Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen S-Tog i dag (Generelt)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 5/11 2018, 09:02 (1992 dage siden)

Så kom u tilfredsheden med DSB ledelse blandt personale til arbejdsnedlæggelse.

Spændt at se hvor længe det skal varer.

ps. Hvor mange S-tog Loko/elektro fører har DSB?


mvh

Lars

Ingen S-Tog i dag

af steenth, 5/11 2018, 09:10 (1992 dage siden) @ hummel_62

Så kom u tilfredsheden med DSB ledelse blandt personale til arbejdsnedlæggelse.

Spændt at se hvor længe det skal varer.

Trafikken blev gentaget omkring kl. 8.50 - lige før du skrev.

Ingen S-Tog i dag

af P.Jensen, 5/11 2018, 13:37 (1992 dage siden) @ Svend

Med den beskrivelse af arbejdsopgaver for tillidsmænd:

• Deltage i planlægningen af det daglige arbejde, såsom
• Deltage i opbygningen af tjenester
• Deltage i opbygningen af ture
• Deltage i opbygningen af hold
• Deltage i ferieplanlægning
• Deltage i en række udvalg: Blandt andet uddannelsesudvalget og panlægningsudvalget/turudvalget

må det være overordentligt svært at være leder, når tillidsmanden deltager i daglig planlægning af arbejdet.

Er dette ikke bare at DSB vil have ledelsesretten tilbage??

P.Jensen

Ingen S-Tog i dag

af Keld H. Mikkelsen, 5/11 2018, 14:05 (1992 dage siden) @ P.Jensen

Med den beskrivelse af arbejdsopgaver for tillidsmænd:

• Deltage i planlægningen af det daglige arbejde, såsom
• Deltage i opbygningen af tjenester
• Deltage i opbygningen af ture
• Deltage i opbygningen af hold
• Deltage i ferieplanlægning
• Deltage i en række udvalg: Blandt andet uddannelsesudvalget og panlægningsudvalget/turudvalget

må det være overordentligt svært at være leder, når tillidsmanden deltager i daglig planlægning af arbejdet.

Er dette ikke bare at DSB vil have ledelsesretten tilbage??

Ledelsen udstikker rammerne, altså f.eks. hvor mange må have ferie ad gangen. Derefter kan medarbejderne da sagtens selv have indflydelse på hvordan det skal organiseres.

Ingen S-Tog - ustabil S-togsdrift

af Svend, 5/11 2018, 14:47 (1992 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen
redigeret af Svend, 5/11 2018, 15:01

14:34 - nu spidser det til
"S-togstrafikken indstilles øjeblikkeligt og alle tog kører kun til nærmeste perron. Dette skyldes en arbejdsnedlæggelse blandt lokomotivførerne."

14:48 - nu løsner det igen
"S-togstrafikken genoptages igen. Indtil videre kører der hvert 20. minut på alle linjer, dog hvert 10. på linje E og F.

Gad vide hvad der sker .... og hvad det ender med?! Hovedkontoret i Telegade i Taastrup har vist ikke helt kontrol over situationen.

--
Svend

Avatar

Ingen S-Tog i dag

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/11 2018, 14:48 (1992 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen


Er dette ikke bare at DSB vil have ledelsesretten tilbage??


Ledelsen udstikker rammerne, altså f.eks. hvor mange må have ferie ad gangen. Derefter kan medarbejderne da sagtens selv have indflydelse på hvordan det skal organiseres.

Næh. På en ordentlig arbejdsplads taler man sig i videst muligt omfang til rette vel vidende at det er arbejdsgiveren der træffer den endelige beslutning hvis man ikke kan finde en løsning.

Det er sund fornuft!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ingen S-Tog i dag

af P.Jensen, 5/11 2018, 15:23 (1992 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja sund fornuft - og at alt ikke skal tales til rette med tillidsmændene som fagforeningen skriver
https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/livet-paa-de-danske-arbejdspladser/hvem-bestemmer...

Fagforeningens definition af deres opgaver ligger for langt fra definitionen på
Ledelsesretten

Antallet af tillidsmænd er nok ikke kun Dansk Jernbaneforbund. Dansk Jernbaneforbund skriver de repræsenterer også Lokalbanerne, Arrive, DB mfl. - og de har 5000 medlemmer. Der er 9.000 ansatte i DSB. Men det er et stort antal i DSB.

P.Jensen

Ingen S-Tog i dag

af Jens Hansen, 6/11 2018, 06:55 (1991 dage siden) @ P.Jensen

I min verden er det alle opgaver som "formanden i produktionen" håndterer.

Tillidsmanden har så mulighed for at gøre indsigelser, men det ændrer ikke ved at det er formandens (ledelsens) ret, at lede og fordele arbejdet.

JH

Ingen S-Tog i dag

af Svend, 6/11 2018, 07:32 (1991 dage siden) @ Jens Hansen

I min verden er det alle opgaver som "formanden i produktionen" håndterer.

Tillidsmanden har så mulighed for at gøre indsigelser, men det ændrer ikke ved at det er formandens (ledelsens) ret, at lede og fordele arbejdet.

.
Hvis DSBs ledelse bare er en smule smart (intelligent), fortsætter den med at lade lokomotivførerne være den bærende part i planlægningen af deres ture. Naturligvis - som hidtil/altid - inden for de rammer, der er aftalt.

--
Svend

Ingen S-Tog i dag

af El_Loco, 5/11 2018, 10:15 (1992 dage siden) @ hummel_62

Umiddelbart har S-tog 0 elektroførere tilbage og vel nok ca. 520 lokomotivførere :-)

Venlig hilsen
Torsten

Ingen S-Tog i dag

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 5/11 2018, 13:08 (1992 dage siden) @ El_Loco

så var det i gamle dage det hed Elektro,
men anyway.

Jeg opgiver at komme til at tage toget i fremtiden, ikke på grund af en strejke, men generalt riget tilstand.
Aflysning, omlægninger og tog busser. Det fylder snart mere end en søndags udgave af berlingske tidenede for 30 år side.

men hvis talet holder, så 500 mand og 90 tillidsmænd er måske også i overkanten

Ingen S-Tog i dag

af Peter, 5/11 2018, 13:22 (1992 dage siden) @ hummel_62

så var det i gamle dage det hed Elektro,
men anyway.

Jeg opgiver at komme til at tage toget i fremtiden, ikke på grund af en strejke, men generalt riget tilstand.
Aflysning, omlægninger og tog busser. Det fylder snart mere end en søndags udgave af berlingske tidenede for 30 år side.

men hvis talet holder, så 500 mand og 90 tillidsmænd er måske også i overkanten

De 90 tillidsmænd dækker vel også lokoførere på andre tog end S-tog.
Jeg forstår udmærket at de strejker.
De politiske vinde med uendelige besparelser og nedskæringer er da ikke til at holde ud.

--
[image]

Ingen S-Tog i dag

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 5/11 2018, 13:42 (1992 dage siden) @ Peter

det er jo derfor det er så dejligt vi lever i et fritland

i min optik har DSB's medarbejder for stor medbestemmelse på alt muligt.
De har forhandlet sig til det, respekt for det.

Men der er lige som ved at komme en holdning, man kan ikke barre få fordi man er offentliigt ansat, ikke kun DSB. Måske skulle man gå i dialog kræver 2 parter, og så få DSB på sporet igen.

Kræver så i min optik, at politikerne ikke blander sig i alt. lige fra farven på toilet papir til navngivning af tog sæt.

Jernbane lider af ilt mangel, giv den nu noget luft

Ingen S-Tog i dag

af caprani ⌂, København, 5/11 2018, 15:24 (1992 dage siden) @ hummel_62

i min optik har DSB's medarbejder for stor medbestemmelse på alt muligt.


Det er da bydende nødvendigt, al den stund at ledelseslaget i DSB i dag intet begreb har skabt om banedrift - i stærk modsætning til den gamle etat, hvor folk havde arbejdet sig op til ledende positioner.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Ingen S-Tog i dag

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 5/11 2018, 15:55 (1992 dage siden) @ caprani

Det har sikkert ret i, men alt den stund de som arbejder sig op, kan tage alt dårlig domme med.
Samt til tider misforstået loyalitet

Ikke noget jeg ved, men har en fornemelse er sket i DSB BANE.DK

Men ingen beviser, bare en personlig opfatelse.

Ingen S-Tog i dag

af Jens Hansen, 5/11 2018, 16:03 (1992 dage siden) @ caprani

Det kræver vel lidt uddybning, for man hører ofte den opfattelae, at "ledelsen har ikke forstand på den daglige drift".

Hvad er det konkret som en (top)ledelse skal vide særligt om jernbane, for at jernbanen bliver en succes?

JH

Ingen S-Tog i dag

af caprani ⌂, København, 5/11 2018, 19:49 (1992 dage siden) @ Jens Hansen

Hvad er det konkret som en (top)ledelse skal vide særligt om jernbane, for at jernbanen bliver en succes?

JH


Nu skal jeg heller ikke gøre mig klogere end jeg er. Det er mere en overordnet betragtning. Vi har talt om "DJØFiseringen" af DSB i årevis, og dermed nok mest af alt ment teoretikeres forståelse af praksis. Man kan eksempelvis ikke tilrettelægge køreplaner som man ikke har materiel til at opfylde (som jeg har hørt om engang, uden at huske enkeltheder) og ej heller disponere personale til materieltyper som disse ikke har attest til (som jeg ligeledes har hørt beretninger om blandt folk jeg kender personligt). Endelig er det ikke muligt at overholde servicemål generelt, hvis man ikke budgeterer til dem, men det er givetvis også politikernes skyld, og så det faktum, at DSB er blevet delt i en materielforvalter og en infrastrukturditto (BaneDK) som administrativt sagtens kan have modstridende, interne interesser, frem for at få helheden til at glide, til gavn for personale og passagerer.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af Niels Munch, 15/11 2018, 18:29 (1982 dage siden) @ hummel_62

DSB pressemeddelelse d. 15. november 2018 kl. 14:41

"DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

Indholdet af den første lokalaftale mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund er nu på plads. Lokalaftalerne skal supplere Dansk Jernbaneforbunds overenskomst med Dansk Industri. Parterne er blevet enige om, at der ifølge den nye aftale skal være 41 tillidsvalgte til at repræsentere DSB’s kørende medarbejdere.

Formelt bliver aftalen underskrevet på et senere tidspunkt, når der opnås enighed om de øvrige lokalaftaler. Men enigheden om indholdet i aftalen er blevet ført til protokol.

“Jeg er glad for, at vi i dag er nået et vigtigt skridt videre i de fælles bestræbelser på at få lokalaftaler for det kørende personale på plads. Vi er bevidste om, at samarbejdet med medarbejderne og deres tillidsvalgte er vigtigt for togdriften og for DSB’s fortsatte udvikling. Derfor har vi også lyttet til medarbejdernes repræsentanter og flyttet os fra det oprindelige udgangspunkt,” siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB."


M.v.h.
Niels

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af Ib Jensen, 15/11 2018, 20:05 (1982 dage siden) @ Niels Munch

Parterne er blevet enige om, at der ifølge den nye aftale skal være 41 tillidsvalgte til at repræsentere DSB’s kørende medarbejdere


Den var altså ikke gået i det private. 41 tillidsrepræsentanter til at repræsentere én personalegruppe!

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af re20000, 15/11 2018, 20:59 (1982 dage siden) @ Ib Jensen

Parterne er blevet enige om, at der ifølge den nye aftale skal være 41 tillidsvalgte til at repræsentere DSB’s kørende medarbejdere

Den var altså ikke gået i det private. 41 tillidsrepræsentanter til at repræsentere én personalegruppe!

Hvor mange tjenestesteder?
Hvor mange medarbejdere?
hvor mange timers åbningstid?
hvor tit ændres arbejdstider og -vilkår?

Men at behandle sine ansatte så dårligt så længe -den var ikke gået i det private!


nold

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af RasmusD, 15/11 2018, 23:41 (1982 dage siden) @ re20000

Og så er det i øvrigt ikke én personalegrupper, men tre: lokomotivførere, togførere og rangister.

Fordelt på 10+ tjenestesteder. Hvor meget gavn har en lokomotivfører i Tinglev af en tillidsmand i København eller Aarhus?

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af Jens Hansen, 16/11 2018, 06:49 (1981 dage siden) @ RasmusD

Fordelt på 10+ tjenestesteder. Hvor meget gavn har en lokomotivfører i Tinglev af en tillidsmand i København eller Aarhus?

Man kan måske godt undre sig over at DSB har personale stationeret i Tinglev (?). Den var næppe gået i det private.

JH

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af KSC, Næstved, 16/11 2018, 09:07 (1981 dage siden) @ Jens Hansen

Nu er der flere der skriver “det var ikke gået ude i det private”

Man kan heller ikke direkte sammenligne DSB med firmaer ude i det private. For der er stort set ingen der arbejder på den måde DSB gør. 365 dage om året på alle tider af døgnet, jul, påske, pinse Med flere.

Langt de fleste er “8-4 (16)” jobs med fast kantineordning. Som medarbejder hos et selskab som DSB som arbejder på alle tider af døgnet hele ugen, får kroppen ikke en fast døgnrytme, faste spisetide, faste sovetider, hvilket slider, som man så betaler med sidst i livet, der koster nogen leveår.

Så derfor kan man ikke sammenligne æbler med pære, ved at sammenligne DSB med det private.

Mvh KSC

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af Ib Jensen, 16/11 2018, 09:18 (1981 dage siden) @ KSC

Nu er der flere der skriver “det var ikke gået ude i det private”

Man kan heller ikke direkte sammenligne DSB med firmaer ude i det private. For der er stort set ingen der arbejder på den måde DSB gør. 365 dage om året på alle tider af døgnet, jul, påske, pinse Med flere.

Langt de fleste er “8-4 (16)” jobs med fast kantineordning. Som medarbejder hos et selskab som DSB som arbejder på alle tider af døgnet hele ugen, får kroppen ikke en fast døgnrytme, faste spisetide, faste sovetider, hvilket slider, som man så betaler med sidst i livet, der koster nogen leveår.

Så derfor kan man ikke sammenligne æbler med pære, ved at sammenligne DSB med det private.


Så arbejdets art skulle være determinerende for antallet af tillidsrepræsentanter? Interessant.

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af Frank Poulsen, 16/11 2018, 09:19 (1981 dage siden) @ Ib Jensen

Jeg tror ikke at der tænkes på arbejdets art. Men mere at en tillidsmand i et 24/7 365 dage om året job, får væsentlig flere spørgsmål og sager, end et kontor 8-16 job... Der er nok langt flere ting at tage stilling til. Derfor er det vigtigere at der er flere til at håndtere det... Og ikke om det er kontor eller lkf fører...

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af Peter Christensen, 16/11 2018, 10:27 (1981 dage siden) @ KSC

Nu er der flere der skriver “det var ikke gået ude i det private”

Man kan heller ikke direkte sammenligne DSB med firmaer ude i det private. For der er stort set ingen der arbejder på den måde DSB gør. 365 dage om året på alle tider af døgnet, jul, påske, pinse Med flere.

Langt de fleste er “8-4 (16)” jobs med fast kantineordning. Som medarbejder hos et selskab som DSB som arbejder på alle tider af døgnet hele ugen, får kroppen ikke en fast døgnrytme, faste spisetide, faste sovetider, hvilket slider, som man så betaler med sidst i livet, der koster nogen leveår.

Flypersonale, rederier og søfarende er 24/7/365 og stort set uden offentlige firmaer.....vagtplaner osv. er en del af dagligdagen der.
Jeg spekulere bare på, om aftalerne er så komplekse, at der skal en tillidsmand med for at sikre aftalernes overholdelse.
Det kan også være, at tilliden mellem parterne er ikke-eksisterende og personalet frygter, at få tjenester, som konsekvent går mod uret...eller at enelleranden lille planlægger skal være "smart i en fart" og derfor planlægger på en måde, som på ingen måde er dækket af gældende aftale.

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af Jens Hansen, 16/11 2018, 14:43 (1981 dage siden) @ Peter Christensen

Det jeg igennem årene har hørt om DSBs arbejdstilrettelæggelse, er at personalet under DJ i meget stor udstrækning har været selvforvaltende. Dvs. det har været kollegaer, som har passet "turlisten".

Hvis det har været normen, ja så kan jeg godt forstå at personalet protesterer!

JH

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af Ib Jensen, 16/11 2018, 07:54 (1981 dage siden) @ RasmusD

Og så er det i øvrigt ikke én personalegrupper, men tre: lokomotivførere, togførere og rangister.

Fordelt på 10+ tjenestesteder. Hvor meget gavn har en lokomotivfører i Tinglev af en tillidsmand i København eller Aarhus?


Det er stadig ikke en grundlovssikret ret, at 3 personalegrupper skal have 41 tillidsrepræsentanter på landsplan. Det beror ene og alene på en aftale. Og i dette tilfælde har man så aftalt, at der skal være 41. Det er mange, når man kunne have nøjedes med langt færre. Men antallet af tillidsrepræsentanter i DSB har historisk altid været ekstremt højt. Det er der så nogle, der ikke bryder sig om, der bliver gjort opmærksom på.

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af KSC, Næstved, 16/11 2018, 08:17 (1981 dage siden) @ Ib Jensen

Det er noget vrøvl, hos den private opretør DB/Arriva har de 9 TR til 222 medarbejdere altså en TR for hver 25. medarbejder.

Det er det er ca samme antal som DSB havde inden TRne blev opsagt.

Mvh KSC

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af P.Jensen, 16/11 2018, 11:32 (1981 dage siden) @ KSC

Fordi man kan sammenligne med Arriva behøver det ikke at betyde noget for antal ved DSB.
Arriva har måske 9 tjenestesteder??? Og derfor tallet 9.

I et indlæg skrives at der er 10+ tjenestesteder, men er er nok ikke i nærheden af 41. De fleste af disse steder kunne nok "nøjes" med 1 tillidsmand. Kun de store steder er det måske nødvendigt med 2.

Men man kommer tilbage til den bekrivelse af tjenestemændenes arbejdsområder, som er usædvanlig - især
hvis man som der også er gjort tidligere - sammenligner med det private.

Bliver tillidsmanden valgt fordi han er dygtig til overenskomster, beskyttelse af medarbejdernes rettigheder og være talsmand for disse - som er kerneopgaven for tillidsmænd. Eller vælges han fordi han er god til at deltage i planlægning det daglige arbejde?? (Som der står på fagforeningens hjemmeside er en opgave for tillidsmanden.)

P.Jensen

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af Carsten, 16/11 2018, 12:21 (1981 dage siden) @ P.Jensen

Hej Jensen

Tillidsmanden er valgt af de medlemmer han repræsenterer, hvilke kriterier han er valgt på tilkommer det hverken mig, dig eller andre udenforstående at blande sig i.

Mvh

Carsten

DSB og Dansk Jernbaneforbund enige om en tillidsmandsaftale

af P.Jensen, 16/11 2018, 13:00 (1981 dage siden) @ Carsten

Hej Carsten

Det gør jeg sådan set heller ikke - det kan jeg heller ikke blande mig i . Jeg stiller mig bare undrende over at stillingsbeskrivelsen er speciel og det nok er derfor at DSB er fremme i skoene (for få ledelsesretten fuldt tilbage).

Jeg er ikke overbevist om at tillidsfolk per definition er de bedste til f.eks. at planlægge.

Men har vel ret til at skrive sin mening om det?

P.Jensen


Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak