Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvad er der med den vejoverføring i Laurbjerg? Lusk? (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/10 2018, 17:30 (2009 dage siden)

Hvis en minister lyver for Folketinget, får han eller hun ørene i maskinen. Det kan derfor undre, at en minister lægger navn til et svar til Folketinget, når svaret ser lidt underligt ud. Men læs selv og bedøm selv.

Jeg kender ikke baggrunden for sagen. Men der er åbenbart nogle, der synes, at broen i Laurbjerg ikke skal hæves i forbindelse med elektrificeringen; de ser hellere jernbanen sænket. Det synes Banedanmark først er en dårlig idé; men nu skifter Banedanmark holdning. Hvorfor? Og er dette "holdningskift" troværdigt? Og er begrundelserne troværdige?

Der er to ting i nedenstående, der undrer mig:

1) Den 21. december 2017 vurderer Banedanmark at sporsænkningsløsningen er for dyr. Nu synes de, at den ikke er for dyr. Begrundelsen er, at der siden 21. december 2017 er dukket to nye projekter op: Et hastighedsopgraderings- og sporfornyelsesprojekt for strækningen Aarhus-Langå. Men de to projekter er da ikke nye. De var også kendte 21. december 2017.

2) Hvorfor hæve en bro eller sænke et spor, hvis man et langt stykke hen ad vejen, "bare" kan give en dispensation? Hvorfor bygge en ny bro, hvis man "bare" kan foretage en mindre sporsænkning og så i øvrigt "dispensere sig" ud af resten af problemet? Hvem fastlægger, hvad der skal være opfyldt, for at en dispensation kan gives? Banedanmark selv eller en anden instans? Hvis man "bare" kan dispensere, bliver der jo ikke mange brobygningsprojekter tilbage til Banedanmark, og det er man vel ikke interesseret i.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg


[image]

[image]

Hvad er der med den vejoverføring i Laurbjerg? Lusk?

af Bili, 24/10 2018, 20:46 (2009 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg hæfter mig ved, at der i ministerens svar angives, at samdriften sker i forhold til flere projekter, herunder blandt andet hastighedsopgradering og sporfornyelse. Der er altså i hvert fald ét yderligere projekt, der ikke er nævnt.

Vi venter lige nu på beslutningsgrundlaget for genåbning af Laurbjerg Station. Banedanmark har i sidste uge oplyst mig om, at beslutningsgrundlaget forventes afleveret til ministeren i løbet af oktober måned. Det vil ikke være urimeligt at få den tanke, at det tredje projekt, som ikke nævnes i svaret, er stationsprojektet, og at der netop vil kunne være en fordel ved at samtænke anlæg af ny station med en reduceret sporsænkning :-)

Mvh. Birgit (Borgergruppen “Trinbrættet tilbage til Laurbjerg)

Hvad er der med den vejoverføring i Laurbjerg? Lusk?

af Jens Hansen, 25/10 2018, 06:29 (2008 dage siden) @ Bili

Banedanmark fastsætter selv normer for infrastrukturen.

Og dispensere mig bekendt også selv, med ansvar overfor myndigheden. Altså, kan det forklares kan det forsvares.

JH


ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak