Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbaneudbuddet i Jylland (Generelt)

af Frank Poulsen, 13/11 2018, 16:00 (1989 dage siden)

Hejsa

Jeg har læst i seneste nummer af Jernbanen (5/2018) at tildelingen forventes at finde sted her i november måned, og tilbudsfristen var 22. oktober.

Det synes jeg da egentlig er utrolig kort tid fra tilbudsfrist til tildeling af hvem der vinder? Det er første spørgsmål om det virkelig er rigtig.

Dernæst, er det overhovedet tænkeligt at andre end Arriva vinder dette udbud? Er der overhovedet andre bud?

MVH

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Jens Hansen, 13/11 2018, 20:34 (1989 dage siden) @ Frank Poulsen

Det kan sagtens være korrekt, med en kort evaluering. Mener at have hørt, at tilbudene jvf. EU udbuddet alene bedømmes på den tilbudte pris.

Så afgørelsen må komme i næste uge.

JH

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Bruger4711, 13/11 2018, 21:16 (1989 dage siden) @ Jens Hansen

Afgørelsen kommer på fredag den. 16. november.

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Frank Poulsen, 14/11 2018, 12:30 (1988 dage siden) @ Bruger4711

Jeg søgte både transportministeriet og trafikstyrelsens hjemmesider igennem for at finde info om det udbud. Jeg fandt intet nogle steder... Tænkte der måtte stå et sted hvem der har budt? Da budfristen udløb, men kunne intet finde... Måske bare mig der søger forkert?

Men hvis det allerede er fredag så må vi jo vente og se. Men tænker som sagt ikke at andre end Arriva overhovedet har budt?

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Bruger4711, 16/11 2018, 12:09 (1986 dage siden) @ marrix

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udskudt afgørelsen til uge 47. Hvorfor vides ikke.

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Jens Hansen, 16/11 2018, 16:18 (1986 dage siden) @ Bruger4711

Nu foregår udbuddet jo ikke via Trafikstyrelsen, men via DSBs ejere, Transportministeriet.

JH

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Langelandsbanen, 16/11 2018, 23:10 (1986 dage siden) @ Jens Hansen

Transportministeriet hedder Transport-, Bygnings- og Boligministeriet nu om dage ;)

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Svend, 17/11 2018, 07:45 (1985 dage siden) @ Langelandsbanen

Transportministeriet hedder Transport-, Bygnings- og Boligministeriet nu om dage ;)

.
….. ligesom Trafikstyrelsen hedder Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, men i daglig tale benævnes – når vi taler trafikdelen – Trafikstyrelsen.
Transport-, bygnings- og boligministeren kaldes også transportministeren, når vi er ovre i den afdeling. Så vi sparer lidt på tasterne :-)

--
Svend

Avatar

Odense letbane operatør..

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 19/11 2018, 14:45 (1983 dage siden) @ Bruger4711

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udskudt afgørelsen til uge 47. Hvorfor vides ikke.

Til gengæld har Odense Letbane valgt operatør..
Jeg ved ikke endnu om det er officielt, så jeg vil ikke sige mere endnu..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Odense letbane operatør..

af Rail, 19/11 2018, 19:34 (1983 dage siden) @ metrohenrik

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udskudt afgørelsen til uge 47. Hvorfor vides ikke.


Til gengæld har Odense Letbane valgt operatør..
Jeg ved ikke endnu om det er officielt, så jeg vil ikke sige mere endnu..

Er det da Metro Service der har vundet ? :-P

Avatar

Odense letbane operatør..

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 20/11 2018, 07:19 (1982 dage siden) @ Rail

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udskudt afgørelsen til uge 47. Hvorfor vides ikke.


Til gengæld har Odense Letbane valgt operatør..
Jeg ved ikke endnu om det er officielt, så jeg vil ikke sige mere endnu..


Er det da Metro Service der har vundet ? :-P

Det må jeg ikke sige noget om, før det bliver officielt. Desværre ved jeg ikke hvornår det bliver.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Odense letbane operatør..

af Jens N, Fredericia, 20/11 2018, 08:26 (1982 dage siden) @ metrohenrik

Til gengæld har Odense Letbane valgt operatør..
Jeg ved ikke endnu om det er officielt, så jeg vil ikke sige mere endnu..


Er det da Metro Service der har vundet ? :-P


Det må jeg ikke sige noget om, før det bliver officielt. Desværre ved jeg ikke hvornår det bliver.


Hvorfor starter du så emnet op?

“Jeg ved noget, men må ikke sige det”.

Mvh. Jens

Avatar

Odense letbane operatør..

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 20/11 2018, 10:06 (1982 dage siden) @ Jens N

Til gengæld har Odense Letbane valgt operatør..
Jeg ved ikke endnu om det er officielt, så jeg vil ikke sige mere endnu..


Er det da Metro Service der har vundet ? :-P


Det må jeg ikke sige noget om, før det bliver officielt. Desværre ved jeg ikke hvornår det bliver.

Hvorfor starter du så emnet op?

“Jeg ved noget, men må ikke sige det”.

Mvh. Jens

Blot for at nævne at der er noget der kører efter planen.
Men beklager, hvis emnet er irrelevant.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Odense letbane operatør..

af Svend, 20/11 2018, 10:27 (1982 dage siden) @ metrohenrik

Er det da Metro Service der har vundet ? :-P


Det må jeg ikke sige noget om, før det bliver officielt. Desværre ved jeg ikke hvornår det bliver.

.
Det bliver en af de fem her:

Arriva Danmark A/S (drifter busser i Jylland og via Arriva Sverige AB to letbanelinjer i Stockholm).
Keolis Danmak A/S (letbane-operatør i Aarhus).
Metro Service A/S (drifter metroen i København).
Odense Lightrail Service A/S (Umove og Transdev Sverige AB, der drifter busser og letbaner flere steder i verden).
Stockholms Spårvägar AB (drifter to letbanelinjer i Stockholm).

Kilde: https://www.fyens.dk/erhverv/Fem-vil-drive-Odenses-letbane/artikel/3201379

Mon du ved hvem af de andre fire, der har vundet (Arriva Danmark A/S, Keolis Danmak A/S,Odense Lightrail Service A/S, Stockholms Spårvägar AB) så skal vi ikke gætte på at det bliver ........... ;-)

--
Svend

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Gæst1, 14/11 2018, 13:45 (1988 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg søgte både transportministeriet og trafikstyrelsens hjemmesider igennem for at finde info om det udbud. Jeg fandt intet nogle steder... Tænkte der måtte stå et sted hvem der har budt? Da budfristen udløb, men kunne intet finde... Måske bare mig der søger forkert?

Men hvis det allerede er fredag så må vi jo vente og se. Men tænker som sagt ikke at andre end Arriva overhovedet har budt?

Man skriver ikke nødvendigvis hvem der byder. Normalt holdes al information fra prækvalifikationen og frem til udpegelse af den foretrukne kandidat hemmelig. I dette tilfælde har man så vidt jeg ved også valgt at holde prækvalifikationsresultatet hemmeligt, hvilket også er fuldt ud tilladt.

Afgørelsen er blevet udskudt til næste uge, og da der alene måles på pris, kan der gættes frit på, hvorfor der skal bruges længere tid end afsat til at læse på tilbuddene.

Der er generelt stor interesse for udbud i vores lille region, og der skal nok være kommet mindst fire tilbud ind - måske endda tilbud fra alle seks der bød på Skånetrafikkens Pågatåg sidste år.

Selve udbuddet i MVJ er dog betegnet som ret "uinteressant", da der ikke rigtig er incitamenter til at øge passagerantallet eller kvaliteten. Man skal helst holde status quo. Til gengæld skal man overtage de 20 DSB Desiro tog, og give dem en hovedrevision undervejs, hvilket reelt er den helt store joker, for hvor meget vil det koste at bringe Desirotogene op til en acceptabel standard (altså: Hvor mange km mellem fejl regner du med i dit tilbud, og hvor meget vil det koste, at få Desiroerne til at køre så godt).

Inden udbuddet startede var der flere af de potentielle bydere, der påpegede at det økonomisk set vill være billigere for kontraktperioden, at droppe Desirotogene, og istedet lade den vindende operatør anskaffe eksempelvis 25 nye Alstom Lint54 (måske endda brinttog). De fem ekstra tog i puljen ville muliggøre fast 30-min drift "Jorden rundt" (Aarhus - Viborg - Struer - Herning - Silkeborg - Aarhus) og Lint54 ville kunne tilbyde flere siddepladser til eksempelvis Svendborgbanen, hvor der nok er behov for at få "toget" til at performe igen.
Men istedet valgte ministeriet altså at lade DSB købe de 12 leasede Desiro tog og sælge alle 20 Desiro til Ministeriet, så de indgår i puljen med de Lint41 tog, der kører trafikken i dag.

Reelt ville man nok kalde udbuddet i MVJ for "uambitiøst", men sådan er der så meget. At der så alligevel er stor interesse fra markedet på at byde skyldes de strategiske hensyn ift. de kommende udbud (medmindre politikerne søger dispensation, skal al DSB trafik faktisk i udbud med trafikstart 2024). Alle store aktører har i gennem de seneste år peget på Danmark (og Norge) som voldsomt interessante markeder. Danmark primært fordi der er mange der vil bruge toget, bilerne er højt beskattede, trængslen i byerne tager til - og DSB leverer ikke den vækst, som man ser i andre lande.

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Bruger4711, 20/11 2018, 06:56 (1982 dage siden) @ Frank Poulsen

Der skulle komme afklaring i dag.

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Frank Poulsen, 20/11 2018, 16:15 (1982 dage siden) @ Bruger4711

Jamen jeg venter spændt :) Men da klokken nu er efter alm. kontortid tyder det da heller ikke på det kommer i dag (eller også lækkes det kun langsomt ud)

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Bruger4711, 21/11 2018, 19:56 (1981 dage siden) @ Frank Poulsen

Det kan du have ret i. Jeg skulle nok have skrevet tidligst tirsdag. Der er nok ikke nogen der ville have Svendborgbanen alligevel. Arriva fandt nok ud af, at der var lidt langt til deres nærmeste værksted.

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Frank Poulsen, 21/11 2018, 19:58 (1981 dage siden) @ Bruger4711

Ja, det kunne jo selvfølgelig være årsagen til intet meldes ud... Hvis der ingen bud er...

Hmm nogle jeg kan låne nogle penge af, så byder jeg sgu ;)

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Børge Kronika, 21/11 2018, 20:30 (1981 dage siden) @ Frank Poulsen

hvad med arriva, skal de forsætte med at køre i det syd-vestjyske og midtjylland ?

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Jens Hansen, 22/11 2018, 06:40 (1980 dage siden) @ Frank Poulsen

Der er mig bekendt ikke givet en formel udsættelse?

Forklarringen kan vel så kun ligge i processen i ministeriet, måke har tilbudene overrasket dem. Eller politikeene , som jo altid i Danmark skal orienteres, har haft spørgsmål?

JH

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Frank Poulsen, 5/12 2018, 21:59 (1967 dage siden) @ Frank Poulsen

Nu er der snart gået nogle flere uger, og stadig intet nyt???

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Jimmy, 5/12 2018, 22:53 (1967 dage siden) @ Frank Poulsen

Nej der er jo gået kuk i transportministerens kalender lyder den officielle forklaring.

Har hørt rygter om at DSB er blevet bedt om at regne på hvad det reelt vil koste at kører tog i Vest og Midtjylland. Man er muligvis ikke tilfredse med de bud der er afgivet, hvis der er afgivet nogen bud overhovedet :-D

Jernbaneudbuddet i Jylland

af KSC, Næstved, 5/12 2018, 23:34 (1967 dage siden) @ Jimmy

Får DSB mon så lov at byde alligevel?

Jernbaneudbuddet i Jylland

af andersj, Aalborg, 6/12 2018, 00:00 (1967 dage siden) @ Jimmy

Nej der er jo gået kuk i transportministerens kalender lyder den officielle forklaring.

Har hørt rygter om at DSB er blevet bedt om at regne på hvad det reelt vil koste at kører tog i Vest og Midtjylland. Man er muligvis ikke tilfredse med de bud der er afgivet, hvis der er afgivet nogen bud overhovedet :-D

Det er jo også spækket med store risici. Overtagelse af 2 forskellige togtyper i hver 2 forskellige generationer i ukendt vedligeholdelsesstandard. Drift mellem Svenborg og Odense med værksteder i Varde og Struer. Et "hul" mellem Skjern og Holstebro hvor Midtjyske Jernbaner overtager. Udruldning af ETCS og heraf betaling for togbusser i ukendt omfang.

Det gør jo selvfølgelig at prisen bliver højere.

--
Mvh Anders

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Frank Poulsen, 6/12 2018, 06:24 (1966 dage siden) @ Jimmy

Synes det vil være meget overraskende hvis Arriva hvert fald ikke genbyder på de strækninger de har i dag!

Men ja, kan se de får en del udfordringer med signalprogram i deres område osv den næste tid. Det kræver sikkert mere personale uddannelse, overlap osv osv osv. Det er klart det vil medføre højere pris hvis man tager alt det i betragtning.

Spændende hvad det ender ud med!

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Jens Hansen, 6/12 2018, 06:45 (1966 dage siden) @ Frank Poulsen

En antagelse som jeg hørte og som nok lyder meget rigtigt, er at ministeriets tilgang, at der kun skulle konkurreres på prisen, nu har ramt dem som en boomerang.

Der kan jo være sket 2 ting;

Alle tilbud ligger væsentligt over det de forventede.

Et tilbud ligger væsentligt under de øvrige.

Begge giver problemer.

JH

Jernbaneudbuddet i Jylland

af Frank Poulsen, 6/12 2018, 06:55 (1966 dage siden) @ Jens Hansen

Ja...

Synes det lyder så flot at skrive alle tilbudene? Jeg savner stadig information om hvem der reelt byder? Vil SJ gå ind? Eller ja, kan godt være jeg har glemt at åbne øjnene, men tænker ikke ret mange end Arriva vil byde i nuværende situation, og det har de måske også selv tænkt, og deraf sat prisen højere...

Arriva skal stå for togtrafikken

af C. F. Andersen, 6/12 2018, 19:21 (1966 dage siden) @ Bruger4711

Hvordan skal det forstårs med København:

To nye strækninger (betjenes i dag af DSB):
 Vejle – Struer (inklusive fire daglige direkte togpar til/fra København)

Arriva skal stå for togtrafikken

af Bruger4711, 6/12 2018, 19:37 (1966 dage siden) @ C. F. Andersen

Hvordan skal det forstårs med København:


Det skal de midtjyske borgmestre nok gøre opmærksom på, når de opdager, at de fra 2021 ikke længere har direkte tog til København.

Arriva skal stå for togtrafikken

af mpp, 6/12 2018, 19:44 (1966 dage siden) @ Bruger4711

Det har hele tiden været en udfordring. Der er pt ikke planer om at elektrificere Vejle–Struer, selvom det er en del af togfonden. Ligesom strækningen Lindholm–Frederiksværk, vurderes el på Vejle–Struer ikke at have en positiv forrentning. Det betyder så at der er nogle der pludseligt skal skifte tog. Det kan selvfølgeligt godt være man kan få en skarp pris på el på de to strækninger når resten af hovedbanerne er elektrificerede og det kan selvfølgeligt godt ændre noget.

Avatar

Arriva skal stå for togtrafikken

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/12 2018, 20:38 (1966 dage siden) @ mpp

Ligesom strækningen Lindholm–Frederiksværk,

Mon ikke du mener Lindholm - Frederikshavn?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Arriva skal stå for togtrafikken

af mpp, 6/12 2018, 23:24 (1966 dage siden) @ Michael Deichmann

Ligesom strækningen Lindholm–Frederiksværk,

Mon ikke du mener Lindholm - Frederikshavn?

Jo det gør jeg – godt spottet :)

Arriva skal stå for togtrafikken

af andersj, Aalborg, 6/12 2018, 21:26 (1966 dage siden) @ mpp

Det har hele tiden været en udfordring. Der er pt ikke planer om at elektrificere Vejle–Struer, selvom det er en del af togfonden. Ligesom strækningen Lindholm–Frederiksværk, vurderes el på Vejle–Struer ikke at have en positiv forrentning. Det betyder så at der er nogle der pludseligt skal skifte tog. Det kan selvfølgeligt godt være man kan få en skarp pris på el på de to strækninger når resten af hovedbanerne er elektrificerede og det kan selvfølgeligt godt ændre noget.

Der er ikke politiske planer fra den nuværende regering, men Banedanmark har indgået kontrakt om elektrificering af Lindholm-Frederikshavn og Struer-Vejle. Der har så været snak om at man kunne flytte de kilometer til evt. nye baner i Togfonden. Men det kræver at de eventuelle nye strækninger er klar til at blive elektrificeret i umiddelbart forlængelse af de øvrige. Men sandsynligvis skal strækningerne "forhandles" ud af kontrakten, hvilket nok bliver halvdyrt.

https://ing.dk/artikel/banedanmark-skal-betale-koereledninger-politikerne-maaske-slet-i...

--
Mvh Anders

Arriva skal stå for togtrafikken

af mpp, 6/12 2018, 23:25 (1966 dage siden) @ andersj

Nå ja, det er rigtigt. Fantastisk! Men der er et valg til foråret og nok mindst en gang til inden de når der til, så alt kan ske :)

Avatar

Arriva skal stå for togtrafikken

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/12 2018, 01:37 (1965 dage siden) @ mpp

Der er pt ikke planer om at elektrificere Vejle–Struer, selvom det er en del af togfonden. Ligesom strækningen Lindholm–Frederiksværk, vurderes el på Vejle–Struer ikke at have en positiv forrentning.


Nej, det er rigtig nok. Men de to strækninger er stadig en del af Togfonden DK, som der er et folketingsflertal og en ditto forligskreds bag. Mon ikke forligskredsen stille og roligt får hullerne fyldt op, efterhånden som der dels ruller olieskattemilliarder ind (ganske vist med en lavere hastighed end først kalkuleret) og efterhånden som de forskellige trafikpuljer bliver tilført diverse midler. Sidstnævnte mulighed har forligskredsen benyttet sig af en eller to gange og det vil den uden tvivl gøre igen.

Det særlige ved netop dette forlig er, at det består af rød blok + DF og dermed rækker hen over midten og derfor, så langt øjet rækker, vil bestå uanset regeringens farve.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Arriva skal stå for togtrafikken

af Jimmy, 6/12 2018, 19:49 (1966 dage siden) @ Bruger4711

Det har været fremme før men mig bekendt var det kun Struers daværende borgmestre der har reageret på det. Der var bl.a. Også noget at en hel del tog skulle ende i Holstebro og ikke kører videre til Struer. Det blev heldigvis sløjfet igen. Men DSBs lokomotivførere/togfører depot forsvinder med udgangen af 2020. Så de 4 tog forbindelser til København skal kørers af personale fra Fredericia...

Fandme underligt et af de største statsbane-knudepunkter siden 1865 forsvinder i privatiseringens/udliciteringens navn. Og næppe til en bedre service, men bliver spændende hvordan trafikken kommer til at kører på Svendborgbanen. Der må blive en del materielkørsel til og fra Odense......

Arriva skal stå for togtrafikken

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 6/12 2018, 19:50 (1966 dage siden) @ Bruger4711

Hvordan skal det forstårs med København:


Det skal de midtjyske borgmestre nok gøre opmærksom på, når de opdager, at de fra 2021 ikke længere har direkte tog til København.

De får vel en 6 sporet motorvej i stedet - så skal de nok holde mund.

Det virker besynderligt, at de tre eneste Intercity strækningen i Danmark fra 2021 bliver København-Aalborg(Aarhus), København-Esbjerg og København-Sønderborg/Padborg. Det tiltrækker i hvert fald ikke flere passagerer til togene, hvis de f.eks. skal transporteres i en Lint fra Herning til Vejle, for derefter af skifte tog - men automobilforhandlerne og Flixbus kan nok ikke få hænderne ned af glæde.

Arriva skal stå for togtrafikken

af andersj, Aalborg, 6/12 2018, 21:45 (1966 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvordan skal det forstårs med København:


Det skal de midtjyske borgmestre nok gøre opmærksom på, når de opdager, at de fra 2021 ikke længere har direkte tog til København.


De får vel en 6 sporet motorvej i stedet - så skal de nok holde mund.

Det virker besynderligt, at de tre eneste Intercity strækningen i Danmark fra 2021 bliver København-Aalborg(Aarhus), København-Esbjerg og København-Sønderborg/Padborg. Det tiltrækker i hvert fald ikke flere passagerer til togene, hvis de f.eks. skal transporteres i en Lint fra Herning til Vejle, for derefter af skifte tog - men automobilforhandlerne og Flixbus kan nok ikke få hænderne ned af glæde.

I 2021 skulle der meget gerne køre lyntog til Frederikshavn igen.

--
Mvh Anders

Arriva skal stå for togtrafikken

af Svend, 6/12 2018, 20:28 (1966 dage siden) @ Bruger4711

Det skal de midtjyske borgmestre nok gøre opmærksom på, når de opdager, at de fra 2021 ikke længere har direkte tog til København.

.
Eller til Fredericia......

--
Svend

Arriva skal stå for togtrafikken

af Frank Poulsen, 6/12 2018, 20:58 (1966 dage siden) @ Svend

Præcis!

Tænker der er langt flere der rejser Fredericia - Herning. End Herning - København..

Og hvor er Billund banen i dette? Helt glemt eller...

Avatar

Arriva skal stå for togtrafikken

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 7/12 2018, 08:06 (1965 dage siden) @ Bruger4711

Hvordan skal det forstårs med København:


Det skal de midtjyske borgmestre nok gøre opmærksom på, når de opdager, at de fra 2021 ikke længere har direkte tog til København.

De har dog stadig direkte busser..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Arriva skal stå for togtrafikken

af Jens Hansen, 7/12 2018, 08:15 (1965 dage siden) @ metrohenrik

Genudbuddet sker på baggrund af en politisk aftale;

https://www.trm.dk/da/politiske-aftaler/2017/aftale-om-genudbud-af-togtrafikken-i-midt-...

her fremgår bland andet;

Parterne lægger vægt på, at der fortsat sikres direkte togforbindelser mellem København og Struer via Herning. Parterne er på den baggrund enige om, at genudbuddet skal indeholde 8 daglige forbindelser (4 togpar) mellem København og Struer via Herning. Med de foreliggende planer for infrastrukturen og særligt elektrificeringen vil disse tog som minimum kunne opretholdes indtil fjerntogsbetjeningen gennem Østjylland er elektrificeret fra midten af 2020’erne.

De direkte togforbindelser vil blive kørt af DSB som ”entreprenørkørsel” for genudbuddet. Det betyder, at togene kan indgå i den vindende operatørs opfyldelse af sine trafikale forpligtigelser, lige som den vindende operatør oppebærer passagerindtægterne mellem Vejle og Struer. DSB afholder alle omkostninger til disse tog.

JH

Arriva skal stå for togtrafikken

af RasmusD, 7/12 2018, 09:17 (1965 dage siden) @ Jens Hansen

Det lyder skisme som et mærkeligt koncept. Arriva har udbuddet, men kører ikke tog til København, så dem skal DSB køre for dem - hvor Arriva får indtægterne og DSB skal betale gildet?

Arriva skal stå for togtrafikken

af Peter Christensen, 7/12 2018, 09:36 (1965 dage siden) @ RasmusD

Det lyder skisme som et mærkeligt koncept. Arriva har udbuddet, men kører ikke tog til København, så dem skal DSB køre for dem - hvor Arriva får indtægterne og DSB skal betale gildet?

DSB har en trafikkontrakt med staten. Mon ikke en art kompensation kan aftales dér?
Evt. skæres der blot mindre i tilskuddet end ellers...virkningen er nogenlunde den samme.
Lovligheden kan andre tage sig af. Nogle ganske skal tingene hedde noget bestemt for at klare juridisk frisag.

Arriva skal stå for togtrafikken

af Svend, 7/12 2018, 10:33 (1965 dage siden) @ RasmusD

De direkte togforbindelser vil blive kørt af DSB som ”entreprenørkørsel” for genudbuddet. Det betyder, at togene kan indgå i den vindende operatørs opfyldelse af sine trafikale forpligtigelser, lige som den vindende operatør oppebærer passagerindtægterne mellem Vejle og Struer. DSB afholder alle omkostninger til disse tog.
.
Det skal vel forstås sådan, at Arriva - som har vundet kørslen - skal betale DSB for at køre IC-togene på strækningen Vejle-Struer-Vejle. Så må håbe på, at det Arriva betaler DSB, som minimum dækker alle DSBs omkostninger.

--
Svend

Avatar

Arriva skal stå for togtrafikken

af Ove Nygaard, 7/12 2018, 10:47 (1965 dage siden) @ Svend

Det skal vel forstås sådan, at Arriva - som har vundet kørslen - skal betale DSB for at køre IC-togene på strækningen Vejle-Struer-Vejle. Så må håbe på, at det Arriva betaler DSB, som minimum dækker alle DSBs omkostninger.

DSB får jo også muligheden for at reducere sine omkostninger ved at nedlægge evt. administrative enheder, som allerede i dag ligger i det, man kunne kalde "Arriva-land", hvis man kan anvende personalet andetsteds eller frigøre sig for det på en fair måde.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Arriva skal stå for togtrafikken

af Frank Poulsen, 7/12 2018, 10:52 (1965 dage siden) @ Svend

Det er vel ikke meget anderledes end de ic-afgange der kørte over Langå til Viborg, i Arrivas løb? Kan ikke huske om det er stoppet, og kan ikke helt huske detaljerne, men var der ikke nogen der kørte den vej engang?

Arriva skal stå for togtrafikken

af Jens Hansen, 7/12 2018, 11:15 (1965 dage siden) @ Svend

Nja... der står sådan set i det som refereres, at DSB betaler alle omkostninger!

Og modellen er ikke anderledes end den som har kørt Struer - Thisted og Aarhus - Viborg - Struer siden 2003.

JH

Arriva skal stå for togtrafikken

af Svend, 7/12 2018, 11:52 (1965 dage siden) @ Jens Hansen

Nja... der står sådan set i det som refereres, at DSB betaler alle omkostninger!

Og modellen er ikke anderledes end den som har kørt Struer - Thisted og Aarhus - Viborg - Struer siden 2003.

.
OK - så indgår kørslen vel som en del af DSBs kontrakt med Transportministeriet (Transport-, Bygnings- og Boligministeriet).

Lidt mere her
https://www.regeringen.dk/media/3531/aftaletekst-om-genudbud-af-togtrafikken-i-midt-og-...
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&...

--
Svend

Arriva skal stå for togtrafikken

af Frank Poulsen, 6/12 2018, 20:04 (1966 dage siden) @ Bruger4711

3 bydere har der været.

Får man at vide senere hvem de 2 andre har været?

Men lyder af meget billigere end den nuværende kontrakt? Men når ikke det er samme strækninger, hvordan er det så regnet ud?

Arriva skal stå for togtrafikken

af Bruger4711, 6/12 2018, 20:12 (1966 dage siden) @ Frank Poulsen

Får man at vide senere hvem de 2 andre har været?


Nej. Men man kan vel søge aktindsigt?

Arriva skal stå for togtrafikken

af TeamBaumann, Hjordkær, 6/12 2018, 20:05 (1966 dage siden) @ Bruger4711

Så bliver alle 20 stk Litra MQ stående eller måske nok solgt, da man ikke kommer til at bruge dem mere.

Kan ikke lige se, hvis DSB skulle bruge dem, hvor end det ville være henne ???

Arriva skal stå for togtrafikken

af Bruger4711, 6/12 2018, 20:11 (1966 dage siden) @ TeamBaumann

Så bliver alle 20 stk Litra MQ stående eller måske nok solgt, da man ikke kommer til at bruge dem mere.


Dem overtager den nye operatør; altså Arriva.

Arriva skal stå for togtrafikken

af BoA, Herlev, 7/12 2018, 01:58 (1965 dage siden) @ Bruger4711

Hej Forum.
Så bliver alle 20 stk Litra MQ stående eller måske nok solgt, da man ikke kommer til at bruge dem mere”.
”Dem overtager den nye operatør; altså Arriva”.

Det er vel kun 12 Mq-sæt (11-22) Arriva overtager, de nye Mq 23-30 kører vel på Lille Syd?
https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=8
Med venlig hilsen
Bjørn Andrup.

Arriva skal stå for togtrafikken

af RasmusD, 7/12 2018, 08:01 (1965 dage siden) @ BoA

Nej, alle MQ'erne overdrages. Lokaltog overtager Roskilde-Køge mens Næstved-Køge fremover skal køres med eltog, der fortsætter videre til København over den nye bane.

Arriva skal stå for togtrafikken

af BoA, Herlev, 7/12 2018, 10:19 (1965 dage siden) @ RasmusD

Hej RasmusD.
Tak for svar.
Bjørn Andrup.

Arriva skal stå for togtrafikken

af Bent Olsen, 7/12 2018, 19:55 (1965 dage siden) @ BoA

Mon ikke Arriva indsætter de mere moderne Lint 41 på strækningen Odense - Svendborg? Synes Desiroerner er lidt kedelige i forhold til.

Arriva skal stå for togtrafikken

af Jimmy, 7/12 2018, 20:23 (1965 dage siden) @ Bent Olsen

Det ville da være mest logisk at MQerne bliver på Svendborgbanen da det personale der i Odense følger med over til Arriva i forvejen har attest til MQ. Og lade Lint-togene klare resten af trafikken i Jylland :-)

Arriva skal stå for togtrafikken

af Frank Poulsen, 7/12 2018, 20:37 (1965 dage siden) @ Jimmy

Ja ellers skal de vel bare ud og købe nye Lint… Eller også kunne de selvfølgelig bytte MQ med Lint hos lokaltog på Sjælland der jo kæmper med forskellige linttyper til Lille syd udvidelse osv, og tølløsebanen og alt det sjov der...

Men Arriva ønsker vel næppe heller forskellige modeller LINT som de ikke kan køre sammenkoblede osv.

Arriva skal stå for togtrafikken

af RasmusD, 7/12 2018, 21:21 (1965 dage siden) @ Frank Poulsen

Men Arriva ønsker vel næppe heller forskellige modeller LINT som de ikke kan køre sammenkoblede osv.

Den udfordring har de allerede, så vidt jeg ved. To generationer af LINT, der ikke er software-kompatible.

Arriva skal stå for togtrafikken

af Niels Munch, 8/12 2018, 09:05 (1964 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja ellers skal de vel bare ud og købe nye Lint… Eller også kunne de selvfølgelig bytte MQ med Lint hos lokaltog på Sjælland der jo kæmper med forskellige linttyper til Lille syd udvidelse osv, og tølløsebanen og alt det sjov der...

Men Arriva ønsker vel næppe heller forskellige modeller LINT som de ikke kan køre sammenkoblede osv.


Øh, alle Lokaltogs LINT kan kobles i flæng og uanset byggeserie, idet man foretog en homologisering allerede i 2009.

Svenska-lok

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak