Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Aftale med Region Midtjylland om Skjern-Holstebro (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/9 2018, 14:52 (2046 dage siden)

https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/bilag/419/index.htm

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Aftale med Region Midtjylland om Skjern-Holstebro

af andersj, Aalborg, 14/9 2018, 15:59 (2044 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/bilag/419/index.htm

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Så skal de ud og købe 2 nye Lint også til Vemb-Lemvig-Thyborøn. Y-togenes dage i daglig drift er snart talte.

--
Mvh Anders

Aftale med Region Midtjylland om Skjern-Holstebro

af andersj, Aalborg, 14/9 2018, 19:23 (2044 dage siden) @ andersj

https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/bilag/419/index.htm

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg


Så skal de ud og købe 2 nye Lint også til Vemb-Lemvig-Thyborøn. Y-togenes dage i daglig drift er snart talte.

I Investeringsplan 2020-2030 for Midtjyske Jernbaner fremgår det at der skal købes 4 togsæt.

Der skal bruges 2 togsæt til driften på Lemvigbanen og 4 togsæt i myldretiden mellem Holstebro og Skjern - øvrig tid 3 togsæt.

--
Mvh Anders

Aftale med Region Midtjylland om Skjern-Holstebro

af Jimmy, 16/9 2018, 19:13 (2042 dage siden) @ andersj

Endnu et eksempel på politikerne går rundt med hovedet under armen, kan ikke se hvor den ekstra service er ved at udlicitere endnu mere jernbanetrafik. Hvis man skal fra Struer til Ringkøbing/Skjern, eller omvendt så skal man i fremtiden skifte tog i Holstebro kan sgu ikke se hvad fordelen er i det. Man vil gerne udlicitere jernbanetrafikken fordi man tror man kan få en bedre service til billigere penge. End det koster at have DSB til det.

Hvor er den bedre service henne, alle Arrivas tog er enmandsbetjente og det er Lemvigbanens tog også. Togene er ikke særlig bekvemme, elendige sæder, det trækker ved vinduerne med kold luft, motorlarm, intet togpersonale.

Hele Nordvestjylland bliver hægtet af det øvrige jernbanenet. Forbindelserne til København fra bl.a. Thisted, Struer, Holstebro, Herning, Skive, Viborg forsvinder også det bliver med flere togskifte og i elendige tog. Men nuvel så må der jo bare nogle flere busser og privatbiler ud på vejene.

Utroligt at politikerne ikke tager ved lære af andre lande der har fundet ud af at alt det udlicitering ikke duer.

I et moderne samfund har vi valgt at der skal være visse service tilbud, bl.a. Offentlig transport, postvæsen, sygehuse, Politi, m.m. Ja det koster penge for denne service, ja så lad det koste. Men politikerne har kun en tanke for øje besparelser og forringelser.

Politikerne siger selv at der skal flere mennesker i arbejde, men hvad gør staten selv de skærer ned og spare og spare udlicitere m.m. Så en masse statsansatte bliver fyret/afskediget og flyttet rundt med uden nogen fornuft i det der foregår.

Aftale med Region Midtjylland om Skjern-Holstebro

af Karsten Jensen, 16/9 2018, 22:12 (2042 dage siden) @ Jimmy

Kunne ikke være mere enig:-)
Men EU kræver det jo. I Europa er det stortset kun Schweiz, som ikke har denne opsplitning og udlicitering. Schweiz er ikke medlem af EU og behøver derfor ikke følge deres regler. Men til gengæld køre togene også til tiden i Schweiz. Der er ikke alle mulige lukkede strækninger pga. sporarbejde hvert år, og der er "rigtige mennesker" på stationerne til at hjælpe de rejsende.

Aftale med Region Midtjylland om Skjern-Holstebro

af andersj, Aalborg, 16/9 2018, 22:55 (2042 dage siden) @ Karsten Jensen

Kunne ikke være mere enig:-)
Men EU kræver det jo. I Europa er det stortset kun Schweiz, som ikke har denne opsplitning og udlicitering. Schweiz er ikke medlem af EU og behøver derfor ikke følge deres regler. Men til gengæld køre togene også til tiden i Schweiz. Der er ikke alle mulige lukkede strækninger pga. sporarbejde hvert år, og der er "rigtige mennesker" på stationerne til at hjælpe de rejsende.

Nu skal vi lige have styr på begreberne. Skjern-Holstebro er ikke længere med i statens udbud. Staten har overdraget trafikkøberansvaret til Region Midtjylland - Region Midtjylland vælger så at bruge deres eget togselskab, Midtjyske Jernbaner, til at udføre kørslen.
At jeg så ikke lige forstår hvorfor trafikken ikke skal i udbud når det er regionerne istedet for staten der er trafikkøber er så en anden sag.

At der ikke kører togbusser i Schweiz er ikke korrekt. Et hurtigt kig på SBB's hjemmeside viser at der pt. er 5 sporarbejder i gang i Schweiz og ved de 4 af dem er togene erstattet af togbusser. Østrig og Tyskland bruger også flittigt togbusser - jeg var bl.a. med en fra Rosenheim til Kufstein i august.
I Tyskland er skinnenettet dog så tæt at fjerntogene ofte kan ledes af en omvej - hvilket så i nogle tilfælde betyder at regionaltogene på omkørslen aflyses og erstattes af busser.

I 2005 havde SBB billetsalg på 262 stationer. I 2017 var det på 162 og man har planlagt at lukke yderligere 21 i 2018 og 2019. Folk køber deres billetter online eller i automaterne, og det koster enorme summer at have bemandede billetsalg.

I Schweiz er der ofte heller ingen togfører med regionaltog, og til december vil der kun være 1 togfører istedet for 2 i fjerntogene - tog med op til 1000 passagerer.

Det er ikke alt togdrift er bedst i Schweiz, men det er dog rigtigt at de kører lige på sekundet.

--
Mvh Anders

Aftale med Region Midtjylland om Skjern-Holstebro

af Jens Hansen, 17/9 2018, 06:40 (2042 dage siden) @ andersj

Og ja, det kan måske være træls, at man ikke længere kan køre fra Struer ned mod Ringkøbing, men hvor mange har reelt brug for eller har brugt denne mulighed. Køreplanens konstruktion lugter langt væk af at togmateriellet skal til værksted i Struer?

I øvrigt kan Regionen jo købe 6 - 7 nye togsæt, ved at sælge de 3 togsæt, som de får overdraget fra statens trafik. Det giver måske fornuft?

JH

Aftale med Region Midtjylland om Skjern-Holstebro

af LHJ, 18/9 2018, 17:30 (2040 dage siden) @ Jens Hansen

Og ja, det kan måske være træls, at man ikke længere kan køre fra Struer ned mod Ringkøbing, men hvor mange har reelt brug for eller har brugt denne mulighed. Køreplanens konstruktion lugter langt væk af at togmateriellet skal til værksted i Struer?

I øvrigt kan Regionen jo købe 6 - 7 nye togsæt, ved at sælge de 3 togsæt, som de får overdraget fra statens trafik. Det giver måske fornuft?

JH


God eftermiddag!
Jeg har godt nok svært ved at se, hvordan i alverden Region Midtjylland skulle kunne finansiere købet af "6 - 7 nye togsæt, ved at sælge de 3 togsæt, som de får overdraget fra statens trafik" ...
For de tre bedagede Arriva AR-togsæt af 1. generation betaler regionen (staten) i alt godt 28 mio kr., og man får næppe mere for dem ved at sælge dem videre; de er immer 12-14 år gamle. Til gengæld må man betale vel i størrelsesorden 30-40 mio kr. for blot et enkelt nyt togsæt.
Så at det skulle give fornuft, ligger udover min fatteevne (men det er der på den anden side så meget, der gør ;-) ).
Måske er det efter lidt de samme principper, som da "nogen" bespiste en tusindtallig skare med to brød og 5 små fisk ...
/LH

Aftale med Region Midtjylland om Skjern-Holstebro

af OnAir112 ⌂, 18/9 2018, 17:49 (2040 dage siden) @ Jens Hansen

Og ja, det kan måske være træls, at man ikke længere kan køre fra Struer ned mod Ringkøbing, men hvor mange har reelt brug for eller har brugt denne mulighed. Køreplanens konstruktion lugter langt væk af at togmateriellet skal til værksted i Struer?

I øvrigt kan Regionen jo købe 6 - 7 nye togsæt, ved at sælge de 3 togsæt, som de får overdraget fra statens trafik. Det giver måske fornuft?

JH

Jeg ved ikke hvordan du får det regnestykke til at gå op?
3 togsæt fra 2014 kan indbringe penge til 6-7 nye sæt??? Det må da være en blind og døv, som har købt til den pris.

Værksted i Struer må da også være taget ud af en brandert. Læs nu hvad der er skrevet i dokumenterne fra FT og prøv igen

mvh
Paul

--
OnAir112
Paul

Aftale med Region Midtjylland om Skjern-Holstebro

af Jens Hansen, 18/9 2018, 18:06 (2040 dage siden) @ OnAir112

Ja, det var måske lidt for knudret formuleret.

Den med værkstedet i Struer, jegbhar umiddelbart svært ved at se behovet for at der kører minimum 2 tog pr time Holstebro - Struer. Behovet dækkes fint af DSBs ene tog, så årsagen til at Arriva også køree til fra Struer må være produktion (værksted/personale)

Og klart at 3 ældre togsæt ikke kan betale 6-7 nye, men regionen skal jo selv ud og købe de 3-4, så et salg af de 3 bedagede, måske til 10 mio. kr. stykket, kunne hjælpe lidt til regnestykket.

Og togsæt kan være dyre, DSBs seneste køb af Desiro var oppe omkring 35 mio kr stykket. Hvorimod NJs seneste køb var en pris noget under 30 mio. kr stykket.

JH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak