Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad sker der på Fredericia havn?

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 9/11 2018, 09:13 (1966 dage siden) @ Jens Hansen

Fredericia Dagblad skriver;

https://frdb.dk/fredericia/Skinner-blev-oedelagt-af-havnebrand-nu-stikker-Banedanmark-e...

Nogen der her har indsigt i hvorfor, det skal være så svært at fjerne gamle, ødelagte skinner og lægge nogle nye?

JH

Det bliver skrevet i artiklen, at BD ikke vil godkende at man anlægger den samme "radius" på skinnelegemet
som før branden. BD har jo så heller ingen interesse i at der findes "godskunder" til banen. Det må jo være det
"signal" man sender :-|

Hvad sker der på Fredericia havn?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 9/11 2018, 10:07 (1966 dage siden) @ Jens Hansen

Luk Bane DK
De gør ikke andet end at spænde ben for alt og alle, incl. Dem selv.

Nå, men synes det er utroligt som de gør alt besværligt og tiltider umuligt

Hvad sker der på Fredericia havn?

af Svend, 9/11 2018, 10:27 (1966 dage siden) @ hummel_62

Mon ikke lige vi skal afvente og høre hvorfor der er givet afslag - altså en begrundelse. Uden at kende til sagen kan jeg forestille mig, at det har noget med banenormer at gøre ........

--
Svend

Hvad sker der på Fredericia havn?

af Jens Hansen, 9/11 2018, 10:46 (1966 dage siden) @ Svend

meget enig Svend, lad os få en forklaring. Og nogen her i forum, kender den måske.

men umiddelbart lyder det, for en lægmand på området, underligt, at en ødelagt skinne ikke kan skiftes med en ny!

og hvis det er reglerne, der hindrer, ja så må det vel være Trafikstyrelsen, som må inddrages?

JH

Hvad sker der på Fredericia havn?

af Svend, 9/11 2018, 11:38 (1966 dage siden) @ Jens Hansen

og hvis det er reglerne, der hindrer, ja så må det vel være Trafikstyrelsen, som må inddrages?

.
... ja, det er jo dem der bestemmer i den sidste ende

--
Svend

Hvad sker der på Fredericia havn?

af Mads Svendsen, 9/11 2018, 11:39 (1966 dage siden) @ Jens Hansen

Problemet er jo oftest at det gamle anlæg er bygget efter en gammel norm og når man så bygger nyt, så skal det bygges efter den nye norm. Jeg mener at banenormen siger at radius ikke må komme under 190 meter ligesom i afvigende gren på de mindste sporskifter. Hvis man ikke kan overholde dette krav, må man jo søge om dispensation ved Banedanmark.

Jeg kan på luftfoto se at havnesporet syd for det brændte anlæg har en ret skarp kurve, så det kan være at det er den der volder problemer. Men det er jo et havnespor, så en dispensation burde ligge lige til højrebenet.

Hvad sker der på Fredericia havn?

af Togbus, Foldingbro, 9/11 2018, 11:20 (1966 dage siden) @ Svend

Mon ikke lige vi skal afvente og høre hvorfor der er givet afslag - altså en begrundelse. Uden at kende til sagen kan jeg forestille mig, at det har noget med banenormer at gøre ........

Jo, banenormer Bdk selv administrerer. Det kan man ikke begrunde. Der skal med en afgørelse følge en klagevejledning.

Hvad sker der på Fredericia havn?

af Jens Hansen, 9/11 2018, 12:50 (1966 dage siden) @ Togbus

Hvis Banedanmark afviser at der kan lægges nye spor pga. at der er kommet nye normer, normer som Banedanmark laver og er ansvarlig for, hvem skal man så klage til - Trafikstyrelsen?

JH

Hvad sker der på Fredericia havn?

af Mads Svendsen, 9/11 2018, 13:46 (1966 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis man afviger fra normen, så skal man søge om dispensation for det med tilhørende risikovurdering osv. ligesom når Banedanmark selv afviger fra normerne I forbindelse med deres arbejder.

Hvad sker der på Fredericia havn?

af JT, 9/11 2018, 16:05 (1966 dage siden) @ Jens Hansen

Bdk mener at der skal være en anden kurveradie end den oprindelige tracé havde

Hvad sker der på Fredericia havn?

af Jens Hansen, 9/11 2018, 17:13 (1966 dage siden) @ JT

Det interessante er så, hvorfor?

Fordi det står i reglerne, er billigere eller måske er de en embedsmand som gerne vil bestemme.

JH

Hvad sker der på Fredericia havn?

af OnkelJørn, 9/11 2018, 17:29 (1966 dage siden) @ Jens Hansen

Det interessante er så, hvorfor?

Fordi det står i reglerne, er billigere eller måske er de en embedsmand som gerne vil bestemme.

JH

Tja nogen vil retfærdig gøre jobbene indenfor den "etat".
Det er vel det samme indenfor diverse steder der godkender hinanden.

Hvad sker der på Fredericia havn?

af William Skov ⌂, 9/11 2018, 18:02 (1966 dage siden) @ Jens Hansen

Det interessante er så, hvorfor?

Fordi det står i reglerne, er billigere eller måske er de en embedsmand som gerne vil bestemme.

Der skulle gerne fremgå at det er deres banenormer der kræver en større radius ved nyanlæg.
Banedanmark betragter nok dette som nyanlæg, eftersom uheldets størrelse og de mange spor der skal totalt udskiftes.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Hvad sker der på Fredericia havn?

af Jens Hansen, 9/11 2018, 20:21 (1966 dage siden) @ William Skov

Der skulle gerne fremgå at det er deres banenormer der kræver en større radius ved nyanlæg.
Banedanmark betragter nok dette som nyanlæg, eftersom uheldets størrelse og de mange spor der skal totalt udskiftes.

Men det er jo ikke nyanlæg!

Og der har heller ikke være noget jernbaneuheld.

Det er simpel reetablering.

JH

Hvad sker der på Fredericia havn?

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 9/11 2018, 22:26 (1966 dage siden) @ Jens Hansen

Der skulle gerne fremgå at det er deres banenormer der kræver en større radius ved nyanlæg.
Banedanmark betragter nok dette som nyanlæg, eftersom uheldets størrelse og de mange spor der skal totalt udskiftes.


Men det er jo ikke nyanlæg!

Og der har heller ikke være noget jernbaneuheld.

Det er simpel reetablering.

JH


På et andet fora, er der en person som skriver, at de maskiner som skal udføre opgaven med reetablering nok
ikke er i stand til at udføre så "skarpe kurver", som sporet har.

Hvad sker der på Fredericia havn?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 9/11 2018, 22:53 (1966 dage siden) @ Steen Nielsen

I så fald en gid begrundelse, men det tager vel ikke et år at komme med det svar.??

Hvad sker der på Fredericia havn?

af William Skov ⌂, 9/11 2018, 23:06 (1966 dage siden) @ Jens Hansen

Men det er jo ikke nyanlæg!

Jeg er helt enig med dig.
Men jeg tror at pga. skadens opfang med mange meter ødelagt spor kræver Banedk at det anlægges efter nye normer.

Omend så kan det i sidste ende også være en fordel med lidt større kurver, da vognene vel slides (primært nok hjulflanger) mindre jo større kurven bliver.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Hvad sker der på Fredericia havn?

af Rørvig Station, 10/11 2018, 04:16 (1965 dage siden) @ Jens Hansen

https://frdb.dk/fredericia/Skinner-blev-oedelagt-af-havnebrand-nu-stikker-Banedanmark-e...
Nogen der her har indsigt i hvorfor, det skal være så svært at fjerne gamle, ødelagte skinner og lægge nogle nye?

Bdk kan vel sagtens give et prisoverslag på genanlæg af banen, niveaufri skæringer, dobbeltspor, højhastighed, elektrificeret, ERTMS. Så sker der ikke mere.

Indsend billeder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak