Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt (Generelt)

af Fwronah, 4/12 2018, 18:28 (1967 dage siden)

Jeg sidder i øjeblikket med et hypotetisk baneprojekt, der involverer strækningen Tinglev-Padborg. Jeg ved på forhånd, at denne strækning er enkeltsporet og har en hastighedsbegrænsning på 120 km/t i modsætning til Tinglev-Lunderskov, der er dobbeltsporet og har en hastighedsbegrænsning på 160/180 km/t.

I dag er er totimersdrift for passagertog mellem Tinglev og Padborg, og sådan er det også planlagt til at være fremadrettet. Hvis man nu forestiller sig at udvide til timedrift på et andet tidspunkt, har I så nogle gode bud på en bestemt type rullende materiel, der ville være ideelt til formålet?
Selv tænker jeg en type, der ikke kun er begrænset til en tophastighed på 120 km/t, men som også er i stand til at udnytte den hurtigere hastighed på de øvrige delstrækninger. Jeg tænker også på evt. regionaltogsmateriel (med Flensborg som endestation), siden at IC-trafikken vel kan forudsættes at være "mættet" over grænsen.

Har man erfaringer fra tidligere lignende projekter?

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af kme, 4/12 2018, 19:01 (1967 dage siden) @ Fwronah

Hvis det skal være nyt isenkram, ville jeg nok satse på LINT41 med de store motorer (2x390 kW), der må køre 140 km/t. Den burde kunne fås for ~40 mio kr + det løse per stk.

Men hvor du vil finde passagererne til timedrift henne, ved jeg virkelig ikke.

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 4/12 2018, 21:13 (1967 dage siden) @ kme

Hvis det skal være nyt isenkram, ville jeg nok satse på LINT41 med de store motorer (2x390 kW), der må køre 140 km/t. Den burde kunne fås for ~40 mio kr + det løse per stk.

Mere oppe i tiden ville nok være at investere i et el-togsæt af TALENT3, Flirt, Desiro ML, Coradia Liner eller lignende. Flere af disse er til det tyske marked solgt til 40 mio kr for en 75 meters udgave - TALENT3 fås endda i en 55 meter udgave.
El-togsættene kan køre 160 km/t med en acceleration på 1,1 m/s2 og driftsomkostninger, der ligger på omtrent 30% af dieseltogsæt. Togsættene kan leveres som to-strøms uden problemer, og lidt længere udgaver tilbydes også til 200 km/t

Trafikalt kan man evt forsøge at genoplive Sønderborg-Tinglev-Padborg-Flensburg konceptet, der aldrig kom i gang, men ellers var tiltænkt at køre i to-timers drift "modsat" at IC-togene til Flensburg og Sønderborg, således at der reelt var timedrift fra Fredericia/København til Sønderborg og Flensburg (hver anden gang med skift i Tinglev). Dengang "døde" konceptet på at man ikke kunne nå at vende i Sønderborg.

Alternativt kan du gå "all in" og købe et par TWINDEXX Vario dobbeltdækkertogsæt som DB Regio kører med Hamburg - Flensburg som to-strøms togsæt, og køre (Aarhu)-Fredericia - Hamburg koordineret med DB Regio syd for Flensburg...

/Lasse

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af Frank Poulsen, 4/12 2018, 22:18 (1967 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Ja det synes jeg jo er et interessant forslag...

Ser man på rejseplanen for i morgen tidlig kl. 07, fra Tinglev til Sønderborg... Ja så er det jo håbløst!


[image]

Jeg mener bestemt banen Tinglev Sønderborg burde kunne bære timedrift.

Rejseplanen fra Gråsten til Sønderborg, 17 min i tog, hver 2. time, og dobbelt op i bus i tid! Gråsten er trods alt en pæn størrelse by, og når man nu har banen! Gymnasie og handelsskole formoder jeg at man søger til Sønderborg! Derudover tænker jeg da man kunne markedsføre togture fra Sønderborg til Flensborg direkte, med grænsehandel osv. til folk uden bil. Og den anden vej tyske turister til havnemiljøet i Sønderborg, eller Gråsten slot osv.

Ja jeg er lige ved at sige, vandt jeg 4-500 millioner i Eurojackpot så var det da lige før man fik lyst til at kaste sig ud i det hehe.

2 togsæt kan vel bruges til at køre hver 2. time Flensborg - Sønderborg løbet, modsat ic-erne? Det giver selvfølgelig en udfordring ved værkstedsophold, så det optimale vil jo være 3 sæt.

Avatar

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af gaest, 5/12 2018, 03:26 (1966 dage siden) @ Frank Poulsen

Timedrift på en strækning det tager 33 minutter at gennemkøre, og som kun har én krydsningsmulighed undervejs vil falde fra hinanden ved mindste uregelmæssighed. Dengang Gråsten var "ubetjent" inden der kom fjernstyring, var der dømt togbus ved forsinkelser på blot 10 minutter.

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af Frank Poulsen, 5/12 2018, 09:57 (1966 dage siden) @ gaest

Timedrift på en strækning det tager 33 minutter at gennemkøre, og som kun har én krydsningsmulighed undervejs vil falde fra hinanden ved mindste uregelmæssighed. Dengang Gråsten var "ubetjent" inden der kom fjernstyring, var der dømt togbus ved forsinkelser på blot 10 minutter.

Ja det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt. Men du skriver jo så også da Gråsten var ubetjent. Jeg antager man nu har krydsningsmulighed i Gråsten. Har forsøgt at opstille køreplan for nogle få timer, det kan jo ikke blive præcis timedrift, det passer krydsningsmuligheden ikke til, så det er forskudt drift, men med 1 tog i timen i snit.

Og så har jeg forsøgt at ligge 10 min forsinkelse ind på et tog i hver retning. Det skubber selvfølgelig lidt, men bliver også rettet op igen. (Jeg er med på jeg så ikke har set på delen ned til Flensborg.)

[image]

Avatar

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af gaest, 5/12 2018, 15:48 (1966 dage siden) @ Frank Poulsen

Timedrift på en strækning det tager 33 minutter at gennemkøre, og som kun har én krydsningsmulighed undervejs vil falde fra hinanden ved mindste uregelmæssighed. Dengang Gråsten var "ubetjent" inden der kom fjernstyring, var der dømt togbus ved forsinkelser på blot 10 minutter.


Ja det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt. Men du skriver jo så også da Gråsten var ubetjent. Jeg antager man nu har krydsningsmulighed i Gråsten. Har forsøgt at opstille køreplan for nogle få timer, det kan jo ikke blive præcis timedrift, det passer krydsningsmuligheden ikke til, så det er forskudt drift, men med 1 tog i timen i snit.

Og så har jeg forsøgt at ligge 10 min forsinkelse ind på et tog i hver retning. Det skubber selvfølgelig lidt, men bliver også rettet op igen. (Jeg er med på jeg så ikke har set på delen ned til Flensborg.)

[image]

Sønderborg Ankomst 12.52, afgang 12.55. Det er meget optimistisk at vende et tog på så kort tid.

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af Jens N, Fredericia, 5/12 2018, 16:08 (1966 dage siden) @ gaest

Sønderborg Ankomst 12.52, afgang 12.55. Det er meget optimistisk at vende et tog på så kort tid.


Det gjorde man planmæssigt med MR i Tønder i slutningen af 1990’erne, inkl. meldingerne til fjernstyringscentralen i Esbjerg ifm. den radiodirigerede trafikafvikling.

Det lettede dog processen hvis ruteskiltene blev drejet i det sydlige førerrum imellem Tønder Nord og Tønder.

Mvh. Jens

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af Frank Poulsen, 5/12 2018, 19:59 (1966 dage siden) @ gaest

Jeg er helt med på at 3 min er lige kort nok, men det er jo så også hvis der er forsinkelse. Skulle han så køre minus 3 den anden vej, er det endnu hurtigere rettet op. Derudover antager jeg at de køretider der er i dag på strækningen også kan hente et minut eller 2 undervejs? Køreplanstillæg, som de fleste andre steder.

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af Jens Hansen, 5/12 2018, 06:39 (1966 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tyskerne kører et lokaltog Kiel - Flensborg, det er vel oplagt at dette kunne fortsætte til Tinglev, måske Sønderborg.

Men fremadrettet er det jo rigtigt at DBs tog Hamborg - Flensborg, bør fortsætte til Fredericia hver time.

JH

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af Svend, 5/12 2018, 08:12 (1966 dage siden) @ Jens Hansen

Men fremadrettet er det jo rigtigt at DBs tog Hamborg - Flensborg, bør fortsætte til Fredericia hver time.

.
For at tilgodese alle de mange lokale rejsende fra Rødekro til Slesvig?

--
Svend

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af kme, 5/12 2018, 08:32 (1966 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Mere oppe i tiden ville nok være at investere i et el-togsæt af TALENT3, Flirt, Desiro ML, Coradia Liner eller lignende. Flere af disse er til det tyske marked solgt til 40 mio kr for en 75 meters udgave - TALENT3 fås endda i en 55 meter udgave.
El-togsættene kan køre 160 km/t med en acceleration på 1,1 m/s2 og driftsomkostninger, der ligger på omtrent 30% af dieseltogsæt. Togsættene kan leveres som to-strøms uden problemer, og lidt længere udgaver tilbydes også til 200 km/t

Hmm, mht 30% driftsomkostninger, hvordan fungerer det så lige? Hvis OP vil drive sin egen "flixtrain" skal han jo betale løn til drift og vedligehold og til diesel til LINT41. Hvordan betaler man man for strøm og drift til EMU på delte skinner?

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af RasmusD, 5/12 2018, 08:41 (1966 dage siden) @ kme

Hvordan betaler man man for strøm og drift til EMU på delte skinner?

Banedanmark sender en elregning, sådan groft sagt.

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af kme, 5/12 2018, 08:52 (1966 dage siden) @ RasmusD

Hvordan betaler man man for strøm og drift til EMU på delte skinner?


Banedanmark sender en elregning, sådan groft sagt.

Så slid på skinner og brug af signalanlæg er gratis? Det har jeg svært ved at tro på. Der må være en pris per akseltryk/km men det er sikkert mere kompliceret (on/off myldretid etc.).

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af Frank Poulsen, 5/12 2018, 10:00 (1966 dage siden) @ Niels Munch

Ja det er jo ikke den største km-takst!

205 kr. for en kørsel Sønderborg - Tinglev... Men dertil skal jo så ligges strømforbrug osv. Men selve km-taksten er da overraskende lav! Men tænker der er nogle faste udgifter i form af overhovedet at få lov i første omgang også? Et startgebyr af en art?

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af kme, 5/12 2018, 12:10 (1966 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja det er jo ikke den største km-takst!

205 kr. for en kørsel Sønderborg - Tinglev... Men dertil skal jo så ligges strømforbrug osv. Men selve km-taksten er da overraskende lav!

Nej, en femmer per km er ikke galt. DSB kræver 74 kr per sæde for den tur. Jeg mener at FDM regner med 3,30 kr/km for at have bil, men her er chaufføren gratis. Skal toget køre 12 timer/døgn skal man nok hyre tre styk lokoførere for at være dækket ind med ferie/sygdom/what-not. Til Arriva overenskomst er det 3 x 400.000 kr. Gad vide hvad Lasse T-P skal have for en servicekontrakt på en EMU?

Nogen guldgrube bliver ruten næppe, men Netto kan jo leve af en et-cifret profitmargin og så det er vel inden for rækkevidde.

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af Niels Munch, 5/12 2018, 20:03 (1966 dage siden) @ Frank Poulsen

De afgifter, Banedanmark alt i alt kan påligne jernbanevirksomhederne, fremgår af de årlige Netredegørelser.

M.v.h.
Niels

Valg af rullende materiel i (hypotetisk) baneprojekt

af Frank Poulsen, 5/12 2018, 21:35 (1966 dage siden) @ Niels Munch

Synes der er mange dokumenter med en masse tekst. Men ikke ret meget med faktiske tal. Eller er jeg bare for træt til at kunne finde det. For må indrømme jeg synes det lyder alt alt for billigt, hvis man bare skal give godt 200 kr. for tur Sønderborg - Tinglev. Men alt det øvrige bunder nok i individuelle forhandlinger.

Sidesporene i Tinglev kan vel bruges til depot? Eller er de lukket af

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak