Lørdagens transport af D 857 (Generelt)
Lørdag den 29/9-18 transporterer Veterantog Vest lokomotivet DSB D 857 fra Lunderskov til Gedser efter følgende plan:
--
af Tommy Nilsson , Ringsted, 27/9 2018, 10:09 (2035 dage siden)
Lørdag den 29/9-18 transporterer Veterantog Vest lokomotivet DSB D 857 fra Lunderskov til Gedser efter følgende plan:
--
af Johnni Christensen, 27/9 2018, 10:55 (2035 dage siden) @ Tommy Nilsson
Er det MT 152 der går under betegnelsen “andet”?
Johnni
af jmp , Vejle, 27/9 2018, 16:57 (2035 dage siden) @ Johnni Christensen
Er det MT 152 der går under betegnelsen “andet”?
Ja.
Jan
af frederik, 27/9 2018, 17:09 (2035 dage siden) @ jmp
Hej Tommy
har du en toganmeldelse på hvornår MTeren kører hjem igen ?
frederik
af C. F. Andersen, 28/9 2018, 10:01 (2034 dage siden) @ frederik
Forventede tider :
Afg Gedser 08:10
Marslev 12:57 - 13:40
Ank. Bramming 16:50
af jmp , Vejle, 27/9 2018, 17:13 (2035 dage siden) @ Tommy Nilsson
Lørdag den 29/9-18 transporterer Veterantog Vest lokomotivet DSB D 857 fra Lunderskov til Gedser efter følgende plan:
Og CLL 1495 fra Bramming til Marslev.
Bremsevogne forventes at være Uis/Buh/Hs-t.
Jan
af HLA7, 27/9 2018, 17:47 (2035 dage siden) @ Tommy Nilsson
Må man køre Nf Ge i mørke?
af frederik, 27/9 2018, 17:51 (2035 dage siden) @ HLA7
man må da håbe at de har nok med lommelygter med når det bliver mørk
af cz, Birkerød, 28/9 2018, 01:22 (2035 dage siden) @ HLA7
Må man køre Nf Ge i mørke?
Hvilke problemer ser du i det?
af jmp , Vejle, 28/9 2018, 06:06 (2035 dage siden) @ HLA7
Må man køre Nf Ge i mørke?
1) Ingen anelse!
2) VtV har fået alle de nødvendige godkendelser og øvrige dokumenter fra BDK, GJ og andre til at gennemføre kørslen, så jeg går sandelig ud fra, at det må man gerne!
3) Den slags usaglige spørgsmål og debatter holder mange fra at skrive seriøse, saglige indlæg på fora som dette.
Jan
af Allan Støvring-Nielsen, 28/9 2018, 13:11 (2034 dage siden) @ jmp
Må man køre Nf Ge i mørke?
Sidst jeg så MT 152 havde den fuldt virksomme frontlys!
Allan
af Jens Vesterdahl, 28/9 2018, 18:21 (2034 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg må se om jeg kan få tid til at tage ud med kameraet, når toget kommer forbi Korsør og Slagelse.
Her er i øvrigt et billede af D857 - formentlig i Hørve, afkoblet og i OHJ klæder. Datoen er ukendt, men antagelig slut-70'erne, hvilket stemmer med maskinens historie her på jernbanen.dk
Mvh
Jens
af Niels Munch, 28/9 2018, 18:36 (2034 dage siden) @ Jens Vesterdahl
Her er i øvrigt et billede af D857 - formentlig i Hørve, afkoblet og i OHJ klæder. Datoen er ukendt, men antagelig slut-70'erne, hvilket stemmer med maskinens historie her på jernbanen.dk
Hej Jens,
Jeg synes nok, der var noget bekendt ved billedet:
OHJ D 857 i Nr. Asmindrup 08.07.1972 (nm).
Bedste hilsener
Niels
af Jens Vesterdahl, 28/9 2018, 18:47 (2034 dage siden) @ Niels Munch
Hej Niels.
Ja, så er lokationen da på plads
Jeg mener at mit billede er taget på en "gennemrejse" af OHJ sammen med medlemmer af det daværende HgJK, hvor alle stationer og trinbrætter blev besøgt og fotograferet (af de andre) før verden gik af lave, men dengang noterede jeg ikke hvor jeg selv tog billederne.
Desuden skal jeg da lige lære at afkode jernbanen.dk's notation i maskinernes historie.
Jeg har kigget på historien om DSB D857, som kun nævner Hørve. Klikker man videre til OHJ D857 kommer Nr. Asmindrup frem med årstallene 72-75, hvilket faktisk også passer bedre med, hvornår jeg egentlig selv mener at billedet kan være taget taget.
Mvh
Jens
af TeamBaumann, Hjordkær, 28/9 2018, 19:28 (2034 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg har været heldig at se den udendørs, hvor den ellers er lukket inden i deres værksteds remise
Lunderskov d. 12 maj 2018 - foto: Baumann
af Futanders, Vejle, 29/9 2018, 09:45 (2033 dage siden) @ Tommy Nilsson
Pass. Tl kl. 9:10.
--
V.h.
Anders
af TeamBaumann, Hjordkær, 29/9 2018, 15:18 (2033 dage siden) @ Futanders
D 857 + CLL 1495, Kavslunde
Aarup
af Jens Vesterdahl, 29/9 2018, 15:30 (2033 dage siden) @ TeamBaumann
Dejlige billeder, d'herrer
Jeg har desværre ikke selv tid til at komme i felten med kameraet.
Mvh
Jens
af Tommy Nilsson , Ringsted, 29/9 2018, 10:45 (2033 dage siden) @ Tommy Nilsson
Her er planen for søndagens returkørsel:
--
af Steff, 29/9 2018, 11:24 (2033 dage siden) @ Tommy Nilsson
God formiddag
Sådan lidt i forbindelse med at DSB litra D III nr. 857 skal en tur fra det jyske og til Gedser i dag, er her under samlet lidt om D III og specielt nr. 857. Yderligere en hovedtegning af D III.
Sidstnævnte får mig til at skrive, at nogle tidligere udgivelsers påstande om, at Maskindirektør Busse (junior) lod D III bygge for bl.a. at have et sammenligningsgrundlag med de på samme tidspunkt byggede overhedede D II lokomotiver, slet ikke holder vand.
Hvorfor skulle DSB dog bygge et med større dimensioner kedel uden overheder lokomotiv, for at sammenligne med et med mindre kedel overhedet lokomotiv? De fandtes jo allerede i og med D I!
Maskindirektør Busses ide med D III var vel ganske simpelt at bygge et kraftigere lokomotiv og med basis i fyrkasse mv. fra DSB litra C. Men når man ser på senere beregninger synes bygningen af D III ikke at have haft den effekt man måske kunne håber på og efter Busses afgang, fortsattes da også med at viderebygge D II. Men dog ikke sagt, at D III på nogen måde var et dårligt lokomotiv, slet ikke. Det var bare anderledes i dimensionerne og derfor en ”ener” blandt D´erne. Man kunne ikke ombytte dele – på nær nogle undtagelser – fra D I/II til D III og omvendt.
Alle D III fik senere overheder og endelig fik tre D III større cylinder med Ø460 mm mod de sædvanlige på Ø430 mm. Det var nr. 853, 854 og 862. Om D 857 har fået større cylindre senere, fremgår ikke at diverse papirer. Men det kan jo være at en udskiftning er sket ved OHJ.
Hvad der skal ske med D III 857 i Gedser ved jeg ikke og der må henvises til ejerne.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
af Steff, 29/9 2018, 15:04 (2033 dage siden) @ Steff
Glemte lige lidt "Fjernkending" når man ser billeder af litra D.
Hvordan kender man forskel sådan rent umiddelbart på tidlige billeder af D I, D II og D III samt efter krigen ikke ombyggede D II og D III?
Egentligt ganske simpelt, se på førerhuset. På D III er afstanden fra tagkant og ned til øverste kan af sidevinduet større end på D I og D II. D III fik jo et både højere og længere førerhus p.g.a. en højereliggende kedel. Det er nok den nemmeste måde at se forskel på rent umiddelbart.
DSB litra D II
DSB litra D III
Med venlig hilsen
Steffen Dresler, foreningen for fuldstændig unyttig viden
--
Steffen Dresler
af Bjarke Hvass, Valby, 29/9 2018, 22:47 (2033 dage siden) @ Tommy Nilsson
Her er et billede af dagens transport nær Frederikslund ved Slagelse.
Flere billeder kan ses på Facebook
Tak til webmaster for at dele køreplanen.
af Nomisdk , Galten, 1/10 2018, 06:41 (2032 dage siden) @ Tommy Nilsson
Her et billede kort før Nyborg.
Flere billeder kan findes her:
https://www.simontog.dk/veterantog-vest-transport-af-d-857-til-gedser/
--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
af Nomisdk , Galten, 4/10 2018, 17:57 (2028 dage siden) @ Tommy Nilsson
Så er jeg også klar med en video fra transporten, hvor jeg fulgte med fra Lunderskov til Storebælt.
--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
af OD, Od , 7/10 2018, 19:50 (2025 dage siden) @ Nomisdk
En stribe billeder fra turen til Gedser - De første tre er fra Aygo Turbo race på Vestfyn. Resten fra togturen Marslev-Gedser-Ringsted: http://www.oledinesen.dk/danmark-veterantog/?album=204&gallery=578
af Skott, 7/10 2018, 23:11 (2025 dage siden) @ OD, Od
Fine billeder, men KFS 3 i Marslev. Hvad er det for en 'fætter'?
af Tommy Nilsson , Ringsted, 7/10 2018, 23:30 (2025 dage siden) @ Skott
Fine billeder, men KFS 3 i Marslev. Hvad er det for en 'fætter'?
http://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=3369
Hvilke vogne blev sat af/optaget i Marslev?
Var det kun D 857, der blev udvekslet i Gedser?
--
af jmp , Vejle, 7/10 2018, 23:57 (2025 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hvilke vogne blev sat af/optaget i Marslev?
Var det kun D 857, der blev udvekslet i Gedser?
CLL 1495 blev transporteret Bramming-Marslev.
D 857 blev transporteret Lunderskov-Gedser.
Hs-t 49804 stod i Marslev fra lørdag til søndag; men var med tilbage til Bramming.
Jan
af Tommy Nilsson , Ringsted, 8/10 2018, 10:28 (2024 dage siden) @ jmp
Hvilke vogne blev sat af/optaget i Marslev?
Var det kun D 857, der blev udvekslet i Gedser?
CLL 1495 blev transporteret Bramming-Marslev.
D 857 blev transporteret Lunderskov-Gedser.Hs-t 49804 stod i Marslev fra lørdag til søndag; men var med tilbage til Bramming.
Jan
Tak for info - Jeg opdaterer databasen.
--
af Skott, 8/10 2018, 21:32 (2024 dage siden) @ Tommy Nilsson
Tak, Tommy
Spændende maskine. Kendte den ikke lige :)
af Jens Peter, 8/10 2018, 21:57 (2024 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej
Billedet fra 1940 viser to gasgeneratore monteret bag styrehuset. Var den ombygget til at kunne køre på gas under krigen, og hvis, hvordan passer det sammen med en diselmotor?
Mvh Jens Peter
af Niels Munch, 9/10 2018, 12:51 (2023 dage siden) @ Jens Peter
Billedet fra 1940 viser to gasgeneratore monteret bag styrehuset. Var den ombygget til at kunne køre på gas under krigen, og hvis, hvordan passer det sammen med en diselmotor?
Hej Jens Peter,
B&Ws dieselmotorer kunne modificeres til gengasdrift, se: http://www.dvk-database.dk/bht/bht_1982/bht_1982_72/bht72_1982_11.htm .
M.v.h.
Niels
af Peter Christensen, 9/10 2018, 13:25 (2023 dage siden) @ Niels Munch
B&Ws dieselmotorer kunne modificeres til gengasdrift, se: http://www.dvk-database.dk/bht/bht_1982/bht_1982_72/bht72_1982_11.htm .
Du får samme problem om du vil bruge naturgas. Jeg er ikke helt bekendt med detaljerne omkring hvorledes den firkantede hos Frichs fik ændret motoren, da den skulle bruge naturgas som brændstof.
Naturgas har lidt svært ved at tænde selv.....så enten skal du have en flok tændrør eller bruge et lille skud dieselolie til at starte forbrændingen.
Teknisk er det ikke så svært, men forvent ikke samme performance af motoren.
Omvendt, det var ikke en optimeringsøvelse. Vi er mere ude i at enten kører motoren eller også gør den ikke.
af Jens Peter, 11/10 2018, 21:43 (2021 dage siden) @ Peter Christensen
Hej. Jeg har lige siddet og læst en artikel om Volvo´s lastvogne, hvor de har udviklet flere muligheder for at køre med alternative former for brændstof. Her var en af mulighederne at køre med biogas eller naturgas på en diselmotor ved at tilsætte 5% diesel. Det har nok været noget i samme stil med de gamle maskiner.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 11/10 2018, 23:20 (2021 dage siden) @ Peter Christensen
Modifikationen bestod i at ændre motorerne fra dieseldrift til gas ved at fjerne dieselpumper mm. og sætte et andet topstykke på med større forbrændingskammer (= lavere kompression) og tændrør med fordeler og spole (Ottomotor).
Motorblokken er jo principielt den samme på benzin/gas og diesel idet lejer mm er kraftigere på diesel. Det sidste er jo ikke en ulempe når man ændrer det til ottomotor.
--
Venligst
Michael Deichmann
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde
DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.
Læs mere