Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny hjemmeside viser antal vogne på togene (Generelt)

af andersj, Aalborg, 3/12 2018, 20:35 (1969 dage siden)

Banedanmark har lanceret en ny? hjemmeside hvor det er muligt at se hvor mange vogne de enkelte DSB tog kører med. Ved dobbeltdækkertogene er lokomotiverne medtaget som "vogn 1" og har ikke lav indstigning.

Der kan desværre kun ses x antal afgange ud i fremtiden, men for nogle kan det være en hjælp til at vælge en alternativ afgang med et længere tog på strækninger med relativ tæt toggang.

Hjemmesiden hedder www.dinstation.dk

--
Mvh Anders

Ny hjemmeside viser antal vogne på togene

af Frank Poulsen, 3/12 2018, 20:43 (1969 dage siden) @ andersj

Interessant nok

Men hvor kommer oplysninger fra om at "Dørene lukker" som der står ca. 50 sek før afgang. Er det bare standard 50 sek før afgang, eller er det rent faktisk forbindelse til hvornår dørlukningen går i gang?

Ny hjemmeside viser antal vogne på togene

af andersj, Aalborg, 4/12 2018, 00:00 (1969 dage siden) @ Frank Poulsen

Interessant nok

Men hvor kommer oplysninger fra om at "Dørene lukker" som der står ca. 50 sek før afgang. Er det bare standard 50 sek før afgang, eller er det rent faktisk forbindelse til hvornår dørlukningen går i gang?

Jeg tror det er fordi der er tale om det nye design til Banedanmarks informationsskærme på perroner og stationer. Dvs. at hvis man på afgangstavlen kan se at "Dørene lukker" så skal man ikke forvente at kunne nå toget, da DSB starter dørlukningsproceduren 45 sekunder inden afgang. Men det gælder kun DSB og kun i tog med togfører.

--
Mvh Anders

Ny hjemmeside viser antal vogne på togene

af steenth, 4/12 2018, 00:39 (1969 dage siden) @ andersj

Interessant nok

Men hvor kommer oplysninger fra om at "Dørene lukker" som der står ca. 50 sek før afgang. Er det bare standard 50 sek før afgang, eller er det rent faktisk forbindelse til hvornår dørlukningen går i gang?


Jeg tror det er fordi der er tale om det nye design til Banedanmarks informationsskærme på perroner og stationer. Dvs. at hvis man på afgangstavlen kan se at "Dørene lukker" så skal man ikke forvente at kunne nå toget, da DSB starter dørlukningsproceduren 45 sekunder inden afgang. Men det gælder kun DSB og kun i tog med togfører.

Det er et nyt design til skærme til stationer, som nu også har fået en net-udgave. Det er TRIS som håndtere det, som skal afløse den nuværende system, når de mener at den er klar til det. TRIS kører / har kørt som test på nogle strækninger med den gamle layout.

Dørlukning vises pt. ud fra køreplanen. Men når det nye signalsystem kommer, så er det toget som styre den del.

Ny hjemmeside viser antal vogne på togene

af Frank Poulsen, 4/12 2018, 08:51 (1969 dage siden) @ steenth

Hvis det kun er ud fra køreplanen er det jo ubrugeligt (Det med dørene lukker), så hellere fjerne den funktion den skaber jo bare mere forvirring end gavn ved forsinkelser osv.

Ny hjemmeside viser antal vogne på togene

af kris545545, Århus, 3/12 2018, 21:08 (1969 dage siden) @ andersj

[image]

Hvordan klarer DSB at køre med 2x ER nord for Fredericia? Jeg har aldrig set en MF køre med vognnummer x3 og x4, og opdelingen passer ikke til MF.

--
[image]
[image]

Ny hjemmeside viser antal vogne på togene

af andersj, Aalborg, 3/12 2018, 21:11 (1969 dage siden) @ kris545545

[image]

Hvordan klarer DSB at køre med 2x ER nord for Fredericia? Jeg har aldrig set en MF køre med vognnummer x3 og x4, og opdelingen passer ikke til MF.

Det er 2xMG.

--
Mvh Anders

Ny hjemmeside viser antal vogne på togene

af Hedegaard, 3/12 2018, 21:49 (1969 dage siden) @ andersj

Det er længe siden jeg har benyttet Øresundstoget.
Er det blevet normalt at den midterste vogn tæller som to vogne?
[image]

Ny hjemmeside viser antal vogne på togene

af AndreasM, 3/12 2018, 21:54 (1969 dage siden) @ Hedegaard

Det er længe siden jeg har benyttet Øresundstoget.
Er det blevet normalt at den midterste vogn tæller som to vogne?

Nej, ikke “blevet”, sådan har det altid været i plads og informationssammenhæng.

Ny hjemmeside viser antal vogne på togene

af andersj, Aalborg, 3/12 2018, 23:33 (1969 dage siden) @ Hedegaard

Det er længe siden jeg har benyttet Øresundstoget.
Er det blevet normalt at den midterste vogn tæller som to vogne?
[image]

I IC3, IC4, Øresundstog og IR4 er der mere tale om "dørnumre" end vognnumre. Øresundstog/ET er det eneste DSB togsæt der har to døre i en vogn, også har man åbenbart valgt at beholde inddelingen i dørnumre fremfor vognnumre.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak