / toget eller som DSB har gjort det ved optælling af passagerer der stiger af og på.


Endeligt og mest alvorligt forholder det sig ikke til det centrale ift at udvikle den kollektive transport, nemlig hvad det er man vil med det. Man risikerer at investeringer går i stå da brugerne "ikke betaler". Man risikerer at man ikke får udviklet systemet på lang sigt (fx med mere metro), men i stedet kun kan blive enige om at finansiere mere buskørsel. Man får ikke lavet den omlægning af transporten der giver bedre fremkommelighed for bus og det er også muligt at man acceptere at flere må stå op (givet at mange af de nye brugere skifter gåture til korte kollektive ture). Derudover er det også smartere at målrette rabatter på den kollektive transport mod grupper med særlige behov (studerende, unge, gamle, etc) end mod alle.

De rabatter er vel opfundet fordi man ikke giver studerende / ældre m.fl. en ordentlig SU / pension.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mpp, 19/8 2019, 13:44 (1683 dage siden) @ Pyloriis

Allerede tilbage i 80'erne viste en opgørelse hos HT at for hver krone man fik ind i billetafgift, blev der brugt min. 50 øre på opkrævning og kontrol.

HT kørte kun busser og økonomien er givetvist anderledes i tog og metro. Derudover er det jo ikke et udtryk for at det også vil koste 50 øre at hente en krone i billetafgift i dag.

At der kommer flere passagerer er vel også formålet med hele øvelsen. Det skulle gerne betyde at der bliver bedre plads på vejene og man så sparer udgift til vejudvidelser.

Øh ja, det er et mål at flere tager kollektiv transport. Men man skal også gøre det på en måde så kvaliteten følger med. Propper man bus og tog fuldstændigt til er der givetvist nogle mennesker der vil vælge bilen i stedet. Og igen, det er slet ikke givet at de nye passagerer kommer fra biltrafikken. Man kan sagtens forestille sig en situation hvor fodgængere og cyklister flytter til kollektiv transport og brugere af kollektiv transport flytter til bilen, hvilket bare skaber mere trængsel.

Forhåbentlig tager folk bil / bus / tog når det passer i forhold til mødetid. Så hvis du vil ændre på disse forhold skal der nok andre ting i spil.
Forhåbentlig opgør man antal passagerer udfra den hvor mange der reelt er med bussen / toget eller som DSB har gjort det ved optælling af passagerer der stiger af og på.

Der er masser af ture folk tager, der kan flyttes rundt efter behov. Det kunne være når folk tager på weekend om fredagen, når skoleklasser skal på tur, når jeg skal hente min cykel fra cykelhandleren m.v. Man har med prisen et redskab til at flytte lidt rundt på hvornår de ture bliver taget. Med gratis transport mister man det redskab og man kan så forvente at spidsbelastningen bliver mere alvorlig end ellers.

De rabatter er vel opfundet fordi man ikke giver studerende / ældre m.fl. en ordentlig SU / pension.

Nej. Det er billigere og smartere at sikre at give rabat til studerende der bor langt fra deres uddannelsessted end at give alle studerende mere SU. Tilsvarende med ældre (der jo for at få rabat netop skal rejse udenfor myldretiden).

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Pyloriis, 19/8 2019, 14:50 (1683 dage siden) @ mpp

Allerede tilbage i 80'erne viste en opgørelse hos HT at for hver krone man fik ind i billetafgift, blev der brugt min. 50 øre på opkrævning og kontrol.


HT kørte kun busser og økonomien er givetvist anderledes i tog og metro. Derudover er det jo ikke et udtryk for at det også vil koste 50 øre at hente en krone i billetafgift i dag.

Nej - der er vi uenige!

At der kommer flere passagerer er vel også formålet med hele øvelsen. Det skulle gerne betyde at der bliver bedre plads på vejene og man så sparer udgift til vejudvidelser.


Øh ja, det er et mål at flere tager kollektiv transport. Men man skal også gøre det på en måde så kvaliteten følger med. Propper man bus og tog fuldstændigt til er der givetvist nogle mennesker der vil vælge bilen i stedet. Og igen, det er slet ikke givet at de nye passagerer kommer fra biltrafikken. Man kan sagtens forestille sig en situation hvor fodgængere og cyklister flytter til kollektiv transport og brugere af kollektiv transport flytter til bilen, hvilket bare skaber mere trængsel.

Man kan forestille sig meget - men mon ikke der er flere som vælger at tage bussen / metroen / S-toget hvis det er gratis end at tage bilen.
Mange af disse får jo ikke befordringsfradrag hvis de allerede bor i byen.
Og bor man udenfor de 4 største byer - ja så kan det være man kan finde en P-plads nær en sation og tage toget / bussen / metroen på den sidste del.

Forhåbentlig tager folk bil / bus / tog når det passer i forhold til mødetid. Så hvis du vil ændre på disse forhold skal der nok andre ting i spil.
Forhåbentlig opgør man antal passagerer udfra den hvor mange der reelt er med bussen / toget eller som DSB har gjort det ved optælling af passagerer der stiger af og på.


Der er masser af ture folk tager, der kan flyttes rundt efter behov. Det kunne være når folk tager på weekend om fredagen, når skoleklasser skal på tur, når jeg skal hente min cykel fra cykelhandleren m.v. Man har med prisen et redskab til at flytte lidt rundt på hvornår de ture bliver taget. Med gratis transport mister man det redskab og man kan så forvente at spidsbelastningen bliver mere alvorlig end ellers.

De rabatter er vel opfundet fordi man ikke giver studerende / ældre m.fl. en ordentlig SU / pension.


Nej. Det er billigere og smartere at sikre at give rabat til studerende der bor langt fra deres uddannelsessted end at give alle studerende mere SU. Tilsvarende med ældre (der jo for at få rabat netop skal rejse udenfor myldretiden).

Begrundelsen har nu altid været at pensionisterne ikke fik så høj pension og derfor skulle have en rabat - ligesom man får det på nogle museer. Tilsvarende for de studerende.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mpp, 19/8 2019, 15:32 (1683 dage siden) @ Pyloriis

HT kørte kun busser og økonomien er givetvist anderledes i tog og metro. Derudover er det jo ikke et udtryk for at det også vil koste 50 øre at hente en krone i billetafgift i dag.

Nej - der er vi uenige!

Okay. Mon ikke det er sådan at prisen for at hente billetindtægter har ændret sig med årene og at det i hvert fald giver mening med et nyt studie? Ellers er der jo ingen saglighed tilbage. Og selvom man kun kan bruge halvdelen af billetindtægterne er det stadig penge man ville gå glip af ellers.

Man kan forestille sig meget - men mon ikke der er flere som vælger at tage bussen / metroen / S-toget hvis det er gratis end at tage bilen.

Jo, men det er ikke sikkert at de nye passagerer kommer fra bilen. Det er meget muligt at de ellers ville være gået og så er man lige vidt.

Mange af disse får jo ikke befordringsfradrag hvis de allerede bor i byen.

Ja, og det er irrelevant for diskussionen da man får befordringsfradraget uanset om man kører i bil eller tog.

Og bor man udenfor de 4 største byer - ja så kan det være man kan finde en P-plads nær en sation og tage toget / bussen / metroen på den sidste del.

Ja, det er meget muligt. Kombinationen af bilkørsel og offentlig transport er noget man har prøvet i mange år. Man kører nu forbi Høje Taastrup ligesom Kildedal station er den eneste på s-togsnettet med kun 3 afgange i timen i hver retning. Skal det lykkedes skal man nødvendigvis have en betalingsring og den diskussion er uafhængig af prisen på offentlig transport (med mindre det bliver meget dyrere).

Begrundelsen har nu altid været at pensionisterne ikke fik så høj pension og derfor skulle have en rabat - ligesom man får det på nogle museer. Tilsvarende for de studerende.

Ja. Det er klassisk prisdiskrimination og der er ikke noget mærkeligt i at sænke prisen for nogle kunder, der har en anden prisfølsomhed. Studerende og pensionister vil stadig have en anden prisfølsomhed hvis de får flere penge (og en anden tidsfølsomhed).

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Pyloriis, 19/8 2019, 16:00 (1683 dage siden) @ mpp

HT kørte kun busser og økonomien er givetvist anderledes i tog og metro. Derudover er det jo ikke et udtryk for at det også vil koste 50 øre at hente en krone i billetafgift i dag.

Nej - der er vi uenige!


Okay. Mon ikke det er sådan at prisen for at hente billetindtægter har ændret sig med årene og at det i hvert fald giver mening med et nyt studie? Ellers er der jo ingen saglighed tilbage. Og selvom man kun kan bruge halvdelen af billetindtægterne er det stadig penge man ville gå glip af ellers.

Man kan forestille sig meget - men mon ikke der er flere som vælger at tage bussen / metroen / S-toget hvis det er gratis end at tage bilen.


Jo, men det er ikke sikkert at de nye passagerer kommer fra bilen. Det er meget muligt at de ellers ville være gået og så er man lige vidt.

Mange af disse får jo ikke befordringsfradrag hvis de allerede bor i byen.


Ja, og det er irrelevant for diskussionen da man får befordringsfradraget uanset om man kører i bil eller tog.

Nej ikke helt irrelevant. Disse personer får jo netop ikke fradrag men har udgiften idag til kollektiv transport. Så kan de spare på bilen vil de måske taget andet transportmiddel.

Og bor man udenfor de 4 største byer - ja så kan det være man kan finde en P-plads nær en sation og tage toget / bussen / metroen på den sidste del.


Ja, det er meget muligt. Kombinationen af bilkørsel og offentlig transport er noget man har prøvet i mange år. Man kører nu forbi Høje Taastrup ligesom Kildedal station er den eneste på s-togsnettet med kun 3 afgange i timen i hver retning. Skal det lykkedes skal man nødvendigvis have en betalingsring og den diskussion er uafhængig af prisen på offentlig transport (med mindre det bliver meget dyrere).

Ja. Skal effekten opnås skal man reducere mulighederne for bilerne i byen. Enten gennem betalingsring, dyrere parkering eller indskrænke kørebanerne, ensrette etc.

Begrundelsen har nu altid været at pensionisterne ikke fik så høj pension og derfor skulle have en rabat - ligesom man får det på nogle museer. Tilsvarende for de studerende.


Ja. Det er klassisk prisdiskrimination og der er ikke noget mærkeligt i at sænke prisen for nogle kunder, der har en anden prisfølsomhed. Studerende og pensionister vil stadig have en anden prisfølsomhed hvis de får flere penge (og en anden tidsfølsomhed).

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mpp, 19/8 2019, 16:07 (1683 dage siden) @ Pyloriis

Nej ikke helt irrelevant. Disse personer får jo netop ikke fradrag men har udgiften idag til kollektiv transport. Så kan de spare på bilen vil de måske taget andet transportmiddel.

Befordringsfradraget dækker uanset hvordan man kommer på arbejde. De fleste bruger så det samme transportmiddel privat også – tager man bussen på arbejde tager man nok også bussen i byen, specielt i København hvor man i forvejen har alle de relevante zoner.

Ja. Skal effekten opnås skal man reducere mulighederne for bilerne i byen. Enten gennem betalingsring, dyrere parkering eller indskrænke kørebanerne, ensrette etc.

Lige præcis.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Jens Hansen, 19/8 2019, 17:17 (1683 dage siden) @ mpp


Befordringsfradraget dækker uanset hvordan man kommer på arbejde.

Er teknikaliteten i fradraget ikke således at de første xx kilometer ikke giver fradrag?

Men udgiften er der.

Og hvis det er tilfældet, ja så har passagererne en gevinst.

JH

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mpp, 19/8 2019, 18:33 (1683 dage siden) @ Jens Hansen

Jo. De første 12 kilometer (hver vej) er fradragsfri og derefter er der et fast fradrag per kilometer (bortset fra hvis man har fri bil). Det giver vel sådan set toget en fordel på de helt lange stræk (som Kbh–Odense eller Kbh–Nykøbing F), givet at fradragets værdi langt overstiger prisen på et månedskort

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mikedk2100, 19/8 2019, 19:55 (1683 dage siden) @ mpp

Jo. De første 12 kilometer (hver vej) er fradragsfri og derefter er der et fast fradrag per kilometer (bortset fra hvis man har fri bil). Det giver vel sådan set toget en fordel på de helt lange stræk (som Kbh–Odense eller Kbh–Nykøbing F), givet at fradragets værdi langt overstiger prisen på et månedskort

Til gengæld giver det ikke toget nogen fordel på kortere stræk - slet ikke, hvis folk alligevel har en bil. Det er da seriøst et problem i storbyer, som fx København, hvor antallet af biler er steget mere eksplosivt end priserne i den kollektive trafik.

Måske det var en bedre idé at se på transportfradrag for kortere strækninger, hvis turen foregår med offentlig transport, end at gøre den kollektive trafik gratis.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mpp, 19/8 2019, 20:29 (1683 dage siden) @ mikedk2100

Tjao, folk kan også cykle. Generelt synes jeg det er bedre at fjerne eller omlægge transportfradraget. Hvis folk vil bo på landet med langt til arbejde må de selv betale for det.

Og skal man så have færre biler i København hedder løsningen betalingsring og dyrere beboerparkering. At ændre prisen på kollektiv transport nytter ikke rigtigt noget, når det i forvejen er langt billigere at tage kollektiv transport end at have bil.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mikedk2100, 19/8 2019, 20:42 (1683 dage siden) @ mpp

Tjao, folk kan også cykle. Generelt synes jeg det er bedre at fjerne eller omlægge transportfradraget. Hvis folk vil bo på landet med langt til arbejde må de selv betale for det.

Og skal man så have færre biler i København hedder løsningen betalingsring og dyrere beboerparkering. At ændre prisen på kollektiv transport nytter ikke rigtigt noget, når det i forvejen er langt billigere at tage kollektiv transport end at have bil.

Jeg tror du undervurderer værdien af bil, som folk - tydeligvis - gerne betaler en merpris for, fremfor at nøjes med at cykle i København og tage det billige tog til familien i Jylland. Og folk i København køber jo også bil, fordi alternativet ikke er godt nok.

Og er bilen der først, fordi den er nødvendig ved familiebesøg og ungerne skal med, jamen så bliver den jo også brugt til/fra job og andre småting, fremfor den kollektive trafik.

Tænk godt halvdelen af mine 40 kolleger kommer til job i bil hver dag, selvom jobbet ligger midt i København og de fleste bor maks 15 km derfra. Men det offentlige for dem er bare ikke et alternativ. Det er da ret tankevækkende.

Vi er enige i, at transportfradraget helt burde fjernes og at en betalingsring (som også gælder for københavnerne) vil kunne hjælpe, men den løser jo ikke selve problemet. Det gør det heller ikke at sige, at folk bare kan cykle.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mpp, 19/8 2019, 20:56 (1683 dage siden) @ mikedk2100

Jeg er meget enig. Folk er glade for deres biler og derfor tror jeg da heller ikke at "prishåndtaget" for alvor er det, der får folk over i den offentlige transport.

En betalingsring vil hjælpe med at tage toppen af biltrafikken. Ligeledes vil hævede parkeringsafgifter for beboere i København (så det bliver lige så dyrt som Stockholm eller Hamborg, ~10000 kr om året) få nogle til at sælge deres bil – de vil så ikke have den til småture, men kan bruge delebiler i stedet. For pendlere er den største ændring, man kunne lave, at justere hvor mange parkeringspladser der er til rådighed ved diverse kontorer. Folk der pendler til byen i bil parkerer sjældent på gaden.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mikedk2100, 19/8 2019, 21:14 (1683 dage siden) @ mpp

Jeg er meget enig. Folk er glade for deres biler og derfor tror jeg da heller ikke at "prishåndtaget" for alvor er det, der får folk over i den offentlige transport.

En betalingsring vil hjælpe med at tage toppen af biltrafikken. Ligeledes vil hævede parkeringsafgifter for beboere i København (så det bliver lige så dyrt som Stockholm eller Hamborg, ~10000 kr om året) få nogle til at sælge deres bil – de vil så ikke have den til småture, men kan bruge delebiler i stedet. For pendlere er den største ændring, man kunne lave, at justere hvor mange parkeringspladser der er til rådighed ved diverse kontorer. Folk der pendler til byen i bil parkerer sjældent på gaden.

Jeg tror der skal meget mere til end tvang - hvad der overhovedet heller ikke er noget politisk flertal for Blandt andet at se på prisen i den kollektive trafik. Ikke at den kollektive trafik skal være gratis, men den skal heller ikke stige mere end almindelige priser - hvad den desværre også har gjort siden årtusindeskiftet uden at kvaliteten er steget.

Og for at vende tilbage til trådens emne, så er en yderligere prisstigning på 8-10% (alt efter, hvornår man kører) for at komme rundt med kollektiv trafik i indre København slet ikke vejen at gå. Det er at smide folk over i bilerne. Tåbeligt og tankeløst af politikerne.

Jeg mener jo også, at der skal gøres alt for at holde på de passagerer, der er tilbage. Og prisen kan man justere på nu og her - modsat det at skaffe flere tog, skifte signalsystem og lave nye jernbaner. Men nedsæt prisen nu og så må vi kæmpe med at få folk tilbage i toget, når der er et reelt alternativ at tilbyde bilisterne om 15 år eller mere.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af steenth, 20/8 2019, 00:08 (1683 dage siden) @ mikedk2100

Jeg mener jo også, at der skal gøres alt for at holde på de passagerer, der er tilbage. Og prisen kan man justere på nu og her - modsat det at skaffe flere tog, skifte signalsystem og lave nye jernbaner. Men nedsæt prisen nu og så må vi kæmpe med at få folk tilbage i toget, når der er et reelt alternativ at tilbyde bilisterne om 15 år eller mere.

Det er ikke prisen som er problemet, Men den samlet transporttid. Nedsættelse af takster flyttet meget lidt, mens sparet tid flytter mest. Jeg vil heller bruge flere penge på at få forkortet den samlet transporttiden end at indsætte taksterne. For min erfaring, så tæller folk tid særdeles meget.

Der er flere af de rejser, jeg foretager, som jeg ville ønske kunne foregå med bil - det tager simpelthen for lang tid...... hvilken gør jeg rejser mindre end jeg burde gøre...

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mikedk2100, 20/8 2019, 08:36 (1682 dage siden) @ steenth

Jeg mener jo også, at der skal gøres alt for at holde på de passagerer, der er tilbage. Og prisen kan man justere på nu og her - modsat det at skaffe flere tog, skifte signalsystem og lave nye jernbaner. Men nedsæt prisen nu og så må vi kæmpe med at få folk tilbage i toget, når der er et reelt alternativ at tilbyde bilisterne om 15 år eller mere.


Det er ikke prisen som er problemet, Men den samlet transporttid. Nedsættelse af takster flyttet meget lidt, mens sparet tid flytter mest. Jeg vil heller bruge flere penge på at få forkortet den samlet transporttiden end at indsætte taksterne. For min erfaring, så tæller folk tid særdeles meget.

Der er flere af de rejser, jeg foretager, som jeg ville ønske kunne foregå med bil - det tager simpelthen for lang tid...... hvilken gør jeg rejser mindre end jeg burde gøre...

Det er jeg nu heller ikke uenig i (altså den samlede transporttid) ligesom stabilitet, for korte eller overfyldte tog og dieselbusser, der overhovedet ikke er et alternativ til bil har indflydelse. Det er bare ikke noget, der løses med et snuptag.

Så i stedet for bare at lade stå til de næste 10-15-20 år, bør man justere priserne nu, og slet ikke sætte prisen op med 10%, som man gør i indre København. Prisen matcher bestemt ikke det produkt, man får tilbudt, og det tror jeg får flere folk til at flygte fra den kollektive trafik og over i bilerne.

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af mikedk2100, 20/8 2019, 09:28 (1682 dage siden) @ mikedk2100

Så i stedet for bare at lade stå til de næste 10-15-20 år, bør man justere priserne nu, og slet ikke sætte prisen op med 10%, som man gør i indre København.

Ja de 8-10% er så på enkeltrejser på Rejsekort - det er værre, hvis man har pendlerkort til 2 zoner, så er det en prisstigning på lidt over 20%. 395 kroner plus de 80 kroner i "kvalitetstillæg".

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Pyloriis, 19/8 2019, 21:32 (1683 dage siden) @ mpp

Tjao, folk kan også cykle. Generelt synes jeg det er bedre at fjerne eller omlægge transportfradraget. Hvis folk vil bo på landet med langt til arbejde må de selv betale for det.

Eller dem som vælger toget kan betale den fulde pris! Hvorfor tilskud til vedligeholdelse og anlæggelse af skinner og mye tog?


Og skal man så have færre biler i København hedder løsningen betalingsring og dyrere beboerparkering. At ændre prisen på kollektiv transport nytter ikke rigtigt noget, når det i forvejen er langt billigere at tage kollektiv transport end at have bil.

Nu har mange bil af andre grunde og dermed koster en køretur i bil specielt hvis man er 2 eller 3 ikke mere end toget i udgift til brændstof!

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen.

af Svend, 19/8 2019, 12:18 (1683 dage siden) @ Pyloriis

https://politiken.dk/indland/kobenhavn/art6488572/Om-lidt-skal-du-betale-et-»kvalitetst...


Nu vil Dansk Folkeparti gøre kollektiv trafik i landets 4 største byer gratis:

https://www.bt.dk/politik/dansk-folkeparti-vil-goere-den-kollektive-trafik-gratis

Liger før man begræder at partiet blev halveret ved sidste valg.

.
Ha - ha. Mon ikke de ville have haft større held med deres forslag/ide, hvis de var kommet frem med det, mens de endnu havde indflydelse :-) :-) :-)

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak