Letbanen efterlader passagerer i myldretiden (Generelt)

af andersj, Nordjylland, fredag 14. september, 2018, 09:43 (93 dage siden)

Under en måned efter at Odderbanen genåbnede som letbane er der kapacitetsproblemer i myldretiden. Det gælder især når togene rammer Aarhus H, for så er der ikke mere plads til nye rejsende mod Universitetet og Skejby, selvom der køres med de store Tango sporvognstog.

https://stiften.dk/aarhus/Letbanetog-er-propfulde-Flere-maa-efterlades-paa-perronen/art...

En løsning for den indre strækning er nem i form af en ekstra afgang umiddelbart før eller efter den fra Odder. Det er muligt at koble 2 Tango sammen, men perronerne fra Nørreport til Lisbjergskolen er kun ca. 40 meter lange, hvor perronerne på Odder- og Grenåbanen er ca. 80 meter lange.
Jeg ved dog ikke hvordan koblingen foregår, for der er så vidt jeg kan se ikke automatkoblinger på Tango. Hvis man skal smide et sæt eller koble på Aarhus H, så skal det jo gå relativt hurtigt.

Der er også mulighed for at udvide Variobahn med 2 led, ligesom man har gjort i Bergen. Men det er en tidskrævende løsning, da de nye led først skal produceres, vognene ombygges i Aarhus også skal de have en ny godkendelse

--
Mvh Anders

Avatar

Letbanen efterlader passagerer i myldretiden

af Schienenwolf, Læsø, søndag 16. september, 2018, 11:08 (91 dage siden) @ andersj

Under en måned efter at Odderbanen genåbnede som letbane er der kapacitetsproblemer i myldretiden. Det gælder især når togene rammer Aarhus H, for så er der ikke mere plads til nye rejsende mod Universitetet og Skejby, selvom der køres med de store Tango sporvognstog.

https://stiften.dk/aarhus/Letbanetog-er-propfulde-Flere-maa-efterlades-paa-perronen/art...

En løsning for den indre strækning er nem i form af en ekstra afgang umiddelbart før eller efter den fra Odder. Det er muligt at koble 2 Tango sammen, men perronerne fra Nørreport til Lisbjergskolen er kun ca. 40 meter lange, hvor perronerne på Odder- og Grenåbanen er ca. 80 meter lange.
Jeg ved dog ikke hvordan koblingen foregår, for der er så vidt jeg kan se ikke automatkoblinger på Tango. Hvis man skal smide et sæt eller koble på Aarhus H, så skal det jo gå relativt hurtigt.

Der er også mulighed for at udvide Variobahn med 2 led, ligesom man har gjort i Bergen. Men det er en tidskrævende løsning, da de nye led først skal produceres, vognene ombygges i Aarhus også skal de have en ny godkendelse

Der er da masser af busafgange i den centralkøbenhavnske myldretid, hvor der ikke er plads til flere passagerer, der så må vente, til der kommer en med plads. Det er vilkårerne i den kollektive trafik, og privatbilisterne oplever også forsinkelser. Man er vist lidt forvænte i Århus.

--
Hilsen
S

Letbanen efterlader passagerer i myldretiden

af UTJ, søndag 16. september, 2018, 11:38 (91 dage siden) @ Schienenwolf

Der er da masser af busafgange i den centralkøbenhavnske myldretid, hvor der ikke er plads til flere passagerer, der så må vente, til der kommer en med plads. Det er vilkårerne i den kollektive trafik, og privatbilisterne oplever også forsinkelser. Man er vist lidt forvænte i Århus.

.
Måske har nogle troet at "letbane" er lig med "transport ad libitum". Problemet med letbanen som så meget andet indenfor kollektiv trafik er at succes ikke genererer midler til investering i yderligere kapacitet, hvorfor "de stakkels efterladte" skal henvende sig hos politikerne som skal grave i skatteydernes lommer for at få ekstra plads.........

Avatar

Letbanen efterlader passagerer i myldretiden

af Schienenwolf, Læsø, søndag 16. september, 2018, 12:26 (91 dage siden) @ UTJ

Der er da masser af busafgange i den centralkøbenhavnske myldretid, hvor der ikke er plads til flere passagerer, der så må vente, til der kommer en med plads. Det er vilkårerne i den kollektive trafik, og privatbilisterne oplever også forsinkelser. Man er vist lidt forvænte i Århus.

.
Måske har nogle troet at "letbane" er lig med "transport ad libitum". Problemet med letbanen som så meget andet indenfor kollektiv trafik er at succes ikke genererer midler til investering i yderligere kapacitet, hvorfor "de stakkels efterladte" skal henvende sig hos politikerne som skal grave i skatteydernes lommer for at få ekstra plads.........

Succes? Der er vist - ifølge hvad andre tidligere har skrevet i forum - snarere tale om for små tog i forhold til DSB's kapacitet med sammenkoblede MQ-sæt i Odder-Grenå banens tid. Togene er blevet mindre, køretiden forlænget og tilgængeligheden forringet, og det med skatteydernes penge er rigtigt nok, her blot til en smart ændring af traktionsmåden på Odder-Grenå banen samt en overflytning af buspassagerer, som har kostet en bondegård. Men det er da godt for pendlerne og jubelkollektivisterne, at en større passagertilstrømning foreløbig synes at være udeblevet.

--
Hilsen
S

Letbanen efterlader passagerer i myldretiden

af UTJ, søndag 16. september, 2018, 13:34 (91 dage siden) @ Schienenwolf

Det er da en succes. Succes kan også fremprovokeres med mikrotog som altid er fyldt. Det er da mere succesfuldt end altid at have "plads til én til". Og nu er der elektrificeret hvormed CO2-udslippet er flyttet over på fabrikationen af vindmøller, samt og kullraft- og atomkraft-el når vinden ikke blæser.

Avatar

Letbanen efterlader passagerer i myldretiden

af Schienenwolf, Læsø, søndag 16. september, 2018, 14:17 (91 dage siden) @ UTJ

Det er da en succes. Succes kan også fremprovokeres med mikrotog som altid er fyldt. Det er da mere succesfuldt end altid at have "plads til én til". Og nu er der elektrificeret hvormed CO2-udslippet er flyttet over på fabrikationen af vindmøller, samt og kullraft- og atomkraft-el når vinden ikke blæser.

Vinden blæser altid, ellers er det falsk varebetegnelse at kalde vindmøller for "vedvarende energi".

--
Hilsen
S

OT: Som vinden blæser

af Scharfenberg, tirsdag 18. september, 2018, 21:24 (88 dage siden) @ Schienenwolf

Det er da en succes. Succes kan også fremprovokeres med mikrotog som altid er fyldt. Det er da mere succesfuldt end altid at have "plads til én til". Og nu er der elektrificeret hvormed CO2-udslippet er flyttet over på fabrikationen af vindmøller, samt og kullraft- og atomkraft-el når vinden ikke blæser.


Vinden blæser altid, ellers er det falsk varebetegnelse at kalde vindmøller for "vedvarende energi".

Ikke helt rigtigt. I to dage i september 2017 var der så vindstille i Danmark, at vindmøllerne genererede noget nær 0 produktion. Vist nok første gange nogensinde. Men derfor er det stadigvæk vedvarende. Vinden kommer jo altid igen ;-)

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Letbanen efterlader passagerer i myldretiden

af Peter Linaa, søndag 16. september, 2018, 15:39 (91 dage siden) @ Schienenwolf

Under en måned efter at Odderbanen genåbnede som letbane er der kapacitetsproblemer i myldretiden. Det gælder især når togene rammer Aarhus H, for så er der ikke mere plads til nye rejsende mod Universitetet og Skejby, selvom der køres med de store Tango sporvognstog.

https://stiften.dk/aarhus/Letbanetog-er-propfulde-Flere-maa-efterlades-paa-perronen/art...

En løsning for den indre strækning er nem i form af en ekstra afgang umiddelbart før eller efter den fra Odder. Det er muligt at koble 2 Tango sammen, men perronerne fra Nørreport til Lisbjergskolen er kun ca. 40 meter lange, hvor perronerne på Odder- og Grenåbanen er ca. 80 meter lange.
Jeg ved dog ikke hvordan koblingen foregår, for der er så vidt jeg kan se ikke automatkoblinger på Tango. Hvis man skal smide et sæt eller koble på Aarhus H, så skal det jo gå relativt hurtigt.

Der er også mulighed for at udvide Variobahn med 2 led, ligesom man har gjort i Bergen. Men det er en tidskrævende løsning, da de nye led først skal produceres, vognene ombygges i Aarhus også skal de have en ny godkendelse


Der er da masser af busafgange i den centralkøbenhavnske myldretid, hvor der ikke er plads til flere passagerer, der så må vente, til der kommer en med plads. Det er vilkårerne i den kollektive trafik, og privatbilisterne oplever også forsinkelser. Man er vist lidt forvænte i Århus.

Både Aarhus Letbane og Midttrafik er ved at undersøge "sagen", og der skal nok komme en udmelding om, hvad der sker.

M v h
Peter L

- og her er svaret

af Karl Høst, tirsdag 18. september, 2018, 17:29 (89 dage siden) @ Peter Linaa

Der indsættes en ekstra afgang om morgenen jf.Midttrafik

Letbanen efterlader passagerer i myldretiden

af pjl, søndag 16. september, 2018, 13:25 (91 dage siden) @ andersj

Under en måned efter at Odderbanen genåbnede som letbane er der kapacitetsproblemer i myldretiden. Det gælder især når togene rammer Aarhus H, for så er der ikke mere plads til nye rejsende mod Universitetet og Skejby, selvom der køres med de store Tango sporvognstog.

https://stiften.dk/aarhus/Letbanetog-er-propfulde-Flere-maa-efterlades-paa-perronen/art...

En løsning for den indre strækning er nem i form af en ekstra afgang umiddelbart før eller efter den fra Odder. Det er muligt at koble 2 Tango sammen, men perronerne fra Nørreport til Lisbjergskolen er kun ca. 40 meter lange, hvor perronerne på Odder- og Grenåbanen er ca. 80 meter lange.
Jeg ved dog ikke hvordan koblingen foregår, for der er så vidt jeg kan se ikke automatkoblinger på Tango. Hvis man skal smide et sæt eller koble på Aarhus H, så skal det jo gå relativt hurtigt.

Der er også mulighed for at udvide Variobahn med 2 led, ligesom man har gjort i Bergen. Men det er en tidskrævende løsning, da de nye led først skal produceres, vognene ombygges i Aarhus også skal de have en ny godkendelse

Går da ud fra at både Tango og Variobahn er leveret med den standardkobling, som de normalt fødes med, i hvert fald kan disse da ses på billederne:
http://www.letbanen.dk/nyheder/nyheder/2016/foerste-tango-til-aarhus/
http://www.letbanen.dk/nyheder/nyheder/2017/29-letbanen-viser-vejen-til-skejby/

Et variobahn tog fylder 32,7 meter, så jeg bliver da slemt overrasket hvis ikke alle perronerne er i omegnen af 60-65 meter lange. Men ellers er der da plads til tog hvert 5. minut, som man også gør på enkelte tidspunkter om eftermiddagen.

Letbanen efterlader passagerer i myldretiden

af Jakob S. Engbæk, søndag 16. september, 2018, 15:26 (91 dage siden) @ pjl

Der er planlagt to letbanelinjer, L1 og L2, det er kun L2 der delvist kører nu, samt den centrale strækning.

Når grenåbanen-delen er godkendt starter L1 i Mårslet og fortsætter til Østbanegården og videre ud ad den gamle grenåbane. Dermed kommer der tog hvert 15 min på en del af Odderbanen og disse tog, L1, kan forlænges til at vende i Odder fremfor Mårslet om nødvendigt/ønsket.

Man kan lærer meget ved af følge med på jernbanen.dk’s forum :-)

Letbanen efterlader passagerer i myldretiden

af Peter Linaa, søndag 16. september, 2018, 15:35 (91 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Der er planlagt to letbanelinjer, L1 og L2, det er kun L2 der delvist kører nu, samt den centrale strækning.

Når grenåbanen-delen er godkendt starter L1 i Mårslet og fortsætter til Østbanegården og videre ud ad den gamle grenåbane. Dermed kommer der tog hvert 15 min på en del af Odderbanen og disse tog, L1, kan forlænges til at vende i Odder fremfor Mårslet om nødvendigt/ønsket.

Man kan lærer meget ved af følge med på jernbanen.dk’s forum :-)

Man kan også læse om linjeføringerne på Midttrafiks hjemmeside:
https://www.midttrafik.dk/koreplaner/letbanen/letbanens-koreplan/
klik på linkene.

M v h
Peter L

Letbanen efterlader passagerer i myldretiden

af pjl, søndag 16. september, 2018, 17:28 (91 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Der er planlagt to letbanelinjer, L1 og L2, det er kun L2 der delvist kører nu, samt den centrale strækning.

Når grenåbanen-delen er godkendt starter L1 i Mårslet og fortsætter til Østbanegården og videre ud ad den gamle grenåbane. Dermed kommer der tog hvert 15 min på en del af Odderbanen og disse tog, L1, kan forlænges til at vende i Odder fremfor Mårslet om nødvendigt/ønsket.

Man kan lærer meget ved af følge med på jernbanen.dk’s forum :-)

Der er intet nyt i det du skriver. Problemet er at passagerer efterlades på Aarhus H, disse skal videre op ad Randersvej mod Universitetshospitalet, det hjælper således ikke at sende tog ud mod Risskov via Østbanetorv. Når planen er fuldt implementeret køres der stadig kun med 10 minutters drift, hertil skubbes 2 ekstra afgange ind i timen (næsten som i dag) i myldretiden, men det er jo netop dette som ikke er nok.

Letbanen kan godt køre 5 minutters drift (eller mindre) mellem Aarhus H og Skejby/Lisbjerg/Lystrup, det vil afhjælpe problemet. Hvad tog mellem Odder, Malling og Risskov har med det at gøre bliver du nok nød til at forklare.

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen