Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Festdag for ODIN lørdag 15. september (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/9 2018, 11:45 (2054 dage siden)

Pressemeddelelse fra Danmarks Jernbanemuseum:

Festdag for ODIN
Lørdag den 15. september kl. 10-16
Danmarks Jernbanemuseum inviterer alle til en særlig festdag lørdag den 15. september. Her præsenterer museet resultatet af 14 års arbejde. Siden 2005 har museets frivillige under ledelse af Jørgen Lindevall, museets værkstedsansvarlig, arbejdet på en 1:1 køreklar kopi af Danmarks første lokomotiv, ODIN. Det er bygget helt fra bunden og uden det originale lokomotiv fra 1846 som pejling. Det er en fantastisk præstation, da de originale tegninger af ODIN for længst er gået tabt, og de enkelte dele er produceret af special-håndværkere.

Kl. 11 præsenteres ODIN på museets drejeskive og fra kl. 11.45 har publikum mulighed for at få en tur med ODIN på museets egen strækning. Der er en gratis pølse + en ODIN-øl eller sodavand til alle gæster. Samme dag åbner udstillingen Nye tider, som tager udgangspunkt i ODIN og årene omkring 1847, hvor den første jernbane i det danske kongerige åbner.

Hele programmet kan ses på www.jernbanemuseet.dk

Med venlig hilsen
Danmarks Jernbanemuseum

[image]

--
[image]

Festdag for ODIN lørdag 15. september

af JacobMA, 11/9 2018, 08:52 (2053 dage siden) @ Tommy Nilsson

Lyder super hyggeligt! Jeg kommer :-)

Mvh.
Jacob

Festdag for ODIN lørdag 15. september (6 pics )

af TeamBaumann, Hjordkær, 15/9 2018, 18:30 (2049 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er nogle fotos fra dagens event
ODIN + JFJ C 1012 + SJS Cc 322
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Alle fotos: Baumann

Festdag for ODIN lørdag 15. september (6 pics )

af Coenen-Bache, 15/9 2018, 19:50 (2049 dage siden) @ TeamBaumann

Så det ny orange, er altså i stilhed at skrotte de ægte varer, for at promovere kopier ? Jamen så kommer der vel kopier af 1. Generations S-Tog, H og R-Maskiner mm. Inden for de næste 50 år ?
Undskyld mig, men her er pointen fra Jernbanemuseet gået mig over hovedet.

Festdag for ODIN lørdag 15. september (6 pics )

af Niels-Erik Hansen, 15/9 2018, 21:27 (2049 dage siden) @ Coenen-Bache

Skulle vi så ikke i stedet påskønne den indsats, der er gjort, for at være kommet så langt! – Specielt fordi der ikke har været meget anvendeligt tegningsmateriale.

Jeg er ellers enig. Jeg ville da hellere igen gense liv i de damplokomotiver, jeg nåede at se, da jeg var dreng! - Bl a P 917, og de andre typer, hvor nogle heldigvis stadig findes …..

Festdag for ODIN lørdag 15. september (6 pics )

af Steff, 16/9 2018, 12:20 (2048 dage siden) @ Coenen-Bache

Så det ny orange, er altså i stilhed at skrotte de ægte varer, for at promovere kopier ? Jamen så kommer der vel kopier af 1. Generations S-Tog, H og R-Maskiner mm. Inden for de næste 50 år ?
Undskyld mig, men her er pointen fra Jernbanemuseet gået mig over hovedet.

Kære Cohen-Bache

Det er altid dejlig at se at andre er glade for et projekt er vel gennemført og kan glæde sig sammen med dem over resultatet. Det giver altid en positiv stemning og lyst til at fortsætte. Det er jo nemlig fuldstændigt ligemeget at der med dette projekt OGSÅ er - som en del af fremstillingen - indhentet så meget ny jernbaneviden om kontrakter, tilvirkning, metoder, bemaling og udseende, at den hidtidige viden om den allerførste tid i Danmark med jernbaner nu kan rettes, da den har været behæftet med i visse tilfælde ovenikøbet grove misforståelser og fejl. Det kan nu ændres og videnmæssigt har man fået mere klarhed over både tekniske- som juridiske aspekter.
Og som den du sikkert er, der vil spare penge og ikke bruge unødvendige penge for andet end lige det DU anser for rigtigt, vil jeg da måske lidt naivt informere dig om (og spare penge), at der faktisk allerede eksisterer et 1. generations S-tog på jernbanemuseet, 2 stk. H maskiner, en H I i Randers og en H II i Gedser og endelig en R II. Personligt synes jeg så det måske er spild af penge at fremstille en replica af disse modeller, men vi tænker jo åbenbart forskelligt.

Til alle jer andre der glæder over projektet er vel gennemført eller måske bare accepterer det hændte uden brok, har ODIN givet en kæmpestor omtale i udlandet både jernbanehistorisk og jernbaneteknisk. Derfor kan det forventes at mange udenlandske jernbaneentusiaster, der vil glædes over resultatet, aflægger besøg. Og så er der allerede gennemført nogle forelæsninger og foredrag om lokomotivudviklingen i Danmark, både herhjemme som i udlandet.

Til alle som synes det er et flot resultat er herunder et billede af første tur ud af remisen i færdigmalet tilstand. JEG synes godt at vi i Danmark kan være stolte over ODIN og ikke mindst de håndværkere der har gennemført det.

[image]

Med venlig hilsen til ALLE

Steffen Dresler

NB: P 917 skal nok komme ud og køre, der er bare lige "nogen" der skal gøre den køreklar når det er dens tur. Men den eksisterer selvfølgelig i bedste velgående

--
Steffen Dresler

Festdag for ODIN lørdag 15. september (6 pics )

af YBS, 16/9 2018, 14:21 (2048 dage siden) @ Steff

Hørt.
Og tillykke til Jernbanedanmark med det flotte resultat - jeg havde selv fornøjelsen at være med på første tur.

Festdag for ODIN lørdag 15. september (6 pics )

af Niels Munch, 15/9 2018, 21:07 (2049 dage siden) @ TeamBaumann

"Fin Fut", kan vi nå at få den med på InnoTrans 2018, hvor man for 10 år siden viste;

[image]"Der ADLER" nachbau på InnoTrans 2008 (nm).


M.v.h.
Niels

OT - Adler

af TeamBaumann, Hjordkær, 15/9 2018, 21:46 (2049 dage siden) @ Niels Munch

Så vidt jeg husker, var ADLER også engang med i Odense JBM, tilbage i 2003 vist.

OT - Adler

af jmp ⌂, Vejle, 15/9 2018, 23:31 (2049 dage siden) @ TeamBaumann

Så vidt jeg husker, var ADLER også engang med i Odense JBM, tilbage i 2003 vist.


Hvilken en af dem? -- Der er så hut, jeg visker to af dem.

Jan

Festdag for ODIN lørdag 15. september (6 pics )

af Lars, 16/9 2018, 13:20 (2048 dage siden) @ TeamBaumann

Tak for billeder og video mv.

Tillykke til museet med det flotte lokomotiv, dejligt at se det "under damp".

Måske kunne man fejre begivenheden med en tur fra København til Roskilde.

Den første køretur tog en times tid med stop i Valdby, Glostrup, Kiøgeveien og Hedehusene - hvert stop varede ca 5 minutter.

Nu om dage kan turen gøres på ca 25 minutter med stop i Valby, Høje Taastrup, Hedehusene og Trekroner, så lidt er der vundet ved 170 års udvikling ;-)

--
mvh
Lars
Esbjerg

Festdag for ODIN lørdag 15. september (6 pics )

af Niels Buch, 16/9 2018, 20:25 (2048 dage siden) @ TeamBaumann

[image]
Alle fotos: Baumann

Så lykkedes det sørme at komme med på et af Baumann's foto (jeg er ham med fototasken).

Også herfra et stort tillykke til museet, og i det hele taget med en rigtig god og dejlig dag på museet.

Da jeg skulle have lyntoget hjem mod København, fik jeg også lejlighed til at høre Odin arbejde rigtigt hårdt, for museet brugte lige Odin til at få omplaceret MZ 1401. Det gav lidt hjulspin og dampslag.

Nå, I får lige et billede af Odin fra en lidt unormal vinkel, nemlig nedefra. Jeg monterede mit GoPro kamera på en af svellerne på museets område, og det kom der det her ud af:

[image]

Hilsen
Niels

Festdag for ODIN lørdag 15. september (endnu en video)

af Jens Vesterdahl, 16/9 2018, 21:40 (2048 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Jens Vesterdahl, 16/9 2018, 22:12

Her er min video fra dagen:

https://www.youtube.com/watch?v=-KrDspC9Ymc

Indholdet ligner meget Simons video, men det er jo immervæk også den samme begivenhed :-)

Mvh
Jens

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak