Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" (Generelt)

af Niels Munch, 10/7 2018, 10:30 (2088 dage siden)

DSB pressemeddelelse af 10. juli 2018 kl. 09:45:


"Fredag eftermiddag rullede det første moderniserede og opgraderede IC3-togsæt ud på de danske skinner

Ompolstring af sæderne, nye gulvtæpper, ny sidevægs-beklædning, opdaterede piktogrammer og ny lydabsorberende plade i hattehylden. Det er blot et udvalg af de forbedringer, som IC3-togene vil få i den kommende tid. Og det hele vil blive lavet i de bedste materialer med hensyn til slidstyrke, rengørings- og miljøvenlighed."

[image]Foto: Jens Hasse, Chili Foto for DSB.

Se hele pressemeddelelsen her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/nu-bliver-ic3-togene-opgraderet/ - hvor der tillige er links til flere fotos.


M.v.h.
Niels

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af Jens Hansen, 10/7 2018, 10:36 (2088 dage siden) @ Niels Munch

Det korrekte ord for hvad der sker er vel levetidsforlængelse?

I øvrigt påfaldende at dette sker "uden omkostninger", hvor får man f.eks. ny stof til stolene gratis? DSBs kommunikationsfolk er knalddygtige!

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af Steff, 10/7 2018, 11:13 (2088 dage siden) @ Jens Hansen

Afhængig af ens temperament og syn på det hér DSB skete med IC-3, kan man jo kalde det hvad man vil.
Jeg vil beholde ja-hatten på og ønske tillykke for de rejsende med et halvfyldt glas og DSB for at tage hånd om netop dette vigtige materiel. Og ja, PR-folkene er dygtige, det er deres job og så er det vel ikke forkert det de skriver?

Hvis man ved hvor meget stof der bl.a. lå i vognværkstedet på Centralværkstedet i København i forskellige nuancer og typer, giver det sikkert en forklaring. Man udnytter netop stordriftfordelen når nu vævningen er i gang og det med forventede farver. Det er nemlig BILLIGT og koster ikke når det ruller.

Man har samtidig forbedret apteringen på baggrund af kundeønsker og egne erfaringer fra det kørende personale og teknikere og det vil da være dumt over norm ikke at gøre det når nu proppen er af. Man lytter og afhjælper - prioriterer - hvor det økonomisk er muligt.


Der er jo på ingen måder lagt op til et nyt koncept som dengang med Sølvpilene (de sminkede lig groft sagt), men en opgradering af et eksisterende koncept.


Tillykke til de rejsende og DSB

med venlig hilsen (og skål)

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af UTJ, 10/7 2018, 11:25 (2088 dage siden) @ Steff

Hvis man ved hvor meget stof der bl.a. lå i vognværkstedet på Centralværkstedet i København i forskellige nuancer og typer, giver det sikkert en forklaring. Man udnytter netop stordriftfordelen når nu vævningen er i gang og det med forventede farver. Det er nemlig BILLIGT og koster ikke når det ruller.

.
Det må du lige forklare - dvs. i forhold til at det er "uden omkostninger". Jeg forstår simpelthen ikke det du skriver.

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af Steff, 10/7 2018, 13:45 (2088 dage siden) @ UTJ

Kære UTJ

Aptering, her sæder. Allerede indkøbte hyldevarer. Når stoffet er blevet slidt ombetrækkes sæderammerne jo og her med allerede erhvervet stof i andre farver end det der var.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af UTJ, 10/7 2018, 14:49 (2088 dage siden) @ Steff

Godt så. Altså med omkostninger. Uden omkostninger er noget DSB-pladder. Man undres i den grad over den slags vrøvl der kun forplumrer en ellers fin nyhed.

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af Gæst1, 11/7 2018, 10:35 (2087 dage siden) @ Jens Hansen


https://www.ft.dk/RIPdf/samling/20171/aktstykke/aktstk13/20171_aktstk_afgjort13.pdf

hvor det jo tydeligt fremgår at ting koster.

Nja, det fremgår hvor mange penge DSB tror, at ting koster. Flere af opgaverne skal i udbud, så mon ikke prisen bliver lidt dyrere, når det samlede budget inkl reserve er offentligt tilgængelig, og det er en opgave der SKAL gennemføres, fordi der ingen alternativer er :-)

Lidt pudsigt købmandsskabs-talent...

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 10/7 2018, 11:25 (2088 dage siden) @ Jens Hansen

Det korrekte ord for hvad der sker er vel levetidsforlængelse?

I øvrigt påfaldende at dette sker "uden omkostninger", hvor får man f.eks. ny stof til stolene gratis? DSBs kommunikationsfolk er knalddygtige!


Når man nu er i gang med at 'levetidsforlænge uden omkostning', så burde DSB tage et kig på IR4 togene. Her kunne sæderne godt trænge til et ny omgang polstring i sædet, man efterhånden føler man sidder i et hul. DSB bør huske på, at IR4 togene efterhånden udnyttes lige så meget som IC3 togene i Intercity-systemet og hvorfor skal de passagerer der er så 'uheldige' at blive transporteret i et IR4 tog ikke også nyde godt at en levetidsforlængelse at materiellet.

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af Jens Hansen, 10/7 2018, 13:39 (2088 dage siden) @ Henrik Hansen

Så vidt jeg husker fremgår det af Banedanmarks seneste fremlagte anlægsplan 2018 - 2030, at det kun er måske at disse togsæt skal ombygges til ERTMS. Og hvis de ikke skal, ja så bliver de vel heller ikke renoveret!

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af Peter Christensen, 10/7 2018, 15:49 (2088 dage siden) @ Jens Hansen

Så vidt jeg husker fremgår det af Banedanmarks seneste fremlagte anlægsplan 2018 - 2030, at det kun er måske at disse togsæt skal ombygges til ERTMS. Og hvis de ikke skal, ja så bliver de vel heller ikke renoveret!

Tja, enten så kender de rette i DSB ikke ud fra BDKs idéer eller også tror DSB ikke længere på signalprogrammet.
Dog har en større teknisk omgang rumsteret i en tid og det var måske klogt med alle de usikkerheder, som BDK pt. omgiver sig med.
Hvem siger at signalprogrammet vil følge den sidste tidsplan?
Skrider dem, så står du blot med nogle endnu mere slidte tog.
Omvendt, skulle BDKs tidsplan - meget mod forventning - holde, så kan aftaler om reservedele vel laves i trin, så der kun bestilles til et givet antal togsæt efterhånden som både eftersyn og signalprogram udvikler sig. Ulempen kan være højere priser, men risikoer er jo at købe en kæmpe bunke stumper og så ikke få brug for dem....

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af caprani ⌂, København, 14/7 2018, 06:59 (2084 dage siden) @ Henrik Hansen

Når man nu er i gang med at 'levetidsforlænge uden omkostning', så burde DSB tage et kig på IR4 togene. Her kunne sæderne godt trænge til et ny omgang polstring i sædet, man efterhånden føler man sidder i et hul. DSB bør huske på, at IR4 togene efterhånden udnyttes lige så meget som IC3 togene i Intercity-systemet og hvorfor skal de passagerer der er så 'uheldige' at blive transporteret i et IR4 tog ikke også nyde godt at en levetidsforlængelse at materiellet.


Meget enig. Selv på en (forholdsvis) kort tur Kh- Od bliver det hurtigt klart for én, at ER i dén grad er tænkt som regionaltog, og det bliver bestemt ikke bedre med fremskridende slid......

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af P.Jensen, 10/7 2018, 11:27 (2088 dage siden) @ Jens Hansen

Ordet levetidsforlængelse kan ikke bruges om stof.... Jo, måske hvis man tænker på sædernes levetid.
Ellers forstår jeg ordet som teknisk opdatering - f.eks. udskiftning af motorer eller installering af bedre klimaanlæg.

Uden meromkostninger kan meget vel været rigtigt, hvis det er del af en almindelig vedligeholdelse, som jeg vælger at tro det er. Det skal vel skiftes alligevel hvis det er slidt.

Men PR-mæssigt er det godt arbejde - det at gøre en "ikke-nyhed" til en fordel for kunderne...
Man kan vel forvente at man udskifter slidte gulvtæpper m.v.

P.Jensen

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af RasmusD, 10/7 2018, 13:59 (2088 dage siden) @ Jens Hansen

Kort fortalt: alle IC3 skal til et større, lovpligtigt servicetjek inden for en overskuelig fremtid, hvor de populært sagt bliver gennemgået i hoved og røv.

Sidst de gennemgik det tjek, fik sæderne også nyt betræk mv. Det bliver betragtet som en del af de almindelige driftsomkostninger og er budgetteret for længe siden.

Med andre ord skulle interiøret alligevel have en overhaling i forbindelse med det forestående tjek. Nu har man så bare fundet ud af at gøre det med et nyt design inden for det eksisterende budget.

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 10/7 2018, 11:45 (2088 dage siden) @ Niels Munch

Jaaa, så kan man tage dem yd af drift for denne sminke, tilbage i drift, for at tage dem ud af drift til det nye signal system. Så kort tid efter tage dem ud af drift.

Savner noget optimering, og tænke langsigte.
Flot ser det ud, personligt forkader jeg ikke min bil, før der er stabil drift. Om det så bliver bn-vogne.

Nogen som har set min ja hat

Avatar

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/7 2018, 14:33 (2088 dage siden) @ hummel_62

Nogen som har set min ja hat

[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af NikolaiHS, 10/7 2018, 13:45 (2088 dage siden) @ Niels Munch

Er der nogen, der er bekendt med noget nyt i forhold til den udvendige bemaling af MF?
Der er tidligere blevet bragt et ganske utydeligt billede fra et værksted og ligeledes en illustration i DSB's fagblad. Er det interiørfornyede sæt mon også det sæt, der er fornyet udvendigt?

På forhånd tak.

Avatar

"Nu bliver IC3-togene opgraderet"

af mss ⌂, 11/7 2018, 00:52 (2088 dage siden) @ NikolaiHS

Godt spørgsmål!
Jeg er også spændt på hvad der sker med det nye udvendige design.

I mellemtiden kan vi ihvertfald glæde os over at togene får en indvendig opdatering. Det ser godt ud :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" – stadig sæder fra 80'erne

af mpp, 10/7 2018, 14:02 (2088 dage siden) @ Niels Munch

Det er meget fint og tillykke til DSB med at levetidsforlænge et utidssvarende design. Men med det sagt virker det som en kæmpe missed opportunity ikke at have tænkt nærmere over indretningen og gøre den tidssvarende til de rejsemønstre der gælder nu og ikke i 90'erne. Det kunne f.x. have været:

– Mange flere sæder opstillet som flysæder. Som solopassager er det ikke mega fedt at flette ben med medrejsende og jeg kan dårligt arbejde på min computer på de almindelige borde
– Bagagereoler ved dørene så store kufferter også kan komme med
– Stikkontakter under sæderne så man kan bruge sin telefon mens man lader den og ikke får computeropladere i hovedet

Med flysæder (specielt a la IC4 eller ICE) kunne man måske rykke sæderne lidt tættere sammen og samlet set få plads til flere passagerer og mere bagage i toget. Hvis man så samtidigt sikrede at der kun var et indretningskoncept på IC/ICL tog (og ikke som i dag forskellig indretning afhængig af IC3, IC4 og ER4) ville toget kunne blive rigtigt relevant for mange mennesker.

Når jeg tager toget kan jeg regne med at jeg behageligt kan bruge min computer i de 8 sæder i stillekupeen tæt ved første klasse på IC3, mens det i alle de andre sæder er mega ubehageligt og ødelægger ryggen. I både Eurostar og DB IC/ICE og hvad jeg ellers har prøvet i udlandet er flysædeopstilling fuldstændigt standard og det er aldrig noget problem at bruge rejsetiden på at arbejde. Går man igennem et halvfuldt IC3 tog er der altid en masse der sidder med dårlig ergonomi, hvilket altså ikke trækker kunder til.

Så altså – meget fint med en opgradering, men det gør ikke toget tidssvarende. Hvis fjernbusserne kan lave et ‘business’ produkt med blot minimalt længere mellem sæderne og ordentlige borde (som jeg har set mange steder i udlandet), vil jeg som kunde vælge det over DSB hver dag. Lige nu er det hip som hap, men der er sket ikke nogen grund til at busserne skulle kunne tage det kundesegment fra DSB – og jeg foretrækker altså toget (også selvom jeg skal betale ekstra for det), men har ikke lyst til at sidde og kukkelure fordi indretningen absolut ikke må blive opdateret på 30 år.

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" – stadig sæder fra 80'erne

af Jimmy, 10/7 2018, 14:21 (2088 dage siden) @ mpp

Som chauffør på disse kære togsæt :-)

Så ville det være dejligt at de udvendige førerrumssidedøre også fik nye gummilister og cykelslangen/oppustelig gummislange rundt om frontdøren også blev udskiftet da det både trækker og larmer med vindstøj på nogle af togsættene. En ny skærm i førebordet ville heller ikke være dårligt, i solskin er det utroligt svært at se noget som helst i disse skærme. Motore og gearkasser m.m. Trænger også til en gevaldig renovering opgradering, men det er der nok ikke penge til i denne omgang....

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" – stadig sæder fra 80'erne

af Svend, 10/7 2018, 14:41 (2088 dage siden) @ mpp

Nej tak herfra til sædeopstilling som i fly.
Ja tag til firemandsgrupper - som i dag - hvor sædeplacering og placering af vinduer passer sammen.

--
Svend

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" – stadig sæder fra 80'erne

af mpp, 10/7 2018, 14:48 (2088 dage siden) @ Svend

Nej tak herfra til sædeopstilling som i fly.
Ja tag til firemandsgrupper - som i dag - hvor sædeplacering og placering af vinduer passer sammen.

Behøver ikke være alle sæderne der er opstillet som fly – men man må kunne finde en balance tilsvarende IC4 eller ICE hvor det er lidt blandet så man kan finde de sæder der bedst passer til ens rejsebehov.

Som det er nu afholder opstillingen mig fra entusiastisk at vælge toget til, da jeg ikke ved om jeg kan arbejde og strække benene undervejs eller jeg bare kan sidde og kigge tomt ud i luften på turen. Det hjælper at jeg står på et tomt tog i København, men for mig er balancen ærligt talt ikke den rigtige.

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" – stadig sæder fra 80'erne

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 10/7 2018, 14:51 (2088 dage siden) @ Svend

Nej tak herfra til sædeopstilling som i fly.
Ja tag til firemandsgrupper - som i dag - hvor sædeplacering og placering af vinduer passer sammen.


Jeg vil til enhver tid også vælge firemandsgrupperne, hvor sæder og vindue passer sammen.

Sammenlignet med IR4, hvor sæderne for en stor dels vedkommende står i flyopstilling, så er IC3 langt at foretrække. Sædeafstanden på IR4 er så 'sammenpresset' at det i realiteten ikke er muligt at arbejde ved sæderne i flyopstilling, og vindue og sæder passer ikke sammen ved ca. hvert 3. sæde, hvor du har glæden af at kigge ind i en væg. Endvidere mangler bordet i firemandsgrupperne i IR4, nok fordi sæderne er placeret tættere sammen end på IC3.

Hvis DSB ville noget for at tiltrække flere til togene, så valgte man at ombygge IR4 togene til IC3 standard, med samme sæder og sædeafstand. Så ville man få et helt igennem perfekt tog, der er lydløst og ligger godt i sporet - det bedste fra IR4 og det bedste fra IC3.

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" – stadig sæder fra 80'erne

af mpp, 10/7 2018, 16:29 (2088 dage siden) @ Henrik Hansen

1) Enig i at sæderne i ER4 er presset for meget sammen. Det hænger nok også sammen med at de hver især er for 'tykke' sådan at stoleryggen tager forholdsvist mere plads. Det skulle ganske givet ikke være de sæder der bliver valgt fremover.

2) ER4 og IC3 (og IC4) burde have samme standard for betjening, sæder m.m. når de kører samme ruter. Det er åndssvagt at skulle gætte på hvilket sæde man får. Det samme gælder i regionaltog hvor det også er et kludetæppe og en gættekonkurrence at finde ud af hvilke sæder man kan forvente.

3) Det er ikke enten/eller men både/og. Det smarte ville være at købe en nogle nye sæder a la IC4 og så sætte dem ind i midtervognen i IC3 og i en til halvanden vogn i ER4 (side note: hvorfor er der stadig en adskillelse i midtervognen når der ikke har været rygekupe i toget i mange år). Man kunne så tage de sæder der bliver til overs i IC3 og sætte dem ind i ER4, så standarden er ens.

4) Selvom man godt kan lide 4-mandsbordene er der jo også andre passagerer at tage hensyn til. Hvis jeg har min computer stående på bordet kan personen overfor ikke samtidig bruge bordet. Med flysæder har alle deres eget bord og den slags konflikter undgås.

Indretningen af togene er allerede blevet ændret i med at børnelegepladsen er blevet taget ud af familieafdelingen, rygekupeen er fjernet og der er gjort mere plads til barnevogne og cykler. S-togene er også blevet ændret med langt mere plads til cykler, så det burde da være muligt også at se på fjerntogene. ICE togene i Tyskland bliver jo også løbet blevet ændret i takt med at folks ønsker og forventninger ændrer sig.

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" – stadig sæder fra 80'erne

af kme, 10/7 2018, 14:50 (2088 dage siden) @ mpp

– Mange flere sæder opstillet som flysæder. Som solopassager er det ikke mega fedt at flette ben med medrejsende og jeg kan dårligt arbejde på min computer på de almindelige borde
– Bagagereoler ved dørene så store kufferter også kan komme med
– Stikkontakter under sæderne så man kan bruge sin telefon mens man lader den og ikke får computeropladere i hovedet

Tre gange Hørt!

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" – stadig sæder fra 80'erne

af Hedegaard, 10/7 2018, 21:00 (2088 dage siden) @ mpp

4-mands opstillingen fungerer godt hvis du rejser sammen med venner eller familie. Men hvis du er solo-rejsende, så opstår der gerne et hav af gener undervejs.

- Enten får du et oplader-kabel i hovedet (hvis du sidder ved vinduet) eller også får andre dit oplader-kabel i hovedet (hvis du sidder ved gangen)

- At arbejde på din computer betyder at du optager al bordplads for vedkommende der sidder overfor dig.

- Har du baggage med som du skal have adgang til flere gange under turen, så er du nødt til at vælge en gangplads. Vælger du en vindueplads har du valget mellem at placere din taske på bordet (igen optager du bordplads for vedkommende overfor), eller du skal placere den på gulvet, hvilket giver endnu mindre benplads, både for dig og vedkommende overfor.

- Du kan ikke hvile dig normalt, da du hele tiden skal passe på hvor dine ben befinder sig.

- Du skal flette dine ben sammen hver gang din sidemand skal smide skrald ud, hvilket som regel er i blinde, da han eller hun har svært ved at se under bordet.


- Husk at IC3 også bruges til nat-rejser, hhv. til Hamburg og mellem landsdelene. Her er denne sæde opstilling endnu værre, da alle prøver på at få noget søvn, men de fleste kan ikke sidde behageligt uden at genere deres medrejsende.

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" – stadig sæder fra 80'erne

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 10/7 2018, 21:54 (2088 dage siden) @ Hedegaard

4-mands opstillingen fungerer godt hvis du rejser sammen med venner eller familie. Men hvis du er solo-rejsende, så opstår der gerne et hav af gener undervejs.


Jeg rejser ofte alene, men vælger som regel 4-mands opstillingen, da det ikke føles så indeklemt som flyopstillingen. Det er rigtigt at der er fordele og ulemper ved begge opstillinger, men hvad enten der er fly-opstilling eller 4-mands opstilling, så vil man altid komme til at generer sidemanden, hvis man skal op i bagagehylden efter et eller andet undervejs - eller man skal benytte toilettet.

Fly-opstillingen fungerer rigtig godt på IC4, hvor der er dejligt med benplads og sæderne er placeret så alle har udsigt fra vinduet, lige modsat IR4 hvor flyopstillingen godt kan virke noget trang og indelukket - lidt som af flyve til Mallorca på charterferie.

IC3 har er sædemodul på 2060 mm - Hvad er sædemodullet egentlig på IC4 og ER ?

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" – stadig sæder fra 80'erne

af kme, 10/7 2018, 22:30 (2088 dage siden) @ Henrik Hansen

IC3 har er sædemodul på 2060 mm - Hvad er sædemodullet egentlig på IC4 og ER ?

Det lyder vel luksuriøst. "Seat pitch" på economy class hos anstændige flyselskaber er 30-32" (760 til 810 mm).

Avatar

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" – stadig sæder fra 80'erne

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/7 2018, 23:37 (2088 dage siden) @ kme

IC3 har er sædemodul på 2060 mm - Hvad er sædemodullet egentlig på IC4 og ER ?

Det lyder vel luksuriøst. "Seat pitch" på economy class hos anstændige flyselskaber er 30-32" (760 til 810 mm).

Mon ikke det modul dækker hele 4 mands gruppen?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Nu bliver IC3-togene opgraderet" – stadig sæder fra 80'erne

af mpp, 10/7 2018, 23:39 (2088 dage siden) @ kme

Der er rigtigt meget plads på IC3-togene. Det er også værd at bemærke at de 8 sæder der står opstillet som flysæder hver har lige så meget plads som alle de andre sæder – eller måske endda mere hvis man tænker på at pladsen under sæderne normalt bliver brugt til bagage, mens man der kan stikke fødderne ind under sædet foran.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak