Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ankomst til Berlin med tog, videre fra Tegel (Generelt)

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 19/5 2018, 12:38 (2140 dage siden)

Kære forum

På onsdag skal jeg et smut til Wien, og jeg har strikket rejsen sammen således at jeg ankommer med ICE 1515 til Berlin ved 16-tiden og skal videre med U2 5849 fra Berlin Tegel til Wien kl. 18:50. Mit mål er at komme ud i lufthavnen så hurtigt som muligt, og jeg har fundet flere muligheder, som alle bringer mig til lufthavnen nogenlunde samtidig:

  • Stå af på Spandau 16:08, herfra med RB-tog til Jungfernheide og videre derfra med bus til Tegel
  • Stå af på Spandau 16:08, herfra med U7 til Jakob-Kaiser-Platz og videre derfra med bus til Tegel
  • Stå af på Hauptbahnhof 16:18, herfra med bus TXL direkte til Tegel

Derfor vil jeg gerne have jeres bud på hvilken af mulighederne der er nemmest og sikrest for en ikke-stedkendt turist med en del bagage. Derudover vil jeg høre om jeg får nogen problemer med at sige af på Spandau når min billet er en Sparpreis Europa til Berlin hbf? (Er der for eksempel udgangssluser, som jeg ikke kan aktivere?)

På forhånd kæmpe tak for hjælpen!

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Ankomst til Berlin med tog, videre fra Tegel

af krabsen, 19/5 2018, 12:50 (2140 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Derfor vil jeg gerne have jeres bud på hvilken af mulighederne der er nemmest og sikrest for en ikke-stedkendt turist med en del bagage.

Hvis vi snakker meget bagage ville jeg helt uden tøven vælge muligheden med færrest skift - især hvis tidsforbruget er stort set ens.

Ankomst til Berlin med tog, videre fra Tegel

af andersj, Aalborg, 19/5 2018, 13:31 (2140 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Det vil ikke være noget problem at stige af i Spandau. Jeg vil nok anbefale TXL fra Berlin Hbf. Den kører hvert 6. minut og tager 20 minutter til Tegel. Det er i hvert fald den nemmeste metode.
Billetten til bussen kan du evt. købe i "BVG Tickets" appen umiddelbart inden toget er i Berlin, for at spare lidt tid. Du skal købe en billet til zonerne A-B til 2,80€.

--
Mvh Anders

Ankomst til Berlin med tog, videre fra Tegel

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 19/5 2018, 13:51 (2140 dage siden) @ andersj

Det vil ikke være noget problem at stige af i Spandau. Jeg vil nok anbefale TXL fra Berlin Hbf. Den kører hvert 6. minut og tager 20 minutter til Tegel. Det er i hvert fald den nemmeste metode.

Tak for hjælpen, begge to. Hvor besværligt et skift er der tale om på Hauptbahnhof, og hvor længe skal jeg forvente det tager?

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Ankomst til Berlin med tog, videre fra Tegel

af Svend, 19/5 2018, 14:41 (2140 dage siden) @ andersj

Den kører hvert 6. minut og tager 20 minutter til Tegel.

.
Men hvis der er Stau, tager det noget længere end 20 minutter.

--
Svend

Ankomst til Berlin med tog, videre fra Tegel

af Nordexpress, 19/5 2018, 19:13 (2140 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Umiddelbart ser det ud, at du vil ankomme til lufthavnen på nogenlunde samme tid med alle tre løsninger, en hel time før sidste mødetid i lufthavnen.

Jeg ville printe alle tre forbindelser og kort at gå efter på skiftestederne, hvis det er en mindre vant rejsende. Alternativt selvfølgelig følge med digitalt. Og så ville jeg afhængig af Deutsche Bahns præcision på dagen have overvejet en taxi direkte fra Spandau til Tegel, det er 9 km. og koster iflg. taxirechner 20 Euro. Spandau er en glimrende overskuelig banegård.

Fordelen ved løsning 1, videre med RB kl. 16.34, er at den afgår fra sammen perron i Spandau, som du ankommer (i Spandau er der kun to ø-perroner med hver to retningsspor). Du skal så kun flytte kufferterne ét sted, Jungfernheide, hvor bus X9 afgår hvert femte minut. For enden af perronen i Spandau i kørselsretningen - ved trapperne - er der en Berlin billetmaskine, hvis du ikke køber på mobilen. Med denne løsning har du 20 minutters elastik på ICE 1515s rettidighed.

U-bane løsningen med meget baggage er mindre komfortabel.

Anders' forslag via Berlin Hbf. er på papiret det logiske med eet skift, men dels kan det let tage dig 10 minutter at skifte på Hbf - og stå i kø til elevatoren fra 'Tief' - og finde bus TXL, dels skal bussen jo køre hele byen igennem tilbage mod vest. Det ville jeg fravælge. Se på kortet i dette link:

BVG

Men Berlin er en let by at rejse i, skiltningen er fin, og busserne i min erfaring meget præcise. Den er bare stor, altså.

Ankomst til Berlin Spandau med tog, videre til Tegel lufth.

af Nordexpress, 19/5 2018, 19:28 (2140 dage siden) @ Nordexpress

Mulighed 4 - hvis du ankommer rettidigt - er at tage fra Spandau kl. 16.21 til Berlin Zoologischer Bahnhof an 16.29 med RE 2 (også samme perron, RE2 kører direkte fra Spandau ned på Stadtbahn) og uden for Bahnhof Zoo kan du både se lidt af Berlin og finde bus X9 på busholdepladsen, det er virkeligt nemt, afgang 16.35 og derefter hvert 10. minut direkte til Tegel.

Ankomst til Berlin Spandau med tog, videre til Tegel lufth.

af LasseG, 19/5 2018, 20:49 (2140 dage siden) @ Nordexpress

Mulighed 4 - hvis du ankommer rettidigt - er at tage fra Spandau kl. 16.21 til Berlin Zoologischer Bahnhof an 16.29 med RE 2 (også samme perron, RE2 kører direkte fra Spandau ned på Stadtbahn) og uden for Bahnhof Zoo kan du både se lidt af Berlin og finde bus X9 på busholdepladsen, det er virkeligt nemt, afgang 16.35 og derefter hvert 10. minut direkte til Tegel.

Er nok bedst som en backup hvis Regionaltoget 16:21 til Jungfernheide er aflyst eller lignende, i dette tilfælde ville jeg dog tage U7.

--
[image]

Ankomst til Berlin Spandau med tog, videre til Tegel lufth.

af Nordexpress, 19/5 2018, 22:33 (2140 dage siden) @ LasseG

Hold nu tungen lige i munden:

Afgang fra perronen i Spandau er:

16.21 er RE2 mod Cottbus med første stop i Berlin Zoologischer Garten.
16.34 er RE 10 mod Berlin Südkreuz med første stop i Jungfernheide.

Af (bitter) erfaring kan det fortælles, at der såmænd også kan ske særdeles spændende afvigelser fra køreplanen på Hamburg-Berlin !! Men det går ofte godt :-)

Bortset fra, at det sikkert stadig er en byggeplads, er det svært at gøre noget forkert på Berlin Zoo, den er ret overskuelig.

Ankomst til Berlin Spandau med tog, videre til Tegel lufth.

af LasseG, 19/5 2018, 22:39 (2140 dage siden) @ Nordexpress

Hold nu tungen lige i munden:

Afgang fra perronen i Spandau er:

16.21 er RE2 mod Cottbus med første stop i Berlin Zoologischer Garten.
16.34 er RE 10 mod Berlin Südkreuz med første stop i Jungfernheide.

Hvorfor må man ikke tage RB13 kl 16:21?
[image]

--
[image]

Ankomst til Berlin Spandau med tog, videre til Tegel lufth.

af Nordexpress, 19/5 2018, 22:51 (2140 dage siden) @ LasseG

det må man da også godt, det tyder på paralleludkørsel 16.21!

Men glem 16.34, da jeg fået søgt på en forkert dato.

Ankomst til Berlin med tog, videre fra Tegel

af Casper, 19/5 2018, 21:49 (2140 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Alle muligheder er fine. Du vil nok få en nem og ustresset oplevelse. Det fungerer i reglen udmærket i Berlin.

Vær opmærksom på at ved Jungfernheide skal du gå op til 400 m fra perron til bus. Du kan søge rejserne i Google maps, så ser du også gå-distancen. (Jeg mener du skal tage bageste udgang i Jungfernheide, men det er formentlig kun forreste udgang som har elevator).

Ved U Jakob-Kaiser-Pl er busstoppestedet umiddelbart ved opgangen fra U-Bahn, og jeg tror der også er elevator (?). Til gengæld skal du gå lidt i spandau, hvis du skifter til u-bahn.

Både fra Jungfernheide og JKP er der kun få minutters bus til Tegel, og de kører hele tiden.

Tegel er en nem og overskuelig lufthavn, man skal dog lige vide hvilken terminal man går til. Den ene er umiddelbart ved bussen, og den anden 5 min væk.

Hvis du vil se lidt af byen fra bussen, samt den imponerende Hbf, vil jeg anbefale at tage til Hbf og skifte dér. Beregn 10 (15) min. når du har bagage. Man skal ikke gå langt, men som nævnt måske vente på elevatoren.

Det hurtigste og nemmeste vil dog nok være Re og bus via Jungfernheide, med U-Bahn som backup-løsning. Hvis din kuffert ikke har hjul ville jeg undgå Jungfernheide.

Hvis du vil se berlinere tæt på, er U-Bahn mere velegnet end regionaltog.

Regionaltogene er yderst behagelige, hvis du er mere interesseret i tog.

Der er ingen former for udgangskontrol fra perroner i Tyskland, og man har altid lov til at afkorte en rejse.

Bemærk at fjerntog i Tyskland ofte kan blive betydeligt forsinkede. Dette vil dog nok ikke ske Hamborg-Berlin, som har god kapacitet. Men det kan ske mellem København og Hamborg.

Mange rejseforsikringer har en sikring om indhentning af rejserute pga uforskyldt forsinkelse. Værd at tjekke.

På en eller anden privat hjemmeside, måske zugfinder.de, kan man finde data om rettidighed en måned tilbage, man kan taste tognummer ind.Det giver et fingerpeg om risikoen.

Nu skriver jeg mere end du bad om, men jeg håber det er ok.

Ankomst til Berlin med tog, videre fra Tegel

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 22/5 2018, 02:32 (2138 dage siden) @ Casper

Bemærk at fjerntog i Tyskland ofte kan blive betydeligt forsinkede. Dette vil dog nok ikke ske Hamborg-Berlin, som har god kapacitet. Men det kan ske mellem København og Hamborg.

Mange rejseforsikringer har en sikring om indhentning af rejserute pga uforskyldt forsinkelse. Værd at tjekke.

Jeg har tilkøbt en forsikring hos Deutsche Bahn til Sparpreis-billetten for tre euro. Jeg går ikke ud fra at den er til megen hjælp hvis jeg undervejs bliver så forsinket at jeg ikke kan nå mit fly, men er der nogen der ved mere?

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Ankomst til Berlin med tog, videre fra Tegel

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 20/5 2018, 13:27 (2139 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Kæmpe tak for alle svarene, og særligt til Casper, som i sit svar kom ind på mange af de samme faktorer, som jeg selv lægger vægt på. Jeg havde slet ikke forventet at så mange ville have så mange gode og konstruktive indspark til hvordan jeg kunne rejse fra A til B i Berlin.

Selvom det er fristende at tage indenom Hauptbahnhof og se på den, bliver jeg på den sikre side og rejser udenom centrum. Hvis de relevante tog vel at mærke kører til tiden, står jeg af på Spandau, ank. 16:08, og skifter til RB 13 til Jungfernheide, afg. 16:21 – tretten minutter til et cross-platform interchange burde være til at overkomme. På Jungfernheide, ank. 16:25, satser jeg på at kunne skifte på bare seks minutter, så jeg kan komme med bus 109, afg. 16:25, mod lufthavnen, ank. 16:38.

Hvis jeg er i mit eventyrlystne hjørne, finder jeg måske på at stå af bussen ved Weltlingerbrücke, ank. 16:34, for så at handle i en tysk Netto mit Hund. Butikken ligger et spytkast fra stoppestedet, så jeg kan være tilbage og nå bus 109 tyve minutter senere og på den måde være i luthavnen 16:58. Det burde velsagtens være tidsnok til at nå et inter-Schengen-fly fra Terminal C kl. 18:50. Her er spørgsmålet bare om jeg må (eller snarere, om jeg kan slippe afsted med at) rejseafbryde på en almindelig berlinsk zonebillet?

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Ankomst til Berlin med tog, videre fra Tegel

af Nordexpress, 20/5 2018, 14:21 (2139 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Einzelfahrscheine berechtigen zu einer Fahrt in Richtung auf das Fahrziel. Ab Kauf bzw. Entwertung sind sie maximal 120 Minuten gültig. Innerhalb dieser Zeit können Sie beliebig oft umsteigen oder Ihre Fahrt unterbrechen.

Altså: du må rejse i én retning indenfor 2 timer.

Køb nu ikke noget, du ikke må have med i håndbagagen. De kan være stride i sikkerhedskontrollen i Berlin.

God tur

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak