Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

R 946 (Jernbanen i dag)

af UTJ, 9/10 2018, 15:32 (1997 dage siden)

Så er førerhus mm fra 946 skrottet.

Det er godt at museet har "Odin" køreklar (samt foreløbig "det imponerende damplokomotiv K 563" fra 1899, som museet omtaler).

R 946

af Skott, 9/10 2018, 15:49 (1997 dage siden) @ UTJ

:-(

Avatar

R 946

af gaest, 10/10 2018, 03:53 (1997 dage siden) @ UTJ

Så er førerhus mm fra 946 skrottet.

Det er godt at museet har "Odin" køreklar (samt foreløbig "det imponerende damplokomotiv K 563" fra 1899, som museet omtaler).

Ud over K563 findes der to andre K maskiner i landet, så kan 563 jo fint udskilles som dublet når den løber ud af revision, og stumperne kan bruges til at genskabe "Roeskilde" eller sådan noget.

Avatar

R 946

af Schienenwolf, Læsø, 10/10 2018, 05:59 (1997 dage siden) @ gaest

Så er førerhus mm fra 946 skrottet.

Det er godt at museet har "Odin" køreklar (samt foreløbig "det imponerende damplokomotiv K 563" fra 1899, som museet omtaler).


Ud over K563 findes der to andre K maskiner i landet, så kan 563 jo fint udskilles som dublet når den løber ud af revision, og stumperne kan bruges til at genskabe "Roeskilde" eller sådan noget.

Ja, man skal ikke kimse ad værdien på gammel jern, kobber og messing til omsmeltning, når man går i gang med sådan et projekt.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

R 946

af TeamBaumann, Hjordkær, 10/10 2018, 12:25 (1997 dage siden) @ gaest

Hvorfor ikke plukke F 441 + F 500 ud … vi har 2 udstillet forholdt vis i Gedser og Aarhus Gamle By, 2 x ved Veteranbanen Vrads og 1 i Faaborg, så kan de få glæde af reservedele fra F 441 + F 500.

Hvorfor bruges så mange tid og ressourcer "penge" til E 991, når man en udstillet i Odense ( E 994 ) :-)

MY 1101 er næsten nedslidt og dens afsløser er fundet ( 1135 ) og Lars Løkke vil har at vi skal være mere
grønt - så væk med 1101! … med mindre Jernbanemuseet finder på at den skal køre på batteri i stedet for diesel.

Unskyld, kunne ikke holde mig tilbage …. og det skal ses som humor og ikke som negativt kritik ;-)

Men det er trist at høre om R 946 skæbne :-(
Den var vel i bedre forfatning end hvis man sammenligner med E 987 i Tønder

R 946

af Peter Christensen, 10/10 2018, 16:08 (1996 dage siden) @ TeamBaumann

Den var vel i bedre forfatning end hvis man sammenligner med E 987 i Tønder

E-maskinen i Tønder tilhører ikke Jernbanemuseet, hvorfor Jernbanemuseet ikke kan gøre meget fra eller til mht. den maskine. Jernbanemusset mangler jo ikke ligefrem E-maskiner, så interessen er nok begrænset med hensyn til overtagelse.
Processen har været at det materiel, som endte på udskilningslisten; det skulle enten overtages af andre klubber (med driftstilladelse) eller skottes. Da ingen har budt på 946, jamen så er ophug altså næste logiske trin.
Det kan diskuteres herfra og til evigheden hvorledes udskilningslisten blev til. Jeg respektere bare, at det er de valg museet har truffet.
Det er naturligvis altid surt for en samler at blive tvunget til at skrotte dele af samlingen.
Den holdning kan let gøre mig ganske upopulær. Jeg siger bare "tiden, folkene og pengene er begrænset". Derfor kommer der skrotninger som følge af benhårde prioriteringer, men det er som om at ophug af damplokomotiver nærmest er forbudt eller tabu her i landet.

R 946

af Egon Schmidt, 10/10 2018, 16:35 (1996 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg kan godt se din holdning til det,men så syntes også man lige skulle havet tænkt på alle de penge der er blevet brugt på R 946 og hvad er det blevet brugt komme jo nok aldrig frem de er smidt ud dem få de jo aldrig hjem igen ved at skrotte den.
Egon

R 946

af Peter Christensen, 10/10 2018, 17:11 (1996 dage siden) @ Egon Schmidt

Jeg kan godt se din holdning til det,men så syntes også man lige skulle havet tænkt på alle de penge der er blevet brugt på R 946 og hvad er det blevet brugt komme jo nok aldrig frem de er smidt ud dem få de jo aldrig hjem igen ved at skrotte den.

Det er ene og alene Jernbanemuseet, som tager beslutningen om hvad de vil og ikke vil.
Man kunne jo også sige at aktivietsniveauet var lidt vel højt tidligere og det er tydeligvis ikke penge til fremover.
Hvor utroligt det end lyder, så skal DSBbygning have penge for brug af bygningerne i Randers. Jeg forstår, så udemærket hvorfor de bygninger skal rømmes - der er bare ikke penge i kassen til at blive hængende.
Det har næppe været specielt morsomt at smide en damper på udskilningslisten.
Så spørger jeg bare: hvad vil du ellers skrotte? For noget skal væk. Det har tydeligvis ikke været et diskussionsoplæg, men en meget snæver ramme, som skulle fyldes bedst muligt.

Avatar

R 946

af Schienenwolf, Læsø, 10/10 2018, 18:06 (1996 dage siden) @ Egon Schmidt

Jeg kan godt se din holdning til det,men så syntes også man lige skulle havet tænkt på alle de penge der er blevet brugt på R 946 og hvad er det blevet brugt komme jo nok aldrig frem de er smidt ud dem få de jo aldrig hjem igen ved at skrotte den.
Egon

R 946 var senest under renovering i Randers 2003-2012 og blev derefter stillet i bero. Så da Jernbanemuseet i 2003 begyndt at bruge at bruge alle de penge på lokomotivet, havde du i hele 9 år mulighed for at fortælle museet, hvordan museets økonomiske situation ville være i 2018. Hvorfor i alverden gjorde du ikke det, nu da du er så klog og vidste det? Det kan godt være, at museets folk dengang ikke var så gode til at tænke på alle de penge, der blev brugt, men du kunne da som et minimum have vejledt dem dengang frem for som en anden "Besserwisser" at komme rendende nu og sige, at det skulle man lige havet tænkt på dengang. Jernbaneentusiaster som dig, der bare lader andre bruge løs af midlerne, selv om du har mere indsigt og ved bedre at vejlede, er til stor skade for bevaringen af det rullende materiel. Selvfølgelig burde renoveringen aldrig være påbegyndt i 2003 og pengene brugt til noget af varig værdi.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

R 946

af Peter Christensen, 10/10 2018, 19:17 (1996 dage siden) @ Schienenwolf

Beklager - jeg render selv rundt og skruer i veterantog (og har gjort det i snart 20 år).
Jeg vil påstå, at jeg har en idé om udfordringerne omkring tid og penge.
Endvidre er det jo ret bemærkelsesværdigt at der pludselig sker en hel masse da musset får ny leder....så vrede, frustationer mm. skal rettes hen mod bestyrelsen, som har fundet denne leder (og dennes efterfølger).
Alt dette har været debatteret før og dette forum har en ganske udmærket søgefunktion til at finde disse meget lange diskussioner.

Så kan du spørge hvorfor Klogesen så ikke fes rundt i Randers.
Det er der flere årsager til:
- Randers ligger elendigt i forhold til min bopæl.
- Damplokomotiver siger mig ikke ret meget (medmindre de vejer over 300 tons inc. tender)
- Det var min vurdering, at jeg ikke ville kunne udstå den daværende leder i Randers. Så må man jo finde et andet sted at lægge sine timer.

Avatar

R 946

af Schienenwolf, Læsø, 10/10 2018, 19:20 (1996 dage siden) @ Peter Christensen

Beklager - jeg render selv rundt og skruer i veterantog (og har gjort det i snart 20 år).
Jeg vil påstå, at jeg har en idé om udfordringerne omkring tid og penge.
Endvidre er det jo ret bemærkelsesværdigt at der pludselig sker en hel masse da musset får ny leder....så vrede, frustationer mm. skal rettes hen mod bestyrelsen, som har fundet denne leder (og dennes efterfølger).
Alt dette har været debatteret før og dette forum har en ganske udmærket søgefunktion til at finde disse meget lange diskussioner.

Så kan du spørge hvorfor Klogesen så ikke fes rundt i Randers.
Det er der flere årsager til:
- Randers ligger elendigt i forhold til min bopæl.
- Damplokomotiver siger mig ikke ret meget (medmindre de vejer over 300 tons inc. tender)
- Det var min vurdering, at jeg ikke ville kunne udstå den daværende leder i Randers. Så må man jo finde et andet sted at lægge sine timer.

Hm. Mit svar var nu ikke til dig. :-P

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

R 946

af UTJ, 10/10 2018, 20:55 (1996 dage siden) @ Peter Christensen

1)der var folk der gerne ville tage vare på lokomotivet i hel tilstand, men det nægtede museet at tilbyde ( de gjorde det aldrig, vel vidende at ingen så ville byde)
2) der var folk som ville opbevare de udskilte dele, selv om museet ville beholde dele af lokomotivet. Det ville museet heller ikke.
3) jeg har set nogle af museumschefens perfide svar i korrespondancen
4) det er sandsynligt at man lige skulle have Odin færdig med de kvalificerede lønnede og frivillige inden man slagtede 946 og formentlig 978

Man kan selvfølgelig mene at et damplokomotiv fra eller til ingen forskel gør, ligeså med den flotte samling af MY’ere som nu fylder op ;-)

R 946

af A. Önd, 11/10 2018, 11:36 (1996 dage siden) @ UTJ

1)der var folk der gerne ville tage vare på lokomotivet i hel tilstand, men det nægtede museet at tilbyde ( de gjorde det aldrig, vel vidende at ingen så ville byde)
2) der var folk som ville opbevare de udskilte dele, selv om museet ville beholde dele af lokomotivet. Det ville museet heller ikke.
3) jeg har set nogle af museumschefens perfide svar i korrespondancen
4) det er sandsynligt at man lige skulle have Odin færdig med de kvalificerede lønnede og frivillige inden man slagtede 946 og formentlig 978

Det er sørgeligt hver gang, du minder os om 946.
Men netop den helt afsindige arrogance, museet lagde for dagen, må aldrig gå i glemmebogen.

Så bliv endelig ved.

Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak