Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togene kører som vinden blæser... (Generelt)

af Jens N, Fredericia, 9/8 2018, 20:35 (2059 dage siden)

Pressemeddelelse fra Banedanmark.

Hvem beslutter aflysningerne og ud fra hvilke kriterier?

Og hvad er det man frygter? Det er godt nok sjældent at et tog blæser af skinnerne og en evt. påkørsel af et væltet træ er sjældent skyld i skader på passagererne.

Der er ikke tilsvarende meldinger om lukkede veje og aflyste busser. Endnu et godt argument for vejene...

Mvh. Jens

Togene kører som vinden blæser...

af andersj, Aalborg, 9/8 2018, 21:03 (2059 dage siden) @ Jens N

Jeg står pt. i Hamburg Altona og venter på nattoget til Zürich, og lige pt. kører der ingen tog i hele Nordtyskland - pga. følgeskader efter uvejret. Strækningerne blev lukket som dominobrikker.

Der står også en IC3 “parkeret” , men der får folk vist taxaboner lød det til.

--
Mvh Anders

Togene kører som vinden blæser...

af krabsen, 9/8 2018, 21:08 (2059 dage siden) @ Jens N

Pressemeddelelse fra Banedanmark.

Hvem beslutter aflysningerne og ud fra hvilke kriterier?

Formentlig de relevante beslutningstagere ud fra en generel vurdering af forholdene, herunder DMIs forventning til vindstyrker m.v.
Det vil altid være en afvejning af fordele og ulemper ved de forskellige alternativer.

Og hvad er det man frygter? Det er godt nok sjældent at et tog blæser af skinnerne og en evt. påkørsel af et væltet træ er sjældent skyld i skader på passagererne.

Men kan give ganske store besværligheder og skade på materiel, problem med at skaffe erstatningstransport med kort varsel, følgeskader osv.. Hvis (hvad der vel er ret stor sandsynlighed for) et væltet træ i en vestjysk plantage stopper et tog langt fra offentlig vej kan det være ret bøvlet at få erstatningsbusser ind i den plantage, for der er nok væltet flere træer..

Der er ikke tilsvarende meldinger om lukkede veje og aflyste busser. Endnu et godt argument for vejene...

Fuldstændig korrekt: På fleksibilitet ved uforudsete hindringer for trafikken vinder biler stort. Det har ikke noget med hverken politiske holdninger eller had til jernbaner at gøre, det er et simpelt spørgsmål om forskelle i tekniske løsninger: Det er meget lettere for en bus at køre uden om en forhindring, finde andre veje etc., end det er for et tog.

Togene kører som vinden blæser...

af Jens N, Fredericia, 9/8 2018, 21:15 (2059 dage siden) @ krabsen

Fuldstændig korrekt: På fleksibilitet ved uforudsete hindringer for trafikken vinder biler stort. Det har ikke noget med hverken politiske holdninger eller had til jernbaner at gøre, det er et simpelt spørgsmål om forskelle i tekniske løsninger: Det er meget lettere for en bus at køre uden om en forhindring, finde andre veje etc., end det er for et tog.


Jeg har haft interesse for jernbanen siden slutningen af 1980’erne, og i de år mindes jeg ikke mange aflysninger af jernbanedriften grundet storm. Der var orkanen i 1999. Andre?

Det lader til at være et nyere fænomen, der er opstået indenfor de sidste par år.

Mvh. Jens

Togene kører som vinden blæser...

af krabsen, 9/8 2018, 21:31 (2059 dage siden) @ Jens N

Jeg har haft interesse for jernbanen siden slutningen af 1980’erne, og i de år mindes jeg ikke mange aflysninger af jernbanedriften grundet storm. Der var orkanen i 1999. Andre?

Men du mindes forhåbentlig en lang række afbrydelser af togtrafikken? Det sker ved langt de fleste storme.

En aflysning er et spørgsmål om at forebygge i stedet for at helbrede.

Togene kører som vinden blæser...

af OLL, Ballerup, 9/8 2018, 21:24 (2059 dage siden) @ Jens N

Der er ikke tilsvarende meldinger om lukkede veje og aflyste busser. Endnu et godt argument for vejene...

Mvh. Jens

Der kan jeg så meddele at under de sidste 2 storme i København, der har forskellige busselskaber valgt at indstille trafikken grundet for kraftig blæst. Jeg stod selv, for nogle år siden, på Buddinge station og blev meddelt af min far, som arbejder for et busselskab, at jeg kunne meddele folk som ventede på de forskellige linjer, at busserne ville blive indstillet og at alle busser ville vende på Buddinge, grundet noget af taget var fløjet af Lyngby rådhus og landet omkring Lyngby station.
Så jo, busserne bliver også indstillet, hvis folkene som holder øje med vejret/trafikken finder det for risikofyldt at lade dem kører videre.
Endevidere så er det næsten kutyme at både Øresund- og Storebæltsbroen lukkes når der er stormvarsler.
Politiet kan også sagtens melde ud; at al unødig kørsel frarådes, som de også har gjort ved de seneste storme.

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Togene kører som vinden blæser...

af fætter.guf, 10/8 2018, 06:28 (2058 dage siden) @ OLL

Hej

Forsigtighedsprincippet skyldes oktoberstormen i 2013.

En kraftig storm over Nordeuropa, gjorde at Banedanmark indstillede det meste at trafikken om eftermiddagen.
Op mod 5000 mennesker sad pludselig fast, enten på stationerne eller i togene ude på strækningerne og kunnne ikke komme nogen vegne

Derfor har man siden valgt at indstille på forhånd, så man ikke ender i samme uoverskuelige situation igen.

Stormen gjorde i øvrigt, at fremtidige storme skulle navngives.
Det skal i parantes nævnes, at der alene i Danmark døde 3 mennesker som følge af stormen.

Lars

Togene kører som vinden blæser...

af Jens N, Fredericia, 10/8 2018, 07:33 (2058 dage siden) @ fætter.guf

Forsigtighedsprincippet skyldes oktoberstormen i 2013.

En kraftig storm over Nordeuropa, gjorde at Banedanmark indstillede det meste at trafikken om eftermiddagen.
Op mod 5000 mennesker sad pludselig fast, enten på stationerne eller i togene ude på strækningerne og kunnne ikke komme nogen vegne

Derfor har man siden valgt at indstille på forhånd, så man ikke ender i samme uoverskuelige situation igen.


Men er det smart? De mennesker der rammes af togaflysningerne, bliver jo ikke hjemme allesammen, men søger alternativ (vej)transport.
Men det er naturligvis nemmest at aflyse.

Personligt er jeg mere tryg ved at sidde i et tog i en storm end i en bus, da toget er noget kraftigere bygget end en bus eller bil.

Stormen gjorde i øvrigt, at fremtidige storme skulle navngives.
Det skal i parantes nævnes, at der alene i Danmark døde 3 mennesker som følge af stormen.


Sad de tre, der ulykkeligvis omkom, i et tog, en bus, en bil eller noget helt andet?

Mvh. Jens

Togene kører som vinden blæser...

af Jens N, Fredericia, 10/8 2018, 06:15 (2058 dage siden) @ Jens N

Pressemeddelelse fra Banedanmark.

Hvem beslutter aflysningerne og ud fra hvilke kriterier?

Og hvad er det man frygter? Det er godt nok sjældent at et tog blæser af skinnerne og en evt. påkørsel af et væltet træ er sjældent skyld i skader på passagererne.

Der er ikke tilsvarende meldinger om lukkede veje og aflyste busser. Endnu et godt argument for vejene...


Og stormen blev slet ikke så slem som forudset.

Det var godt at man på forhånd aflyste alle togene, så en masse kunder her til morgen ikke kan komme frem...
For man har vel ikke formået at annullere aflysningerne?

Mvh. Jens

Togene kører som vinden blæser...

af Poul Andersen, 10/8 2018, 07:03 (2058 dage siden) @ Jens N

Stormen gik i land her på vestkysten ved 05.00 tiden.
Efter nogle kraftige vindstød, er det efter kl. 06.00, blevet til en "god frisk vestenvind".

Her kl. 07.00 melder alle hjemmesider stadig om aflyste tog her i området indtil kl.11.00.

Mvh.
Poul
Varde.

Togene kører som vinden blæser...

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 10/8 2018, 07:53 (2058 dage siden) @ Jens N

Og stormen blev slet ikke så slem som forudset.

Det var godt at man på forhånd aflyste alle togene, så en masse kunder her til morgen ikke kan komme frem...
For man har vel ikke formået at annullere aflysningerne?


Det er pinligt ud over alle grænser - det findes efterhånden næsten ikke den ting som kan bruges for at undgå at afvikle trafikken. Hvis det er et resultat af 'forsigtigshedsprincippet', så bør man måske helt undlade at køre tog længere - for tænkt nu hvis der sker et eller andet undervejs som skal håndteres - uha, så er det bedre at aflyse....

Det største problem i togtrafikken her til morgen er tilsyneladende et lynnedslag på Lolland, så der er ingen tog mellem Nykøbing F og Rødby - næste gang der ser ud til torden, så bør man af hensyn til 'forsigtighedsprincippet' nok indstille driften, så man ikke overrasket af en pludselig hændelse.

Aktierne i FlixBus må efterhånden være et eftertragte stykke papir. Fortsætter jernbanen i samme spor som hidtil, så nedlægger den nok sig selv.

Togene kører som vinden blæser...

af Gæst19, 10/8 2018, 07:22 (2058 dage siden) @ Jens N

Nordjyske Jernbaner kører tilsyneladende alligevel

Togene kører som vinden blæser...

af Jens N, Fredericia, 10/8 2018, 07:26 (2058 dage siden) @ Gæst19

Nordjyske Jernbaner kører tilsyneladende alligevel


Det er dejligt at læse at Nordjyske Jernbaner tager ansvar for en ændret situation.

Mvh. Jens

Togene kører som vinden blæser...

af Poul Andersen, 10/8 2018, 07:34 (2058 dage siden) @ Jens N

Der meldes heller ikke om aflysninger på Lemvigbanen,
der på strækningen til Thyborøn ellers ligger meget tæt på Vesterhavet.

mvh.
Poul.

Togene kører som vinden blæser...

af Georg Schmidt, 10/8 2018, 08:07 (2058 dage siden) @ Poul Andersen

Hej Poul
Med hensyn til Lemvigbanen så er træerne derude ikke så høje og i forvejen skæve med vinden, så der er ikke så meget der kan falde ind over banen.:-D
Det skal lige siges, at der i øjeblikket er orkanagtige vindstød fra vest i Thyborøn og svag vind fra øst i Hanstholm. Lavtrykket ligger lige syd for Hanstholm så det vil nok være klogt ikke at køre på Thybanen lige den første times tid.

Togene kører som vinden blæser...

af Peter Christensen, 10/8 2018, 08:38 (2058 dage siden) @ Jens N

Nordjyske Jernbaner kører tilsyneladende alligevel

Det er dejligt at læse at Nordjyske Jernbaner tager ansvar for en ændret situation.

Det rigtig sjove var så at overhører en mobilsamtale i toget på vej til Kh.
Brudstykkerne var ca. således:
- jeg hører at Nordjyske kører tog. Hvad gør vi?
- Kan vi ikke gøre noget? Prøv nu lige at se på det (lød lidt smågnaven over svaret).
- Jeg er inde om 15 min. (hvilket passer så nogenlunde med at gutten har tjenested omkring Kh og IKKE Htå).
Det er åbenbart ikke alle hos BDK/DSB som er heeelt enige i aflysningscirkusset.

Omvendt, jernbanen har kun 5 fjender: Sommer, vinter, forår, efterår og sig selv.

Togene kører som vinden blæser...

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 10/8 2018, 09:47 (2058 dage siden) @ Peter Christensen

og den værste er nok dem selv

synes efterhånden at de bruger alle mulige grunde til ikke at køre tog. DSB/Bane.dk

Tidligere indslag om modstandfolk og jernbaner i dag, forekommer mig mere og mere sandsynligt.
Elsker to og mener at offentligt transport er et must.

Men efter hånden luk lortet.

ps har set et video indslag om man i 50'erne i lægge et skifte spor imellem to tog. 1 time drift.
ikke skrive fejl, det tog en time.

Togene kører som vinden blæser...

af Svend, 10/8 2018, 11:45 (2058 dage siden) @ hummel_62

og den værste er nok dem selv

synes efterhånden at de bruger alle mulige grunde til ikke at køre tog. DSB/Bane.dk

Tidligere indslag om modstandfolk og jernbaner i dag, forekommer mig mere og mere sandsynligt.
Elsker to og mener at offentligt transport er et must.

Men efter hånden luk lortet.

ps har set et video indslag om man i 50'erne i lægge et skifte spor imellem to tog. 1 time drift.
ikke skrive fejl, det tog en time.

.
Floskler .....

--
Svend

Togene kører som vinden blæser...

af Karl Høst, 10/8 2018, 11:19 (2058 dage siden) @ Jens N

Nordjyske Jernbaner tager ansvar, skriver Jens N, ja, men først efter at have fået tilladelse af Banedanmark. Læs

Togene kører som vinden blæser...

af Jens Hansen, 10/8 2018, 08:48 (2058 dage siden) @ Jens N

Banedanmark har kun en berettigelse og det er, at der kører tog. Derfor har jeg respekt for, at de sikrer togdriften, ved at forebygge. Her er forebyggelsen så, ikke at køre tog.

Hvis det er korrekt, at man forebyggende begyndte at aflyse tog, efter erfaringer fra 2013, og så fortsat gør det, ja så er der jo noget galt. Man må i den mellemliggende årrække have haft muligheder for, at identificere risici og iværksæt en plan for afhjælpning. Og planen kunne nok, på 5 år være sæt i værk, måske på nogle af strækningerne?

Som nævnt - den eneste grund til at Banedanmarks eksisterer er, at der kører tog.

JH

Togene kører som vinden blæser...

af Niels, Aarhus, 10/8 2018, 11:02 (2058 dage siden) @ Jens Hansen

Hej
Lige nu sidder jeg så i RA 5435 Århus - Struer, men vi kommer kun til Skive pga. et væltet træ mellem Skive og Struer.
Vi må se, hvad der sker????

Vh. Niels H

Togene kører som vinden blæser...

af Svend, 10/8 2018, 11:47 (2058 dage siden) @ Niels

Hej
Lige nu sidder jeg så i RA 5435 Århus - Struer, men vi kommer kun til Skive pga. et væltet træ mellem Skive og Struer.
Vi må se, hvad der sker????

.
Hele tråden startede således:

"Og hvad er det man frygter? Det er godt nok sjældent at et tog blæser af skinnerne og en evt. påkørsel af et væltet træ er sjældent skyld i skader på passagererne."

Gad vide om forfatteren har yderlige kommentarer?

--
Svend

Togene kører som vinden blæser...

af OD, Od ⌂, 10/8 2018, 12:23 (2058 dage siden) @ Svend

Hej
Lige nu sidder jeg så i RA 5435 Århus - Struer, men vi kommer kun til Skive pga. et væltet træ mellem Skive og Struer.
Vi må se, hvad der sker????

.
Hele tråden startede således:

"Og hvad er det man frygter? Det er godt nok sjældent at et tog blæser af skinnerne og en evt. påkørsel af et væltet træ er sjældent skyld i skader på passagererne."

Gad vide om forfatteren har yderlige kommentarer?

Forfatteren har vel ikke skrevet noget forkert...?
Men det er altså helt ude i hampen, at der siden stormen i oktober 2013 (der kom fuldstændig bag på DMI) er blevet lavet disponeringsplaner, der gør at trafikken indstilles, hvis der varsles vind lidt over det normale. De fleste gange er det slet ikke blevet så slemt som forventet, men det er der ikke taget højde for i disponeringsplanen. Personale og materiel må jo stadig i en vis udstrækning være til rådighed, da de seneste storme først er varslet dagen før. Der er sgu ikke noget at sige til, at hele Banedanmark efterhånden sejler med den tåbelige inkompetence du og andre har udvist de sidste mange år.

Og ja ja, du er velkommen til at skrive et eller andet smart, eller bruge din vanlige citatsteknik, men forvent ikke et svar - du er opgivet.

Togene kører som vinden blæser...

af Svend, 10/8 2018, 13:26 (2058 dage siden) @ OD, Od

Hej
Lige nu sidder jeg så i RA 5435 Århus - Struer, men vi kommer kun til Skive pga. et væltet træ mellem Skive og Struer.
Vi må se, hvad der sker????

.
Hele tråden startede således:

"Og hvad er det man frygter? Det er godt nok sjældent at et tog blæser af skinnerne og en evt. påkørsel af et væltet træ er sjældent skyld i skader på passagererne."

Gad vide om forfatteren har yderlige kommentarer?


Forfatteren har vel ikke skrevet noget forkert...?
Men det er altså helt ude i hampen, at der siden stormen i oktober 2013 (der kom fuldstændig bag på DMI) er blevet lavet disponeringsplaner, der gør at trafikken indstilles, hvis der varsles vind lidt over det normale. De fleste gange er det slet ikke blevet så slemt som forventet, men det er der ikke taget højde for i disponeringsplanen. Personale og materiel må jo stadig i en vis udstrækning være til rådighed, da de seneste storme først er varslet dagen før. Der er sgu ikke noget at sige til, at hele Banedanmark efterhånden sejler med den tåbelige inkompetence du og andre har udvist de sidste mange år.

Og ja ja, du er velkommen til at skrive et eller andet smart, eller bruge din vanlige citatsteknik, men forvent ikke et svar - du er opgivet.

.
Det er altid rart med professionelle indspark til debatten fra folk som ved alt (og mere til) om jernbanedriften. Tak Ole, du er uundværlig :-D :-D :-D

[image]

--
Svend

Togene kører som vinden blæser...

af Jens N, Fredericia, 10/8 2018, 12:28 (2058 dage siden) @ Svend

Hej
Lige nu sidder jeg så i RA 5435 Århus - Struer, men vi kommer kun til Skive pga. et væltet træ mellem Skive og Struer.
Vi må se, hvad der sker????

.
Hele tråden startede således:

"Og hvad er det man frygter? Det er godt nok sjældent at et tog blæser af skinnerne og en evt. påkørsel af et væltet træ er sjældent skyld i skader på passagererne."

Gad vide om forfatteren har yderlige kommentarer?


Og hvor mange kom til skade? Ingen.
Man kan altid trække sikkerhedskortet. Det får man bare ikke kørt nogen tog af. Imens kører busserne lystigt i samme områder.

Siden stormen i 2013, som i øvrigt kom totalt bag på DMI, har Banedanmark været meget hurtige til at aflyse drift, i stedet for at se hvordan man kan undgå stormskader, f.eks. ved forebyggende træfældning.

Der findes åbenbart ingen visioner hos Banedanmark til at sikre driften. Taberen bliver jernbanen.

Mvh. Jens

Avatar

Togene kører som vinden blæser...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/8 2018, 13:32 (2058 dage siden) @ Jens N

Siden stormen i 2013, som i øvrigt kom totalt bag på DMI, har Banedanmark været meget hurtige til at aflyse drift, i stedet for at se hvordan man kan undgå stormskader, f.eks. ved forebyggende træfældning.

Siden 2013 har DMI nærmest rutinemæssigt overvurderet disse storme så det er nok der "root cause" skal findes.
Hvis de af DMI varslede vindstyrker overskrider nogle grænser BDK har sat, så er det some udgangspunkt ikke BDK der skallastes - men DMI hvis stormen bare er en lille "prut".
Man kan så selvfølgelig diskutere også om BDK grænseværdier er for lave, OK.

De træer du ønsker at fælde er ikke Banedanmarks, men lodsejernes. Det vil være ekspropriation hvis man enten lovgivningsmæssigt eller på anden vis pålægger lodsejerne at der ikke må være træer i et bælte på 20 meter (for nu at vælge et tal) på hver side af en jernbane.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Togene kører som vinden blæser...

af Jens N, Fredericia, 10/8 2018, 11:31 (2058 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis det er korrekt, at man forebyggende begyndte at aflyse tog, efter erfaringer fra 2013, og så fortsat gør det, ja så er der jo noget galt. Man må i den mellemliggende årrække have haft muligheder for, at identificere risici og iværksæt en plan for afhjælpning. Og planen kunne nok, på 5 år være sæt i værk, måske på nogle af strækningerne?


I disse år bliver vejret mere ekstremt, herunder blæst, så på de fem år kunne Banedanmark måske have overvejet om man skulle lave bredere bælter, i hvilke man kun tillader trævæksten en vis højde, langs banerne.

Men det kræver jo at nogen gør sig nogle overvejelser om forebyggelse, ud over simple aflysninger.

Mvh. Jens

Togene kører som vinden blæser...

af Svend, 10/8 2018, 11:43 (2058 dage siden) @ Jens N

I disse år bliver vejret mere ekstremt, herunder blæst, så på de fem år kunne Banedanmark måske have overvejet om man skulle lave bredere bælter, i hvilke man kun tillader trævæksten en vis højde, langs banerne.

Men det kræver jo at nogen gør sig nogle overvejelser om forebyggelse, ud over simple aflysninger.

.
Det kommer du ikke langt med. Kan du - bare som eksempel - forestille dig at alle træer på banesiden på Ryvangs alle i (Hellerup) bliver fældet? Eller at der skal udbetales erstatninger til alle grundejere langs de danske banestrækninger (jeg tænker især på villahaver)?
Teori er en ting, praksis noget andet.

--
Svend

Togene kører som vinden blæser...

af Jens N, Fredericia, 10/8 2018, 12:21 (2058 dage siden) @ Svend

I disse år bliver vejret mere ekstremt, herunder blæst, så på de fem år kunne Banedanmark måske have overvejet om man skulle lave bredere bælter, i hvilke man kun tillader trævæksten en vis højde, langs banerne.

Men det kræver jo at nogen gør sig nogle overvejelser om forebyggelse, ud over simple aflysninger.

.
Det kommer du ikke langt med. Kan du - bare som eksempel - forestille dig at alle træer på banesiden på Ryvangs alle i (Hellerup) bliver fældet? Eller at der skal udbetales erstatninger til alle grundejere langs de danske banestrækninger (jeg tænker især på villahaver)?
Teori er en ting, praksis noget andet.


Hej Svend.

Det er den typiske Banedanmark holdning - det er umuligt.

Jeg kender ikke lovgivningen i detaljer, men mener helt bestemt at træer m.v. kan fjernes - også på privat grund - hvis de forstyrrer den offentlige færdsel.

I Sverige gjorde man netop dette efter decemberstormen i 1999, så selvfølgeligt er det muligt.

Mvh. Jens

Avatar

Togene kører som vinden blæser...

af Ove Nygaard, 10/8 2018, 15:19 (2058 dage siden) @ Poul Andersen

Her er så en bane, hvor man stikker fingeren i jorden, lytter til personalet og ellers handler på fornuftig vis.
https://dagbladet-holstebro-struer.dk/erhverv/VLTJ-har-ingen-stormproblemer/artikel/376992
Noget tyder på, at denne bane har folk med erfaring i opretholdelse af jernbanedriften, selv under vanskelige vejrforhold ;-)

Mvh.
Poul.

Jo, Poul, det er også min "yndlingsbane", som jeg af og til skriver på dens hjemmeside, men både du og jeg ved også nok om jernbanedrift til at kunne tilføje:" Og også under enkle driftsforhold"!;-)


Endnu engang kan man skrive "de vise ord": "Næst efter kønsdriften, er jernbanedriften den sværeste at styre i dette land"!:-D


Mvh
Ove.

Togene kører som vinden blæser...

af Jens Hansen, 10/8 2018, 15:24 (2058 dage siden) @ Ove Nygaard

Og kære Ove.

Tankevækkende at det altid er jernbanefolk, som siger det.

JH

Avatar

Togene kører som vinden blæser...

af Ove Nygaard, 10/8 2018, 15:56 (2058 dage siden) @ Jens Hansen

Og kære Ove.

Tankevækkende at det altid er jernbanefolk, som siger det.

JH


Ok, kære Jens, men det var en politiker, Klaus Berntsen, der udtalte det første gang under en debat i Rigsdagen om problemerne med at blive enige om Assensbanens linieføring, og siden er det blevet hængende!
Det er Assensbanen desværre ikke.!:-(

Vh
Ove

Avatar

Togene kører som vinden blæser...

af Ove Nygaard, 10/8 2018, 19:53 (2058 dage siden) @ Niels Munch

Ok, kære Jens, men det var en politiker, Klaus Berntsen, der udtalte det første gang .....

Øh, kære Ove, var det ikke J.K. Lauridsen, jf. http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=15202 ?

Bedste hilsener
Niels

Øh, kære Niels, jo “hvis det er fakta, så benægter a ikke fakta”. ;-)

Bedste hilsener
Ove:-D

Avatar

Togene kører som vinden blæser...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/8 2018, 13:33 (2058 dage siden) @ Jens N

I disse år bliver vejret mere ekstremt, herunder blæst, så på de fem år kunne Banedanmark måske have overvejet om man skulle lave bredere bælter, i hvilke man kun tillader trævæksten en vis højde, langs banerne.

Men det kræver jo at nogen gør sig nogle overvejelser om forebyggelse, ud over simple aflysninger.

Det vil være ekspropriation som dels kræver lovgivning og derefter en lang taksationsprocess.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Togene kører som vinden blæser...

af Mads, 10/8 2018, 14:08 (2058 dage siden) @ Michael Deichmann

I disse år bliver vejret mere ekstremt, herunder blæst, så på de fem år kunne Banedanmark måske have overvejet om man skulle lave bredere bælter, i hvilke man kun tillader trævæksten en vis højde, langs banerne.

Men det kræver jo at nogen gør sig nogle overvejelser om forebyggelse, ud over simple aflysninger.

Det vil være ekspropriation som dels kræver lovgivning og derefter en lang taksationsprocess.

Det kan man i Kina. Men heldigvis ikke i Danmark.

Togene kører som vinden blæser...

af Jens Hansen, 10/8 2018, 14:21 (2058 dage siden) @ Mads

https://www.retsinformation.dk/pdfPrint.aspx?id=170457

§ 25. Infrastrukturforvalteren kan kræve træer og anden beplantning på, over og ved baneareal fjernet, nedskåret, opstammet eller studset, når banens vedligehold eller hensynet til togdriften gør det nødvendigt. Efterkommes infrastrukturforvalterens krav ikke inden for en fastsat frist, kan infrastrukturforvalteren lade arbejdet udføre på ejerens bekostning.

Så kom bare i gang!

JH

...imens i Tyskland

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 10/8 2018, 15:10 (2058 dage siden) @ Jens Hansen

https://www.retsinformation.dk/pdfPrint.aspx?id=170457


Så kom bare i gang!

Var i maj på "Railway Innovation Seminar" hos Railtech, DTU, hvor tyske Daniel Seidel fra de tyske firma Live-EO gav et særdeles inspirerende oplæg om netop udfordringen med væltede træer på jernbanen.

Hovedårsagen til de mange væltede træer i Tyskland blev ikke nævnt som vejr- og klima forhold, men som infrastrukturforvalterens manglende overblik over, hvordan bevoksningen langs med banen ser ud. I Tyskland er der gennem årene sparet en del på forst-området, og selv om man nu vil ansætte hundredevis af nye medarbejdere, vil det tage ca 20 år at kortlægge alle strækninger (DB Netz har iøvrigt egne fly til opgaven).

EO-Live tilbyder en løsning for insfrastrukturforvaltere indenfor højspændingskabler, som de så i et pilotprojekt med DB Netz vil overføre på jernbanen. Her kan man med hjælp af allerede tilgængelige data fra forskellige offentlige satelitter kortlægge ikke bare, hvor der er bevoksning, men også hvor høj bevoksningen er, og om den udgår en risiko for jernbanedriften. Derudover kan man også med det samme se, om det er banen selv, eller en privat lodsejer, der skal pålægges at beskære træerne.

Projektet har som første "finding" afsløret, at der i testområdet (kan ikke huske delstaten) var 30% flere træer langs jernbanen, end DB Netz havbde registreret.

Forhåbentlig var der også nogle fra Banedanmark tilstede i Maj på DTU - ellers kan de jo selv kontakte EO-live gennem
https://live-eo.com/

/Lasse

Togene kører som vinden blæser...

af Svend, 10/8 2018, 18:02 (2058 dage siden) @ Jens Hansen

https://www.retsinformation.dk/pdfPrint.aspx?id=170457

§ 25. Infrastrukturforvalteren kan kræve træer og anden beplantning på, over og ved baneareal fjernet, nedskåret, opstammet eller studset, når banens vedligehold eller hensynet til togdriften gør det nødvendigt. Efterkommes infrastrukturforvalterens krav ikke inden for en fastsat frist, kan infrastrukturforvalteren lade arbejdet udføre på ejerens bekostning.

Så kom bare i gang!

.
Du overfortolker lovteksten .......

--
Svend

Togene kører som vinden blæser...

af Jens Hansen, 10/8 2018, 20:24 (2058 dage siden) @ Svend

Øh, ikke forstået.

Mener du i alvorlig at det som står i teksten, ikke gælder?

Hvis det er tilfældet forklarer det jo rigtigt mange af de problemer som Banedanmark har. Der står rigtigt mange steder at infrastrukturforvalteren skal dette eller hint. Men hvis holdningen i Banedanmark er, at hvis det betyder at vi skal gøre noget, ja så er det en overfortolkning.

JH

Togene kører som vinden blæser...

af Svend, 10/8 2018, 21:11 (2058 dage siden) @ Jens Hansen

Mener du i alvorlig at det som står i teksten, ikke gælder?

Hvis det er tilfældet forklarer det jo rigtigt mange af de problemer som Banedanmark har. Der står rigtigt mange steder at infrastrukturforvalteren skal dette eller hint. Men hvis holdningen i Banedanmark er, at hvis det betyder at vi skal gøre noget, ja så er det en overfortolkning.

To nederste linjer:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=131581

--
Svend

Avatar

Togene kører som vinden blæser...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/8 2018, 21:26 (2058 dage siden) @ Svend

Mener du i alvorlig at det som står i teksten, ikke gælder?

Hvis det er tilfældet forklarer det jo rigtigt mange af de problemer som Banedanmark har. Der står rigtigt mange steder at infrastrukturforvalteren skal dette eller hint. Men hvis holdningen i Banedanmark er, at hvis det betyder at vi skal gøre noget, ja så er det en overfortolkning.

To nederste linjer:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=131581

I Grundloven finder du:
"§ 73. Stk. 1. Ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig erstatning.

Stk. 2. Når et lovforslag vedrørende ekspropriation af ejendom er vedtaget, kan en trediedel af folketingets medlemmer indenfor en frist af tre søgnedage fra forslagets endelige vedtagelse kræve, at det først indstilles til kongelig stadfæstelse, når nyvalg til folketinget har fundet sted, og forslaget påny er vedtaget af det derefter sammentrædende folketing.

Stk. 3. Ethvert spørgsmål om ekspropriationsaktens lovlighed og erstatningens størrelse kan indbringes for domstolene. Prøvelsen af erstatningens størrelse kan ved lov henlægges til domstole oprettet i dette øjemed."

BDK eller andre myndigheder kan ikke bare beslutte at et bælte på 20 meter på hver side af banen skal ryddes på fremmed mands grund. Selv om de ikke overtager jorden, så er det en klar indskrænkning af ejendomsretten og der vil derfor skulle betales en eller anden form for erstatning. Mange men ikke alle skoveneer Statsskove, og der kunne man måske nok aftale en overenskomst, men de private lodsejere skal kompenseres.

Sådan er det i et retssamfund.

Den bestemmelse du refererer til kan benyttes hvis man har situationer med dårlig vedligeholdelse eller hvor enkeltstående træer åbenbart truer med at vælte ud over banen (rådne rødder eller lign.).
En almindelig lov kan ikke tilsidesætte bestemmelserne i Grundloven.
Den endelige fortolkning af dette skal ske ved Domstolene.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Togene kører som vinden blæser...

af Niels Munch, 10/8 2018, 22:46 (2058 dage siden) @ Michael Deichmann

Inden for "vores emneområde" findes stadig denne "Lov om ekspropriationer under ministeriet for offentlige arbejder", se: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=51247 .

Loven hjemler, når almenvellet kræver det, ekspropriation bl.a. "af hensyn til udnyttelse, betjening, sikring, synlighed og drift på hensigtsmæssig måde af nævnte anlæg" efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom (se: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=121921 ).

M.v.h.
Niels

Togene kører som vinden blæser...

af Jens Hansen, 11/8 2018, 13:43 (2057 dage siden) @ Svend

Så logikken er at man har skrevet det ind i loven selvom man godt ved at det ikke kan bruges til noget.

JH

Togene kører som vinden blæser...

af Gæst1, 11/8 2018, 14:02 (2057 dage siden) @ Jens Hansen

Så logikken er at man har skrevet det ind i loven selvom man godt ved at det ikke kan bruges til noget.

Logikken synes mere at være, at BDK vil fjerne alle træer 20 meter fra banen, og derfor ekspropriere hele grunden, istedet for at kunne udpege de træer på privat grund, der er i risikozoner, og så forlange disse beskåret. Evt kunne man måske ad rettens vej få tinglyst en maks højde på træer der står x-antal meter fra banen.

Er det i det hele taget kun træer på privat grund, der vælter ned på skinnerne, eller har BDK en umiddelbar opgave med at sikre egne arealer først?

Togene kører som vinden blæser...

af Svend, 10/8 2018, 14:25 (2058 dage siden) @ Jens N

https://nordjyske.dk/nyheder/kraftigt-blaesevejr-flere-traeer-vaeltet-over-koerebanen/e...

"Også Banedanmark blev fredag formiddag udfordret af væltende træer i Himmerland.

Et træ væltede på på Skørping Station og et andet på strækningen mellem Ellidshøj og Skørping. Det betød, at togene stod stille et par timer.’

- Men vi var vakse med motorsavene og allerede omkring klokken 12.30 blev sporet givet frit igen, så togene kunne køre efter deres køreplan, lyder det fra pressesektionen ved Banedanmark."

--
Svend

Togene kører som vinden blæser...

af Jørgen Pagh Jensen, 10/8 2018, 19:10 (2058 dage siden) @ Svend

Nu lufter jeg lige min uvidenhed: På strækninger med 75 km/t, f.eks. Thybanen, burde det da være muligt at køre på sigt. Og bremse, hvis sporet er spærret. Sætte farten ned i kurver og steder med dårlig oversigt. Og så komme frem med en lille forsinkelse. Selvfølgelig kan et træ falde, netop som toget kommer kørende, men et sådant sort uheld kan jo ramme alle trafikanter incl. fodgængere og må dog være uhyre sjældent.

Togene kører som vinden blæser...

af P.Jensen, 10/8 2018, 22:57 (2058 dage siden) @ Svend

Er jeg misinformeret eller kører der ikke togbusser mellem Ålborg og Langå??

Hvad er det i så fald for tog man hentyder til????

P.Jensen

Togene kører som vinden blæser...

af Keld H. Mikkelsen, 10/8 2018, 23:01 (2058 dage siden) @ P.Jensen

Er jeg misinformeret eller kører der ikke togbusser mellem Ålborg og Langå??

Hvad er det i så fald for tog man hentyder til????

P.Jensen

Nordjyske Jernbaner kører da stadigvæk mellem Skørping og Aalborg.

DSB S729Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak