Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Zoneforenkling DOT (Trafikpolitik)

af mikedk2100, 22/10 2018, 19:30 (1985 dage siden)

I forbindelse med prisstigningerne i DOTs område fra januar oplyser de også, at de laver 21 mindre zonejusteringer.

“For eksempel tilpasses zonerne på en række stationer, der i dag dækker flere zoner, så stationerne fremover kun ligger i én zone. Det gælder f.eks. på Husum station, hvor to zoner reduceres til én zone.”

Jeg har desværre ikke kunne finde et zonekort med de nye zoner, men ved nogen, hvordan det rent praktisk sker? Bliver Husum fremover zone 2 eller 32, og rykker man blot grænsen til et sted mellem stationerne, så kunder enten fra Ballerupsiden eller Kbh-siden dermed skal betale for en ekstra zone for at komme til Husum?

Mvh
Michael

Zoneforenkling DOT

af SebastianRA, 22/10 2018, 19:44 (1985 dage siden) @ mikedk2100

De har, så vidt jeg ved, ikke lavet et kort over de "nye" zoner (endnu, hvis de laver et), jeg kunne godt frygte at det først bliver offentliggjort meget tæt på skiftedagen. Men kender man DOT ret, så rykker de sikkert alle zonerne "ud" i forhold til zone 1 og 2, således at det bliver dyrere at komme til indre by. Hellerup bliver sikkert en ren zone 30, Lyngby 51, Dyssegård 31 etc. De vil hellere tjene mange penge end yde en service for kunderne

Zoneforenkling DOT

af Rørvig Station, 22/10 2018, 23:08 (1985 dage siden) @ SebastianRA

De har, så vidt jeg ved, ikke lavet et kort over de "nye" zoner (endnu, hvis de laver et), jeg kunne godt frygte at det først bliver offentliggjort meget tæt på skiftedagen. Men kender man DOT ret, så rykker de sikkert alle zonerne "ud" i forhold til zone 1 og 2, således at det bliver dyrere at komme til indre by. Hellerup bliver sikkert en ren zone 30, Lyngby 51, Dyssegård 31 etc. De vil hellere tjene mange penge end yde en service for kunderne

Ja. Jernbanen.dk må udvides med en mulighed for at give vrede "likes" :-(

Zoneforenkling DOT

af Togbus, Foldingbro, 22/10 2018, 23:29 (1985 dage siden) @ Rørvig Station

Ja. Jernbanen.dk må udvides med en mulighed for at give vrede "likes" :-(

Det er vel ikke nødvendigt med 'dislikes' - de offentlige trafikselskaber leverer stort set kun spændende tiltag som får flere til at lease en lille bil mv. Tilbage vil der være fjernbusser mv, der ikke kræver direkte offentlige tilskud.

Det er nu også sandsynligt at det bureaukratiske fællestakstsystem som fordyrer den kollektive trafik på et tidspunkt bryder sammen. Just nu lyder det uandsynligt, men der skal nok komme det tidspunkt hvor prisniveauet er så højt at det kan betale sig for en eller flere aktører at bryde ud med politisk opbakning.

--
- busser når det er billigst

Zoneforenkling DOT

af Scharfenberg, 23/10 2018, 09:51 (1984 dage siden) @ Togbus

Ja. Jernbanen.dk må udvides med en mulighed for at give vrede "likes" :-(


Det er vel ikke nødvendigt med 'dislikes' - de offentlige trafikselskaber leverer stort set kun spændende tiltag som får flere til at lease en lille bil mv. Tilbage vil der være fjernbusser mv, der ikke kræver direkte offentlige tilskud.

Fjernbus mellem Dyssegård og Nørreport?


Det er nu også sandsynligt at det bureaukratiske fællestakstsystem som fordyrer den kollektive trafik på et tidspunkt bryder sammen. Just nu lyder det uandsynligt, men der skal nok komme det tidspunkt hvor prisniveauet er så højt at det kan betale sig for en eller flere aktører at bryde ud med politisk opbakning.

Ja, for inden længe kommer det jo til at koste 5000 kr. om måneden at pendle med S-toget fra Dyssegård eller Husum til Nørreport. Og så kan det jo lige så godt betale sig at lease en lille mellemklassebil, der vil kunne være på Nørreport marginalt (hvis overhovedet) hurtigere end toget.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Zoneforenkling DOT

af Togbus, Foldingbro, 23/10 2018, 10:29 (1984 dage siden) @ Scharfenberg

"Dit" S-tog skal nok bestå i en eller anden form, under en eller anden operatør og infrastrukturforvalter (kan være DSB/Bdk, kan være andre).

Nej, ikke fjernbusser lokalt i de større byer, men letbaner og omkostningsudviklingen for kollektiv trafik udtynder også frekvenserne i byområderne - der kan være relationer hvor man satser og øger frekvensen, men billedet er udtynding og prisforhøjelser.

Jeg skulle mene at en lille bil ikke koster 5000 kr/md at lease, men det kan være at jeg tager fejl. I "dit" eksempel er det jo sådan at man formentlig godt kan få god økonomi i at tage S-toget, men hvis offentlig befordring i andre relationer bare pris- og tidsmæssigt ikke er attraktive kommer den lille leasede bil ind i husholdningsregnskabet alligevel. Og så er det de variable omkostninger, ekskl lease af bilen, som billetpriserne skal sammenlignes med.

--
- busser når det er billigst

Zoneforenkling DOT

af mikedk2100, 23/10 2018, 11:13 (1984 dage siden) @ Scharfenberg

Ja, for inden længe kommer det jo til at koste 5000 kr. om måneden at pendle med S-toget fra Dyssegård eller Husum til Nørreport. Og så kan det jo lige så godt betale sig at lease en lille mellemklassebil, der vil kunne være på Nørreport marginalt (hvis overhovedet) hurtigere end toget.

Det handler jo ikke kun om at komme fra Dyssegård/Husum til Nørreport. Når/hvis man anskaffer bil, så vil den jo også blive brugt til meget andet end bare at komme til/fra job eller til/fra Kbh fra forstæderne. Det handler heller ikke kun om hastighed, det handler også om komfort, stabilitet, kundeservice, muligheden for at komme afsted når man har lyst og mange andre ting.

Og i mit tilfælde også en modstand mod Rejsekortet, som fra næste år bliver den eneste mulighed (bortset fra pendlerrejsekort til en fastlåst strækning), hvis man ikke vil betale den dyre enkeltbillet hver gang.

Med i hvert fald 10 år endnu inden der er lys for enden af tunnellen, så vil endnu flere blive vippet over på en bil, fremfor den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Københavnernes bilejerskab er allerede steget voldsomt siden år 2000 - hvorfor mon?

Mvh
Michael

Zoneforenkling DOT

af krabsen, 23/10 2018, 11:32 (1984 dage siden) @ mikedk2100

Og i mit tilfælde også en modstand mod Rejsekortet, som fra næste år bliver den eneste mulighed (bortset fra pendlerrejsekort til en fastlåst strækning), hvis man ikke vil betale den dyre enkeltbillet hver gang.

Jamen vi andre foretrækker da at du køber enkeltbillet hver gang; det giver flere penge i kassen:-P .
At det giver dig mere besvær er en overkommelig pris at betale for det.

Med i hvert fald 10 år endnu inden der er lys for enden af tunnellen, så vil endnu flere blive vippet over på en bil, fremfor den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Københavnernes bilejerskab er allerede steget voldsomt siden år 2000 - hvorfor mon?

Det er jo ikke rejsekortets skyld, at jernbanenettet skal holdes vedlige, og at den 179 mand store bestyrelse ikke helt har styr på hvad de vil blande sig i eller bevilge penge til..

Zoneforenkling DOT

af mikedk2100, 23/10 2018, 11:57 (1984 dage siden) @ krabsen

Jamen vi andre foretrækker da at du køber enkeltbillet hver gang; det giver flere penge i kassen:-P .
At det giver dig mere besvær er en overkommelig pris at betale for det.

Nø, konsekvensen bliver da, at jeg ikke gider bruge den kollektive trafik, og så giver det slet ingen penge i kassen ;)

Det er jo ikke rejsekortets skyld, at jernbanenettet skal holdes vedlige, og at den 179 mand store bestyrelse ikke helt har styr på hvad de vil blande sig i eller bevilge penge til..

Det sagde jeg heller ikke - jeg konstaterede bare, at der går mange, mange år, før vi får en fornuftig togdrift. Og selvom det måske i sidste ende er de 179 mand på Christiansborg, så findes der også bestyrelser i både Movia og DSB, som er med til at tage beslutningerne. Blandt andet om "takstforenkling" og at Rejsekortet skal være den eneste måde at rejse på, hvis man ønsker rabat.

Zoneforenkling DOT

af Scharfenberg, 23/10 2018, 12:35 (1984 dage siden) @ mikedk2100

Ja, for inden længe kommer det jo til at koste 5000 kr. om måneden at pendle med S-toget fra Dyssegård eller Husum til Nørreport. Og så kan det jo lige så godt betale sig at lease en lille mellemklassebil, der vil kunne være på Nørreport marginalt (hvis overhovedet) hurtigere end toget.


Det handler jo ikke kun om at komme fra Dyssegård/Husum til Nørreport.

Har jeg skrevet, at det kun drejer sig om Dyssegård/Husum-Nørreport?

Og i mit tilfælde også en modstand mod Rejsekortet, som fra næste år bliver den eneste mulighed (bortset fra pendlerrejsekort til en fastlåst strækning), hvis man ikke vil betale den dyre enkeltbillet hver gang.


Jeg har aldrig forstået den der kategoriske modstand: Jeg er modstander af cykelhjelme - derfor cykler jeg ikke. Jeg er modstander af frugt og grøntsager - derfor spiser jeg aldrig frugt og grønt. Jeg forstår det ikke.

Med i hvert fald 10 år endnu inden der er lys for enden af tunnellen, så vil endnu flere blive vippet over på en bil, fremfor den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Københavnernes bilejerskab er allerede steget voldsomt siden år 2000 - hvorfor mon?

Ikke korrekt. Om 10-12 år kan vi høste alle gevinsterne af de mange projekter og investeringer. Men som jeg har skrevet en del gange her på forum, ovenikøbet med eksempler, vil man løbende frem mod 2030 kunne høste gevinster ved investeringerne.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Zoneforenkling DOT

af mikedk2100, 23/10 2018, 13:13 (1984 dage siden) @ Scharfenberg

Ja, for inden længe kommer det jo til at koste 5000 kr. om måneden at pendle med S-toget fra Dyssegård eller Husum til Nørreport. Og så kan det jo lige så godt betale sig at lease en lille mellemklassebil, der vil kunne være på Nørreport marginalt (hvis overhovedet) hurtigere end toget.


Det handler jo ikke kun om at komme fra Dyssegård/Husum til Nørreport.


Har jeg skrevet, at det kun drejer sig om Dyssegård/Husum-Nørreport?

Det var sådan jeg læste din (sarkastiske?) besked om, at det inden længe koster 5000 om måneden at pendle med s-toget fra Dyssegård eller Husum til Nørreport.

Jeg har aldrig forstået den der kategoriske modstand: Jeg er modstander af cykelhjelme - derfor cykler jeg ikke. Jeg er modstander af frugt og grøntsager - derfor spiser jeg aldrig frugt og grønt. Jeg forstår det ikke.

Folk er heldigvis forskellige, og nogen finder andre måder at løse tingene på, hvis det enten er for besværligt eller usmart i deres øjne. Jeg kender også folk, der synes deres frisure bliver ødelagt af en cykelhjelm - derfor cykler de ikke. Og jeg har stor respekt for, at de tager det valg - det er ikke min opgave, at tvinge dem til noget, de ikke ønsker.

Ikke korrekt. Om 10-12 år kan vi høste alle gevinsterne af de mange projekter og investeringer. Men som jeg har skrevet en del gange her på forum, ovenikøbet med eksempler, vil man løbende frem mod 2030 kunne høste gevinster ved investeringerne.

10-12 år er rigtig lang tid, og livet er kort. Især når man har boet i 20 år i København og kun oplevet nedgang i kvaliteten af den kollektive trafik, samtidig med en voldsom stigning i prisen. Jeg brokker mig gerne højlydt over det, men langt de fleste køber bare en bil og fordufter stille og roligt fra den kollektive trafik. Det eneste jeg fortryder er, at jeg ikke allerede dengang købte en bil.

Jeg tror ikke helt du/I/Movia/DSB forstår, at småting som at mobilklippekortet forsvinder bare er den dråbe, der har fået bæret til at flyde over.

Zoneforenkling DOT

af Scharfenberg, 23/10 2018, 13:23 (1984 dage siden) @ mikedk2100

10-12 år er rigtig lang tid, og livet er kort. Især når man har boet i 20 år i København og kun oplevet nedgang i kvaliteten af den kollektive trafik, samtidig med en voldsom stigning i prisen. Jeg brokker mig gerne højlydt over det, men langt de fleste køber bare en bil og fordufter stille og roligt fra den kollektive trafik. Det eneste jeg fortryder er, at jeg ikke allerede dengang købte en bil.

Det er så her, min kæde hopper af. De seneste 20 års kollektive trafik i Kbh. har jo netop budt på højfrekvent metro og A-busser. Metro- og shuttletog til lufthavnen. Shuttletog mellem Kbh. og Sydsverige. Er det en nedgang i kvaliteten?

Voldsom stigning i prisen? Du får altså stadigvæk 60 % rabat på pendlerkort. Og 20 % off peak rabat på rejsekort - udover den gamle klippekortrabat. Er det en forringelse? Bedre forhold for cyklister. Er det en forringelse?
Er fremkommeligheden for biler i Kbh. øget de seneste 20 år?

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Zoneforenkling DOT

af mikedk2100, 23/10 2018, 14:08 (1984 dage siden) @ Scharfenberg

10-12 år er rigtig lang tid, og livet er kort. Især når man har boet i 20 år i København og kun oplevet nedgang i kvaliteten af den kollektive trafik, samtidig med en voldsom stigning i prisen. Jeg brokker mig gerne højlydt over det, men langt de fleste køber bare en bil og fordufter stille og roligt fra den kollektive trafik. Det eneste jeg fortryder er, at jeg ikke allerede dengang købte en bil.


Det er så her, min kæde hopper af. De seneste 20 års kollektive trafik i Kbh. har jo netop budt på højfrekvent metro og A-busser. Metro- og shuttletog til lufthavnen. Shuttletog mellem Kbh. og Sydsverige. Er det en nedgang i kvaliteten?

Jamen igen, kvalitet er mere end bare højfrekvente busser og metro. Kommunen har f.eks. ikke ofret meget på, at busserne kan komme frem. De pletvise busbaner de laver, gør det egentlig bare mere ukomfortabelt at sidde i bussen. Både Bredgade og Store Kongensgade har været en "markvej" de sidste 10 års tid.

Jeg bor ved Østerport, der jo har været en kronisk byggeplads i de sidste 15 år. Da jeg flyttede ind var der 2 S-busser derfra, udover busser direkte til Amager. Nu er der 1A og 26. 1A måske højfrekvent (selvom de stadig klumper sig sammen i myldretiden, fordi man ikke har ønsket at prioritere dem i trafikken). Til gengæld standser den ved alle stoppesteder - modsat S-bussen. Det er for mig en nedgang i kvaliteten.

S-togene er også blevet mere højfrekvente, men her slår materielmanglen også igennem med korte eller aflyste tog. Udover grafittiplagen. I gamle dage havde DSB disse hvide rengøringsfolk med togene, lige til at tage det værste - de er også væk. En nedgang i kvaliteten.

Og ja, det skal være skidt, før det er godt, men de sidste mange år har der været større sporarbejder med erstatningsbusser, også på den centrale strækning. Det bliver lagt om aftenen, weekender og helligdage, for at skåne pendlerne. Det er jo også fornuftigt nok, men det går så ud over københavnerne uden bil. Vi vil jo også gerne kunne komme nemt og hurtigt rundt i weekenden, til påske og efter en glad aften i byen. Det kan vi jo ikke regne med mere.

Voldsom stigning i prisen? Du får altså stadigvæk 60 % rabat på pendlerkort. Og 20 % off peak rabat på rejsekort - udover den gamle klippekortrabat. Er det en forringelse? Bedre forhold for cyklister. Er det en forringelse?
Er fremkommeligheden for biler i Kbh. øget de seneste 20 år?

Da jeg flyttede herind købte jeg 2-zoners pendlerkort. Det kostede dengang 220 kroner. Nu koster det 395. Det er næsten en fordobling. Min løn er ikke steget til det dobbelte i samme periode. Alle zoner kostede 680 og man kunne køre ligeså tosset man ville i hele hovedstadsområdet. Nu skal man betale mere end det dobbelte for en fastlåst strækning.

Det er for mig en voldsom stigning i pris og en forringelse af den kollektive trafik.

Og nej fremkommeligheden for biler er ikke blevet bedre de seneste 20 år - der er kommet rigtig mange ekstra biler. Nogen mener det er fordi vi er blevet rigere. Jeg tror bestemt også, det er fordi folk fravælger den kollektive trafik. Det er tydeligvis mere attraktivt at sidde i kø i en bil end at tage toget.

Zoneforenkling DOT

af pjl, 23/10 2018, 15:31 (1984 dage siden) @ Scharfenberg

Det er så her, min kæde hopper af. De seneste 20 års kollektive trafik i Kbh. har jo netop budt på højfrekvent metro og A-busser. Metro- og shuttletog til lufthavnen. Shuttletog mellem Kbh. og Sydsverige. Er det en nedgang i kvaliteten?

Der er et større udbud af trafik, men ikke en bedre kvalitet.

DSB's S-Tog og mange af stationerne ligner noget der er løgn, hærget, beskidte og næsten faldefærdigt.
DSB's regionaltog er en historie for sig, gammelt materiel, der (nok engang) er både hærget og ustabilt.
Øresundstogene er af nyere dato, men kører som vinden blæser og ikke noget man seriøst kan regne med.
Mange af busserne har set bedre dage, der er nogle linier som har fået nye busser inden for de senere år, hvilket har givet et løft, men mange at de busser jeg møder når jeg får forvildet mig ind i én ser ikke specielt vedligeholdte ud.
Metro'en er (selvfølgelig) bygget med for lille kapacitet, så ikke ligefrem en kvalitetsoplevelse når der er mange rejsende.
Dertil kommer så fremkommelighed, der ikke ligefrem er blevet hjulpet af Banadanmarks manglende evne til at håndtere teknik opfundet efter 1980.

Voldsom stigning i prisen? Du får altså stadigvæk 60 % rabat på pendlerkort. Og 20 % off peak rabat på rejsekort - udover den gamle klippekortrabat. Er det en forringelse? Bedre forhold for cyklister. Er det en forringelse?

Et pendlerkort med 60% rabat er stadig dyrere når prisen er det dobbelte.

Rejsekortet er så tåbeligt implementeret at systemet i sig selv betyder at passagerer flytter fra kollektiv trafik til privatbilisme... Spørgsmålet er blot om ejerne når at indse dette inden det er for sent... og der i øvrigt ikke en garanti for at jeg får den gamle klippekortrabat - det kommer an på hvornår/hvor ofte jeg rejser.

Er fremkommeligheden for biler i Kbh. øget de seneste 20 år?

Ja, det er den - selvom der er perioder hvor trafikken klumper sig sammen har udviddelsen af M3, M4, Roskilde og Køge Bugt gjort at de fleste, som vælger at køre i myldretiden ikke spenderer så lang tid i trafikken. Men man må da give Københavns Kommune at de ihærdigt forsøger at ødelægge det for bilisterne, en skam at det rammer mange af busserne også.

Den største success i København er faktisk indsatsen for cyklister, det er noget som flytter folk fra både biler og kollektiv trafik.

Zoneforenkling DOT

af Scharfenberg, 23/10 2018, 20:48 (1984 dage siden) @ pjl

Det er så her, min kæde hopper af. De seneste 20 års kollektive trafik i Kbh. har jo netop budt på højfrekvent metro og A-busser. Metro- og shuttletog til lufthavnen. Shuttletog mellem Kbh. og Sydsverige. Er det en nedgang i kvaliteten?


Der er et større udbud af trafik, men ikke en bedre kvalitet.

DSB's S-Tog og mange af stationerne ligner noget der er løgn, hærget, beskidte og næsten faldefærdigt.

DSB har de senere år renoveret et antal S-togstationer hvert år. Dem der trænger mest, renoveres først. Dette fortsætter de næste mange år. Se eksempelvis Ryparken og Sydhavn. Der er flere eksempler.

Synes du så også, at Flintholm, Nørreport, København H, Hellerup, Danshøj, Valby, Vigerslev Allé, Ålholm og Bispebjerg osv. ser faldefærdige ud?

DSB's regionaltog er en historie for sig, gammelt materiel, der (nok engang) er både hærget og ustabilt.

Så er det vist heller ikke værre. Materielsituationen er presset, men 'hærget' vil jeg da ikke ligefrem kalde fx dobbeltdækkerne, IC4 etc.

Mange af busserne har set bedre dage, der er nogle linier som har fået nye busser inden for de senere år, hvilket har givet et løft, men mange at de busser jeg møder når jeg får forvildet mig ind i én ser ikke specielt vedligeholdte ud.

Har du noget empiri på dette? Movia udbyder jævnligt deres buslinjer, og der findes busser med mere end ti år på bagen, men det hører til sjældenhederne, og som regel betjener de ofte yderruter. Det er vist sjældent, at Movias busser er mere end 8 år. Linje 5C kører med helt nye busser, og det er der mange andre linjer, der også gør.

Metro'en er (selvfølgelig) bygget med for lille kapacitet, så ikke ligefrem en kvalitetsoplevelse når der er mange rejsende.

Mener du mellem Forum og Kgs. Nytorv? På resten af nettet er der da rimelig med plads i togene. Men når man flytter 60 mio. passagerer om året, er det selvfølgelig ikke tomme tog, der kører rundt.

Voldsom stigning i prisen? Du får altså stadigvæk 60 % rabat på pendlerkort. Og 20 % off peak rabat på rejsekort - udover den gamle klippekortrabat. Er det en forringelse? Bedre forhold for cyklister. Er det en forringelse?


Et pendlerkort med 60% rabat er stadig dyrere når prisen er det dobbelte.

Men det er stadigvæk meget, meget billigere end at have bil. Med bil følger der også ubegribeligt mange frihedsgrader med som fx at holde i kø, finde parkeringsplads osv.


Rejsekortet er så tåbeligt implementeret at systemet i sig selv betyder at passagerer flytter fra kollektiv trafik til privatbilisme... Spørgsmålet er blot om ejerne når at indse dette inden det er for sent... og der i øvrigt ikke en garanti for at jeg får den gamle klippekortrabat - det kommer an på hvornår/hvor ofte jeg rejser.

Nej, i peak rejser du på den gamle klippekortrabat. Off peak får du 20 % ekstra rabat udover den gamle klippekortrabat.

Er fremkommeligheden for biler i Kbh. øget de seneste 20 år?


Ja, det er den - selvom der er perioder hvor trafikken klumper sig sammen har udviddelsen af M3, M4, Roskilde og Køge Bugt gjort at de fleste, som vælger at køre i myldretiden ikke spenderer så lang tid i trafikken. Men man må da give Københavns Kommune at de ihærdigt forsøger at ødelægge det for bilisterne, en skam at det rammer mange af busserne også.

På M3 er der 'motorvejs slow motion' kl. 6.15-9.15 og 14.45-18.15.


Den største success i København er faktisk indsatsen for cyklister, det er noget som flytter folk fra både biler og kollektiv trafik.

Enig.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Zoneforenkling DOT

af mikedk2100, 23/10 2018, 21:26 (1984 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg må give dig, at du virkelig forsøger at sælge den kollektive trafik :)

Jeg troede også selv på, at det nok skulle blive bedre engang, men jeg kan ikke se det mere, og jeg kan bestemt ikke se det nærmest rosenrøde billede af den kollektive trafik som du fremstiller.

Tror bare vi må indse, at vi ser meget forskelligt på det og vi bestemt ikke bliver enige.

Mvh
Michael

Zoneforenkling DOT

af pjl, 25/10 2018, 16:24 (1982 dage siden) @ Scharfenberg

DSB har de senere år renoveret et antal S-togstationer hvert år. Dem der trænger mest, renoveres først. Dette fortsætter de næste mange år. Se eksempelvis Ryparken og Sydhavn. Der er flere eksempler.

Sydhavn er blevet renoveret, men jeg tror der gik 3 eller 4 dage inden den var oversmurt af grafitti... og det er den så den dag i dag.

Ryparken ser jeg normalt ikke, mit gæt er at den er blevet sat i stand og malet og lige nu (igen) ligner et grafittihelvede, men jeg tager gerne en tur forbi i weekenden for at blive overrasket.

Synes du så også, at Flintholm, Nørreport, København H, Hellerup, Danshøj, Valby, Vigerslev Allé, Ålholm og Bispebjerg osv. ser faldefærdige ud?

Af dem du nævner er det faktisk kun Nørreport, der er en godt gennemtænkt og flot designet løsning. Men selv hér er hverdagen vist flyttet ind igen. Hovedbanegården er der vist ingen, der seriøst vil fremhæve som hverken indbydende eller godt indrettet. Vigerslev Allé var ret dunkel sidst jeg var der, beskidt, masser af lamper der ikke virkede, en smadret rude og nok en gang grafitti overalt. Resten er ikke stationer jeg frekventerer.

Så er det vist heller ikke værre. Materielsituationen er presset, men 'hærget' vil jeg da ikke ligefrem kalde fx dobbeltdækkerne, IC4 etc.

De fleste dobbeltdækkere ligner noget, der ikke er blevet vasket siden idriftsættelsen. Det er de sidste 4 gange jeg har været med regionaltog, lykkedes mig at opholde mig i en vogn der var så beskidt inde i at jeg spekulerede over om DSB ikke har klargøringspersonale mere. I dag var der ikke et eneste tog, som ikke var oversmurt af grafitti, selv ikke et par af ME'erne var sluppet. Og lige ME'erne er en historie for sig, de ligner noget, der er blevet kørt stock car race i, tænk sig at jernebanemuseet har det tudegrimme lokomotiv til at stå, så fremtidige generationer kan se hvordan DSB behandler sine ting.

Har du noget empiri på dette? Movia udbyder jævnligt deres buslinjer, og der findes busser med mere end ti år på bagen, men det hører til sjældenhederne, og som regel betjener de ofte yderruter. Det er vist sjældent, at Movias busser er mere end 8 år. Linje 5C kører med helt nye busser, og det er der mange andre linjer, der også gør.

Alderen? Nej - umiddelbart vil jeg ikke tro at den er specielt høj, men alligevel ser jeg ikke ret meget andet end Scania OmniCity busser på de linier jeg benytter, og det er trods alt et bus design fra 2005-2010, og de ser sådanset nøjagtig så gamle ud, er uhyggelig ukomfortable at køre i og så er der lige det med rengøringen hos mange af Movias selskaber, der efterlader meget tilbage at ønske.

Mener du mellem Forum og Kgs. Nytorv? På resten af nettet er der da rimelig med plads i togene. Men når man flytter 60 mio. passagerer om året, er det selvfølgelig ikke tomme tog, der kører rundt.

Nørreport til lufthavnen forleden, faktisk altid fra et sted mellem Frederiksberg og så lang som ud til Amagerbro/Lergravsparken. Men det er da fint at man flytter så mange mennesker, måske man burde tænke lidt i at forlænge togene.

Men det er stadigvæk meget, meget billigere end at have bil. Med bil følger der også ubegribeligt mange frihedsgrader med som fx at holde i kø, finde parkeringsplads osv.

Det er korrekt, hellere frihed som i togbus, aflysninger, overfyld, "kunst" og forsinkelser - what am i thinking.

Nej, i peak rejser du på den gamle klippekortrabat. Off peak får du 20 % ekstra rabat udover den gamle klippekortrabat.

Det gør jeg så ikke, indførelsen af rejsekortet gjorde at jeg købte en bil. De gange jeg benytter mig af kollektiv trafik er det på en mobilbillet, hvis den mulighed afskaffes så skal jeg ikke transporteres af hverken DSB eller DOT.

På M3 er der 'motorvejs slow motion' kl. 6.15-9.15 og 14.45-18.15.

Du er sjældent på M3 kan kan jeg se på det hele. Men netop køkørsel er noget som moderne teknologi kommer til at afhjælpe, der kommer mere software i biler hver eneste dag, som supplerer og justerer din kørsel - lidt lige som signalsystemet kan gøre det for tog engang efter 2040.

Zoneforenkling DOT

af Henrik Tolderlund, 24/10 2018, 12:46 (1983 dage siden) @ pjl

Jeg blander mig sjældent i debatter som denne, men det undrer mig med denne ofte kronisk negative holdning til DSB og banetransport – dette er dog et jernbaneforum. Okay, jeg er absolut heller ikke altid vild med DSB/Banedanmark/politikernes dispositioner, MEN der skal også ros til ind imellem.
Jeg har i fire år kørt med S-toget fra Ballerup til Valby og er godt tilfreds med det. Alene udregnet på udgiften til brændstof er det billigere for mig at lade bilen stå. Regner man sliddet på bilen med (måske 25-50 øre pr. km i bytrafik) har togtransporten endnu større fordel. Oven i det får jeg min daglige motion til og fra stationerne og kan slappe af eller læse avis i stillezonen.

De, der påtænker at købe en bil i stedet for at benytte offentlig trafik, skal så også medregne udgifter til afskrivning, forsikring og ejerafgift.

Venlig hilsen
Henrik

Zoneforenkling DOT

af Ib Jensen, 23/10 2018, 12:51 (1984 dage siden) @ mikedk2100

Københavnernes bilejerskab er allerede steget voldsomt siden år 2000 - hvorfor mon?


Fordi københavnerne - i lighed med alle andre danskere - er blevet rigere i løbet af de 18 år.

Zoneforenkling DOT

af Scharfenberg, 23/10 2018, 13:43 (1984 dage siden) @ Ib Jensen

Københavnernes bilejerskab er allerede steget voldsomt siden år 2000 - hvorfor mon?

Fordi københavnerne - i lighed med alle andre danskere - er blevet rigere i løbet af de 18 år.

Ja, og mere individualiserede og indifferente over for miljø og klima

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Zoneforenkling DOT

af mikedk2100, 23/10 2018, 15:54 (1984 dage siden) @ Scharfenberg

Ja, og mere individualiserede og indifferente over for miljø og klima

Jeg tror ikke de er blevet mere indifferente over for miljø og klima. Københavnerne stemmer overvejende "grønt" til både kommunal- og folketingsvalg. Og mange cykler faktisk, men de har også indset, at hvis de skal længere end cyklen rækker, så er en bil nødvendig. Og som jeg har nævnt før, når først bilen er der, så bliver den også brugt.

Det kan selvfølgelig også være svært at bilde folk ind, at den kollektive trafik er mere miljøvenlig end deres nyindkøbte miljøvenlige bil, når de ser på dieselbusserne og ME'ere, der dækker Oslo Plads i røg, når de letter.

Zoneforenkling DOT

af Togbus, Foldingbro, 23/10 2018, 16:41 (1984 dage siden) @ mikedk2100
redigeret af Togbus, 23/10 2018, 17:04

Det er meget enkelt.

Før var det forudbetaling og du vidste hvad din rejse ville koste.

Nu er det bagudbetalt: du skal lægge depositum i form af værdi på dit rejsekort og så finder du måske ud af bagefter hvad rejsen har kostet.

Trafikselskaberne har bare ikke den tillid eller det monopol som gør at de kan vinde markedsandele med den strategi.

Man kan selvfølgelig spilde sit liv på at studere takstsystemerne, men det er nok de færreste som gider det. Der er en grund til at flat-rate mobilabonnementer er populære. Man vil gerne vide hvad prisen er på forhånd.

Når så produktet er ramt af "togbus", signalforstyrrelser, afkortede tog på grund af for få tog(-sæt) og anden mangel på leverance i forhold til den ordinære køreplan, ja, så er konkurrerende produkter hvor man er mere i kontrol med "driftsforstyrrelser" og "priståge" noget der bliver foretrukket.

Men DSB mener selvfølgelig dette er noget vås alt sammen :-)

--
- busser når det er billigst

Zoneforenkling DOT

af Scharfenberg, 23/10 2018, 21:07 (1984 dage siden) @ mikedk2100

Ja, og mere individualiserede og indifferente over for miljø og klima


Jeg tror ikke de er blevet mere indifferente over for miljø og klima. Københavnerne stemmer overvejende "grønt" til både kommunal- og folketingsvalg. Og mange cykler faktisk, men de har også indset, at hvis de skal længere end cyklen rækker, så er en bil nødvendig. Og som jeg har nævnt før, når først bilen er der, så bliver den også brugt.

Det kan selvfølgelig også være svært at bilde folk ind, at den kollektive trafik er mere miljøvenlig end deres nyindkøbte miljøvenlige bil, når de ser på dieselbusserne og ME'ere, der dækker Oslo Plads i røg, når de letter.

Teknologien går hurtigt, og nyere dieselbusser forurener langt, langt mindre end tidligere. Desuden er den kollektive trafik ved at omstille til eldrift langt hurtigere end privatbilismen. I København vil linje 2A og den genopståede linje 18 blive kørt udelukkende med 41 elbusser fra december 2019.

Selv hvis man sammenligner de op til 28 år gamle IC3-tog mellem Kbh. og Aarhus, udleder de pr. person langt mindre CO2 end en moderne familiebil med forbrændingsmotor. Og dem er der jo stadigvæk ca. 98 % af i Danmark. S-togene, som har været elektriske lige siden starten i 1934, taler vist deres eget, tydelige sprog i forhold til miljø. For slet ikke at nævne metroen, de nye ellokomotiver og de nye elektriske togsæt.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Zoneforenkling DOT

af mikedk2100, 23/10 2018, 21:38 (1984 dage siden) @ Scharfenberg

Teknologien går hurtigt, og nyere dieselbusser forurener langt, langt mindre end tidligere. Desuden er den kollektive trafik ved at omstille til eldrift langt hurtigere end privatbilismen. I København vil linje 2A og den genopståede linje 18 blive kørt udelukkende med 41 elbusser fra december 2019.

Selv hvis man sammenligner de op til 28 år gamle IC3-tog mellem Kbh. og Aarhus, udleder de pr. person langt mindre CO2 end en moderne familiebil med forbrændingsmotor. Og dem er der jo stadigvæk ca. 98 % af i Danmark. S-togene, som har været elektriske lige siden starten i 1934, taler vist deres eget, tydelige sprog i forhold til miljø. For slet ikke at nævne metroen, de nye ellokomotiver og de nye elektriske togsæt.

Ja teknologien går hurtigt, også i bilverdenen. Biler forurener også langt, langt mindre end tidligere.

Køber jeg en elbil i morgen, så forurener langt størstedelen af busserne stadigvæk, for ikke at tale om en stor del af de tog, der kører rundt i København (bortset fra s-tog og Øresundstog).

At der kommer elbusser til næste år på sølle 2 linjer, og at der kommer eltog engang i 20’erne kan vi altså ikke bruge til noget.

Zoneforenkling DOT

af Scharfenberg, 24/10 2018, 11:33 (1983 dage siden) @ mikedk2100

Teknologien går hurtigt, og nyere dieselbusser forurener langt, langt mindre end tidligere. Desuden er den kollektive trafik ved at omstille til eldrift langt hurtigere end privatbilismen. I København vil linje 2A og den genopståede linje 18 blive kørt udelukkende med 41 elbusser fra december 2019.

Selv hvis man sammenligner de op til 28 år gamle IC3-tog mellem Kbh. og Aarhus, udleder de pr. person langt mindre CO2 end en moderne familiebil med forbrændingsmotor. Og dem er der jo stadigvæk ca. 98 % af i Danmark. S-togene, som har været elektriske lige siden starten i 1934, taler vist deres eget, tydelige sprog i forhold til miljø. For slet ikke at nævne metroen, de nye ellokomotiver og de nye elektriske togsæt.


Ja teknologien går hurtigt, også i bilverdenen. Biler forurener også langt, langt mindre end tidligere.

Køber jeg en elbil i morgen, så forurener langt størstedelen af busserne stadigvæk, for ikke at tale om en stor del af de tog, der kører rundt i København (bortset fra s-tog og Øresundstog).

At der kommer elbusser til næste år på sølle 2 linjer, og at der kommer eltog engang i 20’erne kan vi altså ikke bruge til noget.

Men ligeledes ændres halvdelen eller mere af privatbilsbestanden jo heller ikke til elbiler lige foreløbig. Jeg beskyldes ofte for at male et rosenrødt billede af den kollektive trafik. I virkeligheden prøver jeg bare at nuancere debatten, der selv her på et forum for kollektiv trafik ofte hurtigt bliver 'male fanden på væggen'. Fremover vil der blive tænkt meget mere på tværs af transportformerne, hvor den manglende fleksibilitet i den kollektive trafik - som ofte er dens akilleshæl - vil blive reduceret efterhånden, som man kan bestille en privatbil, taxa, flexbus eller elcykel til og fra stationen eller busstoppestedet. Jeg tror på, at transportformerne i højere grad vil styrke hinanden fremover og ikke som nu, hvor vi alt for længe har tænkt i 'dem' og 'os'. En mere attraktiv kollektiv trafik vil også imødegå mange af de fordomme, jeg ser alt for mange af bl.a. her på forum.

Men ja, vi har alle ret i vores oplevelser af trafikken. Ingen af os har patent på, hvad der er det rigtige.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Zoneforenkling DOT

af mikedk2100, 24/10 2018, 11:46 (1983 dage siden) @ Scharfenberg

Men ligeledes ændres halvdelen eller mere af privatbilsbestanden jo heller ikke til elbiler lige foreløbig. Jeg beskyldes ofte for at male et rosenrødt billede af den kollektive trafik. I virkeligheden prøver jeg bare at nuancere debatten, der selv her på et forum for kollektiv trafik ofte hurtigt bliver 'male fanden på væggen'. Fremover vil der blive tænkt meget mere på tværs af transportformerne, hvor den manglende fleksibilitet i den kollektive trafik - som ofte er dens akilleshæl - vil blive reduceret efterhånden, som man kan bestille en privatbil, taxa, flexbus eller elcykel til og fra stationen eller busstoppestedet. Jeg tror på, at transportformerne i højere grad vil styrke hinanden fremover og ikke som nu, hvor vi alt for længe har tænkt i 'dem' og 'os'. En mere attraktiv kollektiv trafik vil også imødegå mange af de fordomme, jeg ser alt for mange af bl.a. her på forum.

Men ja, vi har alle ret i vores oplevelser af trafikken. Ingen af os har patent på, hvad der er det rigtige.

Vi er delvis enige. Jeg synes nu ikke det er fordomme, men reelle problemer med den kollektive trafik, der ofte luftes her på forummet og andre steder. Og vi har alle forskellig opfattelse af, hvornår det er et problem og hvornår det ikke er.

Jeg tager udgangspunkt i, hvordan tingene er i dag (og hvordan tingene har været). Jeg kan ikke rigtig bruge det til noget, at om 10-15-20 år, så bliver alting bedre.

Og så er vi tilbage til "småting" som de ændringer der sker til januar med bortfald af mobilklippekort og i mine øjne en tvang af folk over på Rejsekort. En klar forværring af den i forvejen ringe kollektive trafik. Og en ting, der ligesom mange andre småforbedringer, der kunne indføres, ikke skal afvente nyt signalsystem, nye tog og "genopretning af jernbanen". ;)

Zoneforenkling DOT

af Scharfenberg, 24/10 2018, 12:06 (1983 dage siden) @ mikedk2100

Men ligeledes ændres halvdelen eller mere af privatbilsbestanden jo heller ikke til elbiler lige foreløbig. Jeg beskyldes ofte for at male et rosenrødt billede af den kollektive trafik. I virkeligheden prøver jeg bare at nuancere debatten, der selv her på et forum for kollektiv trafik ofte hurtigt bliver 'male fanden på væggen'. Fremover vil der blive tænkt meget mere på tværs af transportformerne, hvor den manglende fleksibilitet i den kollektive trafik - som ofte er dens akilleshæl - vil blive reduceret efterhånden, som man kan bestille en privatbil, taxa, flexbus eller elcykel til og fra stationen eller busstoppestedet. Jeg tror på, at transportformerne i højere grad vil styrke hinanden fremover og ikke som nu, hvor vi alt for længe har tænkt i 'dem' og 'os'. En mere attraktiv kollektiv trafik vil også imødegå mange af de fordomme, jeg ser alt for mange af bl.a. her på forum.

Men ja, vi har alle ret i vores oplevelser af trafikken. Ingen af os har patent på, hvad der er det rigtige.


Vi er delvis enige. Jeg synes nu ikke det er fordomme, men reelle problemer med den kollektive trafik, der ofte luftes her på forummet og andre steder. Og vi har alle forskellig opfattelse af, hvornår det er et problem og hvornår det ikke er.

Jeg tager udgangspunkt i, hvordan tingene er i dag (og hvordan tingene har været). Jeg kan ikke rigtig bruge det til noget, at om 10-15-20 år, så bliver alting bedre.

Og så er vi tilbage til "småting" som de ændringer der sker til januar med bortfald af mobilklippekort og i mine øjne en tvang af folk over på Rejsekort. En klar forværring af den i forvejen ringe kollektive trafik. Og en ting, der ligesom mange andre småforbedringer, der kunne indføres, ikke skal afvente nyt signalsystem, nye tog og "genopretning af jernbanen". ;)

Absolut. Reelle oplevelser og problemer. Det anerkender jeg. Men nogle gange kommer der bare en af de her påstande, fx: "Tidligere kunne jeg selv vælge, hvornår jeg fik rabat med mine klippekort - nu er jeg (med rejsekort) afhængig af, at jeg skal rejse uden for myldretiden". Dvs. vedkommende tror, at rejsekortet kun giver rabat uden for myldretiden, men glemmer så lige, at rejsekort-priserne - i hvert fald i Movia-området - i forvejen er baseret på den gamle klippekortrabat. De 20 % off peak kommer oveni. Det er en uheldig fordom - eller misforståelse, som vedkommende måske nok kunne have gjort mere for at komme ud af.

Det samme da jeg en kold vinternat på en af de store julefrokostnætter så to mænd ved billetautomaten på en S-togstation. De var tydeligvis ikke vant til at tage toget, og da de opdagede prisen for en enkeltbillet, gik de helt i selvsving over, hvor dyr den kollektive trafik var. I virkeligheden skulle de begge bare have haft sig et rejsekort. Så var de kommet hjem uden bekymring om zoner og til den gamle klippekortpris + 20 % off peak rabat. Også selv om de kun brugte rejsekortet den ene gang om året. Men formentlig fordi Gud og hvermand har talt rejsekortet så meget ned, endte de med at betale fuld pris og med et fastholdt billede af kollektiv trafik som en meget dyr oplevelse.

Der investeres massivt i den kollektive trafik disse år. Det kan man som rejsende selvsagt ikke bruge til ret meget nu og her, men hvorfor tale investeringerne ned og ikke op?

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Zoneforenkling DOT

af mikedk2100, 24/10 2018, 14:29 (1983 dage siden) @ Scharfenberg

Det samme da jeg en kold vinternat på en af de store julefrokostnætter så to mænd ved billetautomaten på en S-togstation. De var tydeligvis ikke vant til at tage toget, og da de opdagede prisen for en enkeltbillet, gik de helt i selvsving over, hvor dyr den kollektive trafik var. I virkeligheden skulle de begge bare have haft sig et rejsekort. Så var de kommet hjem uden bekymring om zoner og til den gamle klippekortpris + 20 % off peak rabat. Også selv om de kun brugte rejsekortet den ene gang om året. Men formentlig fordi Gud og hvermand har talt rejsekortet så meget ned, endte de med at betale fuld pris og med et fastholdt billede af kollektiv trafik som en meget dyr oplevelse.

Det virker måske logisk for dig, men ikke for andre. Systemet har også selv en stor del af skylden med de mange underlige rabatter, der har været, og som gjaldt i nogle områder og ikke andre. Det blev der rettet op på ved Takst Sjælland, men det dårlige image hænger ved. Stadigvæk findes der jo mængderabat, som gælder alt efter hvor og hvor meget man har rejst indenfor de sidste 3 måneder osv. Og så er der tidsrabat, som vel er 20% off peak rabat.

De to mænd skal jo så også sørge for, at de har penge nok på kortet - penge der bare ligger på det kort et år indtil de skal bruge Rejsekortet. Bevares, det skulle man også på klippekortet, men alligevel.

Så det kan godt være, at Gud og hvermand (med rette) har talt rejsekortet ned, men det meste er nu altså systemets egen skyld.

Der investeres massivt i den kollektive trafik disse år. Det kan man som rejsende selvsagt ikke bruge til ret meget nu og her, men hvorfor tale investeringerne ned og ikke op?

Det er jo det man bliver så træt af at høre om. "Der kommer en god løsning i morgen" blev der sagt for over 6 år siden. Den løsning har stadigvæk lange udsigter. Derfor mister man troen på det, og skal vi alligevel se frem til problemer i den kollektive trafik 5-10-15-20 år endnu, så kan man sagtens slide en bil eller to op i den tid. Det kan godt være, der kommer et guldkorn hist og pist, men jeg synes også det er at stikke blår i øjnene på folk bare at sige "det bliver skidegodt om nogle år".

Zoneforenkling DOT

af kme, 24/10 2018, 14:38 (1983 dage siden) @ mikedk2100

De to mænd skal jo så også sørge for, at de har penge nok på kortet - penge der bare ligger på det kort et år indtil de skal bruge Rejsekortet. Bevares, det skulle man også på klippekortet, men alligevel.

Det er værre end det. Jeg har fået mit rejsekort afvist fordi der kun var kr. 48 på det. Rejsen kostede kr. 34. Der var altså fuld dækning. Det var aldrig sket med papkort.

Så kan man påstå at det er mit ansvar at huske saldoen på rejsekortet, men jeg bruger rejsekortet uregelmæssigt, så det er let at glemme saldoen efter uger. Det er heller ikke befordrende at man skal igennem et NemID login for at se saldo. Med papkortet kan man se saldoen direkte uden bøvl.

Zoneforenkling DOT

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/10 2018, 19:04 (1983 dage siden) @ kme

Så kan man påstå at det er mit ansvar at huske saldoen på rejsekortet, men jeg bruger rejsekortet uregelmæssigt, så det er let at glemme saldoen efter uger. Det er heller ikke befordrende at man skal igennem et NemID login for at se saldo. Med papkortet kan man se saldoen direkte uden bøvl.

Jeg er kun i besiddelse af et Anonymt rejsekort - det passer fint til mit behov, og derfor kan saldoen kun aflæsses på en rejsekortterminal.

Det er dog overrasket over, at Rejsekortet ligefrem forlanger NemID for at se saldoen på rejsekortet. Jeg kan måske forstå kravet om NemID hvis kortet skal tankes op eller personlige oplysninger skal opdateres. Hvis rejsekortet var lidt smarte (det er de så ikke), så burde det være muligt at checke saldoen på ethvert rejsekort, ved blot ved at indtaste nummeret på kortet. Der er jo ikke anderledes end, at man kan checke ethvert kort på terminalen.

Men rejsekortet skal åbenbart være et besværligt foretagende.

Zoneforenkling DOT

af tybalt, Holbæk, 24/10 2018, 20:47 (1983 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er dog overrasket over, at Rejsekortet ligefrem forlanger NemID for at se saldoen på rejsekortet. Jeg kan måske forstå kravet om NemID hvis kortet skal tankes op eller personlige oplysninger skal opdateres. Hvis rejsekortet var lidt smarte (det er de så ikke), så burde det være muligt at checke saldoen på ethvert rejsekort, ved blot ved at indtaste nummeret på kortet. Der er jo ikke anderledes end, at man kan checke ethvert kort på terminalen.

Men rejsekortet skal åbenbart være et besværligt foretagende.


Hejsa
Helt uden for emnet i denne tråd iøvrigt, så findes der altså en app til smartphones der kan aflæse saldo (og forbrugsstatistik) på ethvert rejsekort.
Det hedder Rejsekortscanner (sic!) og kræver kun at smartphonen underderstøtter NFC (Near Field Connection) hvilket alle moderne telefoner gør.
Blot et lille tip til dig og andre interesserede.

--
Med venlig hilsen
Henk

Zoneforenkling DOT

af steenth, 25/10 2018, 01:06 (1983 dage siden) @ tybalt

Hejsa
Helt uden for emnet i denne tråd iøvrigt, så findes der altså en app til smartphones der kan aflæse saldo (og forbrugsstatistik) på ethvert rejsekort.
Det hedder Rejsekortscanner (sic!) og kræver kun at smartphonen underderstøtter NFC (Near Field Connection) hvilket alle moderne telefoner gør.

Det er ikke alle chip-set, som er mobilen er bygget på, som håndterer NFC, som kan håndtere den korttype, som rejsekort bruger. Og det er nogle dyre mobil-telefoner, som ikke læse det, mens billigere modeller kan godt.

Mvh
Steen

Zoneforenkling DOT

af Scharfenberg, 25/10 2018, 11:01 (1982 dage siden) @ kme

De to mænd skal jo så også sørge for, at de har penge nok på kortet - penge der bare ligger på det kort et år indtil de skal bruge Rejsekortet. Bevares, det skulle man også på klippekortet, men alligevel.


Det er værre end det. Jeg har fået mit rejsekort afvist fordi der kun var kr. 48 på det. Rejsen kostede kr. 34. Der var altså fuld dækning. Det var aldrig sket med papkort.

Så kan man påstå at det er mit ansvar at huske saldoen på rejsekortet, men jeg bruger rejsekortet uregelmæssigt, så det er let at glemme saldoen efter uger. Det er heller ikke befordrende at man skal igennem et NemID login for at se saldo. Med papkortet kan man se saldoen direkte uden bøvl.

Men hvorfor får du ikke bare automatisk tank op? Ja, der skal stå minimum 100 kr. på kortet, men det er altså ikke det, der får min privatøkonomi til at vælte. Og til gengæld slipper man for at bekymre sig, om der er penge nok på kortet.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Zoneforenkling DOT

af Rail, 25/10 2018, 12:08 (1982 dage siden) @ Scharfenberg

De to mænd skal jo så også sørge for, at de har penge nok på kortet - penge der bare ligger på det kort et år indtil de skal bruge Rejsekortet. Bevares, det skulle man også på klippekortet, men alligevel.


Det er værre end det. Jeg har fået mit rejsekort afvist fordi der kun var kr. 48 på det. Rejsen kostede kr. 34. Der var altså fuld dækning. Det var aldrig sket med papkort.

Så kan man påstå at det er mit ansvar at huske saldoen på rejsekortet, men jeg bruger rejsekortet uregelmæssigt, så det er let at glemme saldoen efter uger. Det er heller ikke befordrende at man skal igennem et NemID login for at se saldo. Med papkortet kan man se saldoen direkte uden bøvl.


Men hvorfor får du ikke bare automatisk tank op? Ja, der skal stå minimum 100 kr. på kortet, men det er altså ikke det, der får min privatøkonomi til at vælte. Og til gengæld slipper man for at bekymre sig, om der er penge nok på kortet.

Det skal der ikke engang, man kan bare sætte den til først at tanke op når saldoen er under 25 kr og kun tanke op med 100 kr.

Zoneforenkling DOT

af mikedk2100, 25/10 2018, 13:37 (1982 dage siden) @ Rail

Men hvorfor får du ikke bare automatisk tank op? Ja, der skal stå minimum 100 kr. på kortet, men det er altså ikke det, der får min privatøkonomi til at vælte. Og til gengæld slipper man for at bekymre sig, om der er penge nok på kortet.


Det skal der ikke engang, man kan bare sætte den til først at tanke op når saldoen er under 25 kr og kun tanke op med 100 kr.

Det forstår jeg ikke - er det så fordi, at kortet ved, at der er automatisk optankning, at man så godt kan rejse, selvom det kun er 26 kroner på kortet? For det virker også omsonst, at man ikke kan rejse for 34 kroner, hvis der står 48 på kortet. (klippekortet var jo ligeglad med, at der kun var 1 klip tilbage, når jeg skulle bruge 1 ;) )

Zoneforenkling DOT

af Rail, 25/10 2018, 14:33 (1982 dage siden) @ mikedk2100

Men hvorfor får du ikke bare automatisk tank op? Ja, der skal stå minimum 100 kr. på kortet, men det er altså ikke det, der får min privatøkonomi til at vælte. Og til gengæld slipper man for at bekymre sig, om der er penge nok på kortet.


Det skal der ikke engang, man kan bare sætte den til først at tanke op når saldoen er under 25 kr og kun tanke op med 100 kr.


Det forstår jeg ikke - er det så fordi, at kortet ved, at der er automatisk optankning, at man så godt kan rejse, selvom det kun er 26 kroner på kortet? For det virker også omsonst, at man ikke kan rejse for 34 kroner, hvis der står 48 på kortet. (klippekortet var jo ligeglad med, at der kun var 1 klip tilbage, når jeg skulle bruge 1 ;) )

Forudbetaling er blevet sat ned fra 50 til 25...
Men kortet vil jo netop blive tanket op når saldoen bliver på 25 eller derunder.

Så hvis du har 26 kr. når du tjekker ind, så trækker systemet 25 kr. til forudbetaling og dermed bliver kortet tanket op til 101 kr.
Når du så tjekker ud, så regnes rejsens pris ud. Eksempelvis 12 kr. så saldoen ved tjek ud bliver 114 kr.

Zoneforenkling DOT

af mikedk2100, 26/10 2018, 08:45 (1981 dage siden) @ Rail

Forudbetaling er blevet sat ned fra 50 til 25...
Men kortet vil jo netop blive tanket op når saldoen bliver på 25 eller derunder.

Så hvis du har 26 kr. når du tjekker ind, så trækker systemet 25 kr. til forudbetaling og dermed bliver kortet tanket op til 101 kr.
Når du så tjekker ud, så regnes rejsens pris ud. Eksempelvis 12 kr. så saldoen ved tjek ud bliver 114 kr.

Tak for opklaringen :)

Mvh
Michael

Avatar

Zoneforenkling DOT

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/10 2018, 18:14 (1983 dage siden) @ Scharfenberg

Det samme da jeg en kold vinternat på en af de store julefrokostnætter så to mænd ved billetautomaten på en S-togstation. De var tydeligvis ikke vant til at tage toget, og da de opdagede prisen for en enkeltbillet, gik de helt i selvsving over, hvor dyr den kollektive trafik var. I virkeligheden skulle de begge bare have haft sig et rejsekort. Så var de kommet hjem uden bekymring om zoner og til den gamle klippekortpris + 20 % off peak rabat. Også selv om de kun brugte rejsekortet den ene gang om året. Men formentlig fordi Gud og hvermand har talt rejsekortet så meget ned, endte de med at betale fuld pris og med et fastholdt billede af kollektiv trafik som en meget dyr oplevelse.

Jeg er sgu ked af at sige det - been there done that.

Da Rejsekortet kom bakkede jeg op om initiativet og fik et personligt rejsekort med billede og hele svineriet.
Jeg bruger IKKE offentlig transport da jeg kan køre fra Gribskov til Brøndby på få minutter længere tid om morgenen end ved uden for myldretiden (minimale køer) og flere gange hurtigere end med offentlig transport, selv om det næsten er fra dør til dør.
Jeg købte Rejsekortet netop til brug ved Julefrokost og lignende og har med stor glæde brugt det til det i de år jeg havde Rejsekort.
Men så beslutter Rejsekortet at efter 3 år vil de skifte kortet. Fint med mig hvis det var gratis - men fandme om de ikke forlanger penge for det! Der tabte de mig som kunde. Sidste gang brugte jeg så mobilklippekort og det nedlægger de så også. Jeg betaler sgu så rigeligt i forvejen til både busser og tog vis både kommuneskatten, Bidrag til regionerne og statsskatten, så jeg vil godt have en ordentlig pris når jeg en sjælden gang benytter det. Men det ønsker man åbenbart ikke, så....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Zoneforenkling DOT

af OnkelJørn, 24/10 2018, 15:14 (1983 dage siden) @ Scharfenberg

Teknologien går hurtigt, og nyere dieselbusser forurener langt, langt mindre end tidligere. Desuden er den kollektive trafik ved at omstille til eldrift langt hurtigere end privatbilismen. I København vil linje 2A og den genopståede linje 18 blive kørt udelukkende med 41 elbusser fra december 2019.

Selv hvis man sammenligner de op til 28 år gamle IC3-tog mellem Kbh. og Aarhus, udleder de pr. person langt mindre CO2 end en moderne familiebil med forbrændingsmotor. Og dem er der jo stadigvæk ca. 98 % af i Danmark. S-togene, som har været elektriske lige siden starten i 1934, taler vist deres eget, tydelige sprog i forhold til miljø. For slet ikke at nævne metroen, de nye ellokomotiver og de nye elektriske togsæt.


Ja teknologien går hurtigt, også i bilverdenen. Biler forurener også langt, langt mindre end tidligere.

Køber jeg en elbil i morgen, så forurener langt størstedelen af busserne stadigvæk, for ikke at tale om en stor del af de tog, der kører rundt i København (bortset fra s-tog og Øresundstog).

At der kommer elbusser til næste år på sølle 2 linjer, og at der kommer eltog engang i 20’erne kan vi altså ikke bruge til noget.


Men ligeledes ændres halvdelen eller mere af privatbilsbestanden jo heller ikke til elbiler lige foreløbig. Jeg beskyldes ofte for at male et rosenrødt billede af den kollektive trafik. I virkeligheden prøver jeg bare at nuancere debatten, der selv her på et forum for kollektiv trafik ofte hurtigt bliver 'male fanden på væggen'. Fremover vil der blive tænkt meget mere på tværs af transportformerne, hvor den manglende fleksibilitet i den kollektive trafik - som ofte er dens akilleshæl - vil blive reduceret efterhånden, som man kan bestille en privatbil, taxa, flexbus eller elcykel til og fra stationen eller busstoppestedet. Jeg tror på, at transportformerne i højere grad vil styrke hinanden fremover og ikke som nu, hvor vi alt for længe har tænkt i 'dem' og 'os'. En mere attraktiv kollektiv trafik vil også imødegå mange af de fordomme, jeg ser alt for mange af bl.a. her på forum.

Men ja, vi har alle ret i vores oplevelser af trafikken. Ingen af os har patent på, hvad der er det rigtige.

--------------------------------
Jeg må erkende at jeg har fordomme om den offentlige transport. Og helt sikkert jeg ikke holder af den modsat dig Scharfenberg.
Som jeg ser offentlig transport er den mest beregnet til befolkningen i København og lidt i andre lidt større byen. Samme gælder transport mellem de byer.

Alle andre har meget lidt glæde af det.
Et godt eksempel er Århus. Der skulle af prestige grunde laves en extrem dyr letbane i stedet for at elbusser.
Undskyldningen med at den ikke forurener er jo helt hen i vejret. Anlægget af banen og hvad der skal bruges til det er noget meget forurenende. Og alle dem der har lavet arbejdet som er kørt fra nær og ikke mindst fjern har også forurenet.
Og transporten af letbanetogene på lastbiler til Århus er jo med til at give et godt billede af det hele. De kunne blive trukket af et tog , om ikke andet det meste af vejen. For ikke at tale om at hele Århus midtby har været en stor rodebunke . Der har været traffik kaos ( og er det stadig ) på grund af letbanen.
Letbanen bliver da flittigt brugt om morgenen og sidst på eftermiddagen , ellers er der godt nok ikke lige pladsmangel i dem.
Desværre gør det underskud der jo selvfølgelig er med letbanen , at busserne rundt om Århus bliver skåret ned til bøvl for ikke mindst pensionister.
Dette er så en af mine fordomme mod det offentlige .....
Man skal så også huske at transporttid , uanset transportform , er fra hvor man er og hvor man skal hen og ikke fra stoppested / station til stoppested / station.
Men kun godt at nogen er glade for offentlig transport og bruger den.

Zoneforenkling DOT

af mikedk2100, 30/10 2018, 15:29 (1977 dage siden) @ mikedk2100

I forbindelse med prisstigningerne i DOTs område fra januar oplyser de også, at de laver 21 mindre zonejusteringer.

“For eksempel tilpasses zonerne på en række stationer, der i dag dækker flere zoner, så stationerne fremover kun ligger i én zone. Det gælder f.eks. på Husum station, hvor to zoner reduceres til én zone.”

Jeg har desværre ikke kunne finde et zonekort med de nye zoner, men ved nogen, hvordan det rent praktisk sker? Bliver Husum fremover zone 2 eller 32, og rykker man blot grænsen til et sted mellem stationerne, så kunder enten fra Ballerupsiden eller Kbh-siden dermed skal betale for en ekstra zone for at komme til Husum?


Nu fik jeg svar fra Movia, og Husum Station bliver fremover zone 2. Kunder fra Husum, der skal mod Ballerup/Frederikssund skal derfor fremover betale for én zone ekstra - og omvendt.

De svarede ikke på, hvad der sker på de andre stationer med zonegrænser. Men det mener Movia er en forenkling - for mig er det blot en (skjult) prisstigning.

Mvh
Michael

Zoneforenkling DOT

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 30/10 2018, 15:45 (1977 dage siden) @ mikedk2100

Nu fik jeg svar fra Movia, og Husum Station bliver fremover zone 2. Kunder fra Husum, der skal mod Ballerup/Frederikssund skal derfor fremover betale for én zone ekstra - og omvendt.

De svarede ikke på, hvad der sker på de andre stationer med zonegrænser. Men det mener Movia er en forenkling - for mig er det blot en (skjult) prisstigning.

Husk på, at en 'forenkling' på trafikselskabs-management-sprog er der samme som en prisstigning. En forenkling lyder bedre og inden kan jo påstå at forenklinger ikke er godt!!!

DSB har i flere år brugt 'regulering' om den årlige takststigning. Sjovt nok betyder en regulering på 'trafikselskabs-management-sprog' altid en prisstigning.

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak