Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift (Generelt)
Jeg benytter lige lejligheden til at reklamere for den seneste artikel på Jernbanen.dk:
https://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=67
Kommentarer er velkomne i denne tråd.
--
af Tommy Nilsson , Ringsted, 25/11 2018, 11:00 (1978 dage siden)
Jeg benytter lige lejligheden til at reklamere for den seneste artikel på Jernbanen.dk:
https://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=67
Kommentarer er velkomne i denne tråd.
--
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 25/11 2018, 12:28 (1978 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej Tommy
Synes det er meget interessant læsning, og giver et indblik i de ting
Vi andre gætter om.
Håber vi få flere beretninger frim inside
Mvh
Lars
af OD, Od , 25/11 2018, 12:42 (1978 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg benytter lige lejligheden til at reklamere for den seneste artikel på Jernbanen.dk:
https://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=67
Kommentarer er velkomne i denne tråd.
De tre første MQ (4951-4953) kom til DK 20/12-2000 og blev kørt direkte til Odense. Samme aften var der testkørsel på Svendborgbanen med MQ 51+MQ 52. Efter testkørslen blev MQ 52 slæbt til Fredericia og 22/12 videre til ombygning i Aarhus. Den 21/12 blev MQ 51+MQ 53 slæbt til Nyborg og henstillet der indtil 29/1-2001, hvor begge sæt blev slæbt til Fredericia.
af Hansen, Hans Werner, 26/11 2018, 21:33 (1977 dage siden) @ OD, Od
Beklager denne detalje i artiklen, men jeg skrev under Forord til nævnte, at jeg kunne huske forkert. Det er trods alt 18 år tilbage. Jeg må have forvekslet detajlerne med hjemkørsel af 3 DSB MQ-er i 2002. I øvrigt er afvikling med anskaffelse af MQ til DSB foregået som beskrevet, hvormed jeg synes læserne får et indblik bag DSB kulisser, omend det ligger år tilbage.
af Hedegaard, 27/11 2018, 01:59 (1977 dage siden) @ Tommy Nilsson
Der bliver ikke nævnt noget om HHGB's Desiro i artiklen.
Denne kom jo i drift i år 2000. Var der nogen kommunikation mellem DSB og HHGB om disse togsæt, eller var det blot helt tilfældigt at begge operatører valgte at kigge på dem i samme periode?
af Hansen, Hans Werner, 27/11 2018, 04:04 (1977 dage siden) @ Hedegaard
Angående dit spørgsmål må der have været kommunikation mellem de to operatører, idet uddannelsen af DSB lokofører på de første røde MQ-er ikke blev gennemført ved Siemens i Krefeld, imens jeg var dernede. Hvis HHGB allerede i året 2000 havde en MQ, går jeg udefra DSB fik uddannet enkelte lokofører / instruktører ved denne privatbane. At de røde MQ-er allerede umiddelbart efter deres ankomst til Danmarl dec. 2002 blev prøvekørt på Svendborgbanen tyder på dette. Jeg kan dog nævne, at vi fra DSB tekniksiden efterfølgende havde kontakter til værkmestre fra HHGB (bla. Kim Andersen). Desuden husker jeg, at under opholdet hos Siemens og kort før DSB´s MQ 4111-4911 i året 2002 var klar til udlevering, havde jeg en samtale med en direktør fra en dansk privatbane, som var på besøg hos Siemens og som gerne ville have taget vores tog med sig hjem.
af OD, Od , 27/11 2018, 04:42 (1977 dage siden) @ Hedegaard
Der bliver ikke nævnt noget om HHGB's Desiro i artiklen.
Denne kom jo i drift i år 2000. Var der nogen kommunikation mellem DSB og HHGB om disse togsæt, eller var det blot helt tilfældigt at begge operatører valgte at kigge på dem i samme periode?
HHGB's Desiro kom først i drift i 2001. Kontrakten blev underskrevet 2 dage efter de første DSB MQ (4951-4953) var leveret.
Og nu vi er ved MQ, så står der i teksten her: https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=8 - at de tolv MQ (4111-4122) blev sat i drift i 2001. Det skal rettes til 2002.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 27/11 2018, 09:26 (1977 dage siden) @ OD, Od
Der bliver ikke nævnt noget om HHGB's Desiro i artiklen.
Denne kom jo i drift i år 2000. Var der nogen kommunikation mellem DSB og HHGB om disse togsæt, eller var det blot helt tilfældigt at begge operatører valgte at kigge på dem i samme periode?
HHGB's Desiro kom først i drift i 2001. Kontrakten blev underskrevet 2 dage efter de første DSB MQ (4951-4953) var leveret.
Og nu vi er ved MQ, så står der i teksten her: https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=8 - at de tolv MQ (4111-4122) blev sat i drift i 2001. Det skal rettes til 2002.
Det er rettet - inkl et link til den nye artikel.
--
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 27/11 2018, 11:38 (1976 dage siden) @ Tommy Nilsson
Og nu vi er ved MQ, så står der i teksten her: https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=8 - at de tolv MQ (4111-4122) blev sat i drift i 2001. Det skal rettes til 2002.
Det er rettet - inkl et link til den nye artikel.
Og så lad os lige få på plads hvornår DM 101 blev solgt hhv købt af NJ.
Under DM101 står der den er solgt 2007 mens det under DM 548 står at den blev købt i 2008. Begge steder står der dog at den blev kørt til Hjørring 16/9-2007 så mon ikke det er det årstal der er det rigtige for handlen?
--
Venligst
Michael Deichmann
af Tommy Nilsson , Ringsted, 27/11 2018, 15:40 (1976 dage siden) @ Michael Deichmann
Og så lad os lige få på plads hvornår DM 101 blev solgt hhv købt af NJ.
Under DM101 står der den er solgt 2007 mens det under DM 548 står at den blev købt i 2008. Begge steder står der dog at den blev kørt til Hjørring 16/9-2007 så mon ikke det er det årstal der er det rigtige for handlen?
Jeg retter til 2007.
--
af andersj, Aalborg, 27/11 2018, 15:43 (1976 dage siden) @ Tommy Nilsson
Er der nogle der ved hvor de 3 Desiroer kører i dag?
--
Mvh Anders
af Niels Munch, 27/11 2018, 16:55 (1976 dage siden) @ andersj
Er der nogle der ved hvor de 3 Desiroer kører i dag?
Hej Anders,
Jf. denne liste kom de til tyske privatbaner: http://www.privat-bahn.de/Desiro_Lieferliste.html . Men jeg mistænker, at listen næppe er ajour. F.eks. fremgår salget fra Hovedstadens Lokalbaner/HHGB til NJ ikke.
M.v.h.
Niels