Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Samdrift på jernbanerne (Sjælland) (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 13/9 2018, 08:32 (2044 dage siden)

På nyhedsitet, Kollektiv Trafik Forum, beskriver Eskild Thuesen fra Movia et godt fremtidsscenarie. Allerede fra næste år kører "østbanen" direkte fra Stevns til Roskilde, og han skriver at der måske i fremtiden kan køre direkte tog fra eks. Lolland og Nyk Sj til København.

Hmm.. Jeg kan huske i start 80'erne, var jeg selv med et dagligt direkte tog fra Rødvig til Roskilde, og synes også at have set noget fra Nakskov til København og retur.

Er det ikke gammel vin på nye flasker han sælger her?
Udover at lokaltog så skal have eltog, skriver han. Mon han vil betale for køreledninger på disse baner?

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af Peter Christensen, 13/9 2018, 09:22 (2044 dage siden) @ metrohenrik

Udover at lokaltog så skal have eltog, skriver han. Mon han vil betale for køreledninger på disse baner?

Batteritog er kodeordet....

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af Frank Poulsen, 13/9 2018, 09:26 (2044 dage siden) @ metrohenrik

Direkte fra Stevns til Roskilde næste år... Mig bekendt er der ikke engang bestilt nye tog endnu... Det tvivler jeg på nås...

Avatar

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/9 2018, 09:28 (2044 dage siden) @ metrohenrik

Hmm.. Jeg kan huske i start 80'erne (...) at have set noget fra Nakskov til København og retur


Det er nemlig rigtigt:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=32687

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af Niels Munch, 13/9 2018, 09:33 (2044 dage siden) @ metrohenrik

At nogle af idéerne har været prøvet før betyder ikke nødvendigvis, at de er dårlige.

I øvrigt diskuteres idéer og visioner på en halvdagskonference, som IDA Rail afholder om jernbanetrafikken på Sjælland, ”Sjælland på Sporet 2”, torsdag den 1. november 2018 kl. 12.00 – 16.30 i Roskilde.

Se evt. https://universe.ida.dk/arrangement/sjaelland-paa-sporet-no-2-togkonference-328430/ .

Om tidligere tiders tiltag, se evt.: "Gennemgaaende Vogn til Privatbanen" af John Poulsen, bane bøger 2001 (ISBN 87 88632 86-5.


M.v.h.
Niels

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 13/9 2018, 09:37 (2044 dage siden) @ metrohenrik

- Og jow det er ny væske på ældre flasker, for der har været direkte tog fra Nykøbing Sj. til København - men dette ophørte pga. BaneDanmarks alt for høje krav til sikkerhed der skulle sættes i togene der skulle befare strækningen mellem Holbæk og København - der var undersøgelser fremme om at udstyre de 3 1997 IC2ere Lokaltog havde i Holbæk da de kom til banen i 1997 men det ville koste 1 mill. pr styk! at gøre dem klar til direkte drift den gang.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af Peter Christensen, 13/9 2018, 10:26 (2044 dage siden) @ mhv_vsvt

- Og jow det er ny væske på ældre flasker, for der har været direkte tog fra Nykøbing Sj. til København - men dette ophørte pga. BaneDanmarks alt for høje krav til sikkerhed der skulle sættes i togene der skulle befare strækningen mellem Holbæk og København - der var undersøgelser fremme om at udstyre de 3 1997 IC2ere Lokaltog havde i Holbæk da de kom til banen i 1997 men det ville koste 1 mill. pr styk! at gøre dem klar til direkte drift den gang.

Et ATC anlæg koster en million-krone-seddel.....hertil indbygning og godkendelsescirkus (som nok var noget mindre i 90'erne sammenlignet med nu)
Hvis du vil kører uden ATC, så mener jeg at det er højest 60 km/t og det giver ikke mening for persontog (andet end veterantog).
Kort efter at ATC blev krav mener jeg at hastigheden uden virksom ATC var højere, men det blev ændret (men spørg ikke hvornår).
Men sjovt at se ATC beskrevet som "alt for høje krav".
Det må vel betyde at du vil argumentere for at ATC er/var en skidt idé og at det nye signalsystem også er en skidt idé?

ATC hastighed

af AndreasM, 13/9 2018, 13:11 (2044 dage siden) @ Peter Christensen

Hvis du vil kører uden ATC, så mener jeg at det er højest 60 km/t og det giver ikke mening for persontog (andet end veterantog).

70 km/t i dag.

Kort efter at ATC blev krav mener jeg at hastigheden uden virksom ATC var højere, men det blev ændret (men spørg ikke hvornår).

Lidt højere, 80 km/t, ja.

ATC hastighed

af mpp, 13/9 2018, 14:17 (2044 dage siden) @ AndreasM

Hvis toget kører uden ATC vil de andre tog vel også skulle være indstillet på at der er et 'løst' tog på banen? Eller er systemet klogt nok til selv at tjekke om toget overholder de forskellige signaler selvom ATC-anlægget ikke er på?

ATC hastighed

af Peter Christensen, 13/9 2018, 16:19 (2044 dage siden) @ mpp

Hvis toget kører uden ATC vil de andre tog vel også skulle være indstillet på at der er et 'løst' tog på banen? Eller er systemet klogt nok til selv at tjekke om toget overholder de forskellige signaler selvom ATC-anlægget ikke er på?

Sporisolationer er glimrende til at fortælle om spor er besat eller ej.
Det er ikke noget signalteknisk problem at have tog uden ATC mellem tog med ATC (bare se på alle BDKs flytten rundt med egne troljer etc, som ikke har ATC).
Men uden ATC på toget er der en risiko for at toget smutter forbi en rød....uden at der bremses.

ATC hastighed

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 13/9 2018, 16:58 (2044 dage siden) @ Peter Christensen

Men uden ATC på toget er der en risiko for at toget smutter forbi en rød....uden at der bremses.

Reglen er/var at et tog uden ATC skal have spormæssig dækning på stationer, dvs. at selv om toget skulle fortsætte forbi et signal i stilling stop, så havner det hvor toget ikke kan gøre skade på andre tog.

ATC hastighed

af mpp, 13/9 2018, 17:07 (2044 dage siden) @ Henrik Hansen

Interessant. Så selvom det teknisk kan lade sig gøre vil det nok give nogle problemer med kapaciteten hvis man skal sørge for at holde plads til tog uden ATC. Jeg tænker at når BaneDanmark kører på tværs af landet med udstyr så har den en vogn med alt udstyr forrest så de kan indgå i de almindelige kanaler? Eller kører de bare materielkørsel om natten?

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 13/9 2018, 21:32 (2044 dage siden) @ Peter Christensen

Det må vel betyde at du vil argumentere for at ATC er/var en skidt idé og at det nye signalsystem også er en skidt idé?

Nej - jeg siger aldrig at sikkerhed på et jernbanenet er en skidt ting, det håber jeg ikke at historien melder noget om.

Men jeg siger derimod at "virksomt ATC" var et "for højt krav" fra BaneDanmark til LokalTog (dengang OHJ/HTJ) i IC2erne på grund af prisen på den mill. kr pr styk

Og det var derfor at Løven, Hercules og Orion ikke kom til at køre direkte fra København til Nykøbing Sjælland - OHJ ville gerne.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af Svend, 13/9 2018, 14:20 (2044 dage siden) @ mhv_vsvt

alt for høje krav til sikkerhed

.
Du mener at ATC er "alt for høje krav" ?? Erfaringerne gennem tiden viser noget andet ......

--
Svend

Et billigere ATC (var: Samdrift på jernbanerne (Sjælland))

af steenth, 13/9 2018, 16:03 (2044 dage siden) @ Svend

alt for høje krav til sikkerhed

.
Du mener at ATC er "alt for høje krav" ?? Erfaringerne gennem tiden viser noget andet ......

Jeg vil våge den påstand, at det kan man godt, hvis man ville det.

Hvis man ville, kunne man godt bruge det mobile ATP op til 120 km/t, som lokalbanen i Nordsjælland bruger, istedet for fuld ATC på strækninger med ATC.... men det kræver, at strækninger skal være udstyret med mærker og signaler, så lokomotivfører kan se det, som er nødvendig for 120 km/t.

Men fx Lunderskov-Esbjerg mangler F-signaler og Øresundsbanen viser AM-signalet kun et grøn. Og der er sikkeret andre steder, hvor der er mangler i visning af signaler for alene at kører på det. Forskellen imellem dem er at APT ikke har førerumssignal - og det er krav til førerrumssignal, som er det dyre. Hvad der bliver overvåget, er præcis det samme, uanset om det er mobil ATC eller ATC.

Frankrig bruger ikke førerrumssignal i deres togkontrol KVB, men deres baliser giver samme information til det mobile udstyr. Og de tillader at køre op 200 km/t på nogle strækninger. Italien og S-bahn i Berlin bruger eurobaliser med udstyr som kan bruges til ETCS niveau 1 med et mere simpel display. I de eksempler er udstyret i toget er mere simpel og derved billigere uden det går ud over sikkerheden.

Et billigere ATC (var: Samdrift på jernbanerne (Sjælland))

af mpp, 13/9 2018, 18:24 (2044 dage siden) @ steenth

Spørgsmålet er vel ikke om det på en eller anden måde KAN lade sig gøre, men om det er smart. Hvis der alligevel skal sættes nyt udstyr op på hovedbanerne virker det lidt usmart, og i mange tilfælde vil lokaltogene desuden blive overhalet på vejen.

Når diverse opgraderinger er færdige vil man kunne køre Nykøbing F–København med 200km/t og så vil det alligevel nok være smartere for dem fra Nakskov at skift. Roskilde–Kalundborg bliver opgraderet til 160 (mener jeg), så også der vil lokaltogene nok blive overhalet.

Afhængigt af stationslayout kan man jo indrette det ligesom Holte eller Flensborg station, hvor det tog man skal videre med holder lige over på den anden side af perronen. Når jeg nu skal skifte gør det for mig en forskel at jeg kan sætte mig direkte ind i det andet tog og ikke behøver vente på perronen eller i en ventesal.

Et billigere ATC (var: Samdrift på jernbanerne (Sjælland))

af steenth, 14/9 2018, 10:58 (2043 dage siden) @ mpp

Spørgsmålet er vel ikke om det på en eller anden måde KAN lade sig gøre, men om det er smart. Hvis der alligevel skal sættes nyt udstyr op på hovedbanerne virker det lidt usmart, og i mange tilfælde vil lokaltogene desuden blive overhalet på vejen.

Jeg tager kun udgangspunkt, hvad man kunne have gjort, da de undersøgte muligheden for direkte tog fra Nykøbing Sjælland til København i 1997 som "mhv_vsvt" nævner. Og også generelt man kunne have billiggjort udstyret, så flere tog kunne have fået gavn af den øget sikkerhed. I parentes - mobil ATP blev taget i brug på Hornbækbanen i 2000.

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af Frank Poulsen, 14/9 2018, 07:49 (2043 dage siden) @ metrohenrik

Man skal også huske i denne debat om direkte tog til København fra flere retninger... Hvor skal de være henne inde på Kbh H... Der mangler i den grad perron kapacitet. Så selvom det er dejligt med direkte tog alle steder fra, så er der et massivt problem her der skal løses først, på en eller anden vis.

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af Gæst1, 14/9 2018, 09:00 (2043 dage siden) @ Frank Poulsen

Man skal også huske i denne debat om direkte tog til København fra flere retninger... Hvor skal de være henne inde på Kbh H... Der mangler i den grad perron kapacitet. Så selvom det er dejligt med direkte tog alle steder fra, så er der et massivt problem her der skal løses først, på en eller anden vis.

Regionen fisker formentlig efter at få lov at køre de myldretidstog, der blev fjernet fra 2016. Dermed skulle der være både kapacitet og passagerer til dette. Husk at der i dag kører færre tog på København end i 2014 - og at de dengang tilmed kørte med højere punktlighed.

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af ThomasTT, 14/9 2018, 14:49 (2043 dage siden) @ Frank Poulsen

Man skal også huske i denne debat om direkte tog til København fra flere retninger... Hvor skal de være henne inde på Kbh H... Der mangler i den grad perron kapacitet. Så selvom det er dejligt med direkte tog alle steder fra, så er der et massivt problem her der skal løses først, på en eller anden vis.

Ny ellebjerg - ørestad - lufthavn

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af Frank Poulsen, 14/9 2018, 22:36 (2043 dage siden) @ ThomasTT

Ja, men så er det ikke til Kbh H jo ;) Men skulle man så ikke se og udvide lufthavnen også...

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af mpp, 14/9 2018, 23:18 (2043 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er der også planer om – lave fragtsporene om så der er en perron med to spor i vestgående retning og så ensrette den nuværende station mod Malmø. På den måde ville der være tid til at f.x. højhastighedstog kunne have tid til at sætte passagerer af der.

Der er også mulighed for at udvide Ørestad med 2 spor i hver retning så tog kan overhale, og så vil man lave Glostrup til fjernbanestation (Ring Syd). Der er et beslutningsforlag omkring det nu, men ikke taget stilling til det.

Hvis man skal til selve København kan det godt give nogen mening at køre udenom Kbh K og så enten tage videre med S-tog eller Metro fra Ny Ellebjerg, specielt hvis man så kan få billigere billetter.

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af Frank Poulsen, 15/9 2018, 08:34 (2042 dage siden) @ mpp

Ja der er masser af forslag, men der sker intet... Og hvis der endelig sker noget, så ender det sikkert ud med en halv løsning hvor man sparer lidt her og der, men udadtil ser det fint ud...

Samdrift på jernbanerne (Sjælland)

af ThomasTT, 18/9 2018, 12:43 (2039 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja der er masser af forslag, men der sker intet... Og hvis der endelig sker noget, så ender det sikkert ud med en halv løsning hvor man sparer lidt her og der, men udadtil ser det fint ud...

Det er vel meget at sige, at der intet sker.Der er trods alt metro på vej til Ny Ellebjerg, selvom det isoleret set vist ikke havde den bedsteøkonomi. Der virker da til at blive satset på Ny Ellebjerg som en langsigtet løsning, selvom der ikke er vedtaget klare planer.

For mig at se er Ny.El- ørestad-lufthavn noget nær ideelt til at supplere hovedbanen. 3 stationer med adgangt til hver sin metro, og stadig så tæt på KbhH som det næsten er muligt, uden at køre derind.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak