Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet (Generelt)

af andersj, Aalborg, 28/11 2018, 16:29 (1975 dage siden)

Dansk Jernbaneforbund oplyser 15:30 på Facebook følgende reaktion fra DSB på baggrund af de ulovlige arbejdsnedlæggelser:

"Medlemsinfo: DSB inddrager adgangskort og beder lokomotivførere over hele landet forlade arbejdspladsen.

Forbundet har erfaret, at DSB systematisk har inddraget flere lokomotivføreres adgangskort til arbejdspladsen og bedt de berørte lokomotivførere forlade arbejdspladsen.

Dansk Jernbaneforbund er bekendt med, at dette er hændt i dag i såvel i København, Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg, Nykøbing F og Struer. I København forlod medlemmerne arbejdspladsen uden at aflevere deres adgangskort."

Tilføjelse: Det kan også være at der er tale om bortvisninger/fyringer og ikke blot lockout, da der skulle være tale om enkelte personer der har fået inddraget adgangskort.

--
Mvh Anders

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af Jens Hansen, 28/11 2018, 17:02 (1975 dage siden) @ andersj

DSB har, som ansvarlig arbejdsgiver, intet andet valg.

Både arbejdsgiver og arbejdstager må overholde de aftalte spilleregler, og det gør de givet også. Men enkelte mener altså ikke, at deres fagforening kan opnå resultater. Det må man sige er, at have tiltro til sine egne.

JH

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af ClausAmager, 28/11 2018, 17:17 (1975 dage siden) @ Jens Hansen

DSB har, som ansvarlig arbejdsgiver, intet andet valg.

Både arbejdsgiver og arbejdstager må overholde de aftalte spilleregler, og det gør de givet også. Men enkelte mener altså ikke, at deres fagforening kan opnå resultater. Det må man sige er, at have tiltro til sine egne.

JH

Mener du i ramme alvor, at en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse er ensbetydende med manglende tiltro til sin egen fagforening?

Du må da ikke være rigtig vel, for nu at sige det mildt...

Mvh.
Claus

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af Jens Hansen, 28/11 2018, 17:20 (1975 dage siden) @ ClausAmager

Ja.

JH

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af andersj, Aalborg, 28/11 2018, 17:38 (1975 dage siden) @ ClausAmager

DSB har, som ansvarlig arbejdsgiver, intet andet valg.

Både arbejdsgiver og arbejdstager må overholde de aftalte spilleregler, og det gør de givet også. Men enkelte mener altså ikke, at deres fagforening kan opnå resultater. Det må man sige er, at have tiltro til sine egne.

JH


Mener du i ramme alvor, at en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse er ensbetydende med manglende tiltro til sin egen fagforening?

Du må da ikke være rigtig vel, for nu at sige det mildt...

Mvh.
Claus

Hvordan skal man ellers tolke det når arbejdsnedlæggelserne fortsætter efter at fagforeningen har meldt følgende ud i sidste uge:

"Dansk Jernbaneforbund skal hermed på det kraftigste indskærpe overfor medlemmer af Dansk Jernbaneforbund, at de ikke må deltage i overenskomststridige arbejdsnedlæggelser og ligeledes kraftigt indskærpe, at arbejdet skal holdet normaliseret."

--
Mvh Anders

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af Svend, 28/11 2018, 17:42 (1975 dage siden) @ andersj

DSB har, som ansvarlig arbejdsgiver, intet andet valg.

Både arbejdsgiver og arbejdstager må overholde de aftalte spilleregler, og det gør de givet også. Men enkelte mener altså ikke, at deres fagforening kan opnå resultater. Det må man sige er, at have tiltro til sine egne.

JH


Mener du i ramme alvor, at en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse er ensbetydende med manglende tiltro til sin egen fagforening?

Du må da ikke være rigtig vel, for nu at sige det mildt...

Mvh.
Claus


Hvordan skal man ellers tolke det når arbejdsnedlæggelserne fortsætter efter at fagforeningen har meldt følgende ud i sidste uge:

"Dansk Jernbaneforbund skal hermed på det kraftigste indskærpe overfor medlemmer af Dansk Jernbaneforbund, at de ikke må deltage i overenskomststridige arbejdsnedlæggelser og ligeledes kraftigt indskærpe, at arbejdet skal holdet normaliseret."

.
Du må lære at forstå spillet. Selvfølgelig melder fagforeningen ud som den gør ........

[image]

--
Svend

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af andersj, Aalborg, 28/11 2018, 17:58 (1975 dage siden) @ Svend

DSB har, som ansvarlig arbejdsgiver, intet andet valg.

Både arbejdsgiver og arbejdstager må overholde de aftalte spilleregler, og det gør de givet også. Men enkelte mener altså ikke, at deres fagforening kan opnå resultater. Det må man sige er, at have tiltro til sine egne.

JH


Mener du i ramme alvor, at en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse er ensbetydende med manglende tiltro til sin egen fagforening?

Du må da ikke være rigtig vel, for nu at sige det mildt...

Mvh.
Claus


Hvordan skal man ellers tolke det når arbejdsnedlæggelserne fortsætter efter at fagforeningen har meldt følgende ud i sidste uge:

"Dansk Jernbaneforbund skal hermed på det kraftigste indskærpe overfor medlemmer af Dansk Jernbaneforbund, at de ikke må deltage i overenskomststridige arbejdsnedlæggelser og ligeledes kraftigt indskærpe, at arbejdet skal holdet normaliseret."

.
Du må lære at forstå spillet. Selvfølgelig melder fagforeningen ud som den gør ........

Det ved jeg godt at de er tvunget til. Men det er altså ikke uden konsekvenser at fortsætte med denne adfærd efter sådan en udmelding. Nogle har nok troet at man med en arbejdsgiverbetalt uddannelse i ryggen var for værdifuld, men sagen er så vigtig for ledelsen i DSB at de acceptere nogle ofre på vejen.

--
Mvh Anders

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af Svend, 28/11 2018, 19:44 (1975 dage siden) @ andersj

Det ved jeg godt at de er tvunget til. Men det er altså ikke uden konsekvenser at fortsætte med denne adfærd efter sådan en udmelding. Nogle har nok troet at man med en arbejdsgiverbetalt uddannelse i ryggen var for værdifuld, men sagen er så vigtig for ledelsen i DSB at de acceptere nogle ofre på vejen.

.
Lad os se om de (DSBs ledelse) sejrer sig ihjel ....... Der er bestemt nogen på sidelinjen der følger slagets gang og håber på en total afvikling af statsforetagendet. Arriva-togene kører jo helt som de skal - hvor medarbejderne har den samme uddannelse og er i den samme fagforening. Det kan jo åbenbart lade sig gøre .....

--
Svend

Avatar

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/11 2018, 21:45 (1975 dage siden) @ andersj

Hvordan skal man ellers tolke det når arbejdsnedlæggelserne fortsætter efter at fagforeningen har meldt følgende ud i sidste uge:

"Dansk Jernbaneforbund skal hermed på det kraftigste indskærpe overfor medlemmer af Dansk Jernbaneforbund, at de ikke må deltage i overenskomststridige arbejdsnedlæggelser og ligeledes kraftigt indskærpe, at arbejdet skal holdet normaliseret."

Det SKAL de melde ud for ikke at blive pålagt organisationsansvar. Det skal man ikke nødvendigvis lægge for meget i.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af Frank Poulsen, 28/11 2018, 17:45 (1975 dage siden) @ Svend

https://www.nejtil42timer.dk/single-post/2018/11/27/Opslaget-DSB-ville-stoppe?fbclid=Iw...

Hvis de ting der står her om flere arbejdsweekender (eller forskudte friweekender som de kalder det) og ikke vide om man har morgen eller aftenvagt eller nattevagt før 5 dage før taler sandt. Så forstår jeg sådan set godt de frustrationer der breder sig hos personalet. Og nej jeg er ikke en del af dem. Og ved heller ikke om denne artikel er sand.

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 28/11 2018, 17:49 (1975 dage siden) @ Svend

Det glade vanvid...... gad vide om DSBs ledelse er i stand til at drive en fornuftig jernbane i dette land. Nå, det får vi nok se og høre mere til i tiden der kommer.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/frem-til-klokken-18-koerer-der-ingen-dsb-toge-i-jylla...

Har DSBs ledelse ikke efterhånden selv givet svaret.

Listen over dårlige sager bliver bare længere og længere og ledelsen har efterhånden kun sig selv som venner, men så kan de jo sidder trygt i Telegade og bekræfte hinanden i deres egen fortræffeligheder, og at verden ud for Telegade blot ikke har set lyset endnu.

Det tegner til det ultimative opgør medarbejdere og ledelse imellem, og udfaldet kan man kun gætte på. En ting er dog ganske sikker - det bliver ikke lettere for DSB at få kunder i butikken. I forvejen har mange vendt DSB ryggen og hvis der ikke meget snart - som i meget snart - bliver ro internt i DSB, så vil kundetilbagegange kun blive større.

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af mikedk2100, 28/11 2018, 22:50 (1975 dage siden) @ kasp.chris

Fuldstændig uacceptabel måde at behandle medarbejdere.

For nu at være fræk og blive upopulær. Skal DSB bare stiltiende se på, at deres medarbejdere ikke vil passe deres job?

Hvis jeg flere gange gik fra mit job og kaldte det strejke, så ville jeg da også hurtigt få inddraget mit adgangskort og blive bedt om at forlade arbejdspladsen for bestandigt.

Man må vel forvente, at hvis man ikke passer sit job, så kan det få konsekvenser?

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af Svend, 28/11 2018, 22:52 (1975 dage siden) @ mikedk2100

Fuldstændig uacceptabel måde at behandle medarbejdere.


For nu at være fræk og blive upopulær. Skal DSB bare stiltiende se på, at deres medarbejdere ikke vil passe deres job?

Hvis jeg flere gange gik fra mit job og kaldte det strejke, så ville jeg da også hurtigt få inddraget mit adgangskort og blive bedt om at forlade arbejdspladsen for bestandigt.

Man må vel forvente, at hvis man ikke passer sit job, så kan det få konsekvenser?

.
Prøv lige at gå et par spadestik dybere og se, hvad det hele egentlig drejer sig om. Så vil du muligvis kunne forstå frustrationerne.

--
Svend

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af mikedk2100, 29/11 2018, 09:09 (1975 dage siden) @ Svend

Prøv lige at gå et par spadestik dybere og se, hvad det hele egentlig drejer sig om. Så vil du muligvis kunne forstå frustrationerne.

Jeg skrev ikke noget om, at jeg ikke forstår frustrationerne. Jeg stillede et spørgsmål, om arbejdsgiveren blot skal se stiltiende på.

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af Svend, 29/11 2018, 11:29 (1974 dage siden) @ mikedk2100

Prøv lige at gå et par spadestik dybere og se, hvad det hele egentlig drejer sig om. Så vil du muligvis kunne forstå frustrationerne.


Jeg skrev ikke noget om, at jeg ikke forstår frustrationerne. Jeg stillede et spørgsmål, om arbejdsgiveren blot skal se stiltiende på.

.
Arbejdgiveren DSB skal ikke være "stiltiende" men i stedet gå i dialog med fagforeningen.

--
Svend

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af kme, 28/11 2018, 17:49 (1975 dage siden) @ andersj

DSB's ansatte har vist ikke fattet alvoren, de minder mest af alt om engelske automobilarbejdere i 70'erne eller danske typografer i firserne. I dag findes der ikke et engelsk bilmærke (bortset fra et par hobbybyggere) og danske typografer er noget man slår op i historiebøger.

Hvordan kan banearbejdere tro at en ni måneders uddannelse til lokofører kan berettige til en højere løn end hvad en nyuddannet civilingeniør kan håbe på efter fem år på bænken.

Måske DSB endelig gør noget rigtigt.

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af ClausAmager, 28/11 2018, 18:46 (1975 dage siden) @ kme

DSB's ansatte har vist ikke fattet alvoren, de minder mest af alt om engelske automobilarbejdere i 70'erne eller danske typografer i firserne. I dag findes der ikke et engelsk bilmærke (bortset fra et par hobbybyggere) og danske typografer er noget man slår op i historiebøger.

Hvordan kan banearbejdere tro at en ni måneders uddannelse til lokofører kan berettige til en højere løn end hvad en nyuddannet civilingeniør kan håbe på efter fem år på bænken.

Måske DSB endelig gør noget rigtigt.

Hvem snakker løn?
Der er da ingen ide i en bedre løn, hvis man ikke kan holde ud at være der...

Men du har ret. Det drejer sig ikke om at alle har det bedst muligt, men at alle har det ringere eller lige så “godt” som den der betragter...

Brødnid er simpelthen blevet en folkesport blandt arbejdere, til stor glæde for dem der ofte belønnes med gyldne håndtryk...

Mvh.
Claus

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/11 2018, 19:41 (1975 dage siden) @ kme

Outsouce alt kørsel til 3 part. De har så mulighed for st lave nye oversenskomster fra bunden.

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af Børge Sundahl, 28/11 2018, 22:13 (1975 dage siden) @ hummel_62

Nu er det så nemt at kritisere og kloge sig på mange forskellige ting, men jeg har indtrykket af at ledelsen ikke rigtigt har forstået, at drive jernbane.
Man kunne fristes til sige, at det er en flok amatører, der sidder for bordenden.

Mht til strejker, så må tjenestemænd jo ikke strejke, men jeg ved ikke om den nuværende lokomotivpersonalestyrke er tjenestemænd, men under alle omstændigheder så må man ikke lave overenskomstmæssige arbejdsnedlæggelser.

Så hvad sker der nu?

Børge

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/11 2018, 22:24 (1975 dage siden) @ Børge Sundahl

Måske har jernbane folkene for meget at skulle have sagt og for lidt forretning i det selskab.
Det er jo ikke en modelklub vi taler om.
Fi t med hjerteblod, bare man ikke bløder til døde

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af Peter Christensen, 29/11 2018, 05:53 (1975 dage siden) @ kme

Hvordan kan banearbejdere tro at en ni måneders uddannelse til lokofører kan berettige til en højere løn end hvad en nyuddannet civilingeniør kan håbe på efter fem år på bænken.

Tja, civilingeniøren kan efter en 15 år se frem til omkring 60% højere løn. Dette kan lokomotivføreren næppe se frem til, idet han typisk vil få ca. 2% om året, så det bliver vel 1,02^15~en stigning med en faktor på 1,34 på 15 år.
Går ingeniøren med på diverse ledelseshalløj (en HD eller måske endda en MBA/MPA (lidt efter om det er privat eller offentligt)), så kan der komme rigtig mange kroner ind på lønkontoen.
Tjek i øvrigt denne side, som giver en idé om niveauet - IDA - statistik
Hvis du vil se mere detaljerede oversigter, så skal du være medlem af IDA......

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af P.Jensen, 29/11 2018, 08:47 (1975 dage siden) @ Peter Christensen

Lønsammenligning giver ikke mening på den måde og rejser alle muligheder for misundelse, følelse af uretfærdighed m.v.

Skal man endelig sammenligne er man nødt til at tale livsløn bl.a. inclusiv de 4-5 flere årslønninger lokomotivføreren har i starten.
Pensionsindbetaling i den periode er guld værd osv osv osv.

Man kunne jo sammenligne med Arriva, privatbaner og NJ lønninger i stedet??

P.Jensen

Avatar

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/11 2018, 14:15 (1974 dage siden) @ kme

Hvordan kan banearbejdere tro at en ni måneders uddannelse til lokofører kan berettige til en højere løn end hvad en nyuddannet civilingeniør kan håbe på efter fem år på bænken.

Nu fordrer det jo en faglig uddannelse forud for lokomotivføreruddannelsen, så med de 9 måneder kommer du jo næsten op på samme uddannelsestid som Civilingeniøren og overgår Diplomingeniøren.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB lockouter lokomotivførere i hele landet

af kme, 29/11 2018, 14:32 (1974 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvordan kan banearbejdere tro at en ni måneders uddannelse til lokofører kan berettige til en højere løn end hvad en nyuddannet civilingeniør kan håbe på efter fem år på bænken.

Nu fordrer det jo en faglig uddannelse forud for lokomotivføreruddannelsen, så med de 9 måneder kommer du jo næsten op på samme uddannelsestid som Civilingeniøren og overgår Diplomingeniøren.

Nej, optagelseskravet kan være HTX eller matematisk STX. Som til civilingeniøruddannelsen, så det er det samme.

Dog tager lokoføreruddannelsen ti mnd, ikke ni som jeg skrev.

Matematisk STX

af Rørvig Station, 29/11 2018, 14:55 (1974 dage siden) @ kme

Nej, optagelseskravet kan være HTX eller matematisk STX. Som til civilingeniøruddannelsen, så det er det samme.

Det er underligt at man fastholder krav om matematisk STX, da denne blev afskaffet med reformen i 2004.

Matematisk STX

af Langelandsbanen, 29/11 2018, 14:58 (1974 dage siden) @ Rørvig Station

Der er vel nogen der har taget uddannelsen, inden at den blev afskaffet. De skal vel stadig kunne bruge deres uddannelse.

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Matematisk STX

af andersj, Aalborg, 29/11 2018, 15:03 (1974 dage siden) @ Rørvig Station

Nej, optagelseskravet kan være HTX eller matematisk STX. Som til civilingeniøruddannelsen, så det er det samme.


Det er underligt at man fastholder krav om matematisk STX, da denne blev afskaffet med reformen i 2004.

Kravet er også ændret til at man skal have bestået matematik eller fysik på B niveau. Dvs. både HF, HHX, HTX og STX studenter kan komme ind nu.

--
Mvh Anders

Strid vokser: DSB-ansatte får inddraget adgangskort

af Svend, 28/11 2018, 23:11 (1975 dage siden) @ andersj

Dansk Jernbaneforbund oplyser 15:30 på Facebook følgende reaktion fra DSB på baggrund af de ulovlige arbejdsnedlæggelser:

"Medlemsinfo: DSB inddrager adgangskort og beder lokomotivførere over hele landet forlade arbejdspladsen.

Forbundet har erfaret, at DSB systematisk har inddraget flere lokomotivføreres adgangskort til arbejdspladsen og bedt de berørte lokomotivførere forlade arbejdspladsen.

Dansk Jernbaneforbund er bekendt med, at dette er hændt i dag i såvel i København, Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg, Nykøbing F og Struer. I København forlod medlemmerne arbejdspladsen uden at aflevere deres adgangskort."

Tilføjelse: Det kan også være at der er tale om bortvisninger/fyringer og ikke blot lockout, da der skulle være tale om enkelte personer der har fået inddraget adgangskort.

.
Det ligner lockout:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/strid-vokser-dsb-ansatte-far-inddraget-adgangskort
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/dsb-inddrager-lokofoereres-adgangskort/7416393?...

--
Svend

... og han fortsætter hvor han slap

af Peter Christensen, 29/11 2018, 06:32 (1975 dage siden) @ Svend

Det lugter lidt af en gentagelse.
Kaospiloten tager et kæmpe slagsmål med en stor personalegruppe og smutter med et gyldent håndtryk.
Derefter kommer den næste kransekagefigur fra spøg og skæmtbutikken.

... og han fortsætter hvor han slap

af VPB, 29/11 2018, 17:13 (1974 dage siden) @ Peter Christensen

Hej alle susammen
Spændende læsning. Hvorom alting skal man huske arbejdsgiveren har altid retten til at lede og fordele arbejdet. længere er den jo ikke og kan man ikke li`lugten i bagerriet må man jo søge nyt arbejde, det må vi andre jo gøre.
Hilsen VPB

... og han fortsætter hvor han slap

af Svend, 29/11 2018, 17:39 (1974 dage siden) @ VPB

Hej alle susammen
Spændende læsning. Hvorom alting skal man huske arbejdsgiveren har altid retten til at lede og fordele arbejdet. længere er den jo ikke og kan man ikke li`lugten i bagerriet må man jo søge nyt arbejde, det må vi andre jo gøre.

.
Det kunne være muntert, hvis bare 1/4 af lokomotivførerne forlod bageriet. Det ville den administrerende direktør ikke kunne overleve ret lang tid. Måske er hans lederevner (og manglende samarbejdsevner) allerede nu ved at give ridser i lakken. Samfundet kan ikke holde til at have sådan en "umusikalsk" mand til at lede et så vitalt/vigtigt firma. Chefens chef - ministeren - har jo også et ansvar for, at den danske infrastruktur fungerer.

--
Svend

... og han fortsætter hvor han slap

af P.Jensen, 30/11 2018, 07:49 (1974 dage siden) @ Svend

Der er 2 ting der undrer mig i alt dette

Hvorfor mangler NJ lokomotivførere når der er så stor utilfredshed blandt DSB's lokomotivførere? Der burde være DSB ansatte som kunne flytte arbejdsgiver!

Hvorfor man mener at ledelsen har ridser i lakken når DSB har fået ret og lokomotivførerne u-ret ved arbejdsretten. Det er da lokomotivførerne der laver en "vild" uvarslet strejke og de står derfor til at få passagererne imod sig.

Strejke er helt OK og det er lock-out også - det hører sig til virkemidlerne i situationer hvor man ikke kan blive enige - men det kræver at man overholder de regler om varsler m.v. som er aftalt.

P.Jensen

... og han fortsætter hvor han slap

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 30/11 2018, 08:47 (1974 dage siden) @ P.Jensen

Hvorfor man mener at ledelsen har ridser i lakken når DSB har fået ret og lokomotivførerne u-ret ved arbejdsretten. Det er da lokomotivførerne der laver en "vild" uvarslet strejke og de står derfor til at få passagererne imod sig.

Strejke er helt OK og det er lock-out også - det hører sig til virkemidlerne i situationer hvor man ikke kan blive enige - men det kræver at man overholder de regler om varsler m.v. som er aftalt.

Problemet er, at DSB har valgt at skifte arbejdsgiverorganisation, for derved at kunne forlade statens overenskomst og i stedet tiltræde den private overenskomst på jernbaneområdet, og så længe der er en overenskomst, så kan der ikke iværksættes lovlige virkemidler fra arbejdstagersiden, som f.eks. en varslet konflikt.

Sammen med overgangen til den private overenskomst, så har DSB opsagt alle lokalaftaler, og det er nok her konfliktens årsag helt grundlæggende skal findes. Det er i lokalaftalerne at rigtig mange ting aftales, bl.a. vagtplanlægning, ferieafholdelse, osv. og en uenighed om en lokalaftale kan ikke udløse en lovlig konflikt.

DSB har i princippet sat sine medarbejdere skat-mat med skiftet fra statens overenskomst til den private. Når DSB åbenbart heller ikke er særlig villige til at forhandle en ny lokalaftale, men vist i princippet har smidt en aftale på bordet og sagt 'take it or leave', så vil der komme en modreaktion - det er helt forståeligt.

Der er nok ingen tvivl om, at de tidligere lokalaftaler var meget lukrative for personalet, f.eks. blev vagtplanen vist nok 'låst' fem dage i forvejen og de tog man var sat op til at køre, kunne der ikke ændres på - det har givet store udfordringer under uregelmæssigheder, hvor det var umuligt at bemande tog, selv om der var ledigt personale. Man kan nok argumenter for, at hvis du skal være på din arbejdsplads ml. 8 og 16, så må din arbejdsgiver også bestemme hvad du skal lave, sådan er det i hvert fald hvor jeg arbejder. Men hvis det var en eneste udfordring, så var den nok allerede løst.

Medarbejderne har min største sympati, for det DSB foretager sig nu, er helt i tråd med det der skete med læreroverenskomsten, hvor staten 'kortsluttede' den danske model og satte sin vilje igennem. Først lærerne, nu togpersonalet og hvilken personalegruppe vil hammeren ramme næste gang ? - derfor er det vigtigt at man støtter op omkring personalets kamp mod DSB adfærd.

... og han fortsætter hvor han slap

af AndreasM, 30/11 2018, 09:21 (1974 dage siden) @ Henrik Hansen

Der er nok ingen tvivl om, at de tidligere lokalaftaler var meget lukrative for personalet, f.eks. blev vagtplanen vist nok 'låst' fem dage i forvejen og de tog man var sat op til at køre, kunne der ikke ændres på - det har givet store udfordringer under uregelmæssigheder, hvor det var umuligt at bemande tog, selv om der var ledigt personale. Man kan nok argumenter for, at hvis du skal være på din arbejdsplads ml. 8 og 16, så må din arbejdsgiver også bestemme hvad du skal lave, sådan er det i hvert fald hvor jeg arbejder. Men hvis det var en eneste udfordring, så var den nok allerede løst.

Det har ikke hold i virkeligheden. Det eneste der (efter de gamle lokalaftaler) låser er starttid, sluttid og pausens geografiske placering. Udover de tre kriterier, må DSB ændre fuldstændig uhæmmet i tjenesten (og gør det også). Jeg går ud fra at det også er sådan på din arbejdsplads, at hvis I har en aftale om at du har fri kl 16, så er det også det tidspunkt du forventer at kunne gå hjem de fleste dage? :-)

... og han fortsætter hvor han slap

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 30/11 2018, 09:26 (1974 dage siden) @ AndreasM

Der er nok ingen tvivl om, at de tidligere lokalaftaler var meget lukrative for personalet, f.eks. blev vagtplanen vist nok 'låst' fem dage i forvejen og de tog man var sat op til at køre, kunne der ikke ændres på - det har givet store udfordringer under uregelmæssigheder, hvor det var umuligt at bemande tog, selv om der var ledigt personale. Man kan nok argumenter for, at hvis du skal være på din arbejdsplads ml. 8 og 16, så må din arbejdsgiver også bestemme hvad du skal lave, sådan er det i hvert fald hvor jeg arbejder. Men hvis det var en eneste udfordring, så var den nok allerede løst.


Det har ikke hold i virkeligheden. Det eneste der (efter de gamle lokalaftaler) låser er starttid, sluttid og pausens geografiske placering. Udover de tre kriterier, må DSB ændre fuldstændig uhæmmet i tjenesten (og gør det også). Jeg går ud fra at det også er sådan på din arbejdsplads, at hvis I har en aftale om at du har fri kl 16, så er det også det tidspunkt du forventer at kunne gå hjem de fleste dage? :-)

Tak for svaret.

Der florerer altid mange rygter, nogle mere sande end andre, og nu kan rygtet med de 5 dage i hvert fald manes til jorden !!

... og han fortsætter hvor han slap

af Rail, 30/11 2018, 12:42 (1973 dage siden) @ AndreasM

Der er nok ingen tvivl om, at de tidligere lokalaftaler var meget lukrative for personalet, f.eks. blev vagtplanen vist nok 'låst' fem dage i forvejen og de tog man var sat op til at køre, kunne der ikke ændres på - det har givet store udfordringer under uregelmæssigheder, hvor det var umuligt at bemande tog, selv om der var ledigt personale. Man kan nok argumenter for, at hvis du skal være på din arbejdsplads ml. 8 og 16, så må din arbejdsgiver også bestemme hvad du skal lave, sådan er det i hvert fald hvor jeg arbejder. Men hvis det var en eneste udfordring, så var den nok allerede løst.


Det har ikke hold i virkeligheden. Det eneste der (efter de gamle lokalaftaler) låser er starttid, sluttid og pausens geografiske placering. Udover de tre kriterier, må DSB ændre fuldstændig uhæmmet i tjenesten (og gør det også). Jeg går ud fra at det også er sådan på din arbejdsplads, at hvis I har en aftale om at du har fri kl 16, så er det også det tidspunkt du forventer at kunne gå hjem de fleste dage? :-)

Men det at pausen er geografisk låst betyder jo ret meget for hvad man sætte en lokomotivfører til!

Hvis du skal starte og slutte i København men skal have din pause i Aarhus, så er det svært at ligge din vagt om til at køre regionaltog på Sjælland.

Avatar

... og han fortsætter hvor han slap

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/11 2018, 14:58 (1973 dage siden) @ AndreasM

Jeg går ud fra at det også er sådan på din arbejdsplads, at hvis I har en aftale om at du har fri kl 16, så er det også det tidspunkt du forventer at kunne gå hjem de fleste dage? :-)

I min første ansættelsekontrakt, udstyret med en syvtakket hvid stjerne på lyseblå baggrund, stod der om arbejdstid:

"Arbejdstiden er mandag til fredag fra 8:30 - 17:00 i det omfang arbejdet tillader det.

:-D :-D :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

... og han fortsætter hvor han slap

af Peter Christensen, 1/12 2018, 08:52 (1973 dage siden) @ Michael Deichmann

I min første ansættelsekontrakt, udstyret med en syvtakket hvid stjerne på lyseblå baggrund, stod der om arbejdstid:

"Arbejdstiden er mandag til fredag fra 8:30 - 17:00 i det omfang arbejdet tillader det.

:-D :-D :-D

Yep - stjernen er hvid på den ene side og sort på den anden; altså kan der arbejds både dag og nat....
Kombiner med "no effort too great, no detail too small", så kunne folk begraves i arbejde, som ikke nødvendigvis førte meget med sig.

Arbejdsretten giver DSB medhold

af andersj, Aalborg, 29/11 2018, 18:13 (1974 dage siden) @ andersj

Pressemeddelelse fra DSB:

Arbejdsretten har i dag afgjort, at arbejdsnedlæggelserne blandt DSB's kørende personale den 5., den 21. og den 28. november var systematiske og overenskomststridige. Dermed har retten givet DSB medhold.

Arbejdsretten pålagde medarbejderne en bod for arbejdsnedlæggelserne den 5. og den 21. november på 40 kr. per time efter skat for faglærte; og 35 kr. per time efter skat for ufaglærte.

For arbejdsnedlæggelsen den 28. november, der fandt sted efter arbejdsrettens første møde i sagen den 23. november, er boden skærpet til 70 kr. per time efter skat for faglærte; og 65 kr. per time efter skat for ufaglærte.

Desuden sker der løntræk for de timer, hvor medarbejderne har nedlagt arbejdet.

Endelig pålagde Arbejdsretten Dansk Jernbaneforbund at sørge for, at arbejdet forbliver normaliseret, og at der ikke kommer flere arbejdsnedlæggelser.

"Jeg er tilfreds med, at Arbejdsretten med afgørelsen har sendt et klart signal. Jeg håber, at der nu bliver skabt ro, så vi kan komme videre i forhandlingerne om nye lokalaftaler med Dansk Jernbaneforbund efter den proces, vi i fællesskab har aftalt," udtaler Flemming Jensen, Administrerende direktør i DSB

--
Mvh Anders

Arbejdsretten giver DSB medhold

af ClausAmager, 29/11 2018, 22:26 (1974 dage siden) @ andersj

Pressemeddelelse fra DSB:

Arbejdsretten har i dag afgjort, at arbejdsnedlæggelserne blandt DSB's kørende personale den 5., den 21. og den 28. november var systematiske og overenskomststridige. Dermed har retten givet DSB medhold.

Arbejdsretten pålagde medarbejderne en bod for arbejdsnedlæggelserne den 5. og den 21. november på 40 kr. per time efter skat for faglærte; og 35 kr. per time efter skat for ufaglærte.

For arbejdsnedlæggelsen den 28. november, der fandt sted efter arbejdsrettens første møde i sagen den 23. november, er boden skærpet til 70 kr. per time efter skat for faglærte; og 65 kr. per time efter skat for ufaglærte.

Desuden sker der løntræk for de timer, hvor medarbejderne har nedlagt arbejdet.

Endelig pålagde Arbejdsretten Dansk Jernbaneforbund at sørge for, at arbejdet forbliver normaliseret, og at der ikke kommer flere arbejdsnedlæggelser.

"Jeg er tilfreds med, at Arbejdsretten med afgørelsen har sendt et klart signal. Jeg håber, at der nu bliver skabt ro, så vi kan komme videre i forhandlingerne om nye lokalaftaler med Dansk Jernbaneforbund efter den proces, vi i fællesskab har aftalt," udtaler Flemming Jensen, Administrerende direktør i DSB

Tvivler på der efterhånden er nogen arbejdere tilbage der kan tage Arbejdsrettens ord alvorligt...
Hvis man som Arbejdsret kan acceptere, at en arbejdsgiver river en gældende overenskomst midt over i “fredstid” (mens OE´en fortsat løber), har man reduceret sig selv til en ligegyldig parantes.

Gad vide hvad det er for mennesker der egentlig sidder og dømmer i den der Arbejdsret? Mon de er i familie med Ekstra-Blads journalisten OBO?

Mvh.
Claus

Arbejdsretten giver DSB medhold

af Peter Christensen, 30/11 2018, 08:22 (1974 dage siden) @ ClausAmager

Gad vide hvad det er for mennesker der egentlig sidder og dømmer i den der Arbejdsret? Mon de er i familie med Ekstra-Blads journalisten OBO?

Cirka 2 minutter med min ven Google - Arbejdsretten - sammensætning
Det er vidst ikke just journalister, som befolker arbejdsretten.....

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak