Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny hastighedsrekord for den danske jernbane! (Generelt)

af vekm0, 2/11 2018, 20:31 (2000 dage siden)

Rekorden er nu 253.7 km/t. Sat af to Taurus-loks med målevogne på den nye bane mellem København og Ringsted.

Kenny's video af det hurtige tog:
https://youtu.be/031oCN-LI6s

Ny hastighedsrekord for den danske jernbane!

af esni, Frederikssund, 2/11 2018, 21:17 (2000 dage siden) @ vekm0

Er det regnvand der skrabes af køreledningen eller kommer der røg fra strømaftagerne på den sekvens der matcher den højeste hastighed?

Avatar

Ny hastighedsrekord for den danske jernbane!

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 2/11 2018, 22:01 (2000 dage siden) @ esni

Er det regnvand der skrabes af køreledningen eller kommer der røg fra strømaftagerne på den sekvens der matcher den højeste hastighed?

Det er regnvand. Det har regnet her på Vestegnen det meste af dagen.

Ny hastighedsrekord for den danske jernbane!

af kme, 2/11 2018, 21:24 (2000 dage siden) @ vekm0

Det ser noget betænkeligt ud med rygende kørestrømsledninger og de gynger også en del. Skal det virkelig være sådan?

Ny hastighedsrekord for den danske jernbane!

af Ib Jensen, 2/11 2018, 21:35 (2000 dage siden) @ vekm0

Rekorden er nu 253.7 km/t. Sat af to Taurus-loks med målevogne på den nye bane mellem København og Ringsted.

Kenny's video af det hurtige tog:
https://youtu.be/031oCN-LI6s


Tak til Kenny for de fine scener. På den ene side er det glædeligt, at der i Danmark nu findes en kort jernbanestrækning, hvor der kan køres 253,7 km/t. På den anden side er det dybt deprimerende at tænke på, hvor mange år der kommer til at gå, inden der på den strækning kommer til at køre køreplanlagte passagertog med 250 km/t.

Ny hastighedsrekord for den danske jernbane!

af Mester, 2/11 2018, 22:23 (2000 dage siden) @ Ib Jensen

Rekorden er nu 253.7 km/t. Sat af to Taurus-loks med målevogne på den nye bane mellem København og Ringsted.

Kenny's video af det hurtige tog:
https://youtu.be/031oCN-LI6s

Tak til Kenny for de fine scener. På den ene side er det glædeligt, at der i Danmark nu findes en kort jernbanestrækning, hvor der kan køres 253,7 km/t. På den anden side er det dybt deprimerende at tænke på, hvor mange år der kommer til at gå, inden der på den strækning kommer til at køre køreplanlagte passagertog med 250 km/t.

Ja, og endnu mere derprimerende er det at tænke på, at store dele af Folketinget helst så, at det blev den eneste strækning med 250 km/t i Danmark.

Ny hastighedsrekord for den danske jernbane!

af steenth, 3/11 2018, 10:00 (1999 dage siden) @ Mester

Ja, og endnu mere derprimerende er det at tænke på, at store dele af Folketinget helst så, at det blev den eneste strækning med 250 km/t i Danmark.

Der er et flertal for nye strækninger, som den nye bane på Vestfyn og Hovedgård-Hasselager. De bliver med stor sandsynlig sat i gang i løbet af 2-5 år. Spørgsmålet er kun at finde økonomi til det - de er pt. ramt et loft på anlægsinvesteringer.

Ny hastighedsrekord for den danske jernbane!

af mpp, 4/11 2018, 20:56 (1998 dage siden) @ steenth

Er Vestfyn ikke blevet besluttet med projektstart 2021 og indvielse 2026? Eller var det seneste kun at de var blevet enige om linjeføring, men at det andet stadig stod hen i det uvisse?

Ny hastighedsrekord for den danske jernbane!

af steenth, 5/11 2018, 00:14 (1998 dage siden) @ mpp

Er Vestfyn ikke blevet besluttet med projektstart 2021 og indvielse 2026? Eller var det seneste kun at de var blevet enige om linjeføring, men at det andet stadig stod hen i det uvisse?

Jeg ikke set at projektet er sat i gang. Der mangler stadig en anlægslov, men VVM er der til at man hurtig kan fremsætte det, samt beslutning om linjeføring. Regeringen kommer efter nytår (skulle have været i her efteråret,. men er blevet udskudt) med et plan for trafikinvesteringer. Hvordan togfondsprojekterne blevet behandlet bliver interessant at se.

Ny hastighedsrekord for den danske jernbane!

af mpp, 5/11 2018, 00:23 (1998 dage siden) @ steenth

Rigtigt med anlægsloven. Togfondpartierne har dog besluttet hvilken linjeføring de peger på og det er i den forbindelse at de snakker om 2020-2026. Om det lige bliver det tidspunkt er vel ikke rigtigt til at sige, men der er vel næppe nogen stor uenighed om at det er det næste nye sted der skal bygges.

Ny hastighedsrekord for den danske jernbane!

af steenth, 3/11 2018, 09:51 (1999 dage siden) @ Ib Jensen

Rekorden er nu 253.7 km/t. Sat af to Taurus-loks med målevogne på den nye bane mellem København og Ringsted.

Kenny's video af det hurtige tog:
https://youtu.be/031oCN-LI6s

Tak til Kenny for de fine scener. På den ene side er det glædeligt, at der i Danmark nu findes en kort jernbanestrækning, hvor der kan køres 253,7 km/t. På den anden side er det dybt deprimerende at tænke på, hvor mange år der kommer til at gå, inden der på den strækning kommer til at køre køreplanlagte passagertog med 250 km/t.

Det at strækningen er bygget til 250 km/t, er en forberedelse til fremtiden. At man ikke kan udnytte det i mange år frem, synes jeg ikke betyder specielt meget. Svenskerne har mange strækninger, som er bygget til 250 km/t - fx de strækninger imellem Lund og Göteborg med dobbeltspor, hvor der "kun" køres med en tophastighed på 200.

Ny hastighedsrekord for den danske jernbane!

af Bengt Larsson, 4/11 2018, 23:17 (1998 dage siden) @ steenth

Rekorden er nu 253.7 km/t. Sat af to Taurus-loks med målevogne på den nye bane mellem København og Ringsted.

Kenny's video af det hurtige tog:
https://youtu.be/031oCN-LI6s

Tak til Kenny for de fine scener. På den ene side er det glædeligt, at der i Danmark nu findes en kort jernbanestrækning, hvor der kan køres 253,7 km/t. På den anden side er det dybt deprimerende at tænke på, hvor mange år der kommer til at gå, inden der på den strækning kommer til at køre køreplanlagte passagertog med 250 km/t.


Det at strækningen er bygget til 250 km/t, er en forberedelse til fremtiden. At man ikke kan udnytte det i mange år frem, synes jeg ikke betyder specielt meget. Svenskerne har mange strækninger, som er bygget til 250 km/t - fx de strækninger imellem Lund og Göteborg med dobbeltspor, hvor der "kun" køres med en tophastighed på 200.

Vi har en diskussion om det på Postvagnen.com. Ett problem är att om banan inte godkänns till 250 km/h omedelbart efter den byggts, blir det svårare att få den godkänd senare, för det finns en grupp på Trafikverket som kommer på kvalitets och säkerhetsregler, som gruppen på Trafikverket som underhåller (vedlikeholder) och förbättrar banor inte har kontroll över. Att senare höja hastigheten kan kräva stora ombyggnader, i värsta fall större kurvradie. Sedan är det så att EU styr över sådana regler (TSD). Men med ATC tillåts bara 200 km/h, så 250 får vänta tills ERTMS är infört, och då kan regler ha blivit striktare.

Det har diskuterats om man kan höja hastigheten Nässjö–Lund till 250 med tanke på den raka banan, men det blir svårt för det är mycket som måste ändras. Istället vill man nu bygga en ny bana för 320 km/h, hastigheten är vald för att konkurrera ut flyg Stockholm-Malmö, och 320 är känd teknik från Frankrike.

Sträckan Kungsbacka–Lund är det lättare på, men det har ändå kommit regler som banan inte uppfyller. Spår med 250 km/h får inte ligga vid plattform och därför har Falkenberg, Laholm, Båstad och Förslöv byggts med fyra spår, varav två med plattform. Sträckan Helsingborg–Lund har lokaltågsplattformar vid dubbelspår och kommer inte få mer än 200 km/h, likaså den nya banan som ska byggas Ängelholm-Helsingborg. En orsak är att om det är många lokaltåg på dubbelspår är det meningslöst att köra mer än 200, för då kommer man ikapp lokaltåg.

Igen ny hastighedsrekord for den danske jernbane!

af andersj, Aalborg, 9/11 2018, 10:50 (1993 dage siden) @ vekm0

Rekorden er nu 253.7 km/t. Sat af to Taurus-loks med målevogne på den nye bane mellem København og Ringsted.

Kenny's video af det hurtige tog:
https://youtu.be/031oCN-LI6s

5. november blev der sat ny rekord igen med 255,2 km/t - https://www.instagram.com/p/Bp0BjpjHAZ-/

--
Mvh Anders

Igen ny hastighedsrekord for den danske jernbane!

af mikkelhansen, Lunderskov, 9/11 2018, 11:58 (1993 dage siden) @ andersj

Og denne rekord blev faktisk slået med en lille smule i onsdags den 7. november. Den nye rekord er dermed 255,5 km/t.

--
Hilsen
Mikkel

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak