Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

K19 påvirkes af fortsat lokoførermangel i Nordjylland (Generelt)

af andersj, Aalborg, 2/11 2018, 00:57 (1975 dage siden)

Da man siden juli og frem til september 2019 har mangel på lokomotivførere hos Nordjyske Jernbaner, har man udarbejdet en ny køreplan der medfører en optimering af driften med flere og færre tog. Flere tog mellem Hjørring og Aalborg og (midlertidigt) færre tog mellem Frederikshavn og Hjørring. Fh-Hj er også den absolut mest passagersvage strækning i Nordjylland, med kun ca. 25.000 passagerer om måneden. Hirtshalsbanen har 37.000, Skagensbanen 40.000 og Hjørring-Aalborg 82.000.

Desuden skal afgangen 7:06 fra Hjørring til Aalborg køres med 3 istedet for 2 togsæt. Det er også en afgang der altid har været meget fyldt, især fra Brønderslev. DSB kørte med 2 MR og senest 1 MG på afgangen, og ingen af delene var nok.

Notatet fra Nordjyllands Trafikselskab om situationen kan læses her

--
Mvh Anders

K19 påvirkes af fortsat lokoførermangel i Nordjylland

af 1993matias ⌂, KH, 2/11 2018, 13:07 (1974 dage siden) @ andersj

Dokumentet nævner DSBs seks lyntogsafgange som en del af togbetjeningen i nordjylland i K19. Men DSB har jo ikke nok køreklare IC3'ere med ETCS, hvad gør man så?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

K19 påvirkes af fortsat lokoførermangel i Nordjylland

af Mads, 2/11 2018, 13:20 (1974 dage siden) @ 1993matias

Dokumentet nævner DSBs seks lyntogsafgange som en del af togbetjeningen i nordjylland i K19. Men DSB har jo ikke nok køreklare IC3'ere med ETCS, hvad gør man så?

Mon ikke det køres med NJs materiel, når de nu har overtaget afgangene.

K19 påvirkes af fortsat lokoførermangel i Nordjylland

af andersj, Aalborg, 2/11 2018, 15:39 (1974 dage siden) @ 1993matias

Dokumentet nævner DSBs seks lyntogsafgange som en del af togbetjeningen i nordjylland i K19. Men DSB har jo ikke nok køreklare IC3'ere med ETCS, hvad gør man så?

Er det dette afsnit du tænker på? I så fald, menes der et 15% af stigningen er kontraktkørsel for DSB og 5% er nye afgange. I alt en forøgelse af kørselsomfanget for NJ på 20% i forhold til da DSB selv kørte de 6 afgange i hver retning dagligt.

"Samlet set øges NJ’s kørselsomfang fra 2018 til 2019 fra 2,5 til 3,0 mio. togkm, hvilket er
en forøgelse på 20 %. Heri indgår DSB’s 6 lyntogsafgange i hver retning, som udgør 0,37
mio. togkm, og dermed udgør den reelle øgning af serviceniveauet for passagererne ca.
0,13 mio. togkm, hvilket svarer til 5 %."

--
Mvh Anders

K19 påvirkes af fortsat lokoførermangel i Nordjylland

af 1993matias ⌂, KH, 2/11 2018, 15:58 (1974 dage siden) @ andersj

Ja, så giver det mere mening, de mener det som at de har overtaget lyntogene. Tak!

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Lokomotivfabrikker

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak