Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CAF erstatter Bombardier i "nye vogne" udbud (Generelt)

af andersj, Aalborg, 4/12 2018, 14:04 (1963 dage siden)

Bombardier har valgt at trække sig fra udbuddet af nye personvogne til DSB. Istedet er spanske CAF blevet prækvalificeret til at byde.

CAF har senest leveret nye vogne til "Caledonian Sleeper" nattoget i England: https://www.caf.net/en/productos-servicios/proyectos/proyecto-detalle.php?p=277

Pressemeddelelse fra DSB: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/ny-deltager-i-dsbs-udbud-af-nye-vogne2/

--
Mvh Anders

CAF erstatter Bombardier i "nye vogne" udbud

af bastholm, 4/12 2018, 14:26 (1963 dage siden) @ andersj

Dette kommer meget bag på mig Lasse.

Umiddelbart fornemmede jeg at et bud med dobbeltdækkerne magen til de tyske IC tog (men til 190 km/t) ville være et godt bud. Som enkeltvogne ville de også kunne bruges frit sammen med de eksisterende DD og forstærke regional stammerne. Dette ville give DSB megen fleksibilitet mht brug af vognene.

CAF erstatter Bombardier i "nye vogne" udbud

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 4/12 2018, 14:34 (1963 dage siden) @ bastholm

Dette kommer meget bag på mig Lasse.

Umiddelbart fornemmede jeg at et bud med dobbeltdækkerne magen til de tyske IC tog (men til 190 km/t) ville være et godt bud. Som enkeltvogne ville de også kunne bruges frit sammen med de eksisterende DD og forstærke regional stammerne. Dette ville give DSB megen fleksibilitet mht brug af vognene.

Jeg har formelt overleveret projektet til vores tilbudsteam, og er ikke involveret i beslutningen om ikke at byde.
Men to ikke helt tilfældige kommentarer der kan findes andre steder, kan jeg godt tillade mig:
1: Nye Bombardier dobbeltdækkere kan godt rende 200 km/t (eksempelvis de nye M6 til SNCB)
2: DSB vil anskaffe "togstammer" til primært international trafik. Der er ikke krav om kompatibilitet med eksisterende DD vogne - til gengæld er "en stamme med enkeltvogne" dyrere end en "togstamme"

/Lasse

CAF erstatter Bombardier i "nye vogne" udbud

af Jens Hansen, 4/12 2018, 15:06 (1963 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Netop, det er pointen.

DSB ønsker ikke at købe vogne som kan bruges i den Sjællandske regionaltrafik. Man har prioriteret fri trafik, at kunne konkurrere på trafikken via Femern.

Men guderne skal vide, at nye vogne ville gøre vældig gavn på Sjælland.

JH

Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak