Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Postvogn i Hvalsø...

af Jens Møller, København S, 2/4 2011, 20:31 (4772 dage siden)

Er der nogen her, som på dette fremskredne tidspunkt kender noget til en under natten mellem fredag og lørdag påsat brand i en postvogn på Hvalsø station? Jeg har for få minutter siden fået den kedelige nyhed af en god ven, som har fået det fortalt, men kender nogen her til flere detaljer?

--
Jens MO-Møller
[image]

Postvogn i Hvalsø...

af HWA @, 3/4 2011, 04:25 (4772 dage siden) @ Peter R

KEDELIG! ! ! DSB DO 5607?

Postvogn i Hvalsø...

af TeamBaumann, Hjordkær, 3/4 2011, 09:49 (4772 dage siden) @ HWA

Hvor stor sandsynlighed er det at vognen kan genopbygges eller reddes?

Postvogn i Hvalsø...

af HWA @, 3/4 2011, 10:14 (4772 dage siden) @ TeamBaumann

desværre, den kan ikke reddes, synes jeg

Postvogn i Hvalsø...

af Allan Støvring-Nielsen, 3/4 2011, 11:46 (4772 dage siden) @ HWA

Det var da altid noget at skidtet ikke holdt parkeret op af relæhytten !!

mvh, Allan (i dag i Holbæk Kmp)

Avatar

Postvogn i Hvalsø...Foto af de sørgelige rester

af Peter-DK, Jægerspris, 3/4 2011, 12:23 (4772 dage siden) @ HWA

[image][image][image][image][image]Hvalsø 3-4-2011

Postvogn i Hvalsø...

af KimC, 3/4 2011, 12:53 (4771 dage siden) @ HWA

Ifølge et referat fra et HB møde i DJK
http://www.jernbaneklub.dk/nyt-fra-hb/2010/16maj2010.htm

hvor følgende står at læse

Efter drøftelse på mødet samt en efterfølgende høring blandt banerne er der taget stilling til eventuel afhændelse af et antal person- og pakvogne (vognene FFJ C 9, NFJ D 31, EA 6031, OHJ Bns 270, BDvogn, DO 5607 samt CXM 4528).

ser det ud til at man ikke har haft nogen planer i den retning uanset, men at vognen alligevel skulle afhændes. Der findes mange bevarede post og pakvogne, men i veteranbanesammenhæng er der ikke meget at bruge dem til.

Det er trist at sådan noget sker, men når det nu er sket er det godt at det alligevel kun var et grafittihærget vrag som ejeren altså alligevel havde valgt at skille sig af med på et tidspunkt.
Heraf kan man så lære at det man skal passe på ikke kan stå offentlig tilgængeligt, og man skal være varsom med hvad det står i nærheden af.
Hvis, som Allan skriver, at vognen havde taget en relæhytte med i flammerne ville det have været en særdeles træls sag for DJK.

Postvogn i Hvalsø...

af UTJ, 3/4 2011, 13:35 (4771 dage siden) @ KimC

Efter drøftelse på mødet samt en efterfølgende høring blandt banerne er der taget stilling til eventuel afhændelse af et antal person- og pakvogne (vognene FFJ C 9, NFJ D 31, EA 6031, OHJ Bns 270, BDvogn, DO 5607 samt CXM 4528).


ser det ud til at man ikke har haft nogen planer i den retning uanset, men at vognen alligevel skulle afhændes. Der findes mange bevarede post og pakvogne, men i veteranbanesammenhæng er der ikke meget at bruge dem til.

Jeg tror nu nok at den kunne blive sat i stand - før branden, for så dårlig var den ikke.

Men det er typisk at man bruger tid på at afhænde små korte køretøjer. En DO-vogn fylder ikke engang halvdelen af en moderne bogievogn, som der er bevaret mange af.

Postvogn i Hvalsø...

af steen møller jensen, 3/4 2011, 14:54 (4771 dage siden) @ UTJ

det er vel et spørgsmål om hvad man kan gøre gavn af i veteranbane regi .. det er vel fair nok at man ikke bruger energi på noget som man ikke kan gøre gavn af ..

Postvogn i Hvalsø...

af Peter Roland Hansen, 3/4 2011, 16:24 (4771 dage siden) @ steen møller jensen

MHVJ har jo en intakt DO vogn, og jernbanemuseet storebror ltr DP, så man er vel godt dækket ind

Postvogn i Hvalsø...

af Michael Pedersen, 3/4 2011, 21:01 (4771 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Havde HgJK ikke engang en pladebeklædt Do (urestaureret) ?

Mvh.
Michael Pedersen

Postvogn i Hvalsø...

af Peter Roland Hansen, 4/4 2011, 03:19 (4771 dage siden) @ Michael Pedersen

Et medlem af NSJK fik overladt en pladebeklædt vognkasse fra en DO , som stod i Rungsted.
Vognkassen står endnu i Græsted, og jeg er ret sikker på at man kan få den for at hente den. Det er et håndværkertilbud

Postvogn i Hvalsø...

af UTJ, 4/4 2011, 03:21 (4771 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Et medlem af NSJK fik overladt en pladebeklædt vognkasse fra en DO , som stod i Rungsted.
Vognkassen står endnu i Græsted, og jeg er ret sikker på at man kan få den for at hente den. Det er et håndværkertilbud

Det er ikke en DO, men DL 5505, tidl DB 1448.

Postvogn i Hvalsø...

af TeamBaumann, Hjordkær, 4/4 2011, 12:50 (4770 dage siden) @ UTJ

Er der ikke en mulighed, at redde denne afbrændte Postvogn?
Man da hørt før, at man redde nogle vogne / toge efter branden - og de stadig ser ud som ny.
Men dette er nok en sær tilfælde, som kommer til at koste mange timer og sved/blod og en stor indsats....og måske mange penge?
Nu ved jeg ikke hvordan vognen så ud inden branden, om den var samme stand som dens søstervogn ved MHVJ?

Avatar

Postvogn i Hvalsø...

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 4/4 2011, 13:28 (4770 dage siden) @ UTJ

Et medlem af NSJK fik overladt en pladebeklædt vognkasse fra en DO , som stod i Rungsted.
Vognkassen står endnu i Græsted, og jeg er ret sikker på at man kan få den for at hente den. Det er et håndværkertilbud


Det er ikke en DO, men DL 5505, tidl DB 1448.

Altid trist når den slags sker, eneste positive jeg kan se er at der nu er en undervogn til vognkassen i Græsted.

Mvh.

Michael

Postvogn i Hvalsø...

af Anders D, 4/4 2011, 13:55 (4770 dage siden) @ Michael Julsrud

Altid trist når en sjov gammel vogn går til. Men godt at der er bevaret en tilsvarende i Mariager. Hvis nogen ønsker at forene DO-undervognen med vognkassen i Græsted skal man nok snart skynde sig. Vognkassen bliver fjernet når lejlighed byder sig. Men man skal, som Peter skriver, være indstillet på at det er et håndværkertilbud!

Postvogn i Hvalsø...

af lkfsteen, 5/4 2011, 11:20 (4770 dage siden) @ Anders D

Vil sige, at 2 bevarede, post tagryttervogne må være mere end godt, i betragtning af deres noget begrændse anvendelmuligheder i for b. med veterantogskørsel.
Der er nok noget mere perspektiv i at andvende den intakte undervogn, til en af de mange vognkasser, der mangler en sådan:-)

Mvh Steen

Postvogn i Hvalsø...

af UTJ, 5/4 2011, 11:35 (4770 dage siden) @ lkfsteen

Vil sige, at 2 bevarede, post tagryttervogne må være mere end godt, i betragtning af deres noget begrændse anvendelmuligheder i for b. med veterantogskørsel.
Der er nok noget mere perspektiv i at andvende den intakte undervogn, til en af de mange vognkasser, der mangler en sådan:-)

Mvh Steen

Med samme ret kan man jo sige at der er for mange veteranbaner, med den begrænsede anvendelsesmulighed som veterantog har. Der er mange andre grunde til at gemme små sjove køretøjer i stedet for kun at se på det praktiske. Hvis man blot er interesseret i at køre tog er det jo let at finde et eller andet diesellokomotiv og så drøne afsted med en personvogn. Det gider kunderme bare ikke. de vil have oplevelse og heri er et kørende postkontor faktisk en rigtig god fortælling.

Så nej, jeg mener faktisk ikke at to DSB postvogne er mange. Vel og mærke kun to fra før 1936. Det hører med til historien at jernbanemuseets vogn fra 1877 brændte i 1982 (Struer). I det hele taget er det et meget fattigt bevaringsbillede, hvis det kun er stålvogne (til dem som vil køre stærkt) og toakslede personvogne med åbne endeperroner som fanger bevaringsinteressen.

Sådan lige for at nævne det, så er hele ideen med museumsgodstoget i Randers at have nogle gode repræsentanter indenfor vogne med "begrænsede anvendelsesmuligheder". Sådan set spild, men i virkeligheden også noget af det mere sjove i et bevaringsperspektiv. Bevares jeg ved at mange veteranbaner i mange år har kørt på pumperne, men udlugningen i samlingerne er altid gået udover det virkelig gamle og de virkelig interessante køretøjer, desværre. Toakslede privatbanevogne med åbne endeperroner er der faktisk bevaret alt for mange af.

Grrrrr........;-)

Postvogn i Hvalsø...

af Peter Roland Hansen, 5/4 2011, 11:52 (4770 dage siden) @ UTJ

I modsætning til DJM, som jo modtager ganske mange penge fra DSB (og i sidste ende skatteyderne) , er veteranbanerne desværre nødsaget til at skaffe sine midler fra betalene rejsende og de foretrækker vogne med åbne endeperroner - evt en pakvogn til cykler og barnevogne. Derfor får andre vogntyper en lav prioritet med de sparsomme ressourcer der er til rådighed.
Det ville da være fint hvis jernbanemuseet ville overtage postvognen fra Græsted, og da evt den kupevognskasse som NSJK har stående på CVK.

Postvogn i Hvalsø...

af UTJ, 5/4 2011, 12:06 (4770 dage siden) @ Peter Roland Hansen

I modsætning til DJM, som jo modtager ganske mange penge fra DSB (og i sidste ende skatteyderne) , er veteranbanerne desværre nødsaget til at skaffe sine midler fra betalene rejsende og de foretrækker vogne med åbne endeperroner - evt en pakvogn til cykler og barnevogne. Derfor får andre vogntyper en lav prioritet med de sparsomme ressourcer der er til rådighed.
Det ville da være fint hvis jernbanemuseet ville overtage postvognen fra Græsted, og da evt den kupevognskasse som NSJK har stående på CVK.

Enig. Der hvor jeg vil hen er blot "anvendeligheden", som jo er et noget diffust begreb, med tanke på at det hele jo blot er en samling forældede jern- og trækonstruktioner, der ofte både er rådne og rustne.

Det med vognkasserne må vi arbejde på ;-)

Postvogn i Hvalsø...

af L.H. Jensen, 5/4 2011, 12:46 (4769 dage siden) @ UTJ


Det med vognkasserne må vi arbejde på ;-)

Så må nogen jo altså blot se at "få fingeren ud" og rette henvendelse til de respektive ejere af de her omtalte vogne hhv. vognkasser inden disse bliver skrottet!
Mvh
LH
(som egentlig havde forventet, at UTJ straks ville være "røget op under loftet" og skreget "svindel", "bedrageri" og det, der er værre, thi akselafstanden på DO-undervognen passer jo slet til postvognen fra Rungsted ;-) Men længden af undervognen gør faktisk ...)

Postvogn i Hvalsø...

af UTJ, 5/4 2011, 14:19 (4769 dage siden) @ L.H. Jensen


Det med vognkasserne må vi arbejde på ;-)


Så må nogen jo altså blot se at "få fingeren ud" og rette henvendelse til de respektive ejere af de her omtalte vogne hhv. vognkasser inden disse bliver skrottet!
Mvh
LH
(som egentlig havde forventet, at UTJ straks ville være "røget op under loftet" og skreget "svindel", "bedrageri" og det, der er værre, thi akselafstanden på DO-undervognen passer jo slet til postvognen fra Rungsted ;-) Men længden af undervognen gør faktisk ...)

Man kunne jo lige vente påsken over - så tankerne kan komme i sving. Der er jo forskellige muligheder, sålænge delene er til en form for rådighed :-)

Og jo, jeg foretrækker da at komme så tæt på som muligt, men det kræver som sagt lidt ideer.
Findes DO-vognkassen på Horsens Havn stadig (blot for en ordens skyld)?

Postvogn i Hvalsø...

af Peter Roland Hansen, 5/4 2011, 17:42 (4769 dage siden) @ UTJ

Det bedste er nok at henvende sig til NSJK ledelse og så prøve at få en frist, men skrothandleren nærmer sig med hastige skridt og der følges pt med i dagspriserne på skrot ( de er pt for nedadgående)

Postvogn i Hvalsø...

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 10/7 2011, 22:45 (4673 dage siden) @ UTJ

Man kunne jo lige vente påsken over - så tankerne kan komme i sving. Der er jo forskellige muligheder, sålænge delene er til en form for rådighed :-)

Tankerne har i den grad været i sving både før og efter påsken, men det er først nu, at den første del af disse er virkeliggjort.

I forbindelse med opbygningen af Frilandsmuseets Stationsby (se http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-st-til-frilandsmuseet) har det blandt andet været overvejet at opstille en postvogn på det fremtidige sporterræn, da stationsbyen ikke har et posthus, og man således kunne belyse posthistorien i stationsbysammenhæng. Da museet ikke for nuværende har mulighed for selv at erhverve sig rullende materiel, rettede en lille kreds af bevaringsinteresserede en henvendelse til DJK med henblik på at overtage DO 5607, som DJK havde besluttet sig for at skille sig af med. Formålet var først og fremmest at bevare DO 5607 for eftertiden, således at en eventuel fremtidig opstilling på Frilandsmuseet ville være mulig. Branden i april var naturligvis en streg i regningen, men vi har vurderet, at vognen på trods af den omfattende brandskade er værd at bevare, ikke mindst fordi størstedelen af træskelettet af egetræ har overlevet branden.

På baggrund af stor velvillighed fra DJK har det således været muligt for os at overtage vognen, og den er i dag blevet opstillet inde i Gedser Remise og således forhåbentlig bedre beskyttet i fremtiden.

[image]

DO 5607 før afgang fra Hvalsø

[image]

På drejeskiven i Gedser

[image]>>

På plads i remisen

Findes DO-vognkassen på Horsens Havn stadig (blot for en ordens skyld)?

Det vil være meget interessant at få svar på dette spørgsmål, da vi i givet fald vil kunne håbe på at indvinde reservedele herfra.

--
Mvh

Erik

[image]

Avatar

Postvogn i Hvalsø...

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 12/7 2011, 12:22 (4672 dage siden) @ Aabenraabanen

På baggrund af stor velvillighed fra DJK har det således været muligt for os at overtage vognen, og den er i dag blevet opstillet inde i Gedser Remise og således forhåbentlig bedre beskyttet i fremtiden.

Tillykke med "ny"-erhvervelsen. Jeg havde egentlig afskrevet denne vogn, da jeg så den efter branden i Hvalsø, så det er godt at høre, at den stadig lever. Jeg opdaterer databasen.

--
[image]

Postvogn i Hvalsø...

af lkfsteen, 5/4 2011, 13:23 (4769 dage siden) @ UTJ

Kære UTJ

Kan kun give der ret i at der mangler bevarede representanter, for andre tidsperioder, end den DO og DP er fra, men det er jo en hel anden historie, og desvære en historie der kun gentager sig- desvære:-(
Om der er for mange 2 akslede privatbanevogne, det ved jeg ikke rigtigt ! Men helt klart for mange ens ! Eller næsten ens, men det er dem der kan tjenes lidt skillinger ind på, som så forhåbentlig kan være med til at bevare så meget andet materiel som muligt

Mvh Steen

Postvogn i Hvalsø...

af Georg Schmidt, 5/4 2011, 18:53 (4769 dage siden) @ UTJ

Her 5502 udendørs i Skjern 1975, trist med den brand i Struer.
[image]

Postvogn i Hvalsø...

af L-H. Jensen, 5/4 2011, 19:15 (4769 dage siden) @ Georg Schmidt

Her 5502 udendørs i Skjern 1975, trist med den brand i Struer.
[image]

Der står da een omtrent mage til hos Museumstog i Randers - den mangler blot en undervogn og en klat maling ...;-)

Mvh
LH

Postvogn i Hvalsø...

af Peter Roland Hansen, 5/4 2011, 19:17 (4769 dage siden) @ L-H. Jensen

Det er forementlig den vognkasse der stod ved remisen i Ru du tænker på. Blev foræret til DJM

Postvogn i Hvalsø...

af L.H. Jensen, 5/4 2011, 19:33 (4769 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Det er forementlig den vognkasse der stod ved remisen i Ru du tænker på. Blev foræret til DJM

Utvivlsomt - så må det være DQ 5803, så der passer undervognen fra DO 5607 også (9 m.). Men det er igen galt med akselafstanden (Uha ...)
Mvh
LH

Postvogn i Hvalsø...

af Jens Bruun-Petersen, 8/4 2011, 19:27 (4766 dage siden) @ UTJ

DL 5505 (vognkassen fra Rungsted) er bragt ind i diskussionen om den brændte DO 5607. De to vogne ligner ikke hinanden, men er dog på en måde beslægtede, og ikke bare fordi de begge er toakslede postvogne:

DL 5505 blev bygget i 1901 og havde ved leveringen samme udseende som den brændte DL 5502, der som én af de første af den type var bygget i 1877. Karakteristisk var den firkantede tagrytter, dobbelt fløjdør og ret store vinduer. De to nyeste blev i 1916 ombygget med anden indretning, 1½ dør, lidt mindre vinduer og tagrytter af mere moderne nedrundet udseende. Indretningen svasrede i store træk til DO-vognenes, hvoraf de første 6 blev leveret i 1917. Måske har de ombyggede DL 5504-5505 været en art prototyper? De havde arvet de buede vognsider fra de oprindelige vogne. De første DO-vogne fik også buede, pladebeklædte sider. Først de næste 29 voge, bygget 1926-1932, fik de lige trælisteklædte vognsider.

Tre af de første DO med buede sider blev ombygget til pakkepostvogne DQ 5808-5810 i 1939. De tre andre blev udrangeret 1955-56, hvorimod de senere træklædte vogne først blev udrangeret fra 1960.

DL 5504-5505 og DO-vognene har samme ydre dimensioner, d.v.s totallængde 9,00 m. DL har akselafstand 4,2 m, DO har akselafstand 5,0 m og kunne dermed indsættes i tog med hastighed over 80 km/h, hvorimod vogne med akselafstand under 4,5 m kun måtte løbe i tog med højst 75 km/h. DO-vognene fik et lidt mindre postrum end DL-vognene, da der i den ene ende blev indrettet en bremsekupé.

De tre postvogne viste tilsammen en udvikling: DL 5502 fra 1877 var en jysk-fynsk type fra 1877, hvoraf to blev ombygget og moderniseret i 1916, og af den moderniserede udgave opstod DSB's sidste og talrigeste toakslede postvogn.

Jeg ved godt, at alle de nævnte vogne hed noget andet før 1941!

Venlig hilsen
Jens Bruun-Petersen

Postvogn i Hvalsø...

af Henrik Winther Andersen @, 16/7 2011, 16:24 (4667 dage siden) @ UTJ

DSB DL 5505 er solgt.

Avatar

Postvogn i Hvalsø...

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/7 2011, 20:18 (4667 dage siden) @ Henrik Winther Andersen

DSB DL 5505 er solgt.

Til hvem ?
Hvornår ?.
Og hvad er planerne med den ?.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak