Det er toger, som er flygtet fra kunderne (Generelt)

af Gæst19, mandag 03. december, 2018, 18:34 (9 dage siden)

Det er toger, som er flygtet fra kunderne

af Jens Hansen, mandag 03. december, 2018, 18:59 (9 dage siden) @ Gæst19

Det pudsige, eller måske foruroligende, er at jeg indenforr de seneste måneder, har oplevet både chefer for DSB og Banedanmark, som overhovedet ikke kan se problemerne!

JH

Det er toger, som er flygtet fra kunderne

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, mandag 03. december, 2018, 19:06 (9 dage siden) @ Gæst19
redigeret af Henrik Hansen, mandag 03. december, 2018, 19:24

https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE11042878/det-er-toget-som-er-flygtet-fra-kun...

Simpelthen 'Spot on' - et enkelt indlæg der forklarer de problemer (ikke udfordringer) som jernbanen har i dag - og som bestemt ikke er blevet mindre i de sidste år.

DSB kan nok bedst betegnes, som et symptom på tingenes tilstand. Et produkt af flere års forfejlet ledelse og forkvaklet tankegang, der senest er udpenslet ved at man ikke længere ser sig i stand til at lave en køreplan der gælder mere end 2 måneder ud i fremtiden. Alle andre trafikselskaber godt kan håndterer denne opgave, men for Telegade er opgaven åbenbart ikke længere overkommelig - eller for besværlig - også kan man jo også bare vælge at undlade.

Imens ser Danmarks, vel nok igennem historien, ringeste og mindst kompetente transportminister stiltiende til, at DSB langsomt men sikkert graver sig længere og længere ned i hullet. Han venter kun på, at køre bulldozeren frem og fylde hullet med jord, alt imens ledelsen forlader hullet via en forgyldt stige, mens medarbejderne selv må kæmpe sig tilbage - hvis de ellers er i stand til det.

Det er toger, som er flygtet fra kunderne

af RasmusD, mandag 03. december, 2018, 19:49 (9 dage siden) @ Henrik Hansen

Når du hiver din køreplan-kæphest frem igen, er det så fordi du bare ikke vil acceptere at DSB ikke har indflydelse på Banedanmarks sporarbejde?

Store dele af strækning 2 mellem Ringsted og Rødby kommer til at være lukket gennem halvdelen af 2019. I den tid kører der ikke tog syd fra Næstved. Hvad skal vi med én forkromet køreplan, hvis den ikke passer 50% af tiden.

Banedanmark laver så meget klat-sporarbejde i weekender og ferier, at der er ændringer i trafikken hver eneste uge. Det har ikke noget at gøre med hvad DSB kan. Det er et spørgsmål om kapacitet på skinnerne. Det kan DSB ikke gøre noget ved, udover at køre reduceret drift året rundt, men det tjener jo ikke nogen.

Det er toger, som er flygtet fra kunderne

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, mandag 03. december, 2018, 20:49 (9 dage siden) @ RasmusD

Når du hiver din køreplan-kæphest frem igen, er det så fordi du bare ikke vil acceptere at DSB ikke har indflydelse på Banedanmarks sporarbejde?

Store dele af strækning 2 mellem Ringsted og Rødby kommer til at være lukket gennem halvdelen af 2019. I den tid kører der ikke tog syd fra Næstved. Hvad skal vi med én forkromet køreplan, hvis den ikke passer 50% af tiden.

Banedanmark laver så meget klat-sporarbejde i weekender og ferier, at der er ændringer i trafikken hver eneste uge. Det har ikke noget at gøre med hvad DSB kan. Det er et spørgsmål om kapacitet på skinnerne. Det kan DSB ikke gøre noget ved, udover at køre reduceret drift året rundt, men det tjener jo ikke nogen.

Det er ikke ligefrem noget nyt, at Banedanmark udfører sporarbejder i weekender og ferier, det er praktiseret i over 100 år. Ligeså har DSB i over 100 år været i stand til at udgive en køreplan, der var gældende for en nærmere bestemt periode, samtidig med man har praktiserer ændringer og aflysning pga. bl.a. sporarbejder. At Ringsted-Rødby er lukket i en længere periode, kunne der jo tages hensyn til i køreplanen, og det behøves jo ikke påvirke køreplanen for togene i Jylland og på Fyn.

Argumentet med, at det ikke er muligt at lave en køreplan er udelukkede bekvemt for DSB. Med de IT muligheder der findes i dag, så er det en smal sag at udfærdige et program, som generer en PDF-køreplan for en bestemt banestrækning og periode, alle oplysninger er tilgængelige elektronisk. Det er derfor blot et spørgsmål om, at præsenterer oplysninger som en let tilgængelig oversigt i en PDF-fil, det andre kalder en 'køreplan' - måske en opgave for en 'Innovations-rebel'.....

Det er toger, som er flygtet fra kunderne

af andersj, Nordjylland, mandag 03. december, 2018, 21:09 (9 dage siden) @ Henrik Hansen

Arriva udgiver særkøreplaner som også hænges op på stationerne. DSB har i nogle år efterhånden, også på stationer, blot henvist til Rejseplanen ved sporarbejde.

--
Mvh Anders

Det er toger, som er flygtet fra kunderne

af kme, mandag 03. december, 2018, 20:08 (9 dage siden) @ Gæst19

... og så vil folk have hurtigere tog?!:-D

Det er toger, som er flygtet fra kunderne

af Togbus, Foldingbro, mandag 03. december, 2018, 20:18 (9 dage siden) @ kme

... og så vil folk have hurtigere tog?!:-D

Nej folk vil have tog som man regne med, dvs kan planlægge transportmønster udfra. Om man skal vælge toget eller fx en bil eller bus.

Dertil vil folk have tog som man med rimelighed kan forvente afgår efter en plan (den køreplan som nu bliver afskaffet) og ankommer den annoncerede tid med en rimelig usikkerhedsmargen, som ikke påvirker planlægningen, forbindelser mv.

Ovenstående krav lever privatbiler op til - eventuelle køer på vejene er ganske konstante og kan indregnes i transporttiden. Busser lever også op til dem og har tilmed den fordel at chaufføren kan give trafikinformation ab sofort.

--
- busser når det er billigst

Det er toger, som er flygtet fra kunderne

af kme, mandag 03. december, 2018, 20:33 (9 dage siden) @ Togbus

Humor er vist ikke din stærke side...

Det er toger, som er flygtet fra kunderne

af Togbus, Foldingbro, mandag 03. december, 2018, 21:17 (9 dage siden) @ kme

Humor er vist ikke din stærke side...

Tjaaah, synes blot at DSB's nedsmeltning er sørgelig. Så mange mennesker der arbejder for jernbanen og så ender det som et Postnord, Polsag, Amanda, EFI.......

--
- busser når det er billigst

Det er toger, som er flygtet fra kunderne

af Allan T, mandag 03. december, 2018, 23:26 (9 dage siden) @ kme

De skal bare helst ikke stoppe ved andre stationer end dem man selv skal bruge, for så er de jo ikke hurtige.
Hentyder til debatten om skuffede pendlere i Nykøbing F, fordi togene også skal stoppe i Vordingborg og Næstved og måske også i Ringsted og Køge Nord

Avatar

Det er toger, som er flygtet fra kunderne

af Schienenwolf, Læsø, tirsdag 04. december, 2018, 04:36 (9 dage siden) @ Allan T

De skal bare helst ikke stoppe ved andre stationer end dem man selv skal bruge, for så er de jo ikke hurtige.
Hentyder til debatten om skuffede pendlere i Nykøbing F, fordi togene også skal stoppe i Vordingborg og Næstved og måske også i Ringsted og Køge Nord

Måske er det billigere for staten helt at skippe Nykøbing Falster som pendlerstation og bare forære de skuffede en bil i stedet.

--
Hilsen
S

Det er toger, som er flygtet fra kunderne

af ThomasTT, onsdag 05. december, 2018, 19:37 (7 dage siden) @ Schienenwolf

De skal bare helst ikke stoppe ved andre stationer end dem man selv skal bruge, for så er de jo ikke hurtige.
Hentyder til debatten om skuffede pendlere i Nykøbing F, fordi togene også skal stoppe i Vordingborg og Næstved og måske også i Ringsted og Køge Nord


Måske er det billigere for staten helt at skippe Nykøbing Falster som pendlerstation og bare forære de skuffede en bil i stedet.

Eller en knallert? Hvad ville forskellen være. Man kan ikke rimeligt pendle til København i bil. Det ville man kunne i tog. Faktisk ville pendle-tiden være tæt på optimalt.

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen