Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Afsporing? (Generelt)

af Jens Hansen, 10/7 2018, 15:31 (2088 dage siden)

Noget tyder på at ER 45 her i eftermiddag er afsporet i Odense!

Afsporing?

af OD, Od ⌂, 10/7 2018, 15:42 (2088 dage siden) @ Jens Hansen

Noget tyder på at ER 45 her i eftermiddag er afsporet i Odense!

MF 45.

Afsporing?

af Jens Hansen, 11/7 2018, 06:49 (2087 dage siden) @ OD, Od

Ja, korrekt.

Forhåbentligt skete er ikke noget.

Afsporing?

af 1993matias ⌂, KH, 11/7 2018, 09:45 (2087 dage siden) @ Jens Hansen

Det så ikke sådan ud da jeg kørte forbi, de var i gang med at sporsætte den ved 18-tiden med en slags luftpude. Den lå sandsynligvis og rangerede, har jeg ladet mig fortælle

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Afsporing?

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 11/7 2018, 21:59 (2087 dage siden) @ 1993matias

Det så ikke sådan ud da jeg kørte forbi, de var i gang med at sporsætte den ved 18-tiden med en slags luftpude. Den lå sandsynligvis og rangerede, har jeg ladet mig fortælle

Du kan være helt sikker på det har været under rangering :-)

Havde det været med passagerer så havde alle vores medier gået "amok". Og folk ville have indsendt en
"milliard" fotos fra deres mobiler til enhver Redaktion ;-)

Afsporing?

af William Skov ⌂, 11/7 2018, 22:40 (2087 dage siden) @ Steen Nielsen

Det så ikke sådan ud da jeg kørte forbi, de var i gang med at sporsætte den ved 18-tiden med en slags luftpude. Den lå sandsynligvis og rangerede, har jeg ladet mig fortælle


Du kan være helt sikker på det har været under rangering :-)

Hvordan det? Er materieltog også rangering?

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Afsporing?

af Morten, 12/7 2018, 06:46 (2086 dage siden) @ William Skov

Rangere iflg Den Danske Ordborg: flytte en del af en togstamme fra ét spor til et andet, fx for at samle togvogne der skal samme sted hen.

Mvh
Morten

Afsporing? Definition på rangering

af Steff, 12/7 2018, 09:41 (2086 dage siden) @ Morten

”Rangertjenesten er rangeringen af Enkeltvogne, Vogngrupper eller hele Tog, med det formål at sammenstille Tog, deling af Tog med henblik på henstilling af Enkeltvogne, henstilling af Vogne på Side-, Læsse- eller Værkstedsspor og må kun gennemføres under ledelse af en Stationsansvarlig eller en Rangerleder.
Kørehastigheden ved Rangering er i al almindelighed ikke begrænset, dog skal Rangeringen gennemføres med forsigtighed og behændighed, så hverken Trafiksikkerhed eller den personlige Sikkerhed for de Tjenstgørende eller andre Personer kommer i fare”.
(Encyklopædi for Jærnbanevæsen, S. 11228)

”Rangerlokomotiverne, af hvilke der kræves stor Trækkekraft og hurtig Igangsætning, men fortrinsvis ringe Hastighed, er i Reglen byggde som Tenderlokomotiver med særlig lave hjul, der i Almindelighed alle er koblede”.
(Damplokomotivet og dets betjening, Tekst, side 61, De Danske Statsbaner, Maskinafdelingen 1948).

Sidste citat nok ikke anvendelig mere.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Afsporing? Definition på rangering

af Niels Munch, 12/7 2018, 09:54 (2086 dage siden) @ Steff

Det er vel signalvisningen, der er afgørende for, om et tog kører som "tog" eller er en "rangerbevægelse".

Afsporing? Definition på rangering

af 1993matias ⌂, KH, 12/7 2018, 10:23 (2086 dage siden) @ Niels Munch

Ja, det vil jeg mene. Rent SR-mæssigt rangerer man jo, når man kører rundt på stationen (og dermed kører på hvide signaler)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Afsporing? Definition på rangering

af Svend, 12/7 2018, 12:58 (2086 dage siden) @ 1993matias
redigeret af Svend, 12/7 2018, 13:33

Ja, det vil jeg mene. Rent SR-mæssigt rangerer man jo, når man kører rundt på stationen (og dermed kører på hvide signaler)

.
Du er på vej, men gætter stadig ..... ;-)

Den bedste vej til at finde ud af, hvad der menes med "rangering" og hvornår og hvordan det sker, er ved at studere Sikkerhedsreglementet (SR)

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak