Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne" (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 16/11 2018, 14:35 (1978 dage siden)

DSB pressemeddelelse d. 16. november 2018 kl. 14:17

"DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

DSB har besluttet, hvilke tre vognproducenter, der er blevet prækvalificerede til at byde på fremtidens ”Nye vogne”. Vognene skal primært bruges i den internationale trafik til Hamborg og skal trækkes af de nye Vectron-lokomotiver, men de skal også bidrage til at reducere afhængigheden af IC4 og den aldrende flåde generelt. I forbindelse med udrulningen af Signalprogrammet kan de også afhjælpe materielmangel, hvis den skulle opstå.

De prækvalificerede vognproducenter er:

Bombardier
Siemens
Talgo

Direktør for Strategi & Togmateriel i DSB, Jürgen Müller, siger:

”Vi har haft flere gode og kvalificerede ansøgere, og det er et virkelig stærkt felt, vi står tilbage med. Det glæder mig, at vi har tre så kvalificerede vognproducenter, der vil komme med et tilbud, og det sikrer os samtidig, at der kommer en ordentlig og sund konkurrence, som vi og de danske togpassagerer vil kunne have glæde af,” siger Jürgen Müller.

DSB forventer at modtage første tilbud fra leverandørerne i slutningen af januar 2019, hvorefter der vil være dialog med alle tre leverandører, inden de forventeligt afleverer et endeligt tilbud i midten af 2019. Anskaffelsen er en rammeaftale, der omfatter et initialkøb af otte vognstammer med en kapacitet på mindst 440 passagerer pr. vognstamme og med mulighed for at anskaffe yderligere vognstammer eller individuelle vogne. Derudover en reservedelsaftale, hvor leverandøren forpligter sig til at levere reservedele til vognene i 16 år med mulighed for forlængelser op til 30 år.

Vognene forventes indsat i drift i 2022."


M.v.h.
Niels

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af Claus Madsen, 16/11 2018, 15:36 (1978 dage siden) @ Niels Munch

Tak for Nyheden. Bombardier og Siemens er ikke nogen overraskelse, men Talgo er i mine øjne er en halvstor overraskelse. På deres hjemmeside er der kun vist ledtog, men laver de også almindelige passagervogne?

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af Frank Poulsen, 16/11 2018, 16:03 (1978 dage siden) @ Claus Madsen

Er det tanken at de vogne også skal have værksted/depot i Næstved? Tænker hvis de fortrinsvis skal køre Hamborg systemet, så er der noget materiel tom kørsel KH - Næstved... Men det kan selvfølgelig blive lagt ind så det kører som regionaltog dertil efter en Hamborg tur.

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af Jens Hansen, 16/11 2018, 16:15 (1978 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er helt korrekt opfattet, vedligehold skal ske i Næstved.

Og ja, fordi togene skal bruges en gang imellem som regional, eller fjerntog - en bevist sammenblanding af materiel på forskellig kørsel. Nøjagtig som det er tænkt med "Fremtidens tog".

Denne tilgang sikrer at al togproduktion i Danmark hænger sammen, og DSB kan bevare sit monopol.

Dett kunne gøres "Bedre og Billigere", men den forligskreds er vist bovlamme.

JH

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af pjl, 16/11 2018, 16:54 (1978 dage siden) @ Jens Hansen

Det er helt korrekt opfattet, vedligehold skal ske i Næstved.

Og ja, fordi togene skal bruges en gang imellem som regional, eller fjerntog - en bevist sammenblanding af materiel på forskellig kørsel. Nøjagtig som det er tænkt med "Fremtidens tog".

Denne tilgang sikrer at al togproduktion i Danmark hænger sammen, og DSB kan bevare sit monopol.

Dett kunne gøres "Bedre og Billigere", men den forligskreds er vist bovlamme.

Eller også kan man bygge et lidt mere afsides/lukket anlæg i stedet for midt i Storkøbenhavn, Måske man så slipper for at få det hele overmalet af en eller anden "kunstner" i løbet af natten.

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af andersj, Aalborg, 16/11 2018, 16:41 (1978 dage siden) @ Niels Munch

Det er interessant at man vil have mulighed for køb af ekstra enkelte vogne. Det kan jo både være til ekstra kapacitet, men også hvis producenten skulle få udviklet nogle styrevogne i forbindelse med en anden ordre.

--
Mvh Anders

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af mpp, 17/11 2018, 13:35 (1977 dage siden) @ andersj

Det er i mine øjne noget af det smarteste DSB har gjort i lang tid. Er der nogle der laver nogle styrevogne kan man pludseligt køre dobbelt så mange tog med de samme lokomotiver og man kan løbende justere vognstammerne efterhånden som folks rejsevaner ændre sig. Umiddelbart vil jeg tro at de også får en stor rolle i den indenlandske IC-trafik efterhånden som folk får øjnene op for dem :)

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af 1993matias ⌂, KH, 16/11 2018, 19:11 (1978 dage siden) @ Niels Munch

Talgo er et interessant valg - men hvor realistisk er det? Det er (så vidt jeg kan se) fast sammenkoblede vogne, de er ulig noget andet, der har kørt i Danmark (s-tog er vel ikke helt samme teknologi?), og det er ikke en så stor producent som Bombardier og Siemens. På Talgos hjemmeside sælger de det jo som et supertog, og ja, det er komfortabelt, meeeeen, hvordan er konkurrenterne? Ved vi, hvilke vogne Bombardier og Siemens vil tilbyde?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af Gæst1, 17/11 2018, 11:27 (1977 dage siden) @ 1993matias

Talgo er et interessant valg - men hvor realistisk er det? Det er (så vidt jeg kan se) fast sammenkoblede vogne, de er ulig noget andet, der har kørt i Danmark

DSBs udbud baserer sig ifølge kilder i miljøet på fast sammenkoblede togstammer ,der evt kan udvides med en ekstra vogn eller to (kræver værkstedsophold og ikke rangering som vi kender det i dag). Siemens Railjet er netop sådan en togstamme.

Samtidig er der krav om at vognene skal komminkere via den østrigske WTB standard, der alene anvendes på Railjet

Da en del af evalueringen også skulle handle om hvor "realistisk" projektet er for leverandørerne, vil det nok være en gedigen overraskelse, om DSB får andet end Railjets fra Siemens. Men det virker også til at være meningen med det hele.

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af Nordexpress, 17/11 2018, 11:49 (1977 dage siden) @ Gæst1

OK med mig, men så man bede for, at der bliver sat en skandinavisk designer på hurtigst muligt!

Railjets er da nydelige udefra, men gyseligt idéforladte indeni, og man sidder ikke særligt godt i sæderne!

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af Langelandsbanen, 17/11 2018, 11:50 (1977 dage siden) @ Nordexpress

Jeg syntes nu at railjet i forhold til hvad vi ellers ser i Danmark, har en god og effektiv indretning, desuden syntes jeg nu at jeg har siddet helt godt på min tur med toget ;-)

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af kme, 17/11 2018, 12:57 (1977 dage siden) @ Nordexpress

OK med mig, men så man bede for, at der bliver sat en skandinavisk designer på hurtigst muligt!

Railjets er da nydelige udefra, men gyseligt idéforladte indeni, og man sidder ikke særligt godt i sæderne!

Siddekomfort kan selv en designer ikke gøre meget ved i så smal en vognkasse (2,82 m). Med en befolkning der bliver federe og federe vil man sidde trangt.

"Nye vogne" - sæder

af Nordexpress, 17/11 2018, 13:47 (1977 dage siden) @ kme

Såvel sæderne i NSBs Flirt som i SJs fjerntog er mere behagelige, dér går man ud fra en større gennemsnithøjde på passagererne end i Centraleuropa.

I øvrigt udvikles der for tiden gevaldigt på sæder, måske især til luftfarten, hvor sædeproducenter som Recaro er aktive, og hvor Airbus har udviklet et fuldstændigt nyt sædemodul.

Det kan jo være, man skulle tage sig sammen til at henvende sig til nogle beslutningstagere.

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af P.Jensen, 17/11 2018, 14:26 (1977 dage siden) @ Gæst1

Nok et dumt spørgsmål i dette forum, men hvis man taler om Railjet - hvorfor kan man ikke bruge den styrevogn som benyttes i dem sydpå?

Passer Railjet ikke til de nye lokomotiver eller hvor ligger problemet?

P.Jensen

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af andersj, Aalborg, 17/11 2018, 14:34 (1977 dage siden) @ P.Jensen

Nok et dumt spørgsmål i dette forum, men hvis man taler om Railjet - hvorfor kan man ikke bruge den styrevogn som benyttes i dem sydpå?

Passer Railjet ikke til de nye lokomotiver eller hvor ligger problemet?

P.Jensen

Railjet styrevognen er ikke længere godkendt efter de nye TSI kollotionskrav. Dvs. de kan ikke længere godkendes. De nye "Railjet" ÖBB bestilte hos Siemens i august i år til EC togene München-Venedig bliver også uden styrevogne. Men der laver man dog omløb, og benytter ikke lokomotiver i begge ender selvom både Venedig Santa Lucia og München Hbf er sækbanegårde.
Desuden laver man også omløb på Railjet togene mellem Venedig og Wien fordi styrevognen i Railjet (endnu?) ikke er godkendt til kørsel i Italien: https://www.youtube.com/watch?v=8-SQfXQbaTo

--
Mvh Anders

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af P.Jensen, 17/11 2018, 15:01 (1977 dage siden) @ andersj

Tak for svaret!
P.Jensen

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af Hedegaard, 17/11 2018, 12:30 (1977 dage siden) @ Niels Munch

Nu kommer jeg med en upopulær mening.
Jeg er godt klar over at DSB er lun på Railjet, og bevares, det er da også nogle pæne og komfortable vogne.
Men når vi taler om et tog der både skal bruges i tysk trafik og fungere som reserve på de danske strækninger, ville det logiske valg så ikke være de IC-dobbeltdækkere (IC2), som Bombardier i øjeblikket leverer til DB?

Jeg ved godt at de ikke er voldsomt populære pga. deres indretning, der mere minder om et komfortabelt Regionaltog end et IC-tog.
Men det ikke netop sådan en mellemting DSB har brug for? Og så er kapaciteten på sådan en dobbeltdækkerstamme jo langt større end på et Railjet eller Talgo sæt.

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af mpp, 17/11 2018, 13:38 (1977 dage siden) @ Hedegaard

IC2 kan kun køre 160 km/t og udbuddet er til 200 km/t. Det er vist kun Skoda der laver dobbeltdækkertog til 200 km/t, der bliver brugt som regionaltog mellem München og Nürnberg. Der vil skulle laves nogle ret store ændringer i Bombardiers tog for at få dem op på 200 km/t (blandt andet skal alle dørene laves om).

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af Rail, 17/11 2018, 15:05 (1977 dage siden) @ Hedegaard

Nu kommer jeg med en upopulær mening.
Jeg er godt klar over at DSB er lun på Railjet, og bevares, det er da også nogle pæne og komfortable vogne.
Men når vi taler om et tog der både skal bruges i tysk trafik og fungere som reserve på de danske strækninger, ville det logiske valg så ikke være de IC-dobbeltdækkere (IC2), som Bombardier i øjeblikket leverer til DB?

Det kan det jo også godt ende med, hvis det er det Bombardier byder ind med. Der er "kun" et krav om at de nye vogne skal kunne køre 189.

Synergien med DSBs nuværende DD-flåde er da i hvert fald til at få øje på!

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/11 2018, 12:40 (1977 dage siden) @ Niels Munch

Undskyld min opfattelse hastighed men,

Skal det hele så slutte i en 2 togs løsning?

Elekstriske togsæt, ej bestilt
Lokomotiv trukket tog, de nye lokomotiver som er bestilt og de DD vogne DSB har og de nye denne tråd ellers handler om.

Er jeg om man må sige på sporet af hvad det skal ende med?

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af Jens Hansen, 17/11 2018, 14:47 (1977 dage siden) @ hummel_62

Det skal ende med at DSB om 20 år, når de sjællandske dobbeltdækker skal udrangeres, købes endnu flere af fremtidens tog. Dette med indkøb af El lok og Siemens vogne er kun et mellemspil.

I øvrigt er det det paradoks at det er i den sjællandske regionaltrafik at folk står op, men DSB køber tog til Hamburg. Så siger DSB godt nok at, jamen det frigiver ic3 til anden trafik. Hvis DSB køber 40 dobbeltdækker til Sjælland, ja så ville der komme 5000 nye pladser til pendlerne på Sjælland. Men det vil DSB ikke.

JH

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/11 2018, 15:30 (1977 dage siden) @ Jens Hansen

Takker for svaet

Jeg læser. Det som du tror.
Om 20 år. Sælges lokomotiverne med vogne. Så bruger DSB kun togsæt fremtidens tog??
Baggrunden er at jeg læser det i dag som DSB har rigtig mange typer. Det må da være dyrt.
Mener at huske at deres tidligere direktør Jesper Loko. Ville ned på 2 typer??

I dag;

ME÷EA med DD vogne
IC3÷IR4+IC4+MR+DRESINO+ØRESUND

Ved godt nogen er på vej ud men i drift om ikke dagligt så ofte.

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af Gæst1, 17/11 2018, 16:47 (1977 dage siden) @ hummel_62

Mener at huske at deres tidligere direktør Jesper Loko. Ville ned på 2 typer??

I dag;

ME÷EA med DD vogne
IC3÷IR4+IC4+MR+DRESINO+ØRESUND

i 2025 og frem til 2035:
Siemens Vectron
Bombardier DD vogne
Talgo enkeltdækkervogne (til eksempel)
Nye togsæt
Øresundstog ET
Dvs fem typer til erstatning for de syv typer der er tilbage, når DSB overdrager trafikken i midt og Vestjylland.

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af HLA7, 17/11 2018, 20:42 (1977 dage siden) @ hummel_62

Der er vidst noget jeg ikke er opdateret paa..... DSB har bestilt nye loko? Hvilke?

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af marrix, Valby, 17/11 2018, 21:06 (1976 dage siden) @ HLA7
redigeret af marrix, 17/11 2018, 21:19

Der er vidst noget jeg ikke er opdateret paa..... DSB har bestilt nye loko? Hvilke?

Siemens Vectron - og du har ligefrem selv kommenteret på det ;-)

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=126955

- Martin

DSB har valgt tre vognproducenter til at byde på "Nye vogne"

af Svend, 17/11 2018, 21:07 (1976 dage siden) @ HLA7

Der er vidst noget jeg ikke er opdateret paa..... DSB har bestilt nye loko? Hvilke?

.
Har du hørt at DSB har bestilt nye lokomotiver?

--
Svend

"Udbud: To kandidater til nye togvogne"

af Niels Munch, 21/1 2019, 17:56 (1912 dage siden) @ Niels Munch

DSB pressemeddelelse d. 21. januar 2019 kl. 16:00:

"Udbud: To kandidater til nye togvogne

DSB prækvalificerede den 4. december 2018 CAF til det planlagte udbud af nye togvogne sammen med Siemens og Talgo. Nu har CAF imidlertid meddelt, at firmaet af kommercielle hensyn trækker sig fra udbuddet. Dermed er der to tilbudsgivere tilbage i udbuddet af de nye togvogne til DSB:

”Det er med beklagelse, at DSB har modtaget meddelelsen om, at CAF trækker sig fra udbudsprocessen, da de var en stærk deltager. Imidlertid ser vi nu frem til at fortsætte processen med de to højt kvalificerede tilbageværende kandidater,” siger Jürgen Müller, direktør for Strategi og Togmateriel i DSB.

Udbudsprocessen fortsætter herefter som planlagt."


M.v.h.
Niels

"Udbud: To kandidater til nye togvogne"

af andersj, Aalborg, 21/1 2019, 18:04 (1912 dage siden) @ Niels Munch

DSB pressemeddelelse d. 21. januar 2019 kl. 16:00:

"Udbud: To kandidater til nye togvogne

DSB prækvalificerede den 4. december 2018 CAF til det planlagte udbud af nye togvogne sammen med Siemens og Talgo. Nu har CAF imidlertid meddelt, at firmaet af kommercielle hensyn trækker sig fra udbuddet. Dermed er der to tilbudsgivere tilbage i udbuddet af de nye togvogne til DSB:

”Det er med beklagelse, at DSB har modtaget meddelelsen om, at CAF trækker sig fra udbudsprocessen, da de var en stærk deltager. Imidlertid ser vi nu frem til at fortsætte processen med de to højt kvalificerede tilbageværende kandidater,” siger Jürgen Müller, direktør for Strategi og Togmateriel i DSB.

Udbudsprocessen fortsætter herefter som planlagt."


M.v.h.
Niels

Så er der vist ingen tvivl tilbage om vinderen af dette udbud. Siemens er desuden ved at opstarte produktion af Viaggio personvogne til ÖBB og CD i Wien. Det er derfor let lige at bygge nogle flere med en lidt anderledes aptering.

--
Mvh Anders

"Udbud: To kandidater til nye togvogne"

af Niels Munch, 21/1 2019, 18:14 (1912 dage siden) @ andersj

..... og Bombardier, der oprindelig var blandt de prækvalificerede, trak sig jo, og i stedet "kom CAF ind", som også meddelt *her* - men altså for "en kort bemærkning" .....

"Udbud: To kandidater til nye togvogne"

af Gæst1, 21/1 2019, 19:34 (1912 dage siden) @ andersj


Så er der vist ingen tvivl tilbage om vinderen af dette udbud

Ingen tvivl,
Talgo skal vist bare lige finde ud af det også....

Altså status på DSBs tre udbud på Fremtidens Tog

Nye lokomotiver: Et tilbud indgivet (fra Siemens)

Nye Vogne: To leverandører springer fra efter at have læst udbudsmaterialet (Siemens er stadig med og vinder jo nok)

Nye Tog: DSB prøver at smide Alstom ud (Siemens er stadig med)

Gad vide om DSBs udbud reelt er åbne for andre end Siemens.

Man hukommer en BDK chefs citat til Ingeniøren: "Siemens er jo ikke en hvilken som helst leverandør"

"Udbud: To kandidater til nye togvogne"

af Peter Christensen, 21/1 2019, 19:40 (1912 dage siden) @ Gæst1

Der findes et ord for hvad, der foregår: skueprocess.

"Udbud: To kandidater til nye togvogne"

af ivar, 21/1 2019, 23:53 (1911 dage siden) @ Peter Christensen

Så hyler man igen i kor og udtænker konspirationer. Det kunne jo også være, at DSB endelig har lært lektien, og har holdt sig til et udbud, der svarer nogenlunde til det, der allerede - med en vis succes - kører på de europæiske skinner.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak