Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedrivning Glostrup (Generelt)

af Claus N, 16/10 2018, 10:16 (2012 dage siden)

De første tegn på Hovedstadens Letbane kan nu ses på Vestegnen. Ledningsomlægninger og nedrivning af bygninger breder sig fx omkring Glostrup Station og Ringvejskrydset.

De vestlige sidebygninger på Glostrup Station, herunder postbygningen, er snart væk. Postbygningen havde nogle meget særprægede mursten med posthorn og kongekrone præget på den ene korte side. Jeg var forbi her til morgen og nedrivningsarbejderne var ved at samle 600 af de særlige mursten på en palle. Til hvem og hvilket formål vidste de ikke.

[image]

Mvh
Claus N

Nedrivning Glostrup

af JesperErnst, 16/10 2018, 14:52 (2012 dage siden) @ Claus N

Lige præcis nedrivningen af posthuset i Glostrup har ikke noget (direkte) med letbanen at gøre. Den vil stoppe lidt længere mod vest, hvor der i dag er cykelskur og en gammel jernbanebygning Link. Kommunen købte bygningen med en plan om at bygge hen over jernbanen, men den er blevet droppet igen link. Planerne udsprang dog af en forventet stigende investorinteresse efter letbanen og muligheden for at genetablere fjernogsstop i forbindelse med Ring Syd tankerne. Hvad der i stedet skal ske med grunden på lang sigt, er der ikke truffet nogen beslutninger om.

Selve nedrivningen blev i øvrigt 11 millioner kroner dyrere end forventet på grund af strenge krav fra BaneDanmark link

Nedrivning Glostrup

af Claus N, 16/10 2018, 20:13 (2011 dage siden) @ JesperErnst

Hej Jesper
Tak for yderligere info på nedrivningsprojektet. Det bliver spændende at følge projekterne efterhånden som de skrider frem.

Mvh
Claus

Nedrivning Glostrup - supplerende billeder

af Henrik PS ⌂, Brøndby, 16/10 2018, 23:19 (2011 dage siden) @ Claus N

[image]
Billede fra 29. august 2018


[image]
Billede fra 22. september 2018


[image]
Billede fra 22. september 2018


[image]
Plankeværket stammer oprindeligt fra Metrobyggeriet i København. Billede fra 22. september 2018

Nedrivning Glostrup - supplerende billeder

af OLL, Ballerup, 18/10 2018, 22:14 (2009 dage siden) @ Henrik PS

Jeg var med til at hente det, det tog godt 2 dage at fjerne det fra Kongens Nytorv og køre det til Glostrup.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Glostrup 2018

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/10 2018, 09:47 (2010 dage siden) @ Claus N

Jeg var i Glostrup den 25. juli 2018.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Glostrup 2018

af Nordexpress, 18/10 2018, 12:37 (2010 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ja, man kunne forestille sig, at 5-sporet blev anvendt til noget mere fornuftigt end at ligge brak på landets mest trafikerede strækning!

Glostrup 2018

af Jens N, Fredericia, 18/10 2018, 17:59 (2010 dage siden) @ Nordexpress

Ja, man kunne forestille sig, at 5-sporet blev anvendt til noget mere fornuftigt end at ligge brak på landets mest trafikerede strækning!


Hvilket 5. spor i Glostrup?

Mvh. Jens

Glostrup 2018

af Finnjust, Glostrup, 18/10 2018, 18:49 (2009 dage siden) @ Jens N

Det er sporet der fortsætter spor 0 mod øst ud til NKT, eller hvad det nu hedder.

--
Finnjust

Glostrup 2018

af steenth, 19/10 2018, 03:14 (2009 dage siden) @ Jens N

Ja, man kunne forestille sig, at 5-sporet blev anvendt til noget mere fornuftigt end at ligge brak på landets mest trafikerede strækning!

Hvilket 5. spor i Glostrup?

Der en gammel reservation af areal til et 5. spor imellem Hvidovre fjern og Høje Taastrup. Da man undersøgte København-Ringsted, var dette spor i spil igen. Men det ville belaste de daglige bruger imens det blev anlagt, da hele strækningen skulle ombygges, så det blev opgivet. Men reservationen findes stadig. Og der er flere steder gjort plads til det. Men nye regler gør, at nye spor skal lægges længere fra hinanden... så mange steder skal broerne udvides og der skal skaffes mere plads andre steder.

Avatar

Glostrup 2018, lidt OT fra 2012

af Ove Nygaard, 18/10 2018, 13:31 (2010 dage siden) @ Tommy Nilsson

DSB sender folk over skinnerne i Glostrup (Generelt)
af Ove Nygaard , onsdag 17. oktober, 2012, 12:56 (2192 dage siden) @ Gæst
Jeg har engentlig altid troet at "perronen" ved spor 0 var en del af pakhusbygningen som ligger bagved og altså brugt til manuel aflæsning/pålæsning af stykgodsvogne. Men den har måske istedetfor været benyttet til persontog evt lokaltog Glostrup-København H. ?

Spor 0 var - og er stadigvæk - overhalingssporet på Glostrup station.
I "min tid" var Glostrup en stor vognladningsstation med den næststørste vognudveksling i Danmark efter Københavns Godsbanegård, som iøvrigt leverede rangerkraften i form af MH-lokomotiver, som ankom med vogne fra København G hhv. blev brugt til at afsende vogne via København G, når "dagens dont" var overstået.
På de travle tidspunkter var op til 3 rangermaskiner og en enkelt Ardelt, som var stationeret lokalt (havde en "uvane" med at køre igennem "bagvæggen" til "garagen", som af og til måtte genopbygges), i gang samtidigt på det vidtstrakte sporområde og de mange private sidespor.
Derudover ankom en stor mængde vogne især fra udlandet direkte i godstog, som benyttede spor 0, hvor vognene blev afkoblet. Der var på stationen stationeret 3 dygtige rangermestre i døgnvagt, som disponerede rangerkraften og skulle "holde tungen lige i munden", så afkoblede vogne blev bortrangeret snarest muligt, inden næste godstog "bankede på" til spor 0. Rent driftsmæssigt blev spor 0 også benyttet, når tog skulle ledes "ad venstre spor" mod Vigerslev/København, og da det ikke kunne ske for signal (den gang, det kan det i dag), skulle den ellers fjernstyrede station bemandes som understation. Og det var mange gange, for bare der skulle arbejdes på "godsforbindelsesbanen" skulle togene ledes over på venstre spor i Glostrup. Sådanne ekstra vagter skulle skaffes "ved god vilje" fra de stationerede overtrafikassistenter/trafikassistenter. Når det kneb, har jeg selv taget tørnen og holdt dermed min trafikale viden vedlige - udover at det blev "en slags synlig ledelse". Nu hedder det vist "at gå undercover".
Nå, nu blev det en af den slags anekdoter, som jeg normalt siger undskyld for.
Duk og væk.
Bedste hilsener
Ove Nygaard
Glostrup 01.07.1971 - 31.12.1972

Glostrup 2018, lidt OT fra 2012

af JesperErnst, 18/10 2018, 20:03 (2009 dage siden) @ Ove Nygaard

Men der er vel to spor ud over hovedsporene? Det du kalder Spor 0, der fortsætter til NKT/P&T (eller hvad de nu hedder for tiden). Derudover er det jo også et spor langs bygningen syd for banen. Dette spor slutter nogenlunde ud for midten af s-togsperronen.

Glostrup 2018, lidt OT fra 2012

af Finnjust, Glostrup, 18/10 2018, 20:24 (2009 dage siden) @ JesperErnst

Der er vi inde i plads sporene. Det var der man læssede/aflæssede stykgodsvognene.

--
Finnjust

Glostrup 2018, lidt OT fra 2012

af Jens Hansen, 19/10 2018, 09:00 (2009 dage siden) @ Finnjust

Men hvad er status på at fjernperronen skal etableres Igen?

Dette for at sikre skifteforbindelse til Letbanen i ring 3.

Avatar

Glostrup 2018 - Søndre Ringvej

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/10 2018, 11:02 (2009 dage siden) @ Claus N

Her er 4 billeder fra Søndre Ringvej.

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak