Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 27/11 2018, 09:28 (1949 dage siden)

Giv dig selv lidt tid til at tænke på dengang da alting ikke skulle gå så stærkt!

God fornøjelse!


[image]Århus Rbg i 1980’erne. Det ligner et rangertræk med Lgjs/Lgjns. I 1980 byggede Scandia i alt 50 stk. af disse vogne. I 1989/90 blev Lgjs ombygget til Lgjns. Vognene anvendtes til containertransport, og blev, på nær et par enkelte, alle udrangeret 2000/01.



[image]MY 1107 med IC-tog mod Århus. På Henriksens ophugningsplads holder et 2.-generations S-tog, Århus Rbg, 1980’erne.



[image]MX+MZ passerer U-signalet fra Århus H mod Skanderborg, 1981.



[image]Alt ånder fred og ro på Århus Mdt, 1982.



[image]R 959, bygget af Frichs 1929, henstår på gl. havnespor på Århus Rbg, 1984. Året efter blev maskinen ophugget af Henriksen i Århus.



[image]Vigerslev, MX 1004 med godstog, 1986. I dag er der ingen sporudfletning og ingen godstog. Kun S-tog linje F, Ringbanen, kører her mellem Hellerup og Ny Ellebjerg.


Kilder:
Jernbanen.dk forum

M.v.h.
Keld Zumbach

Billeder fra en svunden tid

af Henrik B, 27/11 2018, 10:13 (1949 dage siden) @ keld

Hej Keld.
Det er rigtig flotte billeder.:-)
Men jeg mener at vognene på første billede er skinne transport vogne.
Venlig hilsen Henrik B.

Billeder fra en svunden tid

af keld ⌂, Malling, 27/11 2018, 11:55 (1949 dage siden) @ Henrik B

Hej Henrik

Tak for det. Jeg tror du har ret. Det er ikke Lgjs/Lgjns. Kigger jeg nærmere på undervognen minder de mere om DSB litra Lb. Men dem var der kun 2 af, iflg databasen, så dem kan det ikke være. Jeg vil være meget glad, hvis nogen vil hjælpe mig med at få en korrekt undertekst til billedet.

M.v.h.
Keld Zumbach

Billeder fra en svunden tid

af Niels Munch, 27/11 2018, 15:17 (1948 dage siden) @ keld

Hej Keld,

Tak for kigget. Jeg kan ikke hjælpe dig med konkret undertekst, men vognene ligner dem, Østbanen fik skinner på under spormoderniseringen (bortset fra den CR-undervogn, der har sneget sig ind):

[image]Østbanens M 9 med skinnetransportvogne læsset med 37 kg/m skinnestrenge á 120 m, Hårlev i januar 1986 (nm).


M.v.h.
Niels

Avatar

Skinnetransportvogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/11 2018, 15:37 (1948 dage siden) @ keld

Hej Henrik

Tak for det. Jeg tror du har ret. Det er ikke Lgjs/Lgjns. Kigger jeg nærmere på undervognen minder de mere om DSB litra Lb. Men dem var der kun 2 af, iflg databasen, så dem kan det ikke være. Jeg vil være meget glad, hvis nogen vil hjælpe mig med at få en korrekt undertekst til billedet.

M.v.h.
Keld Zumbach


Der er mængder af skinnetransportvogne her:
https://www.jernbanen.dk/dsb1958_specmain.php?Start=1200&Slut=3004

--
[image]

Skinnetransportvogne

af keld ⌂, Malling, 27/11 2018, 17:08 (1948 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for alle kommentarerne.

Her er billedet med en forhåbentlig korrekt tekst:


[image]Århus Rbg i 1980’erne. Rangering med skinnetransportvogne bygget som Elo af Scandia 1942–50. I årene 1974-80 blev 30 af vognene ombygget til skinnetransportvogne og 8 af disse blev senere omlitreret til Tjenestevogne. En enkelt Elo blev ombygget til transportvogn for sporværktøj og anvendt af Sporingeniøren, Århus. De 8 tjenestevogne eksisterer stadig medens de 23 andre ombyggede Elo-vogne er udrangeret.


M.v.h.
Keld Zumbach

Skinnetransportvogne

af Skott, 27/11 2018, 19:19 (1948 dage siden) @ keld

Hej Keld

Hvis det er tidl. ELO-vogne, er de jo oprindeligt bygget som PB-vogne ;)

Undertekster til mine billeder

af keld ⌂, Malling, 29/11 2018, 16:24 (1946 dage siden) @ keld

Jeg lægger meget vægt på, at gøre teksterne til mine billeder så korte som muligt, så de blot bliver lidt krydderi til mine billeder, men det skal naturligvis være korrekt, det som står i teksten. Derfor er jeg meget taknemmelig for alle de kommentarer der kommer. Så her kommer ”Rettelsesblad nr. 2” til denne uges udgivelse.

[image]Århus Rbg i 1980’erne. Rangering med skinnetransportvogne. Oprindeligt bygget som PB af Scandia 1942–50 og senere ombygget til Elo. I årene 1974-80 blev 30 af vognene ombygget til skinnetransportvogne og 8 af disse blev senere omlitreret til Tjenestevogne. En enkelt Elo blev ombygget til transportvogn for sporværktøj og anvendt af Sporingeniøren i Århus. Alle disse vogne er i dag udrangeret.

M.v.h.
Keld Zumbach

Undertekster til mine billeder

af Skott, 1/12 2018, 12:17 (1945 dage siden) @ keld

:-D

Billeder fra en svunden tid

af JesperErnst, 29/11 2018, 18:56 (1946 dage siden) @ keld

Hvor er Vigerslev billedet taget? Der kører vel stadig godstog på strækningen mellem Danshøj og Ny Ellebjerg parallelt med linje F?

Billeder fra en svunden tid

af ChrBrun, Helsingør, 29/11 2018, 21:38 (1946 dage siden) @ William Skov

[image]
Vigerslev, MX 1004 med godstog, 1986. I dag er der ingen sporudfletning og ingen godstog. Kun S-tog linje F, Ringbanen, kører her mellem Hellerup og Ny Ellebjerg.

Toget er ved den del af Vigerslev Station der tidligere hed Harrestrup, og det er på vej mod vest via Hvidovre Fjern.

--
Christian Brun

Billeder fra en svunden tid

af esni, Frederikssund, 29/11 2018, 22:04 (1946 dage siden) @ ChrBrun

[image]
Vigerslev, MX 1004 med godstog, 1986. I dag er der ingen sporudfletning og ingen godstog. Kun S-tog linje F, Ringbanen, kører her mellem Hellerup og Ny Ellebjerg.

Toget er ved den del af Vigerslev Station der tidligere hed Harrestrup, og det er på vej mod vest via Hvidovre Fjern.

To spørgsmål

  • Er det ikke tjenestevogne der udgør toget, somi øvrigt ser meget kort ud?
  • BeggePUer i forgrunden viser stop. Er der sat signal for et tog den modsatte vej - dvs fra vestbanen og mod Nørrebro?

Billeder fra en svunden tid

af JesperErnst, 29/11 2018, 23:36 (1946 dage siden) @ William Skov

Tak for det, det giver mening.

Er der nogen, der kan forklare, hvad der oprindelige formål med forbindelsen omkring Sydhavnen har været?

Billeder fra en svunden tid

af re20000, 30/11 2018, 20:56 (1945 dage siden) @ JesperErnst

Er der nogen, der kan forklare, hvad der oprindelige formål med forbindelsen omkring Sydhavnen har været?

At komme ind til København G uden at komme i vejen for /blive sinket af togene gennem Valby og ikke skulle vende på Kh.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak