Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers? (Generelt)

af Niels GP, 16/5 2018, 14:27 (2164 dage siden)

Ingeniøren har i dag en interessant artikel om Aarhus letbane:

https://ing.dk/artikel/aarhus-letbane-vi-har-intern-plan-holder-ved-vi-faktisk-ikke-212307

Det fremgår at man ikke ønsker at offentliggøre de planer man arbejder efter.
Dog oplyses at man skal have fire godkendelser før man kan køre til Odder (og senere til Grenaa)

1. Strækningen have en ibrugtagningstilladelse.
2. Aarhus Letbane I/S have sikkerhedsgodkendelse som infrastrukturforvalter, herunder af deres tekniske og trafikale regler.
3. Togoperatøren Keolis have sikkerhedsgodkendelse.
4. De nye letbanetog have ibrugtagningstilladelse.

Aarhus Letbane oplyser nu til Ingeniøren, at togene er godkendt, men at ingen af de øvrige tre ansøgninger er sendt afsted til trafikstyrelsen.

Det kan altså tage en rum tid før næste etape af letbanen i Aarhus åbner.
Før den første strækning åbnede 21. december 2017 kørte man test i et halv års tid således at man kunne starte driften umiddelbart efter godkendelse til drift
Det vil derfor være nyttig om nogle at bosat i Aarhus og omegn kunne berette om hvordan billedet ser ud her i foråret 2018.

Kører man test på Odderbanen nu når Tangovognene øjensynligt er godkendt?
Det gælder også om at undgå at Tangovognene får det tyskerne kalder "Stillstandschäden".
Kører man test til Lisbjerg og Lystrup? Da jeg var i Aarhus i sidste uge så sporene nord for Skejby ikke ud til være brugt længe.
Er Grenaa banen bygget færdig og har man kørt på den?

Avatar

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af jhcn, Århus, 16/5 2018, 16:16 (2164 dage siden) @ Niels GP

Jeg bor i Lystrup - og nej. Der er ingen testkørsel endnu. Rust på sporet er der masser af efterhånden. Mon den ene eller den type Letbanetog selv kan klare den opgave?

Og i dag sker der ikke så meget på en trist baggrund:
https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/cyklist-paakoert-af-letbanetog

--
Henrik
[image]

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af Karl Høst, 17/5 2018, 10:18 (2163 dage siden) @ jhcn

Som sædvanligt, når der sker uheld med Letbanen slås det stort op, selvom der i alle tilfælde er tale om fejl og overtrædelse af færdselsreglerne fra de implicerede trafikanter. I det sidste tilfælde kørte cyklisten i den forkerte side af vejen og undlod at se sig for i krydset. Jf. JP

Avatar

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af jhcn, Århus, 17/5 2018, 12:46 (2163 dage siden) @ Karl Høst

Som sædvanligt, når der sker uheld med Letbanen slås det stort op, selvom der i alle tilfælde er tale om fejl og overtrædelse af færdselsreglerne fra de implicerede trafikanter. I det sidste tilfælde kørte cyklisten i den forkerte side af vejen og undlod at se sig for i krydset. Jf. JP

Det har du ret i - dags dato
Da jeg indsatte det oprindelig link, var den del ikke offentliggjort endnu.
Om det fra pressens side var slået stort op vil jeg ikke forholde mig til, men det var i går ikke mit ærinde at starte en sensation, kun at gøre opmærksom på at trafikken var standset pga uheld.

--
Henrik
[image]

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af Simon1906, Hedehusene, 17/5 2018, 17:39 (2163 dage siden) @ Karl Høst

Helt enig, det støder mig også at så snart der sker en ulykke i en jernbaneoverskæring så skriver pressen om toguheld, jeg syntes det er sludder for det er jo ikke togets skyld, i de fleste tilfælde er det en trafikant der lige skulle skynde sig og enten ikke respekterede at bommene var på vej ned, eller var nede, og i andre tilfælde ikke så efter (kigge til højre og venstre) om tog var på vej, førend vedkommende krydsede sporene. Min far bor ikke så langt væk fra en jernbaneoverskæring Lille Skensved og han syntes tit han kan høre toget give et advarselssignal.

Men Selvfølgelig synd for cyklisten, ingen tvivl om det, håber ikke der skete så stor skade.

Med venlig hilsen

Simon

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af Simon1906, Hedehusene, 17/5 2018, 10:43 (2163 dage siden) @ jhcn

Jeg tror snart der er mange der ønsker disse strækninger til Odder og Grenå genåbnet. (hvorfor tager det så lang tid ) og man kommer i gang med projektering og anlæg af ()deres hjemmeside nævner udvidelse til Brabrand og Hinnerup. Jeg har så aldrig forstået at man skal have to typer letbane togsæt. (bliver interessant at se om letbanen i Hovedstadsområdet og Odense. får lige så mange forhindringer.

Med venlig hilsen

Simon

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af William Skov ⌂, 17/5 2018, 15:16 (2163 dage siden) @ Simon1906

Det er fordi at den ene type egner sig til bykørsel og den anden til jernbanekørsel.
Forskellen på de to sæt er hastigheden og vistnok også den mindste kurveradius de må befare (groft set).

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af Niels Munch, 17/5 2018, 15:59 (2163 dage siden) @ Simon1906

Jeg har så aldrig forstået at man skal have to typer letbane togsæt.


Hej Simon,

Aarhus Letbane beskriver de 2 togtyper bl.a. således:

Stadler Variobahn: Med en topfart på 80 km/t skal Variobahn især køre på den indre strækning i Aarhus og på strækningen Odder-Aarhus H-Lisbjerg-Lystrup.

Stadler Tango: Topfarten er 100 km/t og med avanceret luftaffjedring og flere og større sæder, skal det især betjene den længere strækning mellem Aarhus og Grenaa. Tango kan dog også køre i det centrale Aarhus og på strækningen til Odder, når det er nødvendigt.

Begge togtyper er således forudsat at skulle trafikere strækningerne med eksisterende jernbaneoverbygning, men forskellig strækningshastighed.


M.v.h.
Niels

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 17/5 2018, 16:47 (2163 dage siden) @ Niels Munch

Tango er en "bogie vogn" med fire bogier og tre vognkasser. Bevægelsen i kurver ligger i bogierne, der kan svinge en del.

Variobahn er en "leddelt vogn" med tre bogier og fem vognkasser. Her ligger størstedelen af bevægelsen i kurverne i leddene, og ikke i bogierne, der groft sagt "presses med rundt" Typen har også et højere akseltryk, men er særdeles velegnet på nybyggede letbaner

En leddelt vogn er ikke sjov at køre hurtig i, men er til gengæld markant billigere at anskaffe end en "bogie vogn", primært grundet den "manglende" bogie.

Hvis Aarhus letbane skulle have haft kun een vogntype skulle det altså være "bogie vogne", og det ville være unødigt dyrt. Normalt er komponentligheden mellem de to typer vogne over 90%, hvis de som her kommer fra samme leverandør.

Så Aarhus Letbane har helt klart gjort det rigtige i denne sag

Lasse

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af Simon1906, Hedehusene, 17/5 2018, 17:03 (2163 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tusind tak til alle for de gode oplysninger i skrev, så nu forstår jeg det bedre og også at der er økonomi i det at have to vogntyper.

Med venlig hilsen

Simon

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af OnkelJørn, 17/5 2018, 19:17 (2163 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tak for info.
Men hvor længe kan de tåle at stå uden at skal have et større og dyrt eftersyn ?
Det varer jo meget længe inden de kommer i drift.

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af andersj, Aalborg, 17/5 2018, 19:20 (2163 dage siden) @ OnkelJørn

Tak for info.
Men hvor længe kan de tåle at stå uden at skal have et større og dyrt eftersyn ?
Det varer jo meget længe inden de kommer i drift.

De må jo gerne køre testkørsel. Det er bare først nu de er godkendt til passagerdrift og kan indsættes mellem Aarhus H og Skejby hvis man ønsker det. Det skulle dog ikke være så behageligt i kurverne med Tango på indre strækning har jeg hørt en letbanefører sige.

Variobahn blev også først godkendt til passagerdrift i december 2017, og der havde de kørt test i over et halvt år.

--
Mvh Anders

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af OnkelJørn, 17/5 2018, 19:23 (2163 dage siden) @ andersj

Men mon de dog kører testkørsel med alle enheder i både halve og hele år ?

Letbanens seneste statusrapport

af Karl Høst, 18/5 2018, 00:17 (2163 dage siden) @ OnkelJørn
redigeret af Karl Høst, 18/5 2018, 00:28

Seneste statusrapport her

Letbanens seneste statusrapport

af Simon1906, Hedehusene, 18/5 2018, 09:13 (2162 dage siden) @ Karl Høst

Tak ret interessant, jeg hæfter mig ved nederst der er udvudelse mod Brabrand, Hinnerup og Hesselager(og herefter stiplede linier, Tænker man sig at udvide nettet yderligere og vil man bruge
de eksisterende jernbanelinier? I såfald støder vi nok ind i at Bdk skal elektrificere på de eksisterende strækninger. Tja letbanetogene kunne vel teknisk muligt nok tåle 50hz 25000volt, men vel en oplagt mulighed for den kollektive trafik i Århus området.

Næsten ligesom i Karlsruhe hvor letbanen kører til byer (Pforzheim) som en slags S bane.


Med venlig hilsen

Simon

Letbanens seneste statusrapport

af Peter Christensen, 18/5 2018, 10:15 (2162 dage siden) @ Simon1906

de eksisterende jernbanelinier? I såfald støder vi nok ind i at Bdk skal elektrificere på de eksisterende strækninger. Tja letbanetogene kunne vel teknisk muligt nok tåle 50hz 25000volt, men vel en oplagt mulighed for den kollektive trafik i Århus området.

Det vil lugte brunt og brændt meget hurtigt.....men du kan nok bestille sådan option mod passende betaling.

Letbanens seneste statusrapport

af Simon1906, Hedehusene, 18/5 2018, 10:28 (2162 dage siden) @ Peter Christensen

ha ja det tror jeg, skulle selvfølgelig have skrevet at der skulle foretages nogen ændringer, hvad angår de elektriske anlæg i vogntoget.

Med venlig hilsen og lidt røde ører.

Simon

Letbanens seneste statusrapport

af Niels Munch, 18/5 2018, 12:36 (2162 dage siden) @ Simon1906

ha ja det tror jeg, skulle selvfølgelig have skrevet at der skulle foretages nogen ændringer, hvad angår de elektriske anlæg i vogntoget.


Du kunne også "bare" efterspørge 2-system (25 kV / 750 V) tram-train materiel.

V.h.
Niels

Letbanens seneste statusrapport

af esni, Frederikssund, 18/5 2018, 12:47 (2162 dage siden) @ Niels Munch

ha ja det tror jeg, skulle selvfølgelig have skrevet at der skulle foretages nogen ændringer, hvad angår de elektriske anlæg i vogntoget.

Du kunne også "bare" efterspørge 2-system (25 kV / 750 V) tram-train materiel.

V.h.
Niels

Mulhouse?

Letbanens seneste statusrapport

af Niels Munch, 18/5 2018, 13:06 (2162 dage siden) @ esni

Mulhouse?


Ja f.eks., men også Île-de-France og Nantes-Clisson.

Avatar

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af gaest, 18/5 2018, 08:07 (2162 dage siden) @ Simon1906

(bliver interessant at se om letbanen i Hovedstadsområdet og Odense. får lige så mange forhindringer.


Med venlig hilsen

Simon

De to letbaneprojekter skal ikke ud i at lukke eksiterende strækninger ned , det hele er nybyggeri, så der har de en fordel selv om der skulle opstå forsinkelser.

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af Simon1906, Hedehusene, 18/5 2018, 08:58 (2162 dage siden) @ gaest

hej gaest, Det har du helt ret i, det glemte jeg i skyndingen. (Man kunne måske sige fordi der er lidt ballade i whiskybæltet (Lyngby) at det støder en del borgere at der skal køre letbanetog. Nu har jeg en ide om at det ikke er så lang stykke, man kunne måske have lavet en løsning hvor man lavede en tunnel på et stykke, og så samtidig have koblet letbanen på Nærumbanen cirka hvor Lyngby lokalstation ligger.

Men det havde fordyret projektet væsentligt, så det tør man nok ikke gøre.

Med venlig hilsen

Simon

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af Morten, 18/5 2018, 17:01 (2162 dage siden) @ Simon1906

Sjov tanke. Når nærumgrisen engang skal erstattes kunne man sætte nogle køreledninger op til nærum, og vupti kan der køre sporvogn. Så slipper vi også for den larm og os når grisen tøffer afsted.

Mvh
Morten

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af Niels Munch, 18/5 2018, 17:18 (2162 dage siden) @ Morten

Sjov tanke. Når nærumgrisen engang skal erstattes kunne man sætte nogle køreledninger op til nærum, og vupti kan der køre sporvogn. Så slipper vi også for den larm og os når grisen tøffer afsted.


Det vil i givet fald blive interessant at se, hvad en VVM-undersøgelse om evt. køreledningsanlæg langs Nærumbanen vil afdække, ikke mindst i henseende til Mølleåfredningen.

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af andersj, Aalborg, 18/5 2018, 17:24 (2162 dage siden) @ Niels Munch

Sjov tanke. Når nærumgrisen engang skal erstattes kunne man sætte nogle køreledninger op til nærum, og vupti kan der køre sporvogn. Så slipper vi også for den larm og os når grisen tøffer afsted.

Det vil i givet fald blive interessant at se, hvad en VVM-undersøgelse om evt. køreledningsanlæg langs Nærumbanen vil afdække, ikke mindst i henseende til Mølleåfredningen.

Man kunne måske også kigge på løsninger med en 3. skinne som i metroen eller batteritog. Det er trods alt en kort strækning, og med lynopladere i Nærum og Jægersborg burde det ikke være den store udfordring når Regiosprinterne om en 10 års tid skal udskiftes.

--
Mvh Anders

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af Simon1906, Hedehusene, 19/5 2018, 11:41 (2161 dage siden) @ andersj

Frygter lidt for fremtiden her. En kollega jeg har der bor i Nærum siger nogle taler med begejstring om en førerløs elektrisk bus. Er det løsningen? jeg ved det ikke.

Med venlig hilsen

Simon

Tango vognene i Aarhus godkendt, men hvad sker der ellers?

af Morten, 21/5 2018, 06:47 (2159 dage siden) @ andersj

En Hydrolly kunne også være en mulighed:

A hydrolley is a term for a streetcar or tram (trolley) powered by hydrail technology. The term (for hydrogen trolley) was coined at the Fourth International Hydrail Conference, Valencia, Spain, in 2008, as a research-simplifying search engine target word. Onboard hydrogen-derived power eliminates the need for overhead trolley arms and track electrification, greatly reducing construction cost, reducing visual pollution and eliminating the maintenance expense of track electrification. The term 'hydrolley' is preferred to 'hydrail light rail' or other combinations which might connote external electrification.[citation needed]

Kilde: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrail

Der kunne være sjovt at lave sådan en:-)

Mvh
Morten

Letbane til Odder “i løbet af sommeren”

af Svend, 20/5 2018, 10:58 (2160 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

http://www.letbanen.dk/nyheder/nyheder/2018/status-17maj/

.
"Operationelle regler: Assessor færdiggør i uge 21 den sikkerhedsvurderingsrapport, der sammen med ansøgningen om godkendelse af de operationelle regler skal fremsendes til TBST."

For meget længe siden var der en her på forummet der fortalte, at de operationelle regler for letbanen (dengang blev de benævnt operative regler) allerede var færdige, men at man ikke ønskede dem offentliggjort. Nå, man skal jo ikke tro på alt hvad man læser.

Men hvordan foretager man prøvekørsler (med flere togsæt) på Odder-banen, når man ikke har et godkendt regelsæt at køre efter?

--
Svend

Letbane til Odder “i løbet af sommeren”

af krabsen, 20/5 2018, 16:08 (2160 dage siden) @ Svend

"Operationelle regler: Assessor færdiggør i uge 21 den sikkerhedsvurderingsrapport, der sammen med ansøgningen om godkendelse af de operationelle regler skal fremsendes til TBST."

For meget længe siden var der en her på forummet der fortalte, at de operationelle regler for letbanen (dengang blev de benævnt operative regler) allerede var færdige, men at man ikke ønskede dem offentliggjort. Nå, man skal jo ikke tro på alt hvad man læser.

Det strider nu heller ikke mod hvad du citerer.;-) Det er sikkerhedsvurderingsrapporten, der færdiggøres. De operationelle regler kan sagtens ligge klar i udbakken.

Letbane til Odder “i løbet af sommeren”

af Svend, 20/5 2018, 17:04 (2160 dage siden) @ krabsen

"Operationelle regler: Assessor færdiggør i uge 21 den sikkerhedsvurderingsrapport, der sammen med ansøgningen om godkendelse af de operationelle regler skal fremsendes til TBST."

For meget længe siden var der en her på forummet der fortalte, at de operationelle regler for letbanen (dengang blev de benævnt operative regler) allerede var færdige, men at man ikke ønskede dem offentliggjort. Nå, man skal jo ikke tro på alt hvad man læser.


Det strider nu heller ikke mod hvad du citerer.;-) Det er sikkerhedsvurderingsrapporten, der færdiggøres. De operationelle regler kan sagtens ligge klar i udbakken.

.
Du kan have ret. Det går ikke imponerende hurtigt i Aarhus ........

--
Svend

Letbane til Odder “i løbet af sommeren”

af jaer, 20/5 2018, 17:13 (2160 dage siden) @ Svend

De trafikale regler, som der køres efter pt., er godkendt i TBBST.

Det er opdateringerne, som ligger til godkendelse.

Bortset fra assessor vurderingen, så skal rettelser til BDK SR, SIN osv også godkendes i TBBST, så der er intet usædvanligt i det.

/ Jan

Avatar

Aarhus Letbane - hvad sker der ellers?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/5 2018, 20:32 (2152 dage siden) @ Niels GP

Det dukkede i dag lidt dokumenter op i "Trafikudvalget":

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/spm/573/svar/1493283/1901950.pdf

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/spm/573/svar/1493283/1901949.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak