Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Museumstog Marslev (Generelt)

af Togsøn, 12/10 2018, 16:18 (2016 dage siden)

Hej.

Sidder og læser i Jernbane Tidene at Jernbanemuseet vil lave et nyt Centralt værksted i Marslev !

Er det sådan at vi kan få et fælles værksted mellem DJK og Jernbanemuseet ?

Jeg har aldrig hørt om dette før !

Men så bliver der nok for langt for de frivillige i Roskilde, som der står i samme blad, bliver Odin nok det sidste driftklare lok som forlader Roskilde Remise

Håber der er mange fynboer som vil være arbejde med veterantog i fremtiden !

Hilsen Erling.

DSB Museumstog Marslev

af Togsøn, 12/10 2018, 17:44 (2016 dage siden) @ krabsen

Hvor er i dygtige !

Tak for de hurtige svar !

Hilsen Erling.

DSB Museumstog Marslev

af Allan Støvring-Nielsen, 12/10 2018, 20:11 (2016 dage siden) @ Togsøn

Fremragende ide. Hvis man vil rode med gamle tog i sin fritid, må det være et krav at man har bil ...!

Avatar

DSB Museumstog Marslev

af Schienenwolf, Læsø, 12/10 2018, 20:27 (2016 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Fremragende ide. Hvis man vil rode med gamle tog i sin fritid, må det være et krav at man har bil ...!

Jo, men det er nu en gang DJK's beslutning, at deres vognhaller skulle ligge der. Og nogle af klubbens medlemmerne har jo trods alt bil.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

DSB Museumstog Marslev

af OnkelJørn, 12/10 2018, 20:36 (2016 dage siden) @ Schienenwolf

Fremragende ide. Hvis man vil rode med gamle tog i sin fritid, må det være et krav at man har bil ...!


Jo, men det er nu en gang DJK's beslutning, at deres vognhaller skulle ligge der. Og nogle af klubbens medlemmerne har jo trods alt bil.

Kan man ikke tage toget ?

DSB Museumstog Marslev

af krabsen, 12/10 2018, 21:38 (2016 dage siden) @ OnkelJørn

Fremragende ide. Hvis man vil rode med gamle tog i sin fritid, må det være et krav at man har bil ...!


Jo, men det er nu en gang DJK's beslutning, at deres vognhaller skulle ligge der. Og nogle af klubbens medlemmerne har jo trods alt bil.


Kan man ikke tage toget ?

Og så bare huske at bruge nødbremsen det rigtige sted?;-)

Problemer opstår, når man gerne vil hjem igen.:-P

DSB Museumstog Marslev

af ivar, 12/10 2018, 23:06 (2016 dage siden) @ krabsen

Det er vel et spørgsmål om at trykke Kim Cristiansen på maven og så afvente de kommende finanslovforhandlinger

DSB Museumstog Marslev

af Allan Støvring-Nielsen, 12/10 2018, 21:22 (2016 dage siden) @ Schienenwolf

Fremragende ide. Hvis man vil rode med gamle tog i sin fritid, må det være et krav at man har bil ...!


Jo, men det er nu en gang DJK's beslutning, at deres vognhaller skulle ligge der. Og nogle af klubbens medlemmerne har jo trods alt bil.

Det er ikke DJK's magasin, men Jernbanemuseets kommende værksted i Marslev jeg henviser til.

mvh, Allan

DSB Museumstog Marslev

af Jens N, Fredericia, 13/10 2018, 06:05 (2016 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Fremragende ide. Hvis man vil rode med gamle tog i sin fritid, må det være et krav at man har bil ...!


Jo, men det er nu en gang DJK's beslutning, at deres vognhaller skulle ligge der. Og nogle af klubbens medlemmerne har jo trods alt bil.


Det er ikke DJK's magasin, men Jernbanemuseets kommende værksted i Marslev jeg henviser til.


Mon ikke beslutningen er taget ud fra hvor det er muligt at opnå sporadgang til jernbanenettet? Banedanmark har fjernet sidesporene på rigtigt mange stationer, så det har nok været et vilkår at finde en station med sidesporet i behold og en sikkerhed for at det bliver liggende i fremtiden.

Man kan i øvrigt tage bussen til Marslev hvis man benytter offentlig transport.
Det er også sådan i Mariager, Bryrup, Faaborg og Gedser.

Mvh. Jens

Avatar

DSB Museumstog Marslev

af Schienenwolf, Læsø, 13/10 2018, 06:27 (2016 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Fremragende ide. Hvis man vil rode med gamle tog i sin fritid, må det være et krav at man har bil ...!


Jo, men det er nu en gang DJK's beslutning, at deres vognhaller skulle ligge der. Og nogle af klubbens medlemmerne har jo trods alt bil.


Det er ikke DJK's magasin, men Jernbanemuseets kommende værksted i Marslev jeg henviser til.

mvh, Allan

Og jeg henviste til DJK's magasin. Når landets fremmeste forening af jernbaneentusiaster lægger deres magasin i Marslev, er det vel lige så fremragende en ide, at Jernbanemuseet lægger sit magasin i Marslev. Eller gælder der af en eller anden uudtalt grund andre standarder for museet?

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

DSB Museumstog Marslev

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 13/10 2018, 14:42 (2015 dage siden) @ Schienenwolf

Hvis ting skal reddes på "den lange bane" skal de indendørs. Og det giver mening at man satser på at der
findes et "sporskifte" i Marslev der kan holdes "åbent" i mange år.

Jeg er lidt nysgerrig :-D Er det så meningen at man vil bruge det spor lige uden for Vognhallen på sydsiden
og fører det et godt stykke videre til noget man vel kan kalde for et "udtræksspor" og ilægge et sporskifte så
der kan køres ind i nyopført hal fra "østsiden". ? Ellers rækker min fantasi ikke længere :-D

DSB Museumstog Marslev

af Brussen, 13/10 2018, 17:29 (2015 dage siden) @ Steen Nielsen

Man skal over på den anden side af Vøjremosegryden.

DSB Museumstog Marslev

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 13/10 2018, 22:01 (2015 dage siden) @ Brussen

Man skal over på den anden side af Vøjremosegryden.


Ud på en landmands mark ? Det giver ikke mening.

Har lige kigget på Google Earth og for mig at se er der kun arealet bag den eksisterende Hal og dermed
"godkendelse" fra kommunal side til bebyggelse. Ellers forstår jeg simpelthen ikke dit svar

DSB Museumstog Marslev

af William Skov ⌂, 13/10 2018, 22:38 (2015 dage siden) @ Steen Nielsen

Arealet bag DJK’s vognhal skal bruges til udvidelsen kaldet vognhal 2.
Så det er på den anden side af vejen JBM måske skal bygge.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

DSB Museumstog Marslev

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 13/10 2018, 23:41 (2015 dage siden) @ William Skov

Arealet bag DJK’s vognhal skal bruges til udvidelsen kaldet vognhal 2.
Så det er på den anden side af vejen JBM måske skal bygge.


Jeg bliver nød til at undskylde mit sprogbrug nu !

Det var liggot "satans" :-D Det vil jeg se før jeg tror det :-P

DSB Museumstog Marslev

af Peter Christensen, 14/10 2018, 07:25 (2015 dage siden) @ Steen Nielsen

Idéen med at Jernbanemusset skal bygge i Marslev er ikke ny; den har vel simret i henad 2 år.

DSB Museumstog Marslev

af PF, 22/10 2018, 21:03 (2006 dage siden) @ Steen Nielsen

Arealet bag DJK’s vognhal skal bruges til udvidelsen kaldet vognhal 2.
Så det er på den anden side af vejen JBM måske skal bygge.

Jeg bliver nød til at undskylde mit sprogbrug nu !

Det var liggot "satans" :-D Det vil jeg se før jeg tror det :-P

Man laver i hvert fald ikke geologiske forundersøgelser for sjov.

[image]

DSB Museumstog Marslev

af OLL, Ballerup, 22/10 2018, 21:11 (2006 dage siden) @ PF

Det var godt nok ikke et lille område, hvis det hele skal bruges!

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

DSB Museumstog Marslev

af LHJ, 22/10 2018, 22:18 (2006 dage siden) @ PF

Arealet bag DJK’s vognhal skal bruges til udvidelsen kaldet vognhal 2.
Så det er på den anden side af vejen JBM måske skal bygge.

Jeg bliver nød til at undskylde mit sprogbrug nu !

Det var liggot "satans" :-D Det vil jeg se før jeg tror det :-P


Man laver i hvert fald ikke geologiske forundersøgelser for sjov.

[image]


Det er næppe geologiske forundersøgelser, men snarere arkæologiske

/LHJ

DSB Museumstog Marslev

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 22/10 2018, 23:53 (2006 dage siden) @ LHJ


Man laver i hvert fald ikke geologiske forundersøgelser for sjov.

[image]

Det er næppe geologiske forundersøgelser, men snarere arkæologiske

/LHJ


Så må vi ikke håbe at det går som i Svendborg hvor de fandt "skeletter" og skinnerne måtte vente langt over et
halvt år på at blive genanlagt :-D
Med hensyn til arealstørrelsen har jeg forstået at noget areal skal blive til P-pladser, da man skal kunne besøge
området. Og der skal være forbindelse til Banedanmarks skinner via det spor som løber på sydsiden af den
eksisterende DJK-hal ?

DSB Museumstog Marslev

af Allan Støvring-Nielsen, 13/10 2018, 17:57 (2015 dage siden) @ Schienenwolf


Og jeg henviste til DJK's magasin. Når landets fremmeste forening af jernbaneentusiaster lægger deres magasin i Marslev, er det vel lige så fremragende en ide, at Jernbanemuseet lægger sit magasin i Marslev. Eller gælder der af en eller anden uudtalt grund andre standarder for museet?

Som jeg har forstået det vil museet have magasin og værksted / vedligehold i Marslev, Tænker at personalebehovet på et værksted er større end på et magasin!?

mvh, Allan

Avatar

DSB Museumstog Marslev

af Schienenwolf, Læsø, 13/10 2018, 19:33 (2015 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen


Og jeg henviste til DJK's magasin. Når landets fremmeste forening af jernbaneentusiaster lægger deres magasin i Marslev, er det vel lige så fremragende en ide, at Jernbanemuseet lægger sit magasin i Marslev. Eller gælder der af en eller anden uudtalt grund andre standarder for museet?


Som jeg har forstået det vil museet have magasin og værksted / vedligehold i Marslev, Tænker at personalebehovet på et værksted er større end på et magasin!?

mvh, Allan

Jeg har kun set og hørt Marslev omtalt som en magasinhal, hvorfra man kan opmagsinere og hente materielenheder ind til udstilling i Odense. DJK's anlæg er også kun et magasin. Men det kan da selvfølgelige være, at planerne er blevet ændret siden juni.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

DSB Museumstog Marslev

af Niels Munch, 15/10 2018, 09:20 (2014 dage siden) @ Schienenwolf

I arkitektfirmaets forslag er formålet beskrevet således:

"Danmarks Jernbanemuseum ønsker at skabe tidssvarende opbevarings- og værkstedsfaciliteter for den danske jernbanehistoriske kulturarv og dermed sikre den for eftertiden – og på samme tid skabe faciliteter for publikum, der ønsker at besigtige de opmagasinerede genstande."

Kilde: https://www.creoarkitekter.dk/danmarks-jernbanemuseum-magasin/ (hvis du skulle have overset linket tidligere i tråden).

DSB Museumstog Marslev

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 15/10 2018, 15:54 (2013 dage siden) @ Niels Munch

Tak skæbne for et "projekt" ! Jeg har besøgt en museumsbane i Holland, hvor sådanne tanker var ført ud i
virkeligheden, dog i en bygning der passede bedre ind i miljøet. Nå skal vel bare glæde mig over der kommer
en ekstra mulighed for opbevaring
Skal deres MO + en styrevogn så ligge og køre "pendlertog" mellem Odense og Marslev :-D

Indsend billederSvenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak