Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

D 802´s fremtid? (Generelt)

af AdamB, 16/9 2018, 17:53 (2047 dage siden)

Hej
Kender nogen af Jer til fremtidsplanerne for Litra D 802 der står i Randers? Er der planer om at renovere den?

Hilsen Adam B

D 802´s fremtid?

af Claus Madsen, 16/9 2018, 19:22 (2047 dage siden) @ AdamB

I følge jernbanemuseets bevaringsplan er den en museumsgenstand.

Min tolkning er den at den måske bliver sat i stand kosmetisk, men at den med 99,99% sandsynlighed aldrig kommer ud at køre mere.

D 802´s fremtid?

af Svend, 16/9 2018, 21:08 (2047 dage siden) @ Claus Madsen

I følge jernbanemuseets bevaringsplan er den en museumsgenstand.

Min tolkning er den at den måske bliver sat i stand kosmetisk, men at den med 99,99% sandsynlighed aldrig kommer ud at køre mere.

.
Det er et så heller ikke meningen. Danmarks Jernbanemuseum er ikke en museumsbane og det vigtigste formål må være, at bevare repræsentativt materiel for eftertiden. Og have mulighed for at hente materiel ud af depoter, således at udstillingen på museet kan varieres.

--
Svend

D 802´s fremtid? - Enig

af Claus Madsen, 16/9 2018, 22:42 (2047 dage siden) @ Svend
redigeret af Claus Madsen, 16/9 2018, 23:01

Jeg er enig i dine betragtninger vedr. såvel museum som materiel. Trådstarteren ville blot vide noget om fremtiden for D 802, og jeg gav min vurdering, ikke mit ønske.

Skal der gøres en D-maskine køreklar har klubberne flere maskiner. Spørgsmålet er blot om der er brug for en køreklar D-maskine?

Redigeret 22.59 16.09.18

D 802´s fremtid? - Enig

af Dieseldoktoren, 17/9 2018, 20:35 (2046 dage siden) @ Claus Madsen

Det mener jeg klart der er. Det var en af de mest alsidige maskiner, bygget hos forskellige fabrikker, ombygget og væsentligst til gods garneret med et lille kvikt person tog og lang aktiv tjeneste. Og bedst af alt, den kan håndteres af klubberne, hvor nogle af de senere DSB maskiner er så store, så det tunge grej skal i sving, før der kommet et lok på sporet under egen damp.

D 802´s fremtid? - Enig

af Skott, 18/9 2018, 16:10 (2045 dage siden) @ Dieseldoktoren

Limfjordsbanen er i gang med at renovere D 825 til køreklar stand: http://d825.dk/
Derudover har Gedser Remise netop arbejde i gang med at transportere D 857 fra Lunderskov til Gedser - Med hvilket formål vides dog ikke, men måske et muligt projekt efter færdiggørelsen af H 783? :)

D 802´s fremtid? - Enig

af HLA7, 18/9 2018, 17:31 (2045 dage siden) @ Skott

Ja, en D maskine passer fint til danske veteranbaner.
I storbritannien restaureres næsten vrag, endda bygges helt nye damploko efter de gamle tegninger.
Da et damp loko kun kan køre 8-10 år før ny overhaling, kedel m.m., skal der landtidsplanlægges, som klubberne hele tiden har mindst 1 damploko i drift.
Jeg kan stærkt anbefale mere kendskab til britiske veteranbaner m.m.

D 802´s fremtid? - NÆSTEN enig!!

af Steff, 18/9 2018, 17:50 (2045 dage siden) @ HLA7

Go´efter middag

Nu er det ikke sådan at der faktisk ”mangler” D-maskiner i det ganske land. OK, der er p.t. ingen direkte køreklare og for de flestes vedkommende, kræver det nok også mere end en hånd eller 20 samt de uundgåelige økonomiske midler for at få dem køreklare. Og det er IKKE småpenge det drejer sig om, men større fondsmidler.
Og så er spørgsmålet igen om det er tiden, arbejdskraften og pengene det værd, at få flere i drift som påtænkt??????? Pengene KUNNE måske bruges til mere presserende projekter!
I Danmark findes p.t.:

• DSB litra D IV nr. 802 ved Danmarks jernbanemuseum, ikke køreklar og ej påbegyndt gjort til museumsgenstand.
• DSB litra D IV nr. 825 ved DJK, Limfjordsbanen, sidste opdatering fra 2017 siger totalt adskilt, men en restaurering til et ønske om kørende maskine påbegyndt, men der er ikke nogen tidsfrist overhovedet.
• DSB litra D IV nr. 826 ved DJK, henstillet i Gørlev. Maskinen delvist adskilt, førerhus løftet af rammen. Der er ikke fundet informationer om kommende status og evt. hvornår.
• DSB litra D III nr. 857 ved SJVT, 2018 Gedser remise, status ukendt.
• DSB litra D II nr. 871, Danmarks Jernbanemuseum, Randers, Museumsgenstand bl.a. p.g.a. den er købt som en del af Danmarks afståelse til USA af De Vestindiske øer.

Uanset om man kan lide det eller ej, er det vel også her en mulig kommende nødvendighed og finde ud af (klubber og museer sammen), hvad man egentligt vil bevare, have udstillet og sidst men ikke mindst evt. have køreklar. Det KUNNE jo være, at man KAN blive tvunget til at arbejde sammen, selvom det for mange klubbestyrelser er utopisk for nærværende. Tiden, arbejdsstyrke med fornøden håndværkeruddannelse, økonomi og også opbevaring, er ved at rinde ud og de lokale præstigeprojekters tid er for længst passé.


Herunder et billede af BALDWIN maskinen D II nr. 871 i remisen i Randers. Foto: Steffen Dresler©
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Ja, det ville være rart at kunne få "engelske tilstande" ind i jernbaneklubverdenen. Men det er utopi. Danmark har IKKE den masse af personer der kan lade det gørligt, ikke den samme villighed til at yde store midler, ikke en egentlig industri der kan hjælpe med og en masse andre ting, bl.a. klubbernes vilje og evne. Men det VILLE da være rart.

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak