Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser?? (Generelt)

af Simon1906, Hedehusene, 22/10 2018, 12:04 (1984 dage siden)

Forleden dag forlød det at prognoser for passagertal viser at der slet ikke vil være så mange passagerer vil benytte den.

Nu er jeg lidt forvirret godt nok er jeg for letbaner men ikke for enhver pris, for hvis det passer at togene ikke bliver fyldt ja så skal man måske overveje det igen. Hvad syntes i her på forum kan vi stole på prognoser eller er det som statistik man kan bevise alt med tal.

Med venlig hilsen

Somon

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Nordexpress, 22/10 2018, 12:21 (1984 dage siden) @ Simon1906

Måske skulle man bare konstatere, at der er over 100 byer i Europa, der bygger og udbygger såvel gamle som spritnye sporvognslinjer. Eller ta en tur til Kassel eller Karlsruhe for at se sporvogne, der kører på flere strøm- og banesystemer.

Hvorfor mon de gør det?

Nyd bare din kop kaffe uden at få den galt i halsen;-)

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Mads, 22/10 2018, 12:33 (1984 dage siden) @ Nordexpress

Måske skulle man bare konstatere, at der er over 100 byer i Europa, der bygger og udbygger såvel gamle som spritnye sporvognslinjer. Eller ta en tur til Kassel eller Karlsruhe for at se sporvogne, der kører på flere strøm- og banesystemer.

Hvorfor mon de gør det?

Nyd bare din kop kaffe uden at få den galt i halsen;-)

Et temmeligt arrogant svar. En blanding "Alle andre gør det" og "det skal du ikke bryde dit kønne lille hoved med" er ikke gode argumenter.

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Simon1906, Hedehusene, 22/10 2018, 14:05 (1984 dage siden) @ Nordexpress

Hej Nordekspress

For en go ordens skyld jeg har været i Karlsruhe Stuttgart Basel og Luzern og er begejstret for deres letnane (stadtbahn) sporvogne og trolleybusser. Jeg læser med interesse alle indlæg. Tak for dem.

Med venlig hilsen

Simon

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Horsecreek, 22/10 2018, 12:27 (1984 dage siden) @ Simon1906

Alting kan drejes i den retning man ønsker, og i den forbindelse kan man ignorere eller undervurdere ting, som ikke passer ind i eget verdensbillede.
Så om man kan stole på prognoser m.m., må være op til en selv. Der kan ske mange ting i de 10 år der går fra vedtagelse til ibrugtagning og for den sags skyld også 10 år fra ibrugtagning til tilvænning.

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af mpp, 22/10 2018, 12:32 (1984 dage siden) @ Simon1906

Prognoserne er netop det – prognoser. På den ene side kan det gå meget bedre end prognoserne, især hvis byudviklingen ender med at forme sig efter hvor letbanen kører. På den anden side er der ingen garanti. Det er ret let at tjekke om prognoserne for passagertal holder (man kan bare tælle), men skal den samlede anlægsøkonomi vurderes skal man holde tungen lige i munden når mellemregningerne tjekkes.

Prognoserne skal ses som et skøn der kan bruges som værktøj til at vurdere et projekt. I tilfældet med Københavns Letbane er prognosen at togene vil køre halvtomme rundt, men det virker da som en styrke og ikke en ulempe at man altid kan få et sæde. Der kan så bagefter gøres ting der vil få flere passagerer i togene, f.x. at udbygge Glostrup station og at lave en krydsningsstation med den nye bane. Der kunne også gøres ting, der ville få færre passagerer til at vælge den, f.x. hvis lokalplanerne ikke tillader flere arbejdspladser og boliger tæt på hvor den kører forbi.

Det er også værd at bemærke at det her altid vil være et politisk projekt. Fordelene ved skinnetransport er, at det kan få nye passagerer til den offentlige transport (jeg kan f.x. godt lide at køre med tog, men ikke med bus) og at det giver en solid basis for byudvikling. Når den nye metro åbner næste år vil meget af busnettet i København blive lavet om, men man kan regne med at metroen vil være der de næste 100 år. Man har f.x. også set i Odense at boliger tæt på deres letbane allerede er steget i værdi.

Københavns Letbane skal altså ses som et politisk projek, der blandt andet har som mål at binde omegnskommunerne tættere sammen. Det har altid været en svaghed i S-togsnettet at det er svært at komme på tværs og det er blandt andet det letbanen skal hjælpe med. Derudover kan det gøre kommunerne på ruten attraktive for f.x. studerende på DTU der i dag i høj grad ellers bor i København. Det kan måske også hjælpe med at reducere trængslen i København når flere mennesker i omegnskommunerne føler at de har et dækkende udbud af offentlig transport og derfor måske nøjes med kun at have en bil.

De her ting er i øvrigt ikke unikke for Letbanen, men gælder alle transportprojekter. Der er altid et element af politik i det og et ønske om at styre udviklingen. Der er også lokale ønsker og togtrækkeri om hvor nye projekter skal ligge, noget der gør at vi ikke altid får lavet de bedste investeringer. Prognoserne og prisoverslagene bliver selvfølgeligt lavet med stor omhu, men de er primært blot et oplæg til videre diskussion.

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af andersj, Aalborg, 22/10 2018, 12:34 (1984 dage siden) @ Simon1906

Forleden dag forlød det at prognoser for passagertal viser at der slet ikke vil være så mange passagerer vil benytte den.

Nu er jeg lidt forvirret godt nok er jeg for letbaner men ikke for enhver pris, for hvis det passer at togene ikke bliver fyldt ja så skal man måske overveje det igen. Hvad syntes i her på forum kan vi stole på prognoser eller er det som statistik man kan bevise alt med tal.

Med venlig hilsen

Somon

Der blev bl.a. fremsat punkter som at der i myldretiden i bedste fald ville være 170 passagerer i hver sporvogn mod 260 (teoretiske) pladser. 170 passagerer i en Siemens Avenio med ca. 70 siddepladser vil jeg dog betegne som propfyldt - især fordi passagerer i sporvogne er dårlige til at fordele sig.

De 260 passagerer er nok udregnet efter børnehavebørn uden overtøj og uden rygsække eller øvrigt bagage. I realiteten vel man aldrig i normal drift kunne presse 260 ind i en 37 meter lang sporvogn.

I "værste fald" vil der kun være 100 passagerer med i hver sporvogn, og med ca. 70 siddepladser vil jeg også betegne det som "godt fyldt".

--
Mvh Anders

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Niels GP, 22/10 2018, 22:25 (1984 dage siden) @ andersj

De omtalte tal stammer fra en artikel på dr.dk og har overskriften "Prognose: Hovedstadens letbane bliver halvtom"
Her er brug for et faktatjek om hvordan passagertallet er beregnet for letbanevognen:
I flg Siemens er antallet ståpladser beregnet ud fra at der kan stå 4 passagerer pr. kvm. gulvareal.
Det er givet at det tal kun er en teoriske størrelse idet så mange passagerer kun kan blive aktuelt ved helt specielle lejligheder, hvor man så vil kunne acceptere så ukomfortable forhold.
Dertil kommer at en en hel del af gulvarealet er flexområder som primært er beregnet til barnevogne, rullestole, bagage mv. (plus evt. cykler).
På mange måder minder overskriften om den gamle diskussion "er glasset halv fyldt eller halvt tomt"
Ud fra det angivne eksempel med 170 passagerer i letbanetoget (med 64 siddepladser) kunne man med ligeså god ret sige: "Letbanen stopfyldt, ståplads til langt over halvdelen af passagererne".

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Rørvig Station, 24/10 2018, 00:15 (1983 dage siden) @ andersj

Der blev bl.a. fremsat punkter som at der i myldretiden i bedste fald ville være 170 passagerer i hver sporvogn mod 260 (teoretiske) pladser. 170 passagerer i en Siemens Avenio med ca. 70 siddepladser vil jeg dog betegne som propfyldt - især fordi passagerer i sporvogne er dårlige til at fordele sig.

De 260 passagerer er nok udregnet efter børnehavebørn uden overtøj og uden rygsække eller øvrigt bagage. I realiteten vel man aldrig i normal drift kunne presse 260 ind i en 37 meter lang sporvogn.

I "værste fald" vil der kun være 100 passagerer med i hver sporvogn, og med ca. 70 siddepladser vil jeg også betegne det som "godt fyldt".

Man har hørt tilsvarende påstande ved introduktionen af buslinje 5C. Fakta var i modsætning til politikernes anprisninger, at 37 % af siddepladserne per time forsvandt.

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af andersj, Aalborg, 24/10 2018, 00:31 (1983 dage siden) @ Rørvig Station

Der blev bl.a. fremsat punkter som at der i myldretiden i bedste fald ville være 170 passagerer i hver sporvogn mod 260 (teoretiske) pladser. 170 passagerer i en Siemens Avenio med ca. 70 siddepladser vil jeg dog betegne som propfyldt - især fordi passagerer i sporvogne er dårlige til at fordele sig.

De 260 passagerer er nok udregnet efter børnehavebørn uden overtøj og uden rygsække eller øvrigt bagage. I realiteten vel man aldrig i normal drift kunne presse 260 ind i en 37 meter lang sporvogn.

I "værste fald" vil der kun være 100 passagerer med i hver sporvogn, og med ca. 70 siddepladser vil jeg også betegne det som "godt fyldt".


Man har hørt tilsvarende påstande ved introduktionen af buslinje 5C. Fakta var i modsætning til politikernes anprisninger, at 37 % af siddepladserne per time forsvandt.

Man har jo besluttet frekvens og sporvognstype, så er det jo bare at regne. Med den planlagte frekvens på afgang hvert 5. minut vil der være en teoretisk kapacitet 3.120 passagerer pr. retning pr. time eller ca. 800 siddepladser alt efter det nøjagtige antal sæder i vognene. Det mener jeg ikke er blevet offentliggjort endnu, da man nok ikke har aftalt den endelige indretning af vognene endnu med antal døre og størrelse på flexrum.

Hvad 5C angår, så er det rigtigt at en lavgulvs ledbus (og især med det ekstreme antal døre man har valgt i København) har færre siddepladser end de regionalbusser man kørte med før på 5A. Helt nøjagtigt er man gået fra 42 til 37 siddepladser. Men der er flere ståpladser og bedre fremkommelighed i bussen, da de gamle busser og størstedelen af de øvrige busser i København er designet til regionalbusdrift og ikke bybusdrift med hyppig og stor passagerudveksling.
Den eneste by i Danmark der udelukkende benytter busser designet til bybuskørsel som bybusser er Aarhus med deres Solaris Urbino og MAN Lion's City. Men nok om busser.

--
Mvh Anders

Spovognsdrift på linje 5

af Rørvig Station, 24/10 2018, 04:29 (1983 dage siden) @ andersj

Hvad 5C angår, så er det rigtigt at en lavgulvs ledbus (og især med det ekstreme antal døre man har valgt i København) har færre siddepladser end de regionalbusser man kørte med før på 5A. Helt nøjagtigt er man gået fra 42 til 37 siddepladser. Men der er flere ståpladser og bedre fremkommelighed i bussen, da de gamle busser og størstedelen af de øvrige busser i København er designet til regionalbusdrift og ikke bybusdrift med hyppig og stor passagerudveksling.

Ud over at reducere antal sæder per bus nedsatte man også frekvensen. 5C er nok Danmarks mest oplagte kandidat til sporvognsdrift.

Sporvognsdrift på linje 5

af Scharfenberg, 24/10 2018, 11:51 (1982 dage siden) @ Rørvig Station

Hvad 5C angår, så er det rigtigt at en lavgulvs ledbus (og især med det ekstreme antal døre man har valgt i København) har færre siddepladser end de regionalbusser man kørte med før på 5A. Helt nøjagtigt er man gået fra 42 til 37 siddepladser. Men der er flere ståpladser og bedre fremkommelighed i bussen, da de gamle busser og størstedelen af de øvrige busser i København er designet til regionalbusdrift og ikke bybusdrift med hyppig og stor passagerudveksling.


Ud over at reducere antal sæder per bus nedsatte man også frekvensen. 5C er nok Danmarks mest oplagte kandidat til sporvognsdrift.

Jeg synes faktisk, at man har ramt rigtigt med lavgulvsledbusser til 5C. Lavere frekvens mærkes især ikke på de centrale strækninger, hvor der fortsat er ret høj frekvens. Ofte hang 5A fast i trafikken, og så kom der nogle gange en klump på 3-5 busser lige i r.... på hinanden. Så hellere lidt færre afgange med en længere bus med samlet set plads til flere passagerer og barnevogne.

Jeg kan også tydeligt huske, når en propfuld 5A ankom til et centralt skiftestoppested, og 70 % af passagererne skulle ud og ca. 70 % nye skulle ind, så tog det ret lang tid. Det problem er reduceret med 5C. Desværre hænger de stadigvæk fast i trafikken. Men det er jo et spørgsmål om indretning af by- og vejrummet.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Sporvognsdrift på linje 5

af Rørvig Station, 24/10 2018, 15:44 (1982 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg synes faktisk, at man har ramt rigtigt med lavgulvsledbusser til 5C. Lavere frekvens mærkes især ikke på de centrale strækninger, hvor der fortsat er ret høj frekvens. Ofte hang 5A fast i trafikken, og så kom der nogle gange en klump på 3-5 busser lige i r.... på hinanden. Så hellere lidt færre afgange med en længere bus med samlet set plads til flere passagerer og barnevogne.

Der er faktisk folk, der har behov for siddepladser, eller foretrækker det. Så nytter det ikke at fjerne 37 % af dem og opgive et fiktivt antal ståpladser som en forbedring.

Sporvognsdrift på linje 5

af Jens Peter, 24/10 2018, 19:59 (1982 dage siden) @ Rørvig Station

Sådan som jeg forstår det er det ikke sparet 37% af sæderne, men løst regnet ca. 12%. Der er 37 sæder i stedet for 42. Men det er ikke 37%.

Sporvognsdrift på linje 5

af Rail, 24/10 2018, 20:22 (1982 dage siden) @ Jens Peter

Sådan som jeg forstår det er det ikke sparet 37% af sæderne, men løst regnet ca. 12%. Der er 37 sæder i stedet for 42. Men det er ikke 37%.

Du skal også medregne frekvensreduktionen...

Sporvognsdrift på linje 5

af Rørvig Station, 24/10 2018, 21:40 (1982 dage siden) @ Rail

Sådan som jeg forstår det er det ikke sparet 37% af sæderne, men løst regnet ca. 12%. Der er 37 sæder i stedet for 42. Men det er ikke 37%.


Du skal også medregne frekvensreduktionen...

Nemlig. Der røg så 126 sæder i timen.

Sporvognsdrift på linje 5

af Rørvig Station, 24/10 2018, 21:43 (1982 dage siden) @ Rørvig Station

Sådan som jeg forstår det er det ikke sparet 37% af sæderne, men løst regnet ca. 12%. Der er 37 sæder i stedet for 42. Men det er ikke 37%.


Du skal også medregne frekvensreduktionen...


Nemlig. Der røg så 126 sæder i timen.

Har fundet mine gamle beregninger frem. Undskyld min hukommelse. 5A havde 30 % flere siddepladser, ikke 37 %.

Spovognsdrift på linje 5

af re20000, 24/10 2018, 23:08 (1982 dage siden) @ Rørvig Station

5C er nok Danmarks mest oplagte kandidat til sporvognsdrift.

Nej, metro. Hvis man skulle anlægge en rigtig metro i København skulle det da være under brogaderne, så man var ude over kapacitetsproblemer, problemer med at sidde fast i trafikken og samtidig reducerede både støj- og luftforurening.

Sporvognsdrift eller undergrundsbane på linje 5

af Rørvig Station, 25/10 2018, 03:09 (1982 dage siden) @ re20000

5C er nok Danmarks mest oplagte kandidat til sporvognsdrift.


Nej, metro. Hvis man skulle anlægge en rigtig metro i København skulle det da være under brogaderne, så man var ude over kapacitetsproblemer, problemer med at sidde fast i trafikken og samtidig reducerede både støj- og luftforurening.

Ja, men den mulighed har politikerne jo fravalgt.
Men enig, det tager 25 minutter at køre de 10 km at køre fra Herlev til Nørreport. 24 km/t. Det kunne gøres med 120 km/t under jorden og gavne hele trafikken hele vejen fra Frederikssund. Men man ville være nødt til at bygge i to etager, en til Frederikssundsbanen, en til sporvogns/metrotrafik.

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af kme, 22/10 2018, 12:52 (1984 dage siden) @ Simon1906

Trafikprognoser og samfundsøkonomisk rentabilitet laves ved at man skriver konklusionen først og så regner baglæns for få "data" der giver den ønskede konklusion.

Konkret ang. den københavnske letbane er jeg ret stedkendt på den nordlige del fra Herlev til Lundtofte, og jeg vil påstå at den omtalte prognose er helt hen i vejret. Først har jeg haft den tvivlsomme fornøjelse at benytte Herlev Hospital. Det tager mindst 30 min. at finde en p-plads og man får let en gåtur på en km derefter. Ikke fedt når man er syg. Det er et kæmpestort hospital.

I Herlev krydser man S-banen mod Frederikssund.

Tager man lidt længere mod nord får man kontakt med S-banerne mod Farum og mod Hillerød. I Kgs. Lyngby kører letbanen direkte forbi Lyngby Storcenter på den ene side af vejen og Magasin og Kulturhuset på den anden. Lyngby Storcenter er ret vigtig i den ende at Storkøbenhavn.

Længere mod nord rammer man så DTU hvor 10-12.000 har deres daglige gang. Naboen er Lyngby uddannelsescenter, hvor de er for unge til at have bil.

Den eneste betænkelighed jeg har er at køreplanen ikke er hurtigere end den er.

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Ib Jensen, 22/10 2018, 13:02 (1984 dage siden) @ kme

Trafikprognoser og samfundsøkonomisk rentabilitet laves ved at man skriver konklusionen først og så regner baglæns for få "data" der giver den ønskede konklusion


Du kandiderer til at blive alle konspirationsteoriers moder.....

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Niels Bak, 22/10 2018, 21:10 (1984 dage siden) @ kme

Trafikprognoser og samfundsøkonomisk rentabilitet laves ved at man skriver konklusionen først og så regner baglæns for få "data" der giver den ønskede konklusion.

Kilde?

Nå, det var en fordom... - også kaldet noget værre sludder.

Trafikprognoser laves ud fra landstrafikmodellen, som arbejder med boliger og arbejdspladser i stoppestedernes/stationernes oplande, kendte trafikstrømme etc. Tager den højde for alt? Sikkert ikke, men at det er manipulation med forudbestilt konklusion lavet af amatører med en bøjet pegefinger i vinden, det er altså for lavt niveau.
Ligeledes med samfundsøkonomisk analyse. Man kan sagtens diskutere, om det er de rigtige forudsætninger, de bliver lavet ud fra, men regnemetoden er altså centralt fastlagt og ens fra projekt til projekt. Ellers havde politikerne bag letbanen nok bestilt en der så bedre ud.

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af kme, 22/10 2018, 21:25 (1984 dage siden) @ Niels Bak

Trafikprognoser og samfundsøkonomisk rentabilitet laves ved at man skriver konklusionen først og så regner baglæns for få "data" der giver den ønskede konklusion.


Kilde?

Nå, det var en fordom... - også kaldet noget værre sludder.

Nej, det er evidensbaseret. Modellerne er ikke bedre end antagelser man fodrer dem med og det er at sælge elastik i metermål. Se fx på hvordan prognoserne for hhv. Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen ramte helt skævt. Storebælt til den positive side, Øresund til den negative. Femern får vi se.

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Niels Bak, 22/10 2018, 21:34 (1984 dage siden) @ kme

Som så også er lavet længe før de nuværende modeller var færdigudviklet.

Og så er det at man har haft en primitiv model, som har ramt forkert (eller at det er meget muligt at de nuværende også gør det fordi der er et eller andet man ikke har fået taget højde for i modellen), altså noget helt andet end din skyden folk i skoene, at der er regnet baglæns ud fra et bestilt resultat. En så meget mere absurd påstand i det her tilfælde som at beregningernes resultater faktisk ikke passer politikerne særlig godt, som jo netop er det indslaget handler om.

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af mpp, 22/10 2018, 22:08 (1984 dage siden) @ Niels Bak

Det er værd at bemærke at de her prognoser kan tjekkes efter bagefter og at tingene kan være godt på flere måder. Laves der en prognose der siger at der vil komme flere biler, men ikke hurtigere køretid kan man tjekke det. Laver man en prognose der siger, at et bestemt togmønster vil lede til for få tog på nogle tidspunkter og for mange på andre kan man tjekke det. Laver man en prognose, der siger at der vil være nye rejsemønstre kan man tjekke det.

At den nogle gange forudsiger for mange passagerer og nogle gange for få gør jo ikke noget hvis man så bagefter evaluerer modellen og den ikke smider resultater fuldstændigt afkoblet fra virkeligheden.

En anden ting er så hvis der er andre bindinger også, såsom erhvervsområder der kun kan udvikles hvis der er stationsadgang (hvilket letbanen åbner op for). Det er svært at vurdere hvad effekt det har og det handler nok meget om at tiltrække vækst til nogle områder i stedet for andre.

Avatar

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/10 2018, 10:57 (1983 dage siden) @ Niels Bak

Og så er det at man har haft en primitiv model, som har ramt forkert (eller at det er meget muligt at de nuværende også gør det fordi der er et eller andet man ikke har fået taget højde for i modellen), altså noget helt andet end din skyden folk i skoene, at der er regnet baglæns ud fra et bestilt resultat. En så meget mere absurd påstand i det her tilfælde som at beregningernes resultater faktisk ikke passer politikerne særlig godt, som jo netop er det indslaget handler om.

OK så. Men efter beregningerne skrives der jo et sammendrag og en konklusion, og der er der frit slag for fortolkninger. Og det er konklusionen som pressemeddelelsen skrives ud fra og så er debatten sporet i den retning bestilleren ønsker.

Det hvide er papir og det sorte er løgn :-)

Jeg har ikke endnu nærlæst den prognose, men hvis det jeg har set i andre indslag står til troende, så er jeg enig i at hvis prognosen siger 170 passagerer i et letbanetog med 65-70 siddepladser vil være en success og i hvert fald ikke halvtomt. Ord som "fyldt" eller "halvtomt" er værdiladede ord.

Det er som en anden også skriver: Er glasset halvfyldt eller halvtomt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af RasmusD, 22/10 2018, 13:04 (1984 dage siden) @ Simon1906

Den aktuelle snak om prognoser og forventet passagertal tager afsæt i en artikel fra DR. Men som nogle brugere på på Ing.dk påpegede, så bygger artiklen på en prognose fra 2013, der igen byggede på tal fra 2009 og 2011.

Jf. kommentarene på Ing.dk har prognosen allerede vist sig at skyde langt under mål. Udviklingen inden for arbejdsplader i ringbanekommunerne har allerede overhalet prognosens 2032-forudsigelse. Indbyggertallet i kommunerne har overhalet prognosens 2020-forudsigelse.

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Niels Munch, 22/10 2018, 13:04 (1984 dage siden) @ Simon1906
redigeret af Niels Munch, 22/10 2018, 13:15

Prognoser er spådomme, og statistik er historieskrivning ;-) .

Mange steder i udlandet, hvor man har anlagt nye sporveje/letbaner, tales der om, at de faktiske passagertal overstiger prognoserne.

"Tvärbanen" i Stockholm kan på mange måder sammenlignes med Hovedstadens Letbane, idet den forbinder "de stockholmske fingre". Baseret på prognoser havde banen indledningsvis 10 min. drift under högtrafik; men passagertilstrømningen har ført til en forøgelse til 7,5 min. drift. Og man kører tog med 2 sammenkoblede sæt.

[image]Tvärbanans 2 vogntyper; nærmest A32 Bombardier Flezity Swift, i midten A35 CAF Urbos og t.v. atter en A32. Ulvsunda-depån 12.10.2018 (nm).

Men, der er så mange måder st drive sammenligninger på; og som Churchill skal have sagt: "I only believe in statistics that I doctored myself" .....


M.v.h.

[image]
Niels

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af krabsen, 22/10 2018, 13:46 (1984 dage siden) @ Niels Munch

Men, der er så mange måder st drive sammenligninger på; og som Churchill skal have sagt: "I only believe in statistics that I doctored myself" .....

Hvordan er det nu man bøjer det: Løgn->forbandet løgn->statistik :-D

Mon ikke mange 'embedsmænd' - både i det private og offentlige - har prøvet at få en opgave: "Lav lige en beregning, der viser at..." (ikke om..) :-P

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Peter Christensen, 22/10 2018, 18:03 (1984 dage siden) @ krabsen

Men, der er så mange måder st drive sammenligninger på; og som Churchill skal have sagt: "I only believe in statistics that I doctored myself" .....


Hvordan er det nu man bøjer det: Løgn->forbandet løgn->statistik :-D

Mon ikke mange 'embedsmænd' - både i det private og offentlige - har prøvet at få en opgave: "Lav lige en beregning, der viser at..." (ikke om..) :-P

Husk også:
Statistik er som en lygtepæl. God at støtte sig til, men lidet oplysende....

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Simon1906, Hedehusene, 22/10 2018, 14:09 (1984 dage siden) @ Niels Munch

Tak for billede, dejlig remise.Sådan kunne det måske se ud i Kbh Vestegn.

Mvh

Simon

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Niels Bak, 22/10 2018, 21:30 (1984 dage siden) @ Simon1906

Forleden dag forlød det at prognoser for passagertal viser at der slet ikke vil være så mange passagerer vil benytte den.

Nu er jeg lidt forvirret godt nok er jeg for letbaner men ikke for enhver pris, for hvis det passer at togene ikke bliver fyldt ja så skal man måske overveje det igen. Hvad syntes i her på forum kan vi stole på prognoser eller er det som statistik man kan bevise alt med tal.

Med venlig hilsen

Somon

Når man skal forstå hovedstadens letbane, så handler det mere om planloven end om det nuværende passagergrundlag. Ifølge den må større kontorarbejdspladser og andet som trækker meget trafik nemlig i hovedstadsområdet kun placeres i nærheden af stationer.

Langs ring 3 ligger en række nedslidte industriområder, som kommunerne gerne vil byudvikle med nye attraktive, højtlønnede arbejdspladser og tæt boligbyggeri (kaldet projekt Ringbyen). Det må de bare ikke med mindre, der er en station i nærheden.

Men letbanestop regnes som stationer, da den kører på skinner. Så derfor åbner letbanen for ny byudvikling i ganske store områder, og det er der rigtig mange penge og prestige i for kommunerne. At det så også kaster fremtidige passagerer til letbanen ud over den nuværende prognose er en sidegevinst, samtidig med at den reparerer på fortidens dårlige planlægning med fx at lægge Herlev Hospital på en bar mark uden ordentlige kollektive forbindelser og med en parkeringsplads, som det tager tre kvarter at komme ud af, hvis man rammer arbejdtids afslutning.

Og faktisk kan jeg ikke forstå, at politikeren ikke bare gav den begrundelse i DR's dækning (var det vist), i stedet for at lyde som en idiot ("jeg er sikker på der nok skal komme passagerer selv om prognoserne siger noget andet"), for det er jo ganske fornuftig byudviklingspolitik - byg noget ordentlig transport, og planlæg byudviklingen rundt om den.

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Nordexpress, 23/10 2018, 11:20 (1983 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af Nordexpress, 23/10 2018, 11:31

Helt enig i din udmærkede beskrivelse.

Udviklingen i Hovedstadsområdet er de sidste 3 generationer sket langs med S-togs-linjerne i den såkaldte fingerplan - fem strenge med grønne områder imellem. Denne plan har været skamrost i årtier, men man kunne modsætningsvis sige, at den har skabt en segregation mellem befolkningssegmenter, sågar med egne betegnelser for fingrene som Vestegnen, Whiskybæltet, Sydkysten. Jeg kan ikke få øje på, at den er bedre end mange andre storbyer i Europa, der enten er gradvis udvidet i ringe, eller som er vokset sammen ud fra et antal landsbyer.

Hvor om alting er skabes der med Ring3-banen en sjette finger, en tværgående finger, i Hovedstadsregionen med et højklasset kollektivt trafiktilbud. Når bortses fra Københavns Kommunes satsning på Amager, som M1 og M2 betjener, så vil Ringbanen forbinde de områder i Hovedstaden, der har det største udviklingspotentiale - plus vigtige uddannelsesinstitutioner.

Trafiktal vil derfor i høj grad afhænge af fremtidens skole-, bolig- og erhvervsinvesteringer.

I f.eks. det nordlige Paris er en tværgående forbindelse tilsvarende anlagt med en letbane - eller sporvogn, som det hed, da jeg var yngre.

Min første kommentar var på ingen vis ment arrogant, men derimod sådan, at det ikke er kræfterne værd at deltage i slagsmål om trafikprognoser. Hvilken betydning får det for Letbanen, når benzin- og dieselbiler bliver forbudt?

Avatar

Letbanen Ishøj Lyngby kan man stole på prognoser??

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/10 2018, 10:47 (1983 dage siden) @ Simon1906

Det er svært at spå - især om fremtiden.

Du kan bestille en prognose hos et konsulentfirma og mere eller mindre sætte præmissen så den får det resultat du ønsker.

Her kan det være relevant at analysere hvem der annoncerer prognosen. Det hedder kildekritik.

Der er nogen der bare ikke vil erkende at løbet er kørt og nu kommer den letbane. Det skal nok blive godt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak