Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ændringer i s-tog køreplan når metrolinjerne åbner? (Generelt)

af KKLD, 23/10 2018, 09:40 (2011 dage siden)

Hej Alle,

Nu har vi lige haft tråden om den nye køreplan for s-tog: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=134163

Det fik mig til at tænke på, om I kender noget til om s-tog køreplanen allerede bliver revideret til juli 2019 når Cityringen åbner og igen i januar 2020 når Nordhavnslinjen åbner? Der er sket en hel del med buslinjerne, så der må vel også ske noget med togene?

Hvilke ændringerne ser I gerne komme?

Ændringer i s-tog køreplan når metrolinjerne åbner?

af glade-koege ⌂, køge, 23/10 2018, 09:46 (2011 dage siden) @ KKLD

Sker ikke nogen ændringer.. højeste på holde tider da nogen passagere flytter fra nørreport til østerport eller kbh h..

Faktisk regner dsb med færre kunder på det centrale afsnit når metro city ringen åbner..

Ændringer i s-tog køreplan når metrolinjerne åbner?

af Togbus, Foldingbro, 23/10 2018, 10:37 (2011 dage siden) @ glade-koege

Faktisk regner dsb med færre kunder på det centrale afsnit når metro city ringen åbner..

Det fornuftigt af DSB. Det kan vise sig at være forkert, men S-togsinfrastrukturen er der og kan udnyttes i samme omfang som nu, så det er mest et spm om DSB får samme provenu efter åbningen. Rettidig omhu og forsigtighed fra DSB's side - optimistiske budgetter kan ødelægge enhver virksomhed.

--
- busser når det er billigst

Ændringer i s-tog køreplan når metrolinjerne åbner?

af Nordexpress, 23/10 2018, 11:01 (2011 dage siden) @ KKLD

Først skal de jo blive færdige med stationerne! I et land som Schweiz ville den faktiske startdato have været udmeldt for længst - og blive overholdt.

De mange milliarder i Metroringen er jo et meget meget lokalt trafiksystem i Københavns og Frederiksberg kommuner. Men dér inde bliver det skønt at kunne komme hurtigt rundt - måske undtagen for de gangbesværede, der skal skifte mellem metro og busser i de røde punkter.

Hovedsageligt bliver det vel en aflastning af bybustrafikken, f.eks. den ny omstigningsmulighed på Vibenshus mellem Nordsjællands busser og metroringen.

På sigt må Ny Ellebjerg blive en stadig vigtigere omstigningsstation - i hvert fald i tørvejr. Der er jo dejlig frisk luft og dansk vejrlig hele året!!

Ændringer i s-tog køreplan når metrolinjerne åbner?

af steenth, 23/10 2018, 11:42 (2011 dage siden) @ Nordexpress

Først skal de jo blive færdige med stationerne! I et land som Schweiz ville den faktiske startdato have været udmeldt for længst - og blive overholdt.

Det er svært at sammenligne med et eller andet "Schweiz". Metroen skal igennem en længere godkendelsesproces, som foregå efter relative nye regler, som man har har kun lidt erfaringer med og man vil ikke brænde fingerene som man gjort i Aarhus.

Ændringer i s-tog køreplan når metrolinjerne åbner?

af mpp, 23/10 2018, 11:55 (2011 dage siden) @ Nordexpress

Ved nu ikke lige med Schweiz. De skulle lave et nyt nord-syd link på en af de vigtigste jernbanelinjer i Europa og løb tør for penge, så nu er det en enkeltsporet strækning: https://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6tschberg_Base_Tunnel

Med andre ord – de her ting er komplicerede og selv i Schweiz kan der være ting der komplicerer tingene så det bliver forsinket.

replik Schweiz

af Nordexpress, 23/10 2018, 12:51 (2011 dage siden) @ mpp

Nu har tunneller boret gennem alperne jo meget lidt med en sporvognslinje at gøre, men svaret på dit indlæg er jo at henvise til den 2-sporede 57 km. lange Gotthard Basistunnel, der tjener nord-syd trafikken.
Den blev i øvrigt åbnet et år før end oprindeligt skønnet/planlagt. Og var vedtaget ved folkeafstemning.

GBT Gotthard Basistunnel

replik Schweiz

af steenth, 23/10 2018, 13:42 (2011 dage siden) @ Nordexpress

Nu har tunneller boret gennem alperne jo meget lidt med en sporvognslinje at gøre, men svaret på dit indlæg er jo at henvise til den 2-sporede 57 km. lange Gotthard Basistunnel, der tjener nord-syd trafikken.
Den blev i øvrigt åbnet et år før end oprindeligt skønnet/planlagt. Og var vedtaget ved folkeafstemning.

Det er lettere at åbne ny strækning end at godkende et helt nyt togsystem. Ved en eksisterne togsystem skal kun det nye godkendes mens med ringmetroen skal stor set alt godkendes fra bunden af, da der ikke er ret meget som er fælles med det gammel m.h.t. til godkendelse.

replik Schweiz

af mpp, 23/10 2018, 15:00 (2011 dage siden) @ Nordexpress

Gotthard og den anden er en del af samme system/linje. Pengene blev taget fra den korte tunnel så Gotthard-tunnelen kunne blive færdig. Der blev ikke bevilget flere penge efter at de to tunneler gik over budget.

Pointen er – selv i Schweiz kan der ske ting der forsinker tingene.

Man kan altid lægge en kæmpe buffer ind i budgettet og have kæmpe huller i tidsplanen så man kan klare tingene til budget og til tiden. Det vil så bare gøre projekter dyrere og mere tidskrævende end ellers og der synes jeg altså ikke det er det store problem at man bliver 6-12 måneder forsinket på et 8-10 års projekt.

Ændringer i s-tog køreplan når metrolinjerne åbner?

af SFJ, 23/10 2018, 16:22 (2011 dage siden) @ Nordexpress

Ikke bare bustrafikken , men særligt aflastning af Nørreport og den eksisterende metro. Derudover handler det om stationsnærhedsprincipet, med maks 600 m til en station København, da særligt stationer tæt på arbejdspladser har betydning for valget af kollektiv transport (er påvist).
I praksis går det hele nok op i generel trafikvækst og ofte har investeringer i kollektiv tendens til at skabe en overflytning fra cykel. ;)

Mvh

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak